ik begrijp de relevantie niet.quote:Op donderdag 17 mei 2007 11:54 schreef gronk het volgende:
[..]
De vraag lijkt me toch duidelijk, niet?
Nee natuurlijk is er geen bewijs; netzoals er geen bewijs was voor de daders van de aanslag in Madrid voordat ze de trein lieten ploffen. Ze waren al veel langer in beeld. Maar ja, beter rondvliegende ledematen dan voortijdig oppakken. mensenrechten enzo.quote:Op donderdag 17 mei 2007 12:01 schreef Yildiz het volgende:
Als ze dan zo verdacht zijn, waarom kan men dan niet een normaal proces aan? Omdat er toch geen bewijs is?
Sommige mensen geven nu eenmaal liever hun leven dan te leven in onvrijheid, hoor ik weleens in Irak-topics.quote:Op donderdag 17 mei 2007 12:52 schreef fokje het volgende:
[..]
Nee natuurlijk is er geen bewijs; netzoals er geen bewijs was voor de daders van de aanslag in Madrid voordat ze de trein lieten ploffen. Ze waren al veel langer in beeld. Maar ja, beter rondvliegende ledematen dan voortijdig oppakken. mensenrechten enzo.
quote:Op donderdag 17 mei 2007 12:52 schreef fokje het volgende:
[..]
Nee natuurlijk is er geen bewijs; netzoals er geen bewijs was voor de daders van de aanslag in Madrid voordat ze de trein lieten ploffen. Ze waren al veel langer in beeld. Maar ja, beter rondvliegende ledematen dan voortijdig oppakken. mensenrechten enzo.
Ik begrijp ook niet waarom ik mijn vrijheid moet opgeven om jouw gevoel voor onzekerheid te bestijden.quote:
Ik beweeg me niet tussen aggressievelingen. En waarom zou je het laten vanwege het feit dat je wel eens een onschuldige op kan pakken? De slachtoffers waren wel onschuldig.quote:Op donderdag 17 mei 2007 12:55 schreef Monidique het volgende:
[..]
Sommige mensen geven nu eenmaal liever hun leven dan te leven in onvrijheid, hoor ik weleens in Irak-topics.
Hoe dan ook, onzinnig, natuurlijk. Je zou het neem ik aan niet erg vinden om een paar jaar opgesloten te worden?
wat voor vrijheid moet jij inleveren dan?quote:Op donderdag 17 mei 2007 12:57 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik begrijp ook niet waarom ik mijn vrijheid moet opgeven om jouw gevoel voor onzekerheid te bestijden.
Nee hoor, ze waren achteraf pas in beeld. En hadden maatregelen getroffen zodat ze niet in beeld kwamen, vooral digitaal. Vandaar dat het wrang is dat de zogenoemde post-Madrid maatregelen een exact dezelfde aanslag in Madrid nooit kunnen voorkomen. Maargoed, dan hebben we wel heel Europa vol staan met dataservers met hele grote digitale profielen van iedere burger. Dat helpt, niet.quote:Op donderdag 17 mei 2007 12:52 schreef fokje het volgende:
[..]
Bedreiging van de vrijheid van het individu, is een bedreiging van de vrijheid van iedereen, ook die van jou.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:05 schreef fokje het volgende:
[..]
wat voor vrijheid moet jij inleveren dan?
Ach, waarom eigenlijk ook, ja, jij hebt er toch geen last vsn.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:04 schreef fokje het volgende:
[..]
Ik beweeg me niet tussen aggressievelingen. En waarom zou je het laten vanwege het feit dat je wel eens een onschuldige op kan pakken?
Totdat-ie er natuurlijk wel last van heeft. Dan is het opeens de schuld van de overheidquote:Op donderdag 17 mei 2007 13:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ach, waarom eigenlijk ook, ja, jij hebt er toch geen last vsn.
Joh, loop eens niet zo dom te doen, vragen te ontwijken, en je in het algemeen te gedragen als een kutpuber.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:05 schreef fokje het volgende:
[..]
wat voor vrijheid moet jij inleveren dan?
Ik zie liever geen rondvliegende ledematen nee, en als dat toch gebeurt terwijl dat voorkomen had kunnen worden dan vind ik dat een blunder en grof schandaal.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ach, waarom eigenlijk ook, ja, jij hebt er toch geen last vsn.
Op naar het panopticum! Iedereen in de gevangenis, geen gewonden, iedereen blij.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:20 schreef fokje het volgende:
[..]
Ik zie liever geen rondvliegende ledematen nee, en als dat toch gebeurt terwijl dat voorkomen had kunnen worden dan vind ik dat een blunder en grof schandaal.
och vre-se-lijk ja. Wat een e-nor-me aanslag op je persoonlijke integriteit. Het zou verboden moeten worden.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:17 schreef gronk het volgende:
[..]
Joh, loop eens niet zo dom te doen, vragen te ontwijken, en je in het algemeen te gedragen als een kutpuber.
Zo uit m'n hoofd:
-Identificatieplicht.
-Bij vliegreizen gefouileerd en gescand worden.
-Bij vliegreizen geen drinken mee mogen nemen.
-Identificatieplicht voor al je bankrekeningen.
-en nog zo wat dingetjes.
Kan je zelf geen hersenkronkel bedenken?quote:En kun jij me nu eens uitleggen wat je bedoelt met 'Ik zou ook best kunnen verklaren waarom de hele mensheid dood moet.', of blijf je liever het zogenaamde slimme jongetje uithangen
Wat ik bij fokje ook een beetje proef is de naieviteit van de 'befehl-ist-befehl'-cultuur, waar het afkondigen van een maatregel genoeg is om hem ook af te laten dwingen. Zeg maar, een variant op de 'kleren van de keizer'.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:20 schreef Yildiz het volgende:
Waarbij ik sterk twijfel naar de noodzaak van 'geen drinken meenemen'. Niet alleen is het nut nihil, ook de oorzaak, zogenaamd een aantal mensen uit Engeland, lijkt mij eerder een gevolg van een uit de hand gelopen arrestatiequotaproject, dan een daadwerkelijk 'plan'.
Waarom werkelijk alle verhoudingen uit het oog verliezen? Dit gaat toch nergens over?quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:22 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Op naar het panopticum! Iedereen in de gevangenis, geen gewonden, iedereen blij.
Geen leven, maar dat terzijde. Zolang je hart maar klopt.
En nogmaals, een exact dezelfde 'Madrid' kan met de post-Madrid-maatregelen niet voorkomen worden. Waarom het dan toch post-Madrid heet? Tsja, dat klinkt lekker, net zoals 'voor de veiligheid', zonder enige onderbouwing toch lekker je verandering doorvoeren.
Geen idee. Ik vind het eigenlijk ook wel bizar om aan de ene kant zo'n wereldbeeld te hebben, en aan de andere kant te geloven in 'vrije wil'. De vrije wil om een 'keuze' te maken uit een zorgvuldig geselecteerd aanbod van producten die via even zo zorgvuldig inelkaargezette reclamecampagnes aan de man worden gebracht.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:28 schreef Yildiz het volgende:
Ik vraag me af waar je dan in de toekomst voor leeft, als alles bepaald, bekenen en vastgelegd is.
quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:27 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat ik bij fokje ook een beetje proef is de naieviteit van de 'befehl-ist-befehl'-cultuur, waar het afkondigen van een maatregel genoeg is om hem ook af te laten dwingen. Zeg maar, een variant op de 'kleren van de keizer'.
Ah, en wat heeft dat te maken met een sloot onschuldigen in een gevangenis gooien?quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:30 schreef fokje het volgende:
[..]
Waarom werkelijk alle verhoudingen uit het oog verliezen? Dit gaat toch nergens over?
Het gaat over ordehandhaving en om zoveel mogelijk gasten die moedwillig de samenleving schade willen toebrengen uit de samenleving halen. Wat is daar moeilijk aan? Hoe kan je daar in vredesnaam op tegen zijn?
nogmaals, je verliest alle verhoudingen uit het oog. Waar zeg ik dat alles vastgelegd moet zijn?quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:28 schreef Yildiz het volgende:
Ik vraag me af waar je dan in de toekomst voor leeft, als alles bepaald, bekeken en vastgelegd is.
onschuldig zeg je? Dat waag ik te betwijfelen. Jij weet net zogoed dat een doorsnee persoon niet in een dergelijke gevangenis terecht komt.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:35 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ah, en wat heeft dat te maken met een sloot onschuldigen in een gevangenis gooien?
Prima hoor, veilige samenleving, ben ik ook helemaal niet tegen. Sterker nog, ik ben er voor, en ben van mening dat een martelgevangenis -daar hadden we het over- daar afbreuk aan doet.
Dat jij vind dat die onschuldig opgepakte mensen, zonder enige aanleiding en zonder enig bewijs jaren lang vastgezet worden, van plan zijn om onze 'samenleving' te vernietigen, is een ander verhaal.
Vervolgens kom je met termen als 'ordehandhaving' over de brug. Er is niets handhaving aan wat onschuldigen willekeurig in een cel pleuren.
Kapitalisme bestaat bij de gratie van de geestelijke vrijheid van het individu. Regels aan die vrijheid opleggen doet daar afbreuk aan.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:32 schreef gronk het volgende:
[..]
Geen idee. Ik vind het eigenlijk ook wel bizar om aan de ene kant zo'n wereldbeeld te hebben, en aan de andere kant te geloven in 'vrije wil'. De vrije wil om een 'keuze' te maken uit een zorgvuldig geselecteerd aanbod van producten die via even zo zorgvuldig inelkaargezette reclamecampagnes aan de man worden gebracht.
Hyperkapitalisme verschilt eigenlijk helemaal niet zo gek veel van communisme. Het is alleen wat subtieler, in de zin dat het je de illusie van vrijheid geeft.
Een doorsnee persoon woonachtig in de omgeving van Abu Ghraib wel.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:39 schreef fokje het volgende:
[..]
onschuldig zeg je? Dat waag ik te betwijfelen. Jij weet net zogoed dat een doorsnee persoon niet in een dergelijke gevangenis terecht komt.
yeah right. en daar geloof ik dus geen donder van. Dat dat wel eens gebeurt geloof ik wel, maar zeker geen overgrote meerderheid.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:40 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Een doorsnee persoon woonachtig in de omgeving van Abu Ghraib wel.
Een doorsnee persoon woonachtig in Afghanistan, welke een buurman heeft welke hem niet mag wel.
Ja, onschuldigen ja. En niet 1 of 2%, maar de overgrote meerderheid. Totaal onschuldig.
Als ik kijk naar het soort kapitalisme wat grote platenmaatschappijen en een bedrijf als microsoft nastreeft dan vind ik dat daar knap weinig vrijheid in zit. Consumeren zal je, godverdomme!quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:39 schreef Yildiz het volgende:
Kapitalisme bestaat bij de gratie van de geestelijke vrijheid van het individu. Regels aan die vrijheid opleggen doet daar afbreuk aan.
Prima. Dan geloof je dat maar niet. Ik voel mij absoluut niet meer gemotiveerd om nu een bron te zoeken, om jou te overtuigen.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:42 schreef fokje het volgende:
[..]
yeah right. en daar geloof ik dus geen donder van. Dat dat wel eens gebeurt geloof ik wel, maar zeker geen overgrote meerderheid.
Dat is corporatisme. Geen kapitalisme. Dat er bedrijven zijn die alleen bestaan bij gratie van omkoping van politici, zegt genoeg over de gezondheid van het bedrijf. Maar dat is verder offtopic.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:42 schreef gronk het volgende:
[..]
Als ik kijk naar het soort kapitalisme wat grote platenmaatschappijen en een bedrijf als microsoft nastreeft dan vind ik dat daar knap weinig vrijheid in zit. Consumeren zal je, godverdomme!
alsof welke bron dan ook werkelijk op de hoogte is van het aantal schuldigen of onschuldig. Bovendien, wanneer je niet kan bewijzen dat iemand schuldig is, is die per defenitie onschuldig. Het is dus sowieso al idioot om over het aantal schuldigen-onschuldigen te bakkeleien.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:44 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Prima. Dan geloof je dat maar niet. Ik voel mij absoluut niet meer gemotiveerd om nu een bron te zoeken, om jou te overtuigen.
Ik heb het idee dat zelfs een inspectierapport binnen Gitmo, uitgevoerd door de FBI, jou niet zal overtuigen.quote:Op donderdag 17 mei 2007 13:49 schreef fokje het volgende:
[..]
alsof welke bron dan ook werkelijk op de hoogte is van het aantal schuldigen of onschuldig.
Ja, dat is vrij simpel ja. Echter niet voor beleidsmakers. Die vinden iemand die fysiek in staat is om een AK te kunnen dragen en in Baghdad woont, al schuldig genoeg is om in Abu Ghraib te werpen.quote:Bovendien, wanneer je niet kan bewijzen dat iemand schuldig is, is die per defenitie onschuldig. Het is dus sowieso al idioot om over het aantal schuldigen-onschuldigen te bakkeleien.
Als je dat een 'acceptabele behandeling' vindt, dan vraag ik me af wat je niet acceptabel vindt.quote:* They were repeatedly punched, kicked, slapped, forcibly injected with drugs, deprived of sleep, hooded, photographed naked and subjected to body cavity searches and sexual and religious humiliations.
* The American guard told the inmates: "The world does not know you're here - we would kill you and no-one would know".
* Mr Iqbal said when he arrived at Guantanamo, one of the soldiers told him: "You killed my family in the towers and now it's time to get you back".
* Mr Rasul said an MI5 officer had told him during an interrogation that he would be detained in Guantanamo for life.
* The men said they saw the beating of mentally-ill inmates.
* Another man was left brain damaged after a beating by soldiers as punishment for attempting suicide.
* The Britons said an inmate told them he was shown a video of hooded men - apparently inmates - being forced to sodomise one another.
* Guards threw prisoners' Korans into toilets and tried to force them to give up their religion
Volgens de site Cost of War - National Priorities Project heeft het tot nu toe zo'n $426,000,000,000 gekost.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 09:25 schreef Yildiz het volgende:
Hoeveel heeft die Irak-oorlog nu gekost. Over de 400 miljard nu, gok ik?
http://www.ipsnews.be/news.php?idnews=9258quote:Toenadering tussen Iraakse soennieten en sjiieten
Gareth Porter
WASHINGTON, 24 mei (IPS) - Het Iraakse soennitisch verzet lijkt positief te reageren op de plannen van de nationalistische sjiitische geestelijke Moqtada al-Sadr om soennieten en sjiieten te verenigen. Een alliantie kan volgens Sadr een krachtiger oproep doen voor terugtrekking van de Verenigde Staten uit Irak.
De Washington Post berichtte vorige week over de plannen van Sadr. Soennitische tribale leiders in de provincie Anbar, die doorgaans de standpunten volgen van het soennitische gewapende verzet, zouden openstaan voor samenwerking met Sadr. Volgens journalist Sudarsan Raghavan van de Washington Post zijn begin april gesprekken begonnen tussen vertegenwoordigers van Sadr en soennitische leiders. Een commandant van de Revolutionaire Brigades van 1920, Abu Aja Naemi, bevestigde tegenover Raghavan dat zijn organisatie in gesprek is met Sadr.
Sympathisanten van Sadr zeggen dat hij is aangemoedigd tot het 'cross-sektarische' initiatief door het toenemende gewelddadige oppositie van nationalistische soennitische opstandelingen tegen de jihadisten die banden onderhouden met al-Qaeda. Een van Sadrs belangrijkste medestanders, Ahmed Shaibani, wees erop dat de Amerikaanse president Bush geen tijdschema voor terugtrekking wil, omdat al Qaeda daarvan kan profiteren. Als er vrede is tussen het Mahdileger van Sadr en de soennitische opstandelingen, dan kunnen zij volgens Shaibani gezamenlijk de kracht van al Qaeda verzwakken.
Het initiatief zou ook deels ingegeven zijn vanuit het feit dat Shaibani bevriend was met leden van soennitische opstandelingengroepen, toen hij tussen 2004 en 2006 vast zat in Amerikaanse detentiecentra. Shaibani, die nu hoofd is van een 'verzoeningscommissie' van Sadr, zou de juiste man zijn om het vertrouwen van soennitische organisaties te winnen.
Hoewel veel van Sadrs mannen de afgelopen jaren betrokken waren bij geweld tegen soennieten in Bagdad, heeft Sadr stappen gezet die erop wijzen dat hij een einde wil maken aan dat geweld. De afgelopen drie maanden werden tenminste zeshonderd leden van het Mahdileger geschorst wegens moorden of andere overtredingen die in strijd zouden zijn met Sadrs beleid.
Sadrs besluit in april om zijn vertegenwoordigers terug te trekken uit de regering al-Maliki, zou bedoeld zijn om de weg vrij te maken voor een overeenkomst met soennitische opstandelingen. De leiders van die organisaties zeggen namelijk de door de VS gesteunde regering niet te zullen accepteren bij vredesonderhandeling met de VS.
De Amerikanen proberen Sadrs pogingen in stilte te dwarsbomen. In februari verdween Sadr van het publieke toneel, uit angst dat Amerikaanse militairen hem zouden ontvoeren of vermoorden. De VS beweren dat Sadr in Iran zit, wat soennitische verdenkingen voedt dat alle sjiitische leiders agenten van Iran zijn.
Sadrs volgelingen ontkennen dat hij het land uitgevlucht is. De snelheid waarmee hij de afgelopen maanden zijn strategie ten uitvoer bracht, doet vermoeden dat hij nauwe contacten onderhoudt met zijn organisatie. Communicatie via elektronische kanalen zou erg risicovol zijn, omdat de Amerikaanse inlichtingendiensten vrijwel al die communicatie kunnen onderscheppen.
Amerikaanse functionarissen beweerden lange tijd dat terugtrekking uit Irak zou kunnen leiden tot meer onderdrukking van soennieten door sjiitische veiligheidstroepen. In de media overheerste de afgelopen maanden het beeld van soennitische leiders die voorlopig nog geen Amerikaanse terugtrekking wilden, uit angst voor sjiitische repressie. IPS (JS)(EINDE/2007)
http://www.kxly.com/news/?sect_rank=6§ion_id=563&story_id=11359quote:Eight more American troops killed in Iraq; over 100 killed in May
Associated Press
Last updated: Saturday, May 26th, 2007 02:34:55 PM
BAGHDAD — The US military reports that eight American troops, seven soldiers and a Marine, have been killed in bombings, an ambush and shootings in Iraq.
The Marine died in combat in Anbar province, once the site of some of the fiercest fighting in the country.
Elsewhere, three US soldiers were killed today north of the capital, when an explosion hit their patrol; another died in a roadside bombing in south Baghdad.
Late Friday, a soldier was killed in an ambush north of the capital, and two other soldiers were hit by a roadside bomb on Wednesday in eastern Baghdad.
The deaths bring to 100 the number of US forces killed in May, putting it on course to be one of the deadliest months for American troops in years.
quote:The US soldiers death toll reached 101 on May, just five days before the end of the month, while the search for the two
missing soldiers, since the ambush on May 12 near Mahmoudiya, continues.
Following the announcement of killing six soldiers and wounding five others, the US military announced early Sunday morning the killing of two soldiers and the injury of other five in two separate statements.
The first statement said, "While conducting a combat security patrol in the southern section of the Iraqi capital, one Multi-National Division-Baghdad Soldier was killed and two others were wounded when an improvised explosive device detonated May 26. An Iraqi interpreter was also injured in the attack."
The other statement said that a Multinational Corps-Iraq soldier was killed and three wounded in a complex attack against their military vehicle near Taji, north of Baghdad at approximately 10 p.m. Friday May 25.
With these casualty reports, 3452 soldiers have been killed since Iraq's invasion in 2003, including 449 soldiers, killed in 2007.
de strijd tegen het terreur in irak is bijna gewonnenquote:Bloedige maand voor militairen VS
ANP
BAGDAD - De maand mei is een van de bloedigste ooit geworden voor de Amerikaanse strijdkrachten in Irak.
Door het sneuvelen van tien militairen op maandag kwam het dodental in de maand mei op zeker 114 militairen, maakte het leger dinsdag bekend. Daarmee is het de dodelijkste maand sinds november 2004.
In die maand, de bloedigste tot nog toe, kwamen 137 militairen om het leven. In april 2004 sneuvelden 135 soldaten.
Is er meer informatie over hoe die 10 militairen gesneuveld zijn?quote:Op dinsdag 29 mei 2007 22:37 schreef Slayage het volgende:
[..]
de strijd tegen het terreur in irak is bijna gewonnen![]()
die zal er wel zijn jaquote:Op woensdag 30 mei 2007 19:36 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Is er meer informatie over hoe die 10 militairen gesneuveld zijn?
http://news.yahoo.com/s/a(...)rkIqbfZEY0H910FX6GMAquote:In other violence, gunmen in Samarra, 60 miles north of Baghdad, ]set up fake checkpoints on the outskirts of the city and abducted more than 40 people, most of them soldiers, police officers and members of two tribes that had banded together against local insurgents, police said.
quote:Turkey-Iraq border tension grows
Turkey blames the rebel PKK for recent attacks
Tension is rising on Turkey's border with Iraq amid speculation Ankara may be about to launch an incursion to tackle Kurdish rebels.
Turkey is continuing a military build up and Prime Minister Recep Tayyip Erdogan has refused to rule out action.
Turkey blames rebels of the PKK group for a recent suicide bombing in Ankara and a landmine attack on troops.
The PKK has been fighting for an ethnic homeland since 1984. Turkey blames the group for 30,000 deaths since then.
Airspace breached
Reports from south-east Turkey say the military build-up includes about 20 tanks being sent to the Iraq border.
When the US says they do not consider a unilateral operation right, this could mean that we can carry out an operation altogether
Turkey has an ongoing military campaign against the PKK, or Kurdistan Workers' Party, inside its borders but the US has warned Ankara that sending troops into Iraq would only complicate the situation.
Last week two US F-16 fighter jets based in Iraq made an incursion into Turkish airspace that Turkish media said was an attempt to intimidate Ankara into refraining from any action inside Iraq.
The US said the violation of the airspace was "unintended" and was under investigation.
Mr Erdogan warned Washington there should be no repeat.
In an interview with the private NTV news channel he said Iraq the US and Turkey should carry out a joint operation against the PKK.
"When the United States says that they do not consider a unilateral operation right, this could mean that we can carry out an operation altogether," he said.
However, when asked if he had given an assurance to the US that Turkey would not carry out its own operation, he said: "We cannot make any concessions to this end."
Thousands of PKK members are thought to operate in mountainous regions of Kurdish-dominated northern Iraq.
Pressure for renewed action mounted last week after a landmine attack killed six Turkish troops close to the Iraq border.
Two days earlier a suicide bombing killed six people in Ankara. Authorities blamed the PKK but the group denied any involvement.
Analysts say with national elections scheduled for July, Mr Erdogan may feel the need to act strongly.
nu ja nihil, in de koeg mag je ook niet zelf bier van de albert heijn meenemenquote:Op donderdag 17 mei 2007 13:20 schreef Yildiz het volgende:
Waarbij ik sterk twijfel naar de noodzaak van 'geen drinken meenemen'. Niet alleen is het nut nihil, ook de oorzaak, zogenaamd een aantal mensen uit Engeland, lijkt mij eerder een gevolg van een uit de hand gelopen arrestatiequotaproject, dan een daadwerkelijk 'plan'.
mooiquote:Op woensdag 30 mei 2007 21:51 schreef franske19 het volgende:
[[url=http://images6.theimagehosting.com/hide.3c1.th.jpg]afbeelding][/URL]
Mooi om te zien maar of het verstandig is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |