abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 februari 2007 @ 10:00:18 #151
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_46586522
Europa heeft meer kinderen nodig
quote:
door Frans Dijkstra
Op de dag dat Nederland een minister voor gezinszaken kreeg, ging ook de Europese Unie zich bemoeien met het gezinsleven. Want Europa krijgt te weinig kinderen.
Minister Rouvoet moest bij de koningin zijn, dus miste hij de voorzet die EU-voorzitter Duitsland in Brussel gaf om het gezinsleven te stimuleren. Was hij er wel geweest, dan had hij zich achter de oren gekrabd. Anders dan het Nederlandse regeerakkoord, waarin het gezinsleven als een waarde op zichzelf wordt geschetst, stelt Duitsland dat het vooral economisch noodzakelijk is dat Europese vrouwen meer dan gemiddeld anderhalf kind krijgen. Dat soort gezinsbeleid met demografische doelen is taboe in Nederland.

„Gezinspolitiek is geen zacht onderwerp, het is een harde kwestie”, zei de Duitser minister Ursula von der Leyen (gezinszaken). „Als er niet meer kinderen komen kunnen we onze economie en ons sociaal stelsel vergeten.”

Zelf heeft de 48-jarige minister haar best gedaan: ze baarde zeven kinderen terwijl ze als arts een academische loopbaan volgde en in de christen-democratische partijpolitiek zat. Haar kinderrijkdom begon toen ze vijftien jaar geleden voor enkele jaren ging wonen in de Verenigde Staten, waar een goede kinderopvang was.

Om de EU-bevolking op peil te houden, zou elk gezin 2,1 kind moeten krijgen, bijna de helft meer dan nu. Dat zou geen probleem moeten zijn. Von der Leyen: „In alle EU-landen blijkt uit onderzoek dat jonge mensen meer kinderen zouden willen dan ze in werkelijkheid krijgen. We moeten hindernissen wegnemen, zodat beide ouders tijd hebben voor werk én kinderen.”

Ze stelde haar EU-collega’s voor een Europese Alliantie voor Gezinnen op te richten om ideeën uit te wisselen. Gezinsbeleid blijft in de eerste plaats een taak voor de nationale regeringen zelf, erkent Duitsland. Maar we kunnen wel leren van elkaars ervaringen en we zouden ook gezamenlijke doelen kunnen stellen, stelt Duitsland. ’Open coördinatie’, heet dat in omzichtig EU-jargon.

Nu lopen de voorbeelden in de EU heel erg uiteen. Tegenover landen zoals Groot-Brittannië en Nederland die geen bevolkingspolitiek voeren, staat bijvoorbeeld Griekenland dat streeft naar drie kinderen per gezin.

Die alliantie voor gezinnen zou ook over geld moeten kunnen beschikken, vinden de Duitsers. Lokale en nationale initiatieven zouden beloond moeten worden met geld uit de rijk gevulde EU-structuurfondsen. Die zijn eigenlijk bedoeld voor wegen en bruggen om achtergebleven gebieden binnen de EU te ontwikkeling te brengen.

Tijdens de ministersvergadering in Brussel bleken de andere EU-landen liever de kat uit de boom kijken. Met een gezinsvriendelijk beleid waren de ministers het natuurlijk allemaal eens. Maar ze lijken huiverig voor EU-bemoeienis. Geen nieuwe instituten, geen nieuwe potten met geld, waarschuwden de meesten.

Dat leek een domper op het Duitse enthousiasme. Von der Leyen liet dat niet merken: „Het is fascinerend om te zien hoeveel verschillende wegen in Europa leiden naar hetzelfde doel.”
http://www.trouw.nl/hetni(...)_meer_kinderen_nodig

Nou ja, ze komen in elk geval niet op het onzalige idee beleid te voeren om nog meer randfiguren te importeren.
pi_46586542
Wat was er nou net op RTL nieuws? Iets met een grote zoektocht met politiehelicopters enzo?
Allah Al Watan Al Malik
pi_46586566
Ah, ik zie het al. Weer eens een overval in Amsterdam.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 23 februari 2007 @ 10:02:49 #154
66825 Reya
Fier Wallon
pi_46586577
quote:
"Om de EU-bevolking op peil te houden, zou elk gezin 2,1 kind moeten krijgen, bijna de helft meer dan nu. Dat zou geen probleem moeten zijn. Von der Leyen: „In alle EU-landen blijkt uit onderzoek dat jonge mensen meer kinderen zouden willen dan ze in werkelijkheid krijgen. We moeten hindernissen wegnemen, zodat beide ouders tijd hebben voor werk én kinderen.”
Ik vraag me af wat hiermee concreet wordt bedoeld; zoiets zou vermoedelijk toch weer uitlopen op politiek geruzie tussen verschillende stromingen over hoe dit ingevuld moet worden.
pi_46586598
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:02 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat hiermee concreet wordt bedoeld; zoiets zou vermoedelijk toch weer uitlopen op politiek geruzie tussen verschillende stromingen over hoe dit ingevuld moet worden.
Moslims krijgen toch alsnog meer kinderen, 2.5 ipv 2.1.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 23 februari 2007 @ 10:09:55 #156
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_46586722
quote:
"Om de EU-bevolking op peil te houden, zou elk gezin 2,1 kind moeten krijgen, bijna de helft meer dan nu. Dat zou geen probleem moeten zijn. Von der Leyen: „In alle EU-landen blijkt uit onderzoek dat jonge mensen meer kinderen zouden willen dan ze in werkelijkheid krijgen. We moeten hindernissen wegnemen, zodat beide ouders tijd hebben voor werk én kinderen.”
Europa heeft in historisch opzicht een record aantal inwoners. Waarom zou je dat op peil meoten houden? Een beetje minder mag ook wel.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_46586725
quote:

[..]

"We moeten zus, we moeten zo". Volgens mij moeten ze helemaal niks.

Denken ze nou echt dat ze bevolkingsaantal kunnen plannen? Doe dan maar wat minder mensen.
pi_46586801
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:09 schreef Napalm het volgende:

[..]

Europa heeft in historisch opzicht een record aantal inwoners. Waarom zou je dat op peil meoten houden? Een beetje minder mag ook wel.
Toen Forence in de Renaissance de culturele hoofdstad van Europa was leefden er 40.000 mensen. Dat is zoiets als, uhm, Valkenswaard?
  vrijdag 23 februari 2007 @ 10:16:04 #159
66825 Reya
Fier Wallon
pi_46586845
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:09 schreef Autodidact het volgende:

[..]

"We moeten zus, we moeten zo". Volgens mij moeten ze helemaal niks.

Denken ze nou echt dat ze bevolkingsaantal kunnen plannen? Doe dan maar wat minder mensen.
Ik zie het al voor me: voorbehoedsmiddelen worden verboden en elk stelletje moet verplicht - onder staatstoezicht - neuken tijdens de ovulatie
pi_46586925
quote:

[..]

Extra belasting voor kinderlozen; minder recht op oudedagsvoorziening, van die dingen. Meer kinderbijslag. In Frankrijk is (was?) de kinderbijslag vanaf het 5e kind zo hoog dat je kan stoppen met werken; niet dat het echt veel kinderen oplevert maar het helpt vast.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 23 februari 2007 @ 10:23:44 #161
66825 Reya
Fier Wallon
pi_46587002
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:20 schreef sigme het volgende:

[..]

Extra belasting voor kinderlozen; minder recht op oudedagsvoorziening, van die dingen. Meer kinderbijslag. In Frankrijk is (was?) de kinderbijslag vanaf het 5e kind zo hoog dat je kan stoppen met werken; niet dat het echt veel kinderen oplevert maar het helpt vast.
Mjuh, aan de ene kant kan ik me wel wat erbij voorstellen dat men vindt dat het hoe dan ook mogelijk moet zijn voor stelletjes om kinderen te krijgen, maar aan de andere kant vind ik niet dat de overheid een zekere keuze zou moeten opdringen aan mensen.
pi_46587056
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:23 schreef Reya het volgende:

[..]

Mjuh, aan de ene kant kan ik me wel wat erbij voorstellen dat men vindt dat het hoe dan ook mogelijk moet zijn voor stelletjes om kinderen te krijgen, maar aan de andere kant vind ik niet dat de overheid een zekere keuze zou moeten opdringen aan mensen.
Maar is het overheidsverantwoordelijkheid om dat, met geld van anderen, mogelijk te maken?
pi_46587102
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:26 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Maar is het overheidsverantwoordelijkheid om dat, met geld van anderen, mogelijk te maken?
Het is gemeenschapsverantwoordelijkheid ( en -belang), om het met gemeenschapsgeld mogelijk te maken.

Is het nodig alle gemeenschapszaken uit te besteden aan de overheid?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_46587134
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 01:01 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Zo voelt het precies als je met Doeks discuzeurt.
Zolang jij niets weet te onderbouwen kan dat gevoel wel kloppen inderdaad .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_46587166
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is gemeenschapsverantwoordelijkheid ( en -belang), om het met gemeenschapsgeld mogelijk te maken.

Is het nodig alle gemeenschapszaken uit te besteden aan de overheid?
Lijkt me niet...
  vrijdag 23 februari 2007 @ 10:39:54 #166
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_46587334
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is gemeenschapsverantwoordelijkheid ( en -belang),
Ik zie noch de verantwooordelijkheid noch het belang in...
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_46587359
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:39 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ik zie noch de verantwooordelijkheid noch het belang in...
De groep heeft belang bij voortbestaan. Als groep.

Potje geruild? Beter potje of achtenzeuventig centen terug?
pi_46587503
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:41 schreef sigme het volgende:

[..]

De groep heeft belang bij voortbestaan. Als groep.
Voortbestaan hoeft geen groei of behoud van aantal inwoners te betekenen.
pi_46587574
De groep heeft echter meer belang bij voortbestaan als wat kleinere groep volgens mij.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_46587599
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:47 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Voortbestaan hoeft geen groei of behoud van aantal inwoners te betekenen.
Nee, het hoeft geen groei te betekenen, en ook niet per se gelijkblijvend aantal. Maar behoud is wel behoud, ook getalsmatig.
pi_46587616
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:50 schreef du_ke het volgende:
De groep heeft echter meer belang bij voortbestaan als wat kleinere groep volgens mij.
Dat wordt lastiger; dat is eigenlijk individueel belang van groepsleden (niet eens alle). Geen groepsbelang.
pi_46587750
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:51 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, het hoeft geen groei te betekenen, en ook niet per se gelijkblijvend aantal. Maar behoud is wel behoud, ook getalsmatig.
Dus het behoud en groei van bevolkingsaantal is geen publieke zaak. Zijn we daar ook uit. Europa kan het prima doen met veel minder inwoners.
pi_46587850
Turkse president mijdt concert met Beatrix

We zullen je missen na de presidentsverkiezingen over een paar maanden. Sukkel
pi_46587864
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:57 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dus het behoud en groei van bevolkingsaantal is geen publieke zaak. Zijn we daar ook uit. Europa kan het prima doen met veel minder inwoners.
puˇbliek2 (bn.)
1 openbaar, openlijk
2 openbaar, voor iedereen toegankelijk
3 van het volk
4 van de overheid uitgaand => openbaar

Het is zéker een zaak van het volk. Maar ik vind bepaald niet dat de gemeenschapsbelangen allemaal bij de overheid horen. Maar gezien de zeggenschap die men de overheid toekent / de overheid zich toeëigent, zou ik zeggen dat dan ook dit punt erbij hoort. Als de overheid de groepsbelangen bewaakt, dan valt dit daar onder.

Bij een vervangingswaarde van 2,1 per gezin krimpt de bevolking lijkt me.
pi_46587988
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:02 schreef sigme het volgende:

[..]

puˇbliek2 (bn.)
1 openbaar, openlijk
2 openbaar, voor iedereen toegankelijk
3 van het volk
4 van de overheid uitgaand => openbaar

Het is zéker een zaak van het volk. Maar ik vind bepaald niet dat de gemeenschapsbelangen allemaal bij de overheid horen. Maar gezien de zeggenschap die men de overheid toekent / de overheid zich toeëigent, zou ik zeggen dat dan ook dit punt erbij hoort. Als de overheid de groepsbelangen bewaakt, dan valt dit daar onder.

Bij een vervangingswaarde van 2,1 per gezin krimpt de bevolking lijkt me.
Ja, maar groei of behoud is dus geen groepsbelang. Bij 2.1 blijft het gelijk trouwens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')