abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46548295
Hey... even een vraagje....
Heb hier vaak discussies over verschillende soorten benzine gelezen, benzine van de witte pomp, benzine van de shell, v-power etc.
Ik heb zelf een Mitsubitshi Colt uit 96, en wil wel eens een beetje testen of ik wat verschil merk.
Mijn vraag is alleen, kan er in mijn auto ook euro 98, of kan dat schadelijk zijn?

bedankt!
Signature verwijderd door FA
pi_46548544
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 01:44 schreef Driverrrr het volgende:
Hey... even een vraagje....
Heb hier vaak discussies over verschillende soorten benzine gelezen, benzine van de witte pomp, benzine van de shell, v-power etc.
Ik heb zelf een Mitsubitshi Colt uit 96, en wil wel eens een beetje testen of ik wat verschil merk.
Mijn vraag is alleen, kan er in mijn auto ook euro 98, of kan dat schadelijk zijn?

bedankt!
nee.. en zowiezow dacht ik dat meeste auto's na 96 op 98octaan rijden (Lees: Meeste)
maar benzine=benzine... de een heeft wel een ander octaan gehalte dan de ander.. dat merk je dan wel
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_46548955
Waarom geen Euro91?
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_46548976
Gooi er het goedkoopste in en je bent klaar. Tenzij je in een superauto rijdt heb je die dure rommel helemaal niet nodig - dat is alleen maar marketingpraat. Zelfs euro 95 is veel te luxe voor de meeste auto's.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  † In Memoriam † donderdag 22 februari 2007 @ 03:25:48 #5
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_46549035
In de Golf V 1.6 FSI móet volgens het boekje per se Euro 98 of is dat ook onzin?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_46549375
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 03:25 schreef Cynix ® het volgende:
In de Golf V 1.6 FSI móet volgens het boekje per se Euro 98 of is dat ook onzin?
Ja, dat is onzin, het zal wel advies zijn.
Euro 95, 98 je merkt het verschil bijna niet.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  donderdag 22 februari 2007 @ 07:30:49 #7
112150 Trebweb
Started running again
pi_46549424
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 07:17 schreef Chinless het volgende:

[..]

Ja, dat is onzin, het zal wel advies zijn.
Euro 95, 98 je merkt het verschil bijna niet.
Tevens verkopen ze hier in Nederland niet overal Euro98 meer :-)

Octaangehalte 98 of meer zie je vaker in bergachtige gebieden, omdat de auto met benzine met een hoger octaangehalte beter trekt.
pi_46549980
Ik kan met een knoppie omzetten of ik op 95 of 98 rij, tenminste dat is mij ooit verteld, nooit getest eigelijk Ga ik van de week eens doen
pi_46550956
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 03:25 schreef Cynix ® het volgende:
In de Golf V 1.6 FSI móet volgens het boekje per se Euro 98 of is dat ook onzin?
Een FSI motor heeft directe brandstof injectie en werkt met een compressieverhouding van 12,0:1. Als je daar Euro 95 in gooit heb je wat minder vermogen. Bij een hoge compressieverhouding is Euro 98 geen onzin, maar op die 110 of 115 pk merk je het niet echt.
V10
pi_46551188
Je merkt het verschil in prestatie maar ook in de portemonnee.
pi_46551192
98 tanken is, als de motor het nodig heeft, helemaal geen onzin. Hoe lager het octaangetal, hoe eerder je last krijgt van detoneren. Nou hebben de meeste motoren tegenwoordig pingelsensoren om detonatie tegen te gaan, dus motorschade levert het dan niet op. Maar: de motor gaat wel minder efficient lopen. Hetgeen meer verbruik oproept.

En als een pingelsensor het heeft begeven... tsja, dan kun je zware motorschade krijgen.

Ergo: hou je gewoon aan het advies. Zeker op warme dagen en zeker indien je de motor zwaar wenst te belasten.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46551212
Ik heb een Mitsubishi Colt uit 91 en heb gehoord dat BP Utlimate wel degelijk verschil maakt..dat ga ik binnenkort eens proberen.
pi_46551313
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 10:10 schreef DS4 het volgende:
[...]
Zeker op warme dagen en zeker indien je de motor zwaar wenst te belasten.
Herstel: zeker op koude dagen, wanneer de lucht dichter is en je van nature meer kans op detonatie hebt (en ook van nature meer vermogen)
pi_46551417
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 10:15 schreef johnwoo het volgende:

Herstel: zeker op koude dagen, wanneer de lucht dichter is en je meer kans op detonatie hebt
Als je nog met een barn-door luchtmeetsysteem werkt en het is on-Nederlands koud... Maar met hittedraad: no way.

Waar ik op doel is het warmer worden van de motor. Hoe warmer de motor, hoe meer kans op detonatie.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 22 februari 2007 @ 11:11:58 #15
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46552810
Tsjah... Die van mij loopt lekkerder met 98... Dus vaak gooi ik dat erin...

Zelfs m'n vriendin merkt -ongezien- dat er 95 in zit
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:05:20 #16
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46554337
Argh, octaangehalte bestaat helemaal niet....
pi_46554387
van de zomer per ongeluk benzin 91 in duitlsland getankt en daarna door de bergen gereden, niks van gemerkt verder.
pi_46554856
gewoon het goedkoopste tanken, benzine is al duur genoeg.
pi_46555489
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:22 schreef Repeat het volgende:
gewoon het goedkoopste tanken, benzine is al duur genoeg.
Euro 91 dus
Succes met et kopen van een nieuwe auto alvast
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:50:58 #20
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_46555606
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:45 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Euro 91 dus
Succes met et kopen van een nieuwe auto alvast
Mijn Saab 9-3 uit 1998 heeft in het boekje anders staan dat minimaal 91 octaan is vereist, nu tank ik gewoon altijd 95...maar het is onzin dat alle motoren daar niet tegen kunnen, hoge octaangehaltes is echt een hype geworden...

owja, en dan dat V-Power van shell...das in nederland dus gewoon 95 octaan he, in Duitsland daarentegen is het 100...en dat verschil merk je wel op topsnelheid!
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:51:30 #21
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46555620
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:50 schreef funkmaster het volgende:

[..]

owja, en dan dat V-Power van shell...das in nederland dus gewoon 95 octaan he, in Duitsland daarentegen is het 100...en dat verschil merk je wel op topsnelheid!
97 dus ja...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:54:00 #22
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_46555694
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:51 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

97 dus ja...
meer toelichting is toegestaan?? in duitsland is het echt 100 octaan hoor...
als je nederland bedoeld dan zou ik het mis kunnen hebben maar dan is v-power nog steeds stukken duurder dan 98 ongelood...en van die "speciale ingredienten" geloof ik geen zak...puur slimme marketing
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:57:13 #23
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46555776
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:54 schreef funkmaster het volgende:

[..]

meer toelichting is toegestaan?? in duitsland is het echt 100 octaan hoor...
als je nederland bedoeld dan zou ik het mis kunnen hebben maar dan is v-power nog steeds stukken duurder dan 98 ongelood...en van die "speciale ingredienten" geloof ik geen zak...puur slimme marketing
In nederland inderdaad... Duitsland is inderdaad 100, luxemburg 98... Tsjah; mijn auto rijdt beter op v-power dan op bijvoorbeel excellium... Daarnaast is de meerprijs van v-power t.o.v. de andere 98 en equivalenten een stuk schappelijker...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:57:56 #24
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_46555791
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:57 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

In nederland inderdaad... Duitsland is inderdaad 100, luxemburg 98... Tsjah; mijn auto rijdt beter op v-power dan op bijvoorbeel excellium... Daarnaast is de meerprijs van v-power t.o.v. de andere 98 en equivalenten een stuk schappelijker...
wat voor een auto rij je?
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_46555878
Mijn 205 GTTI moest op 98 rijden.
Gewone GTI kan gewoon op 95.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:05:09 #26
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_46555989
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:00 schreef GizartFRL het volgende:
Mijn 205 GTTI moest op 98 rijden.
Gewone GTI kan gewoon op 95.
ja, veel pk uit kleine motor --> dan heb je het nodig..
zo'n amerikaanse 5.0l V8 met maar 220 pk ofzo draait prima op 89 octaan hoor
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:08:31 #27
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46556072
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:57 schreef funkmaster het volgende:

[..]

wat voor een auto rij je?
Een Carina E...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46556165
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:45 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Euro 91 dus
Succes met et kopen van een nieuwe auto alvast
succes met het vinden van euro 91 alvast
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:18:55 #29
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_46556381
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:08 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Een Carina E...
Ok nou een vriend van me heeft ook en Carina 2.0, en die smijt er altijd 95 in en hij doet het prima.
Ik ontken niet dat je het misschien merkt als ie vol met 98 zit, tuurlijk presteert ie beter....maar als je het echt
heel erg merkt dan zou ik er eens naar laten kijken...

nogmaals ik gooi er ook weleens 98 in, voor lange stukken zware belasting : autobahn, bergen...dan merk je het verschil ook echt...maar niet in het stadsverkeer hoor...en jou auto heeft helemaal niet zo'n hoge compressie dus hij moet prima tuffen op 95
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:21:17 #30
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46556466
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:18 schreef funkmaster het volgende:

[..]

Ok nou een vriend van me heeft ook en Carina 2.0, en die smijt er altijd 95 in en hij doet het prima.
Ik ontken niet dat je het misschien merkt als ie vol met 98 zit, tuurlijk presteert ie beter....maar als je het echt
heel erg merkt dan zou ik er eens naar laten kijken...

nogmaals ik gooi er ook weleens 98 in, voor lange stukken zware belasting : autobahn, bergen...dan merk je het verschil ook echt...maar niet in het stadsverkeer hoor...en jou auto heeft helemaal niet zo'n hoge compressie dus hij moet prima tuffen op 95
Tsjah, hoe dan ook; hij rijdt gewoon fijner... Soepeler... En er is echt niks mis mee, hij is top onderhouden...
En de perfecte test; m'n vriendin leent m'n auto, komt terug en zegt "heb je er weer 95 in gegooid?"... Duidelijker kan niet, lijkt me...

Natuurlijk doet ie het wel, maar gewoon minder... Zeg ook niet dat ie beter presteert, dat zal ongetwijfeld geen ruk uitmaken, maar het is gewoon gevoelsmatig fijner...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46557322
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:22 schreef Repeat het volgende:
gewoon het goedkoopste tanken, benzine is al duur genoeg.
Als de benzine 3% duurder is, maar het verbruik daalt met 5%... Maar goed: your call.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46557345
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:07 schreef JaFFe het volgende:
van de zomer per ongeluk benzin 91 in duitlsland getankt en daarna door de bergen gereden, niks van gemerkt verder.
Dat komt door de pingelsensor, of doordat je een motor hebt die voor 91 is ontwikkeld.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46557418
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als de benzine 3% duurder is, maar het verbruik daalt met 5%... Maar goed: your call.
en jij wou zeggen dat je met 98 ipv 95 5% zuiniger rijdt?
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:56:44 #34
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_46557504
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:11 schreef Repeat het volgende:

[..]

succes met het vinden van euro 91 alvast
Als je vlakbij de Duitse grens woont, ff de grens over en klaar
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_46557522
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:45 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Euro 91 dus
Succes met et kopen van een nieuwe auto alvast
In rusland hadden ze 80
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_46557633
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:53 schreef Repeat het volgende:

en jij wou zeggen dat je met 98 ipv 95 5% zuiniger rijdt?
Het zijn even fictieve getallen, het prijsverschil tussen 95 en 98 is in Nederland nl. godsonmogelijk hoog (6-7%? vs ong. 1% in België). Maar 5% zuiniger met 98 acht ik allesbehalve onmogelijk.

Mijn auto rijdt er gewoon net wat beter op, dus ik mik het er sowieso in, ongeacht het verbruik (mijn rijstijl is daarin veel bepalender...).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46558409
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:11 schreef Repeat het volgende:

[..]

succes met het vinden van euro 91 alvast
Op elk Duits tankstation sukkel
pi_46558598
In je colt merk je geen fuck verschil. Ik heb zelf een Colt GTi, en of ik nu euro 95 of 98 dr in flikker maakt geen zak uit. Hij haalt evenveel kilometers op een tank en vliegt even snel uit de startblokken. Top maakt ook geen zak uit.

Natuurlijk ook superlogisch, aangezien octaan getal enkel wat zegt over de klopvastheid, en niks over de energie van de brandstof zelf.

Nu heb ik in dezelfde auto een turbomotor hangen die wel RON 98 nodig heeft omdat hij anders gaat pingelen (dankzij turbo)
pi_46558651
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:35 schreef 1299 het volgende:
In je colt merk je geen fuck verschil. Ik heb zelf een Colt GTi, en of ik nu euro 95 of 98 dr in flikker maakt geen zak uit. Hij haalt evenveel kilometers op een tank en vliegt even snel uit de startblokken. Top maakt ook geen zak uit.

Natuurlijk ook superlogisch, aangezien octaan getal enkel wat zegt over de klopvastheid, en niks over de energie van de brandstof zelf.

Nu heb ik in dezelfde auto een turbomotor hangen die wel RON 98 nodig heeft omdat hij anders gaat pingelen (dankzij turbo)
Nou das mooi kut dan
pi_46558782
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:37 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Nou das mooi kut dan
Nee waarom? Die paar knaken extra heb ik dr wel voor over.. Van 140PK naar 205PK wel best
pi_46558875
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:35 schreef 1299 het volgende:

Natuurlijk ook superlogisch, aangezien octaan getal enkel wat zegt over de klopvastheid, en niks over de energie van de brandstof zelf.
Dat klopt op zich... maar: Zodra het ontstekingstijdstip dient te worden verlaat om pingelen tegen te gaan verlies je wel vermogen en rendement.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46558976
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat klopt op zich... maar: Zodra het ontstekingstijdstip dient te worden verlaat om pingelen tegen te gaan verlies je wel vermogen en rendement.
Absoluut waar.. maar meer dan 95% van de hier in nederland verkochte auto's lopen op hun standaard ontstekingstijdstip bij benzine met een octaangetal van 95
  donderdag 22 februari 2007 @ 14:49:10 #43
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46559023
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:47 schreef 1299 het volgende:

[..]

Absoluut waar.. maar meer dan 95% van de hier in nederland verkochte auto's lopen op hun standaard ontstekingstijdstip bij benzine met een octaangetal van 95
Heb je daarmee ook niet iets van een leereffect? Ik neem aan dat de ecu wel kan bepalen welke timing het meeste rendement oplevert...?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46559558
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:49 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Heb je daarmee ook niet iets van een leereffect? Ik neem aan dat de ecu wel kan bepalen welke timing het meeste rendement oplevert...?
Nee al hebben enkele nieuwere auto's dat wel, die gaan op Euro 98 meer vermogen leveren. Maar het is absoluut geen gemeengoed en zeker vroeger niet.
  donderdag 22 februari 2007 @ 15:16:10 #45
60852 beschuit
wil weer verkiezingen
pi_46559817
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 08:51 schreef Fugie het volgende:
Ik kan met een knoppie omzetten of ik op 95 of 98 rij, tenminste dat is mij ooit verteld, nooit getest eigelijk Ga ik van de week eens doen
apart
moest eigenlijk beschuitfluiter zijn, maarja, dat pastte niet...bastards!
www.prikstok.nl : Prikkelend Scherpzinnig!
pi_46559824
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:28 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Op elk Duits tankstation sukkel
gelukkig woon in niet in duitsland maar in nederland, schijtjong. en nu oppleuren.
  donderdag 22 februari 2007 @ 15:18:09 #47
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46559890
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 15:07 schreef 1299 het volgende:

[..]

Nee al hebben enkele nieuwere auto's dat wel, die gaan op Euro 98 meer vermogen leveren. Maar het is absoluut geen gemeengoed en zeker vroeger niet.
Mjah, goed, je hebt natuurlijk meer vermogen en meer vermogen...

Tis niet dat je er ineens 30 pk op vooruit gaat... Maar een wat efficientere ontsteking zou die ecu toch wel moeten doorhebben, lijkt me?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 22 februari 2007 @ 15:21:17 #48
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_46560003
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 15:16 schreef Repeat het volgende:

[..]

gelukkig woon in niet in duitsland maar in nederland, schijtjong. en nu oppleuren.
Zou kunnen zweren dat jij in Berlijn woonde.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_46561023
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 15:18 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Mjah, goed, je hebt natuurlijk meer vermogen en meer vermogen...

Tis niet dat je er ineens 30 pk op vooruit gaat... Maar een wat efficientere ontsteking zou die ecu toch wel moeten doorhebben, lijkt me?
De ecu zegt gewoon dat er bij dat toerental zus en zoveel brandstof ingespoten moet worden. En dan nog afhankelijk van een aantal sensoren. Maar hij heeft geen besef van een 'efficientere ontsteking'
  donderdag 22 februari 2007 @ 18:52:08 #50
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46567453
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:22 schreef Repeat het volgende:
gewoon het goedkoopste tanken, benzine is al duur genoeg.
En jij altijd maar kutten met die lpg slang op je benzine tank
pi_46579523
Geen echte auto kenner, maar wel goed in googlen. is wiki result... dus hoeft niet helemaal te kloppen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel. De meeste moderne injectiesystemen van auto's zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal er een verlating van het ontstekingstijdstip plaatsvinden. Deze ingreep gaat echter wel gepaard met een vermindering van het vermogen.
Funny thing about hard drives: the bigger they are, the more porn you download.
my math teacher staples burger king applications to failed tests
  vrijdag 23 februari 2007 @ 01:54:34 #52
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46583656
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 23:20 schreef nelsiki het volgende:
Geen echte auto kenner, maar wel goed in googlen. is wiki result... dus hoeft niet helemaal te kloppen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel. De meeste moderne injectiesystemen van auto's zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal er een verlating van het ontstekingstijdstip plaatsvinden. Deze ingreep gaat echter wel gepaard met een vermindering van het vermogen.
dus?
pi_46583706
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 18:52 schreef Bob-B het volgende:

[..]

En jij altijd maar kutten met die lpg slang op je benzine tank
lpg tanken is sjiek man
Hou de losgeslagen mod's "in check"!!
pi_46583732
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 23:20 schreef nelsiki het volgende:
Geen echte auto kenner, maar wel goed in googlen. is wiki result... dus hoeft niet helemaal te kloppen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel. De meeste moderne injectiesystemen van auto's zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal er een verlating van het ontstekingstijdstip plaatsvinden. Deze ingreep gaat echter wel gepaard met een vermindering van het vermogen.
Dat bewijst maar weer dat wiki geen volwaardige enc. is.
Hou de losgeslagen mod's "in check"!!
pi_46583754
kan in mijn euro 95 scooter ook 98? en wat is dna het voordeel? en mag ik dna nog terug?
pi_46583818
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 02:02 schreef lesley het volgende:
kan in mijn euro 95 scooter ook 98? en wat is dna het voordeel? en mag ik dna nog terug?
het voordeel is dat ze dan meer centen aan jou verdienen
Hou de losgeslagen mod's "in check"!!
pi_46584679
Hangt er vanaf of je een een wat modernere auto hebt MET klop-sensor of eentje ZONDER klopsensor. Heb je geen klop-sensor en is je ECU afgestemt op Euro 98, en rijd je met Euro 95, is de kans groot dat je je motorblok omzeep helpt.

Heb je een moderner motorblok MET klop-sensor dan maakt de getankte benzine niet zoveel uit. De ECU zal de motor hier automatisch op aanpassen. Hooguit heb je dan minder vermogen of een minder verbruik, maar het kan geen schade opleveren aan de auto.
pi_46585033
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 15:16 schreef Repeat het volgende:

[..]

gelukkig woon in niet in duitsland maar in nederland, schijtjong. en nu oppleuren.
Maar toch een duiter in je avatar aanbidden? Ik volg je niet rugridder
  vrijdag 23 februari 2007 @ 08:47:05 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_46585272
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 08:25 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Maar toch een duiter in je avatar aanbidden? Ik volg je niet rugridder
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_46587414
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 02:01 schreef endemion het volgende:

Dat bewijst maar weer dat wiki geen volwaardige enc. is.
Wat klopt er volgens jou dan niet in dit verhaal?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46589292
Ik ben afgelopen dinsdag geslaagd voor mn rijexamen en ik ga volgende week mn eerste auto kopen. Een Suzuki Swift uit 1992 (benzine). Weet iemand zo welke bezinesoort daar in hoort?
Maak ik je bang ? Ga dan naar de dokter, want je hebt waarschijnlijk last van Hexakosioihexekontahexafobie !
  vrijdag 23 februari 2007 @ 11:58:41 #62
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46589336
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:43 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat klopt er volgens jou dan niet in dit verhaal?
Dat zegt ie niet... Tis wel onvolledig en erg kort door de bocht...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46589627
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:58 schreef MikeyMan het volgende:

Dat zegt ie niet... Tis wel onvolledig en erg kort door de bocht...
Welke info mis jij (gelet op de vraagstelling van iemand die alleen wil weten of hij/zij 95 of 98 moet tanken en wat de gevolgen zijn indien je er 95 in mikt als de producent van de auto 98 voorschrijft)?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:20:17 #64
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46589941
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Welke info mis jij (gelet op de vraagstelling van iemand die alleen wil weten of hij/zij 95 of 98 moet tanken en wat de gevolgen zijn indien je er 95 in mikt als de producent van de auto 98 voorschrijft)?
Ehm... Excuus... Zie nu pas dat het stukje tekst onder de link geen copy-paste is...

Dacht dat dát het wikipedia stuk was
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46590242
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:56 schreef Pino_666 het volgende:
Ik ben afgelopen dinsdag geslaagd voor mn rijexamen en ik ga volgende week mn eerste auto kopen. Een Suzuki Swift uit 1992 (benzine). Weet iemand zo welke bezinesoort daar in hoort?
Alle benzine autos lopen op 95...Echt nieuwe auto's rijden op 98...en als je houdt van je motor gooi je er standaard 98 of 100 in.
pi_46590310
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:30 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Alle benzine autos lopen op 95...Echt nieuwe auto's rijden op 98...en als je houdt van je motor gooi je er standaard 98 of 100 in.
Top bedankt !

Dan zal euro 98 dus iets duurder zijn dan euro 95 neem ik aan....

Maar wat is Super dan? Dat snap ik nog niet helemaal.
Maak ik je bang ? Ga dan naar de dokter, want je hebt waarschijnlijk last van Hexakosioihexekontahexafobie !
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:36:38 #67
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46590432
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:33 schreef Pino_666 het volgende:

[..]

Top bedankt !

Dan zal euro 98 dus iets duurder zijn dan euro 95 neem ik aan....

Maar wat is Super dan? Dat snap ik nog niet helemaal.
ook 98...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46590507
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor.
Het getal geeft aan hoeveel procent octaan erin zit.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:40:27 #69
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46590559
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
v-power is 97 in nl
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:41:24 #70
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46590588
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor.
Het getal geeft aan hoeveel procent octaan erin zit.
v-power is 97
edit: je was me voor
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:42:19 #71
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46590616
Is de reden dat in Duitsland de v-power een octaangetal heeft van 100 dat daar harder gereden mag worden en in verhouding meer luxe wagens rondrijden?
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:43:44 #72
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46590666
Nou ja heb het zelf eigenlijk al gevonden

van de shell site:
quote:


Is V Power in Nederland hetzelfde als in Duitsland?

Shell heeft uitgebreid marktonderzoek gedaan naar de behoefte van de klant in de diverse Europese landen. Daarnaast houdt Shell rekening met de verschillende rijomstandigheden in de diverse Europese landen en stemt de formulering van Shell V-Power daarop af. Shell V-power in Nederland is daarom specifiek ontwikkeld om aan de behoefte van de Nederlandse klant tegemoet te komen onder Nederlandse rijomstandigheden. In Nederland zorgt het vele start--stop (korte ritten) en het file-rijden voor het feit dat auto's gevoeliger zijn voor vorming van vervuiling op de inlaatkleppen. Dit is de reden dat gekozen is voor een specifieke reinigende eigenschap die er voor zorgt dat de motor schoner blijft.Het vele stoppen en optrekken in de Nederlandse markt vraagt bovendien om een brandstof die er voor zorgt dat de auto snel op het gaspedaal reageert als dat nodig is.



Shell V Power in Duitsland is specifiek afgestemd op de behoefte van de Duitse klanten en de rijomstandigheden in de Duitse markt. In de praktijk betekent dit dat de twee producten een verschillende samenstelling hebben.
pi_46590688
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor.
Het getal geeft aan hoeveel procent octaan erin zit.
Ok... dus...

In mijn Suzuki Swift uit 1992 kan ik Euro 95 tanken, dat is goedkoper, maar minder bevordelijk voor de motor dan euro 98.
Euro 98 zal ook wel een positief effect hebben op het verbruik, neem ik aan ?
Maak ik je bang ? Ga dan naar de dokter, want je hebt waarschijnlijk last van Hexakosioihexekontahexafobie !
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:46:27 #74
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46590760
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:44 schreef Pino_666 het volgende:

[..]

Ok... dus...

In mijn Suzuki Swift uit 1992 kan ik Euro 95 tanken, dat is goedkoper, maar minder bevordelijk voor de motor dan euro 98.
Euro 98 zal ook wel een positief effect hebben op het verbruik, neem ik aan ?
Meestal wel, ik merk zelf dat ik stukken zuiniger kan rijden (ong 150 km meer op een volledige tank) en dat mijn motor een stuk rustiger is.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:46:44 #75
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46590768
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:44 schreef Pino_666 het volgende:

[..]


Euro 98 zal ook wel een positief effect hebben op het verbruik, neem ik aan ?
Kan, maar is onwaarschijnlijk...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46591574
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor.
Het getal geeft aan hoeveel procent octaan erin zit.
[mierenneukmode] Niet helemaal, het geeft niet aan hoeveel procent octaan in de benzine zit, het geeft het octaangetal aan. Het is een vergelijking met een bepaalde standaard-brandstof. Benzine met een octaangetal van 95 heeft dezelfde klopvastheid als die standaardbrandstof die 95 volumeprocent octaan bevat. De benzine bevat dus niet daadwerkelijk dat percentage octaan. [/mierenneukmode]
pi_46596484
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:43 schreef Bob-B het volgende:

van de shell site:
[..]
Mooie praatjes. Feit is dat V-power 100 duurder is om te produceren dan V-power-97 (die 95 moet heten vanwege ambtelijk geneuzel). Uit onderzoek is gebleken dat het marketingtechnisch beter is om de inferieure variant voor 2 ct. de liter minder op de markt te brengen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 20:21:41 #78
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46604518
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 13:10 schreef DonJames het volgende:

[..]

[mierenneukmode] Niet helemaal, het geeft niet aan hoeveel procent octaan in de benzine zit, het geeft het octaangetal aan. Het is een vergelijking met een bepaalde standaard-brandstof. Benzine met een octaangetal van 95 heeft dezelfde klopvastheid als die standaardbrandstof die 95 volumeprocent octaan bevat. De benzine bevat dus niet daadwerkelijk dat percentage octaan. [/mierenneukmode]
Wat is daar nou mierenneukerij aan? Als mensen zomaar dingen gaan gillen terwijl ze compleet verkeerde roepen kan je ze daar gewoon op aftikken hoor
pi_46605697
Als je een beetje diesel toevoegt dan wordt je octaangetal van de brandstof wel hoger, diesel heeft een erg hoog octaangetal.

Even een uitleg van het octaangetal:

et octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.

Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine.

Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
  † In Memoriam † vrijdag 23 februari 2007 @ 21:20:42 #80
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_46606421
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:46 schreef Bob-B het volgende:
Meestal wel, ik merk zelf dat ik stukken zuiniger kan rijden (ong 150 km meer op een volledige tank) en dat mijn motor een stuk rustiger is.
150 km méér op een volle tank Euro 98 dan op een volle tank euro 95?

Weet je dat wel zeker?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 21:45:35 #81
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_46607215
Of ik nu 91, 95 of 98 erin gooi, rij altijd max 500km met een tank.

Tank meestal 95 en een enkele keer 91.
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_46614888
weet je aan het octaan gehalte hoe goed de brandstof bestand is tegen spontane zelfontbranding (door de druk die wordt opgebouwd dus).
Maw, hoger octaan gehalte -> hogere compressieverhouding mogelijk, en uiteraard hoe meer druk er kan opgebouwd worden hoe meer kracht uit eenzelfde cilinderinhoud.

In de meeste "normale" auto's maakt dat weinig uit, omdat de compressieverhoudingen daar sowieso relatief laag liggen.
Een prima voorbeeld van waar het wel gigantisch uitmaakt: in een mitsubishi evo zit maar een 2 liter, en daar krijgen ze wel 300PK ( & na tuning nog dubbel zoveel ook) uit, max. compressie verhouding ligt dus VEEL hoger.
Hou de losgeslagen mod's "in check"!!
  zaterdag 24 februari 2007 @ 11:28:29 #83
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46618927
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 01:53 schreef endemion het volgende:
weet je aan het octaan gehalte hoe goed de brandstof bestand is tegen spontane zelfontbranding (door de druk die wordt opgebouwd dus).
Maw, hoger octaan gehalte -> hogere compressieverhouding mogelijk, en uiteraard hoe meer druk er kan opgebouwd worden hoe meer kracht uit eenzelfde cilinderinhoud.

In de meeste "normale" auto's maakt dat weinig uit, omdat de compressieverhoudingen daar sowieso relatief laag liggen.
Een prima voorbeeld van waar het wel gigantisch uitmaakt: in een mitsubishi evo zit maar een 2 liter, en daar krijgen ze wel 300PK ( & na tuning nog dubbel zoveel ook) uit, max. compressie verhouding ligt dus VEEL hoger.
*kuch*octaanGETAL*kuch*
pi_46619014
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 20:57 schreef Wojworshebn het volgende:
Als je een beetje diesel toevoegt dan wordt je octaangetal van de brandstof wel hoger, diesel heeft een erg hoog octaangetal.

..(oud nieuws)
Juist niet, buiten het feit dat diesel geen octaangetal heeft maar een cetaangetal ontbrandt diesel juist makkelijker uit zichzelf dan benzine. Moet ook wel, diesel moet uit zichzelf ontbranden onder hoge druk. Bij benzinemotoren wil je dit juist niet.
pi_46628047
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:56 schreef Pino_666 het volgende:
Ik ben afgelopen dinsdag geslaagd voor mn rijexamen en ik ga volgende week mn eerste auto kopen. Een Suzuki Swift uit 1992 (benzine). Weet iemand zo welke bezinesoort daar in hoort?
Gewoon Euro 95... Al loopt de GTi wat beter op Euro 98...
pi_46704828
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 11:33 schreef DonJames het volgende:

[..]

Juist niet, buiten het feit dat diesel geen octaangetal heeft maar een cetaangetal ontbrandt diesel juist makkelijker uit zichzelf dan benzine. Moet ook wel, diesel moet uit zichzelf ontbranden onder hoge druk. Bij benzinemotoren wil je dit juist niet.
Bullshit, alles heeft een octaangetal, al was het oneindig.
pi_46706044
quote:
Op maandag 26 februari 2007 19:28 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Bullshit, alles heeft een octaangetal, al was het oneindig.
Okee, het heeft misschien wel een octaangetal, de klopvastheid van dieselbrandstof wordt alleen nooit uitgedrukt als octaangetal maar als cetaangetal. Wat jij wil
  maandag 30 maart 2009 @ 21:13:24 #88
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_67559000
Binnenkort krijg ik mijn 'nieuwe' auto, een wagen uit '91 die tot op heden alleen maar op Euro 98 heeft gereden. Is het verstandig om Euro 98 te blijven tanken, of zal Euro 95 ook best gaan?
pi_67559337
quote:
Op maandag 30 maart 2009 21:13 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Binnenkort krijg ik mijn 'nieuwe' auto, een wagen uit '91 die tot op heden alleen maar op Euro 98 heeft gereden. Is het verstandig om Euro 98 te blijven tanken, of zal Euro 95 ook best gaan?
Zo'n oude kar kan makkelijk op 95 rijden.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 09:49:57 #90
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67569316
Vandaag een paginagrote ad in de krant dat Shell 95 vervangt door iets anders.
pi_67569406
Mijn colt van 91 heb ik een tijdje op 91 laten draaien. Een oude auto die gaat gewoon. Is ook een carburateurtje.
pi_67569415
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 09:49 schreef Erasmo het volgende:
Vandaag een paginagrote ad in de krant dat Shell 95 vervangt door iets anders.
Wanneer gaan ze daarmee starten dan?
  dinsdag 31 maart 2009 @ 09:59:12 #93
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67569632
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 09:52 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Wanneer gaan ze daarmee starten dan?
14 april dacht ik.
pi_67569642
Jezus dan pas.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 15:33:55 #95
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_67580562
Milieuvriendelijke rommel. Meer kilometers per tank, minder co2 uitstoot. Groen geneuzel.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 31 maart 2009 @ 15:54:30 #96
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67581245
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 15:33 schreef fathank het volgende:
Milieuvriendelijke rommel. Meer kilometers per tank, minder co2 uitstoot. Groen geneuzel.
Voor dezelfde prijs
pi_67581283
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 15:33 schreef fathank het volgende:
Milieuvriendelijke rommel. Meer kilometers per tank, minder co2 uitstoot. Groen geneuzel.
Moet je weer de bink uithangen?

Ik wil best zuiniger rijden namelijk, maargoed dat zal wel aan mij liggen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')