nee.. en zowiezow dacht ik dat meeste auto's na 96 op 98octaan rijdenquote:Op donderdag 22 februari 2007 01:44 schreef Driverrrr het volgende:
Hey... even een vraagje....
Heb hier vaak discussies over verschillende soorten benzine gelezen, benzine van de witte pomp, benzine van de shell, v-power etc.
Ik heb zelf een Mitsubitshi Colt uit 96, en wil wel eens een beetje testen of ik wat verschil merk.
Mijn vraag is alleen, kan er in mijn auto ook euro 98, of kan dat schadelijk zijn?
bedankt!
Ja, dat is onzin, het zal wel advies zijn.quote:Op donderdag 22 februari 2007 03:25 schreef Cynix ® het volgende:
In de Golf V 1.6 FSI móet volgens het boekje per se Euro 98 of is dat ook onzin?
Tevens verkopen ze hier in Nederland niet overal Euro98 meer :-)quote:Op donderdag 22 februari 2007 07:17 schreef Chinless het volgende:
[..]
Ja, dat is onzin, het zal wel advies zijn.
Euro 95, 98 je merkt het verschil bijna niet.
Een FSI motor heeft directe brandstof injectie en werkt met een compressieverhouding van 12,0:1. Als je daar Euro 95 in gooit heb je wat minder vermogen. Bij een hoge compressieverhouding is Euro 98 geen onzin, maar op die 110 of 115 pk merk je het niet echt.quote:Op donderdag 22 februari 2007 03:25 schreef Cynix ® het volgende:
In de Golf V 1.6 FSI móet volgens het boekje per se Euro 98 of is dat ook onzin?
Herstel: zeker op koude dagen, wanneer de lucht dichter is en je van nature meer kans op detonatie hebtquote:Op donderdag 22 februari 2007 10:10 schreef DS4 het volgende:
[...]
Zeker op warme dagen en zeker indien je de motor zwaar wenst te belasten.
Als je nog met een barn-door luchtmeetsysteem werkt en het is on-Nederlands koud... Maar met hittedraad: no way.quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:15 schreef johnwoo het volgende:
Herstel: zeker op koude dagen, wanneer de lucht dichter is en je meer kans op detonatie hebt
Euro 91 dusquote:Op donderdag 22 februari 2007 12:22 schreef Repeat het volgende:
gewoon het goedkoopste tanken, benzine is al duur genoeg.
Mijn Saab 9-3 uit 1998 heeft in het boekje anders staan dat minimaal 91 octaan is vereist, nu tank ik gewoon altijd 95...maar het is onzin dat alle motoren daar niet tegen kunnen, hoge octaangehaltes is echt een hype geworden...quote:Op donderdag 22 februari 2007 12:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Euro 91 dus![]()
Succes met et kopen van een nieuwe auto alvast![]()
97 dus ja...quote:Op donderdag 22 februari 2007 12:50 schreef funkmaster het volgende:
[..]
owja, en dan dat V-Power van shell...das in nederland dus gewoon 95 octaan he, in Duitsland daarentegen is het 100...en dat verschil merk je wel op topsnelheid!![]()
meer toelichting is toegestaan?? in duitsland is het echt 100 octaan hoor...quote:
In nederland inderdaad... Duitsland is inderdaad 100, luxemburg 98... Tsjah; mijn auto rijdt beter op v-power dan op bijvoorbeel excellium... Daarnaast is de meerprijs van v-power t.o.v. de andere 98 en equivalenten een stuk schappelijker...quote:Op donderdag 22 februari 2007 12:54 schreef funkmaster het volgende:
[..]
meer toelichting is toegestaan?? in duitsland is het echt 100 octaan hoor...
als je nederland bedoeld dan zou ik het mis kunnen hebben maar dan is v-power nog steeds stukken duurder dan 98 ongelood...en van die "speciale ingredienten" geloof ik geen zak...puur slimme marketing
wat voor een auto rij je?quote:Op donderdag 22 februari 2007 12:57 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
In nederland inderdaad... Duitsland is inderdaad 100, luxemburg 98... Tsjah; mijn auto rijdt beter op v-power dan op bijvoorbeel excellium... Daarnaast is de meerprijs van v-power t.o.v. de andere 98 en equivalenten een stuk schappelijker...
ja, veel pk uit kleine motor --> dan heb je het nodig..quote:Op donderdag 22 februari 2007 13:00 schreef GizartFRL het volgende:
Mijn 205 GTTI moest op 98 rijden.
Gewone GTI kan gewoon op 95.
Een Carina E...quote:
succes met het vinden van euro 91 alvastquote:Op donderdag 22 februari 2007 12:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Euro 91 dus![]()
Ok nou een vriend van me heeft ook en Carina 2.0, en die smijt er altijd 95 in en hij doet het prima.quote:
Tsjah, hoe dan ook; hij rijdt gewoon fijner... Soepeler... En er is echt niks mis mee, hij is top onderhouden...quote:Op donderdag 22 februari 2007 13:18 schreef funkmaster het volgende:
[..]
Ok nou een vriend van me heeft ook en Carina 2.0, en die smijt er altijd 95 in en hij doet het prima.
Ik ontken niet dat je het misschien merkt als ie vol met 98 zit, tuurlijk presteert ie beter....maar als je het echt
heel erg merkt dan zou ik er eens naar laten kijken...
nogmaals ik gooi er ook weleens 98 in, voor lange stukken zware belasting : autobahn, bergen...dan merk je het verschil ook echt...maar niet in het stadsverkeer hoor...en jou auto heeft helemaal niet zo'n hoge compressie dus hij moet prima tuffen op 95
Als de benzine 3% duurder is, maar het verbruik daalt met 5%... Maar goed: your call.quote:Op donderdag 22 februari 2007 12:22 schreef Repeat het volgende:
Dat komt door de pingelsensor, of doordat je een motor hebt die voor 91 is ontwikkeld.quote:Op donderdag 22 februari 2007 12:07 schreef JaFFe het volgende:
van de zomer per ongeluk benzin 91 in duitlsland getankt en daarna door de bergen gereden, niks van gemerkt verder.
en jij wou zeggen dat je met 98 ipv 95 5% zuiniger rijdt?quote:Op donderdag 22 februari 2007 13:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als de benzine 3% duurder is, maar het verbruik daalt met 5%... Maar goed: your call.
Als je vlakbij de Duitse grens woont, ff de grens over en klaarquote:Op donderdag 22 februari 2007 13:11 schreef Repeat het volgende:
[..]
succes met het vinden van euro 91 alvast
In rusland hadden ze 80quote:Op donderdag 22 februari 2007 12:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Euro 91 dus![]()
Het zijn even fictieve getallen, het prijsverschil tussen 95 en 98 is in Nederland nl. godsonmogelijk hoog (6-7%? vs ong. 1% in België). Maar 5% zuiniger met 98 acht ik allesbehalve onmogelijk.quote:Op donderdag 22 februari 2007 13:53 schreef Repeat het volgende:
en jij wou zeggen dat je met 98 ipv 95 5% zuiniger rijdt?
Op elk Duits tankstation sukkelquote:Op donderdag 22 februari 2007 13:11 schreef Repeat het volgende:
[..]
succes met het vinden van euro 91 alvast
Nou das mooi kut danquote:Op donderdag 22 februari 2007 14:35 schreef 1299 het volgende:
In je colt merk je geen fuck verschil. Ik heb zelf een Colt GTi, en of ik nu euro 95 of 98 dr in flikker maakt geen zak uit. Hij haalt evenveel kilometers op een tank en vliegt even snel uit de startblokken. Top maakt ook geen zak uit.
Natuurlijk ook superlogisch, aangezien octaan getal enkel wat zegt over de klopvastheid, en niks over de energie van de brandstof zelf.
Nu heb ik in dezelfde auto een turbomotor hangen die wel RON 98 nodig heeft omdat hij anders gaat pingelen (dankzij turbo)
Dat klopt op zich... maar: Zodra het ontstekingstijdstip dient te worden verlaat om pingelen tegen te gaan verlies je wel vermogen en rendement.quote:Op donderdag 22 februari 2007 14:35 schreef 1299 het volgende:
Natuurlijk ook superlogisch, aangezien octaan getal enkel wat zegt over de klopvastheid, en niks over de energie van de brandstof zelf.
Absoluut waar.. maar meer dan 95% van de hier in nederland verkochte auto's lopen op hun standaard ontstekingstijdstip bij benzine met een octaangetal van 95quote:Op donderdag 22 februari 2007 14:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat klopt op zich... maar: Zodra het ontstekingstijdstip dient te worden verlaat om pingelen tegen te gaan verlies je wel vermogen en rendement.
Heb je daarmee ook niet iets van een leereffect? Ik neem aan dat de ecu wel kan bepalen welke timing het meeste rendement oplevert...?quote:Op donderdag 22 februari 2007 14:47 schreef 1299 het volgende:
[..]
Absoluut waar.. maar meer dan 95% van de hier in nederland verkochte auto's lopen op hun standaard ontstekingstijdstip bij benzine met een octaangetal van 95
Nee al hebben enkele nieuwere auto's dat wel, die gaan op Euro 98 meer vermogen leveren. Maar het is absoluut geen gemeengoed en zeker vroeger niet.quote:Op donderdag 22 februari 2007 14:49 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Heb je daarmee ook niet iets van een leereffect? Ik neem aan dat de ecu wel kan bepalen welke timing het meeste rendement oplevert...?
apartquote:Op donderdag 22 februari 2007 08:51 schreef Fugie het volgende:
Ik kan met een knoppie omzetten of ik op 95 of 98 rij, tenminste dat is mij ooit verteld, nooit getest eigelijkGa ik van de week eens doen
gelukkig woon in niet in duitsland maar in nederland, schijtjong. en nu oppleuren.quote:Op donderdag 22 februari 2007 14:28 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Op elk Duits tankstation sukkel![]()
Mjah, goed, je hebt natuurlijk meer vermogen en meer vermogen...quote:Op donderdag 22 februari 2007 15:07 schreef 1299 het volgende:
[..]
Nee al hebben enkele nieuwere auto's dat wel, die gaan op Euro 98 meer vermogen leveren. Maar het is absoluut geen gemeengoed en zeker vroeger niet.
Zou kunnen zweren dat jij in Berlijn woonde.quote:Op donderdag 22 februari 2007 15:16 schreef Repeat het volgende:
[..]
gelukkig woon in niet in duitsland maar in nederland, schijtjong. en nu oppleuren.
De ecu zegt gewoon dat er bij dat toerental zus en zoveel brandstof ingespoten moet worden. En dan nog afhankelijk van een aantal sensoren. Maar hij heeft geen besef van een 'efficientere ontsteking'quote:Op donderdag 22 februari 2007 15:18 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Mjah, goed, je hebt natuurlijk meer vermogen en meer vermogen...
Tis niet dat je er ineens 30 pk op vooruit gaat... Maar een wat efficientere ontsteking zou die ecu toch wel moeten doorhebben, lijkt me?
En jij altijd maar kutten met die lpg slang op je benzine tankquote:Op donderdag 22 februari 2007 12:22 schreef Repeat het volgende:
dus?quote:Op donderdag 22 februari 2007 23:20 schreef nelsiki het volgende:
Geen echte auto kenner, maar wel goed in googlen. is wiki result... dus hoeft niet helemaal te kloppen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid
Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel. De meeste moderne injectiesystemen van auto's zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal er een verlating van het ontstekingstijdstip plaatsvinden. Deze ingreep gaat echter wel gepaard met een vermindering van het vermogen.
lpg tanken is sjiek manquote:Op donderdag 22 februari 2007 18:52 schreef Bob-B het volgende:
[..]
En jij altijd maar kutten met die lpg slang op je benzine tank
Dat bewijst maar weer dat wiki geen volwaardige enc. is.quote:Op donderdag 22 februari 2007 23:20 schreef nelsiki het volgende:
Geen echte auto kenner, maar wel goed in googlen. is wiki result... dus hoeft niet helemaal te kloppen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid
Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel. De meeste moderne injectiesystemen van auto's zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal er een verlating van het ontstekingstijdstip plaatsvinden. Deze ingreep gaat echter wel gepaard met een vermindering van het vermogen.
het voordeel is dat ze dan meer centen aan jou verdienenquote:Op vrijdag 23 februari 2007 02:02 schreef lesley het volgende:
kan in mijn euro 95 scooter ook 98? en wat is dna het voordeel? en mag ik dna nog terug?
Maar toch een duiter in je avatar aanbidden? Ik volg je niet rugridderquote:Op donderdag 22 februari 2007 15:16 schreef Repeat het volgende:
[..]
gelukkig woon in niet in duitsland maar in nederland, schijtjong. en nu oppleuren.
quote:Op vrijdag 23 februari 2007 08:25 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Maar toch een duiter in je avatar aanbidden? Ik volg je niet rugridder![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Wat klopt er volgens jou dan niet in dit verhaal?quote:Op vrijdag 23 februari 2007 02:01 schreef endemion het volgende:
Dat bewijst maar weer dat wiki geen volwaardige enc. is.
Dat zegt ie niet... Tis wel onvolledig en erg kort door de bocht...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 10:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat klopt er volgens jou dan niet in dit verhaal?
Welke info mis jij (gelet op de vraagstelling van iemand die alleen wil weten of hij/zij 95 of 98 moet tanken en wat de gevolgen zijn indien je er 95 in mikt als de producent van de auto 98 voorschrijft)?quote:Op vrijdag 23 februari 2007 11:58 schreef MikeyMan het volgende:
Dat zegt ie niet... Tis wel onvolledig en erg kort door de bocht...
Ehm... Excuus... Zie nu pas dat het stukje tekst onder de link geen copy-paste is...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Welke info mis jij (gelet op de vraagstelling van iemand die alleen wil weten of hij/zij 95 of 98 moet tanken en wat de gevolgen zijn indien je er 95 in mikt als de producent van de auto 98 voorschrijft)?
Alle benzine autos lopen op 95...Echt nieuwe auto's rijden op 98...en als je houdt van je motor gooi je er standaard 98 of 100 in.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 11:56 schreef Pino_666 het volgende:
Ik ben afgelopen dinsdag geslaagd voor mn rijexamen en ik ga volgende week mn eerste auto kopen. Een Suzuki Swift uit 1992 (benzine). Weet iemand zo welke bezinesoort daar in hoort?
Top bedankt !quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:30 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Alle benzine autos lopen op 95...Echt nieuwe auto's rijden op 98...en als je houdt van je motor gooi je er standaard 98 of 100 in.
ook 98...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:33 schreef Pino_666 het volgende:
[..]
Top bedankt !![]()
Dan zal euro 98 dus iets duurder zijn dan euro 95 neem ik aan....
Maar wat is Super dan? Dat snap ik nog niet helemaal.
v-power is 97 in nlquote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
v-power is 97quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor.
Het getal geeft aan hoeveel procent octaan erin zit.
quote:
Is V Power in Nederland hetzelfde als in Duitsland?
Shell heeft uitgebreid marktonderzoek gedaan naar de behoefte van de klant in de diverse Europese landen. Daarnaast houdt Shell rekening met de verschillende rijomstandigheden in de diverse Europese landen en stemt de formulering van Shell V-Power daarop af. Shell V-power in Nederland is daarom specifiek ontwikkeld om aan de behoefte van de Nederlandse klant tegemoet te komen onder Nederlandse rijomstandigheden. In Nederland zorgt het vele start--stop (korte ritten) en het file-rijden voor het feit dat auto's gevoeliger zijn voor vorming van vervuiling op de inlaatkleppen. Dit is de reden dat gekozen is voor een specifieke reinigende eigenschap die er voor zorgt dat de motor schoner blijft.Het vele stoppen en optrekken in de Nederlandse markt vraagt bovendien om een brandstof die er voor zorgt dat de auto snel op het gaspedaal reageert als dat nodig is.
Shell V Power in Duitsland is specifiek afgestemd op de behoefte van de Duitse klanten en de rijomstandigheden in de Duitse markt. In de praktijk betekent dit dat de twee producten een verschillende samenstelling hebben.
Ok... dus...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor.
Meestal wel, ik merk zelf dat ik stukken zuiniger kan rijden (ong 150 km meer op een volledige tank) en dat mijn motor een stuk rustiger is.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:44 schreef Pino_666 het volgende:
[..]
Ok... dus...
In mijn Suzuki Swift uit 1992 kan ik Euro 95 tanken, dat is goedkoper, maar minder bevordelijk voor de motor dan euro 98.
Euro 98 zal ook wel een positief effect hebben op het verbruik, neem ik aan ?
Kan, maar is onwaarschijnlijk...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:44 schreef Pino_666 het volgende:
[..]
Euro 98 zal ook wel een positief effect hebben op het verbruik, neem ik aan ?
[mierenneukmode] Niet helemaal, het geeft niet aan hoeveel procent octaan in de benzine zit, het geeft het octaangetal aan. Het is een vergelijking met een bepaalde standaard-brandstof. Benzine met een octaangetal van 95 heeft dezelfde klopvastheid als die standaardbrandstof die 95 volumeprocent octaan bevat. De benzine bevat dus niet daadwerkelijk dat percentage octaan. [/mierenneukmode]quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
Mooie praatjes. Feit is dat V-power 100 duurder is om te produceren dan V-power-97 (die 95 moet heten vanwege ambtelijk geneuzel). Uit onderzoek is gebleken dat het marketingtechnisch beter is om de inferieure variant voor 2 ct. de liter minder op de markt te brengen.quote:
Wat is daar nou mierenneukerij aan? Als mensen zomaar dingen gaan gillen terwijl ze compleet verkeerde roepen kan je ze daar gewoon op aftikken hoorquote:Op vrijdag 23 februari 2007 13:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
[mierenneukmode] Niet helemaal, het geeft niet aan hoeveel procent octaan in de benzine zit, het geeft het octaangetal aan. Het is een vergelijking met een bepaalde standaard-brandstof. Benzine met een octaangetal van 95 heeft dezelfde klopvastheid als die standaardbrandstof die 95 volumeprocent octaan bevat. De benzine bevat dus niet daadwerkelijk dat percentage octaan. [/mierenneukmode]
150 km méér op een volle tank Euro 98 dan op een volle tank euro 95?quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:46 schreef Bob-B het volgende:
Meestal wel, ik merk zelf dat ik stukken zuiniger kan rijden (ong 150 km meer op een volledige tank) en dat mijn motor een stuk rustiger is.
*kuch*octaanGETAL*kuch*quote:Op zaterdag 24 februari 2007 01:53 schreef endemion het volgende:
weet je aan het octaan gehalte hoe goed de brandstof bestand is tegen spontane zelfontbranding (door de druk die wordt opgebouwd dus).
Maw, hoger octaan gehalte -> hogere compressieverhouding mogelijk, en uiteraard hoe meer druk er kan opgebouwd worden hoe meer kracht uit eenzelfde cilinderinhoud.
In de meeste "normale" auto's maakt dat weinig uit, omdat de compressieverhoudingen daar sowieso relatief laag liggen.
Een prima voorbeeld van waar het wel gigantisch uitmaakt: in een mitsubishi evo zit maar een 2 liter, en daar krijgen ze wel 300PK ( & na tuning nog dubbel zoveel ook) uit, max. compressie verhouding ligt dus VEEL hoger.
Juist niet, buiten het feit dat diesel geen octaangetal heeft maar een cetaangetal ontbrandt diesel juist makkelijker uit zichzelf dan benzine. Moet ook wel, diesel moet uit zichzelf ontbranden onder hoge druk. Bij benzinemotoren wil je dit juist niet.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:57 schreef Wojworshebn het volgende:
Als je een beetje diesel toevoegt dan wordt je octaangetal van de brandstof wel hoger, diesel heeft een erg hoog octaangetal.
..(oud nieuws)
Gewoon Euro 95... Al loopt de GTi wat beter op Euro 98...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 11:56 schreef Pino_666 het volgende:
Ik ben afgelopen dinsdag geslaagd voor mn rijexamen en ik ga volgende week mn eerste auto kopen. Een Suzuki Swift uit 1992 (benzine). Weet iemand zo welke bezinesoort daar in hoort?
Bullshit, alles heeft een octaangetal, al was het oneindig.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 11:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Juist niet, buiten het feit dat diesel geen octaangetal heeft maar een cetaangetal ontbrandt diesel juist makkelijker uit zichzelf dan benzine. Moet ook wel, diesel moet uit zichzelf ontbranden onder hoge druk. Bij benzinemotoren wil je dit juist niet.
Okee, het heeft misschien wel een octaangetal, de klopvastheid van dieselbrandstof wordt alleen nooit uitgedrukt als octaangetal maar als cetaangetal. Wat jij wilquote:Op maandag 26 februari 2007 19:28 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Bullshit, alles heeft een octaangetal, al was het oneindig.
Zo'n oude kar kan makkelijk op 95 rijden.quote:Op maandag 30 maart 2009 21:13 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Binnenkort krijg ik mijn 'nieuwe' auto, een wagen uit '91 die tot op heden alleen maar op Euro 98 heeft gereden. Is het verstandig om Euro 98 te blijven tanken, of zal Euro 95 ook best gaan?
Wanneer gaan ze daarmee starten dan?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:49 schreef Erasmo het volgende:
Vandaag een paginagrote ad in de krant dat Shell 95 vervangt door iets anders.
14 april dacht ik.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:52 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Wanneer gaan ze daarmee starten dan?
Voor dezelfde prijsquote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:33 schreef fathank het volgende:
Milieuvriendelijke rommel. Meer kilometers per tank, minder co2 uitstoot. Groen geneuzel.
Moet je weer de bink uithangen?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:33 schreef fathank het volgende:
Milieuvriendelijke rommel. Meer kilometers per tank, minder co2 uitstoot. Groen geneuzel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |