dus?quote:Op donderdag 22 februari 2007 23:20 schreef nelsiki het volgende:
Geen echte auto kenner, maar wel goed in googlen. is wiki result... dus hoeft niet helemaal te kloppen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid
Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel. De meeste moderne injectiesystemen van auto's zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal er een verlating van het ontstekingstijdstip plaatsvinden. Deze ingreep gaat echter wel gepaard met een vermindering van het vermogen.
lpg tanken is sjiek manquote:Op donderdag 22 februari 2007 18:52 schreef Bob-B het volgende:
[..]
En jij altijd maar kutten met die lpg slang op je benzine tank
Dat bewijst maar weer dat wiki geen volwaardige enc. is.quote:Op donderdag 22 februari 2007 23:20 schreef nelsiki het volgende:
Geen echte auto kenner, maar wel goed in googlen. is wiki result... dus hoeft niet helemaal te kloppen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid
Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel. De meeste moderne injectiesystemen van auto's zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal er een verlating van het ontstekingstijdstip plaatsvinden. Deze ingreep gaat echter wel gepaard met een vermindering van het vermogen.
het voordeel is dat ze dan meer centen aan jou verdienenquote:Op vrijdag 23 februari 2007 02:02 schreef lesley het volgende:
kan in mijn euro 95 scooter ook 98? en wat is dna het voordeel? en mag ik dna nog terug?
Maar toch een duiter in je avatar aanbidden? Ik volg je niet rugridderquote:Op donderdag 22 februari 2007 15:16 schreef Repeat het volgende:
[..]
gelukkig woon in niet in duitsland maar in nederland, schijtjong. en nu oppleuren.
quote:Op vrijdag 23 februari 2007 08:25 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Maar toch een duiter in je avatar aanbidden? Ik volg je niet rugridder![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Wat klopt er volgens jou dan niet in dit verhaal?quote:Op vrijdag 23 februari 2007 02:01 schreef endemion het volgende:
Dat bewijst maar weer dat wiki geen volwaardige enc. is.
Dat zegt ie niet... Tis wel onvolledig en erg kort door de bocht...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 10:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat klopt er volgens jou dan niet in dit verhaal?
Welke info mis jij (gelet op de vraagstelling van iemand die alleen wil weten of hij/zij 95 of 98 moet tanken en wat de gevolgen zijn indien je er 95 in mikt als de producent van de auto 98 voorschrijft)?quote:Op vrijdag 23 februari 2007 11:58 schreef MikeyMan het volgende:
Dat zegt ie niet... Tis wel onvolledig en erg kort door de bocht...
Ehm... Excuus... Zie nu pas dat het stukje tekst onder de link geen copy-paste is...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Welke info mis jij (gelet op de vraagstelling van iemand die alleen wil weten of hij/zij 95 of 98 moet tanken en wat de gevolgen zijn indien je er 95 in mikt als de producent van de auto 98 voorschrijft)?
Alle benzine autos lopen op 95...Echt nieuwe auto's rijden op 98...en als je houdt van je motor gooi je er standaard 98 of 100 in.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 11:56 schreef Pino_666 het volgende:
Ik ben afgelopen dinsdag geslaagd voor mn rijexamen en ik ga volgende week mn eerste auto kopen. Een Suzuki Swift uit 1992 (benzine). Weet iemand zo welke bezinesoort daar in hoort?
Top bedankt !quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:30 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Alle benzine autos lopen op 95...Echt nieuwe auto's rijden op 98...en als je houdt van je motor gooi je er standaard 98 of 100 in.
ook 98...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:33 schreef Pino_666 het volgende:
[..]
Top bedankt !![]()
Dan zal euro 98 dus iets duurder zijn dan euro 95 neem ik aan....
Maar wat is Super dan? Dat snap ik nog niet helemaal.
v-power is 97 in nlquote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
v-power is 97quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor.
Het getal geeft aan hoeveel procent octaan erin zit.
quote:
Is V Power in Nederland hetzelfde als in Duitsland?
Shell heeft uitgebreid marktonderzoek gedaan naar de behoefte van de klant in de diverse Europese landen. Daarnaast houdt Shell rekening met de verschillende rijomstandigheden in de diverse Europese landen en stemt de formulering van Shell V-Power daarop af. Shell V-power in Nederland is daarom specifiek ontwikkeld om aan de behoefte van de Nederlandse klant tegemoet te komen onder Nederlandse rijomstandigheden. In Nederland zorgt het vele start--stop (korte ritten) en het file-rijden voor het feit dat auto's gevoeliger zijn voor vorming van vervuiling op de inlaatkleppen. Dit is de reden dat gekozen is voor een specifieke reinigende eigenschap die er voor zorgt dat de motor schoner blijft.Het vele stoppen en optrekken in de Nederlandse markt vraagt bovendien om een brandstof die er voor zorgt dat de auto snel op het gaspedaal reageert als dat nodig is.
Shell V Power in Duitsland is specifiek afgestemd op de behoefte van de Duitse klanten en de rijomstandigheden in de Duitse markt. In de praktijk betekent dit dat de twee producten een verschillende samenstelling hebben.
Ok... dus...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor.
Het getal geeft aan hoeveel procent octaan erin zit.
Meestal wel, ik merk zelf dat ik stukken zuiniger kan rijden (ong 150 km meer op een volledige tank) en dat mijn motor een stuk rustiger is.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:44 schreef Pino_666 het volgende:
[..]
Ok... dus...
In mijn Suzuki Swift uit 1992 kan ik Euro 95 tanken, dat is goedkoper, maar minder bevordelijk voor de motor dan euro 98.
Euro 98 zal ook wel een positief effect hebben op het verbruik, neem ik aan ?
Kan, maar is onwaarschijnlijk...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:44 schreef Pino_666 het volgende:
[..]
Euro 98 zal ook wel een positief effect hebben op het verbruik, neem ik aan ?
[mierenneukmode] Niet helemaal, het geeft niet aan hoeveel procent octaan in de benzine zit, het geeft het octaangetal aan. Het is een vergelijking met een bepaalde standaard-brandstof. Benzine met een octaangetal van 95 heeft dezelfde klopvastheid als die standaardbrandstof die 95 volumeprocent octaan bevat. De benzine bevat dus niet daadwerkelijk dat percentage octaan. [/mierenneukmode]quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor.
Het getal geeft aan hoeveel procent octaan erin zit.
Mooie praatjes. Feit is dat V-power 100 duurder is om te produceren dan V-power-97 (die 95 moet heten vanwege ambtelijk geneuzel). Uit onderzoek is gebleken dat het marketingtechnisch beter is om de inferieure variant voor 2 ct. de liter minder op de markt te brengen.quote:
Wat is daar nou mierenneukerij aan? Als mensen zomaar dingen gaan gillen terwijl ze compleet verkeerde roepen kan je ze daar gewoon op aftikken hoorquote:Op vrijdag 23 februari 2007 13:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
[mierenneukmode] Niet helemaal, het geeft niet aan hoeveel procent octaan in de benzine zit, het geeft het octaangetal aan. Het is een vergelijking met een bepaalde standaard-brandstof. Benzine met een octaangetal van 95 heeft dezelfde klopvastheid als die standaardbrandstof die 95 volumeprocent octaan bevat. De benzine bevat dus niet daadwerkelijk dat percentage octaan. [/mierenneukmode]
150 km méér op een volle tank Euro 98 dan op een volle tank euro 95?quote:Op vrijdag 23 februari 2007 12:46 schreef Bob-B het volgende:
Meestal wel, ik merk zelf dat ik stukken zuiniger kan rijden (ong 150 km meer op een volledige tank) en dat mijn motor een stuk rustiger is.
*kuch*octaanGETAL*kuch*quote:Op zaterdag 24 februari 2007 01:53 schreef endemion het volgende:
weet je aan het octaan gehalte hoe goed de brandstof bestand is tegen spontane zelfontbranding (door de druk die wordt opgebouwd dus).
Maw, hoger octaan gehalte -> hogere compressieverhouding mogelijk, en uiteraard hoe meer druk er kan opgebouwd worden hoe meer kracht uit eenzelfde cilinderinhoud.
In de meeste "normale" auto's maakt dat weinig uit, omdat de compressieverhoudingen daar sowieso relatief laag liggen.
Een prima voorbeeld van waar het wel gigantisch uitmaakt: in een mitsubishi evo zit maar een 2 liter, en daar krijgen ze wel 300PK ( & na tuning nog dubbel zoveel ook) uit, max. compressie verhouding ligt dus VEEL hoger.
Juist niet, buiten het feit dat diesel geen octaangetal heeft maar een cetaangetal ontbrandt diesel juist makkelijker uit zichzelf dan benzine. Moet ook wel, diesel moet uit zichzelf ontbranden onder hoge druk. Bij benzinemotoren wil je dit juist niet.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:57 schreef Wojworshebn het volgende:
Als je een beetje diesel toevoegt dan wordt je octaangetal van de brandstof wel hoger, diesel heeft een erg hoog octaangetal.
..(oud nieuws)
Gewoon Euro 95... Al loopt de GTi wat beter op Euro 98...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 11:56 schreef Pino_666 het volgende:
Ik ben afgelopen dinsdag geslaagd voor mn rijexamen en ik ga volgende week mn eerste auto kopen. Een Suzuki Swift uit 1992 (benzine). Weet iemand zo welke bezinesoort daar in hoort?
Bullshit, alles heeft een octaangetal, al was het oneindig.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 11:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Juist niet, buiten het feit dat diesel geen octaangetal heeft maar een cetaangetal ontbrandt diesel juist makkelijker uit zichzelf dan benzine. Moet ook wel, diesel moet uit zichzelf ontbranden onder hoge druk. Bij benzinemotoren wil je dit juist niet.
Okee, het heeft misschien wel een octaangetal, de klopvastheid van dieselbrandstof wordt alleen nooit uitgedrukt als octaangetal maar als cetaangetal. Wat jij wilquote:Op maandag 26 februari 2007 19:28 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Bullshit, alles heeft een octaangetal, al was het oneindig.
Zo'n oude kar kan makkelijk op 95 rijden.quote:Op maandag 30 maart 2009 21:13 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Binnenkort krijg ik mijn 'nieuwe' auto, een wagen uit '91 die tot op heden alleen maar op Euro 98 heeft gereden. Is het verstandig om Euro 98 te blijven tanken, of zal Euro 95 ook best gaan?
Wanneer gaan ze daarmee starten dan?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:49 schreef Erasmo het volgende:
Vandaag een paginagrote ad in de krant dat Shell 95 vervangt door iets anders.
14 april dacht ik.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:52 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Wanneer gaan ze daarmee starten dan?
Voor dezelfde prijsquote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:33 schreef fathank het volgende:
Milieuvriendelijke rommel. Meer kilometers per tank, minder co2 uitstoot. Groen geneuzel.
Moet je weer de bink uithangen?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 15:33 schreef fathank het volgende:
Milieuvriendelijke rommel. Meer kilometers per tank, minder co2 uitstoot. Groen geneuzel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |