abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46579523
Geen echte auto kenner, maar wel goed in googlen. is wiki result... dus hoeft niet helemaal te kloppen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel. De meeste moderne injectiesystemen van auto's zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal er een verlating van het ontstekingstijdstip plaatsvinden. Deze ingreep gaat echter wel gepaard met een vermindering van het vermogen.
Funny thing about hard drives: the bigger they are, the more porn you download.
my math teacher staples burger king applications to failed tests
  vrijdag 23 februari 2007 @ 01:54:34 #52
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46583656
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 23:20 schreef nelsiki het volgende:
Geen echte auto kenner, maar wel goed in googlen. is wiki result... dus hoeft niet helemaal te kloppen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel. De meeste moderne injectiesystemen van auto's zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal er een verlating van het ontstekingstijdstip plaatsvinden. Deze ingreep gaat echter wel gepaard met een vermindering van het vermogen.
dus?
pi_46583706
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 18:52 schreef Bob-B het volgende:

[..]

En jij altijd maar kutten met die lpg slang op je benzine tank
lpg tanken is sjiek man
Hou de losgeslagen mod's "in check"!!
pi_46583732
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 23:20 schreef nelsiki het volgende:
Geen echte auto kenner, maar wel goed in googlen. is wiki result... dus hoeft niet helemaal te kloppen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Men tankt beter geen euro 95 in auto's die euro 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders eerder zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel. De meeste moderne injectiesystemen van auto's zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal er een verlating van het ontstekingstijdstip plaatsvinden. Deze ingreep gaat echter wel gepaard met een vermindering van het vermogen.
Dat bewijst maar weer dat wiki geen volwaardige enc. is.
Hou de losgeslagen mod's "in check"!!
pi_46583754
kan in mijn euro 95 scooter ook 98? en wat is dna het voordeel? en mag ik dna nog terug?
pi_46583818
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 02:02 schreef lesley het volgende:
kan in mijn euro 95 scooter ook 98? en wat is dna het voordeel? en mag ik dna nog terug?
het voordeel is dat ze dan meer centen aan jou verdienen
Hou de losgeslagen mod's "in check"!!
pi_46584679
Hangt er vanaf of je een een wat modernere auto hebt MET klop-sensor of eentje ZONDER klopsensor. Heb je geen klop-sensor en is je ECU afgestemt op Euro 98, en rijd je met Euro 95, is de kans groot dat je je motorblok omzeep helpt.

Heb je een moderner motorblok MET klop-sensor dan maakt de getankte benzine niet zoveel uit. De ECU zal de motor hier automatisch op aanpassen. Hooguit heb je dan minder vermogen of een minder verbruik, maar het kan geen schade opleveren aan de auto.
pi_46585033
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 15:16 schreef Repeat het volgende:

[..]

gelukkig woon in niet in duitsland maar in nederland, schijtjong. en nu oppleuren.
Maar toch een duiter in je avatar aanbidden? Ik volg je niet rugridder
  vrijdag 23 februari 2007 @ 08:47:05 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_46585272
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 08:25 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Maar toch een duiter in je avatar aanbidden? Ik volg je niet rugridder
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_46587414
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 02:01 schreef endemion het volgende:

Dat bewijst maar weer dat wiki geen volwaardige enc. is.
Wat klopt er volgens jou dan niet in dit verhaal?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46589292
Ik ben afgelopen dinsdag geslaagd voor mn rijexamen en ik ga volgende week mn eerste auto kopen. Een Suzuki Swift uit 1992 (benzine). Weet iemand zo welke bezinesoort daar in hoort?
Maak ik je bang ? Ga dan naar de dokter, want je hebt waarschijnlijk last van Hexakosioihexekontahexafobie !
  vrijdag 23 februari 2007 @ 11:58:41 #62
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46589336
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 10:43 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat klopt er volgens jou dan niet in dit verhaal?
Dat zegt ie niet... Tis wel onvolledig en erg kort door de bocht...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46589627
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:58 schreef MikeyMan het volgende:

Dat zegt ie niet... Tis wel onvolledig en erg kort door de bocht...
Welke info mis jij (gelet op de vraagstelling van iemand die alleen wil weten of hij/zij 95 of 98 moet tanken en wat de gevolgen zijn indien je er 95 in mikt als de producent van de auto 98 voorschrijft)?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:20:17 #64
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46589941
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Welke info mis jij (gelet op de vraagstelling van iemand die alleen wil weten of hij/zij 95 of 98 moet tanken en wat de gevolgen zijn indien je er 95 in mikt als de producent van de auto 98 voorschrijft)?
Ehm... Excuus... Zie nu pas dat het stukje tekst onder de link geen copy-paste is...

Dacht dat dát het wikipedia stuk was
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46590242
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:56 schreef Pino_666 het volgende:
Ik ben afgelopen dinsdag geslaagd voor mn rijexamen en ik ga volgende week mn eerste auto kopen. Een Suzuki Swift uit 1992 (benzine). Weet iemand zo welke bezinesoort daar in hoort?
Alle benzine autos lopen op 95...Echt nieuwe auto's rijden op 98...en als je houdt van je motor gooi je er standaard 98 of 100 in.
pi_46590310
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:30 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Alle benzine autos lopen op 95...Echt nieuwe auto's rijden op 98...en als je houdt van je motor gooi je er standaard 98 of 100 in.
Top bedankt !

Dan zal euro 98 dus iets duurder zijn dan euro 95 neem ik aan....

Maar wat is Super dan? Dat snap ik nog niet helemaal.
Maak ik je bang ? Ga dan naar de dokter, want je hebt waarschijnlijk last van Hexakosioihexekontahexafobie !
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:36:38 #67
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46590432
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:33 schreef Pino_666 het volgende:

[..]

Top bedankt !

Dan zal euro 98 dus iets duurder zijn dan euro 95 neem ik aan....

Maar wat is Super dan? Dat snap ik nog niet helemaal.
ook 98...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46590507
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor.
Het getal geeft aan hoeveel procent octaan erin zit.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:40:27 #69
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46590559
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
v-power is 97 in nl
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:41:24 #70
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46590588
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor.
Het getal geeft aan hoeveel procent octaan erin zit.
v-power is 97
edit: je was me voor
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:42:19 #71
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46590616
Is de reden dat in Duitsland de v-power een octaangetal heeft van 100 dat daar harder gereden mag worden en in verhouding meer luxe wagens rondrijden?
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:43:44 #72
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46590666
Nou ja heb het zelf eigenlijk al gevonden

van de shell site:
quote:


Is V Power in Nederland hetzelfde als in Duitsland?

Shell heeft uitgebreid marktonderzoek gedaan naar de behoefte van de klant in de diverse Europese landen. Daarnaast houdt Shell rekening met de verschillende rijomstandigheden in de diverse Europese landen en stemt de formulering van Shell V-Power daarop af. Shell V-power in Nederland is daarom specifiek ontwikkeld om aan de behoefte van de Nederlandse klant tegemoet te komen onder Nederlandse rijomstandigheden. In Nederland zorgt het vele start--stop (korte ritten) en het file-rijden voor het feit dat auto's gevoeliger zijn voor vorming van vervuiling op de inlaatkleppen. Dit is de reden dat gekozen is voor een specifieke reinigende eigenschap die er voor zorgt dat de motor schoner blijft.Het vele stoppen en optrekken in de Nederlandse markt vraagt bovendien om een brandstof die er voor zorgt dat de auto snel op het gaspedaal reageert als dat nodig is.



Shell V Power in Duitsland is specifiek afgestemd op de behoefte van de Duitse klanten en de rijomstandigheden in de Duitse markt. In de praktijk betekent dit dat de twee producten een verschillende samenstelling hebben.
pi_46590688
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor.
Het getal geeft aan hoeveel procent octaan erin zit.
Ok... dus...

In mijn Suzuki Swift uit 1992 kan ik Euro 95 tanken, dat is goedkoper, maar minder bevordelijk voor de motor dan euro 98.
Euro 98 zal ook wel een positief effect hebben op het verbruik, neem ik aan ?
Maak ik je bang ? Ga dan naar de dokter, want je hebt waarschijnlijk last van Hexakosioihexekontahexafobie !
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:46:27 #74
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46590760
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:44 schreef Pino_666 het volgende:

[..]

Ok... dus...

In mijn Suzuki Swift uit 1992 kan ik Euro 95 tanken, dat is goedkoper, maar minder bevordelijk voor de motor dan euro 98.
Euro 98 zal ook wel een positief effect hebben op het verbruik, neem ik aan ?
Meestal wel, ik merk zelf dat ik stukken zuiniger kan rijden (ong 150 km meer op een volledige tank) en dat mijn motor een stuk rustiger is.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 12:46:44 #75
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46590768
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:44 schreef Pino_666 het volgende:

[..]


Euro 98 zal ook wel een positief effect hebben op het verbruik, neem ik aan ?
Kan, maar is onwaarschijnlijk...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46591574
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
In nederland heb je Euro 95, Super(98) en de luxeremengsels(V-power 100)
In Duitsland heb je ook nog Euro 91 maar dat is niet echt bevordelijk voor je motor.
Het getal geeft aan hoeveel procent octaan erin zit.
[mierenneukmode] Niet helemaal, het geeft niet aan hoeveel procent octaan in de benzine zit, het geeft het octaangetal aan. Het is een vergelijking met een bepaalde standaard-brandstof. Benzine met een octaangetal van 95 heeft dezelfde klopvastheid als die standaardbrandstof die 95 volumeprocent octaan bevat. De benzine bevat dus niet daadwerkelijk dat percentage octaan. [/mierenneukmode]
pi_46596484
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:43 schreef Bob-B het volgende:

van de shell site:
[..]
Mooie praatjes. Feit is dat V-power 100 duurder is om te produceren dan V-power-97 (die 95 moet heten vanwege ambtelijk geneuzel). Uit onderzoek is gebleken dat het marketingtechnisch beter is om de inferieure variant voor 2 ct. de liter minder op de markt te brengen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 20:21:41 #78
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46604518
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 13:10 schreef DonJames het volgende:

[..]

[mierenneukmode] Niet helemaal, het geeft niet aan hoeveel procent octaan in de benzine zit, het geeft het octaangetal aan. Het is een vergelijking met een bepaalde standaard-brandstof. Benzine met een octaangetal van 95 heeft dezelfde klopvastheid als die standaardbrandstof die 95 volumeprocent octaan bevat. De benzine bevat dus niet daadwerkelijk dat percentage octaan. [/mierenneukmode]
Wat is daar nou mierenneukerij aan? Als mensen zomaar dingen gaan gillen terwijl ze compleet verkeerde roepen kan je ze daar gewoon op aftikken hoor
pi_46605697
Als je een beetje diesel toevoegt dan wordt je octaangetal van de brandstof wel hoger, diesel heeft een erg hoog octaangetal.

Even een uitleg van het octaangetal:

et octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.

Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine.

Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
  † In Memoriam † vrijdag 23 februari 2007 @ 21:20:42 #80
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_46606421
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:46 schreef Bob-B het volgende:
Meestal wel, ik merk zelf dat ik stukken zuiniger kan rijden (ong 150 km meer op een volledige tank) en dat mijn motor een stuk rustiger is.
150 km méér op een volle tank Euro 98 dan op een volle tank euro 95?

Weet je dat wel zeker?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 21:45:35 #81
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_46607215
Of ik nu 91, 95 of 98 erin gooi, rij altijd max 500km met een tank.

Tank meestal 95 en een enkele keer 91.
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_46614888
weet je aan het octaan gehalte hoe goed de brandstof bestand is tegen spontane zelfontbranding (door de druk die wordt opgebouwd dus).
Maw, hoger octaan gehalte -> hogere compressieverhouding mogelijk, en uiteraard hoe meer druk er kan opgebouwd worden hoe meer kracht uit eenzelfde cilinderinhoud.

In de meeste "normale" auto's maakt dat weinig uit, omdat de compressieverhoudingen daar sowieso relatief laag liggen.
Een prima voorbeeld van waar het wel gigantisch uitmaakt: in een mitsubishi evo zit maar een 2 liter, en daar krijgen ze wel 300PK ( & na tuning nog dubbel zoveel ook) uit, max. compressie verhouding ligt dus VEEL hoger.
Hou de losgeslagen mod's "in check"!!
  zaterdag 24 februari 2007 @ 11:28:29 #83
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46618927
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 01:53 schreef endemion het volgende:
weet je aan het octaan gehalte hoe goed de brandstof bestand is tegen spontane zelfontbranding (door de druk die wordt opgebouwd dus).
Maw, hoger octaan gehalte -> hogere compressieverhouding mogelijk, en uiteraard hoe meer druk er kan opgebouwd worden hoe meer kracht uit eenzelfde cilinderinhoud.

In de meeste "normale" auto's maakt dat weinig uit, omdat de compressieverhoudingen daar sowieso relatief laag liggen.
Een prima voorbeeld van waar het wel gigantisch uitmaakt: in een mitsubishi evo zit maar een 2 liter, en daar krijgen ze wel 300PK ( & na tuning nog dubbel zoveel ook) uit, max. compressie verhouding ligt dus VEEL hoger.
*kuch*octaanGETAL*kuch*
pi_46619014
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 20:57 schreef Wojworshebn het volgende:
Als je een beetje diesel toevoegt dan wordt je octaangetal van de brandstof wel hoger, diesel heeft een erg hoog octaangetal.

..(oud nieuws)
Juist niet, buiten het feit dat diesel geen octaangetal heeft maar een cetaangetal ontbrandt diesel juist makkelijker uit zichzelf dan benzine. Moet ook wel, diesel moet uit zichzelf ontbranden onder hoge druk. Bij benzinemotoren wil je dit juist niet.
pi_46628047
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:56 schreef Pino_666 het volgende:
Ik ben afgelopen dinsdag geslaagd voor mn rijexamen en ik ga volgende week mn eerste auto kopen. Een Suzuki Swift uit 1992 (benzine). Weet iemand zo welke bezinesoort daar in hoort?
Gewoon Euro 95... Al loopt de GTi wat beter op Euro 98...
pi_46704828
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 11:33 schreef DonJames het volgende:

[..]

Juist niet, buiten het feit dat diesel geen octaangetal heeft maar een cetaangetal ontbrandt diesel juist makkelijker uit zichzelf dan benzine. Moet ook wel, diesel moet uit zichzelf ontbranden onder hoge druk. Bij benzinemotoren wil je dit juist niet.
Bullshit, alles heeft een octaangetal, al was het oneindig.
pi_46706044
quote:
Op maandag 26 februari 2007 19:28 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Bullshit, alles heeft een octaangetal, al was het oneindig.
Okee, het heeft misschien wel een octaangetal, de klopvastheid van dieselbrandstof wordt alleen nooit uitgedrukt als octaangetal maar als cetaangetal. Wat jij wil
  maandag 30 maart 2009 @ 21:13:24 #88
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_67559000
Binnenkort krijg ik mijn 'nieuwe' auto, een wagen uit '91 die tot op heden alleen maar op Euro 98 heeft gereden. Is het verstandig om Euro 98 te blijven tanken, of zal Euro 95 ook best gaan?
pi_67559337
quote:
Op maandag 30 maart 2009 21:13 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Binnenkort krijg ik mijn 'nieuwe' auto, een wagen uit '91 die tot op heden alleen maar op Euro 98 heeft gereden. Is het verstandig om Euro 98 te blijven tanken, of zal Euro 95 ook best gaan?
Zo'n oude kar kan makkelijk op 95 rijden.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 09:49:57 #90
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67569316
Vandaag een paginagrote ad in de krant dat Shell 95 vervangt door iets anders.
pi_67569406
Mijn colt van 91 heb ik een tijdje op 91 laten draaien. Een oude auto die gaat gewoon. Is ook een carburateurtje.
pi_67569415
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 09:49 schreef Erasmo het volgende:
Vandaag een paginagrote ad in de krant dat Shell 95 vervangt door iets anders.
Wanneer gaan ze daarmee starten dan?
  dinsdag 31 maart 2009 @ 09:59:12 #93
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67569632
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 09:52 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Wanneer gaan ze daarmee starten dan?
14 april dacht ik.
pi_67569642
Jezus dan pas.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 15:33:55 #95
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_67580562
Milieuvriendelijke rommel. Meer kilometers per tank, minder co2 uitstoot. Groen geneuzel.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 31 maart 2009 @ 15:54:30 #96
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67581245
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 15:33 schreef fathank het volgende:
Milieuvriendelijke rommel. Meer kilometers per tank, minder co2 uitstoot. Groen geneuzel.
Voor dezelfde prijs
pi_67581283
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 15:33 schreef fathank het volgende:
Milieuvriendelijke rommel. Meer kilometers per tank, minder co2 uitstoot. Groen geneuzel.
Moet je weer de bink uithangen?

Ik wil best zuiniger rijden namelijk, maargoed dat zal wel aan mij liggen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')