abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46548295
Hey... even een vraagje....
Heb hier vaak discussies over verschillende soorten benzine gelezen, benzine van de witte pomp, benzine van de shell, v-power etc.
Ik heb zelf een Mitsubitshi Colt uit 96, en wil wel eens een beetje testen of ik wat verschil merk.
Mijn vraag is alleen, kan er in mijn auto ook euro 98, of kan dat schadelijk zijn?

bedankt!
Signature verwijderd door FA
pi_46548544
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 01:44 schreef Driverrrr het volgende:
Hey... even een vraagje....
Heb hier vaak discussies over verschillende soorten benzine gelezen, benzine van de witte pomp, benzine van de shell, v-power etc.
Ik heb zelf een Mitsubitshi Colt uit 96, en wil wel eens een beetje testen of ik wat verschil merk.
Mijn vraag is alleen, kan er in mijn auto ook euro 98, of kan dat schadelijk zijn?

bedankt!
nee.. en zowiezow dacht ik dat meeste auto's na 96 op 98octaan rijden (Lees: Meeste)
maar benzine=benzine... de een heeft wel een ander octaan gehalte dan de ander.. dat merk je dan wel
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_46548955
Waarom geen Euro91?
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_46548976
Gooi er het goedkoopste in en je bent klaar. Tenzij je in een superauto rijdt heb je die dure rommel helemaal niet nodig - dat is alleen maar marketingpraat. Zelfs euro 95 is veel te luxe voor de meeste auto's.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  † In Memoriam † donderdag 22 februari 2007 @ 03:25:48 #5
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_46549035
In de Golf V 1.6 FSI móet volgens het boekje per se Euro 98 of is dat ook onzin?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_46549375
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 03:25 schreef Cynix ® het volgende:
In de Golf V 1.6 FSI móet volgens het boekje per se Euro 98 of is dat ook onzin?
Ja, dat is onzin, het zal wel advies zijn.
Euro 95, 98 je merkt het verschil bijna niet.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  donderdag 22 februari 2007 @ 07:30:49 #7
112150 Trebweb
Started running again
pi_46549424
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 07:17 schreef Chinless het volgende:

[..]

Ja, dat is onzin, het zal wel advies zijn.
Euro 95, 98 je merkt het verschil bijna niet.
Tevens verkopen ze hier in Nederland niet overal Euro98 meer :-)

Octaangehalte 98 of meer zie je vaker in bergachtige gebieden, omdat de auto met benzine met een hoger octaangehalte beter trekt.
pi_46549980
Ik kan met een knoppie omzetten of ik op 95 of 98 rij, tenminste dat is mij ooit verteld, nooit getest eigelijk Ga ik van de week eens doen
pi_46550956
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 03:25 schreef Cynix ® het volgende:
In de Golf V 1.6 FSI móet volgens het boekje per se Euro 98 of is dat ook onzin?
Een FSI motor heeft directe brandstof injectie en werkt met een compressieverhouding van 12,0:1. Als je daar Euro 95 in gooit heb je wat minder vermogen. Bij een hoge compressieverhouding is Euro 98 geen onzin, maar op die 110 of 115 pk merk je het niet echt.
V10
pi_46551188
Je merkt het verschil in prestatie maar ook in de portemonnee.
pi_46551192
98 tanken is, als de motor het nodig heeft, helemaal geen onzin. Hoe lager het octaangetal, hoe eerder je last krijgt van detoneren. Nou hebben de meeste motoren tegenwoordig pingelsensoren om detonatie tegen te gaan, dus motorschade levert het dan niet op. Maar: de motor gaat wel minder efficient lopen. Hetgeen meer verbruik oproept.

En als een pingelsensor het heeft begeven... tsja, dan kun je zware motorschade krijgen.

Ergo: hou je gewoon aan het advies. Zeker op warme dagen en zeker indien je de motor zwaar wenst te belasten.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46551212
Ik heb een Mitsubishi Colt uit 91 en heb gehoord dat BP Utlimate wel degelijk verschil maakt..dat ga ik binnenkort eens proberen.
pi_46551313
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 10:10 schreef DS4 het volgende:
[...]
Zeker op warme dagen en zeker indien je de motor zwaar wenst te belasten.
Herstel: zeker op koude dagen, wanneer de lucht dichter is en je van nature meer kans op detonatie hebt (en ook van nature meer vermogen)
pi_46551417
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 10:15 schreef johnwoo het volgende:

Herstel: zeker op koude dagen, wanneer de lucht dichter is en je meer kans op detonatie hebt
Als je nog met een barn-door luchtmeetsysteem werkt en het is on-Nederlands koud... Maar met hittedraad: no way.

Waar ik op doel is het warmer worden van de motor. Hoe warmer de motor, hoe meer kans op detonatie.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 22 februari 2007 @ 11:11:58 #15
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46552810
Tsjah... Die van mij loopt lekkerder met 98... Dus vaak gooi ik dat erin...

Zelfs m'n vriendin merkt -ongezien- dat er 95 in zit
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:05:20 #16
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46554337
Argh, octaangehalte bestaat helemaal niet....
pi_46554387
van de zomer per ongeluk benzin 91 in duitlsland getankt en daarna door de bergen gereden, niks van gemerkt verder.
pi_46554856
gewoon het goedkoopste tanken, benzine is al duur genoeg.
pi_46555489
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:22 schreef Repeat het volgende:
gewoon het goedkoopste tanken, benzine is al duur genoeg.
Euro 91 dus
Succes met et kopen van een nieuwe auto alvast
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:50:58 #20
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_46555606
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:45 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Euro 91 dus
Succes met et kopen van een nieuwe auto alvast
Mijn Saab 9-3 uit 1998 heeft in het boekje anders staan dat minimaal 91 octaan is vereist, nu tank ik gewoon altijd 95...maar het is onzin dat alle motoren daar niet tegen kunnen, hoge octaangehaltes is echt een hype geworden...

owja, en dan dat V-Power van shell...das in nederland dus gewoon 95 octaan he, in Duitsland daarentegen is het 100...en dat verschil merk je wel op topsnelheid!
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:51:30 #21
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46555620
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:50 schreef funkmaster het volgende:

[..]

owja, en dan dat V-Power van shell...das in nederland dus gewoon 95 octaan he, in Duitsland daarentegen is het 100...en dat verschil merk je wel op topsnelheid!
97 dus ja...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:54:00 #22
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_46555694
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:51 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

97 dus ja...
meer toelichting is toegestaan?? in duitsland is het echt 100 octaan hoor...
als je nederland bedoeld dan zou ik het mis kunnen hebben maar dan is v-power nog steeds stukken duurder dan 98 ongelood...en van die "speciale ingredienten" geloof ik geen zak...puur slimme marketing
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:57:13 #23
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46555776
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:54 schreef funkmaster het volgende:

[..]

meer toelichting is toegestaan?? in duitsland is het echt 100 octaan hoor...
als je nederland bedoeld dan zou ik het mis kunnen hebben maar dan is v-power nog steeds stukken duurder dan 98 ongelood...en van die "speciale ingredienten" geloof ik geen zak...puur slimme marketing
In nederland inderdaad... Duitsland is inderdaad 100, luxemburg 98... Tsjah; mijn auto rijdt beter op v-power dan op bijvoorbeel excellium... Daarnaast is de meerprijs van v-power t.o.v. de andere 98 en equivalenten een stuk schappelijker...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:57:56 #24
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_46555791
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:57 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

In nederland inderdaad... Duitsland is inderdaad 100, luxemburg 98... Tsjah; mijn auto rijdt beter op v-power dan op bijvoorbeel excellium... Daarnaast is de meerprijs van v-power t.o.v. de andere 98 en equivalenten een stuk schappelijker...
wat voor een auto rij je?
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_46555878
Mijn 205 GTTI moest op 98 rijden.
Gewone GTI kan gewoon op 95.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:05:09 #26
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_46555989
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:00 schreef GizartFRL het volgende:
Mijn 205 GTTI moest op 98 rijden.
Gewone GTI kan gewoon op 95.
ja, veel pk uit kleine motor --> dan heb je het nodig..
zo'n amerikaanse 5.0l V8 met maar 220 pk ofzo draait prima op 89 octaan hoor
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:08:31 #27
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46556072
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:57 schreef funkmaster het volgende:

[..]

wat voor een auto rij je?
Een Carina E...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46556165
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:45 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Euro 91 dus
Succes met et kopen van een nieuwe auto alvast
succes met het vinden van euro 91 alvast
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:18:55 #29
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_46556381
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:08 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Een Carina E...
Ok nou een vriend van me heeft ook en Carina 2.0, en die smijt er altijd 95 in en hij doet het prima.
Ik ontken niet dat je het misschien merkt als ie vol met 98 zit, tuurlijk presteert ie beter....maar als je het echt
heel erg merkt dan zou ik er eens naar laten kijken...

nogmaals ik gooi er ook weleens 98 in, voor lange stukken zware belasting : autobahn, bergen...dan merk je het verschil ook echt...maar niet in het stadsverkeer hoor...en jou auto heeft helemaal niet zo'n hoge compressie dus hij moet prima tuffen op 95
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:21:17 #30
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46556466
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:18 schreef funkmaster het volgende:

[..]

Ok nou een vriend van me heeft ook en Carina 2.0, en die smijt er altijd 95 in en hij doet het prima.
Ik ontken niet dat je het misschien merkt als ie vol met 98 zit, tuurlijk presteert ie beter....maar als je het echt
heel erg merkt dan zou ik er eens naar laten kijken...

nogmaals ik gooi er ook weleens 98 in, voor lange stukken zware belasting : autobahn, bergen...dan merk je het verschil ook echt...maar niet in het stadsverkeer hoor...en jou auto heeft helemaal niet zo'n hoge compressie dus hij moet prima tuffen op 95
Tsjah, hoe dan ook; hij rijdt gewoon fijner... Soepeler... En er is echt niks mis mee, hij is top onderhouden...
En de perfecte test; m'n vriendin leent m'n auto, komt terug en zegt "heb je er weer 95 in gegooid?"... Duidelijker kan niet, lijkt me...

Natuurlijk doet ie het wel, maar gewoon minder... Zeg ook niet dat ie beter presteert, dat zal ongetwijfeld geen ruk uitmaken, maar het is gewoon gevoelsmatig fijner...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46557322
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:22 schreef Repeat het volgende:
gewoon het goedkoopste tanken, benzine is al duur genoeg.
Als de benzine 3% duurder is, maar het verbruik daalt met 5%... Maar goed: your call.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46557345
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:07 schreef JaFFe het volgende:
van de zomer per ongeluk benzin 91 in duitlsland getankt en daarna door de bergen gereden, niks van gemerkt verder.
Dat komt door de pingelsensor, of doordat je een motor hebt die voor 91 is ontwikkeld.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46557418
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als de benzine 3% duurder is, maar het verbruik daalt met 5%... Maar goed: your call.
en jij wou zeggen dat je met 98 ipv 95 5% zuiniger rijdt?
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:56:44 #34
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_46557504
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:11 schreef Repeat het volgende:

[..]

succes met het vinden van euro 91 alvast
Als je vlakbij de Duitse grens woont, ff de grens over en klaar
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_46557522
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:45 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Euro 91 dus
Succes met et kopen van een nieuwe auto alvast
In rusland hadden ze 80
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_46557633
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:53 schreef Repeat het volgende:

en jij wou zeggen dat je met 98 ipv 95 5% zuiniger rijdt?
Het zijn even fictieve getallen, het prijsverschil tussen 95 en 98 is in Nederland nl. godsonmogelijk hoog (6-7%? vs ong. 1% in België). Maar 5% zuiniger met 98 acht ik allesbehalve onmogelijk.

Mijn auto rijdt er gewoon net wat beter op, dus ik mik het er sowieso in, ongeacht het verbruik (mijn rijstijl is daarin veel bepalender...).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46558409
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:11 schreef Repeat het volgende:

[..]

succes met het vinden van euro 91 alvast
Op elk Duits tankstation sukkel
pi_46558598
In je colt merk je geen fuck verschil. Ik heb zelf een Colt GTi, en of ik nu euro 95 of 98 dr in flikker maakt geen zak uit. Hij haalt evenveel kilometers op een tank en vliegt even snel uit de startblokken. Top maakt ook geen zak uit.

Natuurlijk ook superlogisch, aangezien octaan getal enkel wat zegt over de klopvastheid, en niks over de energie van de brandstof zelf.

Nu heb ik in dezelfde auto een turbomotor hangen die wel RON 98 nodig heeft omdat hij anders gaat pingelen (dankzij turbo)
pi_46558651
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:35 schreef 1299 het volgende:
In je colt merk je geen fuck verschil. Ik heb zelf een Colt GTi, en of ik nu euro 95 of 98 dr in flikker maakt geen zak uit. Hij haalt evenveel kilometers op een tank en vliegt even snel uit de startblokken. Top maakt ook geen zak uit.

Natuurlijk ook superlogisch, aangezien octaan getal enkel wat zegt over de klopvastheid, en niks over de energie van de brandstof zelf.

Nu heb ik in dezelfde auto een turbomotor hangen die wel RON 98 nodig heeft omdat hij anders gaat pingelen (dankzij turbo)
Nou das mooi kut dan
pi_46558782
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:37 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Nou das mooi kut dan
Nee waarom? Die paar knaken extra heb ik dr wel voor over.. Van 140PK naar 205PK wel best
pi_46558875
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:35 schreef 1299 het volgende:

Natuurlijk ook superlogisch, aangezien octaan getal enkel wat zegt over de klopvastheid, en niks over de energie van de brandstof zelf.
Dat klopt op zich... maar: Zodra het ontstekingstijdstip dient te worden verlaat om pingelen tegen te gaan verlies je wel vermogen en rendement.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46558976
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat klopt op zich... maar: Zodra het ontstekingstijdstip dient te worden verlaat om pingelen tegen te gaan verlies je wel vermogen en rendement.
Absoluut waar.. maar meer dan 95% van de hier in nederland verkochte auto's lopen op hun standaard ontstekingstijdstip bij benzine met een octaangetal van 95
  donderdag 22 februari 2007 @ 14:49:10 #43
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46559023
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:47 schreef 1299 het volgende:

[..]

Absoluut waar.. maar meer dan 95% van de hier in nederland verkochte auto's lopen op hun standaard ontstekingstijdstip bij benzine met een octaangetal van 95
Heb je daarmee ook niet iets van een leereffect? Ik neem aan dat de ecu wel kan bepalen welke timing het meeste rendement oplevert...?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46559558
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:49 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Heb je daarmee ook niet iets van een leereffect? Ik neem aan dat de ecu wel kan bepalen welke timing het meeste rendement oplevert...?
Nee al hebben enkele nieuwere auto's dat wel, die gaan op Euro 98 meer vermogen leveren. Maar het is absoluut geen gemeengoed en zeker vroeger niet.
  donderdag 22 februari 2007 @ 15:16:10 #45
60852 beschuit
wil weer verkiezingen
pi_46559817
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 08:51 schreef Fugie het volgende:
Ik kan met een knoppie omzetten of ik op 95 of 98 rij, tenminste dat is mij ooit verteld, nooit getest eigelijk Ga ik van de week eens doen
apart
moest eigenlijk beschuitfluiter zijn, maarja, dat pastte niet...bastards!
www.prikstok.nl : Prikkelend Scherpzinnig!
pi_46559824
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:28 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Op elk Duits tankstation sukkel
gelukkig woon in niet in duitsland maar in nederland, schijtjong. en nu oppleuren.
  donderdag 22 februari 2007 @ 15:18:09 #47
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46559890
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 15:07 schreef 1299 het volgende:

[..]

Nee al hebben enkele nieuwere auto's dat wel, die gaan op Euro 98 meer vermogen leveren. Maar het is absoluut geen gemeengoed en zeker vroeger niet.
Mjah, goed, je hebt natuurlijk meer vermogen en meer vermogen...

Tis niet dat je er ineens 30 pk op vooruit gaat... Maar een wat efficientere ontsteking zou die ecu toch wel moeten doorhebben, lijkt me?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 22 februari 2007 @ 15:21:17 #48
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_46560003
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 15:16 schreef Repeat het volgende:

[..]

gelukkig woon in niet in duitsland maar in nederland, schijtjong. en nu oppleuren.
Zou kunnen zweren dat jij in Berlijn woonde.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_46561023
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 15:18 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Mjah, goed, je hebt natuurlijk meer vermogen en meer vermogen...

Tis niet dat je er ineens 30 pk op vooruit gaat... Maar een wat efficientere ontsteking zou die ecu toch wel moeten doorhebben, lijkt me?
De ecu zegt gewoon dat er bij dat toerental zus en zoveel brandstof ingespoten moet worden. En dan nog afhankelijk van een aantal sensoren. Maar hij heeft geen besef van een 'efficientere ontsteking'
  donderdag 22 februari 2007 @ 18:52:08 #50
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_46567453
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:22 schreef Repeat het volgende:
gewoon het goedkoopste tanken, benzine is al duur genoeg.
En jij altijd maar kutten met die lpg slang op je benzine tank
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')