quote:Op woensdag 21 februari 2007 00:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's niet zo raar. De man is een geneticus, en hij weet waar hij het over heeft op wetenschappelijk gebied. En ik denk dat iedereen die zich er serieus in heeft verdiept, de evolutietheorie op waarde kan schatten. Dat hij dan ook religieus is, zorgt ervoor dat hij zijn wetenschappelijke visie met zijn religie moet gaan verenigen.
Waarom heb jij dan zoveel kritiek op de evolutietheorie, als je dit boek gaat aanraden?
Dit heeft te maken met hoe consistent een interpretatie is met het geschrift. Of de interpretatie het niet tegenspreekt e.d. Maar ook met de consensus in de gemeenschap.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 21:43 schreef Forno het volgende:
[..]
Wie bepaald de meest inherente consistente maatstaf dan, waaraan de ultieme interpretatie wordt getoetst?
Ik zie wetenschap niet als het verzinnen van verklaring, meer als het zoeken van verklaringen die er al zijn, maar die tot dan toe over het hoofd zijn gezien. Ik zie de tegenstelling niet zo.quote:Quote: "Mystiek is niet het verzinnen van een verklaring."
Je gaf zelf in een eerdere post aan dat mystiek de bron van wetenschap is. Dan heb je jezelf blijkbaar op een dwaalspoor gezet, en niet mij.
Ik denk niet dat er een verschil is tussen geloof en mystiek. Wel dat er een verschil is tussen dogmatisme en mystiek, die samen religie vormen. Het is niet zozeer dat ik neit geloof in welke geopenbaarde waarheid dan ook, maar meer dat ik probeer te begrijpen waarom deze waarheden waar zouden zijn. En dan heb ik het niet over het idee dat de wereld in zes dagen is geschapen of dat god je straft voor je zonden. Ik neig meer naar pantheisme/boeddhisme, waar we zelf de sleutel in handen houden. Dat betekent niet dat er alleen maar onzin in de bijbel staat. Of de koran. Of wat dan ook. Het spreekt vanuit een zelfde mystieke bron, hoewel ze allen vermengd zijn met hun eigen stukje dogmatiek, wat vaak afkomstig is vanuit de cultuur waarin de religie is opgebloeid. Noem dat een eigen godsdienst, ik zie het meer als een houding ten opzichte van mezelf en anderen. Deze houding is nu en dan wetenschappelijk, nu en dan spiritueel, nu en dan psychologisch, nu en dan filosofisch, maar ik probeer altijd deze houding aan te nemen.quote:Die laatste zin is mijns inziens doordrenkt in christelijke moraal. Je zoekt de randjes tussen geloof en mystiek op imho. Maar je bent dus mysticus, die in geen enkele geopenbaarde waarheid gelooft. Theoretisch hang je dus je persoonlijke zelfbedachte godsdienst aan. Misschien leuke stof voor een eigen weblog?
Dat is niet helemaal waar. De meeste religieuze mensen denken dat hun visie wel klopt, maar dat de visie van anderen niet klopt. De evangelisten onder hen kunnen zelfs daar niet mee leven. Dawkins zegt in het eerste hoofdstuk ook iets speciaals. Hij vertelt een verhaal over een jongetje dat in het gras ligt en kijkt naar insecten. Hij wordt zo gegrepen door de schoonheid, dat hij besluit om prediker te worden. Dawkins zegt dan dat hij zelf dat jongetje zou kunnen zijn geweest, dat hij een zelfde soort ervaring heeft gehad, maar dat dat hem juist heeft bewogen om wetenschapper te worden. Inspiratie wordt dus niet gebonden aan een bepaalde religie. Daar kan ik mij erg in vinden.quote:Op woensdag 21 februari 2007 13:30 schreef pomtiedom het volgende:
De meeste streng religieuze mensen hebben reeds geaccepteerd dat hun visie niet strookt met de werkelijkheid en kunnen daarmee leven. Het is die groep wat zegt dat de pereptie van de werkelijkheid niet klopt zonder daarvoor goed bewijs te leveren wat zo irritant is.
Goh, definities die een onderscheid maken! Nee toch!! Dat botst met jou definitie van een definitie, waarin je ze kunt verdraaien naar wens (mystiek, wetenschap etc). Of interpretaties van openbaringen die bepaald worden door de consensus binnen een groepering (arbitrair) en gefinetuned door je persoonlijke openbaringen.quote:Op woensdag 21 februari 2007 13:16 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Dit heeft te maken met hoe consistent een interpretatie is met het geschrift. Of de interpretatie het niet tegenspreekt e.d. Maar ook met de consensus in de gemeenschap.
[..]
Ik zie wetenschap niet als het verzinnen van verklaring, meer als het zoeken van verklaringen die er al zijn, maar die tot dan toe over het hoofd zijn gezien. Ik zie de tegenstelling niet zo.
[..]
Ik denk niet dat er een verschil is tussen geloof en mystiek. Wel dat er een verschil is tussen dogmatisme en mystiek, die samen religie vormen. Het is niet zozeer dat ik neit geloof in welke geopenbaarde waarheid dan ook, maar meer dat ik probeer te begrijpen waarom deze waarheden waar zouden zijn. En dan heb ik het niet over het idee dat de wereld in zes dagen is geschapen of dat god je straft voor je zonden. Ik neig meer naar pantheisme/boeddhisme, waar we zelf de sleutel in handen houden. Dat betekent niet dat er alleen maar onzin in de bijbel staat. Of de koran. Of wat dan ook. Het spreekt vanuit een zelfde mystieke bron, hoewel ze allen vermengd zijn met hun eigen stukje dogmatiek, wat vaak afkomstig is vanuit de cultuur waarin de religie is opgebloeid. Noem dat een eigen godsdienst, ik zie het meer als een houding ten opzichte van mezelf en anderen. Deze houding is nu en dan wetenschappelijk, nu en dan spiritueel, nu en dan psychologisch, nu en dan filosofisch, maar ik probeer altijd deze houding aan te nemen.
Ik ben trouwens gisteren begonnen in The God Delusion en ik moet zeggen dat de redenering van Dawkins vrij waterdicht is. Het probleem, wat mij betreft, ligt meer in zijn definities, die vaak een onderscheid maken dat de werkelijkheid schade aandoet.
Lees het nog een keer. Ik zei dat zijn definities een onderscheid maken dat de werkelijkheid schade aandoet. Dat betekent dat het onderscheid een verkeerd onderscheid is. Hij legt de grens op de verkeerde plek, zeg maar. Ik heb 'definitie' helemaal nooit gedefinieerd, dus leg me geen woorden in de mond. Mystiek heeft m.i. helemaal niets met vastomlijnde definities te maken, het is vrijer, poetischer. In die zin kun je er ook helemaal niets mee, behalve dat het je inspireert.quote:Op woensdag 21 februari 2007 21:51 schreef Forno het volgende:
[..]
Goh, definities die een onderscheid maken! Nee toch!! Dat botst met jou definitie van een definitie, waarin je ze kunt verdraaien naar wens (mystiek, wetenschap etc). Of interpretaties van openbaringen die bepaald worden door de consensus binnen een groepering (arbitrair) en gefinetuned door je persoonlijke openbaringen.
Je hebt me verkeerd begrepen. Ik denk over dingen na en kijk dan naar deze heilige teksten om te zien hoe ze overeenkomen met wat ik heb bedacht/gevoeld. De houding waar ik het over heb is dat je niet deze teksten als waarheid beschouwd, maar als een mogelijke waarheid die je zelf nog moet afwegen aan je eigen gevoel/gedachten daarover.quote:Terwijl je hiervoor stelde, dat je in geen enkele openbaring geloofde. Mijn oren flapperen (spreekwoordelijk) nu ik lees dat je een grandmix hebt gemaakt. Bestaande uit bijbel-, koran-, boeddhistische en pantheistische-godbites, dat is lekker. Ik begrijp dat het allemaal heel mystiek is, maar een houding is wel het laatste dat je aanneemt.
hoe wordt dat memen verhaal gebracht ?quote:Op woensdag 21 februari 2007 13:55 schreef sloopkogel het volgende:
Ik heb het boek nu net uit gelezen en ik vind het een JUWEELTJE!!!!
Geweldig!
Zijn visie is in de nederlandstalige versie uiteraard hetzelfde. (Heb de audiobook hiervan in het engels beluisterd en Nederlands boek gelezen) Dus gewoon Nederlands doen, al was het alleen maar dat je daarmee stimuleert dat er meer van dit soort boeken naar het Nederlands worden vertaald.quote:Op donderdag 22 februari 2007 11:20 schreef CoolyBoy het volgende:
Mijn engels is prima en ik ben ook geneigd om de Engelse versie aan te schaffen maar Nederlands leest wat vlotter, is het correct vertaald of moet je echt de Engelse versie lezen om zijn visie goed te snappen?
Goed punt, zo had ik er nog helemaal niet over nagedacht. Ik zou ook voor de Nederlande vertaling gaan omdat de noten van de vertaler zo nu en dan uitsluitsel geven over bijvoorbeeld grappen die alleen Engelsen snappen. Richard is gek op humor en hij gebruikt regelmatig stukken van de Engelse televisie. Mijn beheersing van de Engelse taal is meer dan keurig maar je kennis van je eigen taal is bijna altijd groter. Het leest sneller en het jargon is beter te begrijpen.quote:Op donderdag 22 februari 2007 11:29 schreef onemangang het volgende:
[..]
Zijn visie is in de nederlandstalige versie uiteraard hetzelfde. (Heb de audiobook hiervan in het engels beluisterd en Nederlands boek gelezen) Dus gewoon Nederlands doen, al was het alleen maar dat je daarmee stimuleert dat er meer van dit soort boeken naar het Nederlands worden vertaald.![]()
Hij probeert het natuurlijk te onderbouwen vanuit een evolutionair biologisch standpunt. Laten we zeggen ehm....analogisch wetenschappelijk onderbouwd.quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:15 schreef het_fokschaap het volgende:
hoe wordt dat memen verhaal gebracht ?
is dat wetenschappelijk onderbouwd of is het meer een analogie ?
Als jij nou verteld hoe laat jij naar bed gaat dan zal ik hem jou als slaapverhaaltje voorlezen....quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:15 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
hoe wordt dat memen verhaal gebracht ?
is dat wetenschappelijk onderbouwd of is het meer een analogie ?
ok, mooi...in Skepter, het blad van de stichting Skepsis, werd er even op ingegaan alsof dit pseudo wetenschappelijk gebracht werd.quote:Op donderdag 22 februari 2007 14:17 schreef sloopkogel het volgende:
[..]
....het is meer als een analogie verteld.....
Zoals ik je al zei is mystiek voor mij een leeg begrip, net als (mogelijke) waarheden in heilige geschriften. Ik kan niet met je meepraten/denken op dat niveau. Helaasch.quote:Op donderdag 22 februari 2007 09:32 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Lees het nog een keer. Ik zei dat zijn definities een onderscheid maken dat de werkelijkheid schade aandoet. Dat betekent dat het onderscheid een verkeerd onderscheid is. Hij legt de grens op de verkeerde plek, zeg maar. Ik heb 'definitie' helemaal nooit gedefinieerd, dus leg me geen woorden in de mond. Mystiek heeft m.i. helemaal niets met vastomlijnde definities te maken, het is vrijer, poetischer. In die zin kun je er ook helemaal niets mee, behalve dat het je inspireert.
[..]
Je hebt me verkeerd begrepen. Ik denk over dingen na en kijk dan naar deze heilige teksten om te zien hoe ze overeenkomen met wat ik heb bedacht/gevoeld. De houding waar ik het over heb is dat je niet deze teksten als waarheid beschouwd, maar als een mogelijke waarheid die je zelf nog moet afwegen aan je eigen gevoel/gedachten daarover.
religie en geloof worden weer eens door elkaar gemixt.quote:Op donderdag 22 februari 2007 23:08 schreef Friek_ het volgende:
Eigenlijk bestaat er geen dieper religieus gevoel dan hoop, bevrijding of emancipatie. De utopie van een wereld zonder godsdienst ("Imagine no religion") is zelf een utopie en valt, om die reden, nog onder de religieuze ruimte.
Naar mijn mening streven mensen naar het Goede, naar datgene wat in geen woorden of definities te bevatten valt en dat is precies datgene wat hen zingeeft. Die "Imagine no religion" vind ik daarom een behoorlijk streven, een streven naar een soort Goed. Wat voor mij een verdraaid religieus gevoel is.quote:Op donderdag 22 februari 2007 23:11 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
religie en geloof worden weer eens door elkaar gemixt.
Ow, en please kom me niet aanzetten dat daagelijkse handelingen die mensen uitvoeren (tanden poetsen e.d.) ook religieus zijn. Ik had al eens een filosofische discussie met zo-iemand en laten we het erop houden dat je met die instelling 1 woord echt alles kunt laten inhouden.
Dat vond ik inderdaad ook vreemd. Hoewel er uiteraard kritiek te geven valt op de meme-theorie, werd het bij Skepsis afgedaan alsof het om een vakgebied als astrologie ging.quote:Op donderdag 22 februari 2007 17:10 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ok, mooi...in Skepter, het blad van de stichting Skepsis, werd er even op ingegaan alsof dit pseudo wetenschappelijk gebracht werd.
Tja, vanuit gelovige visie worden atheisten wel vaker als 'arrogant' neergezet met als meestgehoord argument 'alsof de wetenschap overal antwoorden op kan geven!'quote:Op zondag 25 februari 2007 00:34 schreef Blaxje het volgende:
Ik heb de docu gezien en ga waarschijnlijk ook het boek lezen.
Wat me meteen opvalt is dat die gelovige spreker in die film totaal niet open is en alleen maar blijft zeggen dat Richard arrogant is. Wat een idiot.
Ja wat doe je als je totaal geen argument hebt om er tegen in te gaan?quote:Op zondag 25 februari 2007 00:34 schreef Blaxje het volgende:
Ik heb de docu gezien en ga waarschijnlijk ook het boek lezen.
Wat me meteen opvalt is dat die gelovige spreker in die film totaal niet open is en alleen maar blijft zeggen dat Richard arrogant is. Wat een idiot.
Dat zou ik logisch gezien eerder naief noemen dan arrogantquote:Op zondag 25 februari 2007 12:17 schreef onemangang het volgende:
[..]
Tja, vanuit gelovige visie worden atheisten wel vaker als 'arrogant' neergezet met als meestgehoord argument 'alsof de wetenschap overal antwoorden op kan geven!'
Maar laten we even wel wezen, is niet de meest ultieme vorm van arrogantie de overtuiging dat mensen 'de ultieme creatie' zijn die 'een direct lijntje met de schepper hebben' in dit onvoorstelbaar grote universum waarbij ons zonnestelsel alleen al een nietsbetekenend stofje is?
' De atheist is niet arrogant; hij denkt gewoon beter na' zei Herman Philipse, de Nederlands priester van het atheisme.quote:Op zondag 25 februari 2007 12:17 schreef onemangang het volgende:
[..]
Tja, vanuit gelovige visie worden atheisten wel vaker als 'arrogant' neergezet met als meestgehoord argument 'alsof de wetenschap overal antwoorden op kan geven!'
Ik ga nu eerst de Nederlandse uitgever, Nieuw Amsterdam een mailtje sturen omdat ik een schoonheidsfoutje heb ontdekt. Nemen uitgevers dit soort mail trouwens serieus?quote:Wij zijn het enige soort dat niet naar de dierenarts kan om in vrede te sterven
Is die gast op z'n pik getrapt ofzo???quote:Richard Dawkins verkoopt domme, arrogante praatjes
God is onbewijsbaar. Dat betekend nog niet dat hij wel bestaat. Ten 2de, hij staat boven de natuurwetten, dat is gewoon een excuus om geen rationeel argument te hoeven geven.quote:Een intelligentie die boven de natuurwetten staat, kan niet empirisch worden aangetoond of afgewezen. Dat heeft Spinoza drie eeuwen geleden al bewezen.
Dus als mensen met logica komen dan zijn het gelijk lachwekkende mensen? Wat een onzin. Die vent kan gewoon niet tegen kritiek.quote:Dawkins is niet de enige die dergelijke platitudes verkoopt. De Utrechtse universiteitshoogleraar Herman Philipse doet precies hetzelfde. En het zou allemaal niet zo erg zijn, hooguit lachwekkend, als het niet schadelijk was voor de wetenschap.
Dat is dus fout. Einstein geloofde niet in een persoonlijke Godquote:Nu is er natuurlijk het irritante feit dat vele van de grootste zegslieden van ‘de wetenschap’, Newton, Boyle, Pascal, Faraday, Einstein, diep religieus waren. Dawkins insisteert echter dat Einsteins pantheïstische eerbied voor de natuur geen enkele verbinding heeft met bovennatuurlijk geloof. Pantheïsme is echter weldegelijk een religieuze stellingname.
quote:Einstein was bijna zijn hele leven agnosticus. Een rabbijn vroeg hem eens naar zijn godsdienstige overtuiging. Hij antwoordde: Ik voel me het meest verwant met de god van Spinoza maar heb niets met de 'persoonlijke God' van joden en christenen.
Nee dat vind ik niet. Wetenschap en geloof zijn als vuur en water voor elkaar. Wetenschap is een disipline van onderzoeken en constant sceptisch blijven kijken naar dingen. Geloof is het tegen over gestelde. Voor geloof is een positive instelling nodig dat er iets moet zijn.quote:Wij menen dat wetenschap en geloof zeer wel in harmonie kunnen bestaan, maar voor Dawkins is het een strijd tussen waarheid en obscurantisme.
Dat zeggen ze dus ook helemaal niet. Ze zeggen dat pantheisme een religieuze stellingname is.quote:Op zondag 18 maart 2007 22:20 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Dat is dus fout. Einstein geloofde niet in een persoonlijke God
Wetenschap onderzoekt de natuur terwijl geloof over het bovennatuurlijke gaat. Dat de manier hoe je met beide zaken omgaat verschillend is, is evident. Dat heeft alleen niet zo veel met vuur en water te maken.quote:Nee dat vind ik niet. Wetenschap en geloof zijn als vuur en water voor elkaar. Wetenschap is een disipline van onderzoeken en constant sceptisch blijven kijken naar dingen. Geloof is het tegen over gestelde. Voor geloof is een positive instelling nodig dat er iets moet zijn.
Kun je niet iets beters bedenken om Dawkins aan te vallen?quote:Op zondag 18 maart 2007 22:01 schreef Dwerfion het volgende:
Marcel Hulspas heeft wel een leuk stukje geschreven over de God Delusion. Hij gaat zo ver dat hij gelovigen excuses aanbiedt voor personen als Dakwins:
http://www.nieuwamsterdam.nl/?s1=item&cntID=851
Rene van Woudenberg en Cees Dekker schrijven nog een stukje waarin ze meldden dat Dawkins een stro-God loopt aan te vallen.
http://www.nieuwamsterdam.nl/?s1=item&cntID=904
(Ja 't is wat laat, maar het kan bepaalde zaken wat verhelderen)
Ik heb het even gelezen. Helaas hebben beide nogal vooringenomen schrijvers het boek duidelijk niet gelezen. Zo komen ze aanzetten met het argument dat er heel vooraanstaande wetenschappers 'religieus' zouden zijn geweest:quote:Op zondag 18 maart 2007 22:01 schreef Dwerfion het volgende:
Rene van Woudenberg en Cees Dekker schrijven nog een stukje waarin ze meldden dat Dawkins een stro-God loopt aan te vallen.
http://www.nieuwamsterdam.nl/?s1=item&cntID=904
Maar wat schrijft Dawkins over Einstein? Notabene in HOODSTUK 1!!!quote:Dawkins werkt in zijn boek met twee enorme abstracties, die van 'de wetenschap' en 'de religie', en deze twee plaatst hij diametraal tegenover elkaar. Nu is er natuurlijk het irritante feit dat vele van de grootste zegslieden van 'de wetenschap', Newton, Boyle, Pascal, Faraday, Einstein, diep religieus waren. Dawkins insisteert echter dat Einsteins pantheïstische eerbied voor de natuur geen enkele verbinding heeft met bovennatuurlijk geloof. Pantheïsme is echter weldegelijk een religieuze stellingname.
quote:Op 5 april zal de Nederlandse vertaling van het belangrijke boek 'The end of Faith' van Sam Harris verschijnen.
De titel van het boek wordt Van God los: De gevaren van religie en de toekomst van de rede. Het boek heeft 336 bladzijden en zal ¤ 23,95 gaan kosten. Het ISBN is 978-90-295-6437-3
De beschrijving van De Arbeiderspers:
"Pas op voor Harris. Religiekritiek was een prettig tijdverdrijf, tot Harris op het podium verscheen. Deze glasheldere filosoof en nuchtere neuroloog zet een punt achter de tolerantie tegenover een primitief fenomeen dat een bron van kwaad en conflicten is voor de mens: het geloof. In Van God los worden de absurditeiten van het geloof vergruizeld onder het felle, ontwapenende licht van de rede. Aan de hand van levendige voorbeelden analyseert Harris waarom religieuze motieven, al leiden ze tot de grootste catastrofen, het in onze wereld nog vaak winnen van onze verstandelijke overwegingen. Hij toont hoe georganiseerde religie weer meer en meer doordringt in de politiek en daarmee in ons dagelijks leven, en waarschuwt voor de gevolgen.Honderd jaar na Nietzsches Antichrist roept Harris, zomogelijk nog radicaler, een halt toe aan elke vorm van geloof, van moslims, christenen, joden of hindoes zonderonderscheid. Bovendien schetst hij met inzichten die hij ontleent aan de neurologie, filosofie en oosterse mystiek de contouren van een toekomst waarin spiritualiteiten ethiek op seculiere en humanistische leest geschoeid zijn.
Van God los is een bestseller voor vrije geesten."
Punt is gewoon dat Religie en Wetenschap helemaal niet haaks op elkaar staan. Einstein zegt dat het een leugen is dat hij in een persoonlijke God gelooft. Dat zeggen ze echter niet. Ze zeggen dat Einstein pantheistisch was en dat dat religieuze stellingname is. Je bent de zaken dus weer compleet uit het verband aan het rukken.quote:Op maandag 19 maart 2007 01:04 schreef onemangang het volgende:
One of Einstein's most eagerly quoted remarks is 'Science without religion is lame, religion without science is blind.' But Einstein also said,
It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly.
...en nog een half hoofdstuk meer over Einstein, zie hoofdstuk 1 met als kernboodschap dat Einstein alles beholve een gelovig man was. Maar het meest ironische is wel dat deze twee Nederlandse 'wetenschappers' met het argument komen dat Einstein een religieus man geweest zou zijn terwijl Einstein zelf notabene hierover stelt: a lie which is being systematically repeated
Ik constateer slechts dat weldenkende mensen melden dat Dawkins een stro-God aan het aanvallen is. Dat gaat dus niet veel zinnigs opleveren, omdat het dus niet om een God gaat die mensen aanbidden. Dat bepaalde vragen niet gesteld mogen worden zijn jouw woorden en vallen niet te halen uit de woorden van Hulspas.quote:Op zondag 18 maart 2007 22:51 schreef Forno het volgende:
[..]
Kun je niet iets beters bedenken om Dawkins aan te vallen?
Ik heb Cees ID Dekker tweemaal horen praten in Paul & Witteman en een keer in het tvprogramma Boeken. In beide optreden heeft hij een EO-waardig betoog gehouden voor Jezus. Een gelovige die Dawkins bekritiseerd; so what? 1 + 1 = 2
Marcel Hulspas mag dan zijn excuses aanbieden, maar waarom? Dawkins is van top tot teen een gentlemen en heeft op geen enkele wijze de intentie om gelovigen te beledigen om het beledigen. Zeker, Dawkins praat open en vrij over onderwerpen, die gelovigen maar wat graag als 'heilig' beschouwen. Het geloof eist zonder verdere uitleg, respect op voor bepaalde tradities. Dawkins is een van de wetenschappers die die cirkel proberen te doorbreken. Door religie op zichzelf, wetenschappelijk en op evolutionaire wijze te verklaren. Waarom zou men dat niet mogen proberen? De wetenschap is is toch niet afgebakend door wetgeving?
Door Dawkins als arrogant te bestempelen, zegt M. Hulspas indirect dat er heilige huisjes in religie bestaan. Dat we bepaalde vragen niet mogen stellen. Dat zegt iets over de (wetenschapper?) M. Hulspas zelf. Als hij daar een zinnig antwoord op kan geven, neem ik hem serieus. Tot die tijd, so what?
Nope... ga dat eerste hoofdstuk van Dawkins maar eens goed lezen. Daarin wordt heel nauwkeurig beschreven wat de stellingname van Einstein is, en nee, pantheisme heeft geen reet met het Christendom te maken. Wat deze twee heren beweren is net zo simplistisch als dat wanneer ik de kreet slaak "Mijn God!" dat ik daarmee Christen ben. Zo'n houding verraad een wanhopige poging om het christendom groter en belangrijker voor te doen dan het daadwerkelijk is. Zielig en onder de maat. Als ze nog eens een review over een boek willen schrijven, doen ze er beter aan dat boek eerst te lezen in plaats van het telkens door een christenbril te filteren.quote:Op maandag 19 maart 2007 10:43 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Punt is gewoon dat Religie en Wetenschap helemaal niet haaks op elkaar staan. Einstein zegt dat het een leugen is dat hij in een persoonlijke God gelooft. Dat zeggen ze echter niet. Ze zeggen dat Einstein pantheistisch was en dat dat religieuze stellingname is. Je bent de zaken dus weer compleet uit het verband aan het rukken.
Wie heeft het in vredesnaam over het christendom? Het ging om de religiositeit van Einstein. Daarover kun je allerlei links over vinden op de Engelse Wiki over Einstein. Diep religieus wordt daar geconstateerd vanuit Einsteins eigen definitie van religie.quote:Op maandag 19 maart 2007 11:14 schreef onemangang het volgende:
[..]
Nope... ga dat eerste hoofdstuk van Dawkins maar eens goed lezen. Daarin wordt heel nauwkeurig beschreven wat de stellingname van Einstein is, en nee, pantheisme heeft geen reet met het Christendom te maken. Wat deze twee heren beweren is net zo simplistisch als dat wanneer ik de kreet slaak "Mijn God!" dat ik daarmee Christen ben. Zo'n houding verraad een wanhopige poging om het christendom groter en belangrijker voor te doen dan het daadwerkelijk is. Zielig en onder de maat. Als ze nog eens een review over een boek willen schrijven, doen ze er beter aan dat boek eerst te lezen in plaats van het telkens door een christenbril te filteren.
Ga je weer. Klok klepel.quote:Op maandag 19 maart 2007 11:20 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wie heeft het in vredesnaam over het christendom? Het ging om de religiositeit van Einstein. Daarover kun je allerlei links over vinden op de Engelse Wiki over Einstein. Diep religieus wordt daar geconstateerd vanuit Einsteins eigen definitie van religie.
Nogmaals: het dient slechts als illustratie dat wetenschap en religie prima samengaan.
quote:I cannot imagine a God who rewards and punishes the objects of his creation, whose purposes are modeled after our own -- a God, in short, who is but a reflection of human frailty. Neither can I believe that the individual survives the death of his body, although feeble souls harbor such thoughts through fear or ridiculous egotisms.
-- Albert Einstein, obituary in New York Times, 19 April 1955, quoted from James A Haught, "Breaking the Last Taboo" (1996)
Ja, maar over wat voor soort religie heb je het dan? Einstein had erg weinig met georganiseerde religie. Hij gebruikte alleen religieuze termen om zijn fascinatie voor de natuur uit te spreken. Als hij sprak over "had God de schepping anders kunnen maken?" bedoelde hij "zijn er universa mogelijk met andere parameters? Als hij zei "God dobbelt niet" bedoelde hij "de quantummechanica bevat verborgen elementen die wellicht het determinisme waarborgen". Etcetera. Hij zag God in de natuur zelf. Dus natuurlijk kunnen religie en wetenschap in dat licht samengaan; religieus zijn is in deze zin fascinatie hebben voor de schepping. Dat is een eigenschap die bijna alle wetenschapper bezitten.quote:Op maandag 19 maart 2007 11:20 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wie heeft het in vredesnaam over het christendom? Het ging om de religiositeit van Einstein. Daarover kun je allerlei links over vinden op de Engelse Wiki over Einstein. Diep religieus wordt daar geconstateerd vanuit Einsteins eigen definitie van religie.
Nogmaals: het dient slechts als illustratie dat wetenschap en religie prima samengaan.
quote:It seems to me that the idea of a personal God is an anthropological concept which I cannot take seriously.
quote:believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings.
quote:I do not believe in immortality of the individual, and I consider ethics to be an exclusively human concern with no superhuman authority behind it.
quote:It was the experience of mystery -- even if mixed with fear -- that engendered religion.
quote:I cannot conceive of a personal God who would directly influence the actions of individuals, or would directly sit in judgment on creatures of his own creation.
quote:I cannot conceive of a God who rewards and punishes his creatures, or has a will of the kind that we experience in ourselves. Neither can I nor would I want to conceive of an individual that survives his physical death
Het is gewoon zo mooi geschreven, dat ik bijna verwacht dat het satire is en het gewoon van !fok af komtquote:"waarom zou je willen aantonen dat God niet bestaat? Wil je dat de mensen niet meer in God geloven? Of wil je jezelf overtuigen? ben je soms bang dat er toch nog wel eens iets zou kunnen zijn, en wil je het daarom voor jezelf bewijzen? Als iedereen in God zou geloven zou de wereld er heel anders uit zien! Mensen lees dit boek alstublieft niet! Denk alstublieft even na. Lees liever de bijbel, Gods Woord, de enige echte waarheid!"
Toch vind ik het wel een mooi punt. Wat Dawkins in mijn ogen doet is het geloof aanvallen op haar inconsistentie en haar gebrek aan vrijheid. Wat hij hiermee bereikt is dat hij zelf deze twee waarden verloochent door een vertekend beeld van religie te schetsen en zich niet meer van het onderwerp los kan maken. Is Dawkins zelf dan nog wel vrij/consistent?quote:Op maandag 19 maart 2007 14:34 schreef CoolyBoy het volgende:
Ik was dus bezig het boek te bestellen bij bol.com, ik dacht eerst even de referenties lezen, altijd leuk.
Iedereen was erg positief behalve 1 figuur, die speelde echt perfect in op de het standaard beeld van een gelovige, aldus Richard Dawkins.
[..]
Het is gewoon zo mooi geschreven, dat ik bijna verwacht dat het satire is en het gewoon van !fok af komt
In hoeverre schets Dawkins een vertekend beeld van religie?quote:Op maandag 19 maart 2007 14:45 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Toch vind ik het wel een mooi punt. Wat Dawkins in mijn ogen doet is het geloof aanvallen op haar inconsistentie en haar gebrek aan vrijheid. Wat hij hiermee bereikt is dat hij zelf deze twee waarden verloochent door een vertekend beeld van religie te schetsen en zich niet meer van het onderwerp los kan maken. Is Dawkins zelf dan nog wel vrij/consistent?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |