Pinkpop 2007: ijzersterk
Ook
Arctic Monkeys, Scissor Sisters, Evanescence, Razorlight en Maximo Park op oudste openluchtfestival ter wereld.
Nog geen twee jaar geleden twijfelden velen aan het voortbestaan van het oudste openluchtfestival
ter wereld. Vandaag presenteert Pinkpopdirecteur Jan Smeets in de Amsterdamse poptempel Paradiso
een ijzersterk line-up. Al wil hij dat zelf niet bevestigen. “Ik heb afgesproken dat ik tot vanmiddag niet reageer op geruchten”, liet de bebaarde Limburger gisteravond weten. Al gaf hij gaandeweg een
interview met deze krant wel steeds meer namen prijs. Ondanks dat Smeets niet wil bevestigen
welke 36 namen hij vanmiddag bekend maakt, beschikt Metro over de voltallige lijst. Eerder al lekten
The Smashing Pumpkins, MUSE, The Fratellis, Linkin Park, Wolfmother, KoRn, Maria Mena, Iggy
& The Stooges, lostprophets, Ilse DeLange en Juliette & The Licks uit.
Enkele van de namen die Smeets vanmiddag om 12.00 uur bekend maakt: A
rctic Monkeys, Scissor Sisters, Evanescence, The Kooks, Razorlight, Amy Winehouse, Maximo Park en Marilyn Manson.
Naast DeLange komt de Nederlandse inbreng dit jaar van
Within Temptation, C-Mon & Kypski,Stevie Ann en de winnaars van de ‘Nu Of Nooit’ wedstrijd: het Limburgse
Viberider.Het kan niet anders dan dat jij tevreden bent over je line-up? “Ik kan wel zeggen dat ik zéér tevreden
ben. Wij hebben meer in de breedte geïnvesteerd dan bijvoorbeeld vorig jaar. Toen ging
een groot deel van mijn budget (1,9 miljoen euro, red.) naar Red Hot Chili Peppers. Nu denk ik dat
we veel meer gelijkwaardige bands hebben.” Kijkend naar het lijstje durf ik zelfs te stellen dat je meer gevestigde namen hebt dan vorig jaar. “We hadden nu ook een groter budget (2,5 miljoen euro, red.), dus
konden we wat meer duurdere bands binnenhalen. Maar ik ben met je eens dat veel van de namen
die ik vanmiddag kan bevestigen boven het maaiveld uitkomen, om het zo te zeggen. Of, zoals ze in België zeggen: gevestigde waarden.” Zoals je zelf al aangeeft, heb je een breed spectrum. Wat zijn in
jouw ogen de twee uitersten? “Aan de ene kant heb je acts als Linkin Park, Marilyn Manson, MUSE
en KoRn. Bands die ervoor kunnen zorgen dat een groot deel van het publiek uit hun dak gaat. En dan
heb ik het nog niet eens over bijvoorbeeld Stone Sour. Aan de andere kant hebben we ook ‘luisteracts’
als Ilse DeLange en Maria Mena.” In hoeverre heb je geprofiteerd van Rock Am Ring en Rock Im
Park, de Duitse festivals die het weekend na Pinkpop plaatsvinden? “Wij hebben daar zeker van kunnen
profiteren aangezien de festivals zo kort op Pinkpop zitten geprogrammeerd.
Dan kun je samen een Amerikaans artiest naar Europa halen en deel je de kosten.
Twee jaar geleden had ik er juist last van, omdat er toen drie wekentussen Pinkpop en beide Duitse
festivals zat. Voor volgend jaar hebben wij nu de intentie om het weekend ná Rock Am Ring en
Rock Im Park te gaan zitten. Maar goed, laten we niet op de zaken vooruit lopen. We hebben eerst
nog Pinkpop 2007.”
Oké, terug naar de editie van dit jaar. Ik heb begrepen dat ook
Dave Matthews Band naar Landgraaf
komt. Waar komt die naam ineens vandaan? “Daar ben ik ook heel blij mee, die band is écht GI-GAN-TISCH in Amerika. Zij maken niet vaak de overstap naar Europa, hebben dat eigenlijk ook niet nodig. Waar zij
ook optreden in de States, het is altijd uitverkocht. Het verbaast mij ook wel een beetje dat die naam
niet eerder is uitgelekt, want ik had ze al in december vastliggen.” Ondanks dat je line-up ijzersterk
is, zijn er vast bands die Jan Smeets nog graag had gepresenteerd.
Oftewel: wie mis je? “Zoals bekend zijn we lang in gesprek geweest met Pearl Jam. We waren ook eigenlijk al rond met die band, maar ineens kwam vanuit het management het bericht dat ze niet konden vanwege bandleden die rond Pinksteren vader zouden worden. Achteraf ben ik ergens ook wel blij dat wij ze niet hebben vastgelegd. Want aan Pearl Jam hing een dusdanig prijskaartje, dat wij mét Pearl Jam nooit zo’n sterk programma hadden kunnen presenteren. Waar wij wel de mist mee zijn ingegaan, zijn
Kaiser Chiefs. Die boden zichzelf aan, maar daar heb ik van afgezien. Dat zou dan namelijk de eerste
band zijn geworden die drie jaar achtereen op Pinkpop zou optreden. Maar nu komen ze met een geweldige nieuwe plaat en een enorme hit (‘Ruby’, red.). Dat is een aardige misrekening geweest.”
Zoals Metro twee weken geleden al meldde, sluit The Smashing Pumpkins het festival af. Nu zijn
er mensen die dat geen echte afsluiter vinden... “Die verhalen hoor ik ook. Maar ik heb geen vrees dat zij ons gaan teleurstellen. De band wilde zelf dolgraag op Pinkpop spelen. Oké, ze hebben zes jaar niet samengespeeld en waren de vorige twee keren niet altijd even goed. Ach, zo werd vorig jaar ook gezegd dat de Peppers geen waardige afsluiter waren. Toch heb ik er vertrouwen in dat de Pumpkins een goede show neerzetten. Zoveel festivals doen ze niet en het management was heel
enthousiast over Pinkpop. Dus volgens mij hebben Billy en zijn kornuiten
wel zin in dit klusje.”
aldus de Metro van vandaag
[ Bericht 2% gewijzigd door D_A op 28-02-2007 09:12:35 ]