quote:
Op woensdag 21 februari 2007 12:51 schreef more het volgende:[..]
Wie zegt dat ik dat doe dan? Het hoge elektriciteitsverbruik zit hem in het rondpompen van 3 miljoen liter water per uur en de zuiveringsinstallatie. Wat we overigens al op één van de meest efficiëntste manier doen dus daar valt weinig besparing mee te halen.
Voor verwarming van het water gebruiken we aardgas en ja warmtewisselaars.
Zonnepanelen zijn veel te duur: Een zonnepaneel van ¤ 600,- levert per jaar 80 kWh aan elektriciteit, dus heb ik 1.500.000/80= 18.750 panelen nodig. 18.750 panelen x ¤ 600,- = ¤ 11.250.000,-
En je hebt een oppervlakte van 18.000 m² nodig om de panelen te plaatsen.
![]()
Mijn God, dat is bijna een kuub per seconde. Wat voor een methode gebruik je voor de zuivering? Filters, UV?
Hoe zit dat met die zonnepanelen, geldt die berekening voor het hele jaar? Of heb je meer stroom in de zomer en minder in de winter? Is windenerergie voordeliger?
Ik heb in mijn jonge jaren nog eens het gasverbruik van een fabriek doorgerekend. Het was ongelofelijk wat daar bespaard kon worden door simpelweg een dak te isoleren. Maar ja, de fabrikant wilde dat geld wel binnen vijf jaar terugverdienen. Want ze zaten toen al te denken om een deel van de productie naar Oost-Europa te verplaatsen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson