De discussie is niet gesmoord, de discussie is aangepast omdat er wetten werden zouden moeten worden overtreden als die motie werd doorgevoerd....quote:Op vrijdag 16 februari 2007 09:28 schreef sanni het volgende:
Los van de algehele discussie vind ik ook dat het smoren van de discussie
schandalig is en weer typisch voor het klimaat waarin Nederland zich
momenteel in bevind
Hoezo dan?quote:Mijn punts is nl.ook dat er geen nut is om een dubbele
nationaliteit te hebben. Er zal altijd een waan van verdachtmaking blijven hangen
als je een dubbele nationaliteit aanhoudt hoe goed je ook geintregeerd bent.
Kun jij dan al exact voorspellen hoe de rest van het kabinet reageert daarop?quote:Sterker nog: Wat als morgen er een oorlog of een zodanige kwestie tussen
Nederland en jouw moederland uitbreekt waarbij beide landen elkaar
economisch en militair te lijf gaan? Waar kies je dan voor? Of laat
je dan pas je ware aard zien door de zijde van je moederland te kiezen?![]()
Tofquote:Op donderdag 15 februari 2007 23:21 schreef calvobbes het volgende:
[..]
in het geval van Aboutaleb kan die geen afstand doen van zijn Marokkaanse nationaliteit.
Zelfs Verdonk snapt dat...
Wat ik al zei: Je overlaadt jezelf gewoon met een waan van opportunisme. Een Marokkaan die Nederlander geworden is, op een invloedrijke positie in de landelijke politiek terechtkomt, prima. Maar links lopen kraaien dat je loyaal bent aan Nederland en rechts weigeren afstand te doen van je tweede nationaliteit, is in mijn ogen niet anders dan ongeloofwaardig.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 10:47 schreef calvobbes het volgende:
Hoezo dan?
Wat is er verdacht aan dan?
maar waarom zou je daar afstand van moeten doen ?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat ik al zei: Je overlaadt jezelf gewoon met een waan van opportunisme. Een Marokkaan die Nederlander geworden is, op een invloedrijke positie in de landelijke politiek terechtkomt, prima. Maar links lopen kraaien dat je loyaal bent aan Nederland en rechts weigeren afstand te doen van je tweede nationaliteit, is in mijn ogen niet anders dan ongeloofwaardig.
wat jij hier stelt kan niet eens.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Tof, laten we gaan kwartetten met paspoorten, vraag gewoon links en rechts wat aan, ga leuk overal de politiek in, kan jou het verrekken, niemand die het raar mag vinden want je hebt toch niks misdaan?
Dat staat helemaal niet vast. Dat de Grondwet zegt dat alle Nederlanders op gelijke voet in openbare dienst benoembaar zijn, geeft nog niemand het recht op een plaats in het kabinet. Het betekent alleen dat de overheid, en ook de kamer, mensen niet op irrelevante gronden bij voorbaat mag uitsluiten. Maar de kamer kan wel ieder kabinet waarin het geen vertrouwen heeft heenzenden, dus als ze bij voorbaat stellen dat ze liever geen houders van buitenlandse paspoorten in het aankomende kabinet zien, dan zou het onverstandig van Balkenende zijn als hij toch dat soort mensen voordraagt.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 08:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ook hier dan maar even: De motie van de PVV was onwettig. Daarom mag de voorzitter van de TK ingrijpen. Ik verwijs voor onderbouwing gaarne naar de Grondwet (artile 1 en 3) en de Kieswet.
(Zie mijn post Wilders tegen beëdiging Albayrak en Aboutaleb #4)
Nee, dat was het niet. De motie stelde dat de beide personen niet benoemd / beëdigd zouden mogen worden. Ten eerste is dat staatsrechtelijke lulkoek, want daar gaat de Kamer helemaal niet over en ten tweede is het tegen de wet. Zo simpel is het. Het is onwetteig. Wetteloos. Niet wettig. Niet legitiem. Illegaal. Verboden. Strafbaar. Je kunt een wet niet met een motie buiten werking stellen en al helemaal niet op basis van dit soort argumenten. Er is geen enkele wettelijke grondslag waarom iemand met twee paspoorten geen staatssecretaris of minister zou mogen worden. Ik herhaal: Er is geen enkele wettelijke grondslag waarom iemand met twee paspoorten geen staatssecretaris of minister zou mogen worden. Zowel de Kieswet als alle andere wetten stellen slechts als eis dat iemand meerderjarig is en de Nederlandse nationaliteit heeft. De Kieswet zwijgt over eventuele andere paspoorten. Er is dus geen enkele wettelijke grondslag waarop die motie zou kunnen berusten of zich kan beroepen. Aangezien Kamerleden een eed hebben afgelegd zich aan de Grondwet en de wetten van het Koninkrijk te houden, was de voorzitter volkomen in haar recht om de zaak af te blazen.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 18:19 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat staat helemaal niet vast. Dat de Grondwet zegt dat alle Nederlanders op gelijke voet in openbare dienst benoembaar zijn, geeft nog niemand het recht op een plaats in het kabinet. Het betekent alleen dat de overheid, en ook de kamer, mensen niet op irrelevante gronden bij voorbaat mag uitsluiten. Maar de kamer kan wel ieder kabinet waarin het geen vertrouwen heeft heenzenden, dus als ze bij voorbaat stellen dat ze liever geen houders van buitenlandse paspoorten in het aankomende kabinet zien, dan zou het onverstandig van Balkenende zijn als hij toch dat soort mensen voordraagt.
De vraag is dan alleen in hoeverre dat criterium van een 2e nationaliteit objectief ter zake doet, zodat die uitsluiting door de kamer geen inbreuk maakt op de Grondwet. Het tot nu toe gehanteerde criterium, met betrekking tot nevenfuncties, is "iedere mogelijke schijn te vermijden dat nevenfuncties of andere nevenactiviteiten afbreuk zouden kunnen doen aan objectieve besluitvorming".
Aangezien een tweede nationaliteit die schijn redelijkerwijs juist wél oproept, lijkt het mij dat de kamer de door de PVV voorgestelde voorwaarde gewoon kan stellen. Het had in ieder geval besproken moeten kunnen worden - dat de voorzitter het buiten de orde verklaarde en de PVV het zwijgen oplegde was daarom fout.
Je vergist je. De gewraakte passage, die op aandringen van de voorzitter verwijderd werd uit de motie, was:quote:Op vrijdag 16 februari 2007 18:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, dat was het niet. De motie stelde dat de beide personen niet benoemd / beëdigd zouden mogen worden.
De motie droeg de regering juist op dergelijke wetgeving te ontwerpen. Dat mag wel van jou, neem ik aan?quote:Er is geen enkele wettelijke grondslag waarom iemand met twee paspoorten geen staatssecretaris of minister zou mogen worden.
De kieswet heeft met de vorming van een kabinet helemaal niets te maken. Het zal je bekend zijn dat kabinetsleden niet verkozen maar benoemd worden.quote:Zowel de Kieswet als alle andere wetten stellen slechts als eis dat iemand meerderjarig is en de Nederlandse nationaliteit heeft.
De voorzitter bracht de eed ter sprake om haar mening te ondersteunen dat aan de loyaliteit van 2e kamerleden met een dubbel paspoort niet getwijfeld hoeft te worden. Niet om te stellen dat Fritsma's motie ongrondwettig zou zijn.quote:Aangezien Kamerleden een eed hebben afgelegd zich aan de Grondwet en de wetten van het Koninkrijk te houden, was de voorzitter volkomen in haar recht om de zaak af te blazen.
En behalve de stoethaspels van de PVV had de hele Kamer door dat dat dus niet kan. Omdat het onwettig is. Het mag dus niet.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:17 schreef dvr het volgende:
[..]
Je vergist je. De gewraakte passage, die op aandringen van de voorzitter verwijderd werd uit de motie, was:
en spreekt tenslotte uit dat het wenselijk is dat vooruitlopend op deze wetswijzigingen geen bewindslieden van het kabinet Balkenende IV worden benoemd die naast de Nederlandse nationaliteit nog de nationaliteit van een ander land hebben danwel geen Nederlander zijn
Met andere woorden, de kamer zegt slechts dat ze het onwenselijk zou vinden als.. etc.
Nee. Omdat het tegen de Grondwet ingaat. Artikel 1, met name.quote:[..]
De motie droeg de regering juist op dergelijke wetgeving te ontwerpen. Dat mag wel van jou, neem ik aan?
Alweer: Omdat het tegen artikel 1 (en 3) van de Grondwet ingaat. Als Balkenende op deze gronden mensen weigert, heeft ie binnen 3 minuten een rechtszaak en een motie van wantrouwen te pakken (niet noodzakelijkerwijze in die volgorde, overigens).quote:
En waarom zouden ze dan ook niet de wens mogen uitspreken, dat Balkenende, daarop vooruitlopend, alvast in de geest van die wet zal handelen door in zijn kabinet geen personen met een dubbele nationaliteit op te nemen?
De motie was EN ongrondwettig en, in feite, meinedig. Fritsma heeft als Kamerlid namelijk gezworen de Grondwet te respecteren.quote:[..]
De voorzitter bracht de eed ter sprake om haar mening te ondersteunen dat aan de loyaliteit van 2e kamerleden met een dubbel paspoort niet getwijfeld hoeft te worden. Niet om te stellen dat Fritsma's motie ongrondwettig zou zijn.
De Marokkaanse nationaliteit is iets wat je krijgt en nooit meer op kunt geven.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:21 schreef Dr_Flash het volgende:
TofIk niet
Leg eens uit?
En wat denk je bijvoorbeeld dan van staatssecretaris Jan Kees de Jager?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat ik al zei: Je overlaadt jezelf gewoon met een waan van opportunisme. Een Marokkaan die Nederlander geworden is, op een invloedrijke positie in de landelijke politiek terechtkomt, prima. Maar links lopen kraaien dat je loyaal bent aan Nederland en rechts weigeren afstand te doen van je tweede nationaliteit, is in mijn ogen niet anders dan ongeloofwaardig.
*zucht*quote:Op vrijdag 16 februari 2007 17:00 schreef deedeetee het volgende:
Tsja ik vind ook dat het zeker een punt is waarover gepraat moet worden. Verbijsterend dat het zomaar onder de tafel word geveegd![]()
Hoe kom je toch bij deze onzin?? De motie was niet onwettig, niet ongrondwettig en al helemaal niet mijnedig. Dat zou een mooie boel zijn, als de volksvertegenwoordiging -onze WETGEVER- niet zelf kan bepalen welke voorstellen tot wetswijziging hij doet!quote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De motie was EN ongrondwettig en, in feite, meinedig. Fritsma heeft als Kamerlid namelijk gezworen de Grondwet te respecteren.
Voordat iemand tot een kabinet toetreedt, of staatssecretaris wordt, doet hij afstand van dergelijke belangen. Door ze te verkopen of, gebruikelijker, ze in een onafhankelijke beheerstichting onder te brengen. Zie onder "financiële en zakelijke belangen" in dit document, "Procedure ten aanzien van kandidaatministers".quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:14 schreef calvobbes het volgende:
En hoe kun je erop vertrouwen dat hij zijn bedrijf niet een keer een handje helpt als die in de problemen zitten? Wie zegt mij dat dat niet gaat gebeuren?
Dat zal best. Maar wie zegt mij dat die staatssecretaris toch niet zijn oud collega's helpt in nood?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:33 schreef dvr het volgende:
Voordat iemand tot een kabinet toetreedt, of staatssecretaris wordt, doet hij afstand van dergelijke belangen.
De aangepast motie staat nog gewoon. Niet de motie zoals die bedoeld was.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:27 schreef dvr het volgende:
De motie staat dan ook nog gewoon
Het opgeven van de tweede nationaliteit zegt materieel natuurlijk ook niets. Maar meer dan zo'n formele "oplossing" kun je nou eenmaal niet verlangen. De garantie dat het goed afloopt is er nooit, maar het tegendeel -dus dat iemand bij voorbaat stomweg weigert om afstand te doen van zijn mogelijk conflicterende belangen- zou natuurlijk weinig goeds voorspellen, en onaanvaardbaar zijn. Het belang van integer bestuur is zo enorm groot, dat niet alleen feitelijk machtsmisbruik voorkomen moet worden, en mogelijk machtsmisbruik, maar zelfs de schijn van mogelijk machtmisbruik.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:43 schreef calvobbes het volgende:
Dat zal best. Maar wie zegt mij dat die staatssecretaris toch niet zijn oud collega's helpt in nood?
Als je mensen met een dubbel paspoort wantrouwt, waarom ga je er dan wel vanuit dat dit soort zaken helemaal goed gaan?
Klopt, dat bedoelde ik ook, en had ik eerder ook zo uitgelegd. Het ging me er om dat het gedeelte dat zogenaamd ongrondwettelijk zou zijn, er nog gewoon in zit.quote:De aangepast motie staat nog gewoon. Niet de motie zoals die bedoeld was.
De motie was al deze zaken wel in zijn oorspronkelijke vorm. Daarom greep Verbeet in.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:27 schreef dvr het volgende:
[..]
Hoe kom je toch bij deze onzin?? De motie was niet onwettig, niet ongrondwettig en al helemaal niet mijnedig. Dat zou een mooie boel zijn, als de volksvertegenwoordiging -onze WETGEVER- niet zelf kan bepalen welke voorstellen tot wetswijziging hij doet!
Omdat dat een uitvloeisel kan zijn van een eventuele wet, die ingediend kan gaan worden. Daar had de Kamer ook geen problemen mee (formeel). Het ging juist om het derde deel.quote:De motie staat dan ook nog gewoon, hij wordt voldoende ondersteund door de kamer, en er wordt binnenkort over gestemd.
Met andere woorden, noch "het introduceren van een wettelijk vereiste voor leden van het kabinet om de Nederlandse nationaliteit te bezitten", noch "het onmogelijk te laten zijn dat personen die naast de Nederlandse nog een andere nationaliteit hebben lid worden van de Staten-Generaal en het kabinet" is in de tweede kamer op de bezwaren gestuit die jij hier noemt.
Ja ja. Dus omdat iemand een tweede paspoort heeft, moet hij maar weg? Waarom hoorde ik niemand over Adso Nicolai? Waarom hoorde ik niemand over Aboutaleb (en tientallen dubbele paspoorthouders) als wethouder? De Kamer kan een bewindspersoon alleen naar huis sturen op basis van een motie van wantrouwen. Een bewindspersoon kan die motie overigens negeren, de premier kan de motie negerern en de Koningin kan het ontslag weigeren als er geen enkele grond voor die motie is. Ik denk dat je het Parlementair erg moeilijk kunt verkopen een motie van wantrouwen in te dienen tegen iemand, omdat hij twee paspoorten heeft, tenzij hij daarvan aantoonbaar misbruik heeft gemaakt in zijn functie of zijn beleid heeft laten afhangen van deze zaak.quote:Het enige waar de voorzitter en delen van de kamer een probleem mee hadden, was die eerder geciteerde derde sectie, waarin de PVV aan de kamer vroeg om de wens uit te spreken, dat er in het aanstaande kabinet Balkenende IV liefst ook al geen dubbelpaspoorthouders zouden moeten zitten. Het probleem daarmee zou zijn, dat er mee vooruitgelopen zou worden op nog in te voeren wetgeving, en dat 'de bestaande wet niet uitgevoerd zou worden'- althans dat was de opvatting van de voorzitter. En die opvatting was discutabel, want de kamer heeft nou eenmaal het recht om kabinetsleden niet zijn vertrouwen te schenken, met andere woorden, ze desnoods op hun eerste werkdag naar huis te sturen.
Waarom? Op basis van wat? De onderbuikgevoelens van 9 semi-racisten?quote:En die boodschap had zondermeer aan de makers van Balkenende IV gegeven kunnen worden.
Klets. Ten eerste gaat de Kamer niet over het benoemen van bewindslieden. De voorkeuren van de Kamer zijn totaal irrelevant in deze. De Regering wordt geformeerd door de Formateur, op basis van afspraken met de coalitie-partijen. Die dragen mensen voor. Albayrak is jarenlang Kamerlid geweest. En nu ineens zou de Kamer haar niet meer lusten? Get real. Dat is op geen enkele manier, behalve door je te beroepen op de onderbuikgevoelens van die 9 semi-racisten, hard te maken.quote:En nee, dat zou niet tot rechtszaken hebben geleid, want wanneer iemand bij voorbaat kansloos zou zijn als minister of staatssecretaris, dan is dat een legitieme reden om hem alsnog van de kandidatenlijst te schrappen. Niet omdat hij een dubbele nationaliteit heeft, maar simpelweg omdat de kamer hem niet lust.
Correct gezien...het topic is helaas verdwaald in een discussie tussen politiek correcte fascisten en de rest van de wereld. Het topic is dus gericht op de verkeerde actie van de kamervoorzitster en haar verwrongen blik op de realiteit. Gelukkig zijn er meer mensen die zo denken.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 09:12 schreef Lucky8 het volgende:
Volgens mij heb ik dit topic niet goed begrepen. Het ging toch om de ondemocratische actie van de PVDA kamervoorzitster om een gekozen volksvertegenwoordiger het woord en het initiatief te ontnemen? Niet over het democratische recht van een (wellicht ondemocratische) partij om de regelgeving omtrend kabinetsbenoemingen ter discussie te stellen?
Bron:: http://www.planet.nl/plan(...)tid=813317/sc=e84b5cquote:CDA, VVD hekelen optreden Kamervoorzitter Verbeet
Gepubliceerd op zaterdag 17 februari 2007
DEN HAAG (ANP) - CDA en VVD vinden dat de nieuwe voorzitter van de Tweede Kamer, de PvdA'ster Gerdi Verbeet, weinig gelukkig heeft geopereerd in het door de Partij voor de Vrijheid (PVV) aangezwengelde debat over de dubbele nationaliteiten van politici.
Verbeet ontnam PVV-Kamerlid Sietse Fritsma donderdag het woord toen hij zijn motie toelichtte om de bewindslieden Ahmed Aboutaleb en Nebahat Albayrak uit het nieuwe kabinet te houden. Volgens de PVV mogen zij geen staatssecretaris worden omdat ze een dubbele nationaliteit hebben. Aboutaleb is van Marokkaanse en Albayrak van Turkse afkomst. Beiden zijn lid van de PvdA.
,,Het waren de verkeerde interventies van de voorzitter. Wij moeten in de Kamer zonder last of ruggespraak kunnen debatteren over alle onderwerpen. Zij blokkeerde dit debat. Ik ben daar niet tevreden over'', zegt CDA-Kamerlid Mirjam Sterk zaterdag in Trouw.
VVD-Kamerlid Fred Teeven uit in de krant soortgelijke kritiek. ,,Voorzitter Verbeet moet oppassen dat ze niet teveel op de linkse stoel gaat zitten. Je moet je niet door emoties laten leiden'', aldus Teeven.
De realiteit is dat je eerst wetten moet maken om mensen te straffen. Dat de PVV daar anders over denkt, is toch echt het probleem van de PVV, niet van Verbeet.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 11:17 schreef wonko het volgende:
Het topic is dus gericht op de verkeerde actie van de kamervoorzitster en haar verwrongen blik op de realiteit.
Waar haal jij dat straffen nu weer vandaan?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 11:46 schreef calvobbes het volgende:
[..]
De realiteit is dat je eerst wetten moet maken om mensen te straffen. Dat de PVV daar anders over denkt, is toch echt het probleem van de PVV, niet van Verbeet.
Mensen een grondwettelijk recht ontzeggen, bijvoorbeeld? Dus iemand verbieden een positie te bekleden op oneigenlijke gronden?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 14:39 schreef wonko het volgende:
[..]
Waar haal jij dat straffen nu weer vandaan?
Mennsen een grondwettelijk recht ontzeggen...iemand op subjectieve wijze verbieden vragen te stellen door iemand die objectief zou moeten zijn. Dat is pas fout.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 14:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Mensen een grondwettelijk recht ontzeggen, bijvoorbeeld? Dus iemand verbieden een positie te bekleden op oneigenlijke gronden?
Het is tot nu toe nauwelijks relevant geweest omdat maar weinig allochtonen in het landsbestuur terechtkwamen. Maar het is wel een legitiem punt. Het aanhouden van een andere nationaliteit kan verplichtingen en afhankelijkheden scheppen, het houdt sentimenten in stand, en het kan aangeven dat je aan dat andere land evenzeer of misschien wel meer hecht dan aan Nederland. Dat zijn allemaal onwenselijke eigenschappen voor iemand die niets anders dan het Nederlandse landsbelang moet dienen. Bij vraagstukken zoals: moet Turkije tot de EU kunnen toetreden, besteden we honderd miljoen aan een wederopbouwproject in Marokko of in Tunesië, hoe stelt Nederland zich op in het Turks-Griekse conflict rond Cyprus, etc, moeten alleen de Nederlandse belangen gediend worden. Er moet ook geen druk vanuit het andere vaderland kunnen worden uitgeoefend ("als jij deze motie indient, of als jij zus-of-zo stemt, ontslaan we jou van je dienstplicht"), en de kans dat buitenlandse agenten in de volksvertegenwoordiging komen en toegang krijgen tot gevoelige informatie en procedures moet minimaal zijn, et cetera. Met de integriteit van het bestuur neem je gewoon geen vermijdbare risico's.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 09:03 schreef Megumi het volgende:
Ik heb eigenlijk maar een vraag is er ooit iemand die misbruik maakte van zijn of haar dubbele nationaliteit in de regering of parlement. Zo niet dan zijn dit soort discussies nutteloos.
De vraag was of de PVV zich met zijn motie, en de toelichting daarop, 'buiten de orde' had geplaatst. Zo ja, dan had de voorzitter het recht en de plicht om in te grijpen. Veel mensen vonden dat er niets mis was met wat de PVV deed, en dat de voorzitter dus niet had mogen ingrijpen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 09:12 schreef Lucky8 het volgende:
Volgens mij heb ik dit topic niet goed begrepen. Het ging toch om de ondemocratische actie van de PVDA kamervoorzitster om een gekozen volksvertegenwoordiger het woord en het initiatief te ontnemen? Niet over het democratische recht van een (wellicht ondemocratische) partij om de regelgeving omtrend kabinetsbenoemingen ter discussie te stellen?
We zullen het oneens moeten blijven. Ik heb al uitgelegd waarom je beweringen onjuist zijn, en een herhaling van zetten lijkt me zonde van onze tijd.quote:
Zwak...quote:Op zaterdag 17 februari 2007 17:24 schreef dvr het volgende:
[..]
We zullen het oneens moeten blijven. Ik heb al uitgelegd waarom je beweringen onjuist zijn, en een herhaling van zetten lijkt me zonde van onze tijd.
Typisch rechts trekje is dat. Democratie ole ole, maar dan alleen als het in hun eigen straatje past. Nebahat Albayrak en Ahmed Aboutaleb zijn nu eenmaal democratisch gekozen en zitten in de kamer en daar hebben ze maar mee te leven.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 01:40 schreef __Saviour__ het volgende:
Nogal jammer dat die motie buiten de orde verklaard werd. Typisch links trekje is dat. Democratie ole ole, maar dan alleen als het in hun eigen straatje past. PVV is nu eenmaal democratisch gekozen en zit in de kamer en daar hebben ze maar mee te leven.
Waar wil je dat ik nog op in ga? Ik heb al uitgelegd dat dat 3e deel van de motie, dat volgens jou "onwettig (Kieswet), ongrondwettig (Artikel 1 en (zijdelings) 3) en meinedig (de eed die Kamerleden afleggen om deGrondwet te respecteren)" is, volledig in orde was omdat het de kamer slechts vraagt een wens uit te spreken die legitiem en consequent was. Immers, als je de wet zodanig wijzigt dat dubbelpaspoorthouders geen minister of staatssecretaris moeten kunnen worden -omdat je bij dergelijke personen een loyaliteitsrisico ziet- terwijl er net een nieuw kabinet aan zit te komen, dan is het logisch dat je nu al uitspreekt dat het wenselijk is, dat bij de vorming van dat kabinet met die zorg van de volksvertegenwoordiging rekening wordt gehouden.quote:
Er is geen enkele wet die het verbood om Aboutaleb en Albayrak te benoemen tot staatsecretaris. Toch was dat wat de PVV wilde bereiken.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 15:35 schreef wonko het volgende:
Mennsen een grondwettelijk recht ontzeggen...
Dat is juist een van de misverstanden. Ze dienden in het kader van de te wijzigen Wet op het Nederlanderschap (die toevallig net nu behandeld werd) een motie in, die het in de toekomst onmogelijk zou moeten maken dat mensen met een andere nationaliteit dan alleen de Nederlandse in het kabinet of in het parlement kunnen komen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 23:57 schreef calvobbes het volgende:
Er is geen enkele wet die het verbood om Aboutaleb en Albayrak te benoemen tot staatsecretaris. Toch was dat wat de PVV wilde bereiken.
Vind jij dat niet fout?
Ze hadden ook helemaal niet kunnen beginnen over bewindslieden van dit kabinet en het alleen maar voor de toekomst duidelijk willen hebben.quote:Op zondag 18 februari 2007 00:25 schreef dvr het volgende:
Dat is juist een van de misverstanden. Ze dienden in het kader van de te wijzigen Wet op het Nederlanderschap (die toevallig net nu behandeld werd) een motie in, die het in de toekomst onmogelijk zou moeten maken dat mensen met een andere nationaliteit dan alleen de Nederlandse in het kabinet of in het parlement kunnen komen.
Omdat er op dit moment een kabinet gevormd wordt, wilden ze meteen de wens uitspreken dat er al bij de vorming van dit kabinet met dit nieuwe wettelijke vereiste rekening wordt gehouden.
Over Aboutaleb en Albayrak werd niet gerept. Het had in dit geval natuurlijk wel betrekking op hun, maar het hadden evengoed andere mensen of zelfs géén mensen kunnen zijn.
quote:Er is nog niet over gestemd, maar als het eerste deel van die motie wordt aangenomen en het Nederlandse volk dus van mening is dat er geen kandidaten met een dubbel paspoort in het kabinet horen, dan zou het eigengereid en ondemocratisch van Balkenende zijn als hij toch nog even snel zulke mensen in zijn kabinet opneemt terwijl hij weet dat de aankomende wet daar juist op tegen is.
Nee, natuurlijk niet - die wens was onderdeel van de motie en zou dus alleen van toepassing zijn geweest als de voorgestelde wetswijziging er ook daadwerkelijk was gekomen!quote:Op zondag 18 februari 2007 00:31 schreef calvobbes het volgende:
Ze hadden ook helemaal niet kunnen beginnen over bewindslieden van dit kabinet en het alleen maar voor de toekomst duidelijk willen hebben.
Maar nee, de motie, ook al zou die niet aangenomen worden, moest meteen uitgevoerd worden.
Dat laatste zou niet kunnen omdat zijn wet nu nog niet van kracht is. Maar hij zou wel de kamer kunnen vragen om het als wenselijk te benoemen, zoals de PVV deed. Wat betreft het eerste deel, zo'n motie mag hij zondermeer indienen, maar het zal hem zwaar vallen om de rest van de kamer er van te overtuigen dat iemand's vrouwzijn haar redelijkerwijs diskwalificeert voor een staatssecretariaat.quote:Hoe zou men reageren als Rouvoet ineens op de proppen komt met een motie dat vrouwen geen staatssecretaris mogen worden en dat die motie meteen doorgevoerd zou moeten worden?
Nee. Oorspronkelijk zou er diezelfde dag over de motie gestemd zijn. Als die was aangenomen zou Balkenende meteen het bedoelde seintje hebben gehad. Nu de motie uitgesteld is heeft dat geen enkele consequentie voor Balkenende.quote:Bedoel je nu dat die eigenlijk niet benoemd hadden moeten worden en die motie dus afgewacht moest worden?
Nee, dat kon niet. De Wet op het Nederlanderschap werd die dag behandelt en niet eerder. Ze hadden technisch wel eerder zelf een initiatiefwetsvoorstel kunnen indienen, maar dan zou het ze inderdaad specifiek om deze formatie met deze kandidaten zijn gegaan. Bewijs temeer dus dat het ze daar niet speciaal om ging.quote:Wilders en Co hadden allang aan kunnen zien komen dat Aboutaleb in het kabinet zou komen. Hij had die motie al veel eerder in kunnen dienen.
Calvobbes is een mythomaan waar het goedpraten van problemen met de multicultuur betreft.quote:Op zondag 18 februari 2007 00:56 schreef dvr het volgende:
Kun je verklaren hoe jij aan al die vooroordelen en verkeerde informatie komt?
Enzo te zien ben jij een klein kind dat niet op een normale manier een discussie wil voeren.quote:Op zondag 18 februari 2007 01:49 schreef wonko het volgende:
Calvobbes is een mythomaan waar het goedpraten van problemen met de multicultuur betreft.
Dat had nog wel eventjes kunnen duren. In de motie lees ik toch duidelijk dat het meteen toegepast moest worden.quote:Op zondag 18 februari 2007 00:56 schreef dvr het volgende:
Nee, natuurlijk niet - die wens was onderdeel van de motie en zou dus alleen van toepassing zijn geweest als de voorgestelde wetswijziging er ook daadwerkelijk was gekomen!
Ze hadden ook kunnen zeggen dat als die wet werd ingevoerd dat de staatssecretarissen dan pas hadden moeten aftreden. Maar nee, het moest gelijk met de motie gebeuren.quote:en spreekt tenslotte uit dat het wenselijk is dat vooruitlopend op deze wetswijzigingen geen bewindslieden van het kabinet Balkenende IV worden benoemd
De wet van Wilders was ook niet van kracht, maar het moest wel gebeuren.quote:Dat laatste zou niet kunnen omdat zijn wet nu nog niet van kracht is.
Zo'n motie bediscusieren en uitvoeren en de uiteindelijke wetten die daar uitkomen nemen veel tijd in beslag. Dus nogmaals, vind je dat ze met de benoeming hadden moeten wachten tot die wetten eindelijk duidelijk waren?quote:Nee. Oorspronkelijk zou er diezelfde dag over de motie gestemd zijn. Als die was aangenomen zou Balkenende meteen het bedoelde seintje hebben gehad. Nu de motie uitgesteld is heeft dat geen enkele consequentie voor Balkenende.
Waarschijnlijk ben ik niet zo goed op de hoogte van de politiek gang van zaken en protocollen, maar het lijkt mij dat ze een dergelijk voorstel veel eerder hadden kunnen aankaarten. Als ik zie dat ze dit jaar al 170 kamervragen hebben gesteld (o.a. over een hondje dat geschopt is) zou ik niet weten waarom ze het 'probleem' van kabinetsleden met een dubbele nationaliteit eerder hadden kunnen bespreken.quote:Nee, dat kon niet. De Wet op het Nederlanderschap werd die dag behandelt en niet eerder.
Ach...pot ketel verhaal.quote:Op zondag 18 februari 2007 10:46 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Enzo te zien ben jij een klein kind dat niet op een normale manier een discussie wil voeren.
Als die motie woensdag was aangenomen, stond op dat moment al vast dat de volksvertegenwoordiging tegen buitenlandse nationaliteiten in het kabinet is, en was het dus al opportuun en legitiem om Balkenende namens de volksvertegenwoordiging te vragen om daar bij de vorming van zijn aanstaande kabinet rekening mee te willen houden.quote:Op zondag 18 februari 2007 10:57 schreef calvobbes het volgende:
Dat had nog wel eventjes kunnen duren. In de motie lees ik toch duidelijk dat het meteen toegepast moest worden.
Er moest niets! Laat me je dat nou niet nog een keer hoeven uitleggen. Het was een wens, geen wet, geen plicht, geen eis. Overigens zou het onkies zijn om eerder benoemde mensen daadwerkelijk te laten aftreden, dus als die wet er komt en de betreffende lieden niet vrijwillig opstappen, zou dat waarschijnlijk zo geinterpreteerd zijn, dat het alleen voor toekomstige kabinetten geldt.quote:Ze hadden ook kunnen zeggen dat als die wet werd ingevoerd dat de staatssecretarissen dan pas hadden moeten aftreden. Maar nee, het moest gelijk met de motie gebeuren.
Dat verlangde de motie helemaal niet. Balkenende kon bij deze formatie doen en laten wat hij wil als de motie was aangenomen. Het enige verschil was geweest dat hij een verzoek van de kamer had meegekregen om alvast rekening te houden met hun opvatting. Noem het een advies.quote:Dus nogmaals, vind je dat ze met de benoeming hadden moeten wachten tot die wetten eindelijk duidelijk waren?
Zoals ik al uitgelegd had stond het onderwerp NU op de kameragenda, die niet door de PVV wordt bepaald. Ze hadden er ook eerder over kunnen beginnen, maar het enige nut daarvan zou zijn geweest dat het dan specifiek dit aanstaande kabinet had gedwarsboomd, en dat was hun bedoeling niet. Het kwam nu alleen zo uit dat er net een nieuw kabinet aan zit te komen, en dan was het redelijk om daaraan alvast te vragen om met de kameropvatting rekening te houden.quote:Waarschijnlijk ben ik niet zo goed op de hoogte van de politiek gang van zaken en protocollen, maar het lijkt mij dat ze een dergelijk voorstel veel eerder hadden kunnen aankaarten.
lijkt me dat het nu ondertussen wel duidelijk moet zijn, zelfs voor calvobbesquote:Op zondag 18 februari 2007 16:37 schreef dvr het volgende:
[..]
Als die motie woensdag was aangenomen, stond op dat moment al vast dat de volksvertegenwoordiging tegen buitenlandse nationaliteiten in het kabinet is, en was het dus al opportuun en legitiem om Balkenende namens de volksvertegenwoordiging te vragen om daar bij de vorming van zijn aanstaande kabinet rekening mee te willen houden.
[..]
Er moest niets! Laat me je dat nou niet nog een keer hoeven uitleggen. Het was een wens, geen wet, geen plicht, geen eis. Overigens zou het onkies zijn om eerder benoemde mensen daadwerkelijk te laten aftreden, dus als die wet er komt en de betreffende lieden niet vrijwillig opstappen, zou dat waarschijnlijk zo geinterpreteerd zijn, dat het alleen voor toekomstige kabinetten geldt.
[..]
Dat verlangde de motie helemaal niet. Balkenende kon bij deze formatie doen en laten wat hij wil als de motie was aangenomen. Het enige verschil was geweest dat hij een verzoek van de kamer had meegekregen om alvast rekening te houden met hun opvatting. Noem het een advies.
[..]
Zoals ik al uitgelegd had stond het onderwerp NU op de kameragenda, die niet door de PVV wordt bepaald. Ze hadden er ook eerder over kunnen beginnen, maar het enige nut daarvan zou zijn geweest dat het dan specifiek dit aanstaande kabinet had gedwarsboomd, en dat was hun bedoeling niet. Het kwam nu alleen zo uit dat er net een nieuw kabinet aan zit te komen, en dan was het redelijk om daaraan alvast te vragen om met de kameropvatting rekening te houden.
Het is voor mij allang duidelijk hoor. Ik heb er alleen een andere mening overquote:Op maandag 19 februari 2007 17:20 schreef MadMarine het volgende:
lijkt me dat het nu ondertussen wel duidelijk moet zijn, zelfs voor calvobbes
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |