Hoe wil je onderscheid maken op het hebben van een Nederlands paspoort als de totale populatie waaruit gekozen kan worden al per definitie een Nederlands paspoort bezit? Nee, het gaat om het tweede paspoort en dat is dus weldegelijk relevant.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:27 schreef waltersh het volgende:
De grondwet verbiedt een onderscheid te maken tussen met een Nederlands paspoort.
Of iemand een tweede paspoort heeft is helemaal niet relevant.
quote:Wilders haalt voorpagina in Marokko
AD
RABAT - PVV-Tweede Kamerlid Geert Wilders heeft met zijn recente uitspraken over de Koran de aandacht getrokken van media in Marokko. 'Politicus vraagt moslims in Nederland de helft van de Koran te verscheuren om in het land blijven' luidde donderdag de kop in het toonaangevende Marokkaanse dagblad al-Masa.
Wilders stelde eerder deze week in een interview met het dagblad De Pers dat moslims de helft uit de Koran moeten scheuren als ze in Nederland willen blijven. ,,Ik heb de Koran gelezen en ik weet dat er genoeg verschrikkelijke dingen in staan.''
In het nieuwsbericht worden eerdere uitspraken van Wilders in herinnering gebracht. De krant citeerde Nasr Joemman, secretaris van het Contactorgaan Moslims en Overheid, die stelt dat de uitspraken van Wilders niet serieus kunnen worden genomen. (ANP)
quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:33 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik heb allang geantwoord, dwarrel
Zoals gezegd: leer lezen.
V.
Dus als iemand naast zijn Nederlandse nationaliteit een andere nationaliteit krijgt/heeft verwordt deze persoon tot een mindere burger, een tweede rangs-burger, een niet volledige Nederlander?quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hoe wil je onderscheid maken op het hebben van een Nederlands paspoort als de totale populatie waaruit gekozen kan worden al per definitie een Nederlands paspoort bezit? Nee, het gaat om het tweede paspoort en dat is dus weldegelijk relevant.
Binnen de populatie van mensen met een Nederlands paspoort wordt overigens op talloze manier gediscrimineerd, dus dan zou er een hoop beleid moeten veranderen als in de Grondwet zou staan dat je geen onderscheid mag maken binnen de groep met een Nederlands paspoort. Het lijkt mij dan ook sterk dat paspoorten vallen onder artikel 1 van de Grondwet.
Schandalig inderdaad dat niemand daar destijds vragen over heeft gesteld. Bewijst maar weer eens wat voor een aanwinst Wilders is voor de politiek. Zonder de PVV waren er zo zonder ophef of discussie bewindspersonen met een dubbele nationaliteit geïnstalleerd.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Heeft iemand ooit uitgezocht of Adso Nicolai eigenlijk maar één nationaliteit heeft? Of dat Philomena Bijlhout 100% Nederlandsche was? Nee he?
ze zou zich inderdaad moeten schamenquote:Op donderdag 15 februari 2007 21:36 schreef Mr_Bojangles het volgende:
Het is gewoon een schande dat die Wieteke van Dordt nu al blijk geeft van slecht voorzitterschap. Dit is pure partijpolitiek. Een kamervoorzitter hoort niet te dreigen met het wijzigen van moties. Punt uit.
Ik zal je niet verder uit de tent lokken. Wel heerlijk gelachen om je tirades en gescheld...quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:33 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik heb allang geantwoord, dwarrel
Zoals gezegd: leer lezen.
V.
quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:32 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Doe eens niet zo onvriendelijk zeg...ik vraag me gewoon af welk deel van de motie tegen de Grontwet zou ingaan...
Maar laat maar zitten, jij bent echt veel te vermoeiend om mee te discussiëren....![]()
Niet voor de Grondwet. Sterker nog, de Grondwet is zeer expliciet hierin:quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hoe wil je onderscheid maken op het hebben van een Nederlands paspoort als de totale populatie waaruit gekozen kan worden al per definitie een Nederlands paspoort bezit? Nee, het gaat om het tweede paspoort en dat is dus weldegelijk relevant.
quote:Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk
behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke
gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Artikel 2
1. De wet regelt wie Nederlander is.
Artikel 3
Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar.
Wel dus. Met een uitzaaiing in dit geval naar Artikel 3.quote:Binnen de populatie van mensen met een Nederlands paspoort wordt overigens op talloze manier gediscrimineerd, dus dan zou er een hoop beleid moeten veranderen als in de Grondwet zou staan dat je geen onderscheid mag maken binnen de groep met een Nederlands paspoort. Het lijkt mij dan ook sterk dat paspoorten vallen onder artikel 1 van de Grondwet.
Racisme sluimert en komt steeds vaker boven.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:37 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
![]()
oftewel, nog steeds niet inhoudelijk reageren. jammer, was een mooie kans. Ik wil namelijk echt wel, maar wordt een beetje moe van mensen die eerst een hele discussie voeren en dan weer van voor af aan beginnen door net te doen of ze de beginselen niet kennen. Sorry als jij dat niet bent. Ik ben namelijk echt geintreseerd anders was ik ondertussen echt wel weg geweest.
Ik snap namelijk niet dat men zo erg een voorstel steunt wat lichtelijke treksjes van racisme heeft.
dat doet het dus welquote:Op donderdag 15 februari 2007 21:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee het is selectie op mensen met een dubbel paspoort. Voor zover ik weet stelt de Grondwet daar geen restricties aan.
Ahquote:Op donderdag 15 februari 2007 21:37 schreef Mr_Bojangles het volgende:
[..]
Ik zal je niet verder uit de tent lokken. Wel heerlijk gelachen om je tirades en gescheld...
en nu een slotje, zijn we van het gezeik afquote:Op donderdag 15 februari 2007 21:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wel dus. Met een uitzaaiing in dit geval naar Artikel 3.
En weer een pakkende opmerking.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:39 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ahde 'haphap'-methode als je er zelf niet meer uitkomt. Je bent nog tragischer dan ik al dacht...
V.
Het hebben van een tweede nationaliteit naast de Nederlandse is wettelijk totaal irrelevant.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[quote]
Paspoorten niet.quote:Binnen de populatie van mensen met een Nederlands paspoort wordt overigens op talloze manier gediscrimineerd, dus dan zou er een hoop beleid moeten veranderen als in de Grondwet zou staan dat je geen onderscheid mag maken binnen de groep met een Nederlands paspoort. Het lijkt mij dan ook sterk dat paspoorten vallen onder artikel 1 van de Grondwet.
En een ellende dat we hebben gehad met die bewindslieden met een eventueel dubbel paspoort..quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:36 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Schandalig inderdaad dat niemand daar destijds vragen over heeft gesteld. Bewijst maar weer eens wat voor een aanwinst Wilders is voor de politiek. Zonder de PVV waren er zo zonder ophef of discussie bewindspersonen met een dubbele nationaliteit geïnstalleerd.
dat heeft ze ook niet gedaan, punt.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:36 schreef Mr_Bojangles het volgende:
Het is gewoon een schande dat die Wieteke van Dordt nu al blijk geeft van slecht voorzitterschap. Dit is pure partijpolitiek. Een kamervoorzitter hoort niet te dreigen met het wijzigen van moties. Punt uit.
Dat heeft ze wel. Punt.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:41 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
dat heeft ze ook niet gedaan, punt.
ben ik met je eens.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind trouwens dat Marokko wel eens wat mag gaan doen om iedereen die vanuit allerlei voorvaderen enige banden met het land heeft een paspoort op te dringen.
Dit is nog de oude Franse wetgeving die Marokko na de onafhankelijkheid niet heeft veranderd.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind trouwens dat Marokko wel eens wat mag gaan doen om iedereen die vanuit allerlei voorvaderen enige banden met het land heeft een paspoort op te dringen.
Het is een ongezonde situatie die in de toekomst best voor ellende kan zorgen. Zie het probleem dan ook niet om dit aan te passen. Volgens mij zijn Kamerleden de aangewezen personen om voorstellen te doen om de wet te veranderen.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:41 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
En een ellende dat we hebben gehad met die bewindslieden met een eventueel dubbel paspoort..
Nee hoor, dubbele nationaliteit afkeuren is geen racisme, hoe graag je dat ook wilt.quote:Op donderdag 15 februari 2007 20:58 schreef One_of_the_few het volgende:
zover zijn wel al als NL. Dat mensen voorstellen verdedigen die mensen uitsluiten op basis van ras om publieke functies uit te voeren. Goh, waar ken ik dit soort retoriek toch van...
Het voorstel van Wilders zou er in de praktijk op neerkomen dat mensen met een dubbel paspoort nooit kandidaat minister kunnen worden. Oftewel, hij moet die soort mensen niet. Wees een vent en zeg dat dan ook.
En als je uit een land komt waar dat niet kan?quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:44 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee hoor, dubbele nationaliteit afkeuren is geen racisme, hoe graag je dat ook wilt.
Wil je dan minister worden, moet je een paspoort opgeven. Sim-pel.
Jij weet dondersgoed welk gedachtegoed erachter zit.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:44 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee hoor, dubbele nationaliteit afkeuren is geen racisme, hoe graag je dat ook wilt.
Ik zeg net van wel. Waar geloof je Aboutaleb wel op z'n woord als hij zegt dat hij toch echt alleen Nederlander is (maar niet bereid zijn 2e nationaliteit op te geven blijkbaar) en mij niet?quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:31 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Het is niet zozeer een vooroordeel alswel dat ik je gedachtegang probeer te begrijpen. Je hele principiele houding doet me namelijk nogal opportunistisch aan. Waarschijnlijk zou je het niks boeien als het een westers-europees dubbele nationalistisch persoon was.
Yep, en dat heeft Wilders gedaan, dat mocht hij ook gewoon en kennelijk is dat niet gelukt. En maar goed ook.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:43 schreef Tikorev het volgende:
Volgens mij zijn Kamerleden de aangewezen personen om voorstellen te doen om de wet te veranderen.
Of geen minister wordt?quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En als je uit een land komt waar dat niet kan?
psst: het was Wilders niet maar een fractiegenoot.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:43 schreef Mr_Bojangles het volgende:
[..]
Dat heeft ze wel. Punt.
Ze heeft Wilders de pas afgesneden, opdat hij geen spreektijd meer kreeg.
De PvdA , en zeker zo'n nazaat van Soekarno, moet je never nooit aan de knoppen laten zitten in het parlement.
Ze heeft hem terecht afgebroken omdat Fritsma een discussie starte over een wetswijziging die hijwilde doorvoeren en dat was buiten de orde van het debat.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:36 schreef Mr_Bojangles het volgende:
Twee opties:quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan heb je pech?quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat het binnen het huidige recht geen belemmering is, maar dan mag je dat toch nog wel afkeuren?quote:Overigens gaat dat in tegen artikel 3 van de Grondwet (zie hierboven).
Precies. Er is hier maar één kant die partijpolitiek belijdtquote:Op donderdag 15 februari 2007 21:46 schreef One_of_the_few het volgende:
De rest is gewoon politieke kleur waarop je zeikt, best, maar heeft niks met dit onderwerp te maken.
dubbele nationaliteit opgeven niet nee. Wel de motie van de PVV. simpel.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:44 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat mag, iedereen mag dat.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:46 schreef Swetsenegger het volgende:
Het is duidelijk dat het binnen het huidige recht geen belemmering is, maar dan mag je dat toch nog wel afkeuren?
Blijkbaar niet. Blijkbaar hebben een paar anderen pech, en die kunnen daar overduidelijk niet mee omgaanquote:
Bovendien is een wet pas geldig als hij door de Regering is ingediend en door de Kunnegin ondertekend. En in het Staatsblad heeft gestaan. Tegen die tijd zijn we al 3 kabinetten verder. En dat weet Wilders c.s. ook. Het was dus puur relschoppen. Er is geen kans op dat ze de beëdiging hadden kunnen tegenhouden.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
Yep, en dat heeft Wilders gedaan, dat mocht hij ook gewoon en kennelijk is dat niet gelukt. En maar goed ook.
het is veel makkelijk om te doen dat je het niet weet. Kan je achteraf een bepaald zinnetje zeggenquote:Op donderdag 15 februari 2007 21:45 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Jij weet dondersgoed welk gedachtegoed erachter zit.![]()
Ook voor de Grondwet. Je moet mij eens uitleggen hoe je op een groep waarin geen onderscheid te maken valt onderscheid wil maken. De onderscheidende factor is het 2e paspoort in dit geval.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Niet voor de Grondwet.
Oke, er staat op welke grond dan ook, dan kan ik er moeilijk omheen.quote:Sterker nog, de Grondwet is zeer expliciet hierin:
[..]
[..]
Aboutaleb KAN zijn Marokkaanse nationaliteit niet opgeven.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:45 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik zeg net van wel. Waar geloof je Aboutaleb wel op z'n woord als hij zegt dat hij toch echt alleen Nederlander is (maar niet bereid zijn 2e nationaliteit op te geven blijkbaar) en mij niet?
Eh ja, ik zei toch ook 'wat mij betreft'?quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De Kieswet stelt uitsluitend als voorwaarde dat voor passief kiesrecht de persoon dient te beschikken over de Nederlandse nationaliteit. Punt. Of er nog 17 nationaliteiten naast zitten, zal de Kieswet een roodkoperen fluitketel zijn.
Ze zijn geen 75% dit en 25% dat. Ze zijn 100% Nederlands en 100% Turks/Marokkaans.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:45 schreef Swetsenegger het volgende:
Nogmaals, ik vind dat Nederland door Nederlanders vertegenwoordigd moet worden. Niet door iemand die 75% Nederlander en 25% Turk, Duitser, Rus, Amerikaan of whatever is. We hebben het hier wel over het hoogste ambt in Nederland, is die eis dan echt zo belachelijk?
Dan vind ik dat hij pech zou moetren hebben.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:48 schreef waltersh het volgende:
[..]
Aboutaleb KAN zijn Marokkaanse nationaliteit niet opgeven.
De Marokkaaanse wet voorziet daar niet in.
Ben je mal.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:47 schreef Verbal het volgende:
[..]
Blijkbaar niet. Blijkbaar hebben een paar anderen pech, en die kunnen daar overduidelijk niet mee omgaan
V.
Maar nu heb jij pech.quote:Op donderdag 15 februari 2007 21:49 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan vind ik dat hij pech zou moetren hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |