abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46255740
1. Tussen de 20 en 30
2. Vrouw
3. Middelbare schoon begon het
4A. Uiterlijke kenmerken en gedrag denk ik.
4B. Vooral buitengesloten worden.
5. Op een gegeven moment negeerde ik het volkomen. Destijds werkte dat voldoende.
6. Ik denk dat ik er wel een angst om buitengesloten te worden aan heb overgehouden, alsmede algemene onzekerheid.
7. Pesten heeft denk ik een grotere invloed dan vaak gedacht wordt. Zelf ben ik er denk ik ook wel meer door beinvloed dan ik eerder heb gedacht. Ik denk echter niet dat pesters beseffen wat ze aanrichten tot het te laat is.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 13:58:59 #52
71602 tong_poh
Mylee! Good Fuck!
pi_46257099
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 11:48 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Niet gepest worden is wél een keuze. Als 'gepeste' kun jij de pesters niet veranderen, maar jezelf wel. Dat is de enige manier om een einde te maken aan het pesten.
Fout. Als mensen willen pesten, dan vinden ze wel iets. Als je de lul bent, dan is er vrij weinig aan te doen. Enige wat je kunt doen is weggaan.

Iedere groep heeft wel iemand die een beetje de sjaak is. Meestal blijft dit tot plagerijtjes en gewoonweg de persoon niet voor vol aanzien. Maar als de "sterkeren" van de groep een gemene inslag hebben, dan kunnen plagerijtjes omslaan tot pesten. In sommige gevallen slaat het persten om tot geweld. Door jezelf aan te passen, verandert er niks. Door er tegen in te gaan, maak je dingen juist erger.

Ik denk dat sommigen niet weten wat echt pesten is. Die denken aan plagerijtjes (die trouwens ook niet leuk zijn als het te vaak gebeurt). Echt pesten is iemand kleineren en voor schut zetten, met name voor anderen buiten de groep. Dit kan grote psychologische gevolgen hebben voor degene die gepest worden.
Horrible Cunt!
pi_46257233
quote:

[..]

Niet gepest worden is wél een keuze. Als 'gepeste' kun jij de pesters niet veranderen, maar jezelf wel. Dat is de enige manier om een einde te maken aan het pesten.
Dan nog zul je wanneer pesten in een bepaalde omgeving eenmaal aan de gang is er weinig meer aan kunnen veranderen.
pi_46257266
quote:
Op maandag 12 februari 2007 17:45 schreef Franneh het volgende:
Hoi,

Ik zou graag aan jullie willen vragen om een paar vragen te beantwoorden over gepest worden en zelf pesten. (Belangrijk voor een schoolopdracht.)

Verwar dit niet met plagen wat meestal leuk is bedoeld en waar je veel plezier mee kan beleven. Pesten is vaak bedoeld om een ander bewust naar beneden te halen/fysiek en psychisch pijn te doen/te kwetsen. Pesten herhaalt zich vaak bij dezelfde persoon. Het gaat hier dan ook vaak om een machtsverhouding.
Pesten kan vele psychische gevolgen hebben, wat soms zelfs kan lijden tot fysieke gevolgen.
Ik vind dit nogal uitblinken in aannames.
Je neemt aan dat het bewust gebeurt - dat de pester ervoor kiest. Er is in jouw redenering geen ruimte voor een groepsproces, waarbij een groep zich sterker bindt door zich tegen iemand af te zetten.
Waarom hoor je van pesters 'weet ik niet' als je vraagt waarom ze pesten?

Ik val ook over de laatste zin 'zelfs fysieke gevolgen'.
Je impliceert met het woord 'zelfs' dat de fysieke gevolgen erger zijn.
Dus het is niet leuk als iemand tien jaar lang methodisch wordt buitengesloten, maar het is pas echt erg als iemand een keer een blauw oog oploopt.

Waarom lees je niet eens wat websites over pesten?
  dinsdag 13 februari 2007 @ 14:30:39 #55
81237 releaze
best of both worlds
pi_46258064
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 14:04 schreef mgerben het volgende:

[..]

Je neemt aan dat het bewust gebeurt - dat de pester ervoor kiest. Er is in jouw redenering geen ruimte voor een groepsproces, waarbij een groep zich sterker bindt door zich tegen iemand af te zetten.

Dus het is niet leuk als iemand tien jaar lang methodisch wordt buitengesloten, maar het is pas echt erg als iemand een keer een blauw oog oploopt.

En nu ff de hand in eigen boezem steken.
pi_46258985
Voor de mensen die (veelvuldig) gepest zijn of (nog steeds) worden gepest.
(A en B vragen mogen in 1 antwoord)

1. Wat is je leeftijd?
23 jaar

2. Wat is je geslacht?
Man

3. Wat was je leeftijd toen je gepest werd als kind/puber of toen het begon op latere leeftijd (18+)?
ongeveer van 10 tot 15 jaar, dus begon al voor mijn pubertijd

4. A) Waarom werd of word je gepest? (bijv. Uiterlijke kenmerken, gedrag, afkomst)

De reden waarom ik werd gepest, heb ik geen flauw idee.. Ik was wel de easy target.. Hoge cijfers, brilletjes, slechte sociale vaardigheden, de kleinste jongen van de klas.

B) Hoe werd je gepest? Kun/wil je enkele voorbeelden noemen?
Vooral psychisch. Fysiek pesten had geen zin, want ik kon toen al hardlopen..

Ik was vooral slecht in presentaties, dus constant geintjes uithalen waardoor ik nog zenuwachtiger werd dan daarvoor.. om uiteindelijk mij in huilen laten uitbarsten. Ik kon vroeger ook heel slecht tegen kritiek..

5. Hoe ging/ga je met het pesten om? (dus liet/laat je over je heen lopen of juist niet)
Vond je zelf een oplossing of met behulp en wat was daar het resultaat van?

Slecht, maar heb veel aan assertiviteitstrainingen gehad. Nadat ik mijn eerste vriendinnetje had op school, en mijn personal bully van school werd gestuurd, ging het vele male beter. De meiden in de klas werden aardiger en ik werd socialer, en wat minder vatbaar voor pesten

6. Heb je er bepaalde gevolgen aan over gehouden? (denk aan: onzekerheid, minder sociaal, agressief, terughoudend)

De onzekerheid is met de jaren weggeebt. Op het MBO had ik nog veel moeite met presenteren en werd wel sociaal, maar ik had nog veel moeite met vreemden te communiceren.

Sinds ik een HBO opleiding volg en de nodig communicatielessen heb moeten volgen ben ik zekerder van mijzelf geworden, socialer, een grotere mond gekregen. Ik durf nu voor mijzelf en andere op te komen en vroeger liet ik iedereen over mij heen lopen.

7. Wat is jouw mening over pesten? Vind je dat je er hard van word en dat het niet erg is, of vind je het onnodig.

Het heeft me wel harder gemaakt. Het was wel een periode waar ik niet graag op terugkijkt, maar gebeurd is gebeurd. Toen nu toe is alles weer op zijn pootjes terecht gekomen. Ik heb al mijn "wraak" genomen op mijn personal bully. Hij is van school afgekickt en daardoor werd ik de laatste anderhalf jaar met een gerust hart weer naar school gaan.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_46259193
1. Wat is je leeftijd?
19

2. Wat is je geslacht?

Mannelijk.

3. Wat was je leeftijd toen je gepest werd als kind/puber of toen het begon op latere leeftijd (18+)?
Jaar of 10, 11.

4. A) Waarom werd of word je gepest? (bijv. Uiterlijke kenmerken, gedrag, afkomst)

Dik en bril. Verder nogal verlegen van mezelf, en sociaal was ik niet al te handig. Ik probeerde me te verschuilen in de grijze kudde, maar juist doordat ik dat zo probeerde, mislukte het finaal, en viel ik nog harder op.

Buitensluiten, in elkaar geslagen worden, de geijkte dingen.

5. Hoe ging/ga je met het pesten om? (dus liet/laat je over je heen lopen of juist niet)

Ik schoot door in fantaseergedrag, sloot mezelf op in mijn eigen gedachten en loog mijn complete middelbare schoolperiode bij elkaar, tot op het punt dat ik zelf niet wist wat ik tegen wie had gezegd. Inmiddels is het minder, en nu houd ik me gewoon lekker bij mezelf en mijn eigen dingen. Wel zo prima.

6. Heb je er bepaalde gevolgen aan over gehouden? (denk aan: onzekerheid, minder sociaal, agressief, terughoudend)
Zie 5. Veel door verloren, en veel wantrouwen door terug gekregen.

7. Wat is jouw mening over pesten? Vind je dat je er hard van word en dat het niet erg is, of vind je het onnodig.

Klappen vangen of een keer in een vechtpartij verzeild raken is niet erg. Hell, pas als je echt pijn voelt, weet je pas hoe het is als alles functioneert en hoe het is om een gezicht zonder blauwe plekken te hebben, en ga je daar waarde aan hechten.

Systematisch iemand kapot maken is echter een ander verhaal. Dat heeft niks te maken met 'daar vraagt iemand om', want níemand kan iets terug doen tegen 10 man en een batterij meelopers die je pakken op álles waar ze je op kunnen pakken, tot op het punt dat je de genen gaat geloven die je leven zo beroerd maken. Zeggen dat iemand dat aan zichzelf te danken heeft is bijzonder laag. Zeker op de basisschool en de middelbare school is dat zelfbesef er écht nog niet, en getuigt het van een hopeloos gebrek aan inlevingsvermogen om te zeggen dat 'iemand zich maar moet verweren en voor zichzelf op moet komen'.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_46261911
Voor de mensen die zelf (veelvuldig) gepest hebben of (nog steeds) pesten.

1. Wat is je leeftijd?
19
2. Wat is je geslacht?
Man
3. Wat was je leeftijd toen je begon met pesten als kind/puber, of op latere leeftijd(18+)?
vanaf de kleuterklas tot einde middelbare school.
4. A) Wat is de reden dat je begon met pesten of nu begint met pesten? (bijv. Onzekerheid, je zelf beter voelen dan een ander, een vervelende thuissituatie of is het een soort van automatisme).
het is vaak grappig waardoor mensen je positieve aandacht geven.
B) Kun/wil je voorbeelden noemen hoe jij vroeger heb gepest en/of nu pest?
schelden, semi-grappige opmerkingen maken, opsluiten in de wc, duwen/slaan/bedreigen etc etc
5. A) Hoe ging/ga je met het pesten om? (Had/heb je last van schuldgevoelens, werd/word je er agressiever door of ging/ga je elke nacht met een tevreden gevoel je bed in?)
Ik vond het allemaal wel leuk en aardig.
B) Wat voor gevolgen heb jij als pester? (kreeg/krijg je er een kick van, en kon/kan je het niet meer laten om te doen of heb je nu een soort naam/reputatie om te beschermen?
Ik krijg een kick van aandacht.
6. Wat is jouw mening over pesten? Vind je dat je er hard van word en dat het niet erg is, of vind je het onnodig.
Het is uiteraard kut voor degene die gepest wordt, maar meestal zorgen deze mensen er zelf voor dat ze gepest worden. ze stralen zwakheid vaak uit. Verder heb ik altijd enorm veel lol gehad aan het pesten van mensen.
Now why wouldn't God just appear to Pharaoh, and say it himself? Because God works in mysterious, inefficient, and breathtakingly cruel ways.
pi_46263174
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 14:04 schreef mgerben het volgende:

[..]

Heb ik gedaan ja.

Met dat korte stukje probeerde ik slechts een (van de zoveel) beeld te geven van pesten. (waar ook verschillende visies over zijn, zoals je misschien wel hebt gezien bij de mensen die in dit topic hebben gereageerd.)
Over de zin 'zelfs fysieke gevolgen': Hiermee bedoel ik zeker niet dat fysieke gevolgen erger zijn.
Mijn mening is dat fysieke gevolgen (of dit een blauw oog is of automutilatie) over gaan na verloop van tijd, maar met de psychische kant / wat je er van over houd valt moeilijker af te rekenen.
Hier had ik wel beter het woordje 'zelfs' weg kunnen laten inderdaad.

Wat betreft de pester, ik neem aan dat dit de meeste keren inderdaad bewust gebeurd. Onder de pester versta ik de zogenaamde leider, dit kan ook van een groep zijn waarvan sommige volgers waarschijnlijk onzeker zijn waardoor zij er niet bewust voor kiezen, maar er in mee gaan.
Van pesters hoor je overigens niet altijd 'weet ik niet' als ze die vraag voor zich krijgen. Zoals mustard man die zegt dat hij van die aandacht een kick krijgt of een willekeurig iemand die zichzelf beter vind en probeert beter te voelen waardoor hij/zij een ander naar beneden haalt.

Bedankt voor jullie serieuze en eerlijke reacties van zowel de gepeste als de pester.
Het helpt me zeker een eind op weg voor mijn opdracht.
Interessant ook om te zien dat sommige van jullie het liever vergeten en sommige het juist weer hebben gebruikt om van te leren.
tnx
pi_46263593
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 16:25 schreef Mustard_Man het volgende:

Het is uiteraard kut voor degene die gepest wordt, maar meestal zorgen deze mensen er zelf voor dat ze gepest worden. ze stralen zwakheid vaak uit. Verder heb ik altijd enorm veel lol gehad aan het pesten van mensen.
Of zijn die 'zwakkeren' juist de lul omdat ze zichzelf durven te zijn en dus hun vermeende onzekerheid niet onder stoelen of banken steken, en sterk genoeg zijn om daar, ieder op hun eigen manier, mee om te gaan en er mee te leven? En ben jij in plaats van de sterkere dan soms ook eigenlijk de zwakkere omdat het voor jou blijkbaar problematisch is om een onzeker iemand te nemen zoals hij is? Juist omdat diegene wel eens heel precies de vinger op de zere plek in jouw zieltje zou kunnen leggen?
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_46263851
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 17:08 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Of zijn die 'zwakkeren' juist de lul omdat ze zichzelf durven te zijn en dus hun vermeende onzekerheid niet onder stoelen of banken steken, en sterk genoeg zijn om daar, ieder op hun eigen manier, mee om te gaan en er mee te leven? En ben jij in plaats van de sterkere dan soms ook eigenlijk de zwakkere omdat het voor jou blijkbaar problematisch is om een onzeker iemand te nemen zoals hij is? Juist omdat diegene wel eens heel precies de vinger op de zere plek in jouw zieltje zou kunnen leggen?
nee.
Now why wouldn't God just appear to Pharaoh, and say it himself? Because God works in mysterious, inefficient, and breathtakingly cruel ways.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 17:27:25 #62
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_46264289
Voor de mensen die zelf (veelvuldig) gepest hebben of (nog steeds) pesten.

1. Wat is je leeftijd?
15

2. Wat is je geslacht?
Man

3. Wat was je leeftijd toen je begon met pesten als kind/puber, of op latere leeftijd(18+)?
vanaf de kleuterklas tot einde 1ste klas

4. A) Wat is de reden dat je begon met pesten of nu begint met pesten? (bijv. Onzekerheid, je zelf beter voelen dan een ander, een vervelende thuissituatie of is het een soort van automatisme).
Ja ik vond het gewoon leuk om te doen, ik kreeg ook vaak de slappe lach en daar was natuurlijk ook wel de kick, ik had meerdere slachtoffers zodat het niet vervelend werd.

B) Kun/wil je voorbeelden noemen hoe jij vroeger heb gepest en/of nu pest?
schelden, slaan/vechten/duwen, maar meestal deden we het door sneaky opmerkingen over zijn familie of uiterlijk

5. A) Hoe ging/ga je met het pesten om? (Had/heb je last van schuldgevoelens, werd/word je er agressiever door of ging/ga je elke nacht met een tevreden gevoel je bed in?)
Het was erg leuk ik had ook elke dag de slappe lach, maar opeens in het 1ste vond ik het niet leuk meer en ben helemaal omgeslagen, ik zag iemand pesten en zag hoe het slachtoffer ineenkromp en kon me opeens voorstellen hoe kut dat moet voelen. toen heb ik mijn excusses aangeboden, en ben veranderd door op te komen voor gepeste kinderen.
Ik pik ze er trouwens wel nog uit, de mensen die gepest zijn. Daar heb ik nog een neus voor van vroeger ofzo, ik zie hoe mensen met lichaamtaal spreken, meteen bij de eerste ontmoeting zie je dat.

B) Wat voor gevolgen heb jij als pester? (kreeg/krijg je er een kick van, en kon/kan je het niet meer laten om te doen of heb je nu een soort naam/reputatie om te beschermen?
Ik vond het leuk, ook omdat anderen om mij moesten lachen (het was bij mij zelfs zo erg dat een leraar soms meedeed, moet je nagaan hoe kut dat kind zich gevoeld heeft, onvoorstelbaar)

6. Wat is jouw mening over pesten? Vind je dat je er hard van word en dat het niet erg is, of vind je het onnodig.
Het is kut het zou eigenlijk niet moeten gebeuren maar je kan het toch niet voorkomen, ik keur het niet goed ik zeg alleen dat het niet uitgebannen kan worden, als iemands moeder opschool kwam bedreigden we hem en sloegen hem zodat dat niet meer gebeurde. ook als je iemand van onze groep sloeg hielp niet, want dat geeft juist een vrijbrief om de gepeste te slaan, (ja meester hij begon oog om oog tand om tand). Ook negeren helpt niet want dan sloegen we je, eigenlijk helpt niets. Behalve meedoen, maar dat mocht niet van ons.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
  dinsdag 13 februari 2007 @ 17:29:14 #63
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_46264351
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 17:15 schreef Mustard_Man het volgende:

[..]

nee.
Idd nee, ze zijn gewoon de lul omdat je ze makkeljik de grond in kan boren
--------------------------------------------------------------------------------------------
  dinsdag 13 februari 2007 @ 17:32:39 #64
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_46264459
Vergeet niet dat de tere ziel eigenlijk de pestkop is... Meestal zijn dit ook mensen met een heel
kort lontje... Als je weet waar t pijn doet (psychisch) kan deze je niets meer maken...

Veel gepeste mensen zoeken de oorzaak van het pesten bij zichzelf, maar zijn in feite gewoon
een hulpmiddel om de pester zich (tijdelijk) beter te doen voelen...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  dinsdag 13 februari 2007 @ 17:33:05 #65
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_46264474
1. Wat is je leeftijd?

23

2. Wat is je geslacht?

M

6-11

Ik vertikte het op me te gedragen zoals één of twee populaire jongens dat wilden (ik weigerde bv andermans veters te strikken) en ging tegen hen in als ik het niet met ze eens was. Bovendien droeg ik een bril maar ofdat er mee te maken had..

De klas was verdeeld in "de meisjes" en "de jongens". Als ik niet deed wat me was opgedragen (en dat deed ik nooit) dan kon ik het een aantal dagen schudden in de klas en op het schoolplein wat "de jongens" betreft. Die mochten dan niet met mij omgaan. Ik was overigens niet de enige die dit lot trof en zodoende had ik nog wel vrienden. Ik was wel het meest de lul. Af en toe gaf ik een grote bek terug en werd dan opgewacht na schooltijd. Het bleef dan altijd bij een trap en wat gescheld.

Ik heb er nu geen last meer van, wellicht ben ik wat beschermend t.o.v. mezelf. Wel heb ik een zwak voor de underdog of zij die niet helemaal in een groep passen vanwege hun gedrag. Ik benader dat soort mensen ook niet anders dan dat ik met anderen zou doen en probeer ze altijd te betrekken. Destijds wilde ik niet meer naar school omdat in je eentje over het schoolplein struinen nou eenmaal geen reet aan is. Mijn ouders hebben uiteindelijk via de school contact gehad met de ouders van de heren die zich misdroegen en toen ging het langzamerhand over.

Op de middelbare school was er geen sprake meer van pesten. Andere mensen, andere omgeving. Ik was wel wat terughoudends, onzeker en heel erg fel naar mensen die mij "voor lul" probeerden te zetten (onder het motto: "dat niet weer"). Maar ik ben er overheen gegroeid toen bleek dat de situatie zoals die op de basisschool was zich neit zou herhalen. Nu nergens last meer van. Ik is gewoon ik

Een beetje rare vraag. t is een slechte zaak, je kunt er mensen geestelijk echt mee kapot maken en voor het leven ruïneren. Dat moet ten alle tijde voorkomen worden natuurlijk.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_46264504
ok dit was toch te gaar, lekker geedit
pi_46264563
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 17:32 schreef B-FliP het volgende:
Vergeet niet dat de tere ziel eigenlijk de pestkop is... Meestal zijn dit ook mensen met een heel
kort lontje... Als je weet waar t pijn doet (psychisch) kan deze je niets meer maken...

Veel gepeste mensen zoeken de oorzaak van het pesten bij zichzelf, maar zijn in feite gewoon
dat is een onzinverhaaltje die mensen gebruiken om gepeste mensen zich beter te laten voelen.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 17:36:25 #68
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_46264588
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 17:32 schreef B-FliP het volgende:

Dat laatste klopt wel, maar dat eerste was zeker in mijn geval niet waar. Ik voelde me er zeker beter door maar ik was niet onzeker ofzo. Ik was ook niet de tere ziel.

Nu ga je waarschijnlijk zeggen dat ik dat nog niet doorheb maar ok
  dinsdag 13 februari 2007 @ 17:37:02 #69
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_46264607
quote:
Heel goed vriend, want het sloeg indd helemaal nergens op.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 13 februari 2007 @ 17:38:11 #70
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_46264650

[ Bericht 98% gewijzigd door DoimeN op 13-02-2007 17:38:30 ]
pi_46264830
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 17:33 schreef Mustard_Man het volgende:

Ben het wel gedeeltelijk met je gare verhaaltje eens. Pesten geeft een kick als mensen er om moeten lachen en de gepeste gaat zich vaak steeds onderdaniger gedragen (ontwijkend gedrag etc).
Bij mij hielp het toen ik bij de grootste pesttrut mijn handafdruk in haar gezicht heb achtergelaten.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_46264880
pesten voelt denk ik goed omdat je dan macht uitoefent over een persoon. en natuurlijk de positieve aandacht die je vervolgens krijgt van klasgenoten/vrienden/whatever.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 17:44:27 #73
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_46264906
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 17:35 schreef Mustard_Man het volgende:
dat is een onzinverhaaltje die mensen gebruiken om gepeste mensen zich beter te laten voelen.
whatever man, als je een btje mensenkennis hebt, dan zie je bij veel mensen al aan hun blik
wat er loos is... Als iemand geluk ervaart door iemand anders naar beneden te halen is dat
een van de simpelste dingen om doorheen te kijken... Je hoort het ook aan de dingen die ze
zeggen... De negatieve aandacht verleggen op iemand anders om zelf totaal buiten schot
te blijven, zo vormen zich ook groepjes pestkoppen meestal om 1 persoon heen...

Vaak zijn mensen te bang voor dergelijke personen om er ook iets aan te doen, maar in feite
blootstellen waar t pijn doet het beste wat je kan doen, alleen al laten blijken dat je weet wat
er speelt is al genoeg om niet meer tot slachtoffer gekozen te worden...
B-FliP Youtube Channel
pi_46264924
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 17:42 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ben het wel gedeeltelijk met je gare verhaaltje eens. Pesten geeft een kick als mensen er om moeten lachen en de gepeste gaat zich vaak steeds onderdaniger gedragen (ontwijkend gedrag etc).
Bij mij hielp het toen ik bij de grootste pesttrut mijn handafdruk in haar gezicht heb achtergelaten.
ja ik denk dat dat inderdaad de enige manier om te zorgen dat het stopt.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 17:47:41 #75
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_46265020
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 17:43 schreef Mustard_Man het volgende:
pesten voelt denk ik goed omdat je dan macht uitoefent over een persoon. en natuurlijk de positieve aandacht die je vervolgens krijgt van klasgenoten/vrienden/whatever.
Noem dat maar positief... Dat er gelachen wordt is ook een deel angst... Als je je 'kroon' verliest,
denk je dat iemand je dan ook nog maar mag? Ze pissen dan op je als ze de kans krijgen...

Macht is daarom ook maar een tijdelijk goed gevoel en heb je meer nodig om datzelfde gevoel
te krijgen, terwijl het anders veel makkelijker op een andere manier te verkrijgen is... en dat
is respect.. .
B-FliP Youtube Channel
pi_46265071
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 17:44 schreef B-FliP het volgende:

[..]

whatever man, als je een btje mensenkennis hebt, dan zie je bij veel mensen al aan hun blik
wat er loos is... Als iemand geluk ervaart door iemand anders naar beneden te halen is dat
een van de simpelste dingen om doorheen te kijken... Je hoort het ook aan de dingen die ze
zeggen... De negatieve aandacht verleggen op iemand anders om zelf totaal buiten schot
te blijven, zo vormen zich ook groepjes pestkoppen meestal om 1 persoon heen...

Vaak zijn mensen te bang voor dergelijke personen om er ook iets aan te doen, maar in feite
blootstellen waar t pijn doet het beste wat je kan doen, alleen al laten blijken dat je weet wat
er speelt is al genoeg om niet meer tot slachtoffer gekozen te worden...
juist op de leeftijd waar ik veel pestte had ik al helemaal geen "pijnlijke plekken op mijn zieltje". Ik ervaar ook helemaal geen geluk door het naar beneden halen van mensen. Het is gewoon leuk om macht te hebben over een persoon en om aandacht te krijgen.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 17:53:53 #77
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_46265227
Idd, vooral toen ik iemand poep op ze broek had laten smeren met voorwaarde dat hij dan bij onze 'gang' hoorde. Useless to say dat hij er daarna niet bij hoorde.

dinsdag 13 februari 2007 @ 17:54:38 #78
81237 releaze
best of both worlds
pi_46265240
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 17:49 schreef Mustard_Man het volgende:

[..]

juist op de leeftijd waar ik veel pestte had ik al helemaal geen "pijnlijke plekken op mijn zieltje". Ik ervaar ook helemaal geen geluk door het naar beneden halen van mensen. Het is gewoon leuk om macht te hebben over een persoon en om aandacht te krijgen.
Gaan pesten is vaak een reden om pijnlijke plekken op het zieltje te voorkomen. immers als jij de pestkop bent, dan sta je buiten schot en sta je dus minder snel bloot aan vernederingen welke tere plekken kunnen achterlaten. Waarom denk je dat macht uitoefenen over anderen zo leuk is? Het geeft je een veilig gevoel, jij bent de sterkste.
pi_46265301
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 17:47 schreef B-FliP het volgende:

[..]

Noem dat maar positief... Dat er gelachen wordt is ook een deel angst... Als je je 'kroon' verliest,
denk je dat iemand je dan ook nog maar mag? Ze pissen dan op je als ze de kans krijgen...

Macht is daarom ook maar een tijdelijk goed gevoel en heb je meer nodig om datzelfde gevoel
te krijgen, terwijl het anders veel makkelijker op een andere manier te verkrijgen is... en dat
is respect.. .
Ik ben gewoon een aardige jongeman hoor, watnou met je 'kroon' en 'angst' en dergelijke onzin. heb zat vrienden en die zijn heus niet bang voor me hoor
  dinsdag 13 februari 2007 @ 17:57:36 #80
13743 Baka_neko
Mjaaaaaaaaw....!
pi_46265332
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 17:43 schreef Mustard_Man het volgende:
Positieve aandacht die een pester daardoor van zijn klasgenoten krijgt, en die een niet-pester op een andere manier (die ik persoonlijk oneindig veel hoger indeel) wel weet te krijgen of gewoon accepteerd dat aandacht niet continue naar jou kan gaan.

Ik ben zelf zo finaal naar de tering gegaan van pesten, dat ik pesters echt de meest zielige, trieste en weerzinwekkendste personen vind. Geldt voor ALLE pesters.
Net dat het ze ook maar ene hol kan schelen
Maar ja, ik heb geen bananen! Ik heb géén bananen vandaag!
  dinsdag 13 februari 2007 @ 18:00:07 #81
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_46265416
Doe jij ook eens een vragenlijstje dan
pi_46265608
Ondanks dat ik dus de gepeste ben geweest heb ik ook nooit geloofd dat mensen die pesten eigenlijk zelf zo onzeker zijn dat ze het moeten uitten door anderen te pesten. Sorry, maar die pesters kwamen niet over alsof ze aan het compenseren waren, ze waren gewoon lol aan het maken, zoals ik tegenwoordig de kroeg inga en lol heb.
Als ze het zouden hebben over blinden maar er geen blinden in de buurt zouden zijn, (gewoon algemene grappen) dan is het nog steeds "fout" maar niet pijnlijk. En hopenlijk menen ze er dan ook niets van, maar hebben ze wel de lol.

Zelf heb ik ook wel een beetje gepest, maar dat is gewoon dat ik de frustratie moest uiten. Voor de duidelijkheid, dat duurde ongeveer een jaar, het was de enige jongen op paardrijles, hij wilde niet (moest van ma) en vond paarden maar groot en eng. Hij deed dus ook zo, en wij vonden hem allemaal een mietje. We hebben hem denk ik niet zo hard gepest als dat hij er erge leed van ondervond, Alleen af en toe met het zweepje slaan en uitlachen, maar we hielpen wel gewoon met op/afzadelen en poetsen.
And the druids turn to stone...
  dinsdag 13 februari 2007 @ 18:06:22 #83
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_46265610
FoK! heeft ook zijn schare stoere gangsters zo te zien
Ook geen sig dus
pi_46265621
Ik ben het roerend met B-Flip eens
  dinsdag 13 februari 2007 @ 18:22:51 #85
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_46266146
quote:

[..]

och ja natuurlijk! het is natuurlijk heel makkelijk om je IQ even een punt of 50 te laten zakken.
denk eens na man

en mustardman, ik vind je een eersteklas klootzak. zelfs nu je eraan terugdenkt geniet je er nog van?
sick

[ Bericht 15% gewijzigd door Muck op 13-02-2007 18:29:11 ]
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_46266349
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 18:22 schreef Muck het volgende:

[..]

och ja natuurlijk! het is natuurlijk heel makkelijk om je IQ even een punt of 50 te laten zakken.
denk eens na man
Of om van de ene op de andere dag een ontwikkelingsachterstand van een jaar of 2 in te halen. Of om een handicap ineens te doen verdwijnen. Of ineens geen bril meer nodig te hebben. Of ineens van haarkleur te veranderen. Al is dat laatste in principe nog nieteens onhaalbaar. Maarja, dan heb je je haar van rood naar zwart gekleurd. Krijg je weer geëmmer in de trant van [vulhiernaamin] heeft z'n haar gekleurd, z'n eigen kleur is te lelijk zeker bwahahaha
  dinsdag 13 februari 2007 @ 18:29:54 #87
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_46266356

1. Wat is je leeftijd?
19

2. Wat is je geslacht?
Vrouw

Het begon toen ik in een tehuis zat (jaar of drie) en is opgehouden toen ik 17 was

Ik was erg dik en een beetje vreemd in mijn gedrag (autistisch). En het pesten ging op verschillende manieren, van schelden tot inelkaar slaan, van in moderplassen "gegooit worden tot het slopen van mijn spullen.

Vond je zelf een oplossing of met behulp en wat was daar het resultaat van
Het was nogal verschillend, soms probeerde ik het te negeren en soms werd ik agressief.

Ik ben een tijd depressief geweest en ontwikkelde een eetstoornis. Momenteel uit ik me gewoon niet naar mensen toe en vertrouw ik weinig mensen.

Wanneer ik voor de klas sta, tolereer ik het absoluut niet.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
  dinsdag 13 februari 2007 @ 18:32:26 #88
112545 Muck
pi_46266426
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 18:29 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Of om van de ene op de andere dag een ontwikkelingsachterstand van een jaar of 2 in te halen. Of om een handicap ineens te doen verdwijnen. Of ineens geen bril meer nodig te hebben. Of ineens van haarkleur te veranderen. Al is dat laatste in principe nog nieteens onhaalbaar. Maarja, dan heb je je haar van rood naar zwart gekleurd. Krijg je weer geëmmer in de trant van [vulhiernaamin] heeft z'n haar gekleurd, z'n eigen kleur is te lelijk zeker bwahahaha
precies
  dinsdag 13 februari 2007 @ 18:39:55 #89
81237 releaze
best of both worlds
pi_46266700
quote:

[..]

ik denk dat isegrim bedoelt dat je je copingsysteem maar moet aanpassen, maar dat is zeker in die leeftijd iets dat haast net zo onmogelijk is als al het bovenstaande Kinderen zijn doorgaans volledig incapabel daarin, zowel pesters als gepesten, dat bewustzijn komt gewoon later, wanneer die persoon er klaar voor is. Isegrim was dat toen of nadat ze madam in d'r gezicht had geslagen, ik was dat ergens in groep 8, en anderen zijn dat weer op hun moment. Vertellen iemand z'n copingsysteem te veranderen is net als vragen of iemand zich over, noem iets randoms, z'n breakup heen wil/moet stappen als ie weer gelukkig wil worden. Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, met alleen het zeggen komt niet het bewustzijn over HOE je zoiets doet, dat merk je gewoon wanneer het leven verder gaat. *shrug*

En dan kan je bijvoorbeeld terugslaan omdat iemand geadviseerd heeft dat dat weleens kan helpen, maar is het daarnaast is ook nog maar de vraag of ze dat pikken. Er zijn genoeg mensen die terugduwen/schelden en dan opgewacht worden na school En dan zit je helemaal van de regen in de drup
pi_46266825
Laten we het op een schrijnend gebrek aan sociale intelligentie houden.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_46266843
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 18:22 schreef Muck het volgende:

[..]

denk eens na man
Een IQ dat 50 punten hoger ligt is een reden om gepest te worden?
pi_46266889
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 18:39 schreef releaze het volgende:

[..]

ik denk dat isegrim bedoelt dat je je copingsysteem maar moet aanpassen, maar dat is zeker in die leeftijd iets dat haast net zo onmogelijk is als al het bovenstaande Kinderen zijn doorgaans volledig incapabel daarin, zowel pesters als gepesten, dat bewustzijn komt gewoon later, wanneer die persoon er klaar voor is. Isegrim was dat toen of nadat ze madam in d'r gezicht had geslagen, ik was dat ergens in groep 8, en anderen zijn dat weer op hun moment. Vertellen iemand z'n copingsysteem te veranderen is net als vragen of iemand zich over, noem iets randoms, z'n breakup heen wil/moet stappen als ie weer gelukkig wil worden. Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, met alleen het zeggen komt niet het bewustzijn over HOE je zoiets doet, dat merk je gewoon wanneer het leven verder gaat. *shrug*

En dan kan je bijvoorbeeld terugslaan omdat iemand geadviseerd heeft dat dat weleens kan helpen, maar is het daarnaast is ook nog maar de vraag of ze dat pikken. Er zijn genoeg mensen die terugduwen/schelden en dan opgewacht worden na school En dan zit je helemaal van de regen in de drup
Been there, done that, got the t-shirt
pi_46266963

1. Wat is je leeftijd?

Twintig jaar oud.

2. Wat is je geslacht?

Man.

In m'n jeugd heb ik perioden gehad waarin ik gepest werd. Van m'n 4de tot m'n 6de levensjaar werd ik gepest en van 12de tot 15de levensjaar.

Combinatie van redenen, gok ik. Uiterlijk speelde mee (bril), maar ook m'n hele gedrag daaromheen.

Meestal was er een klein groepje dominant binnen het geheel en daardoor werd ik herhaaldelijk gepest. Als er een mooie situatie zich voordiende, dan grepen zij deze natuurlijk met beide handen aan.

Het hele pestgebeuren heeft nergens meer een invloed op me achter gelaten. Ben nu juist een enorm zeker persoon die zich nooit niemand en niks laat kisten. Mijn beste oplossing bleef altijd het assertieve; het opkomen voor jezelf. Op vroegere leeftijden (dus van 4 tot 12 jaar ongeveer) is het niet zo effectief om dat via de mond te doen, maar eerder fysiek. Niet dat ik graag een stel Rocky's of hersenloze gevechtsmachines van kinderen wil maken, het punt is dat ze nooit over zichzelf heen laten lopen. Reken maar dat je niet meer gepest wordt als je jezelf uitdrukkelijk hebt laten gelden. Niemand is verantwoordelijker voor je eigen leven dan jijzelf, ook op dit vlak.

Helemaal niets. Ik relativeer het nu juist ontzettend. Het was een deel uit m'n leven en het heeft bijgedragen aan diegene wie ik nu ben.

Nogal moeilijke punten dit voor me; zeker omdat ik later van plan ben om leraar te worden. Laten we voorop stellen dat op jongere leeftijden de pesters totaal niet weten waar zij mee bezig zijn, zij zijn totaal niet bewust van hun gedrag. Op latere leeftijden (vanaf hun twaalfde, overgang van basis- naar middelbare school) kun je pesters pas effectief aanspreken op hun gedrag, zich bewust maken van consequenties daarvan en proberen een verschil te maken. Dit omdat ze dan veel bewuster zijn van een bepaald moraal, een bepaalde ethiek waarin men dient te handelen. Ik denk dus dat ik zowel de dader en het slachtoffer zou aanspreken.

Verder denk ik niet echt dat het erg is of onnodig is of dat je er harder door wordt, het is er simpelweg.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2007 18:46:48 ]
pi_46266968
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 18:43 schreef Alicey het volgende:

[..]

De dingen altijd eerder begrijpen dan de rest, altijd bij de hoogste cijfers van de klas zitten zoniet het hoogste cijfer hebben, altijd je werk al afhebben als de rest nog hard zit te zweten en er geen hol van begrijpt.

Kortom: met je kop boven het maaiveld uitsteken. Uiteraard is dat een reden

edit: major tikfout
pi_46266993
quote:

[..]

Het gaat meer om de houding die je daarbij aanneemt, dat bedoelt Isegrim ook. Je wordt niet gepest omdat je een bril hebt of omdat je rood haar hebt, maar omdat een aanval daar op een (emotioneel) effect heeft. Dat laatste is iets wat te veranderen is.

Evenwel heb je daar op het moment dat je wordt gepest niets aan. Het is iets wat je pas kunt leren in een nieuwe omgeving waar je niet gepest wordt.
pi_46267017
Oeps, ik zit even mee te lezen. Ik ben op de basisschool en de eerste brugklas ook wel een beetje een etter geweest. Daar heb ik nu spijt van en het laatste wat ik zou doen is opscheppen over mijn pesterijtjes. (al heb ik godzijdank nooit iemand systematisch het leven zuur gemaakt)
Opscheppen over het bewust vernederen van je medemens is, ook als je nog een broekie bent zoals mosterdman, een regelrecht zwaktebod en getuigt, zoals eerder opgemerkt, van een algeheel gebrek aan sociale intelligentie.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_46267027
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 18:46 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

De dingen altijd eerder gebrijpen dan de rest, altijd bij de hoogste cijfers van de klas zitten zoniet het hoogste cijfer hebben, altijd je werk al afhebben als de rest nog hard zit te zweten en er geen hol van begrijpt.

Kortom: met je kop boven het maaiveld uitsteken. Uiteraard is dat een reden.
Toch zijn er ook een boel die op dat gebied een stuk voor liggen op hun klasgenoten en niet gepest worden. Mentaliteit speelt denk ik toch een belangrijkere rol..
  dinsdag 13 februari 2007 @ 18:50:39 #98
81237 releaze
best of both worlds
pi_46267158
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 18:43 schreef Alicey het volgende:

[..]

Tuurlijk, je mag niet slim zijn op school, en je mag ook niet dom zijn, dan word je ook gepest. Is trouwens best schrijnend, dat zijn van die hoogbegaafde kinderen die zich vanwege de treiterijen maar dommer voordoen dat ze zijn en zo alsnog op het vmbo terecht komen
En je moet maar alles beter weten.. Ben je opeens meneer professor. Nee, kinderen pesten om de meest kleine dingen. Alles wat anders is dan zichzelf, is maar vreemd en raar en pestwaardig.

D'r zit bij mij een nieuw jochie op de bso. Nieuwe omgeving, nieuwe mensen. Werd de eerste dag al gepest. En waarom nou eigenlijk? Ik kan zo tien redenen verzinnen, sommige redenen liggen bij hem, sommige redenen liggen bij de jongens, sommige redenen liggen bij de groep en sommige redenen liggen bij de leidsters. Nou, joy.
  dinsdag 13 februari 2007 @ 18:51:14 #99
112545 Muck
pi_46267183
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 18:47 schreef Alicey het volgende:

[..]

Toch zijn er ook een boel die op dat gebied een stuk voor liggen op hun klasgenoten en niet gepest worden. Mentaliteit speelt denk ik toch een belangrijkere rol..
oh ja... nu ligt het aan mijn mentaliteit dat ik gepest werd

ik was gewoon een heel rustig, vrolijk meisje, nooit problemen met andere kinderen maken, alleen behoorlijk slim en geestelijk ontzettend voor op mijn leefttijdgenootjes (nu nog overigens, maar dat terzijde)
vertel jij mij maar eens waarom het dan nodig is om mij van trappen af te flikkeren, mijn spullen te slopen en mijn fiets telkens weer te mollen?
pi_46267190
quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 18:41 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Laten we het op rationele infantiliteit schuiven en medelijden hebben met hem om zijn gevoelloosheid en lafhartigheid. Zijn wij een probleem armer en hij komt er nog goed mee weg ook.
Ik ben serieus geinteresseerd; kijk op internet hebben we natuurlijk allemaal een grote bek. Maar ik ben vroeger zelf ook veel gepest, en die pesters waren echt niet onzeker en gevoelloos. Integendeel, een aantal waren buitengewoon goeie gozers, waar ik prima mee op kon schieten als ze me niet pestten. Het was vaak alleen zo, dat een wat onzekerder iemand de aanzet gaf; diegene werd zelf ook vaak gepest, en daarom begon hij mij te pesten, om een soort respect af te dwingen ofzo. Echter ieder normaal mens komt na een aantal jaar tot bezinning, en ziet in dat het verschrikkelijk is wat hij of zij deed. Alleen de mensen die er altijd een beetje tussenin hingen, en anderen naar beneden moesten halen, omdat ze anders zelf gepest werden, hebben zich op sociaal gebied minder ontwikkeld dan pesters of gepesten. Volgens mij is het zo'n gastje dat altijd maar geleefd is, en overal bijhoorde, maar tegelijkertijd altijd wel weer het pispaaltje was.

Hier over internet zijn we toch allemaal veilig, dus laat maar horen hoe het nu echt zit. Waarom ben jij niet in staat je gevoelloosheid en gebrek aan zelfrespect onder ogen te zien?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')