Fout. Als mensen willen pesten, dan vinden ze wel iets. Als je de lul bent, dan is er vrij weinig aan te doen. Enige wat je kunt doen is weggaan.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 11:48 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Niet gepest worden is wél een keuze. Als 'gepeste' kun jij de pesters niet veranderen, maar jezelf wel. Dat is de enige manier om een einde te maken aan het pesten.
Dan nog zul je wanneer pesten in een bepaalde omgeving eenmaal aan de gang is er weinig meer aan kunnen veranderen.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 11:48 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Niet gepest worden is wél een keuze. Als 'gepeste' kun jij de pesters niet veranderen, maar jezelf wel. Dat is de enige manier om een einde te maken aan het pesten.
Ik vind dit nogal uitblinken in aannames.quote:Op maandag 12 februari 2007 17:45 schreef Franneh het volgende:
Hoi,
Ik zou graag aan jullie willen vragen om een paar vragen te beantwoorden over gepest worden en zelf pesten. (Belangrijk voor een schoolopdracht.)
Verwar dit niet met plagen wat meestal leuk is bedoeld en waar je veel plezier mee kan beleven. Pesten is vaak bedoeld om een ander bewust naar beneden te halen/fysiek en psychisch pijn te doen/te kwetsen. Pesten herhaalt zich vaak bij dezelfde persoon. Het gaat hier dan ook vaak om een machtsverhouding.
Pesten kan vele psychische gevolgen hebben, wat soms zelfs kan lijden tot fysieke gevolgen.
En nu ff de hand in eigen boezem steken.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 14:04 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik vind dit nogal uitblinken in aannames.
Je neemt aan dat het bewust gebeurt - dat de pester ervoor kiest. Er is in jouw redenering geen ruimte voor een groepsproces, waarbij een groep zich sterker bindt door zich tegen iemand af te zetten.
Waarom hoor je van pesters 'weet ik niet' als je vraagt waarom ze pesten?
Ik val ook over de laatste zin 'zelfs fysieke gevolgen'.
Je impliceert met het woord 'zelfs' dat de fysieke gevolgen erger zijn.
Dus het is niet leuk als iemand tien jaar lang methodisch wordt buitengesloten, maar het is pas echt erg als iemand een keer een blauw oog oploopt.
Waarom lees je niet eens wat websites over pesten?
Heb ik gedaan ja.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 14:04 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik vind dit nogal uitblinken in aannames.
Je neemt aan dat het bewust gebeurt - dat de pester ervoor kiest. Er is in jouw redenering geen ruimte voor een groepsproces, waarbij een groep zich sterker bindt door zich tegen iemand af te zetten.
Waarom hoor je van pesters 'weet ik niet' als je vraagt waarom ze pesten?
Ik val ook over de laatste zin 'zelfs fysieke gevolgen'.
Je impliceert met het woord 'zelfs' dat de fysieke gevolgen erger zijn.
Dus het is niet leuk als iemand tien jaar lang methodisch wordt buitengesloten, maar het is pas echt erg als iemand een keer een blauw oog oploopt.
Waarom lees je niet eens wat websites over pesten?
Of zijn die 'zwakkeren' juist de lul omdat ze zichzelf durven te zijn en dus hun vermeende onzekerheid niet onder stoelen of banken steken, en sterk genoeg zijn om daar, ieder op hun eigen manier, mee om te gaan en er mee te leven? En ben jij in plaats van de sterkere dan soms ook eigenlijk de zwakkere omdat het voor jou blijkbaar problematisch is om een onzeker iemand te nemen zoals hij is? Juist omdat diegene wel eens heel precies de vinger op de zere plek in jouw zieltje zou kunnen leggen?quote:Op dinsdag 13 februari 2007 16:25 schreef Mustard_Man het volgende:
Het is uiteraard kut voor degene die gepest wordt, maar meestal zorgen deze mensen er zelf voor dat ze gepest worden. ze stralen zwakheid vaak uit. Verder heb ik altijd enorm veel lol gehad aan het pesten van mensen.
nee.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:08 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Of zijn die 'zwakkeren' juist de lul omdat ze zichzelf durven te zijn en dus hun vermeende onzekerheid niet onder stoelen of banken steken, en sterk genoeg zijn om daar, ieder op hun eigen manier, mee om te gaan en er mee te leven? En ben jij in plaats van de sterkere dan soms ook eigenlijk de zwakkere omdat het voor jou blijkbaar problematisch is om een onzeker iemand te nemen zoals hij is? Juist omdat diegene wel eens heel precies de vinger op de zere plek in jouw zieltje zou kunnen leggen?
Idd nee, ze zijn gewoon de lul omdat je ze makkeljik de grond in kan borenquote:
dat is een onzinverhaaltje die mensen gebruiken om gepeste mensen zich beter te laten voelen.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:32 schreef B-FliP het volgende:
Vergeet niet dat de tere ziel eigenlijk de pestkop is... Meestal zijn dit ook mensen met een heel
kort lontje... Als je weet waar t pijn doet (psychisch) kan deze je niets meer maken...
Veel gepeste mensen zoeken de oorzaak van het pesten bij zichzelf, maar zijn in feite gewoon
een hulpmiddel om de pester zich (tijdelijk) beter te doen voelen...
Dat laatste klopt wel, maar dat eerste was zeker in mijn geval niet waar. Ik voelde me er zeker beter door maar ik was niet onzeker ofzo. Ik was ook niet de tere ziel.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:32 schreef B-FliP het volgende:
Vergeet niet dat de tere ziel eigenlijk de pestkop is... Meestal zijn dit ook mensen met een heel
kort lontje... Als je weet waar t pijn doet (psychisch) kan deze je niets meer maken...
Veel gepeste mensen zoeken de oorzaak van het pesten bij zichzelf, maar zijn in feite gewoon
een hulpmiddel om de pester zich (tijdelijk) beter te doen voelen...
Heel goed vriend, want het sloeg indd helemaal nergens op.quote:ok dit was toch te gaar, lekker geedit
Ben het wel gedeeltelijk met je gare verhaaltje eens. Pesten geeft een kick als mensen er om moeten lachen en de gepeste gaat zich vaak steeds onderdaniger gedragen (ontwijkend gedrag etc).quote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:33 schreef Mustard_Man het volgende:
ok dit was toch te gaar, lekker geedit
whatever man, als je een btje mensenkennis hebt, dan zie je bij veel mensen al aan hun blikquote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:35 schreef Mustard_Man het volgende:
dat is een onzinverhaaltje die mensen gebruiken om gepeste mensen zich beter te laten voelen.
ja ik denk dat dat inderdaad de enige manier om te zorgen dat het stopt.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:42 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ben het wel gedeeltelijk met je gare verhaaltje eens. Pesten geeft een kick als mensen er om moeten lachen en de gepeste gaat zich vaak steeds onderdaniger gedragen (ontwijkend gedrag etc).
Bij mij hielp het toen ik bij de grootste pesttrut mijn handafdruk in haar gezicht heb achtergelaten.
Noem dat maar positief... Dat er gelachen wordt is ook een deel angst... Als je je 'kroon' verliest,quote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:43 schreef Mustard_Man het volgende:
pesten voelt denk ik goed omdat je dan macht uitoefent over een persoon. en natuurlijk de positieve aandacht die je vervolgens krijgt van klasgenoten/vrienden/whatever.
quote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:44 schreef B-FliP het volgende:
[..]
whatever man, als je een btje mensenkennis hebt, dan zie je bij veel mensen al aan hun blik
wat er loos is... Als iemand geluk ervaart door iemand anders naar beneden te halen is dat
een van de simpelste dingen om doorheen te kijken... Je hoort het ook aan de dingen die ze
zeggen... De negatieve aandacht verleggen op iemand anders om zelf totaal buiten schot
te blijven, zo vormen zich ook groepjes pestkoppen meestal om 1 persoon heen...
Vaak zijn mensen te bang voor dergelijke personen om er ook iets aan te doen, maar in feite
blootstellen waar t pijn doet het beste wat je kan doen, alleen al laten blijken dat je weet wat
er speelt is al genoeg om niet meer tot slachtoffer gekozen te worden...
Gaan pesten is vaak een reden om pijnlijke plekken op het zieltje te voorkomen. immers als jij de pestkop bent, dan sta je buiten schot en sta je dus minder snel bloot aan vernederingen welke tere plekken kunnen achterlaten. Waarom denk je dat macht uitoefenen over anderen zo leuk is? Het geeft je een veilig gevoel, jij bent de sterkste.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:49 schreef Mustard_Man het volgende:
[..]
juist op de leeftijd waar ik veel pestte had ik al helemaal geen "pijnlijke plekken op mijn zieltje". Ik ervaar ook helemaal geen geluk door het naar beneden halen van mensen. Het is gewoon leuk om macht te hebben over een persoon en om aandacht te krijgen.
Ik ben gewoon een aardige jongeman hoor, watnou met je 'kroon' en 'angst' en dergelijke onzin. heb zat vrienden en die zijn heus niet bang voor me hoorquote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:47 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Noem dat maar positief... Dat er gelachen wordt is ook een deel angst... Als je je 'kroon' verliest,
denk je dat iemand je dan ook nog maar mag? Ze pissen dan op je als ze de kans krijgen...
Macht is daarom ook maar een tijdelijk goed gevoel en heb je meer nodig om datzelfde gevoel
te krijgen, terwijl het anders veel makkelijker op een andere manier te verkrijgen is... en dat
is respect.. .
Positieve aandacht die een pester daardoor van zijn klasgenoten krijgt, en die een niet-pester op een andere manier (die ik persoonlijk oneindig veel hoger indeel) wel weet te krijgen of gewoon accepteerd dat aandacht niet continue naar jou kan gaan.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:43 schreef Mustard_Man het volgende:
pesten voelt denk ik goed omdat je dan macht uitoefent over een persoon. en natuurlijk de positieve aandacht die je vervolgens krijgt van klasgenoten/vrienden/whatever.
och ja natuurlijk! het is natuurlijk heel makkelijk om je IQ even een punt of 50 te laten zakken.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 11:48 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Of om van de ene op de andere dag een ontwikkelingsachterstand van een jaar of 2 in te halen. Of om een handicap ineens te doen verdwijnen. Of ineens geen bril meer nodig te hebben. Of ineens van haarkleur te veranderen. Al is dat laatste in principe nog nieteens onhaalbaar. Maarja, dan heb je je haar van rood naar zwart gekleurd. Krijg je weer geëmmer in de trant van [vulhiernaamin] heeft z'n haar gekleurd, z'n eigen kleur is te lelijk zeker bwahahahaquote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:22 schreef Muck het volgende:
[..]
och ja natuurlijk! het is natuurlijk heel makkelijk om je IQ even een punt of 50 te laten zakken.![]()
denk eens na man
preciesquote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:29 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Of om van de ene op de andere dag een ontwikkelingsachterstand van een jaar of 2 in te halen. Of om een handicap ineens te doen verdwijnen. Of ineens geen bril meer nodig te hebben. Of ineens van haarkleur te veranderen. Al is dat laatste in principe nog nieteens onhaalbaar. Maarja, dan heb je je haar van rood naar zwart gekleurd. Krijg je weer geëmmer in de trant van [vulhiernaamin] heeft z'n haar gekleurd, z'n eigen kleur is te lelijk zeker bwahahaha
ik denk dat isegrim bedoelt dat je je copingsysteem maar moet aanpassen, maar dat is zeker in die leeftijd iets dat haast net zo onmogelijk is als al het bovenstaandequote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:29 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Of om van de ene op de andere dag een ontwikkelingsachterstand van een jaar of 2 in te halen. Of om een handicap ineens te doen verdwijnen. Of ineens geen bril meer nodig te hebben. Of ineens van haarkleur te veranderen. Al is dat laatste in principe nog nieteens onhaalbaar. Maarja, dan heb je je haar van rood naar zwart gekleurd. Krijg je weer geëmmer in de trant van [vulhiernaamin] heeft z'n haar gekleurd, z'n eigen kleur is te lelijk zeker bwahahaha
Een IQ dat 50 punten hoger ligt is een reden om gepest te worden?quote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:22 schreef Muck het volgende:
[..]
och ja natuurlijk! het is natuurlijk heel makkelijk om je IQ even een punt of 50 te laten zakken.![]()
denk eens na man
Been there, done that, got the t-shirtquote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:39 schreef releaze het volgende:
[..]
ik denk dat isegrim bedoelt dat je je copingsysteem maar moet aanpassen, maar dat is zeker in die leeftijd iets dat haast net zo onmogelijk is als al het bovenstaandeKinderen zijn doorgaans volledig incapabel daarin, zowel pesters als gepesten, dat bewustzijn komt gewoon later, wanneer die persoon er klaar voor is. Isegrim was dat toen of nadat ze madam in d'r gezicht had geslagen, ik was dat ergens in groep 8, en anderen zijn dat weer op hun moment. Vertellen iemand z'n copingsysteem te veranderen is net als vragen of iemand zich over, noem iets randoms, z'n breakup heen wil/moet stappen als ie weer gelukkig wil worden. Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, met alleen het zeggen komt niet het bewustzijn over HOE je zoiets doet, dat merk je gewoon wanneer het leven verder gaat. *shrug*
En dan kan je bijvoorbeeld terugslaan omdat iemand geadviseerd heeft dat dat weleens kan helpen, maar is het daarnaast is ook nog maar de vraag of ze dat pikken. Er zijn genoeg mensen die terugduwen/schelden en dan opgewacht worden na schoolEn dan zit je helemaal van de regen in de drup
De dingen altijd eerder begrijpen dan de rest, altijd bij de hoogste cijfers van de klas zitten zoniet het hoogste cijfer hebben, altijd je werk al afhebben als de rest nog hard zit te zweten en er geen hol van begrijpt.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:43 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een IQ dat 50 punten hoger ligt is een reden om gepest te worden?
Het gaat meer om de houding die je daarbij aanneemt, dat bedoelt Isegrim ook. Je wordt niet gepest omdat je een bril hebt of omdat je rood haar hebt, maar omdat een aanval daar op een (emotioneel) effect heeft. Dat laatste is iets wat te veranderen is.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:29 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Toch zijn er ook een boel die op dat gebied een stuk voor liggen op hun klasgenoten en niet gepest worden. Mentaliteit speelt denk ik toch een belangrijkere rol..quote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:46 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
De dingen altijd eerder gebrijpen dan de rest, altijd bij de hoogste cijfers van de klas zitten zoniet het hoogste cijfer hebben, altijd je werk al afhebben als de rest nog hard zit te zweten en er geen hol van begrijpt.
Kortom: met je kop boven het maaiveld uitsteken. Uiteraard is dat een reden.
Tuurlijk, je mag niet slim zijn op school, en je mag ook niet dom zijn, dan word je ook gepest. Is trouwens best schrijnend, dat zijn van die hoogbegaafde kinderen die zich vanwege de treiterijen maar dommer voordoen dat ze zijn en zo alsnog op het vmbo terecht komenquote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:43 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een IQ dat 50 punten hoger ligt is een reden om gepest te worden?
oh ja... nu ligt het aan mijn mentaliteit dat ik gepest werdquote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Toch zijn er ook een boel die op dat gebied een stuk voor liggen op hun klasgenoten en niet gepest worden. Mentaliteit speelt denk ik toch een belangrijkere rol..
Ik ben serieus geinteresseerd; kijk op internet hebben we natuurlijk allemaal een grote bek. Maar ik ben vroeger zelf ook veel gepest, en die pesters waren echt niet onzeker en gevoelloos. Integendeel, een aantal waren buitengewoon goeie gozers, waar ik prima mee op kon schieten als ze me niet pestten. Het was vaak alleen zo, dat een wat onzekerder iemand de aanzet gaf; diegene werd zelf ook vaak gepest, en daarom begon hij mij te pesten, om een soort respect af te dwingen ofzo. Echter ieder normaal mens komt na een aantal jaar tot bezinning, en ziet in dat het verschrikkelijk is wat hij of zij deed. Alleen de mensen die er altijd een beetje tussenin hingen, en anderen naar beneden moesten halen, omdat ze anders zelf gepest werden, hebben zich op sociaal gebied minder ontwikkeld dan pesters of gepesten. Volgens mij is het zo'n gastje dat altijd maar geleefd is, en overal bijhoorde, maar tegelijkertijd altijd wel weer het pispaaltje was.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:41 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Laten we het op rationele infantiliteit schuiven en medelijden hebben met hem om zijn gevoelloosheid en lafhartigheid. Zijn wij een probleem armer en hij komt er nog goed mee weg ook.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |