abonnement Unibet Coolblue
pi_46167513
Aangezien het vorige topic over Noorwegen dicht zit, kunnen we hier weer verder.

Een paar handige links:
* Vliegen binnen Noorwegen doe je met www.norwegian.no, www.sas.no of www.wideroe.no (een dochter van de SAS). Prijzen zijn altijd inclusief alle belastingen!

* Treinroutes en prijzen vind je hier: www.nsb.no Let hier erop dat je 'minipris' tickets kan boeken vanaf 90 dagen voor vertrek, die kosten slechts 199 of 299 NOK ongeacht de reisafstand!

* Bussen: www.lavprisekspressen.no, www.nor-way.no

* De boot: www.hurtigruten.no

Algemene touristische informatie: www.visitnorway.com

En nog een foto met de stand van zaken bij Lerkendal stadion in Trondheim:


Het weer kan je overigens hier en hier bekijken


Natuurlijk is het ook handig om te weten hoe je van Nederland naar Noorwegen toe komt.
* Met de auto -voor routes zie www.anwb.nl of www.viamichelin.com-, eventueel in combinatie met de boot (www.colorline.no, www.stenaline.no, www.dfds.no).
* Met de bus, bijvoorbeeld met www.eurolines.com.
* Of met het vliegtuig. De low-budget maatschappijen Sterling en Norwegian hebben vaak scherpe aanbiedingen vanaf Schiphol en Düsseldorf. Maar ook de KLM en de SAS brengen je graag per vliegtuig naar Noorwegen toe.

[ Bericht 6% gewijzigd door Fogel op 10-02-2007 12:15:49 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_46167872
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 11:04 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Mijn toestemming heb je.
Tja, maar die slome figuren van de UiO hebben nog niet teruggemaild....
Aangezien 15 februari de deadline is in Utrecht, moeten ze opschieten...
Studeer jij aan de UiO? Zo ja, bevalt het? En wat doe je daar?


P.S. In de OP kun je misschien Sterling.dk erbij zetten, vaak voordelige vluchten Amsterdam-Oslo...
pi_46168241
De UIO van UIO-AMS slaat op de vliegveld code van Quito International Airport

Bel die lui van de UiO even op dan? Misschien hebben ze je formulier ergens onderaan op een stapel liggen.

De OP is inmiddels aangepast
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator zaterdag 10 februari 2007 @ 12:28:30 #4
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_46168516
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 12:06 schreef MevrouwLili het volgende:
Tja, maar die slome figuren van de UiO hebben nog niet teruggemaild....
Aangezien 15 februari de deadline is in Utrecht, moeten ze opschieten...
Studeer jij aan de UiO? Zo ja, bevalt het? En wat doe je daar?


P.S. In de OP kun je misschien Sterling.dk erbij zetten, vaak voordelige vluchten Amsterdam-Oslo...
Sorry, ik word vaak UIO genoemd. Dat slaat zoals Fogel al zei op de vliegveldcode van Quito.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_46173989
Hahaha, grappig misverstand Ik dacht aan een Amsterdammer die aan de UiO studeerde....

Ik heb ze al opgebeld, en die man zei dat het wel 3-4 dagen kon duren. N een hele poos kreeg ik dan toch antwoord, maar ze hadden mijn vraag niet goed begrepen. Kennelijk was mijn Noors toch iets te krakkemikkig. Toen heb ik mijn verzoek nogmaals ingediend, dit keer in het Engels, maar daat heb ikn og niets op terugontvangen. Maandag wou ik ze even bellen, want ik ben deze (zoals ik had begrepen typisch Noorse) toestanden zat...

Ik kreeg trouwens tot twee keer toe in het weekend een reply op een mail, 1x op zat. en 1x op zondag. Is dat daar normaal ofzo? Hier ligt alles plat in het weekend, in elk geval de administratieve gedoetjes....
  zaterdag 10 februari 2007 @ 16:01:42 #6
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_46174252
Terøgvindpåst.no

Norge
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_46176709
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 15:52 schreef MevrouwLili het volgende:
Ik kreeg trouwens tot twee keer toe in het weekend een reply op een mail, 1x op zat. en 1x op zondag. Is dat daar normaal ofzo? Hier ligt alles plat in het weekend, in elk geval de administratieve gedoetjes....
Administraties werken over het algemeen geen minuut langer dan 1530 of 1600. Maar als je met een professor of ander wetenschappelijk personeel te doen hebt, is het normaal dat ze werken wanneer het hun uitkomt (ik beantwoord ook mail van het werk in het weekend en 's nachts). Daar staat tegenover dat ik heel vaak niet tijdens werkuren op kantoor te vinden ben
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 10 februari 2007 @ 17:30:57 #8
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46176760
Ik ben er nog nooit geweest, maar wil graag een keer.
Ze hebben ook van de mooie emigratie projecten voor Hollanders in Noorwegen (en Zweden)
pi_46179827
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 17:30 schreef Swetsenegger het volgende:
Ze hebben ook van de mooie emigratie projecten voor Hollanders in Noorwegen (en Zweden)
En die kan je hier vinden: www.norsk.nl
Ik twijfel alleen heel erg aan de "success rate" van die projecten. Aangezien de eigenaar van die site degene is die de projectleider/wervingspersoon is, zal je daar niet veel negatieve dingen te lezen krijgen.

Mijn advies is: doe het gewoon lekker op eigen hand, dan kom je tenminste op een plek terecht waar je echt wil zijn. Het lijkt misschien erg idyllisch zo met het mooie uitzicht en een groot huis voor weinig geld... maar wat heb je daaraan als de dichtstbijzijnde stad ruim 2 uur verderop ligt en als je geen sociaal netwerk op kan bouwen? De rust waarvoor veel mensen lijken te verhuizen gaat snel tegen je werken als je er teveel van krijgt. In vergelijking tot de meeste plekken in Nederland heb je al 'rust' als je in het centrum van Oslo woont...
En verder lijkt het me helemaal niks om in een klein dorp ergens in Noorwegen met een stuk of 4-12 andere Nederlandse families opgescheept te zitten (zoals het geval lijkt te zijn met die wervingsprojecten).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_46180455
Zo zag ik laatst op tv eenprogramma over een naar Noorwegen vertrokken gezin. Die woonden op een øy ergens richting het noorden. Er zaten ongeveer 10 kinderen op de school. Lijkt me een verschrikking... En daarbij niet zo gezond voor de kinderen.

Fogel, ik maak uit je berichten op dat je in Noorwegen woont. Waar? En bevalt het?
  Moderator zaterdag 10 februari 2007 @ 19:37:35 #11
45833 crew  Fogel
pi_46180787
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 19:30 schreef MevrouwLili het volgende:
Fogel, ik maak uit je berichten op dat je in Noorwegen woont. Waar? En bevalt het?
Ik woon sinds 2000 in Noorwegen. Ben in Oslo begonnen, heb 1 jaartje in Halden gewoond (er wonen zo'n 20.000 mensen, maar er is totaal geen zak te doen - ik kan daar niet tegen, dus maar gauw weer terug naar Oslo verhuisd) en sinds de zomer woon ik in Trondheim.

Of het hier bevalt? Jazeker! Zou voor geen goud terug naar Nederland willen!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_46186547
Kan ik me voorstellen... Ik wil er niet voor niets gaan studeren. Lijkt me heerlijk, een beetje meedoen met dat leventje daar, de voorbereidingen voor kerst, bergen sneeuw. Zo'n half jaar daar lijkt me een mooie test om eens te kijken of ik er écht zou willen wonen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 10 februari 2007 @ 22:16:26 #13
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46186659
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 19:14 schreef Fogel het volgende:

[..]

En die kan je hier vinden: www.norsk.nl
Ik twijfel alleen heel erg aan de "success rate" van die projecten. Aangezien de eigenaar van die site degene is die de projectleider/wervingspersoon is, zal je daar niet veel negatieve dingen te lezen krijgen.

Mijn advies is: doe het gewoon lekker op eigen hand, dan kom je tenminste op een plek terecht waar je echt wil zijn. Het lijkt misschien erg idyllisch zo met het mooie uitzicht en een groot huis voor weinig geld... maar wat heb je daaraan als de dichtstbijzijnde stad ruim 2 uur verderop ligt en als je geen sociaal netwerk op kan bouwen? De rust waarvoor veel mensen lijken te verhuizen gaat snel tegen je werken als je er teveel van krijgt. In vergelijking tot de meeste plekken in Nederland heb je al 'rust' als je in het centrum van Oslo woont...
En verder lijkt het me helemaal niks om in een klein dorp ergens in Noorwegen met een stuk of 4-12 andere Nederlandse families opgescheept te zitten (zoals het geval lijkt te zijn met die wervingsprojecten).
Er was zelfs een eiland waar je volkomen geisoleerd zat. Maar goed, ik kan me voorstellen dat mensen dat aantrekt.

Maar goed, ik spreek sowieso geen Noors
pi_46186974
Noors kun je leren... Het is vrij simpel (vind ik).
Met een klein beetje taalgevoel heb je het zo onder de knie. Maargoed, ik heb aardig wat taalgevoel, dus misschien praat ik voor m'n beurt...
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 10 februari 2007 @ 22:28:49 #15
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46187209
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 22:23 schreef MevrouwLili het volgende:
Noors kun je leren... Het is vrij simpel (vind ik).
Met een klein beetje taalgevoel heb je het zo onder de knie. Maargoed, ik heb aardig wat taalgevoel, dus misschien praat ik voor m'n beurt...
Ik heb 2 kleine kinderen en een goed betaalde baan. Als je zo'n stap wil nemen moet je dat eigenlijk doen voor je kinderen en misshcien zelfs een relatie hebt.
  Moderator zaterdag 10 februari 2007 @ 22:37:06 #16
45833 crew  Fogel
pi_46187577
De taal is in ieder geval geen probleem om te leren.
Kerst... eeeeeeek... da's een van de weinige stressfactoren in mijn leven hier.

Ik heb ook twee kleine kinderen en een goed betaalde baan, maargoed die kinderen zijn hier geproduceerd en de baan is in Trondheim

Swets, als je iets in de IT doet: op het moment is er een enorm groot tekort aan goed IT volk hier.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 10 februari 2007 @ 22:39:13 #17
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46187691
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 22:37 schreef Fogel het volgende:
De taal is in ieder geval geen probleem om te leren.
Kerst... eeeeeeek... da's een van de weinige stressfactoren in mijn leven hier.

Ik heb ook twee kleine kinderen en een goed betaalde baan, maargoed die kinderen zijn hier geproduceerd en de baan is in Trondheim

Swets, als je iets in de IT doet: op het moment is er een enorm groot tekort aan goed IT volk hier.
Ik ben R&D/product manager
  Moderator zaterdag 10 februari 2007 @ 22:43:24 #18
45833 crew  Fogel
pi_46187878
Stuur me een mailtje (naar de spamvanger uit mijn profiel) als je wat tips en links wil. Begint een beetje irrelevant te worden voor TRV
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 10 februari 2007 @ 22:49:36 #19
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46196809
Waarom zou in naar Noorwegen moeten gaan ipv naar Ijsland?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 11 februari 2007 @ 15:27:35 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_46205396
quote:
Op zondag 11 februari 2007 11:32 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Waarom zou in naar Noorwegen moeten gaan ipv naar Ijsland?
Voor jou kan ik het niet zeggen, maar ik ben al in IJsland geweest
  Moderator zondag 11 februari 2007 @ 16:40:53 #22
45833 crew  Fogel
pi_46208208
quote:
Op zondag 11 februari 2007 11:32 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Waarom zou in naar Noorwegen moeten gaan ipv naar Ijsland?
Waarom zou je naar Noorwegen of Ijsland gaan als je ook thuis kan blijven?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_46208492
Of naar allebei?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  vrijdag 9 maart 2007 @ 18:38:24 #24
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_47100753
Jeuj, Noorwegen topic gevonden....

Komende zomer gaan we (mn lief en ik) naar Roskilde Festival om daar te meeten met een groep die we uit Thailand kennen, en we wilden van de gelegenheid gebruik maken om de twee weken ervoor wat in Scandinavië te touren. Nu hadden we wat mogelijke routes bekeken die we konden doen binnen die beperkte tijd. Dat kunnen we natuurlijk heel leuk bedenken met de atlas en het internet bij de hand, maar we weten niet of het haalbaar is.

We hebben beschikking over een auto. Nu is dat niet zo handig om daar te komen, maar wel om rond te reizen, en vanaf Kopenhagen weer terug gaat ook vrij makkelijk. Bovendien kunnen we zo makkelijk kampeerspullen meesjouwen.

De route die we bedacht hadden is als volgt: Bergen - via een aantal fjorden (Sogne, Geiranger) omhoog naar Alesund, vanuit Alesund naar Oslo (met eventueel een stop ergens op de route), en dan na een paar dagen Oslo via Gothenburg en Malmö (waar bekenden wonen) naar Kopenhagen en Roskilde. Naar Bergen willen we met een veer vanuit Denemarken, waar we rustig naar toerijden. Voor de periode in Noorwegen zelf hebben we ongeveer een week, best wel krap, maar we willen wel graag Bergen, fjorden en Oslo zien.

Nu had ik dus een aantal praktische vragen:
-Kun je met de auto vanuit Bergen naar Alesund? Of doen we er beter aan de auto in Bergen te laten en voor dat gebied het OV te pakken (ik las wat over boten en bussen), en is 3 of 4 dagen genoeg om hiervoor uit te trekken?
-Hoeveel dagen voor Bergen?
-Hoeveel dagen voor Oslo?
-Loopt er een snelweg van Bergen naar Oslo? Want dat konden we niet zien op de kaart...
-Is het land met alle bergen wel een beetje te berijden, dus hoe zijn de wegen, de hellingen etc.?
-Is benzine duur (als in: veel duurder dan hier?)
-Hoe zit het met dat wildkamperen: zijn de plekken makkelijk te vinden, en zijn die er een beetje in dat gebied waar ik het over heb? Of zijn er betaalbare campings te vinden?
-Hoe zit het met parkeren in de steden, de kosten en mogelijkheden?


Verder zijn andere tips natuurlijk ook altijd welkom

[ Bericht 2% gewijzigd door Laurabeest op 09-03-2007 18:43:36 ]
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  Moderator vrijdag 9 maart 2007 @ 20:08:24 #25
45833 crew  Fogel
pi_47104108
Nu had ik dus een aantal praktische vragen:
-Kun je met de auto vanuit Bergen naar Alesund? Of doen we er beter aan de auto in Bergen te laten en voor dat gebied het OV te pakken (ik las wat over boten en bussen), en is 3 of 4 dagen genoeg om hiervoor uit te trekken?
Ja, dat kan, maar reken op vele veerboten en tolwegen. De makkelijkste manier is in Bergen je auto op een Hurtigruten schip te parkeren, zelf van het uitzicht genieten en in Ålesund met auto en al eruit.

-Hoeveel dagen voor Bergen?
1 a 2 dagen heb je meer dan genoeg aan, Bergen is maar een kleine stad met weinig musea.

-Hoeveel dagen voor Oslo?
1-3 dagen afhankelijk of je alleen de highlights wil zien of ook echt dingen goed wil bekijken.

-Loopt er een snelweg van Bergen naar Oslo? Want dat konden we niet zien op de kaart...
Nee, er zijn geen 'snelwegen' in Noorwegen (naja, in totaal 128km waarvan het meeste rond Oslo). Er ligt wel een hoofdroute van Bergen naar Oslo, de E16. Op die route ligt onder andere (een van de) langste tunnel ter wereld met ongeveer 25km lengte.

-Is het land met alle bergen wel een beetje te berijden, dus hoe zijn de wegen, de hellingen etc.?
Voor de ergste wegen is er altijd een omweg te vinden, maar met een normale auto is het goed te doen. Moet daar wel bij zeggen dat mijn Mazda met 1.3l motor moeite had op sommige stukken, maar dan rij je maar wat zachter. Hoe meer vermogen, hoe makkelijker je tegen de berg op tuft natuurlijk

-Is benzine duur (als in: veel duurder dan hier?)
Nee, ongeveer gelijk, soms zelfs iets goedkoper.
Vooral bij zelfbediende tankstations zoals Jet en 123 betaal je niet zoveel.

-Hoe zit het met dat wildkamperen: zijn de plekken makkelijk te vinden, en zijn die er een beetje in dat gebied waar ik het over heb? Of zijn er betaalbare campings te vinden?
Plek genoeg in Noorwegen, wildkamperen is geen enkel probleem. Maar voor wat meer comfort kan je beter ergens een hut huren (er staan overal borden langs de weg, reserveren is niet echt nodig, vooral niet als je als noodoplossing de tent op kan zetten).

-Hoe zit het met parkeren in de steden, de kosten en mogelijkheden?
In Bergen, geen idee. In het centrum van Oslo zijn er veel plekken waar je gratis kan parkeren na 17u (soms is 1 kant van de weg gratis en de andere betaald - goed opletten) en er zijn ook veel parkeergarages (meestal 150-200 kroon per dag. Parkeermeters in het centrum varieren een beetje in prijs, de duurste is zo'n 120 kroon voor 3 uur). Iets buiten het centrum is het grotendeel vrij parkeren. Parkeerboetes zijn 500 kroon
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 9 maart 2007 @ 20:12:46 #26
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_47104282
Noorwegen O+O+

Wij zijn er een paar jaar geleden geweest, ik ben helemaal verliefd geworden op dat land. De eerste twee weken na thuiskomst was ik zo depressief als wat, ik wilde terug. Heb zelfs overwogen om te emigreren, het is dat mijn wederhelft het niet wilde....

Alles is prachtig aan dat land. De natuur, de mensen... Alles.

*zwijmel*
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 20:16:24 #27
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_47104412
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 22:23 schreef MevrouwLili het volgende:
Noors kun je leren... Het is vrij simpel (vind ik).
Met een klein beetje taalgevoel heb je het zo onder de knie. Maargoed, ik heb aardig wat taalgevoel, dus misschien praat ik voor m'n beurt...
Zelfs zonder taalcursus kon ik de tv goed volgen daar. Het klinkt een beetje als een soort dialect van het Nederlands.

En tot de tijd dat je de taal kent, de Noren spreken prima Engels hoor, daar kunnen de Nederlanders nog wat van leren.
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
  vrijdag 9 maart 2007 @ 20:55:13 #28
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_47105850
Thanks Fogel, je hebt me heel erg veel opzoek&uitpluiswerk bespaard

Ik heb even op de site van de Hurtigruten zitten kijken. Heb jij toevallig ook ervaring met die excursies die zij voor je kunnen regelen? Want ik zou wel graag bijv. de geiranger wat beter willen bekijken, maar ik ben normaal niet zo van de georganiseerde tripjes. Ze zijn ook niet echt goedkoop en ik vraag me af wat je er voor terugkrijgt? En kun je het ook op eigen gelegenheid doen of bijv. gaan hiken/kanoën oid met een wat sportiever ingestelde tourguide?
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  Moderator vrijdag 9 maart 2007 @ 21:03:03 #29
45833 crew  Fogel
pi_47106109
Met Hurtigruten zelf heb ik wel ervaring, maar niet met de excursies die ze organiseren. Voor Geiranger is het op zich overbodig om voor bedrag X van boord te gaan om vervolgens hutjemutje in een kleinere boot vervoerd te worden naar wal om daar weer een stukje de berg opgereden te worden om daar weer als een paar loslopende sardientjes vanaf het standaardaard uitzichtspunt naar beneden te mogen kijken. Je beter gewoon op het topdek gaan zitten met een biertje en vanaf daar van de natuur genieten. Zorg er wel voor dat je een van de nieuwste schepen boekt, de faciliteiten zijn stukken beter dan op de oudere generaties.

Om Geiranger vanaf de uitzichtplek te bekijken kan je ook via Ålesund weer via Geiranger naar Oslo rijden, is best een mooie route en dan kan je alles lekker in je eigen tempo doen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 9 maart 2007 @ 21:09:59 #30
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_47106321
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 21:03 schreef Fogel het volgende:
Met Hurtigruten zelf heb ik wel ervaring, maar niet met de excursies die ze organiseren. Voor Geiranger is het op zich overbodig om voor bedrag X van boord te gaan om vervolgens hutjemutje in een kleinere boot vervoerd te worden naar wal om daar weer een stukje de berg opgereden te worden om daar weer als een paar loslopende sardientjes vanaf het standaardaard uitzichtspunt naar beneden te mogen kijken. Je beter gewoon op het topdek gaan zitten met een biertje en vanaf daar van de natuur genieten. Zorg er wel voor dat je een van de nieuwste schepen boekt, de faciliteiten zijn stukken beter dan op de oudere generaties.

Om Geiranger vanaf de uitzichtplek te bekijken kan je ook via Ålesund weer via Geiranger naar Oslo rijden, is best een mooie route en dan kan je alles lekker in je eigen tempo doen.
Ja dat laatste waren we sowieso van plan, maar kon op de kaart niet zien of je er dan langs kwam of dat je alles net mist.

Het leek me gezien het karakter van de Hurtigruten eigenlijk ook een beetje een bejaarden- en gezinnenexcursie. Maar wij zijn verder niet zo van het comfort, wat is het verschil precies in faciliteiten? En maakt het qua prijs uit? We zijn sowieso aan bepaalde data gebonden, dus weet niet of je dan nog de keuze hebt?

Nog andere tips om te stoppen op de route Alesund-Oslo?? Nationale Parken? Lillehammer? iets anders?
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  Moderator vrijdag 9 maart 2007 @ 21:14:54 #31
45833 crew  Fogel
pi_47106513
Het is niet de meest directe route, maar die paar kilometer extra maakt op zo'n tocht geen bal uit.
Ik heb geen idee wat het kost, de trips die ik gemaakt hebt zijn allemaal netjes van belastinggeld betaald De schepen varen op vaste data, dus als je perse op dag X moet varen, zit je aan dat schip vast (wij passen gewoon de vergaderdagen aan op welk schip het is).

In het topic Noorwegen staan vrij veel tips, neem daar eens eens kijkje.
In Lillehammer is vrijwel niks te zien, leuk om te stoppen voor een bak koffie, maar daar heb je het wel mee gehad. Tenzij je sportfanaat bent, dan kan je ook naar het Olympische museum toe.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_47115396
van de zomer voor de 5de keer naar noorwegen, weer via kiel-oslo wat toch altijd meer vakantie is dan noodzakelijk vervoer erheen.

Vraag voor de mensen uit noorwegen, (ik weet het niet helemaal relevant voor dit topic) wat zijn de mogelijkheden om stage te lopen in noorwegen? Ik moet volgend jaar stage lopen en dat kan dus ook in het buitenland, 3 maanden noorwegen lijkt me wel wat, de sfeer, het type mensen en de taal en cultuur beter leren kennen. Heeft iemand van jullie contacten met een groothandel/iets in die richting liefst met een nederlandstalige werknemer al is engels ook geen probleem.
  Moderator zaterdag 10 maart 2007 @ 08:29:37 #33
45833 crew  Fogel
pi_47117485
Een ding om vast over na te denken: stagevergoeding is een onbekend begrip! Als je veel mazzel hebt wordt er een kamer voor je geregeld en betaald, maar dat is eerder een uitzondering dan regel. Zonder stagevergoeding en met een Nederlandse stufi kan je niet bepaald luxe eten en drinken.
Het Nederlandse consulaat in Trondheim zit in een shipping bedrijf, dus ik neem aan dat ze ook wel contacten bij groothandels hebben of je in ieder geval in de juiste richting kunnen wijzen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_47201419
Woehoe topic gevonden. Ben gisteravond teruggekomen na 4 dagen "knallen" in Noorwegen.

Verrassingstripje van mijn werk dus donderdag blanco op Schiphol. Drie vluchten later (Amsterdam-Kopenhagen-Oslo-Alta) stonden we ineens in Lapland.

Dus thermopakken aan en in een paar dagen alles gedaan: huskysleeën, sneeuwscootertocht in de avond, slapen in het ijshotel, sami's bezoeken (beetje duf), de start van de grote husky tocht van 1000 km meemaken en flink stappen. Ben helemaal op, maar wat een fantastische ervaring
  maandag 12 maart 2007 @ 19:23:53 #35
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_47201467
Dat klinkt zeker als een leuk tripje om van je werk te krijgen....

Waar vind ik zo'n baan??
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
pi_47201617
quote:
Op maandag 12 maart 2007 19:23 schreef Laurabeest het volgende:
Dat klinkt zeker als een leuk tripje om van je werk te krijgen....

Waar vind ik zo'n baan??
Gek genoeg, ooit is begonnen via een advertentie op marktplaats
  zondag 20 mei 2007 @ 15:47:34 #37
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_49572589
ff dit topic nieuw leven inblazen... Vanaf 3 juni ga ik 8 dagen richting Noorwegen waar ik onder andere Oslo, Bergen, Gausdal, Ardalstangen en Geilo aandoe. Ben benieuwd hoe het er is, en of ik een beetje van die middernachtzon meekrijg. Zin an!
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  zondag 20 mei 2007 @ 15:55:37 #38
103111 Its-Jojo-4you
gone fishin'
pi_49572934
Middernachtszon gaat niet lukken. Wel wat langer licht dan hier
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Moderator zondag 20 mei 2007 @ 17:30:53 #39
45833 crew  Fogel
pi_49576817
Om de middernachtzon te zien moet je ten Noorden van de gemeentes Træna, Lurøy, Rødøy en Rana zijn, daar loopt de poolcircel namelijk doorheen.
Waar jij heen gaat wordt het bijna helemaal donker 's nachts, het ligt namelijk allemaal vrij zuidelijk. Ter hoogte van Trondheim wordt het niet helemaal donker 's nachts (licht genoeg om fotos te maken zonder al te lange sluitertijd), maar de zon gaat wel helemaal onder.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 21 mei 2007 @ 09:09:07 #40
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_49595905
Wij hebben inmiddels de boot van Hirtshals (DK) naar Bergen geboekt!! Als die op tijd aankomt staan we maandag 25 juni om 8 uur 's ochtends in Bergen.

De verdere route wordt waarschijnlijk iets als Flåm (Sognefjorden), Josteldalsbreen, Jotunheimen en dan Oslo.....
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
pi_49596194
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:09 schreef Laurabeest het volgende:
Wij hebben inmiddels de boot van Hirtshals (DK) naar Bergen geboekt!! Als die op tijd aankomt staan we maandag 25 juni om 8 uur 's ochtends in Bergen.

De verdere route wordt waarschijnlijk iets als Flåm (Sognefjorden), Josteldalsbreen, Jotunheimen en dan Oslo.....
Leuk rondje, van alles wat

Heb je er zo'n 2 weken voor? Dan moet dat goed lukken.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_49599799
TVP-tje!

De kogel is door de kerk, na lang twijfelen besloten deze zomer naar Noorwegen te gaan. Ik weet nog vrijwel niets van Noorwegen, dus lijkt me een goede basis om een keer voor op vakantie te gaan

Ben erg benieuwd, want het lijkt me een verschikkelijk mooi land!
  maandag 21 mei 2007 @ 12:14:09 #43
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_49601936
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:23 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

Leuk rondje, van alles wat

Heb je er zo'n 2 weken voor? Dan moet dat goed lukken.
9 dagen ofzo maar, helaas. We laten even van het weer afhangen of we korten op steden of natuur. Als het mooi weer is ben ik liever wat meer buiten, en bovendien doe je zoiets als Oslo makkelijk voor een weekendje met het vliegtuig.
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
pi_49612366
TVP
Ik wil ook al langere tijd een keertje naar noorwegen maar ik zie door de bomen het bos fjorden de natuur nog niet
pi_49614572
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:47 schreef Detroit het volgende:
ff dit topic nieuw leven inblazen... Vanaf 3 juni ga ik 8 dagen richting Noorwegen waar ik onder andere Oslo, Bergen, Gausdal, Ardalstangen en Geilo aandoe. Ben benieuwd hoe het er is, en of ik een beetje van die middernachtzon meekrijg. Zin an!
Klinkt goed! Ik ga zelf in juli Interrailen naar Denemarken, Noorwegen en Zweden, maar ik weet ook nog niet zoveel over Noorwegen, dus leuke tips zijn zeker wel welkom!
Over Gausdal, ardalstangen en geilo weet ik echt helemaal niets, wat voor plaatsen zijn dat en wat is daar te doen?
  maandag 21 mei 2007 @ 21:55:20 #46
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_49624642
quote:
Op maandag 21 mei 2007 17:50 schreef M1RR1E het volgende:

[..]

Klinkt goed! Ik ga zelf in juli Interrailen naar Denemarken, Noorwegen en Zweden, maar ik weet ook nog niet zoveel over Noorwegen, dus leuke tips zijn zeker wel welkom!
Over Gausdal, ardalstangen en geilo weet ik echt helemaal niets, wat voor plaatsen zijn dat en wat is daar te doen?
Ik heb er wat boekjes bijgekregen m.b.t. dingen die daar in de buurt te vinden/doen zijn... Zal later in dit topic interessante dingen (if any) aan je doorgeven. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  maandag 28 mei 2007 @ 18:35:22 #47
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_49859576
Ik ga zeer waarschijnlijk van augustus tot en met december studeren in Oslo. Weet het nog niet 100% zeker helaas... trage noormannen....

Maar ik vroeg me dus af wat voor keus er is op het gebied van Pre-paid. Wil zo goedkoopm ogelijk bellen en smssen uiteraard, en hoef er geen telefoon bij. Weet iemand wat providers of linkjes? Mogen Noorstalig zijn want ik spreek n beetje Noors....

Andere tips over een studieverblijf aldaar zijn ook bijzonder welkom!
Alvast dank
  Moderator woensdag 30 mei 2007 @ 11:17:25 #48
45833 crew  Fogel
pi_49920248
Netcom, Telenor en Chess (www. ervoor en .no erachter en je hebt de link) vechten op het moment om de goedkoopste pre-paid tarieven. Het is bij Telenor nu zo dat pre-paid klanten minder betalen per minuut dan sommige abonementen!
Bij zowat iedere willekeurige kiosk kan je een pakket met telefoon en sim-card en wat beltegoed oppikken voor 300-500 kroon, of meer als je een betere telefoon wil. Tarieven om naar Nederland te bellen kunnen wel extreem verschillen, let daar op. Als je veel mobiel naar Nederland wil bellen is waarschijnlijk Tele2 het goedkoopst. Maar, alle prijzen veranderen zo veel en vaak dat je het zelf even uit moet pluizen. Let op dat je vaak gratis SMS kan sturen, maar dat is alleen naar Noorse telefoons, naar Nederland SMSen kost dan wel een paar kroon.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_49923332
quote:
Op maandag 28 mei 2007 18:35 schreef MevrouwLili het volgende:
Ik ga zeer waarschijnlijk van augustus tot en met december studeren in Oslo. Weet het nog niet 100% zeker helaas... trage noormannen....

Maar ik vroeg me dus af wat voor keus er is op het gebied van Pre-paid. Wil zo goedkoopm ogelijk bellen en smssen uiteraard, en hoef er geen telefoon bij. Weet iemand wat providers of linkjes? Mogen Noorstalig zijn want ik spreek n beetje Noors....

Andere tips over een studieverblijf aldaar zijn ook bijzonder welkom!
Alvast dank
Neem voldoende geld mee.... dat is de enige voorbereiding die je moet treffen Anders dan dat: geniet van Noorwegen! Fantastisch land, leuke mensen, eenvoudige taal...

*Als ik moest kiezen tussen wonen in DK en wonen in NO dan wist ik het wel.... dan zat ik hier nu niet *
Danmark: more usefull every day!
  Moderator maandag 11 juni 2007 @ 01:08:42 #50
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_50318537
Als alles gaat zoals gepland ga ik aanstaande zaterdag met mijn moeder voor 2,5 week richting Noorwegen aangezien we graag midzomernacht daar mee willen maken. Lijkt me erg bijzonder om te zien dat het zo lang licht is We gaan met de auto dus het zal aardig doorrijden worden. Maar wat ik wilde vragen, heeft iemand tips voor waar we echt heen moeten als we toch richting het noorden rijden? Mooie stadjes/natuurgebieden? En aangezien we het uiterste noorden waarschijnlijk niet gaan redden: waar kunnen we het best de midzomernacht doorbrengen? Tips zijn welkom

2,5 jaar geleden ben ik overigens ook in Noorwegen geweest en ik ben echt verliefd geworden op het land We zijn toen in Oslo, Bergen en Trondheim geweest (en een paar stadjes waar ik de naam niet meer van weet ) Heb er echt zin in om weer heen te gaan
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_50320732
Ik ga ook ongeveer 2,5 week; maar dan pas eind juli en begin augustus. Waarschijnlijk het toeristische rondje Oslo, Bergen en Trondheim, maar ja ik ga voor het eerst dus dan wil je die route doen.

Wat me ook erg leuk lijkt is juist ergens tussen in in de natuur te zitten. Iemand tips voor leuke accomodatie "off the beaten track"? Ook voor Oslo, Bergen en Trondheim?
  maandag 11 juni 2007 @ 09:01:24 #52
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_50320968
Dank je Fogel! Ik wist trouwens niet dat Tele2 ook mobiele simkaarten verkocht... Telefoon heb ik overigens al, dus dat scheelt weer...

Heb inmiddels bericht dat het definitief is! Dus heb een vlucht geboekt, kamer geritseld, verzekeringen aangevraagd, voor vakken ingeschreven, geprobeerd hier winterkleding te kopen (is moeilijk als het buiten zowat 30 graden is...). Maar vooral heb ik gruwelijk gespaard. Ben al vaak in Noorwegen geweest dus ik weet hoe duur het kan zijn.
2 augustus ga ik heen en 28 december terug... Kan niet wachten
pi_50321285
Wij gaan de 19e voor 2,5 week ook naar Lapland.
In het noorse deel gaan we o.a. naar de Lofoten. Schijnt een hele mooie eilandengroep te zijn qua natuur. Wellicht een idee voor je.
Daarnaast is Knivskjelodden een tip. Het is namelijk het echte noordelijkste punt. Je kunt er alleen te voet komen. Vandaar kun je de noordkaap mooi zien.
  maandag 11 juni 2007 @ 18:05:30 #54
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_50339704
Had het geloof ik in het vorige topic ook al gezegd, dit jaar weer naar Noorwegen.

Ons rondje is in grove lijnen Bergen - Oppdal - Oslo (tussen door nog een paar andere plaatsen, oa Hemsedal waar we vorig jaar ook geweest zijn maar slechts een deel van de routes hebben kunnen wandelen die we wilden doen)

We hebben de boot van 16 juli vanuit Hirtshals naar Bergen

Nog 5 weekjes
* MewBie zin heeft
  maandag 25 juni 2007 @ 21:59:10 #55
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_50837151
Zo, ben zelf inmiddels al in Noorwegen geweest en vond het er echt onwijs relaxt. .

Vooral Bergen en Ardalstangen vond ik erg leuk. In Bergen was het toen ik er was onwijs goed weer, en dat schijnt daar niet echt vaak voor te komen. . Dan gaan mensen daar op terrassen en in parken flaneren, een beetje zoals je dat hier in Nederland ook hebt in de wat grotere steden als bijvoorbeeld Utrecht en Amsterdam.

Wat ik heel erg vet aan Noorwegen vind is dat ook jongeren daar hartstikke sportief zijn. Ik heb toch een beetje het gevoel dat hier op het "vaste land" dingen als wandelen en bergbeklimmen toch een beetje als duf wordt bevonden door jongeren. In Noorwegen zie je hartstikke veel jongeren die berg of heuvel bedwingen, aan het joggen zijn zonder aanstoot te nemen aan een stijgingspercentage van 4% of meer of aan het fietsen zijn.

Enne, mensen die met de auto rondtoeren tussen Bergen en Oslo: met de auto over de Hardangervidda hoogvlakte crossen is echt een belevenis. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  maandag 25 juni 2007 @ 22:10:34 #56
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_50837713
quote:
Op maandag 25 juni 2007 21:59 schreef Detroit het volgende:
Wat ik heel erg vet aan Noorwegen vind is dat ook jongeren daar hartstikke sportief zijn. Ik heb toch een beetje het gevoel dat hier op het "vaste land" dingen als wandelen en bergbeklimmen toch een beetje als duf wordt bevonden door jongeren. In Noorwegen zie je hartstikke veel jongeren die berg of heuvel bedwingen, aan het joggen zijn zonder aanstoot te nemen aan een stijgingspercentage van 4% of meer of aan het fietsen zijn.
Mwa, je hebt daar ook veel saaie dorpjes met verveelde jeugd en alles wat daarbij hoort (dus te dik, rondhangen, straatracen etc), maar 'på fjelltur' gaan is idd echt een bergrip in Noorwegen
(en dan loopt oma van 64 even makkelijk de berg op als kleinzoon van 5 )
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  dinsdag 26 juni 2007 @ 12:59:43 #57
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_50854710
quote:
Op maandag 25 juni 2007 22:10 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Mwa, je hebt daar ook veel saaie dorpjes met verveelde jeugd en alles wat daarbij hoort (dus te dik, rondhangen, straatracen etc), maar 'på fjelltur' gaan is idd echt een bergrip in Noorwegen
(en dan loopt oma van 64 even makkelijk de berg op als kleinzoon van 5 )
Inderdaad. En dan heb je ook van die gekken die het niet bij wandelen houden, maar gewoon over die bergpaden aan het rennen (!) zijn. Walkmannetje op, en dan hard rennen waar het stikt van uitstekende stenen en meer van zulke dingen die ervoor zorgen dat je goed moet letten waar je je voeten neerzet. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  dinsdag 26 juni 2007 @ 13:45:54 #58
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_50856399
Inderdaad. Vlakbij waar ik vorige zomer op vakantie was (en vroeger ook altijd heen ging met mn ouders) is zo'n berg van 500 meter hoog. Overdag is het daar altijd rustig, maar ik ben er ook een keer 's avonds op gelopen en dan stikt het van de mensen die na het eten gewoon eventjes die berg op en af rennen. (en de jongedames die dat doen krijgen daar echt een goddelijk lichaam door )
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  dinsdag 26 juni 2007 @ 14:56:50 #59
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_50859240
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 13:45 schreef sungaMsunitraM het volgende:
... (en de jongedames die dat doen krijgen daar echt een goddelijk lichaam door )
De jongedames in Noorwegen hebben mij trouwens wel een beetje in vertwijfeling gebracht... Sinds ik in Noorwegen ben geweest, heb ik het idee dat de dames daar wel erg aantrekkelijk zijn terwijl vroeger naar mijn zin toch niets boven Nederlandse dames kon whehehe. Voldoende reden om volgend jaar in de zomer maar eens te gaan kijken of het in Zweden, Denemarken, Finland of ijsland ook zo goed gesteld is met de dames. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_50888151
Klein vraagje:

Ik ben van plan om deze zomer een rondje te reizen van Oslo -> Bergen -> Trondheim -> Oslo, en wellicht nog een plaatsje er tussen in om lekker in de natuur te zijn. Dit wil ik doen per trein. Nu heb ik op de site van de NSB opgezocht dat dit 2.642 Kroon kost.

Nu zijn er ook van die Scandinavian rail passes, en volgens mij is dat goedkoper dan los kaartjes kopen. Kan iemand dat bevestigen en daar wellicht wat meer over vertellen? Ik woon zelf in Utrecht, en het lijkt me dat ze op Utrecht centraal (internationaal) die dingen wel verkopen.
pi_50888261
Er zijn meerdaagse passen. Dwz een aantal reisdagen binnen een periode van een aantal weken. Daarnaast is er nog de scanrail kaart.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Moderator woensdag 27 juni 2007 @ 22:08:56 #62
45833 crew  Fogel
pi_50916977
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 09:06 schreef zatoichi het volgende:
Klein vraagje:

Ik ben van plan om deze zomer een rondje te reizen van Oslo -> Bergen -> Trondheim -> Oslo, en wellicht nog een plaatsje er tussen in om lekker in de natuur te zijn. Dit wil ik doen per trein. Nu heb ik op de site van de NSB opgezocht dat dit 2.642 Kroon kost.

Nu zijn er ook van die Scandinavian rail passes, en volgens mij is dat goedkoper dan los kaartjes kopen. Kan iemand dat bevestigen en daar wellicht wat meer over vertellen? Ik woon zelf in Utrecht, en het lijkt me dat ze op Utrecht centraal (internationaal) die dingen wel verkopen.
De NSB bied ook zogeheten 'minipris' tickets aan. Die moet je vantevoren online bestellen en kosten ongeacht bestemming 199 NOK. Maar, er is wel een op=op voorwaarde, dus wees er snel bij.
Wat je ook kan doen: een klantenkaart aanvragen bij de NSB, dat kost 150-250 kroon (weet het niet precies en nsb.no is momenteel offline), dan krijg je op reizen buiten de spits 40% korting, maar minimaal 10% op alle routes (40% zijn de 'groene' routes in de tabel, 10% de witte).
Als je op normaal tarief rijdt, is het vaak goedkoper om te vliegen...
Maar, dan zie je natuurlijk niet zoveel. Een andere optie is de bus pakken; lavprisekspressen rijdt Oslo-Bergen en Oslo-Trondheim vanaf 49 kroon per enkele reis (moet je vantevoren via internet boeken).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 28 juni 2007 @ 01:34:16 #63
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_50924930
quote:
Op maandag 25 juni 2007 21:59 schreef Detroit het volgende:
Enne, mensen die met de auto rondtoeren tussen Bergen en Oslo: met de auto over de Hardangervidda hoogvlakte crossen is echt een belevenis. .
Wij zijn vorig jaar zo'n beetje de hele Hardangervidda rondgereden, zeer zeker de moeite waard
Het is zelfs de moeite om er voor om te rijden

Moet ik wat foto's uploaden van toen?
pi_50928414
heeft de NSB ook studententarieven toevallig..?
  donderdag 28 juni 2007 @ 10:16:01 #65
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_50929249
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 01:34 schreef MewBie het volgende:

[..]

Wij zijn vorig jaar zo'n beetje de hele Hardangervidda rondgereden, zeer zeker de moeite waard
Het is zelfs de moeite om er voor om te rijden

Moet ik wat foto's uploaden van toen?
Ja, gaarne!

Vond het echt een belevenis om over weg 55 (dat was geloof ik de weg over de Hardangervidda) te rijden en dan muren van sneeuw te zien die echt 8 meter loodrecht naar boven rijkten aan weerszijden van de weg. En dat nog in juni. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  Moderator donderdag 28 juni 2007 @ 11:34:22 #66
45833 crew  Fogel
pi_50931760
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 09:41 schreef MevrouwLili het volgende:
heeft de NSB ook studententarieven toevallig..?
Ja, maar waarschijnlijk niet voor jou...
quote:
Students, who study in Norway or Norwegian citizens studying abroad, who can display a valid student ID, get a 25 % discount on all standard tickets. The student discount can not be used i combination with other discounts.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 28 juni 2007 @ 12:34:41 #67
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_50933791
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 10:16 schreef Detroit het volgende:

[..]

Ja, gaarne!

Vond het echt een belevenis om over weg 55 (dat was geloof ik de weg over de Hardangervidda) te rijden en dan muren van sneeuw te zien die echt 8 meter loodrecht naar boven rijkten aan weerszijden van de weg. En dat nog in juni. .
Er loopt geen weg over de Hardangervidda
Er zijn alleen wegen die er gedeeltelijk in gaan en dan dood lopen.
Vanaf de 7 is er een weggetje die een stuk de H'vidda in gaat (het natuurgebied) en vanaf de 40 is er ook een weg die heel ver de hoogvlakte op gaat.


Gaustatoppen, aan de rand van de H'vidda bij Vemork, foto vanaf ons terras


Een foto langs de route 37/E134/13/7 genomen uit een rijdende auto


Watervalletje langs die route


Als ik het goed heb was dit bij Odda in de buurt, langs route 13


Stukje verder op




Bij Geilo in de buurt, die berg daar in het midden is de Gaustatoppen uit de 1ste foto
Trouwens hele leuke herinnering aan de wandeling over gehouden de hele wandeling heeft er een klein geitje meegelopen



Foto vanaf de hoogvlakte, bij de huisjes is het eindpunt van het eerder genoemde weggetje vanaf de 40

Is zeker de moeite waard om om te rijden als je vanuit Vemork/Tinn naar Geilo/Hol moet

[ Bericht 54% gewijzigd door MewBie op 28-06-2007 13:05:08 ]
  donderdag 28 juni 2007 @ 14:41:17 #68
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_50938548
Gave foto's! Ik denk dat ik met betrekking tot die weg over de Hardangervidda een beetje in de war was. De weg in mijn gedachten gaat namelijk over de Jotunheimen, en het is een tolweg en geen "normale" weg zoals ik misschien heb doen blijken.

Jotunheimen zijn trouwens ook aan te bevelen. .

Geitjes zijn lief trouwens. . Toen ik aan het wandelen was zag ik een aanplakbiljet van een geitenboerderij ergens een paar honderd meter hoogte waar beloofd werd dat je die indruk voorlopig niet meer zou vergeten. Kom ik hijgend en zwetend boven, want 25 graden oid, zijn er helemaal geen geitjes... Grrrr. .
Wel mooi uitzicht tho'.





[ Bericht 12% gewijzigd door Detroit op 28-06-2007 14:47:46 ]
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_50953009
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:34 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ja, maar waarschijnlijk niet voor jou...
[..]
Dankje! Ik ga wel in Noorwegen studeren, dus misschien krijg ik dan wel korting met mijn studentjkaart van daar. Kan het in elk geval proberen...

Ik ruik de pølser al.... Hm... met ketchup og sennep... oeh...
  Moderator donderdag 28 juni 2007 @ 22:50:13 #70
45833 crew  Fogel
pi_50954357
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 22:13 schreef MevrouwLili het volgende:

[..]

Dankje! Ik ga wel in Noorwegen studeren, dus misschien krijg ik dan wel korting met mijn studentjkaart van daar. Kan het in elk geval proberen...

Ik ruik de pølser al.... Hm... met ketchup og sennep... oeh...
Nu ik teruglees ik inderdaad dat je bij de UiO gaat studeren. Heb je inmiddels alles geregeld? Wanneer vertrek je?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_50960203
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 22:13 schreef MevrouwLili het volgende:

[..]

Dankje! Ik ga wel in Noorwegen studeren, dus misschien krijg ik dan wel korting met mijn studentjkaart van daar. Kan het in elk geval proberen...

Ik ruik de pølser al.... Hm... met ketchup og sennep... oeh...
Hebben ze poelser in Noorwegen? Had altijd gedacht dat het een typisch Deens verschijnsel was... Maar ik ben jaloers, ik ging naar Aarhus terwijl ik twijfelde tussen Oslo en Aarhus... Nog steeds weet ik niet wat de beste is geweest...
Danmark: more usefull every day!
  Moderator vrijdag 29 juni 2007 @ 09:32:46 #72
45833 crew  Fogel
pi_50961486
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 07:39 schreef Keksi het volgende:

[..]

Hebben ze poelser in Noorwegen? Had altijd gedacht dat het een typisch Deens verschijnsel was...
'Pølse' betekent niks meer of minder dan 'worst'. Worsten komen in zowat ieder land voor en zijn niet typisch voor Denemarken of Noorwegen (ik persoonlijk associeer worsten voornamelijk met Duitsland). De rode worsten zijn typisch Deens, in Noorwegen is de hot-dog achtige worst het meest populair (en absoluut overal verkrijgbaar).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 29 juni 2007 @ 15:14:52 #73
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_50971832
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 22:50 schreef Fogel het volgende:

[..]

Nu ik teruglees ik inderdaad dat je bij de UiO gaat studeren. Heb je inmiddels alles geregeld? Wanneer vertrek je?
Klopt! Heb al een heleboel geregeld. Alleen m'n beurs moet ik nog aanvragen, maar daar zijn ze in Utrecht een beetje laat mee. Ik ga overigens in Kringsjå wonen, vlak bij Sognsvann.
Ik ga 2 augustus tot en met 28 december. Ik kan echt niet wachten om op dat vliegtuig te stappen
  Moderator vrijdag 29 juni 2007 @ 20:50:59 #74
45833 crew  Fogel
pi_50982836
Kringsjå is wel OK, vlakbij bij het bos, een meertje vlakbij (tip: ga vooral niet naar het meertje wat wat meer afgelegen ligt dan de eerste, tenzij je zin hebt om naaktzwemmende/andere activiteiten van homos te zien...). In de winter hebben ze op het voetbalveld een oefenbaan voor beginnende langlaufers, erg handig. De gebouwen op zich beginnen alleen een beetje oud te worden.

Oslo Sporveier (trams, metro, bus en boten binnen Oslo) heeft overigens een studententarief voor maandkaarten, kan je best wat op besparen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 29 juni 2007 @ 21:55:24 #75
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_50984697
Over die korting had ik inderdaad gehoord. Het schijnt alleen dat de studentenkaarten pas vanaf 13 augustus beschikbaar zijn (aldus mijn Welcomeguide van de UiO). Tot die tijd moet ik het dus met weekkaartjes doen...
Ik had begrepen dat ze Kringsjå al een deel aan het restaureren zijn... of ik ben in de war met een ander complex. In elk geval, ik woon nu ook gammel dus ben wel wat gewend

Na aankomst komen mijn zus en moeder naar Noorwegen. We huren dan een auto en gaan naar Lom en via Lillehammer weer terug naar Oslo. Lom is altijd eenf ijn stekje
  Moderator zaterdag 30 juni 2007 @ 21:19:00 #76
45833 crew  Fogel
pi_51011931
Een handige lijst van de politie... hier gaan ze extra (snelheids)controles houden deze zomer.
quote:
Distrikt 1
** E-18 - Oslo grense - Ørje
** E-6 - Oslo- Svinesund, spesielt strekningen Solli ( der hvor rv. 112 tar av til Fredrikstad) og videre til Skjeberg. Denne strekningen er et annleggsområde for ny E-6. I 2. uke i juli åpnes en ny del av E-6 ca 4 km fra Avkjøring Halden og nordover til Skjeberg. ( Her er det køer blir det køer på de største trafikkdagene - flaskehalsen er Sandsudbrua over Glomma i Sarpsborg).
** Rv. 152 - Oslo- Drøbak
** Rv. 111, Sarpsborg - Mysen
** I tillegg veiene til og fra Ferie- og hytteområdene i Østfold som er
** Rv. 119, Larkollen,
** Rv. 110 og Rv. 116, Onsøy
** Rv. 108 til Hvaler

Distrikt 2
** E-6: Gardermoen - Hamar - Mjøsbrua
** Rv.2: Kløfta - Magnor
** Rv. 3:Elverum - Tynset

Distrikt 3
** E-6: Mjøsbrua - Dovrefjell
** Rv. 4: Hadeland - Mjøsbrua
** E-16/Rv.33: Valdres

Distrikt 4
** UP D04 vil satse spesielt på Rv.7.

Distrikt 5
** E 18, E 134, Rv 308 - Tønsberg- Tjøme, Rv 313 om Holmestrand, Rv 40 Lågendalen - Hvittingfoss og Rv 32 Steinsholt-Skien

Distrikt 6
** E-18 v/Østerholtheia
** E-18 v/Lillesand
** E-39 vest for Kristiansand
** Rv. 9 Kristiansand og nordover Setesdalen
** E-39 ved Lenesfjorden
** E-39 Ålgård - Moi
** E-39 Stavanger - Mekjarvik
** Rv. 44 Klepp/Bryne/Hå

Distrikt 7
** Distrikt 07 prioriterer E 16 (Bergen - Oslo) samt E 39. I tillegg legger vi en del kontroller til Rv 7 over Hardangervidda
** E 16 er Bergen - Lærdal - Oslo (etter motsatt)

Distrikt 8
** I hovedsak E39/136 Ålesund - Romsdal -Oppland grense, E 39 Molde - Halsa - Sør Trøndelag grense.

Distrikt 9
** D. 09 Prioriterer E 6 Klett Oppdal E 39 i Sør-Trøndelag
** E 6 Stjørdal-Levanger-Steinkjer, E 14 Stjørdal - Hegra, E6 Snåsa - Grong

Distrikt 10
** E6 fra Trøndelags-grensen til Mosjøen,
** E6 videre fra Mo i Rana og nordover til Saltfjellet
** Rv80 fra Fauske til Bodø
** E10 fra Bjerkvik og utover mot Vesterålen.

Distrikt 11
** Østfinnmark: E6 + E75
** Vestfinnmark: E6 + E 69 + Rv 93 + Rv 94
** Troms: E6 + E8 + Rv 862.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 1 juli 2007 @ 00:27:10 #77
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_51016938
En sowieso giga uitkijken met alcohol in het verkeer! Gedurende de tijd dat ik in Noorwegen ben geweest ben ik wel 2 keer gecontroleerd! Het schijnt daar een duur grapje te zijn, drinken en rijden.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  Moderator zondag 1 juli 2007 @ 00:55:18 #78
45833 crew  Fogel
pi_51017638
quote:
Op zondag 1 juli 2007 00:27 schreef Detroit het volgende:
En sowieso giga uitkijken met alcohol in het verkeer! Gedurende de tijd dat ik in Noorwegen ben geweest ben ik wel 2 keer gecontroleerd! Het schijnt daar een duur grapje te zijn, drinken en rijden.
Ik ben in de 7 jaar dat ik in Noorwegen woon maar 1 keer op alcohol gecontroleerd....

Maar wat practische informatie:
* De promillegrens is 0.2.
* De boete voor 0.2-0.5 promille is maximaal 10.000 kroon en normaal gesproken zonder gevangenisstraf (maar het is wel een mogelijkheid)
* De boete vanaf 0.5 promille is anderhalf maandloon, maar minimaal 10.000 kroon en daarbij eventueel celstraf

Celstraf kan bij alle promillages, maximaal 1 jaar (maar normaal gesproken slechts 21 dagen tot 3 maanden) en het volgende is gebruikelijk:
- 0.2-0.5 normaal geen cel
- 0.5-1.0 normaal voorwaardelijk cel
- 1.0-1.5 zowel voorwaardelijk als onvoorwaardelijke celstraf is normaal
- vanaf 1.5 is onvoorwaardelijke celstraf de norm
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 2 juli 2007 @ 08:29:35 #79
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_51049240
Je moet ook gewoon niet zuipen en rijden... Vanwege ongelukken, bloed en doden enzo...
  Moderator maandag 2 juli 2007 @ 09:29:07 #80
45833 crew  Fogel
pi_51049929
quote:
Op maandag 2 juli 2007 08:29 schreef MevrouwLili het volgende:
Je moet ook gewoon niet zuipen en rijden... Vanwege ongelukken, bloed en doden enzo...
Zolang de zuiperts zichzelf alleen in het fjord rijden vind ik het prima, maar zogauw er anderen in het spel komen is het een heel ander verhaal. Aangezien het gevaar er altijd is dat er andere betrokkenene zijn, moet je inderdaad gewoon nooit met drank op rijden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 2 juli 2007 @ 12:32:49 #81
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_51054433
Trouwens nog een vraag...
Ik moet in Oslo (liefs goedkoop) gordijnen, kussens, een dekbed, lakens, collegeblokken, een usb netwerkkabel, handdoeken en meer van zulks kopen. Waar behalve Ikea zou ik dit soort dingen kunnen vinden? Ik weet dat -Nille een soort gooi en smijttent is, maar ik weet niet meer echt wat ze verkopen. Zijn er Aldi's/Lidls?
  Moderator maandag 2 juli 2007 @ 15:39:01 #82
45833 crew  Fogel
pi_51060607
quote:
Op maandag 2 juli 2007 12:32 schreef MevrouwLili het volgende:
Trouwens nog een vraag...
Ik moet in Oslo (liefs goedkoop) gordijnen, kussens, een dekbed, lakens, collegeblokken, een usb netwerkkabel, handdoeken en meer van zulks kopen. Waar behalve Ikea zou ik dit soort dingen kunnen vinden? Ik weet dat -Nille een soort gooi en smijttent is, maar ik weet niet meer echt wat ze verkopen. Zijn er Aldi's/Lidls?
Bij www.jysk.no kan je goed terecht voor goedkope dekens, etc, die zitten op meerdere plekken in de stad, kijk op de site voor adressen.
Collegeblokken, geen idee waar je die goedkoop kan halen, waarschijnlijk bij de Nille ja. Bij Nille kan je alles van twijfelachtige kwaliteit kopen wat ze nergens anders hebben of waarvan je niet weet waar ze het zouden kunnen verkopen
Er is een Lidl ergens in of bij Oslo, maar verwacht niet dat het daar veel goedkoper is of dat je er zonder auto kan komen...

De goedkopere supermarkten zijn: Rema 1000, Kiwi, COOP Prix, Rimi. Velen daarvan hebben overigens ook een non-food afdeling waar je pennen, colleblokken en dergelijke kan kopen.
De duurdere supermarkten zijn: ICA, Spar, Ultra en Centra.
Bunnpris zit er een beetje middenin, maar hebben het voordeel dat ze erg lange openingstijden hebben.

Goedkoop is een definitie die je bij moet stellen aan Noorse begrippen, ik gok dat je in het begin alles superduur vind, zelfs in de goedkope winkels
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 2 juli 2007 @ 15:54:44 #83
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_51061106
Vroeger vond ik Noorwegen zó schreeuwend duur! Maar de laatste twee keer dat ik er geweest ben vond ik het wel meevallen. De prijzen zijn in Nederland namelijk ook aanzienlijk gestegen, vooral sinds de euro, dus het verschil is niet meer zo groot als voorheen....
pi_51065070
Ik ga er deze zomer naartoe (Stavanger en een andere stad, 5 dagen), maar ik vroeg me af hoe het met het geld zit? Is het aan te raden veel contant geld in kronen al mee te nemen of is het gewoon makkelijk pinnen daar?
  Moderator maandag 2 juli 2007 @ 20:03:19 #85
45833 crew  Fogel
pi_51069582
Pinnen kan op heel veel plekken, vaak zelfs in kiosken (die hebben dan een 'minibank' bord buiten hangen). Verder kan je bijna overal met je VISA/Mastercard betalen (pizzeria, restaurants, taxi, de trein, etc etc), behalve In supermarkten en dat soort winkels.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 2 juli 2007 @ 20:10:21 #86
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_51069875
Met een gewone pinpas kost het alleen per transactie rond de 1,82, plus 0.2 % koerstoeslag. Met iets uitgebreidere betaalpakketten (zoals betaalpakket van de postbank) hoef je niet de 1,82 te betalen.

Pinnen uit de muur met een creditcard (iig die van de postbank) kost 4,50! Niet doen dus! Betalen in winkels is met een creditcard nagenoeg gratis, dan betaal je alleen de 0,2%.

Om deze reden heb ik ook een betaalpakket aangevraagd. Kost wel 30 euro per jaar, maar dat heb je er al snel uit....
pi_51342852
Nog mensen hier die ook op de boot Kiel-Oslo zitten deze zondag?
  dinsdag 10 juli 2007 @ 23:03:52 #88
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_51343540
Nope, wel Hirtshals - Bergen dinsdag ochtend as.
pi_51343731
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:03 schreef MewBie het volgende:
Nope, wel Hirtshals - Bergen dinsdag ochtend as.
Waar ga je uiteindelijk heen in Noorwegen?
  dinsdag 10 juli 2007 @ 23:09:49 #90
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_51343843
Kiel-Oslo? Bedoel je niet Kiel-Goteborg?
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_51343958
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:09 schreef Detroit het volgende:
Kiel-Oslo? Bedoel je niet Kiel-Goteborg?
Nee, Kiel-Oslo op de MS Color Fantasy van de Colorline.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 23:18:19 #92
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_51344184
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:12 schreef Niek. het volgende:

[..]

Nee, Kiel-Oslo op de MS Color Fantasy van de Colorline.
Dat wist ik nog niet, dat er ook een tussen Kiel en Noorwegen was, weer wat geleerd!

Veel plezier daar in Noorwegen iig. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  dinsdag 10 juli 2007 @ 23:20:01 #93
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_51344253
Terug en heb het echt heerlijk gehad. Prachtig weer, veel gezien, veel gedaan.

Onze route was Bergen - Hardangerfjord met de auto - met de auto via Flam, Borgund en Sogndal naar Solvorn (aan Lusterfjord)-Nigardsbreen- met de auto over Sognefjellet - Lillehammer (alleen om te slapen overigens) en Oslo..... Dat alles in een week. We deden Flam aan met de intentie daar te blijven maar dat vonden we niets, Solvorn waar we uiteindelijk terechtkwamen om te kajakken was veel leuker. De Staafkerk in Borgund was ook de moeite van het omrijden waard, en sowieso is rondrijden in Noorwegen écht geen straf.

Heb erg genoten van het kajakken op het fjord (zeehonden gezien en een bruinvis!), het wandelen en het beklimmen van de gletsjer. De mensen waren ook echt supervriendelijk overal. Wil zeker nog een keer terug en dan absoluut verder naar het Noorden...
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  woensdag 11 juli 2007 @ 01:04:38 #94
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_51347349
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:07 schreef Niek. het volgende:

[..]

Waar ga je uiteindelijk heen in Noorwegen?
ff denken:
1: Sogndal
2: Andalsnes
3: Oppdal
4: Hemsedal

En dan weer met de boot vanuit Oslo naar Kiel
We zijn bijna 3 weken weg.
  woensdag 11 juli 2007 @ 09:44:40 #95
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_51351877
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 01:04 schreef MewBie het volgende:

[..]

ff denken:
1: Sogndal
2: Andalsnes
3: Oppdal
4: Hemsedal

En dan weer met de boot vanuit Oslo naar Kiel
We zijn bijna 3 weken weg.
Lekker lange periode
Denk dat je dan ruim genoeg de tijd hebt om alles goed te bekijken en genoeg te relaxen...
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
pi_51352020
In Noorwegen heb je nooit tijd genoeg om alles te bekijken
Ik ben al een keer of 8 daar op vakantie geweest, voor 5 weken steeds, en nog is er zo veel dat ik niet gezien heb maar wel dolgraag wil zien...
  woensdag 11 juli 2007 @ 10:51:55 #97
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_51353553
Tsja er is altijd meer..... Maar in 3 weken met een auto erbij kun je echt wel veel doen was mijn indruk. Wij hebben al zoveel gedaan in een week.
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  Moderator woensdag 11 juli 2007 @ 21:40:42 #98
45833 crew  Fogel
pi_51375704
Voor de IKEA-liefhebbers die tussen 23 en 27 juli in Oslo zijn heb ik goed nieuws: je kan er gratis overnachten (in de beddenafdeling uiteraard) en krijgt gratis ontbijt op bed!
Even formuliertje invullen, en hopla http://www.ikea.com/ms/no_NO/aktivitet/visitikea.html
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_51384734
quote:
Op maandag 2 juli 2007 15:54 schreef MevrouwLili het volgende:
Vroeger vond ik Noorwegen zó schreeuwend duur! Maar de laatste twee keer dat ik er geweest ben vond ik het wel meevallen. De prijzen zijn in Nederland namelijk ook aanzienlijk gestegen, vooral sinds de euro, dus het verschil is niet meer zo groot als voorheen....
Naast dat dit een off-topic discussie is, is het feitelijk ook onjuist. Maar de Nederlandse salarissen zijn enorm gestegen, wat voor het overgrote deel van de compensatie zorgde. Ooit kon ik me herinneren dat ik 16 gulden voor 1 biertje in Noorwegen betaalde. Dus voor veel studenten is en blijft het duur
Danmark: more usefull every day!
pi_51385807
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:40 schreef Fogel het volgende:
Voor de IKEA-liefhebbers die tussen 23 en 27 juli in Oslo zijn heb ik goed nieuws: je kan er gratis overnachten (in de beddenafdeling uiteraard) en krijgt gratis ontbijt op bed!
Even formuliertje invullen, en hopla http://www.ikea.com/ms/no_NO/aktivitet/visitikea.html
Wat een aktie; ik kom de 23ste aan en blijf dan drie nachten in Oslo

Maar ik denk dat ik het toch maar bij het pension hou waar ik al heb gereserveerd. Wel geinig!
pi_51401333
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 07:57 schreef Keksi het volgende:

[..]

Naast dat dit een off-topic discussie is, is het feitelijk ook onjuist. Maar de Nederlandse salarissen zijn enorm gestegen, wat voor het overgrote deel van de compensatie zorgde. Ooit kon ik me herinneren dat ik 16 gulden voor 1 biertje in Noorwegen betaalde. Dus voor veel studenten is en blijft het duur
Hoezo nou weer offtopic? Het gaat toch over Noorwegen en de prijzen daar? Lijkt me behoorlijk ontopic.
Mijn salaris in NL is niet zo veel gestegen dat ik de extra kosten van mijn brood kan behappen.
Noorwegen mag dan duur genoemd worden, maar ik kan daar voor 75 euro een half jaar sporten (hier 40 per maand). De openbare bibliotheek is er gratis (hier 40 euro per jaar). Studeren is er nagenoeg gratis (slechts kleine semesteravgift), hier 1500 euro per jaar. Het is maar naar welk gebied je wil kijken...
Oja, Ikea is er ook goedkoper
pi_51446488
is noorwegen leuk om een paar dagen door te touren met de auto?
pi_51446776
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 23:04 schreef LoggedIn het volgende:
is noorwegen leuk om een paar dagen door te touren met de auto?
Ja, al is het natuurlijk leuker om langer te gaan maar als je de mogelijkheid hebt om te gaan dan zou ik gaan
pi_51447264
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 23:11 schreef Niek. het volgende:

[..]

Ja, al is het natuurlijk leuker om langer te gaan maar als je de mogelijkheid hebt om te gaan dan zou ik gaan
daar heb ik de tijd en het geld niet voor maar maak nu steeds ritjes in Nederland, en wil weleens wat mooiere plekken zien en lekker rijden Ik zat eerst aan Frankrijk te denken, maar scandinavie wil ik ook een keer heen, misschien dat noorwegen daarom wel interessant is fjorden moet ik wel een keer gezien hebben natuurlijk
pi_51447526
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 23:22 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

daar heb ik de tijd en het geld niet voor maar maak nu steeds ritjes in Nederland, en wil weleens wat mooiere plekken zien en lekker rijden Ik zat eerst aan Frankrijk te denken, maar scandinavie wil ik ook een keer heen, misschien dat noorwegen daarom wel interessant is fjorden moet ik wel een keer gezien hebben natuurlijk
Dus dan ga je met de auto naar Noorwegen rijden en dan na een paar dagen naar huis? Wow Cool tochtje als je alles gaat rijden.
pi_51447805
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 23:29 schreef Niek. het volgende:

[..]

Dus dan ga je met de auto naar Noorwegen rijden en dan na een paar dagen naar huis? Wow Cool tochtje als je alles gaat rijden.
mjah, das wel het id erachter gaat wel aardig wat benzine kosten maar moet toch wel een ervaring zijn
  Moderator vrijdag 13 juli 2007 @ 23:38:59 #107
45833 crew  Fogel
pi_51447879
Als je een 'paar' dagen letterlijk neemt, dan heb je net genoeg tijd om de grens over te rijden en weer om te keren... Naar Oslo is zo'n 1200-1300km en je moet er rekening mee houden dat de snelheidslimieten een stuk lager zijn in het Noorden dan in Nederland.
Je kan in 1 dag naar Oslo rijden, geen probleem, maar de echt mooie fjorden zijn in het westen van het land, en dan moet je al gauw een uur of 5 extra in de auto zitten...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_51448002
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 23:36 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

mjah, das wel het id erachter gaat wel aardig wat benzine kosten maar moet toch wel een ervaring zijn
Zou je niet beter de boot kunnen nemen, van noord denemarken naar zuid noorwegen? Je snijd dan een flink stuk af dus minder benzinekosten en meer ontspannen reizen, kost dan wel weer geld al weet ik niet precies hoeveel.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 23:48:34 #109
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_51448212
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 23:42 schreef Niek. het volgende:

[..]

Zou je niet beter de boot kunnen nemen, van noord denemarken naar zuid noorwegen? Je snijd dan een flink stuk af dus minder benzinekosten en meer ontspannen reizen, kost dan wel weer geld al weet ik niet precies hoeveel.
Wij betaalden 280 euro met zijn tweeën in een tweepersoons kabine beneden het autodek voor een enkeltje naar Bergen + auto < 5 meter. De tocht duurt 23 uur dan ook nog. Je kunt voor de fjorden denk ik wel het best naar Bergen of naar Stavanger gaan. Dat kan vanuit Hirtshals of vanuit Hanstholm in denemarken. Je kunt ook naar Kristiansand gaan maar dan moet je nog wel een eindje rijden voordat je bij de echt mooie fjorden komt. Maar ook dat scheelt met helemaal rijden, en die boten vertrekken dagelijks (een paar keer per dag zelfs geloof ik).
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  Moderator vrijdag 13 juli 2007 @ 23:56:00 #110
45833 crew  Fogel
pi_51448484
Kystlink heeft regelmatig zeer scherpe prijzen voor vervoer van Denemarken naar Noorwegen vv. Kijk op www.kystlink.no voor prijzen.
Andere alternatieven: www.colorline.no www.stenaline.no www.fjordline.no en www.dfds.no
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_51448558
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 23:42 schreef Niek. het volgende:

[..]

Zou je niet beter de boot kunnen nemen, van noord denemarken naar zuid noorwegen? Je snijd dan een flink stuk af dus minder benzinekosten en meer ontspannen reizen, kost dan wel weer geld al weet ik niet precies hoeveel.
t scheelt qua afstand wel enorm idd, de vraag is of het goedkoper is het is ongeveer 5-7 uur varen (kan je slapen ), maar de link die ik vond gaf geen prijzen online
pi_51448638
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 23:48 schreef Laurabeest het volgende:

[..]

Wij betaalden 280 euro met zijn tweeën in een tweepersoons kabine beneden het autodek voor een enkeltje naar Bergen + auto < 5 meter. De tocht duurt 23 uur dan ook nog. Je kunt voor de fjorden denk ik wel het best naar Bergen of naar Stavanger gaan. Dat kan vanuit Hirtshals of vanuit Hanstholm in denemarken. Je kunt ook naar Kristiansand gaan maar dan moet je nog wel een eindje rijden voordat je bij de echt mooie fjorden komt. Maar ook dat scheelt met helemaal rijden, en die boten vertrekken dagelijks (een paar keer per dag zelfs geloof ik).
dat stukje water tussen denemarken en norwege is genoeg per boot Hirtshals - Kristiansand ziet er op het 1e gezicht als beste optie uit dan.. Boten varen idd meerdere keren per dag
  zaterdag 14 juli 2007 @ 00:01:21 #113
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_51448701
Colorline geeft wel prijzen in ieder geval, maar de site werkt niet echt handig. Ik kwam ook niet in eerste instantie makkelijk daar waar ik zijn wilde....
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
pi_51448753
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 23:38 schreef Fogel het volgende:
Als je een 'paar' dagen letterlijk neemt, dan heb je net genoeg tijd om de grens over te rijden en weer om te keren... Naar Oslo is zo'n 1200-1300km en je moet er rekening mee houden dat de snelheidslimieten een stuk lager zijn in het Noorden dan in Nederland.
Je kan in 1 dag naar Oslo rijden, geen probleem, maar de echt mooie fjorden zijn in het westen van het land, en dan moet je al gauw een uur of 5 extra in de auto zitten...
paar dagen -> 2 of 3 dagen in noorwegen, en dan nog 2x 2 dagen heen en terug reizen oid Kijken wat realistisch is
  Moderator zaterdag 14 juli 2007 @ 00:03:21 #115
45833 crew  Fogel
pi_51448766
Of je vliegt naar bv Bergen en huurt daar een auto voor een paar dagen, scheelt een hoop heen en weer rijden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_51449285
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 00:03 schreef Fogel het volgende:
Of je vliegt naar bv Bergen en huurt daar een auto voor een paar dagen, scheelt een hoop heen en weer rijden.
maar das minder leuk.. wil juist met mn eigen auto
pi_51449330
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 00:01 schreef Laurabeest het volgende:
Colorline geeft wel prijzen in ieder geval, maar de site werkt niet echt handig. Ik kwam ook niet in eerste instantie makkelijk daar waar ik zijn wilde....
vind het wel moeilijk te begrijpen in het noors heb nu idd wat gevonden,[...]

250 euro lijkt ook mogelijk te zijn maar t scheelt maar ~500km trouwens
  zaterdag 14 juli 2007 @ 12:26:28 #119
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_51457694
Wij hebben het een keer uitgerekend voor vanuit ons huis naar Oslo wat het kost om alles met de auto te doen (benzine + tol + overnachtingen: 1 in Denemarken en 1 aan de Noors/Zweedse grens), met de boot kiel-goteborg(overnachting op de boot) of de boot kiel-oslo

De laatste viel bij ons af omdat je 's avonds in Oslo aankomt, niet handig als je dan nog een paar honderd km moet rijden
En de eerste 2 opties scheelde kwa kosten niet zo heel erg veel maar koste wel een dag minder reizen als je met de boot gaat. En als je al 2 keer heen en weer over die brug bent gereden is dat ook niet meer zo boeiend.

Waren we wel met 3 personen.
Onze conclusie: boot == beter
Het scheelt gewoon overall 2 dagen, die je extra in Noorwegen kan zijn
  zaterdag 14 juli 2007 @ 12:32:14 #120
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_51457812
Kiel-Olso met de Color Line kom je 's ochtends in Oslo aan hoor
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zaterdag 14 juli 2007 @ 12:40:35 #121
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_51457989
Ik kan mij herrineren dat je 's avonds aankwam of is dat Stena Line?
  zaterdag 14 juli 2007 @ 12:48:58 #122
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_51458199
Color Line Kiel-Olso vertrekt 14.00 en komt de volgende dag om 9.30 aan. (zowel heen als terug)
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zaterdag 14 juli 2007 @ 15:20:26 #123
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_51461733
Stena Line kent alleen frederikshavn - Oslo, lekker boeiend ook eigenlijk...
Nog 2 dagen
pi_51463344
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 12:48 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Color Line Kiel-Olso vertrekt 14.00 en komt de volgende dag om 9.30 aan. (zowel heen als terug)
Inderdaad Morgen is het zo ver
  zaterdag 14 juli 2007 @ 16:39:20 #125
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_51463777
Op zo'n boot is de reis ook al echt vakantie
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  zondag 15 juli 2007 @ 18:56:30 #126
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_51497365
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 16:39 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Op zo'n boot is de reis ook al echt vakantie
hebben wij ook gedaan. Genoten, zowel de heen- als terugreis
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
pi_51499368
Even mee lezen.

Wil van de winter drie steden zien.

Oslo -> Bergen
Bergen -> Trondheim
Trondheim ->Oslo

Ben erg benieuwd!
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
  Moderator zondag 15 juli 2007 @ 20:38:14 #128
45833 crew  Fogel
pi_51500427
quote:
Op zondag 15 juli 2007 20:07 schreef Setambre het volgende:
Even mee lezen.

Wil van de winter drie steden zien.

Oslo -> Bergen
Bergen -> Trondheim
Trondheim ->Oslo

Ben erg benieuwd!
Trondheim-Oslo-Bergen of Bergen-Oslo-Trondheim zijn routes die per auto of trein vele malen practischer is dan Oslo-Bergen-Trondheim. Als je vliegt maakt het natuurlijk geen bal uit. Om van Bergen naar Trondheim te komen, moet een aantal fjorden over namelijk. Als je tolwegen en veerboten geweldig vind, moet je vooral die route pakken, want je komt er genoeg tegen .
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 16 juli 2007 @ 16:52:18 #129
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_51526592
Nog een paar uurtjes

Foto's zien jullie vanzelf wel verschijnen over een week of 3
pi_51530276
quote:
Op zondag 15 juli 2007 20:38 schreef Fogel het volgende:

[..]

Trondheim-Oslo-Bergen of Bergen-Oslo-Trondheim zijn routes die per auto of trein vele malen practischer is dan Oslo-Bergen-Trondheim. Als je vliegt maakt het natuurlijk geen bal uit. Om van Bergen naar Trondheim te komen, moet een aantal fjorden over namelijk. Als je tolwegen en veerboten geweldig vind, moet je vooral die route pakken, want je komt er genoeg tegen .
Bedankt voor het advies

Ik was van plan om met Sterling naar Oslo te gaan en daar te trein te pakken naar Bergen dan naar Trondheim en weer terug naar Oslo om het vliegtuig terug te nemen naar Amsterdam...

Maar even kijken of het voordelig is om met de veerboot te gaan...
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
  Moderator maandag 16 juli 2007 @ 21:07:54 #131
45833 crew  Fogel
pi_51535473
quote:
Op maandag 16 juli 2007 18:53 schreef Setambre het volgende:

[..]

Bedankt voor het advies

Ik was van plan om met Sterling naar Oslo te gaan en daar te trein te pakken naar Bergen dan naar Trondheim en weer terug naar Oslo om het vliegtuig terug te nemen naar Amsterdam...

Maar even kijken of het voordelig is om met de veerboot te gaan...
De trein van Bergen naar Trondheim is via Oslo, een directe verbinding is er niet. Je kan vanaf 3 maanden vantevoren een zogenaamd minipris treinticket kopen op www.nsb.no, dat kost je dan 199 kroon.
Vliegen van Bergen naar Trondheim kan ook, vanaf 600 kroon (75¤) incl alle belastingen, met de SAS (www.sas.no) of Norwegian (www.norwegian.no).
Bus tussen Bergen en Oslo en Trondheim en Oslo kan al vanaf 49 kroon met www.lavprisekspressen.no.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 16 juli 2007 @ 21:33:23 #132
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_51536467
Niet alle minipris tickets kosten kr 199 volgens mij... Bij veel reizen kwam ik alleen op kr 299 uit... Ook al keek ik vroeg van tevoren. Ik dacht dat alle reizen, ongeacht bestemming, 199 kostten...
  Moderator maandag 16 juli 2007 @ 21:41:09 #133
45833 crew  Fogel
pi_51536794
quote:
Op maandag 16 juli 2007 21:33 schreef MevrouwLili het volgende:
Niet alle minipris tickets kosten kr 199 volgens mij... Bij veel reizen kwam ik alleen op kr 299 uit... Ook al keek ik vroeg van tevoren. Ik dacht dat alle reizen, ongeacht bestemming, 199 kostten...
Mja, klopt, is iets nieuws van ze. Er zijn tegenwoordig twee minipris categorieen: een van 199 en een van 299. Die van 199 zijn vrij snel uitverkocht (net als de goedkoopste stoelen bij luchtvaartmaatschappijen) en dan gaan ze verder met een X-aantal tickets van 299. Als die ook op zijn, mag je de volle prijs betalen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 16 juli 2007 @ 23:07:06 #134
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_51540637
Nou, ik krijg sterk het idee dat er op de lange ritten gewoon géén 199 tarieven zijn. Lillehammer-Oslo bijvoorbeeld wel, Trondheim Oslo bestaat alleen in 299.... Jammer... Meen evengoed niet erg duur...

Edit:
onee.... Trondheim Oslo met de nachttrein is wel kr. 199... Er zijn dus gewoon bizar weinig 199 opties...
pi_51541516
ik ga over minder dan 2 weken naar oslo, en wil graag op een camping zitten met een tentje. aanbevelingen? en de kosten per nacht

Clubs die ik moet bezoeken? de omgeving?

misschien wil ik ook wel even vissen aan de kust, wat zal ik meenemen en wat voor aas, wat kan ik eventueel vangen? of zal ik per boot gaan? graag wil ik ook een koningskrab zien daar, waar kan ik dit het beste doen?

dank je!
I pwn u!
  Moderator dinsdag 17 juli 2007 @ 00:04:43 #136
45833 crew  Fogel
pi_51542967
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:27 schreef weasel85 het volgende:
ik ga over minder dan 2 weken naar oslo, en wil graag op een camping zitten met een tentje. aanbevelingen? en de kosten per nacht

Clubs die ik moet bezoeken? de omgeving?

misschien wil ik ook wel even vissen aan de kust, wat zal ik meenemen en wat voor aas, wat kan ik eventueel vangen? of zal ik per boot gaan? graag wil ik ook een koningskrab zien daar, waar kan ik dit het beste doen?

dank je!
Ik weet dat er een camping op Ekeberg zit (http://www.ekebergcamping.no/), prijzen moet je even nakijken op de site. Is niet bepaald centraal, maar je hebt er erg goed uitzicht. Er gaat een bus naar het centrum, dus vervoer heen en weer is niet zo lastig.

Clubs als in uitgaansgelegenheden? Ligt er maar net aan wat je wil en hoe oud je bent.
Bij Onkel Donald (vlakbij het oude deel van de universiteit) is het op vrijdag en zaterdagavond altijd feest, en ook bij de bar eronder, John bar. Voor beiden moet je geloof ik 23 zijn om binnen te mogen.
Verder heb je Smuget, ideaal als je dames wil scoren... ligt vlakbij het stadhuis en ook daar moet je 23 zijn om binnen te komen als ik het goed herinner.
Aan Bogstadveien zit ook vanalles....

Voor vissen heb je een visvergunning nodig, zal vast te koop zijn bij het toeristenkantoor in het centrum en daar hebben ze dan neem ik aan ook info over aas en plekken.
Koningskrabben komen zover ik weet alleen aan de westkust ter hoogte van Trondheim en verder naar het noorden voor, die zal je in Oslo dus alleen bij de visboer zien.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 17 juli 2007 @ 08:00:08 #137
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_51548013
De laatste jaren zijn wij in Oslo naar de Bogstad camping geweest, zo'n beetje onder de Holmenkollen. Prima busverbinding naar de stad, recht voor de camping. Ook zit er een kleine supermarkt en een benzinestation. (www.bogstadcamping.no)
Tent en auto is 245 kr per nacht, op beide campings.

Ik vind beide campings weinig idyllisch, maargoed, het zijn dan ook stadscampings. Je kan er ook voor kiezen om iets verder uit de buurt te gaan staan...
pi_51548171
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:27 schreef weasel85 het volgende:
ik ga over minder dan 2 weken naar oslo, en wil graag op een camping zitten met een tentje. aanbevelingen? en de kosten per nacht

Clubs die ik moet bezoeken? de omgeving?

misschien wil ik ook wel even vissen aan de kust, wat zal ik meenemen en wat voor aas, wat kan ik eventueel vangen? of zal ik per boot gaan? graag wil ik ook een koningskrab zien daar, waar kan ik dit het beste doen?

dank je!
Wat camping betreft: ook wij hebben in 2005 op de Ekeberg Camping gestaan. Wat een uitzicht Vanaf je tent heb je een prachtig uitzicht over de stad, en met de stadsbus ben je in 10 minuten op het station
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_51567781
Iedereen bedankt! ik ben wel 21, maar ach, 't zal er goed toeven zijn ';) ennuh... smuget... dank je voor de tip!
I pwn u!
pi_51567939
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 19:15 schreef weasel85 het volgende:
Iedereen bedankt! ik ben wel 21, maar ach, 't zal er goed toeven zijn ';) ennuh... smuget... dank je voor de tip!
waarom is het van belang dat je 21 bent verwacht je dat dat ons verbaast?
  dinsdag 17 juli 2007 @ 19:28:12 #141
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_51568173
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 19:20 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

waarom is het van belang dat je 21 bent verwacht je dat dat ons verbaast?
omdat iemand hierboven als tips alleen clubs voor boven de 23 noemde .
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
pi_51568569
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 19:28 schreef Laurabeest het volgende:

[..]

omdat iemand hierboven als tips alleen clubs voor boven de 23 noemde .
I pwn u!
pi_51571593
nog een vraagje. Kan ik mijn spullen achterlaten op 't camping of?...

alleen belangrijke spullen neem ik mee natuurlijk, maar ik heb niet zo'n zin om de heletijd met me rugzak te lopen sjouwen
I pwn u!
  dinsdag 17 juli 2007 @ 20:57:51 #144
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_51571666
Ligt eraan waar je zit.

In het zuiden, in toeristische gebieden en in de buurt van grote steden wordt wel wat gejat, maar op het platteland kan je alles los en open laten staan.

Edit: ik zie dat je in de buurt van Oslo gaat zitten, daar zou ik gewoon de normale voorzichtigheid betrachten.. dus portemonnee, camera, mp3 etc niet onbewaakt laten.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_51571842
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 20:57 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ligt eraan waar je zit.

In het zuiden, in toeristische gebieden en in de buurt van grote steden wordt wel wat gejat, maar op het platteland kan je alles los en open laten staan.

Edit: ik zie dat je in de buurt van Oslo gaat zitten, daar zou ik gewoon de normale voorzichtigheid betrachten.. dus portemonnee, camera, mp3 etc niet onbewaakt laten.
ok, maar tentje etc, kan ik wel laten staan? of.. moet ik daarvoor eerst evne naar de beheerder?
of tentje opruimen en bij de beheerder achterlaten? het is maar 1 tas namelijk
I pwn u!
  dinsdag 17 juli 2007 @ 21:09:33 #146
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_51572112


Je tent kan je wel laten staan hoor, en kleren en slaapzak enzo kan je er ook wel in laten liggen
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_51575622
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 21:09 schreef sungaMsunitraM het volgende:


Je tent kan je wel laten staan hoor, en kleren en slaapzak enzo kan je er ook wel in laten liggen
dat hoop ik dan maar
I pwn u!
  dinsdag 17 juli 2007 @ 23:04:53 #148
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_51576628
Whehe. Ik had echt een veel veiliger gevoel met mijn spullen in Scandinavië dan waar dan ook. In de steden staan fietsen op 1 klein slotje, enz. Het gevaarlijke is natuurlijk dat je je daardoor laat misleiden. Zakkenrollers zijn overal.
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  woensdag 18 juli 2007 @ 08:21:56 #149
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_51582803
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 21:02 schreef weasel85 het volgende:

[..]

ok, maar tentje etc, kan ik wel laten staan? of.. moet ik daarvoor eerst evne naar de beheerder?
of tentje opruimen en bij de beheerder achterlaten? het is maar 1 tas namelijk
Tuurlijk kan je je tent laten staan, wahhaha. Arme beheerde, als ie alle tenten in zijn hokkie gestouwd krijgt
Ik heb nog nooit meegemaakt dat je je tent op moest ruimen als je wegging
  woensdag 18 juli 2007 @ 23:25:07 #150
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_51611088
Ik ga van 25 augustus tot en met 9 september naar Noorwegen . Met de auto van Hanstholm naar Kristiansand en van daaruit het zuiden/zuidwesten (tot iets boven Bergen, gok ik) verkennen. Ben benieuwd. Komende weken es wat concreter een route plannen .
pi_51671962
Ik zit nu in Noorwegen, kijk uit over een heleboel bomen, achter me liggen in de verte de met sneeuw bedekte toppen van de Jotunheimen en buiten schijnt de zon al 2 dagen nonstop. Nog 1,5 week te gaan en dan weer naar huis
  Moderator vrijdag 20 juli 2007 @ 20:16:46 #152
45833 crew  Fogel
pi_51672925
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 19:45 schreef Niek. het volgende:
Ik zit nu in Noorwegen, ..... en dan weer naar huis
Ik ook... ben 7 jaar geleden gewoon niet terug naar Nederland gegaan.
Motto: Je moet niet naar huis.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 20 juli 2007 @ 20:20:43 #153
138914 Slappy
ambtenaar
pi_51673044
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 19:45 schreef Niek. het volgende:
Ik zit nu in Noorwegen, kijk uit over een heleboel bomen, achter me liggen in de verte de met sneeuw bedekte toppen van de Jotunheimen en buiten schijnt de zon al 2 dagen nonstop. Nog 1,5 week te gaan en dan weer naar huis
Wil je liever terug naar Nederland
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_51673161
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 20:20 schreef Slappy het volgende:

[..]

Wil je liever terug naar Nederland
Nee, juist niet, daarom ook de Zou hier veel liever nog een flinke tijd blijven
  vrijdag 20 juli 2007 @ 20:34:14 #155
138914 Slappy
ambtenaar
pi_51673455
Zijn die vrouwen daar wat aardig
Nou effe serieus sneeuwt het daar al
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_51673504
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 20:34 schreef Slappy het volgende:
Zijn die vrouwen daar wat aardig
Nou effe serieus sneeuwt het daar al
Mensen hier zijn aardig en nee, het sneeuwt hier niet Al kan je in de Jotunheimen goed langlaufen en skieeen enzo.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 20:37:40 #157
138914 Slappy
ambtenaar
pi_51673556
Is de huur van huisjes net zoals in Finland goedkoop?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_51673625
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 20:37 schreef Slappy het volgende:
Is de huur van huisjes net zoals in Finland goedkoop?
Geen idee, mn ouders betalen.... Zal even kijken of ik nu de prijs kan vinden van het huisje waar we in zitten.

edit:
Als je er vanaf 8 augustus ingaat ben je voor 15 dagen 930 euro kwijt, zal nu dus nog iets duurder zijn.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 20:43:16 #159
138914 Slappy
ambtenaar
pi_51673704
ik bedoelde gewoon huurhuis
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_51673750
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 20:43 schreef Slappy het volgende:
ik bedoelde gewoon huurhuis
haha, dan zou ik het echt niet weten, of je moet in een vakantiehuis gaan wonen maar dat word dan een dure grap.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 21:59:10 #161
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_51676093
Ik heb nog 12 dagen de tijd om kleding voor 5 maanden in een koffer te stoppen
pi_51676760
Tip voor degenen die met de boot willen: masterferries. Spotgoedkoop en je staat binnen 2 uur op Kristiansand vanaf Denemarken.

Nu mijn probleem: dankzij een verschuiving van de tijden komen we pas om 01:00 op Kristiansand aan. Weet iemand een camping in de omgeving waar je ook in de nacht in kunt checken? Een andere optie is om 's nachts gewoon door te karren naar iets verderop in Noorwegen, maar eigenlijk ben ik bang dat ik dan een stuk ga missen, of die omgeving niet boeiend? We willen de kustlijn volgen
  Moderator vrijdag 20 juli 2007 @ 22:27:32 #163
45833 crew  Fogel
pi_51677037
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 20:43 schreef Slappy het volgende:
ik bedoelde gewoon huurhuis
Ligt er nogal aan waar je wil huren en wat je wil huren.
In Oslo (in en nabij) centrum ben je voor een apartement met twee slaapkamers al snel 1200¤ per maand kwijt. Een heel (rijtjes)huis in de buitenwijken van Oslo (10-20km van het centrum vandaan) zou je -als je een beetje mazzel hebt- al voor 1500¤ per maand kunnen huren.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_51689590
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 22:17 schreef neographikal het volgende:
Tip voor degenen die met de boot willen: masterferries. Spotgoedkoop en je staat binnen 2 uur op Kristiansand vanaf Denemarken.
wtf 120 euro voor heen en weer tripje, das wel beter
  zaterdag 21 juli 2007 @ 12:37:04 #165
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_51689716
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 22:17 schreef neographikal het volgende:
Tip voor degenen die met de boot willen: masterferries. Spotgoedkoop en je staat binnen 2 uur op Kristiansand vanaf Denemarken.
Afgelopen week ook geboekt . Betaal 106 euro voor een retourtje van 2 personen met auto .
  zondag 22 juli 2007 @ 03:12:13 #166
68726 Versie1
Goede winden..
pi_51710292
Heb in 97 een half jaar in oslo gestudeerd. Handelshogeskol BI. We woonden naast het anker hotel vlakbij school.

Dinsdag vertrekken ik weer voor 2 weken naar noorwegen.... ga weer biertje drinken in oude studentenkroeg daar....
  Moderator zondag 22 juli 2007 @ 10:30:05 #167
45833 crew  Fogel
pi_51712315
@Versie1: Als je het 10 jaar geleden is dat je in Oslo bent geweest, zal het vast een schokkende bedoeling worden voor je daar op Grünnerløkka; "iedereen" wil nu daar wonen omdat het helemaal "hot" en "hip" is... nieuwe bars en restaurants openen en gaan failliet in recordtempo want iets is maar heel eventjes "hip".
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 29 juli 2007 @ 13:44:18 #168
119887 MevrouwLili
Sip...Gak...
pi_51932503
Bij wat voor winkels kan ik digitale foto's laten afdrukken? Ik kreeg het idee dat het niet bij supermarkten kan, zoals in Nederland.
  Moderator zondag 29 juli 2007 @ 13:56:15 #169
45833 crew  Fogel
pi_51932768
quote:
Op zondag 29 juli 2007 13:44 schreef MevrouwLili het volgende:
Bij wat voor winkels kan ik digitale foto's laten afdrukken? Ik kreeg het idee dat het niet bij supermarkten kan, zoals in Nederland.
Japan foto en foto knudsen zitten overal, bij COOP supermarkten hebben ze af en toe ook een fotoafdeling. In sommige Narvesen (of was het toch 7/11?) kiosken hebben ze nu een soort van instant afdruk automaten staan, mik je geheugenkaart erin, kies de fotos, jas je creditcard door de gleuf en je krijgt binnen een mum van tijd je fotos (voor een bloedprijs, maar wel snel ).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 20:44:44 #170
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_52083650
Vanavond weer thuis gekomen

Foto's komen denk ik van het weekend.
Hebben weer een aantal zeer mooie wandelingen gemaakt.
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 11:48:00 #171
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_52094467
Ik wil terug!!!
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
pi_52098642
Ik ben inmiddels gearriveerd in Oslo. Tot nu toe bevalt het zeer goed (2 dagen )
Ben er ook achter dat Noorwegen helemaal niet duur hoeft te zijn. Waar zie je in Nederland bijvoorbeeld collegeblokken voor 60 cent? Zelfs bij de Action zijn ze 90 cent.

Heb bij het vreemdelingenkantoor in Oslo wel een dikke 2 uur moeten wachten. Is dat normaal bij zulke instanties? Ik ben maar wat gaan winkelen, want ik zag mezelf niet 2 uur tussen de immigrantenfamilies (met kleine, luidruchtige kinderen) zitten....
  Moderator zaterdag 4 augustus 2007 @ 16:14:57 #173
45833 crew  Fogel
pi_52098961
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 15:54 schreef MevrouwLili het volgende:
Heb bij het vreemdelingenkantoor in Oslo wel een dikke 2 uur moeten wachten. Is dat normaal bij zulke instanties? Ik ben maar wat gaan winkelen, want ik zag mezelf niet 2 uur tussen de immigrantenfamilies (met kleine, luidruchtige kinderen) zitten....
Ja, dat is normaal, UDI is erg traag. Het is niet helemaal zonder reden dat je de nummers vanaf de straat (en dus ook vanuit de 7/11 aan de overkant van de straat) kan zien. Kan je rustig buiten wachten en een bak koffie pakken en wat nuttigs doen ipv in dat benauwde stinkhok te zitten.
Een gevaar van gaan winkelen: af en toe gaan de nummers heel snel omdat de mensen niet op komen dagen, ben je zo 10-20 verder voordat je het doorhebt.
Verwacht trouwens niet dat je antwoord krijgt binnenkort, ze liggen enorm achter. Mijn aanvraag van maart was in juli behandeld.... moet alleen nog steeds een keer me daar melden om weer zo'n sticker in de pas te krijgen (jij zal waarschijnlijk gewoon een losse kaart krijgen).
Ik snap niet dat ze geen EØS en een niet-EØS systeem hebben, ik wil niet op die moeilijke gevallen wachten die hun paspoort onderweg van hun eigen land naar Noorwegen 'zijn kwijtgeraakt'. Ik heb betere dingen te doen zoals werken zodat die trage lui (UDI) van mijn belastinggeld traag kunnen zitten wezen
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_52102924
Ik had ook zowat mijn nummer gemist. Mocht gelukkig nog even tussendoor. Ik had al wel met mezelf afgesproken dat ik gewoonw at dingetjes ging doen in de stad (biebpasje aanvragen, boodschappen etc) en dan tussendoor even kijken of ik aan de beurt ben.

Ze hadden op de site van UiO wel gezegd dat je beter rond 8.15 kon komen, maar ik dacht ach, een rijtje kan ik wel aan....

Maar ik was binnen 2 minuten weer weg. Brief, invulformulier en foto's afgegeven en was weer klaar. Andere families stonden wel een half uur aan een balie....

Morgen ga ik Hovedøya eens verkennen
  Moderator zaterdag 4 augustus 2007 @ 22:30:09 #175
45833 crew  Fogel
pi_52106441
Dat bedoel ik, EU burgers nemen normaal gesproken maar 2 minuten in beslag, waarom krijgen we geen voorrang? Maargoed, dat is misschien meer iets voor een apart topic in KAA.

Ga ook naar Gressholmen als je toch op de boot zit, als het goed is zitten daar enorm veel konijnen (en zo niet -ze waren van plan de meeste af te schieten- kan je nog altijd een biertje pakken in het restaurant daar)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 15 augustus 2007 @ 13:49:23 #176
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_52388251
Wat later als geplanned
Wat foto's van mijn vakantie
foto's geresized door windows zelf, dus kwaliteit is wat minder


Bergje langs route 13, is trouwens een zeer mooie route je gaat oa met allemaal haarspeld bochten langs een bergwand omhoog over een weg die ongeveer 1,5e auto breed is


Wat verderop langs dezelfde weg, ruim een meter sneeuw/ijs


Ons uitzicht vanaf onze veranda nabij Sogndal


Dit vondt ik persoonlijk 1 van de mooiste wandelingen van de vakantie, naar het Aurdalsbreen.
Strak blauwe lucht, 25+ graden, bloedverziekend heet dus in dat dal


Het Aurdalsbreen zelf


Fototje van de bovenkant van 1 van de wanden


Fotootje de andere kant op in het dal.


Trollstigen, een must see als je bij Andalsnes bent, zeer tof om te rijden.
Zo vlak langs een paar honderd meter hoge afgrond jammer dat het zo gigantisch toeristisch is


Geen idee hoe die top heet, is iig ook bij de Trollstigen in de buurt.


Idem.


Tijdens een wandeling naar de Trollstigen, blijft een machtig mooi gezicht.
Ook fantastisch om te zien hoe het verkeer zichzelf regelt met alle tourbussen, veel te brede/lange caravans.
Niemand die asosciaal nog ff denkt een stuk verder te kunnen rijden en zichzelf zo in de penarie werkt
Al was het af en toe best wel krap met een dubbelassige caravan vs. tourbus


De Amotan waterval.


Amotan vanuit een andere hoek, met regenboog.


Ik dacht de Lindefossen waterval, net om de hoek bij Amotan


Uitzicht 's morgens vroeg vanaf ons balkon in Oppdal


Ondergetekende die nog een lange klim te gaan had naar 1900m (Ranastongji) (en nee, die top die je daar ziet was bij lange na niet het hoogste punt )


Maar eenmaal bij 1900m aangekomen is het uitzicht


Zelfde bergtop, over het randje ging het een paar honderd meter recht naar beneden, daar sta je dan met je hoogtevrees
pi_52388293
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 13:49 schreef MewBie het volgende:
Gaaf hoor .

Over minder dan twee weken ben ik er ook .
  woensdag 15 augustus 2007 @ 14:00:39 #178
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_52388622
Hmm, webspace lijkt plat te liggen

edit: het complete http gedeelte van xs4all lijkt zelfs plat te liggen

edit2: zo te zien werkt alles weer.

[ Bericht 26% gewijzigd door MewBie op 15-08-2007 14:10:27 ]
pi_52388693
het is btw een camera geworden ipv tripje naar noorwegen.. combi was natuurlijk ideaal geweest, maarja..
pi_52395242
Noorwegen
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 17:50:11 #181
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_52456284
Prachtige foto's!

Wij denken eraan om in november naar Noorwegen te gaan. In juni hebben we een rondreis langs kampeerhutten gedaan, en dat is erg goed bevallen!

We zijn geen wintersporters, en veel accomodaties die ik vind liggen allemaal naast een skipiste oid.
Zijn de meeste musea / nationale parken nog open in November? Is het in het zuiden/westen begin november flink ingesneeuwd allemaal, of zijn de wegen nog redelijk goed begaanbaar?
Geluk is een richting, geen punt
pi_52462343
Is het een beetje veilig in Noorwegen?
Bijvoorbeeld dat je wel in klein groepje alleen kan camperen(vrij camperen ergens dus).
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_52463155
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 21:45 schreef Slappy het volgende:
Is het een beetje veilig in Noorwegen?
Bijvoorbeeld dat je wel in klein groepje alleen kan camperen(vrij camperen ergens dus).
Qua criminaliteit? Ja, zeker, zou daar totaal niet bang voor zijn.
pi_52465078
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 21:45 schreef Slappy het volgende:
Is het een beetje veilig in Noorwegen?
Bijvoorbeeld dat je wel in klein groepje alleen kan camperen(vrij camperen ergens dus).
Noorwegen is veiliger dan in Nederland (om een idee te geven: gemiddeld 1 of 2 moorden per week, in heel Noorwegen), maar gezond verstand is nooit weg .
  Moderator zaterdag 18 augustus 2007 @ 09:37:06 #185
45833 crew  Fogel
pi_52472531
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 23:01 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Noorwegen is veiliger dan in Nederland (om een idee te geven: gemiddeld 1 of 2 moorden per week, in heel Noorwegen), maar gezond verstand is nooit weg .
Dat gemiddelde ligt onder 1 per week met rond de 40 per jaar.

In Noorwegen kan je nog rustig ergens iets vergeten en het daarna op dezelfde plek terugvinden (ik heb voor de ingang van een ziekenhuis eens mijn digitale fotocamera op het dak van de auto laten liggen; toen ik daar na een uur achter kwam en ging kijken, lag die daar nog steeds). In de metro kan je rustig je rugzak of laptop naast je leggen zonder er bang voor hoeven te zijn dat iemand die meejat... etc etc.
Stukken veiliger dan Nederland (de mensen zijn gewoon minder aso en hebben geld genoeg om niet te hoeven stelen, al zijn er de laatste tijd wel Oost-Europese criminelen misbruik aan het maken van het feit dat Noren niet gewend zijn aan criminaliteit).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator zaterdag 18 augustus 2007 @ 09:44:42 #186
45833 crew  Fogel
pi_52472587
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 17:50 schreef Yvonnetje het volgende:
Prachtige foto's!

Wij denken eraan om in november naar Noorwegen te gaan. In juni hebben we een rondreis langs kampeerhutten gedaan, en dat is erg goed bevallen!

We zijn geen wintersporters, en veel accomodaties die ik vind liggen allemaal naast een skipiste oid.
Zijn de meeste musea / nationale parken nog open in November? Is het in het zuiden/westen begin november flink ingesneeuwd allemaal, of zijn de wegen nog redelijk goed begaanbaar?
Er zijn veel hutten in de bergen en aan zee, maar de hutten bij de skipistes zijn een beetje overhyped de laatste tijd en daarom zijn er vast meer daar te huur...
Musea hebben meer activiteiten in de zomer, maar zullen in de herfst over het algemeen wel open zijn. Van nationale parken weet ik niet of die openingstijden hebben...

1 November begint het winterbandenseizoen. Het is niet ongewoon met sneeuw in November, maar veel is het meestal niet. Maar zelfs met een klein beetje sneeuw kan flinke problemen opleveren als je geen goede winterbanden hebt (en als je panne krijgt met zomerbanden in winterweer, keert de verzekering minder of bij 'grove onachtzaamheid' helemaal niks uit).

Voor Nederlandse begrippen zijn de wegen in Noorwegen nooit goed begaanbaar met alle bochten, afgronden en gaten in het wegdek
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 13:26:54 #187
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_52476124
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 09:44 schreef Fogel het volgende:
Voor Nederlandse begrippen zijn de wegen in Noorwegen nooit goed begaanbaar met alle bochten, afgronden en gaten in het wegdek
De wegen zijn juist heerlijk om te rijden met al die bochten

Op de smallere wegen moet je alleen goed op je snelheid letten ivm tegenliggers


Ik wil nog een keertje tijdens de herfst ofzo richting noord Noorwegen, lijkt me echt fantastisch. Het besneeuwde landschap, noorderlicht, etc.
  zondag 19 augustus 2007 @ 22:01:38 #188
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_52512389
Mooie foto's, mewbie........ doet me meteen weer aan mijn reisje daar denken. Zat ook in die omgeving het grootste deel van de tijd.

Aurdalsbreen, is dat toevallig de gletsjer met als bijnaam iets van "engelenvleugels" ofzo??
Want daar heb ik over gehoord dat die bijzonderder was (en minder drukbezocht) dan Jostedalsbreen waar wij naartoe zijn gegaan. Was wel benieuwd hoe het eruit zag daar.
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  maandag 20 augustus 2007 @ 01:31:08 #189
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_52518392
Aurdalsbreen is een onderdeel van het Jostedalsbreen
De complete gletsjer heet Jostedalsbreen en het Aurdalsbreen is 1 van de uitlopers.

Op de parkeerplaats "bij" het aurdalsbreen was het ook best druk, maar niet iedereen ging naar het aurdalsbreen, je kon daar ook naar een andere breen (weet de naam niet meer) lopen en er stonden wat hutjes bij de parkeerplaats waar de nodige mensen bleven hangen.

En dan natuurlijk de mensen die niet helemaal zijn doorgelopen naar de gletsjer zelf.
Bij de "laatste klim" stond boven aan het heuveltje een bordje en je had er mooi uitzicht enzo, de meeste mensen stopte daar en gingen weer terug. Wij zijn echter verder gelopen (voorbij het bordje waar je gewaarschuwd werd voor de nodige gevaren van zo'n gletsjer) om een nog beter uitzicht te hebben en wat dichterbij te komen.

Toen we voor ons gevoel heel dichtbij stonden bleek het fysiek onmogelijk om een steentje op het ijs te gooien, zo ver weg stonden we nog

Zal morgen kijken of ik een iets duidelijker beeld kan geven hoe het dal daar loopt.
  maandag 20 augustus 2007 @ 12:04:49 #190
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_52524418
Dan is het denk ik een andere dan die ik bedoel, die zogenaamde engelenvleugels lagen volgens mij in een ander dal aan de andere kant van het sognefjord ofzo. Nigardsbreen is ook een uitloper van de Jostedalsbreen..... wij hebben daar 1 begeleide klim gemaakt op de gletsjer met een tourguide, was een hele mooie ervaring. Maar als ik het goed begrijp hebben jullie de gletsjer zelf dus niet beklommen?

Ik wil wel weer snel terug als ik deze foto's zo zie!
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  maandag 20 augustus 2007 @ 12:21:01 #191
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_52524817
Nee, de gletsjer zelf hebben we niet beklommen, is volgens mij ook niet mogelijk (zijn dacht ik ook geen begeleide klimen mogelijk).
  maandag 20 augustus 2007 @ 17:15:24 #192
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_52533222
Klein overzichtje van de wandeling naar het Aurdalsbreen


Een eerste uitzicht over het dal, na een stukje geklommen te hebben.


Dit is het uitzicht vanuit het dal naar begin


En daar achter die heuvel stond ergens de auto.
Bij de pijl naar rechts was het andere dal, naar de andere breen.


En daar stond ergens,


Dit bordje. Oh het is dus het Austerdalbreen, als het beestje maar een naampje heeft.
Dit zie je ook veel op wandelkaarten/wegenkaarten, dat namen net iets anders geschreven worden als op de bordjes staat aangegeven


Het eerste stukje gletsjer dat je bij het bordje ziet.


Ook de bovenkant valt net te zien vanuit dat punt.
Hier gingen veel mensen dus al terug, maar het pad op de vorige foto loopt naar beneden naar de gletsjer toe.


Als je dus net als ons nog een stukje doorgelopen was krijg je een veel beter zicht op het geheel.
Deze en volgende foto's zijn genomen vanaf het punt waar er eigenlijk al een tijdje geen pad meer was en een flink eindje voorbij het gevaren bordje waar werd aangeraden niet verder te gaan.


Foto richting het uiteinde.
Zoals je ziet lijkt je er redelijk dicht bij te staan.


Dat was helaas niet het geval, maar door de inmense grootte van de rotsen en de gletsjer lijkt dat alleen maar zo
Vanaf het randje waar je nog net veilig kon staan, was het niet mogelijk om met steentjes het ijs te raken, meerdere personen hebben dat geprobeerd en niemand lukte het

[ Bericht 5% gewijzigd door MewBie op 20-08-2007 17:21:04 ]
pi_52584984
Ik ben nu 3 weken in Oslo, en vooralsnog vermaak ik me prima. Heb gister mijn eerste college in het Noors gevolgd (over Edvard Munch) en kon het uitstekend verstaan.
De readers die ik moet kopen zijn alleen krankzinnig duur. 1 voor 800 NOK, een voor 160 NOK en een voor waarschijnlijk 900 NOK. En dan doe ik nog een vak waar ik het nog niet van weet. Echt krankzinnig.. en dan heb je dus alleen maar een gebonden set kopietjes...
Verder is het weer heerlijk, heb ik 4 dagen weekend, dus zal ik het land eens grondig gaan bekijken.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 16:02:15 #194
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_52624577
Apart wel dat het daar zo duur kost. Bomen in overvloed in Noorwegen, dus je zou in ieder geval niet verwachten dat het aan de fabricagekosten ligt. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_52630325
Copyright...
Heb ze nog maar niet allemala gekocht. Kan ze immers toch niet allemaal tegelijk lezen. En aangezien mijn Erasmu-beurs nog niet binnen is, moet ik even wachten
  donderdag 17 januari 2008 @ 21:37:50 #196
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56113807
KICKerdeKICK
Haay!
Nieuwe vakantieseizoen komt er weer aan.

Plan dit jaar midden in de bouwvak naar de Noordkaap. Met auto en 2 personen.
Iemand nog suggesties voor bijzondere/aparte hotels, of unieke ligging mn. in de Noordelijke helft van Noorwegen? Boven Trondheim vind ik nog niet veel bijzonders. Budget is redelijk ruim.

goed topic trouwens!
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator donderdag 17 januari 2008 @ 21:49:17 #197
45833 crew  Fogel
pi_56114158
Wat is je definitie van een bijzonder hotel? Er zijn een aantal vuurtorens te huur voor overnachting, geen hotel, maar wel bijzonder.
Net iets ten noorden van Trondheim kan je in Hell Hotel in de Lucifer suite logeren (nee, kamernummer 666 hebben ze niet, al hebben ze wel 6 verdiepingen). De suite op zich is niet bijzonder, maar de naam wel een beetje.
Er is ook een concepthotel met maar liefst 1 kamer, waar 1 hele wand van glas is waarvanuit je heel mooi uitzicht hebt over de zee en de bergen. Weet zo niet meer precies waar die is, maar ergens in het noorden in ieder geval.
Vanaf Trondheim en verder naar het noorden is het overigens aan te raden om rijksweg 17 te pakken ipv de E6, is een veel mooiere route, maar je doet er ook langer over.
Je kan ook een stuk met Hurtigruten pakken (auto kan gewoon mee op de boot), bijvoorbeeld van Bodø naar Tromsø via Lofoten, erg mooi en dan kan je je op de natuur concentreren ipv op de weg (en de hutten in de betere klasses zijn zeer OK op de nieuwere boten).

Tips voor "speciale" overnachtingen in Nordland

Tips voor overnachtingen in Troms

[ Bericht 7% gewijzigd door Fogel op 17-01-2008 22:00:49 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_56119098
Ik ben ook van plan naar Noorwegen te gaan aankomende zomer en wel met de trein.. NS heeft een pas van 309 euro (voor jongeren) waarmee je 20 dagen door heel Europa kunt treinen iemand ervaring mee?
pi_56119268
Eurolines is goedkoper.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_56119290
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 01:00 schreef Slappy het volgende:
Eurolines is goedkoper.
Maar een stuk minder leuk IMO.. En daarnaast wil ik in Noorwegen ook nog rondreizen.. denk dat als je dat bij je busreis optelt dat je minstens op hetzelfde bedrag uitkomt..
pi_56119358
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 01:01 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Maar een stuk minder leuk IMO.. En daarnaast wil ik in Noorwegen ook nog rondreizen.. denk dat als je dat bij je busreis optelt dat je minstens op hetzelfde bedrag uitkomt..
Houd wel rekening met de extra onkosten, voor 309euro kun je rondreizen, reken daar per dan minimaal 20euro en dan zit je al op minstens 900euro. (al blijft dat relatief goedkoop voor 22 dagen)
  vrijdag 18 januari 2008 @ 08:48:22 #202
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56121620
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 21:49 schreef Fogel het volgende:
Wat is je definitie van een bijzonder hotel? Er zijn een aantal vuurtorens te huur voor overnachting, geen hotel, maar wel bijzonder.
...
thnx voor de snelle reactie en tips.

Wat is een bijzonder hotel?
Weet ik zo ook niet; maar alles wat geen BestWestern/Mercure oid. is maakt een kans.
Hotels die zodanig afgelegen liggen dat je GSM het niet doet zijn ook prima.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_56123523
Hoe duur zijn die blokhutten daar?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator vrijdag 18 januari 2008 @ 10:52:04 #204
45833 crew  Fogel
pi_56123859
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 08:48 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

thnx voor de snelle reactie en tips.

Wat is een bijzonder hotel?
Weet ik zo ook niet; maar alles wat geen BestWestern/Mercure oid. is maakt een kans.
Hotels die zodanig afgelegen liggen dat je GSM het niet doet zijn ook prima.
Zover ik weet zit Mercure niet in Noorwegen, en BestWestern heeft maar 1 hotel ten noorden van Trondheim. In tegenstelling tot Mercure waar altijd alles bijna hetzelfde is, heb BW heb je overigens wel de kans om een "apart" hotel aan te treffen.
Geen GSM dekking is erg lastig in dit land, alleen op de boot kan je nog wel eens zover uit de kust zitten dan het signaal weg is.

Een hotelketen ala Mercure is Thon hotels. De Rica groep heeft vooral conference hotels, Radisson SAS overigens ook, en Choice hotels zijn een beetje een mix tussen conferencehotels en berghotels.
Als je de conferencehotels en de grote ketens vermijd, kom je al gauw een hotel tegen wat 'anders' is.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator vrijdag 18 januari 2008 @ 10:55:49 #205
45833 crew  Fogel
pi_56123967
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 10:38 schreef Slappy het volgende:
Hoe duur zijn die blokhutten daar?
Afhankelijk van seizoen, faciliteiten, locatie (en soms ook het aantal personen) kan het alles tussen de 200 en 2000 kroon per nacht zijn.
Een normale standardhut (met stromend water en electro, en eigen WC binnen de hut) voor een man of 4 in bv de Gol regio in de zomer zal 400-500 kroon zijn.
Als je middenin de winter een hut met 6 bedden, vloerverwarming, bubbelbad, ski in-ski out, etc, etc in Hafjell wil huren ben je al gauw 2000 kroon kwijt per dag.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 18 januari 2008 @ 11:06:11 #206
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56124249
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 10:52 schreef Fogel het volgende:

[..]

Zover ik weet zit Mercure niet in Noorwegen, en BestWestern heeft maar 1 hotel ten noorden van Trondheim. In tegenstelling tot Mercure waar altijd alles bijna hetzelfde is, heb BW heb je overigens wel de kans om een "apart" hotel aan te treffen.
Geen GSM dekking is erg lastig in dit land, alleen op de boot kan je nog wel eens zover uit de kust zitten dan het signaal weg is.

Een hotelketen ala Mercure is Thon hotels. De Rica groep heeft vooral conference hotels, Radisson SAS overigens ook, en Choice hotels zijn een beetje een mix tussen conferencehotels en berghotels.
Als je de conferencehotels en de grote ketens vermijd, kom je al gauw een hotel tegen wat 'anders' is.
Dat geen GSM-bereik was meer "bij wijze van spreken".
Maar ik zoek dus juist GEEN bekende hotelketens.
Overigens heb ik al wel wat aardige dingen gevonden via die VisitNordlandsite die je al had gegeven.
Dit soort hotels is ook prima
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_56124382
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 10:55 schreef Fogel het volgende:

[..]

Afhankelijk van seizoen, faciliteiten, locatie (en soms ook het aantal personen) kan het alles tussen de 200 en 2000 kroon per nacht zijn.
Een normale standardhut (met stromend water en electro, en eigen WC binnen de hut) voor een man of 4 in bv de Gol regio in de zomer zal 400-500 kroon zijn.
Als je middenin de winter een hut met 6 bedden, vloerverwarming, bubbelbad, ski in-ski out, etc, etc in Hafjell wil huren ben je al gauw 2000 kroon kwijt per dag.
Een en jeugdpensioen dan?heb je mischien site van Noorse jeugd pensioen?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_56124452
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 11:10 schreef Slappy het volgende:

[..]

Een en jeugdpensioen dan?heb je mischien site van Noorse jeugd pensioen?
Pension hè . Veel dingen zijn heel goed geregeld in Noorwegen, maar niet dat de jeugd al met pensioen kan gaan .

Hostelworld.com is een errrrug handige site als je een hostel/jeugdpension zoekt, inclusief reviews door anderen.
  Moderator vrijdag 18 januari 2008 @ 11:28:39 #209
45833 crew  Fogel
pi_56124881
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 11:06 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Dat geen GSM-bereik was meer "bij wijze van spreken".
Maar ik zoek dus juist GEEN bekende hotelketens.
Overigens heb ik al wel wat aardige dingen gevonden via die VisitNordlandsite die je al had gegeven.
Dit soort hotels is ook prima
Vooral in de bergen zijn er veel van dat soort hotels als in de laatste link. Google is your friend
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator vrijdag 18 januari 2008 @ 11:30:12 #210
45833 crew  Fogel
pi_56124930
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 11:13 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Pension hè . Veel dingen zijn heel goed geregeld in Noorwegen, maar niet dat de jeugd al met pensioen kan gaan .

Hostelworld.com is een errrrug handige site als je een hostel/jeugdpension zoekt, inclusief reviews door anderen.
http://www.vandrerhjem.no/index.jsp/len/?CSL=en heeft ook een goed overzicht.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 18 januari 2008 @ 11:51:35 #211
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56125597
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 11:28 schreef Fogel het volgende:

[..]

Vooral in de bergen zijn er veel van dat soort hotels als in de laatste link. Google is your friend
cool
Moet je na 1 avond over een vakantie in Noorwegen nadenken/zoeken wel de term fjellhotel "kennen".
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator vrijdag 18 januari 2008 @ 12:03:52 #212
45833 crew  Fogel
pi_56125947
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 11:51 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

cool
Moet je na 1 avond over een vakantie in Noorwegen nadenken/zoeken wel de term fjellhotell "kennen".
Je hebt ook de term høyfjellshotell, dat zijn hotels die wat hoger in de bergen liggen (høy = hoog, fjell = berg, hotell = hotel).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 20 januari 2008 @ 22:00:26 #213
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_56188704
Dit jaar geen Noorwegen voor mij
In je eentje met een tentje (weer voor het eerst sinds jaren) naar de noordkaap willen, en onderweg ook nog veel willen wandelen etc, binnen 3 weken is echt een no-go

Dit jaar dus naar de Alpen zoals het er nu naar uit ziet
  Moderator zondag 20 januari 2008 @ 22:09:57 #214
45833 crew  Fogel
pi_56189001
quote:
Op zondag 20 januari 2008 22:00 schreef MewBie het volgende:
Dit jaar geen Noorwegen voor mij
In je eentje met een tentje (weer voor het eerst sinds jaren) naar de noordkaap willen, en onderweg ook nog veel willen wandelen etc, binnen 3 weken is echt een no-go

Dit jaar dus naar de Alpen zoals het er nu naar uit ziet
Gewoon de saaie stukken overslaan door eroverheen te vliegen, dan kan je best nog een beetje combineren. Als je een beetje op tijd boekt, kan je vanaf 300NOK (incl. belastingen) al een enkeltje kopen van bv Trondheim naar Tromsø (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit een saai stuk is).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_56189311
quote:
Op zondag 20 januari 2008 22:09 schreef Fogel het volgende:

[..]

Gewoon de saaie stukken overslaan door eroverheen te vliegen, dan kan je best nog een beetje combineren. Als je een beetje op tijd boekt, kan je vanaf 300NOK (incl. belastingen) al een enkeltje kopen van bv Trondheim naar Tromsø (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit een saai stuk is).
wat zijn de saaie stukken dan?
  Moderator zondag 20 januari 2008 @ 22:35:44 #216
45833 crew  Fogel
pi_56189769
quote:
Op zondag 20 januari 2008 22:20 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

wat zijn de saaie stukken dan?
Østerdalen bijvoorbeeld, daar wil je alleen komen als je "snel" (je mag er op lange rechte stukken 90 rijden en er zijn vrijwel geen toeristen die te langzaam rijden omdat ze teveel naar de natuur kijken t.o.v. tussen de 60 en 80 op de kronkelweg E6, maar via de E6 zie je wel wat meer dan alleen bomen) met de auto van Oslo naar Trondheim wil. Anders kan ik het alleen aanraden als je een bomenfetish hebt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 21 januari 2008 @ 01:05:11 #217
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_56191058
quote:
Op zondag 20 januari 2008 22:09 schreef Fogel het volgende:

[..]

Gewoon de saaie stukken overslaan door eroverheen te vliegen, dan kan je best nog een beetje combineren. Als je een beetje op tijd boekt, kan je vanaf 300NOK (incl. belastingen) al een enkeltje kopen van bv Trondheim naar Tromsø (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit een saai stuk is).
Vliegen met een auto gaat een beetje lastig
  Moderator maandag 21 januari 2008 @ 17:35:07 #218
45833 crew  Fogel
pi_56203359
quote:
Op maandag 21 januari 2008 01:05 schreef MewBie het volgende:

[..]

Vliegen met een auto gaat een beetje lastig
Gewoon op of bij het vliegveld parkeren. Hoeft niet eens zo duur te zijn.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 21 januari 2008 @ 23:02:38 #219
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_56211463
quote:
Op maandag 21 januari 2008 17:35 schreef Fogel het volgende:

[..]

Gewoon op of bij het vliegveld parkeren. Hoeft niet eens zo duur te zijn.
Met de auto naar de Noordkaap in 3 weken en dan ondertussen ook veel willen wandelen lukt gewoon niet.
  Moderator maandag 21 januari 2008 @ 23:11:35 #220
45833 crew  Fogel
pi_56211705
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:02 schreef MewBie het volgende:

[..]

Met de auto naar de Noordkaap in 3 weken en dan ondertussen ook veel willen wandelen lukt gewoon niet.
Jawel, gewoon niet noordelijker dan Trondheim rijden en vanaf daar vliegen, Noordkaap bekijken, terugvliegen en weer gaan wandelen.
Alles kan, als je maar wil
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 22 januari 2008 @ 01:23:35 #221
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_56214451
quote:
Op maandag 21 januari 2008 23:11 schreef Fogel het volgende:

[..]

Jawel, gewoon niet noordelijker dan Trondheim rijden en vanaf daar vliegen, Noordkaap bekijken, terugvliegen en weer gaan wandelen.
Alles kan, als je maar wil
Maar ik wil ook nog naar de Lofoten en alles wat er tussen in zit
  zaterdag 2 februari 2008 @ 13:37:13 #222
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56478342
Hoi, daar ben ik weer, met nog meer vragen. Heb de plannen wat bijgesteld.
Helemaal naar het Noorden is wat ver/kost veel tijd en het plan is nu eerst maar eens wat dichterbij te blijven. Planning is een kleine 3 weken, maar alles tussen 14 dagen en een maand is mogelijk.

Eerst met de auto vanaf Kristiansand-richting Bergen/Hardangervidda, daarna door naar Hermansverk/Jotunheimen. Eventueel nog verder richting Trondheim. Soort "standaardtoeristenroute" geloof ik.
Heb intussen ook het boek van Jolanda Linschooten "Bergtochten in Noorwegen" gekocht; daar staat ook veel info in met veel wandel/klimroutes ed..
Moeten een beetje puzzelen mbt. tijd. dus wellicht met vliegtuig vanaf Trondheim/Bergen naar Noordkaap of nog een eind omhoog met de veerboot/Hurtigruten vanuit bv. Alesund.

Iemand nog ervaringen met veren naar Kristiansand, vanuit Hirthals en Hanstholm.
Hanstholm lijkt mij goedkoper, maar Hirthals ben ik sneller. Verder geen verschil?
Ga met auto en 2 personen, en liever overdag zonder hut; ik slaap nl. toch niet in zo'n hok
http://www.masterferries.com/ of deze
http://www.colorline.com/servlets/page?section=4000

Meer tips/ervaringen met hotels/routes/plaatsen natuurlijk ook altijd welkom.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 02-02-2008 13:54:10 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 2 februari 2008 @ 15:59:04 #223
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_56480693
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 13:37 schreef Hyperdude het volgende:
Hoi, daar ben ik weer, met nog meer vragen. Heb de plannen wat bijgesteld.
Helemaal naar het Noorden is wat ver/kost veel tijd en het plan is nu eerst maar eens wat dichterbij te blijven. Planning is een kleine 3 weken, maar alles tussen 14 dagen en een maand is mogelijk.
Dat was ook precies het probleem dat mij deed besluiten naar Italie te gaan
quote:
Eerst met de auto vanaf Kristiansand-richting Bergen/Hardangervidda, daarna door naar Hermansverk/Jotunheimen. Eventueel nog verder richting Trondheim. Soort "standaardtoeristenroute" geloof ik.
Heb intussen ook het boek van Jolanda Linschooten "Bergtochten in Noorwegen" gekocht; daar staat ook veel info in met veel wandel/klimroutes ed..
Moeten een beetje puzzelen mbt. tijd. dus wellicht met vliegtuig vanaf Trondheim/Bergen naar Noordkaap of nog een eind omhoog met de veerboot/Hurtigruten vanuit bv. Alesund.
Een wandeling die ik zelf zeer tof vondt is die langs de Gjende (langse weg 51 en valt ondr de Jotunheimen), alleen als je last hebt van hoogtevrees kan dat heel erg tegen gaan werken op die wandeling
Tijdens die wandeling meerdere mensen gezien die zich aan een rotsblok vast klampten en gewoon weigerden nog 1 stap te zetten
pi_56480819
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 13:37 schreef Hyperdude het volgende:
Iemand nog ervaringen met veren naar Kristiansand, vanuit Hirthals en Hanstholm.
Hanstholm lijkt mij goedkoper, maar Hirthals ben ik sneller. Verder geen verschil?
Ga met auto en 2 personen, en liever overdag zonder hut; ik slaap nl. toch niet in zo'n hok
http://www.masterferries.com/ of deze
http://www.colorline.com/servlets/page?section=4000
Ik ben afgelopen september met Masterferries geweest. Hebben voor twee personen en een auto 106 euro totaal voor een retourtje Hanstholm - Kristiansand betaald. Heeft geen zin om een duurdere categorie ofzo te boeken. Zolang zit je niet op de boot en je kunt toch overal rondlopen .
  zaterdag 2 februari 2008 @ 16:08:29 #225
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_56480833
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 15:59 schreef MewBie het volgende:

[..]

Dat was ook precies het probleem dat mij deed besluiten naar Italie te gaan
[..]
Daar woon ik een groot deel van het jaar minder dan 5 kilometer bij vandaan.
Dat ken ik nou wel.

Bergwandelingen zijn leuk. En een beetje kletteren is ook wel leuk; maar ik heb ook geen zin aan een touw te hangen in de regen als ik daar van te voren geen rekening mee heb gehouden.
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 16:07 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Ik ben afgelopen september met Masterferries geweest. Hebben voor twee personen en een auto 106 euro totaal voor een retourtje Hanstholm - Kristiansand betaald. Heeft geen zin om een duurdere categorie ofzo te boeken. Zolang zit je niet op de boot en je kunt toch overal rondlopen .
Dat was mijn planning ook. Dacht alleen dat je wat vlotter in Hirthals dan in Hanstholm bent?
Weet je ook hoe het zit met zonder reservering terugkeren? Wij zijn hier nl. een beetje een soort zwervers, en een paar vaste punten en een heenreis boeken is prima. Maar terugreis ga ik niet vastleggen. Kan je dan meestal wel een plaats op een veer vinden (incl. auto) of moet ik dan met grote zekerheid via Zweden/Kopenhagen rijden?

[ Bericht 38% gewijzigd door Hyperdude op 02-02-2008 16:13:59 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 5 maart 2008 @ 21:42:30 #226
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57183633
Hoi mensen
Ik ga van zomer naar Noorwegen(alleen waarschijnelijk vrienden willen rond die tijd niet mee ).Maar ik was benieuwd waar ik moet op letten tijdens mijn vakantie.ohja om duidelijk te houden ga ik met cijfers werken.
1 Hoe duur is Noorwegen vergeleken met Nederland?
2 Hoe zijn de mensen daar ???(vooral vrouwen
3 Hoe zit het met openbaar vervoer en is dat duur?
4 Ik heb gehoord dat openbaar camperen gratis daar is?
5 Hoe is het weer daar?Ik heb gehoord dat het in Noorden heel koud kan zijn?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_57184671
Goeie vragen voor => Noorwegen (2)
pi_57184700
Waarom heb ik zin om "tandenborstel" te posten?

OT: in oslo en omstreken is het best te doen in de zomer: frisjes, maar wel zon en zomergevoel.
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:13:27 #229
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57184717
1. fucking duur !! bijvoorbeeld: chocoladepinda's van de lidl.. hier 69 ct.. daar 2.40 !!!
2. geen idee, ik had eigen vervoer :
3 ja mag in de natuur inderdaad overal camperen.. op een camping ben je snel 20 a 30 euro kwijt..
4 hetzelfde als in nederland ( mits je niet hoger komt dan Bergen) ligt er natuurlijk ook aan hoe hoog je zit... zo rij je in de zon, en 3 uur later sta je in de sneeuw
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:14:08 #230
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57184750
owjah, ik had m'n budget met 40% overschreden
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:14:45 #231
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57184779
Hebben ze daar geen Aldi ofzo?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:15:11 #232
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57184804
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 22:12 schreef katerwater het volgende:
Waarom heb ik zin om "tandenborstel" te posten?

OT: in oslo en omstreken is het best te doen in de zomer: frisjes, maar wel zon en zomergevoel.
Oslo is lelijk
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:16:21 #233
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57184872
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 22:14 schreef Slappy het volgende:
Hebben ze daar geen Aldi ofzo?
Lidl.. ook hebben ze daar de Coop...

maargoed.. ze zijn alsnog een stuk duurder dan de Albert Heijn.
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:18:38 #234
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57184969
Waar zat je dan?Drank was daar toch veel duurder?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:21:48 #235
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57185063
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 22:18 schreef Slappy het volgende:
Waar zat je dan?Drank was daar toch veel duurder?
biertje is 6 euro..

ik heb een toch van 1600 km gemaakt met de auto.. van oslo naar odda, bergen... pff nog meer plaatsen(gehuchten)

Odda is wel vet.. Gletsjers enzo
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:22:38 #236
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57185087
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 22:21 schreef Disher het volgende:

[..]

biertje is 6 euro..
in de kleine gehuchten dus.. in oslo of bergen kan er zo 2 eu bovenop
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:23:20 #237
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57185113
hoelang ga je trouwens ?
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:45:05 #238
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57185828
3/4 weken.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:48:58 #239
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57185959
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 22:45 schreef Slappy het volgende:
3/4 weken.
je moet er dan iig op rekenen dat je het 1750 eu gaat kosten
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  woensdag 5 maart 2008 @ 22:58:34 #240
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57186256
Ja ik weet niet hoe jij leeft,maar verschilt per persoon neem ik aan.
Ik ga gewoon camperen enzo.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  woensdag 5 maart 2008 @ 23:01:53 #241
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57186359
ik ook.. heb 1x een blokhut gehuurt... de helft wildkamperen en de andere helft op de goedkoopstmogelijke camping

bedenk wel dat het rond grotere steden vrijwel onmogelijk is om erges relaxt te camperen.. dan zit je dus al gebonden aan een camping..
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  Moderator woensdag 5 maart 2008 @ 23:02:07 #242
45833 crew  Fogel
pi_57186368
[quote]Op woensdag 5 maart 2008 21:42 schreef Slappy het volgende:
1 Hoe duur is Noorwegen vergeleken met Nederland?
Nederland is goedkoop
Kijk naar mijn posts in Prijzen in jouw supermarkt om een indruk te krijgen van supermarktprijzen voor normale levensmiddelen.

2 Hoe zijn de mensen daar ???(vooral vrouwen
Mensen zijn over het algemeen rustig en niet gestressed.
Vrouwen, tja, ik ben er met 1 getrouwd. Vrouwen zijn over het algemeen veel knapper dan Nederlandse vrouwen, en ook veel zelfstandiger.

3 Hoe zit het met openbaar vervoer en is dat duur?
Er gaat altijd wel ergens een bus heen, maar op de meest afgelegen plaatsen mag je blij zijn als er een keer per week een bus is. Net iets minder afgelegen, 4 per dag. In steden (Oslo, Bergen, Trondheim) meestal iedere 10-20 minuten.

4 Ik heb gehoord dat openbaar camperen gratis daar is?
Wild kamperen is toegestaan. Wel je zooi opruimen en toestemming vragen als er binnen 150m iemand woont.

5 Hoe is het weer daar?Ik heb gehoord dat het in Noorden heel koud kan zijn?
Ligt eraan hoe ver je naar het noorden gaat. In Oslo en Trondheim is het in de zomer 20-25 graden, met uitschieters naar 10 en 30... In de winter wordt het in deze steden meestal niet kouder dan -10.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 5 maart 2008 @ 23:03:07 #243
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57186397
jeugdherberg is bijvoorbeeld al minimaal 35 tot 45 eu
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  woensdag 5 maart 2008 @ 23:04:19 #244
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57186435
@Fogel ben je een Noor?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  woensdag 5 maart 2008 @ 23:07:04 #245
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57186524
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 23:03 schreef Disher het volgende:
jeugdherberg is bijvoorbeeld al minimaal 35 tot 45 eu
Ja ga camperen Doe ik namelijk altijd op vakantie
Ohja ik ben totaal geen drank liefhebber Alleen Cola berenburg gaat nog wel maar dat kennen ze daar denk ik niet
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  woensdag 5 maart 2008 @ 23:07:32 #246
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57186535
Fogel.. zeg dat ik niet overdrijf met 1750 voor 4 weken incl bootreis en openbaar vervoerskosten...
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
pi_57186650
www.norsk.nl
Daar staat heel veel en kun je zelfs vragen stellen op het forum.
Mag ik mee??? Please??
  woensdag 5 maart 2008 @ 23:11:46 #248
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57186679
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 23:11 schreef Mejoon het volgende:
www.norsk.nl
Daar staat heel veel en kun je zelfs vragen stellen op het forum.
Mag ik mee??? Please??
Noorwegen
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  woensdag 5 maart 2008 @ 23:14:54 #249
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57186769
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 23:11 schreef Mejoon het volgende:
www.norsk.nl
Daar staat heel veel en kun je zelfs vragen stellen op het forum.
Mag ik mee??? Please??
Ja die site ken ik al maar ik dacht op Fok zitten vast wel Norway kenners.
Die site leek me beetje Noorwegen fanboy site.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  woensdag 5 maart 2008 @ 23:17:10 #250
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57186831


prekestolen
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  woensdag 5 maart 2008 @ 23:22:56 #251
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57186976
Mooie foto,Zelf gemaakt?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator woensdag 5 maart 2008 @ 23:31:44 #252
45833 crew  Fogel
pi_57187185
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 23:04 schreef Slappy het volgende:
@Fogel ben je een Noor?
Nee, ben Nederlander, maar woon in Noorwegen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator woensdag 5 maart 2008 @ 23:37:26 #253
45833 crew  Fogel
pi_57187365
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 23:07 schreef Disher het volgende:
Fogel.. zeg dat ik niet overdrijf met 1750 voor 4 weken incl bootreis en openbaar vervoerskosten...
Ik red het met 1750 niet eens zonder bootreis en OV hier

Voor simpel en goedkoop zelf iets in elkaar flatsen wat je bij de supermakt haalt, ben je per dag toch wel zo'n 10¤ kwijt in totaal. Maar dan heb ik het over net geen droog brood en iedere dag pasta en geen/weinig vlees.

Als je een hotdog met een flesje cola pakt onderweg, ben je zo 5-7¤ lichter.
Museum in, tussen gratis en 20¤ geen probleem...

Zoals met alles is het maar een vraag hoe gek je het wil maken natuurlijk.

Er zijn goedkope busverbindingen tussen de steden, al vanaf 49 kroon kan je honderen kilometers reizen. Zie de openingspost in het Noorwegen topic, dat ga ik hier niet herhalen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 6 maart 2008 @ 07:59:46 #254
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57190177
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 23:22 schreef Slappy het volgende:
Mooie foto,Zelf gemaakt?
nee...
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  donderdag 6 maart 2008 @ 13:02:46 #255
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57195398
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 23:11 schreef Mejoon het volgende:

Mag ik mee??? Please??
Als je betaald vind ik het goed
Ohja weet iemand goeie reisorganisatie voor vakanties daar?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  donderdag 6 maart 2008 @ 14:40:27 #256
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_57197271
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 23:22 schreef Slappy het volgende:
Mooie foto,Zelf gemaakt?
Met de zelfontspanner natuurlijk! En dan heéééél hard rennen
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 6 maart 2008 @ 18:05:04 #257
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_57201740
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 13:02 schreef Slappy het volgende:

[..]

Als je betaald vind ik het goed
Ohja weet iemand goeie reisorganisatie voor vakanties daar?
Wij hebben niks te klagen gehad over OAD in de afgelopen 4 jaar.
Maar ik denk dat je toch wel redelijk aan de late kant bent als je nu nog hotels/huisjes wilt reserveren in Noorwegen.
  Moderator donderdag 6 maart 2008 @ 18:08:56 #258
45833 crew  Fogel
pi_57201823
Hotels zijn juist leeg in de zomer en hebben vele kortingsacties om toch voldoende gasten te hebben. Vooral in juli en de eerste twee weken van augustus is het totaal geen probleem om een kamer te krijgen in een fatsoenlijk hotel.
Ook huisjes kan je gewoon op de bonnefooi doen, totaal geen probleem.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 6 maart 2008 @ 20:34:29 #259
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57205531
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 18:05 schreef MewBie het volgende:

[..]

Wij hebben niks te klagen gehad over OAD in de afgelopen 4 jaar.
Maar ik denk dat je toch wel redelijk aan de late kant bent als je nu nog hotels/huisjes wilt reserveren in Noorwegen.
Ahh ook een Noor
Ja ga met tent camperen en hoeft niet beslist Oslo te zijn mag ook wel bos zijn
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator donderdag 6 maart 2008 @ 21:03:26 #260
45833 crew  Fogel
pi_57206284
Ook de gemeente Oslo heeft enkele honderden vierkante kilometers met bos, dus zelfs de combinatie Oslo en bos is goed te doen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 6 maart 2008 @ 21:10:27 #261
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57206409
Ook bedankt voor de info.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  vrijdag 7 maart 2008 @ 11:01:53 #262
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57217337
en vergeet geen antimuggenrotzooi mee te nemen (deet) die motherfuckers zijn echt bloeddorstig in noorwegen
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  zaterdag 8 maart 2008 @ 20:31:54 #263
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_57250230
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 20:34 schreef Slappy het volgende:

[..]

Ahh ook een Noor
Ja ga met tent camperen en hoeft niet beslist Oslo te zijn mag ook wel bos zijn
Ik ben geen Noor
Dit jaar ga ik in m'n uppie in de Alpen spelen

Volgend jaar misschien weer Noorwegen
  zaterdag 8 maart 2008 @ 20:42:16 #264
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57250451
Oh ja gaat alleen
Heb je nog tips voor als je alleen gaat want vrienden willen niet die gaan liever naar Waldrock
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator zaterdag 8 maart 2008 @ 20:52:31 #265
45833 crew  Fogel
pi_57250640
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 11:01 schreef Disher het volgende:
en vergeet geen antimuggenrotzooi mee te nemen (deet) die motherfuckers zijn echt bloeddorstig in noorwegen
Onzin.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 8 maart 2008 @ 20:57:48 #266
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57250733
Dat is Finland met die muggen zooi.
En die anti muggen rotzooi ruikt wel leker
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 22:37:34 #267
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_57252614
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 20:42 schreef Slappy het volgende:
Oh ja gaat alleen
Heb je nog tips voor als je alleen gaat want vrienden willen niet die gaan liever naar Waldrock
Ik weet niet wat je daar gaat doen :
Wandelen?

Maar als ik het goed begrepen heb ga je met het OV rond en neem je dus alles in je rugzak mee?
Dan kun je hier misschien wat nuttige tips vandaan halen:
GoLite
Hoe minder je mee hoeft te sjouwen aan gewicht hoe beter

Ikzelf heb geen probleem met wat gewicht, ik ga met de auto
Koelkast mee enzo, waarschijnlijk zelfs een 3pits gaststel, dus ik zit redelijk luxe

[ Bericht 13% gewijzigd door MewBie op 08-03-2008 22:46:00 ]
  zondag 9 maart 2008 @ 10:59:00 #268
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_57258843
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 16:08 schreef Hyperdude het volgende:
...
Weet je ook hoe het zit met zonder reservering terugkeren? Wij zijn hier nl. een beetje een soort zwervers, en een paar vaste punten en een heenreis boeken is prima. Maar terugreis ga ik niet vastleggen. Kan je dan meestal wel een plaats op een veer vinden (incl. auto) of moet ik dan met grote zekerheid via Zweden/Kopenhagen rijden?
Uiteindelijk heb ik heenreis via Masterferries geboekt. Hanstholm-Kristiansand.
¤57,- voor auto + 2 pers. (eerste en laatste goedkope deal in Noorwegen vrees ik )
Terug via 2 dagen in Oslo en dan via Malmö
Kopenhagen

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 09-03-2008 11:08:48 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 9 maart 2008 @ 12:01:54 #269
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_57259711
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 20:16 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik ook... ben 7 jaar geleden gewoon niet terug naar Nederland gegaan.
Motto: Je moet niet naar huis.
<zwijmel> Ik heb destijds ook serieus overwogen te emigreren naar Noorwegen... Mijn (inmiddels ex-)man wilde niet... en dus zit ik nog in Nederland. Maar stiekem... zou ik nog steeds best willen. Als ik alleen naar mezelf hoefde te kijken. Maar dat wordt lastiger met 2 kleuters. En dus zal het bij mij bij dromen blijven, en af en toe een vakantie naar mijn droomland...
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
  maandag 10 maart 2008 @ 17:51:26 #270
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_57287617
quote:
Op zondag 9 maart 2008 12:01 schreef DR34M3R het volgende:

[..]

<zwijmel> Ik heb destijds ook serieus overwogen te emigreren naar Noorwegen... Mijn (inmiddels ex-)man wilde niet... en dus zit ik nog in Nederland. Maar stiekem... zou ik nog steeds best willen. Als ik alleen naar mezelf hoefde te kijken. Maar dat wordt lastiger met 2 kleuters. En dus zal het bij mij bij dromen blijven, en af en toe een vakantie naar mijn droomland...
Ik zou zeggen, nu ze nog kleuters zijn is het makkelijker dan nóg later. Taal leren gaat nog niet al te moeilijk, kinderopvangfaciliteiten zijn er volgens mij goed geregeld.

Maar ik spreek vooralsnog niet uit ervaring en weet ook niet hoe makkelijk het is om erheen te emigreren in het algemeen.
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  Moderator dinsdag 11 maart 2008 @ 17:32:53 #271
45833 crew  Fogel
pi_57309593
Kinderopvang is inderdaad geen probleem (is de laatste jaren een heet politiek issue geweest en nu is in de meeste gemeentes 100% dekking voor opvang!) en vanaf de 6 gaan de kinderen naar school. Taal is voor jonge kinderen geen probleem, en Noors ook voor volwassenen snel te leren.

Emigreren is simpel, gewoon gaan
De eerste 3 maanden geen probleem omdat je een pas uit de EU hebt, maar als je langer wil blijven gewoon een werk- en verblijfsvergunning aanvragen. Die is 5 jaar geldig.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 11 maart 2008 @ 17:40:28 #272
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57309743
En werk dan ?Is dat daar moelijk te vinden of makkelijk>?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator dinsdag 11 maart 2008 @ 18:13:34 #273
45833 crew  Fogel
pi_57310345
Ligt er natuurlijk wat je kan en wat je wil. In de technologiesector zijn er momenteel vrij veel banen, mits je de juiste achtergrond hebt qua studie en natuurlijk ervaring.
In de zomer aardbeien plukken kan iederen, of je het wil is wat anders natuurlijk.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 11 maart 2008 @ 18:20:14 #274
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57310510
En kan je daar ook gewoon school volgen?Aangezien ik nu Mbo doe maar het hier leerstof gewoon te dom voor worden is .En nooit wat zinvol doet hier op Mbo.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  woensdag 12 maart 2008 @ 18:09:50 #275
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57331619
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 20:52 schreef Fogel het volgende:

[..]

Onzin.
mwah.. heb toch op 3 plaatsen extreem veel last gehad van kamikazemuggen
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
pi_57345185
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 18:09 schreef Disher het volgende:

[..]

mwah.. heb toch op 3 plaatsen extreem veel last gehad van kamikazemuggen
Ik heb een rondje Oslo -> via Flam naar Bergen -> Stavanger -> Kristiansand -> Oslo gedaan vorig jaar in Augustus, maar echt nauwelijks muggen gezien. Ik had inderdaad wel begrepen dat ze er waren. Misschien dat als je meer het binnenland ingaat je ze vaker tegenkomt?
  donderdag 13 maart 2008 @ 09:00:02 #277
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_57345202
Jeg snakker bittelit Norsk !

Noorwegen lijkt me super om heen te gaan, ik vind de taal grappig en het landschap prachtig ( van wat ik heb gezien. )

Heb een paar jongens uit Noorwegen waar ik al ongeveer 5 jaar mee game. Die hebben wat foto's gestuurd van hoe hun wonen. Geweldig.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  zondag 16 maart 2008 @ 11:59:15 #278
30307 Disher
Sors Salutis
pi_57410370
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 08:58 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Ik heb een rondje Oslo -> via Flam naar Bergen -> Stavanger -> Kristiansand -> Oslo gedaan vorig jaar in Augustus, maar echt nauwelijks muggen gezien. Ik had inderdaad wel begrepen dat ze er waren. Misschien dat als je meer het binnenland ingaat je ze vaker tegenkomt?
was idd in de wat meer "Sompige"gebieden

maar die dingen waren echt ongelofelijk klein.. maar jeuken
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  Moderator zondag 16 maart 2008 @ 12:10:43 #279
45833 crew  Fogel
pi_57410560
Ik woon al bijna 8 jaar in Noorwegen en ben in totaal maar 2 of 3 keer gestoken in de hele periode, terwijl ik in Nederland 2-3 keer per dag werd gestoken in de zomer.

Als je in Nederland een moeras bezoekt in de zomer, kan je ook verwachten dat daar muggen zitten. Om dan meteen te zeggen dat heel Nederland een muggen-hel is, is dan wat overdreven.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 16 maart 2008 @ 13:58:05 #280
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_57412051
Ik ben nog nooit gestoken in Noorwegen, en we hebben toch o.a. 3 weken bij de Hardangervidda gezeten en ook regelmatig op de Hardangervidda gelopen.

En ja er zitten veel vliegende beestjes maar als je het mij vraagt wordt het allemaal nogal overdreven hoe vaak je er gestoken wordt en de hoeeelheid muggen. Het meerendeel dat er rond vliegt is met die ranzig dikke achterlijven.
  maandag 24 maart 2008 @ 09:46:07 #281
13846 insaniac_2oo1
insaniac_2oo1
pi_57574414
ik ben eigenlijk van plan om komende zomer naar Noorwegen te gaan met eigen auto.
Waarschijnlijk ongeveer de route: Skeikampen, Årdalstangen, Bergen , Geilo . Redelijk zuidelijk dus.
Ik neem aan dat zo'n route gewoon zonder winterbanden kan?

heb er wel zin in
  maandag 24 maart 2008 @ 09:55:28 #282
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_57574470
Hangt er een beetje vanaf wanneer je gaat. Wij gaan eind juni naar Kristiansand, Voss/Stallheim, Trondheim, Mo i Rana. Voor zover ik heb begrepen kan je dan in de bergen wel sneeuw tegenkomen, maar zijn de wegen wel vrij. In juli/augustus is het volgens mij zeker niet nodig. Eind mei/begin juni ligt ergens het omslagpunt volgens mij; dan gaan ook de laatste passen open.
Maar misschien zet ik er toch wel winterbanden op. Die heb ik toch al, en warmer dan 20 graden zal het in fde bergen meestal toch wel niet worden.

Hier vind je info over de toestand van de wegen/passen in Zuid-Noorwegen:
http://www.vegvesen.no/tr(...)dex.jsp?report_id=10
http://www.vegvesen.no/trafikk/

[ Bericht 3% gewijzigd door Hyperdude op 24-03-2008 10:34:41 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 24 maart 2008 @ 14:08:09 #283
13846 insaniac_2oo1
insaniac_2oo1
pi_57578457
quote:
Op maandag 24 maart 2008 09:55 schreef Hyperdude het volgende:
Hangt er een beetje vanaf wanneer je gaat. Wij gaan eind juni naar Kristiansand, Voss/Stallheim, Trondheim, Mo i Rana. Voor zover ik heb begrepen kan je dan in de bergen wel sneeuw tegenkomen, maar zijn de wegen wel vrij. In juli/augustus is het volgens mij zeker niet nodig. Eind mei/begin juni ligt ergens het omslagpunt volgens mij; dan gaan ook de laatste passen open.
Maar misschien zet ik er toch wel winterbanden op. Die heb ik toch al, en warmer dan 20 graden zal het in fde bergen meestal toch wel niet worden.

Hier vind je info over de toestand van de wegen/passen in Zuid-Noorwegen:
http://www.vegvesen.no/tr(...)dex.jsp?report_id=10
http://www.vegvesen.no/trafikk/
ik wil niet lullig doen... maar dat is in het noors
  maandag 24 maart 2008 @ 15:20:45 #284
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57579747
Weet iemand leuke camping en gezellige?Ik ga alleen daarom beetje gezelligheid is altijd leuk(als maar geen Nederlanders zijn .
Niet in Oslo ofzo maar rustig gebied een beetje wat te bereiken is met trein naar Oslo.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator maandag 24 maart 2008 @ 17:40:44 #285
45833 crew  Fogel
pi_57582625
Ik leg de zomerbanden er meestal tussen half mei en half juni onder miijn auto, als er meerdere dagen zijn geweest die warmer dan +10 zijn (vanaf de +10 slijten de winterbanden nl nogal hard).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 24 maart 2008 @ 22:32:16 #286
166653 DR34M3R
*Knuffel!*
pi_57588976
quote:
Op maandag 24 maart 2008 14:08 schreef insaniac_2oo1 het volgende:

[..]

ik wil niet lullig doen... maar dat is in het noors
probeer je de klanken eens voor te stellen... dan kom je een heel eind hoor, zelfs als je geen Noors kent
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
pi_57590478
quote:
Op maandag 24 maart 2008 09:55 schreef Hyperdude het volgende:
Hangt er een beetje vanaf wanneer je gaat. Wij gaan eind juni naar Kristiansand, Voss/Stallheim, Trondheim, Mo i Rana. Voor zover ik heb begrepen kan je dan in de bergen wel sneeuw tegenkomen, maar zijn de wegen wel vrij. In juli/augustus is het volgens mij zeker niet nodig. Eind mei/begin juni ligt ergens het omslagpunt volgens mij; dan gaan ook de laatste passen open.
Maar misschien zet ik er toch wel winterbanden op. Die heb ik toch al, en warmer dan 20 graden zal het in fde bergen meestal toch wel niet worden.

Hier vind je info over de toestand van de wegen/passen in Zuid-Noorwegen:
http://www.vegvesen.no/tr(...)dex.jsp?report_id=10
http://www.vegvesen.no/trafikk/
Het gaat bij de banden volgens mij om de temperatuur van de weg en die kan makkelijk erg hoog worden. Als een tijdje de zon op een weg schijnt dan wordt deze al snel ver boven de temperatuur die goed is voor een winterband.

Vorig jaar ben ik in de zomer naar Noorwegen geweest, en waar je ook rijd er ligt geen sneeuw op de weg, zelfs niet op de weg die langs/door de Jotunheimen gaat.
  maandag 24 maart 2008 @ 23:43:00 #288
138914 Slappy
ambtenaar
pi_57590585
quote:
Op maandag 24 maart 2008 15:20 schreef Slappy het volgende:
Weet iemand leuke camping en gezellige?Ik ga alleen daarom beetje gezelligheid is altijd leuk(als maar geen Nederlanders zijn .
Niet in Oslo ofzo maar rustig gebied een beetje wat te bereiken is met trein naar Oslo.
Niemand
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 20:13:54 #289
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_57607114
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:36 schreef Niek. het volgende:

[..]

Het gaat bij de banden volgens mij om de temperatuur van de weg en die kan makkelijk erg hoog worden. Als een tijdje de zon op een weg schijnt dan wordt deze al snel ver boven de temperatuur die goed is voor een winterband.

Vorig jaar ben ik in de zomer naar Noorwegen geweest, en waar je ook rijd er ligt geen sneeuw op de weg, zelfs niet op de weg die langs/door de Jotunheimen gaat.

Dat klopt ook wel. Te hoge temperatuur voor winterbanden veroorzaakt echter alleen maar wat extra slijtage. Maar op een dag als vandaag ben ik toch blij dat ze er nog onderzitten.

Maar iig. mooi dat je bevestigt dat er eigenlijk geen sneeuw meer te verwachten is.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_57614544
Noorwegen is een prachtig land!

Ik ben er twee jaar geleden geweest.

We zijn via het Roskilde Festival in Denemarken naar Oslo gereden.



Bob Dylan

Daar hebben we een aantal dagen overnacht op Ekeberg Camping.
Deze camping ligt op een heuvel vlak bij Oslo en heeft een prachtig uitzicht over de stad.



Er is een bushalte bij de ingang van de camping die je in 10 min naar de stad brengt.

Vergeet vooral de volgende bezienswaardigheden niet.

Het Fogner park:





De skischans:



Het Munch museum:





!!

Het Viking Museum:



Of de uiterst aardige binnenstad. Oslo is niet al te groot dus aan twee a drie dagen heb je genoeg.



Na onze avonturen in Oslo zijn we naar Voss gereden.

Ook hier onderweg weer de nodige bezienswaardigheden:









Borgund Stavkyrkje

En de Lærdalstunnel:



De langste autotunnel ter wereld! Het zou zo een attractie in de Efteling kunnen zijn!
En geloof het of niet maar overal in Noorwegen moet je toll betalen behalve voor deze tunnel!

Uiteindelijk aangekomen in Voss de eerste de beste camping opgezocht die werd gerund door een Hippy uit Australië die de hele dag op badslippers liep en zeer geïnteresseerd was in de Nederlandse wiet.
De camping lag wel aan een mooi meer/fjord:


100 meter vanaf de tent wat wil je nog meer?!

Ik vond Voss zelf erg tegen vallen de enige atractie was een waterval:



En de trein weg uit Voss



Maar ondanks alles besloten we hier te blijven omdat we van hieruit prima met de trein naar Flam en Bergen konden reizen.

Vanuit Voss hebben we per trein (Flamsbana) de route naar Flam afgelegd.
Een werkelijk prachtige route maar veel en veel te toeristisch!





Hoogtepunt van de reis is de Kjosfossen wateral.

De trein stopt hier zelfs 10 minuten zodat iedereen uit kan stappen om een foto te maken.

Pas echt zielig word het als er vanuit het niets muziek begint te spelen en een paar dames bij de waterval beginnen te dansen. (kijk goed midden op de foto).

Flam zelf ik een klein slaap dorpje. Er is een spoorweg museum maar verder is er niets te doen.
Dus dezelfde trein weer terug naar Voss. (en weer 10 min stoppen bij de waterval).

Ik kom misschien negatief over maar de treinreis was fantastisch! Ik hou gewoon niet van dat massale.
En als je er vanuit gaat dat je pp ongeveer 70 euro per persoon voor dit ritje betaald wil je dat het aan al je verwachtingen voldoet.

Oké! De volgende dag vanuit Voss de trein naar Bergen genomen. (Vooraf reserveren!!)

Leuk stadje, veel interessante musea maar hier ben je in één dag wel doorheen.



Vergeet vooral de vismarkt niet te bezoeken!





Een dode zeehond



Wel een koopje

Vanuit Voss zijn we naar de prekestollen gegaan.
Een super leuke camping vlak in de buurt gevonden die gerund werd door Nederlandse studenten toerisme & recreatie. Aardige lui en ze hebben zelfs geheel belangeloos onze bootreis vanuit Noorwegen naar Denemarken geregeld.









Over de wandeling naar de prekestollen doe je drie uur! (en dan moet je ook nog terug).

Vanuit Noorwegen de boot naar Denemarken genomen en van daaruit terug naar Nederland.

Het was echt een prachtige reis! De natuur is overweldigend en de mensen zijn ontzettend aardig!
Het is wel een duur land en in de afstanden/reistijd hebben we ons soms flink vergist maar ik wil zeker terug! We hebben nog lang niet alles van Noorwegen gezien, daar is het land ook veel te groot voor.

Oh ja. Ik heb er bewust voor gekozen geen prachtige foto's van vergezichten, fjorden en weet ik al niet wat voor foto's te posten want die zijn er al meer dan genoeg. Maar ik heb er voldoende van gemaakt tijdens onze reis door Noorwegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ikwilookwatzeggen op 26-03-2008 05:29:24 ]
  woensdag 26 maart 2008 @ 08:45:55 #291
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_57615490
Leuke foto's . Aantal herkenbare plekkenm .
  Moderator woensdag 26 maart 2008 @ 09:55:29 #292
45833 crew  Fogel
pi_57616441
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 04:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Noorwegen is een prachtig land!

De langste autotunnel ter wereld! Het zou zo een attractie in de Efteling kunnen zijn!
En geloof het of niet maar overal in Noorwegen moet je toll betalen behalve voor deze tunnel!


Ik vond Voss zelf erg tegen vallen de enige atractie was een waterval:

Het was echt een prachtige reis! De natuur is overweldigend en de mensen zijn ontzettend aardig!
Het is wel een duur land en in de afstanden/reistijd hebben we ons soms flink vergist maar ik wil zeker terug! We hebben nog lang niet alles van Noorwegen gezien, daar is het land ook veel te groot voor.
Mooi fotoverslag!

Paar kleine commentaren:
Als je voor die tunnel rechtsaf slaat en dan de oude weg over de berg neemt is dat veel mooier (maar uiteraard wel een kleine slingerweg voordat je eenmaal boven en beneden bent) dan die saaie tunnel (om de 8km een beetje blauw licht om te simuleren dat je buiten bent ).
De reden dat ze voor deze tunnel geen tol vragen is simpelweg dat het niet rendabel is, de kosten van de tolinzameling zijn hoger dan de opbrengsten. (en daarnaast zijn er ook vele gratis wegen, maar ben het er totaal mee eens dat er teveel tolwegen zijn in Noorwegen... maar ik heb een Autopass chip in de auto, dus ik zie de rekening vanzelf wel een keer, in hoef in ieder geval niet te stoppen en aan kleingeld te denken).

Afstand versus reistijd: hou een gemiddelde van 60km per uur aan, dan klopt het over het algemeen wel (in de zomer).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 26 maart 2008 @ 17:35:12 #293
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_57626442
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:43 schreef Slappy het volgende:

[..]

Niemand
Mijn ervaring met de campings is dat er op de campings zelf vrij weinig te doen is, er vooral oude mensen staan, en altijd wel een paar Nederlanders (waar je overigens geen last van hebt want ze zullen niet zo snel bij je op de koffie komen). Maar goed, ik heb niet op heel veel campings gestaan en ik was vroeg in het seizoen.

In Flam waren er wel wat campings waar ik een zootje jongelui zag volleyballen met elkaar, maar dat vond ik dan verder weer een lelijk dood plaatsje, dus wij zijn toen doorgereden.

Wat wel een aanrader is, is eplet in Solvorn (vlakbij Sogndal). Het hangt er wel vanaf wat je onder gezelligheid verstaat. Dit is heel klein en knus, dus niet gezellig qua uitgaan ofzo. Maar prachtig uitzicht, gastvrije ontvangst (ze kunnen je ook alles vertellen over de omgeving) en als het meezit leuke medekampeerders. Er is ook gewoon ontzettend veel te doen in de omgeving qua outdoor activiteiten.

In de post van ikwilookwatzeggen staan volgens mij ook nog wel een paar leuke zo tussendoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Laurabeest op 26-03-2008 17:44:22 ]
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
  woensdag 26 maart 2008 @ 17:55:43 #294
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_57626799
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 04:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:

[ afbeelding ]

De langste autotunnel ter wereld! Het zou zo een attractie in de Efteling kunnen zijn!
En geloof het of niet maar overal in Noorwegen moet je toll betalen behalve voor deze tunnel!
In dat geval is de tunnel geheel betaald. Tolheffing in Noorwegen is een eerlijk systeem: op 't moment dat het stuk weg of de brug volledig door tolheffing is betaald, verdwijnen de tolpoortjes.
  Moderator woensdag 26 maart 2008 @ 18:09:58 #295
45833 crew  Fogel
pi_57627023
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 17:55 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

In dat geval is de tunnel geheel betaald. Tolheffing in Noorwegen is een eerlijk systeem: op 't moment dat het stuk weg of de brug volledig door tolheffing is betaald, verdwijnen de tolpoortjes.
was het maar zo...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 26 maart 2008 @ 18:20:14 #296
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_57627232
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 18:09 schreef Fogel het volgende:

[..]

was het maar zo...
Dan ben ik verkeerd geïnformeerd .
  zaterdag 29 maart 2008 @ 00:43:01 #297
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_57687993
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 04:22 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Daar ben ik 4 jaar geleden ook geweest


Bij ons was het echt fokking druk, er waren net 2 of 3 bussen vol met toeristen aangekomen
Maar het grote voordeel van die groepen is wel dat ze ook allemaal tegelijk weer weg gaan

Flam zijn we ook al een paar keer in de buurt geweest, maar hebben we vanwege de prijs en het toerisme bewust overgeslagen iedere keer.
pi_57691094
Maar toch is Flam wel de moeite

Ik ga van de zomer ook weer naar het hoge noorden. Ik vertrek vanuit Tromso en ga dan verder naar het noorden. Heeft iemand nog goede suggesties wat ik absoluut niet moet missen?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Moderator zaterdag 29 maart 2008 @ 20:13:23 #299
45833 crew  Fogel
pi_57702263
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 18:20 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Dan ben ik verkeerd geïnformeerd .
Over het algemeen klopt het wel dat de poortjes weggehaald worden, maar dan komen ze er 'opeens' achter dat ze een gat hebben omdat ze het geld voor vanalles en nog wat gebruikt hebben en dat ze het toch wel missen. Dan maar op een iets andere plek nieuwe tolpoorten, jippie...
Als de tolwegen nu een alternatief zouden zijn voor slechte wegen, in plaats van de enige optie om ergens te komen, dan was het eerlijk geweest. Maar eigenlijk is het belachelijk dat de infrastructuur niet gewoon geheel door de staat betaald wordt (Noorwegen is een van de zeer weinige landen ter wereld zonder staatsschuld...) zonder dat we nog eens extra moeten betalen.
Maargoed, niemand rijdt er ook maar 1km minder om, dus het is makkelijk geld verdienen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_57704019
Iemand wel eens een zomer gelift door Noorwegen? Is het aan te raden, waar moet je zoal rekening mee houden?
  Moderator zaterdag 29 maart 2008 @ 21:43:24 #301
45833 crew  Fogel
pi_57704816
Na zo'n 100.000km rondrijden in Noorwegen kan ik me niet herinneren dat ik ooit een lifter heb gezien. Dit kan twee dingen betekenen:
1) ze worden meteen meegenomen
2) het is 'not done'
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator dinsdag 1 april 2008 @ 12:45:36 #302
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_57758652
Er is al een nieuw deel: Noorwegen (3)
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')