Hulde.quote:Enkele citaten uit het artikel van het RD
We krijgen als land meer dan we verdienen”
APELDOORN - De meeste kerken reageren overwegend positief op het woensdag gepresenteerde regeerakkoord. Alle woordvoerders zijn blij met de maatregelen die het kabinet voorstelt op medisch-ethisch terrein.
Dr. B. Plaisier, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland:
„We hebben in een brief aan de informateur als kerk tijdens de informatieperiode specifiek aandacht gevraagd voor ecologische duurzaamheid, de armoedeproblematiek en de situatie van de asielzoekers. Op al deze punten worden er nu maatregelen voorgesteld waarmee we blij zijn.
Eveneens zien we in medisch-ethisch opzicht dat dit kabinet wil inzetten op palliatieve hulp aan ernstig zieken en op hulp aan ongewenst zwangere vrouwen. Hierdoor kunnen abortussen worden voorkomen.
Alles overziende, overheerst bij ons een gevoel van hoop. Als kerk bidden we dat het kabinet ook daadwerkelijk zal kunnen doen wat het zich voorneemt. En we rekenen erop dat het aangekondigde overleg met maatschappelijke organisaties ook de kerken insluit.”
Ds. J. J. van Eckeveld, preses van de laatstgehouden synode van de Gereformeerde Gemeenten:
„Bij het nieuwe regeerakkoord heb ik een dubbel gevoel. Aan de ene kant zijn er onmiskenbaar zaken waarmee men Bijbels gezien blij kan zijn. Ik denk onder andere aan het ontmoedigen van abortus, aan het meer geld vrijmaken voor palliatieve zorg, aan de positieve aandacht voor het gezin.
Ds. L. W. Ch. Ruijgrok, scriba van de Hersteld Hervormde Kerk:
„Gezien de verkiezingsuitslag is het opmerkelijk dat toch een kabinet van deze samenstelling aantreedt. Het regeerakkoord bevat een aantal positieve punten, zoals de ontmoediging van abortus en euthanasie, de maatregelen rond het stamcelonderzoek, alsook de extra aandacht voor jeugd en gezin.
Ds. J. Haveman, deputaat relatie kerk en overheid van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt:
„Wat ik links en rechts over het regeerakkoord hoor, doet mijn hart als christen sneller kloppen. Verwonderd dat zoiets vandaag in Nederland mogelijk is, dank ik God er oprecht voor. De liberale oppositie typeert het akkoord als betuttelend, zelf noem ik de omslag van ”ik” naar ”wij” en van ”centen” naar ”mensen” tegendraads en broodnodig, wil onze samenleving haar naam nog eer aan doen. In dit licht waardeer ik de inzet op jeugd en gezin, milieu en duurzaamheid, sociale samenhang en eerbied voor het leven.
Ik vind er als christen heel veel herkenbaars in. Compliment voor Rouvoet en Slob.”
Ik ben God dankbaar dat deze coalitie is gesloten. Nu de praktijk nog. Maar ik heb er vertrouwen in dat het regeerakkoord ook daar zijn vruchten gaat afwerpen.”
L. M. P. Scholten, diaken binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland:
„De ’as van het kwaad’ wordt in de Nederlandse politiek al een tijdlang gevormd door D66, VVD en GroenLinks. Libertijns bij uitstek. Daaraan gemeten is de nieuwe regeringscoalitie wel de best denkbare die thans mogelijk is.
De praktijk zal uitwijzen wat het regeerakkoord inhoudelijk waard is. Wat abortus, euthanasie, homohuwelijk, prostitutie, stamcelonderzoek en zondagsheiliging betreft, hebben we de indruk dat de bestaande praktijk wordt gehandhaafd en dat regelgeving de komende vier jaar niet verder wordt uitgehold of opgerekt.
De inbreng van de CU blijkt ook duidelijk. Waarbij het niet zo is dat er allerlei wetten worden teruggedraaid. Maar er worden wel blokkades opgeworpen tegen ontwikkelingen die niet goed zijn.
Ja, dat is mogelijk.....Maar alleen al de medische-ethische paragraaf verdient denk ik een eigen topic....quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:40 schreef Monolith het volgende:
Maak anders even een centraal 'wie zijn er allemaal blij met het regeerakkoord' topic.
ik had hetzelfde idee en heb dat net gedaanquote:Op donderdag 8 februari 2007 12:40 schreef Monolith het volgende:
Maak anders even een centraal 'wie zijn er allemaal blij met het regeerakkoord' topic.
Nee toch zeker...quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:44 schreef Floripas het volgende:
Als de kerken gaan juichen wordt Floripas achterdochtig.
Het zal wel meevallen kan niet echt zeggen dat de CU veel kerkelijke dingen erin heeft gekregenquote:Op donderdag 8 februari 2007 12:44 schreef Floripas het volgende:
Dat is waar, maar ik zie het als een eerste stap in de goede richting...quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:45 schreef sigme het volgende:
Als de meest fanatieke christenen kunnen leven met een wet waarbij abortus als nette medische ingreep mag worden uitgevoerd kan ik wel leven met dergelijke extremisten.
Die betuttelende bedenktijd neem ik dan wel voor lief.
Ik vind het een beetje raar dat het als zo'n overwinning beschouwd wordt dat de huidige wet nog eens benadrukt wordt, maar mij best verder.
kloptquote:Op donderdag 8 februari 2007 12:49 schreef HenkieVdV het volgende:
Dit heeft dezelfde nieuwswaarde als: "HenkieVdV blij met afbranden van alle kerken."
Mij best, maar de CU heeft niet gezegd het zo te zien, niet in de aanloop en niet nu, en die blije kerken uit de OP noemen het ook niet zo.quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat is waar, maar ik zie het als een eerste stap in de goede richting...
Inderdaad, het lijkt wel alsof ze voorgeprogrammeerd zijn om blij te zijn, nu er twee christelijke partijen in het kabinet zitten. Alsof ze uberhaupt het akkoord niet hebben gelezen, maar er vanuit gaan dat het met de CU erbij heus wel goed zal komen.quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:45 schreef sigme het volgende:
Als de meest fanatieke christenen kunnen leven met een wet waarbij abortus als nette medische ingreep mag worden uitgevoerd kan ik wel leven met dergelijke extremisten.
Die betuttelende bedenktijd neem ik dan wel voor lief.
Ik vind het een beetje raar dat het als zo'n overwinning beschouwd wordt dat de huidige wet nog eens benadrukt wordt, maar mij best verder.
Boze Appel begint op te passen voor christelijke tsunami's.quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:44 schreef Floripas het volgende:
Ja, moet je eens voorstellen dat mensen zomaar een eigen keuze kunnen maken, in plaats van dat hun wil ze wordt voorgeschreven door kerk of staat. Gelukkig blijft het nieuwe kabinet bij wat opvoering van de betutteling; mijn inziens compleet onnodig, maar zo zij het.quote:L. M. P. Scholten, diaken binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland:
„De ’as van het kwaad’ wordt in de Nederlandse politiek al een tijdlang gevormd door D66, VVD en GroenLinks. Libertijns bij uitstek."
OMFG, dan vraag je er toch om om niet serieus genomen te wordenquote:„De ’as van het kwaad’ wordt in de Nederlandse politiek al een tijdlang gevormd door D66, VVD en GroenLinks"
In een goede richting??quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat is waar, maar ik zie het als een eerste stap in de goede richting...
De christelijke morele arrogantie straalt er vanaf iigquote:Op donderdag 8 februari 2007 12:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hulde.![]()
Menselijke waarden die weer terug gaan komen......Weer eerbied voor het leven.....Het leven is het grootste geschenk dat we hebben gekregen wat we zomaar niet mogen weggooien........Volle aandacht voor medische -ethische kwesties, zoals abortus en euthansie......
Ik ben benieuwd wat er van terecht gaat komen...
En hier heb je de overheid voor nodig ?quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hulde.![]()
Menselijke waarden die weer terug gaan komen......Weer eerbied voor het leven.....Het leven is het grootste geschenk dat we hebben gekregen wat we zomaar niet mogen weggooien........
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |