Juist.quote:Op donderdag 8 februari 2007 10:49 schreef ethiraseth het volgende:
Wat een bullshit. Maorijnisse? Kom op zeg, kan je niks beters verzinnen? Sluit dit maar, dit is weer een lading crap van een gefrustreerde rechtse user waarin het zelfde standaard verhaaltje staat wat hier 5x per week wordt opgehangen.![]()
Rustig dagje vandaag?quote:
Gisteravond in het hotel, alles beter dan Duitse TV kijken.quote:
Geen bar in het hotel?quote:Op donderdag 8 februari 2007 11:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Gisteravond in het hotel, alles beter dan Duitse TV kijken.
quote:Op donderdag 8 februari 2007 10:49 schreef ethiraseth het volgende:
Wat een bullshit. Maorijnisse? Kom op zeg, kan je niks beters verzinnen? Sluit dit maar, dit is weer een lading crap van een gefrustreerde rechtse user waarin het zelfde standaard verhaaltje staat wat hier 5x per week wordt opgehangen.![]()
Je mist de hele clou van het verhaalquote:Op donderdag 8 februari 2007 11:05 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik mis de niet te onderschatten rol van de moslimkrekel in het hele verhaal.
Humor is persoonlijkquote:Op donderdag 8 februari 2007 11:20 schreef hooibaal het volgende:
De clou van 'de normale versie' is zo gek nog niet (zeg ik als SP-stemmer), en nodigt wel uit tot een leuke persiflage. De manier waarop je ergens halverwege het verhaal verzandt in ongefundeerde kritiek op de samenleving, en waarin de humor ook ver te zoeken is. Beetje jammer.
Dat is wel kut ja...quote:
Ondanks mijn politiek voorkeur, waarom meteen sluiten als jij er niet mee eens bent?quote:Op donderdag 8 februari 2007 10:49 schreef ethiraseth het volgende:
wat is er dan zielig aan? beargumenteer je kritiek.quote:Op donderdag 8 februari 2007 11:39 schreef dork22 het volgende:
Ik stopte bij Maorijnissen. OMFG wat een zielig stukje.
Als je het van flauwe naamsverbasteringen moet hebben weet ik meestal wel waar ik aan toe ben.quote:Op donderdag 8 februari 2007 11:40 schreef Allantois het volgende:
[..]
wat is er dan zielig aan? beargumenteer je kritiek.
Ik ben het met je eens dat de naam Maorijnissen niet in het stuk past. Afgezien daarvan is het toch wel grappig? Ik vind het alleen iets fragmentarisch hebben.quote:Op donderdag 8 februari 2007 11:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als je het van flauwe naamsverbasteringen moet hebben weet ik meestal wel waar ik aan toe ben.
Weet het niet echt komt een beetje over als het standaard verhaal van PV die zichzelf vooral erg geweldig vindt en de rest prutsers.quote:Op donderdag 8 februari 2007 11:54 schreef Allantois het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat de naam Maorijnissen niet in het stuk past. Afgezien daarvan is het toch wel grappig? Ik vind het alleen iets fragmentarisch hebben.
Inhoudelijk heb je verder geen kritiek?quote:Op donderdag 8 februari 2007 11:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Weet het niet echt komt een beetje over als het standaard verhaal van PV die zichzelf vooral erg geweldig vindt en de rest prutsers.
Jawel hoor maar geen zin om het te spuien. Het is slechts een theoretisch flauw verhaaltjequote:Op donderdag 8 februari 2007 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Inhoudelijk heb je verder geen kritiek?
Dus bagger je maar een beetje.quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jawel hoor maar geen zin om het te spuien. Het is slechts een theoretisch flauw verhaaltje
Ik dacht ook al dat er meer dan de les "werk hard of val dood" uit de oorspronkelijke fabel te halen viel.quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:10 schreef Floripas het volgende:
Volgens mij gaat in de oorspronkelijke versie de krekel bijna dood en nodigt de mier hem binnen. Overmand door zoveel naastenliefde sluit de krekel zich aan bij de mierenkolonie.
LOLquote:Op donderdag 8 februari 2007 12:10 schreef Floripas het volgende:
Volgens mij gaat in de oorspronkelijke versie de krekel bijna dood en nodigt de mier hem binnen. Overmand door zoveel naastenliefde sluit de krekel zich aan bij de mierenkolonie.
Andere versie:quote:JEAN DE LA FONTAINE
DE KREKEL EN DE MIER
De krekel sjirpte dag en nacht, zo lang het zomer was,
Wijl buurvrouw mier bedrijvig op en neer kroop door 't gras
"Ik vrolijk je wat op," zei hij. "Kom, luister naar mijn lied."
Zij schudde nijdig met haar kop: "Een mier die luiert niet!"
Toen na een tijd de vrieswind kwam, hield onze krekel op.
Geen larfje of geen sprietje meer: droef schudde hij zijn kop.
Doorkoud en hongerig kroop hij naar 't warme mierennest.
"Ach, juffrouw mier, geef alsjeblieft wat eten voor de rest
Van deze barre winter. Ik betaal met rente terug,
Nog vóór augustus, krekelwoord en zweren doe 'k niet vlug!"
"Je weet dat ik aan niemand leen,"
Zei buurvrouw mier toen heel gemeen.
"Wat deed je toen de zon nog straalde
En ik mijn voorraad binnenhaalde?"
"Ik zong voor jou," zei zacht de krekel.
"Daaraan heb ik als mier een hekel!
Toen zong je en nu ben je arm.
Dus dans nu maar, dan krijg je 't warm!"
Wie leeft van kunst gaat door voor gek.
Vaak lijdt hij honger en gebrek.
EINDE
merelrozequote:Er waren eens een krekel en een mier. Zij woonden in hetzelfde bos. Het was zomer, het bos stond in bloei en iedereen was bezig te genieten van het mooie weer. Behalve de mier. De mier was aan het werk: zorgvuldig zocht hij kruimels en andere voedzame dingetjes uit het bos en bracht ze terug naar zijn hol. En eenmaal in het hol aangekomen, legde hij het eten neer en ging snel weer terug op zoek naar meer. Op een van deze warme zomerdagen kwam de krekel langs. "Hé, mier!", zei de krekel, "ga je mee? Er is een feest! We kunnen dansen en er is volop eten en drinken voor iedereen!" "Nee", zei de mier, "ik kan niet mee. Ik moet werken en zorgen dat ik genoeg eten heb om de winter door te komen". "Oké" zei de krekel, "dan niet hoor!", en de krekel was weg. De mier ging door met zijn werk. Een paar maanden later was het koud, de winter was gekomen, de bomen waren kaal en ijzig en er waaide een straffe noordenwind. De krekel had het koud. Hij verstopte zich in zijn kraag, maar niets hielp om het warm te krijgen. Plotseling zag hij daar het hol van de mier. "Hallo, mier", riep hij tegen de wind in, "mag ik even binnenkomen? Ik heb het zo koud!". En de mier zei: "Natuurlijk, krekel, kom maar snel binnen. Als we zuinig aan doen, dan heb ik genoeg eten voor de hele winter en ik heb takjes verzameld waarvan ik een bedje voor je kan maken." En zo brachten zij samen de winter door. Toen de eerste lentedagen aanbraken, kreeg de krekel de kriebels en zei tegen de mier: "Ik moet eruit, ik wil weer feesten! Ga je mee?". De mier zei: "Nee, ik kan niet, ik moet zorgen dat ik genoeg voedsel verzamel voor volgend jaar". De krekel keek de mier aan, haalde zijn schouders op en zei: "Jammer, dan niet", en hij vrat de mier op. Hij ging op weg naar zijn feest en bedacht zich dat er tegen de tijd van volgend jaar wel weer een andere mier zou zijn om hem te helpen.
De krekel zal zich meer verwant voelen aan z'n eigen kolonie dan aan de mier, wat een normaal trekje is.quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:10 schreef Floripas het volgende:
Ik heb 'm anders niet eerder gezien, hoor.quote:Op donderdag 8 februari 2007 10:49 schreef ethiraseth het volgende:
Kirmiziquote:Op donderdag 8 februari 2007 12:30 schreef SSRA het volgende:
[..]
De krekel zal zich meer verwant voelen aan z'n eigen kolonie dan aan de mier, wat een normaal trekje is.
Dat je gaat stellen dat andere soorten ooit thuisvoelen bij wezens met andere achtergrond & cultuur, is nogal naïef verondersteld. Zo gaat dat nooit werken. Ook is men te egoïstisch om zoiets te bewerkstelligen, dat je het realistisch acht.
Maar gezien je aandoenlijke posthistory mag dat overigens geen verrassing zijn.
quote:Op donderdag 8 februari 2007 11:05 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik mis de niet te onderschatten rol van de moslimkrekel in het hele verhaal.
Die tweede versie ken ik ook in een andere variant, daar eet de krekel de mier aan het begin van de winter op en kraakt dan zijn huisje.quote:
Ik googelde er zojuist even op, en zag dat de fabel ook wel gebruikt wordt bij religieus onderwijs. Ik zag een stukje waarbij 'krekelen' op zondag van belang geacht werd, je moet niet alleen maar als een mier werken werken werken.quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die tweede versie ken ik ook in een andere variant, daar eet de krekel de mier aan het begin van de winter op en kraakt dan zijn huisje.
quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:41 schreef Floripas het volgende:
Merelroze
In ieder geval, de krekel had de mier wel opgevrolijkt.
Overigens eten in de praktijk mieren natuurlijk alles op, waaronder krekels, en zijn het fascisten. Dat weet iedereen.
Dat zijn Zwarte mieren, Je hebt ook rode mieren, dat zijn communisten.quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:41 schreef Floripas het volgende:
Overigens eten in de praktijk mieren natuurlijk alles op, waaronder krekels, en zijn het fascisten. Dat weet iedereen.
Onzin. Communisten!quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:41 schreef Floripas het volgende:
En die luizen die ze hoeden worden best goed behandeldquote:Op donderdag 8 februari 2007 11:39 schreef sigme het volgende:
Ik pleit voor een samenlevingsvorm die recht doet aan de mier!
Pietverdriet voor secretaris van het Politbureau!
Vrij vertaald, uiteraard.quote:De hamster en de mier.
"Jullie armoedige mieren", zei een hamster. "Loont het zich de moeite, om de hele zomer te werken, en toch maar zo weinig te verzamelen? Jullie zouden mijn voorraad moeten zien!"
"Luister", antwoordde een mier, "is de voorraad groter dan dat jij hem behoeft, zo zij het ook gerechtvaardigd, dat mensen je nagraven, je voorraden legen en jouw rovende hebzucht bestraffen met de dood".
Als Pietverdriet de kern onverbloemd wil benoemen kan 'ie dat best hoor. Doet 'ie vaak genoeg ook. Z'n kritiek verpakken in mieren en krekels krijgt passend commentaar.quote:Op donderdag 8 februari 2007 13:07 schreef SSRA het volgende:.
Als er ergens een kern van waarheid in zit, dan gaan de linkse rakkers dit topic natuurlijk derailleren.
Jaaaaaa, een opvolgerquote:Op donderdag 8 februari 2007 10:53 schreef Maerycke het volgende:
Piet, wat laat je je weer kennen. Niet dat het niet leuk begon overigens, maar zo halverwege de tekst werd het allemaal wel weer erg zuur...
Communautarisme, organische samenlevingsverbanden, morele centra in de samenleving als motor enz. enz..quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:10 schreef Floripas het volgende:
...en dat geeft eens te meer je beperkingen weerquote:Op donderdag 8 februari 2007 19:10 schreef Martijn_77 het volgende:
Erg leuk verhaaltje om te lezen en o zo waar![]()
wat is jou rol in het verhaal. Het vuurvliegjequote:Op donderdag 8 februari 2007 21:25 schreef Verbal het volgende:
[..]
...en dat geeft eens te meer je beperkingen weer
V.
quote:Op donderdag 8 februari 2007 21:28 schreef Corelli het volgende:
[..]
wat is jou rol in het verhaal. Het vuurvliegje![]()
Dat ze zelf nooit moe worden van dit soort gezever snap ik niet....quote:Op donderdag 8 februari 2007 10:49 schreef ethiraseth het volgende:
dit is weer een lading crap van een gefrustreerde rechtse user waarin het zelfde standaard verhaaltje staat wat hier 5x per week wordt opgehangen.![]()
Kijk, dat bedoel ik.quote:
Harde werkers, zonder meer. Intelligentquote:Op donderdag 8 februari 2007 21:51 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Kijk, dat bedoel ik.
Mieren zijn harde en intelligente werkers.
Oh dat lijkt me sterk. Mieren zijn net als blanke mensenmannen in zwarte uniformen niet erg lief voor minderheden zoals krekels.quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:10 schreef Floripas het volgende:
Soms kom je het tegen, een stelletje mieren die de kudde luizen uitlaat.quote:Mieren gebruiken luizen als 'koeien'; ze zuigen de zoete uitscheiding van de luis op. Die uitscheiding wordt honingdauw genoemd. Mieren prikkelen bladluizen door ze over het achterlijf te strelen. Omdat ze de uitscheiding door de suiker zo lekker vinden, verdedigen ze hun bladluizenkolonie tegen ongewenste indringers van dezelfde soort. Soms ook worden bladluizen door de mieren van hun vleugels beroofd en meegenomen in de mierenhoop om daar een kolonie bladluizen te stichten.
Mieren zijn ongedierte, daarom moet je ze afmaken. Krekels zijn liefquote:Op donderdag 8 februari 2007 21:51 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Kijk, dat bedoel ik.
Mieren zijn harde en intelligente werkers. Jij vertrapt ze, omdat je stinkjaloers op ze bent.![]()
Integendeel, mieren zijn zeer nuttig. Waarom lok jij ze anders in je keuken?quote:Op donderdag 8 februari 2007 21:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mieren zijn ongedierte, daarom moet je ze afmaken. Krekels zijn lief![]()
Ze komen vanzelf, om van de vruchten mijner arbeid te profiteren!quote:Op donderdag 8 februari 2007 21:56 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Integendeel, mieren zijn zeer nuttig. Waarom lok jij ze anders in je keuken?
Mieren zijn niet links of rechts, mieren zijn Japanners: onderdeel van een groter geheel, werken hard, zijn conformistisch en leven boven op elkaar.quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:37 schreef DS4 het volgende:
Inmiddels zijn we al in een discussie of mieren extreem-rechts, dan wel extreem-links zijn. Aangezien ik nog nooit een mier met zijn rechterarm omhoog heb gezien ga ik voor extreem-links. Van de andere kant werken ze daar wel iets te hard voor...
Dat ben ik en ik kom uit Brabant.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 00:38 schreef en_door_slecht het volgende:
Die schreeuwende, bier drinkende lul die voorbij komt lopen, dat is de Hollander.
De luis in de pelsquote:Op donderdag 8 februari 2007 21:28 schreef Corelli het volgende:
[..]
wat is jou rol in het verhaal. Het vuurvliegje
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |