Op woensdag 7 februari 2007 20:36 schreef Worldbeater het volgende:These streets are yours white .. take them!
Auteur Worldbeater.
Triumph Trident 900 proefrit 7 februari 2007.En met bovenstaande daadkrachtige woorden gooiden wij om 15.20 heden middag de deur open voor
de ontgroening van de British Racing Green geklede twee wieler.
Direct gingen de buurjongens in de straat helemaal uit hun dak wat ik nu weer had gekocht.
Als aan de grond genageld stonden ze aan de overkant naar binnen te kijken.
Op een aggressief gespeeld gasgeven gebaar renden ze direct de tuin in om de motor in de woonkamer te bekijken.
En waar de zes ogen naar keken, werd meer dan goed ontvangen met open monden.
Vet is het modewoord wat op zijn plaats is.
Want ze is dik!!!!
Nooit geweten dat de naked bike hype al onder kinderen tussen 8 en 13 speelde. SS was de standaard dacht ik.
RijdenAffijn, al ruim tijd om naar buiten te gaan, dus snel naar buiten met de hele handel, en starten maar dat Engelse ding.
Direct liep ze 2.000 toeren, om al snel door te schieten naar 4.000 Rpm. Beetje teveel van het goede deze choke.
Maar direct was al te merken dat ze behoorlijk koudbloedig is. Of moeten we zeggen hij.
De choke moest minimaal op de 2 K gehouden worden om de motor goed te laten lopen, ook later in de straat ging het blok een beetje hikken zodra de choke er af ging. Dat deden de Yammie en de Soes duidelijk beter als 25 jaar oude brikken.
![]()
De koudbloedigheid van deze motor zal in een later stadium nog enkele malen terugkomen.
TankenEerst maar eens verse benzine in het ding gooien, inmiddels stond ze (daar ga ik weer) alweer enkele maanden stil volgens de verkopende partij maandag. Gelukkig brande het benzinelampje ook, dus kon er veel verbeterd worden aan de brandstofkwaliteit met een enkele tankbeurt.
Ook de benzinepomphouder keek nu vriendelijk en genoegzaam
![]()
toen hij eindelijk weer eens drie waardepunten kon uitdelen aan een trouwe klant.
Eindelijk weer omzet van die knaap! dacht hij.
De Triumph heeft ook een 25% grotere benzinetank dan de Soes en de Yammie.
BandenGelijk tijd om de bandenspanning op peil te brengen. En dit was geen onnodige zaak.
Niet te geloven dat partikulieren dat zo slecht bijhouden, het is een belangrijk onderdeel van de wegligging.
Menige aankoop zal door een zwabberende proefrit niet doorgaan, terwijl het gewoon een kwestie
van de juiste luchtdruk in beide banden is.
KoudbloedigBij het vervolgen van de rit bleek de Triumph zich weer van zijn tropenmentailiteit te laten zien.
Zonder gebruik van de choke weinig tot geen leven. Vreemd.
SnelwegAl na enkele honderden meters werd de bebouwde kom verlaten, en kon de ware aard van de motor tot leven komen.
Snelwegen worden door de motor verteerd als een bakje cornflakes op een nuchtere maag.
Dit is het ware terrein van de groene. Vlot rijden en toch lage toerentallen draaien. Dat is wat we wilden.
B wegenReeds na tien kilometer werd de snelweg verlaten voor een B weg.
Bij het veel te lang wachten voor het stoplicht ging het stationair toerental wel een beetje te zenuwachtig heen en weer. Als het een moto van mij was, dan liet ik hem afstellen.
Oh wacht, het is mijn motor, en afstellen is pas een paar maanden geleden gebeurt door Safe Zoetermeer.
Dat vraagt om nadere uitleg daar, want dit moet beter kunnen.
Dus maar bellen en net doen alsof ik de vorige eigenaar ben. De faktuur ligt hier dus..
Het rijgedrag op B wegen is ook voortreffelijk, alleen bij te snel aangesneden bochten laat het gewicht van de motor zich wel gelden door behoorlijk onderstuur bij het aanspreken van de remmen. Puntje er af voor de ingenieurs.
Fotomoment Alweer veel te snel werd de geplande bestemming voor de foto's bereikt, een bekend terrein in de woonplaats waar ik geboren en getogen ben. Opvallend dat ook hier de wereld gewoon doordraait, en je niet zonder te betalen een paar slagbomen kan passeren. Gelukkig zijn motorrijders wat vrijer in de omvang van hun massa, dus een eenvoudig ritje over de stoep bood uitkomst.
[
afbeelding]
De Nieuwe Waterweg. Het aanvoerkanaal van de Rotterdamse haven.[
afbeelding]
Pontje bij Rozenburg.KoffieNa de korte fotoshoot weer de Triumph gestart, en daar was de koudbloedigheid alweer.
De choke moest er bij komen om het geheel lekker te laten lopen.
Er werd voor een route richting de koffie aan de buitenkant van Rozenburg gereden.
Een omgeving gekenmerkt door een sfeervolle omgeving langs het water, omringd door veel begroeiing en dikke moordenaars van bomen.
En uiteraard niet te vergeten de vele ronde bochten.
Helaas bleken de mensen die de eerste 24 jaar van mijn leven de catering verzorgden niet aanwezig.
Het bezoek was ook een verrassing, want ze weten verder nog niet dat ik een andere moto heb.
MotorblokHierna maar een heel stuk naar de ons bekende Maasvlakte gereden. (goed voor vier tot vijf Fok! MC meetings!)
Het motorblok leek mij nu ook wel warm zo onderhand, dus hier konden de teugels zo nu en dan flink gelost worden.
![]()
En de trotse Engelse trok volledig in vertrouwen -en met grote kracht- de berijder vooruit.
Koekblikken nog even snel inhalen bij weinig ruimte verliep allemaal als vanzelfsprekend, en zonder nadenken van de berijder in welke versnelling het dan allemaal moet gebeuren.
Een zeer modern en fantastisch aansprekend motorblok.Het mechanisch geluid doet aan de besten denken, het Robocop naaimachinegefluit van een VFR komt aardig overeen.
Gelukkig heeft de Triumph dan nog wel een karakteristiek uitlaatgeluid. Maar het blok klinkt dus meer dan gezond.
![]()
Het kost allemaal geen enkele moeite.
RemmenDe voorremmen zijn zeer krachtig en goed doseerbaar. Heerlijk om te bedienen.
Of ze ook voldoen op het circuit zal nog moeten blijken.
Aan de achterkant kunnen wij echter geen voldoende geven. Ook kan de link naar vroeger gelegd worden.
Maar daar verbaasde ik mij al eerder over, dat oude motoren hele goede remmen achter hebben.
Bij modernere motoren is het toch vaak een ondergeschoven kindje.
Vroeger had je de achterrem gewoon nodig omdat de totale package anders niet krachtig genoeg was.
Maar eerst toch nog maar eens nakijken of het niet aan achterstallig onderhoud ligt hier.
SchakelenHier zou je meer over het fluweel en statig inleggen van de versnellingen moeten spreken, dan gewoon schakelen.
De hydraulische koppeling en versnellingsbak verzorgen door de overgedimensioneerde waarde (die vanwege de modulaire opbouw ook goed moet zijn voor de Triump Tropy 1200) voor een gevoel dat deze
minder snel stuk zal gaan, dan dat Nederland een Tsunami zou moeten ervaren.
KarakterInmiddels al uren thuis komt er om de paar minuten een mooie piep uit de tank.
Het lijkt een electronisch servo signaaltje, maar het is de benzine die heeft wordt van het blok.
Ik dacht eerst dat het een ontluchtingsprobleem was, maar het is standaard.
Klik!Karakter dus.
ConclusieHet design met de grote tank is zeer geslaagd.
![]()
Het oog wil immers ook wat.
Dan niet geheel onbelangrijk, de rijeigenschappen en veiligheid zijn van de moderne tijd, dus zeer goed te noemen.
Het motorblok krijgt een ronduit fantatische vermelding, de remmen zijn misschien voor verbetering vatbaar.
Wat nog niet geheel vastgesteld kon worden is het stuurgedrag bij sportiever gebruik. De eerste indruk is echter goed.
Als de omstandigheden zich hier meer voor lenen zal de Triumph verder aan de tand gevoeld worden.
Met deze laatste disclaimer nemen wij afscheid, en danken -XX- voor de getoonde belangstelling, en het lezen van het complete artikel.