quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:08 schreef heaven7 het volgende:Maar als ik ga slapen is er niks loos.. dat komt pas als ik even in bed lig, Heel gek.
Ik ben nooit druk voor het slapen gaan (tv kijken, muziek luisteren) en lees ik bed altijd nog een boek of tijdschrift. Alleen als ik doodmoe ben lukt het slapen wel.
Ik maak me dan idd druk om een activiteit, presentatie, gesprek etc. Waarvan ik overdag nooit het idee heb dat dat rampzalig zal worden en dat ik er zo over moet gaan piekeren. Het hoeft niet eens zoiets te zijn, kan ook totaal anders. Van te voren nooit te zeggen.
dan moet je maar gaan piekeren voordat je gaat slapen, als je in slaap wil komen. dus al je zorgen op papier zetten en dan gaan relativeren, bijvoorbeeld. het allemaal eens van je af schrijven. Natuurlijk pakt het niet 'the root' van het piekeren aan, tijdens je piekerbuien kan je eens gaan kijken wat het nou eigenlijk is waar je over aan het piekeren ben. waar ben je onzeker over? waarom ben je daar onzeker over? Is het reeel? Dat soort dingen, gewoon grondig gedachtenonderzoek.
En voor hulp bij gedachtenonderzoek kan je altijd naar maatschappelijk werk of de psych. Niets mis mee, piekeren kan je echt kapot maken als het te lang doorgaat. Ook de dokter zou je slaaptabletten kunnen voorschrijven, maar dat is ook niet echt een je van het oplossing.
overigens hebben wij hier thuis valeriaantabletten, (van VSM) waar je heerlijk ontspannen van raakt (en ook heerlijk van gaat dromen) het is geen slaapmedicijn, maar gewoon ontspannend. Misschien dat dat helpt, omdat piekeren een behoorlijke inspannende actie is.
Succes!