quote:
Op zondag 4 februari 2007 20:35 schreef nozem het volgende:Nogal ja. Ik weet wat voor dweilen mensen kunnen worden wanneer ze een groot deel van de week doorbrengen in de lokale coffeeshop. Veel gaat er niet meer vanuit.
Maar het lijkt me persoonlijk niet echt een probleem om een partner te hebben die in het weekend wel eens een jointje opsteekt.
helemaal mee eens, behalve dat blijkbaar de vriend van Ts beloofd had te stoppen, en het dus niet blijkt te doen/kunnen/ervoor over te hebben in de praktijk.
De rest van mijn post gaat uit van deze twee aannames: 1) de vriend van Ts heeft idd beloofd te stoppen. 2) de vriend van ts blowt veel (dus niet 1x per maand 1 jointje ofzoiets
quote:
Ik vind dat Ts zich totaal niet aanstelt. Ten eerste is er een afspraak gemaakt. Ten tweede is blowen(zeker als het elke week of vaker flink gebeurt) niet zo onschuldig als het lijkt.
Het feit dat de vriend van TS niet stopt, ook al had hij het beloofd, duidt erop dat hij waarschijnlijk een probleempje heeft.
quote:
Zeker als die jongen al jaren doet blowen wordt je echt niet meer zo stoned als je eerste jointje dat je rookte.
Klinkt leuk, maar dit gebeurt alleen als je zeer regelmatig gebruikt. Feit is ook dat men dan meestal gewoon meer in de joint stopt, en/of net zolang doorgaat tot het 'oude' resultaat bereikt is. Vergeet ook niet dat het voornamelijk in de perceptie van de gebruiker minder zwaar lijkt.
Ook gaan bij langdurig gebruik andere effecten meespelen. chronische 'moeheid', lethargie, geen zin om dingen te ondernemen, anderen die je dingen vragen of beperkingen opleggen(vragen rekening met hen te houden, of je aan afspraken te houden bv.) irritant gaan vinden en wegduwen.
Emotionele vervlakking, desinteresse in dingen, alleen nog 'lekker zichzelf kunnen' zijn met een blow op.
Problemen allemaal buiten zichzelf gaan projecteren, verlies van motivatie, alles behalve blowen de schuld geven van problemen, vermijdingsgedrag van situaties die moeilijk zijn of blowen verhinderen, smoezen zoeken en dingen verdraaien om een jointje te kunnen opsteken...
Vaak heeft een persoon dat zelf niet meer door en wordt behoorlijk onbereikbaar. In ieder geval over de blowverslaving, en vaak ook op andere vlakken. Ook aantasting van het geheugen leidt tot veel problemen, waardoor gesprekken erg lastig worden.
Deze zaken zijn de dood voor een relatie, en zeker als er kinderen zijn, of komen gaan. (voor kinderen speelt ook nog een verhoogd risico op ongezonde kinderen en een lagere zwangerschapskans mee, doordat het sperma aangetast wordt.)
quote:
Je krijgt dan een ander gevoel, althans ik en vele anderen die ik ken. Je doet het omdat het lekker is etc...
hehe tja dat is met alle verslavingen. Tot je er mee stopt. Het lijkt lekker... of beter: het laat momenten dat je niet gebruikt minder lekker zijn, tot je niet meer kan genieten zonder.
quote:
Ik neem aan dat ts al lang een relatie heeft en nu zou het opeens een probleem zijn. Ik weet niet hoe haar vriend is als die geblowt heeft maar kan hij dan totaal niet meer functioneren ofzo?
Ze hadden de afspraak gemaakt dat hij zou stoppen, dat doet hij niet.
Pas als je stopt met (veel) blowen merk je hoe enorm het je functioneren belemmert.
De meeste zaken sluipen er langzaam in, en je raakt gewend aan je lagere prestaties, vermoeidheid, slechter geheugen etc. Ook werkt het spul langer door dan een paar uur. Een paar joints 'savonds kan tot de volgende dag nawerken, of zelfs 2 dagen.
quote:
Verder moet ts de afspraak nakomen en hem dus het huis uit schoppen/uitmaken of haar mond dicht houden.
Ik zou hem voor het blok zetten Ts..... gewoon consequenties stellen, misschien niet meteen het huis uit, dat moet je zelf bepalen, maar stevig van je laten horen, want met zachtheid help je noch hem noch jezelf noch jullie relatie.
Laat hem desnoods hulp zoeken, steun hem in het stoppen als je de inspanning de moeite waard vindt en ermee kan leven als het na een tijd niet blijkt te helpen en je alsnog moet kappen.
Laat het in geen geval op zijn beloop, en ga niet denken van "het loopt wel los, "hij stopt wel een keer" want het enige wat los kan lopen is meer een meer gebruik, en meestal stoppen mensen pas als ze keihard op hun bek gaan.
Voor de duidelijkheid, ik heb zelf heel stevig (veel te stevig en veel te lang) geblowd en het heeft me een aantal jaren van mn leven en een aantal kansen gekost die ik nooit meer terugkrijg. Dat wens ik geen mens(en hun partners al helemaal niet) toe. Als ik dus nogal chargerend of anti-blow overkom, hou dat in gedachten, ik zit hier niet om iemand af te zeiken, maar om mensen die in dezelfde val dreigen te trappen de kans te bieden hun voordeel te doen met mijn ervaring.
De bovenstaande symptomen had ik allemaal, en natùùrlijk lag het niet aan de wiet, nee joh, dat maakte me juist beter!
Je denkt onder invloed (en dat ben je continu als je meer dan eens in de week blowt) dat je het allemaal goed onder controle hebt en dat je de dingen duidelijk ziet, zelfs duidelijker dan anderen. Niet dus.
Natuurlijk kan je stoppen wanneer je wilt, je bent niet verslaafd! nee hoor, alleen heb je steeds een goed excuus om niet te stoppen
![]()
Zelf ben ik dus ook een relatie kwijtgeraakt omdat ik door de wietplanten het bos niet meer zag zogezegd, en natuurlijk was het haar schuld en zeurde ze, en had ze me niet in de steek moeten laten. En weet je wat? als ik nu terug kon gaan in de tijd en ik zou dr kunnen spreken zou ik zeggen "goed zo, wegwezen bij die gast, daar heb je niks aan!"
Ook heb ik mijn medestudenten van een heel schooljaar een mogelijk betere toekomst weg zien stoken in de pauzes. Lekker blowen achter de school! bah, wiskunde! Hm, wat was de stelling van pythagoras ook alweer? hm hoe bereken je nou de... hmm wat was de opgave eigenlijk?.... eeh, who cares! jointje?
Later allemaal fijn productiewerk gaan doen!
Echt Ts, als het meer dan 2x per maand is dat hij het doet, zorg dat hij stopt of tot zo een niveau mindert, of ga ervandoor.
Zolang hij verslaafd is zegt hij dat hij van je houdt, maar in de praktijk staat wiet op nummer 1. zo simpel is het. Hij dènkt zelf dat het niet zo is, maar je kan het , als het moet, eventueel testen:
-Verstop bv als jullie laat gaan thuiskomen (liefst als de shop al dicht is)vantevoren een keer zn wiet, of laat maar een klein beetje in zn wietbakje of wat ook zitten, te weinig voor een jointje, zodat hij denkt dat het op is, en kijk hoe hij reageert als hij erachter komt dat hij het jointje, dat hij dacht te gaan roken bij thuiskomst, moet missen.
Als je het verstopt, en als hij je vraagt waar het is claimt dat je het even had weggelegd omdat je aan het stofzuigen of opruimen was, of een andere goede reden noemt, en hij wordt erg boos, dan is er een duidelijk probleem.
-Mors per ongeluk cola over zn wiet. (Liefst als hij niet meteen nieuwe kan halen) Gaat hij moeilijk doen en stressig, is ie zeker verslaafd, wordt ie boos en/of gaat ie met alle macht proberen het droog te krijgen en het toch nog op te roken... tja
![]()
-Manoevreer een paar keer een situatie zo dat het kiezen is tussen iets dat belangrijk is voor jou of jullie of blowen, bijvoorbeeld doordat je ervoor zorgt dat er even geen geld voor is(ergens voor sparen, of een 'onverwachte rekening', het 'helpen van een vriend(in) of familielid met een probleem' ofzo)
-Of probeer m een paar keer mee te krijgen naar dingen waar het niet kan, zodat hij niet op zn vaste moment een jointje kan pakken.
(een handige manier is: weekendje weg, weekje vakantie op een plaats waar geen wiet te krijgen is-buitenland dus-:') naar iets toe met familie, of bij familie overnachten, zodat hij de hele tijd 'in de gaten' loopt')
Als hij dat zonder problemen kan, dus ook zonder nerveus en vreemd te gaan doen na een tijdje(en zonder stiekem wel te blowen) valt het wellicht mee. Probeert hij smoesjes te verzinnen om niet mee te gaan naar die dingen, en probeert hij zn patroon vast te houden, of gaat hij gestressed en/of chagerijnig doen als hij mee is, dan is er een groot probleem.
-Als jullie weggeweest zijn en naar huis rijden(auto?), en hij geeft aan nog even wiet te willen halen, doe alsof je heel erg nodig moet plassen en liever meteen naar huis wil.(de wc van de cofeeshop vind je veel te vies en daar wil je sowieso niet in
![]()
Of doe alsof je heel misselijk bent ofzoiets) Gaat hij net zolang met je redeneren tot je toegeeft, of gaat hij toch ondanks alles wel eerst langs de shop en laat ie jou wachten, dan weet je genoeg
.
Elk van deze dingen kan duidelijk maken of die wiet voor hem net zo belangrijk is als een lekker stukkie chocola, waar je je schouders over ophaalt als het even niet beschikbaar is, of dat hij er echt afhankelijk van is.
Misschien kan je, als hij er dus moeite mee heeft of er slecht op reageert hem daarmee confronteren en gewoon zeggen "zie je nou wat het met je doet? als het niet zo belangrijk is, waarom maak je je er dan zo druk over?" Dan moet hij wel inzien dat hij een probleem heeft, of bewust zn ogen sluiten.
Maar ja, eigenlijk is het al duidelijk als je hem gewoon vraagt zich aan jullie afspraak dat hij zou stoppen te houden. Zegt hij "ok, ik ga het proberen"oid is het misschien nog niet zo erg. Gaat hij lullen om onder die afspraak vandaan te komen, dan zou ik m gewoon voor het blok zetten.
Wil ie het niet zien en niks doen, of blijft het bij eindeloos uitstellen of mislukte halfslachtige stoppogingen, kies eieren voor je geld, en laat m kiezen tussen hulp zoeken en echt stoppen(met evt een deadline) of zoek iemand die wèl helemaal voor jou kiest enmeer voor je over heeft.
Je bent nog jong, je kan nu nog alle kanten op! Verspil je tijd niet met iemand die een gedroogd groen plantje belangrijker vindt dan een toekomst met jou. Straks heb je het 10 jaar geprobeerd en ben je geen 23 maar 33 en zit je alleen met eventueel een kind(of geen) en probeer dan nog maar een leven op te bouwen en een partner te vinden.
Laat je ook niet gek maken of je aanpraten (oa door sommige posts hier) dat je "de bitch" bent door hier over 'te zeuren' of 'nu al' dingen te willen plannen en vooruit te willen kijken.
Deden maar meer mensen dat, dan zou er een hele hoop ellende minder zijn(behalve dan bij hulpverleners, want die zouden dan massal werkeloos worden.)
Met een echte verslaafde kan je gewoon geen stabiel leven verwachten, en geen echte afspraken maken. Die zijn, zelfs al houden ze zich aan een afspraak, in hun achterhoofd alweer bezig met "heb ik nog wiet in huis? wanneer kan ik weer lekker blowen?" en zijn er dus nooit helemaal bij, zeker niet daar ze ook nog suf zijn van de laatste joint. Ik zou nooit een zware blower op mn kind willen laten passen, ik weet uit eigen ervaring hoe onoplettend je wordt van dat spul.
Tja voor diegenen die nu een leuke harde post willen typen om het op te nemen voor wiet en te zeggen dat blowen niet zo erg is, en dat het gewoon zwak of sterk zijn is, denk eerst es na hoeveel je zelf rookt en hoe goed je zonder kan... 10 jaar geleden had ik op deze post ook een flamend antwoord gepost om 'my preciousss' jointje te verdedigen.