Jaquote:Op maandag 12 februari 2007 09:01 schreef exode het volgende:
2 vragen, wellicht kan iemand me helpen:
- Crematie was in aug 2006, begrafenis van de urn in jan 2007. Nu is de grafsteen in 2006 besteld, maar dus in 2007 geplaatst en ook betaald (nou ja betaald, moet nog betaald worden). Ik vrees dat de grafsteen dus pas in 2007 afgetrokken kan worden, klopt dit?
De belastingdienst houdt rekening met de opgelegde voorlopige aanslagen. Het resultaat zal dus inderdaad zijn dat er een aanslag komt van ¤ 62,- waarvan nog ¤ 4,- betaald moet worden.quote:- mijn schoonzus werkt naast haar gewone werk als freelancer. Ze heeft een voorlopige aanslag zvw over dit bedrag gehad. Iets van ¤ 58. Nu komt uit de aangifte dat ze ¤ 62 moet betalen aan zvw over het freelance bedrag. Ik neem aan dat de aanslag ¤ 4 wordt of moet ik ergens iets invullen zodat ze niet dubbel betaalt?
De uitgaven voor een bril kun je opvoeren onder 'ziektekosten of andere buitengewone uitgaven' als 'specifieke uitgaven'. Dit valt onder 'uitgaven voor hulpmiddelen'.quote:Op maandag 12 februari 2007 09:03 schreef exode het volgende:
Donjames, helaas nog niet wijzer geworden...hoe zit het met bril en chronische ziektes?
De bril (mits niet vergoed) is aftrekbaar als "specifieke buitengewone uitgaven"quote:Op maandag 12 februari 2007 09:03 schreef exode het volgende:
Donjames, helaas nog niet wijzer geworden...hoe zit het met bril en chronische ziektes?
Iemand hier nog een antwoord op?quote:Op zaterdag 10 februari 2007 22:20 schreef imago het volgende:
Kreeg vandaag ook de blauwe envelop in de bus en moet weer aangifte doen. Nu woon ik samen sinds 2006, en weet ik niet zo goed wat ik moet doen met wel of niet fiscaal partnerschap. Mijn vriend en ik werken allebei in loondienst, en wonen in een huurhuis. Vriend rijdt in een auto van de zaak, maar het is geen leasewagen (de deal is: vriend krijgt geen reiskostenvergoeding, maar rijdt verder wel "voor niets" in de auto, betaalt zelf de diesel - staat ook niets over op papier). Heeft het dan enig nut om fiscaal partner te worden? Mijn vriend heeft trouwens nog nooit zelf belastingaangifte hoeven doen, is dat niet vreemd
Dat is niet vreemd. Als je óf niet uitgenodigd wordt óf je bent geen belasting verschuldigd, dan hoef je geen aangifte te doen.quote:
Het kan nut hebben, ja. Misschien niet meteen door het verdelen van de inkomsten/aftrekposten, maar ook in de vorm van verhoogde vrijstellingen van recht van successie, mocht 1 van jullie onverhoopt komen te overlijden. Mochten jullie een geregistreerd partnerschap hebben gaat dit voordeel weer niet op omdat je die vrijstelling toch al hebt.quote:
Kijk gewoon of het voordelen heeft als je wel kiest voor fiscaal partner. Als één van beide bijvoorbeeld een aardig saldo op de spaarrekening heeft staan kan het al schelen. (Gebruik maken van de dubbele vrijstelling en verdelen.)quote:
Uitproberen is een methode (in het aangifteprogramma kan dat heel handig), maar gezien jullie situatie zal het waarschijnlijk het meest handige zijn om op jouw inkomen in mindering te brengen.quote:Op maandag 12 februari 2007 15:09 schreef jellyrose het volgende:
Beetje suffe vraag misschien en zal vast ook wel in het aangifte programma duidelijk worden, maar ik wil het graag nu alvast weten, maar voor wat betreft de hypotheekrente aftrek: die mag je als fiscale partners onderling verdelen, maar welke verdeling is nou het handigst? Ik ben de kostwinnaar en zit in schijf 4 qua inkomen uit werk, mijn man zit dit jaar in schijf 1 - onder wiens naam kunnen we in dit geval de hypotheekrente het beste zetten?
Ja, dat kan.quote:Op maandag 12 februari 2007 15:44 schreef Pascal86 het volgende:
Ik heb eigenlijk een vraag
Ik heb nog nooit belasting aangifte gedaan, terwijl ik nu al zo'n paar jaar werk (2 jaar totaal)
Kan ik nu ook van vorige periodes terug vragen eventueel??
Hoe kan ik dat doen via het programma van de belasting dienst?quote:
Het programmaatje downloaden van het desbetreffende jaar lijkt mij een aardige optie.quote:Op maandag 12 februari 2007 15:51 schreef Pascal86 het volgende:
[..]
Hoe kan ik dat doen via het programma van de belasting dienst?
(ja sorry dit is echt voor het eerst dat ik hieraan begin")
Dank uquote:Op maandag 12 februari 2007 15:49 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Uitproberen is een methode (in het aangifteprogramma kan dat heel handig), maar gezien jullie situatie zal het waarschijnlijk het meest handige zijn om op jouw inkomen in mindering te brengen.
Mbt je vraag over fiscaal partnerschap: als je niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heb, maar wel samenwoont kun je onder voorwaarden er voor kiezen om fiscaal partner voor elkaar te zijn. Je kunt deze keuze per jaar maken. Je kunt dit achteraf doen via een aangifte, je kunt dit ook vooraf doen via een voorlopige teruggaaf en dit moet je dan bevestigen in je aangifte.quote:
Fiscaal partnerschap is m.i. juist een voordeel m.b.t. successierecht, als je geen geregistreerd partnerschap hebt. Als je 5 jaar achter elkaar kiest voor fiscaal partnerschap heb je recht op dezelfde vrijstelling die geregistreerde partners ook hebben, je zou daar geen recht op hebben als je niet kiest voor fiscaal partnerschap.quote:Op maandag 12 februari 2007 18:14 schreef Meeldraad het volgende:
[..]
Mbt je vraag over fiscaal partnerschap: als je niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heb, maar wel samenwoont kun je onder voorwaarden er voor kiezen om fiscaal partner voor elkaar te zijn. Je kunt deze keuze per jaar maken. Je kunt dit achteraf doen via een aangifte, je kunt dit ook vooraf doen via een voorlopige teruggaaf en dit moet je dan bevestigen in je aangifte.
Voordelen zijn dat je posten onderling kunt verdelen (les: aftrekposten kunt onderbrengen bij degen met het hoogste inkomen zodat je je teruggaaf maximaliseert).
Nadelen kunnen liggen in de sfeer van successierecht. Echter, aangezien jullie allebei 2006 overleefd hebben, blijven alleen de voordelen in de sfeer van inkomstenbelasting over. Dus ik zou zeggen: kies voor fiscaal partnerschap.
Dat gaat automatisch, voor zover mij bekend.quote:Op maandag 12 februari 2007 22:45 schreef Jippo het volgende:
Okee dit gaat eigenlijk over het verzoek voorlopige teruggaaf 2007 maar ik stel 'm hier toch maar even:
Ik wil graag de teruggaaf maandelijks ontvangen. Hoe geef ik dit aan? Staat nergens op de (electronische) aangifte.
Kloptquote:Op maandag 12 februari 2007 23:44 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat gaat automatisch, voor zover mij bekend.
En als het niet automatisch gaat of je wilt een wijziging doorgeven kun je het programma bij de belastingdienst downloaden.quote:Op maandag 12 februari 2007 22:45 schreef Jippo het volgende:
Okee dit gaat eigenlijk over het verzoek voorlopige teruggaaf 2007 maar ik stel 'm hier toch maar even:
Ik wil graag de teruggaaf maandelijks ontvangen. Hoe geef ik dit aan? Staat nergens op de (electronische) aangifte.
De rendementsgrondslag in BOX 3 is het (gemiddeld) saldo van de bezittingen (bijv. bank- en spaartegoeden, tweede woning, beleggingen en kapitaalverzekeringen) minus de schulden (bijv. persoonlijke lening, schuld tweede woning en studielening). Hiervan gaat nog een vrijstelling af (plus/min 20.000 euro/persoon) en deze grondslag wordt belast.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 12:27 schreef Hollie het volgende:
Bedankt voor je reactie.
Een volgende vraag:
Wat bedoelen ze in onderstaande tekst (belastingdienst.nl) met het verlagen van de rendementsgrondslag in box 3? Is dat gunstig of niet?
"De rente die u betaalt op een studielening in het kader van de Wet op de studiefinanciering (WSF), is niet meer aftrekbaar. De schuld verlaagt wel de rendementsgrondslag in box 3. Met ingang van 2001 berekent men minder rente op de studielening."
Ja, de fiscale partners mogen de gezamelijke ziektekosten bij elkaar tellen en dan naar eigen inzicht verdelen. Fiscaal partner zijn kan dus een voordeel zijn om op die manier over bepaalde drempels te komen.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 12:54 schreef Pompsnol het volgende:
Stel je bent fiscaal partner, kun je dan de bedragen voor bijv lenzen die we beide dragen bij elkaar optellen om zo aan het minimum van 314 te komen? Afzonderlijk halen we die grens namelijk niet.
Punt 1 is al beantwoord: ja.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 10:55 schreef Hollie het volgende:
Belastingkenners,
Ik heb 2 vraagjes met betrekking tot de belastingaangifte van mijn vriendin:
1. Ze heeft vorig jaar haar ogen laten laseren. Zijn deze kosten aftrekbaar? en zo ja onder welke noemer.
2. Ze woont samen met een vriendin en krijgt huursubsidie. Hoe ga ik daar mee om in de aangifte?
Oke. wat als ze niet voldoen aan de voorwaarden? Hoe ga ik dan om met de huursbsidie?quote:Op dinsdag 13 februari 2007 13:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Punt 1 is al beantwoord: ja.
Ten aanzien van punt 2: ja, ze kunnen opteren voor fiscaal partnerschap als ze voldoen aan de voorwaarden. (zie F1)
Voorwaarden voor het fiscale partnerschap
Als u samenwoonde, kunt u samen met uw huisgenoot kiezen voor fiscaal partnerschap als aan alle volgende voorwaarden is voldaan:
- U en uw huisgenoot woonden in 2006 meer dan 6 maanden onafgebroken samen en voerden een gezamenlijke huishouding (zie echter bij Huisgenoot in 2006 overleden).
- U en uw huisgenoot stonden in die periode steeds op hetzelfde woonadres ingeschreven bij de gemeente.
- U en uw huisgenoot waren in 2006 allebei in die periode 18 jaar of ouder. Als u in 2006 samenwoonde met uw kind of met uw vader of moeder, dan geldt als voorwaarde dat u beiden op 31 december 2005 27 jaar of ouder was.
Uiteraardquote:Op dinsdag 13 februari 2007 21:48 schreef Dropvetertje20 het volgende:
Vraagje:
Moet ik mijn stagevergoeding ook opgeven? Ik heb 8 maanden stage gelopen, waarbij geen heffingskorting is toegepast.
Ik ben volledig blond op belastinggebied![]()
Nergens om, maar hoe is het in godsnaam mogelijk dat je én een huis koopt én zorgtoeslag ontvangt?quote:Op dinsdag 13 februari 2007 20:41 schreef poemojn het volgende:
Doordat wij in 2006 een huis gekocht hebben is ons toetsingsinkomen voor de toeslagen bijna gehalveerd. We hebben nu dus recht op hogere toeslagen dan eerst, m.n. zorgtoeslag.
Dat is niet zo moeilijk hoor. Rekeninkomen voor zorgtoeslag ligt op ongeveer 43.000 euro uit mijn hoofd voor een gezin.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 21:52 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Nergens om, maar hoe is het in godsnaam mogelijk dat je én een huis koopt én zorgtoeslag ontvangt?
Ik wist dat ik nog iets moest aanvragen... Dit was het dus inderdaad.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 21:55 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is niet zo moeilijk hoor. Rekeninkomen voor zorgtoeslag ligt op ongeveer 43.000 euro uit mijn hoofd voor een gezin.
Met een gezinsinkomen van 45.000,-- en 8.000,-- hypotheekrente zit je daar ruim onder.
[WGR]quote:Op dinsdag 13 februari 2007 22:10 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik wist dat ik nog iets moest aanvragen... Dit was het dus inderdaad.
Even voor de duidelijkheid: zorgtoeslag en kindertoeslag worden niet genoemd (en gebruikt/ingevuld) in de aangifte inkomstenbelasting. Uit de aangifte inkomstenbelasting worden de benodigde inkomensbestanddelen gehaald op basis waarvan de definitieve aanslagen voor de zorgtoeslag en kindertoeslag worden opgesteld.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 22:08 schreef poemojn het volgende:
@ManatWork, volgens de belastingtelefoon zijn beide bedragen nog variabel.Mensen die teveel hebben ontvangen mogen in de aangifte ook het juiste bedrag doorgeven. De controleur zou dat toestaan.
@Cynix: in ons geval was kopen duidelijk goedkoper dan huren in de vrije sector.Zoals Five al zegt kan 't echt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |