Nee hoor.. er zijn er meer...quote:Op vrijdag 9 februari 2007 20:18 schreef Lyrebird het volgende:
Gut Floripas, je hebt echt een stuk beton voor je hoofd.
Dienstweigeren is tot daar aan toe; op je eigen makkers schieten is iets anders. Je bent de enige in deze draad die het anders wil zien.
Uiteindelijk is het natuurlijk een gevoelskwestie. Zaken als eer, kameraadschap en (land)verraad zijn nu eenmaal niet erg rationeel te omschrijven. Maar mijn gevoel zegt dat Poncke gewoon blij mag zijn dat hij destijds niet is gefusilleerd, of erger. Daar mag hij het wat mij betreft ook meteen mee doen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 21:20 schreef Bluesdude het volgende:
Het zou niet mijn keuze geweest zijn.. daar niet van.
Zo heb ik het ook niet beschreven ..quote:Op vrijdag 9 februari 2007 21:35 schreef Lyrebird het volgende:
Het lag heel wat minder zwart/wit dan jij beschrijft. Dus geen foute Hollanders vs. goede Indonesiers.
En toen meneer in 1995 oid stervende van de kanker zijn oude land nog één keertje wilde zien, vijftig jaar na dato? En hij dus geweigerd werd?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 21:42 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het natuurlijk een gevoelskwestie. Zaken als eer, kameraadschap en (land)verraad zijn nu eenmaal niet erg rationeel te omschrijven. Maar mijn gevoel zegt dat Poncke gewoon blij mag zijn dat hij destijds niet is gefusilleerd, of erger. Daar mag hij het wat mij betreft ook meteen mee doen.
Dat was inderdaad even flink pech hebben.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 21:57 schreef Floripas het volgende:
[..]
En toen meneer in 1995 oid stervende van de kanker zijn oude land nog één keertje wilde zien, vijftig jaar na dato? En hij dus geweigerd werd?
Zelfs toen was die nog publiciteitsgeil.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 21:57 schreef Floripas het volgende:
[..]
En toen meneer in 1995 oid stervende van de kanker zijn oude land nog één keertje wilde zien, vijftig jaar na dato? En hij dus geweigerd werd?
Ik vrees dat het anders iets te moeilijk wordt voor hem.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 21:35 schreef Lyrebird het volgende:
Het lag heel wat minder zwart/wit dan jij beschrijft. Dus geen foute Hollanders vs. goede Indonesiers.
Ongeveer zoals jouw liefdesleven, dus.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:00 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Dat was inderdaad even flink pech hebben.
Is dat zo? Ja, de Nederlandse pers sprongen bovenop hem. Nou en? Ook bovenop de ouders van Van Gogh, en die zou ik ook niet mediageil willen noemen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:03 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Zelfs toen was die nog publiciteitsgeil.
Meneer heeft het land de rug toegekeerd en nog erger, NL afgeschilderd als een kinder/vrouwenverkrachtendmoordend volk i.p.v. het handvolle groepje criminelen te veroordelen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:05 schreef Floripas het volgende:
[..]
Is dat zo? Ja, de Nederlandse pers sprongen bovenop hem. Nou en? Ook bovenop de ouders van Van Gogh, en die zou ik ook niet mediageil willen noemen.
Kan een handvol criminelen 150.000 mensen ombrengen?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:06 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Meneer heeft het land de rug toegekeerd en nog erger, NL afgeschilderd als een kinder/vrouwenverkrachtendmoordend volk i.p.v. het handvolle groepje criminelen te veroordelen.
Ja, dat kan.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:15 schreef Floripas het volgende:
[..]
Kan een handvol criminelen 150.000 mensen ombrengen?
En speelt zoiets na vijftig jaar nog?
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:00 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Dat was inderdaad even flink pech hebben.
Tuurlijk, ik geloof ook niet dat hij een slecht mens is, integendeel. Maar ook goede mensen maken soms slechte keuzes die hen hun hele leven lang blijven achtervolgen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:35 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb overigens een aantal jaren geleden een paar interviews met hem gezien, en daarin kwam hij over als een bijzonder symphatiek mens.
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:40 schreef sp3c het volgende:
Westerling is ook een heel sympathieke gast
Waarom zijn oudstrijders eigenlijk heilig in Nederland? Zo'n Prosper Ego, tsja.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:21 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Als ik heel eerlijk ben had dat van mij best gemogen mits al die oudstrijders al de pijp uit waren geweest. Maar dat laatste was niet het geval en dat betekende inderdaad dikke pech voor Poncke.
Oudstrijders zijn heilig, omdat zij hun leven in de waag stellen voor anderen. Je kunt het niet met hun uitzending eens zijn, maar op dat moment heeft een soldaat - zeker een dienstplichtige soldaat - geen andere keuze. Het is heel gemakkelijk om dan achteraf te oordelen of soldaten "goed" of "fout" waren, terwijl het gros van hen domweg bezig was met overleven.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:45 schreef Floripas het volgende:
[..]
Waarom zijn oudstrijders eigenlijk heilig in Nederland? Zo'n Prosper Ego, tsja.
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Oudstrijders zijn heilig, omdat zij hun leven in de waag stellen voor anderen. Je kunt het niet met hun uitzending eens zijn, maar op dat moment heeft een soldaat - zeker een dienstplichtige soldaat - geen andere keuze. Het is heel gemakkelijk om dan achteraf te oordelen of soldaten "goed" of "fout" waren, terwijl het gros van hen domweg bezig was met overleven.
Ik ben helemaal niet voor een veroordeling van de normale soldaat die daarheen gaat, hoor. maar de tegenpartij stelt z'n leven toch ook in de waagschaal?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Oudstrijders zijn heilig, omdat zij hun leven in de waag stellen voor anderen. Je kunt het niet met hun uitzending eens zijn, maar op dat moment heeft een soldaat - zeker een dienstplichtige soldaat - geen andere keuze. Het is heel gemakkelijk om dan achteraf te oordelen of soldaten "goed" of "fout" waren, terwijl het gros van hen domweg bezig was met overleven.
maar dat zijn nu eenmaal niet onze veteranen, maar hun veteranenquote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:04 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet voor een veroordeling van de normale soldaat die daarheen gaat, hoor. maar de tegenpartij stelt z'n leven toch ook in de waagschaal?
Ja, maar daar heeft Nederland verder niks mee te maken.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:04 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet voor een veroordeling van de normale soldaat die daarheen gaat, hoor. maar de tegenpartij stelt z'n leven toch ook in de waagschaal?
Zeer zeker wel, want het was òns rijksdeel. En ònze oorlog.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:07 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, maar daar heeft Nederland verder niks mee te maken.
Ik vind dit een beetje neigen naar Befehl ist Befehl. Je hebt zelf toch ook hersenen. Er waren er dan ook zat die dienstweigerden (Princen bijv.). Maar goed, ik kan me voorstellen: er zijn daar Nederlanders die worden belaagd door de nationalististen en die wil je beschermen. Ik kan me ook voorstellen dat je een zware periode achter de rug hebt gehad in WO II in Nederland en niet helemaal meer compos mentis bent en je buiten je boek gaat en martelt en fusilleert zonder vorm van proces. Kan ik me prima voorstellen. Maar ik kan me ook prima voorstellen dat iemand die ziet dat dit op grote schaal gebeurt, zegt over my dead body en de wapens oppakt tegen de grootschalige schending van mensenrechten die er heeft plaatsgevonden. Mocht ik ooit in zo'n situatie terecht komen, dan hoop ik van harte dat ik er ook de ruggegraat voor heb.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:03 schreef teamlead het volgende:
[..]Amen!
Wat je verder ook vindt van de morele kant van de politionele acties of elke andere uitzending nooit hebben de soldaten daar zelf invloed op gehad en doen ze alleen maar hun uiterste best om hun opdracht uit te voeren en te overleven
Je bedoelt gelijk aan de Nederlandse legers?quote:Op zondag 11 februari 2007 14:22 schreef sp3c het volgende:
probleem is dat de TNI op minstens grotere schaal martelden en fusilleerden
Zeg je nu dat de TNI vooral burgers martelde en executeerde en de Nederlandse legers niet?quote:en dan ging het ze toch vooral op burgers.
waarbij ik vind dat dienstweigeren iets fundamenteel anders is als aansluiten bij de vijandquote:Op zondag 11 februari 2007 13:08 schreef Meeldraad het volgende:
[..]
Ik vind dit een beetje neigen naar Befehl ist Befehl. Je hebt zelf toch ook hersenen. Er waren er dan ook zat die dienstweigerden (Princen bijv.).
Dat grootschalige schenden van de mensenrechten is niet gebeurd! Ja, er liepen klootzakken rond en helaas ook aan Nederlandse kant. Westerling en de zijnen zijn mensen die wat mij betreft als oorlogsmisdadiger vervolgt en berecht hadden moeten worden, maar tegelijkertijd waren zij de uitzonderingen. Nu roepen dat Nederland op grote schaal oorlogsmisdaden heeft gepleegd daar, is een belediging voor al die veteranen die daar druk bezig waren met te overleven en zich WEL normaal gedroegenquote:Maar goed, ik kan me voorstellen: er zijn daar Nederlanders die worden belaagd door de nationalististen en die wil je beschermen. Ik kan me ook voorstellen dat je een zware periode achter de rug hebt gehad in WO II in Nederland en niet helemaal meer compos mentis bent en je buiten je boek gaat en martelt en fusilleert zonder vorm van proces. Kan ik me prima voorstellen
Maar ik kan me ook prima voorstellen dat iemand die ziet dat dit op grote schaal gebeurt, zegt over my dead body en de wapens oppakt tegen de grootschalige schending van mensenrechten die er heeft plaatsgevonden. Mocht ik ooit in zo'n situatie terecht komen, dan hoop ik van harte dat ik er ook de ruggegraat voor heb.
de TNI was slechts 1 van de vele groepen die daar vochten destijds. Het beeld dat de situatie daar een strijd tussen Nederland en de TNI was, klopt maar ten dele. Er waren ontelbare milities die onafhankelijkheid nastreefden en daarnaast ook gewoon eenvoudige roversbendes die in de chaos moordend en plunderend rondtrokkenquote:Op zondag 11 februari 2007 15:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bedoelt gelijk aan de Nederlandse legers?
[..]
Zeg je nu dat de TNI vooral burgers martelde en executeerde en de Nederlandse legers niet?
Bron ?
Je maakt toch wel het verschil tussen extreemnationalisten en de TNI he?
Natuurlijk was de TNI geen lieverdjesclub, de Nederlandse legers ook niet.
Wie was de meest ploertige? Geen idee..
Maar het TNI had wel het meest recht op militaire verdediging ...het recht van streven naar onafhankelijkheid.
In de politionele acties waren veel TNI-eenheden de directe tegenstander en minder de oncontroleerbare groepjes jongeren die terreur bedreven.
TNI.. was onder controle van Soekarno&co... en dat geweld over-en-weer had gestopt kunnen worden door goede onderhandelingen met de natonalistische leiders, maar Nederland erkende Soekarno&co niet of maar een beetje..had geen zin hen serieus te nemen.
Dat inzicht kwam pas begin 1949
Nou ja.. dat is niet mijn indruk die ik heb uit de verhalen.quote:Op zondag 11 februari 2007 15:17 schreef teamlead het volgende:
de TNI was slechts 1 van de vele groepen die daar vochten destijds. Het beeld dat de situatie daar een strijd tussen Nederland en de TNI was, klopt maar ten dele. Er waren ontelbare milities die onafhankelijkheid nastreefden en daarnaast ook gewoon eenvoudige roversbendes die in de chaos moordend en plunderend rondtrokken
het is niet zozeer "wij zijn de baas"-denken geweest, maar meer "wij hebben de inkomsten keihard nodig" volgens mij. Een snelle onafhankelijkheid kon Nederland zich eenvoudigweg niet permitterenquote:Op zondag 11 februari 2007 15:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nou ja.. dat is niet mijn indruk die ik heb uit de verhalen.
Er waren ontelbare groepjes jongeren en daar zaten de terroristen/roversbenden tussen.
Naar mijn idee heeft Soekarno&co geprobeerd die jongeren onder controle te krijgen o.a. door ze op te nemen in het TNI.
De grootste chaos (van jongeren/ roversbendes/extreemnationalisten) was vooral in het najaar van 1945, en in 1946... zover ik het allemaal snapte.
In ieder geval had Nederland veel doden en terreur kunnen voorkomen door de Indonesiers het gevoel te geven dat ze spoedig hun zin zouden krijgen nl een onafhankelijke staat, vrij van Nederland.
Maar Nederland zat vast in het oude meester-denken: wij zijn de baas, die inlanders kenne niks.
Het optreden van Nederland was niet alleen gericht de terreur de kop in te drukken, maar ook gericht op controle krijgen over gebieden...met schijt aan de nationalisten en de Indonesische onafhankelijkheidswens, die door een meerderheid van de bevolking gedragen werd en dat zag men als het bewijs dat Nederland niet van plan was werkelijk op te rotten.
Jaja...Indië als roofgebied dus ... oud-hollands traditie.quote:Op zondag 11 februari 2007 15:47 schreef teamlead het volgende:
[..]
het is niet zozeer "wij zijn de baas"-denken geweest, maar meer "wij hebben de inkomsten keihard nodig" volgens mij. Een snelle onafhankelijkheid kon Nederland zich eenvoudigweg niet permitteren
de geroemde VOC-mentaliteitquote:Op zondag 11 februari 2007 16:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jaja...Indië als roofgebied dus ... oud-hollands traditie.
Maar wat we nu weten is dat die onderdrukkingspolitiek 45-49 bakken vol geld kostte en dat Nederland zich makkelijk zonder dat roofgebied herstelde.
Ik had het over het herstel van na 1949 voornamelijk..quote:Op zondag 11 februari 2007 16:06 schreef teamlead het volgende:
[..]
de geroemde VOC-mentaliteit
Maar hoe kom je erbij dat we ons herstelden zonder de inkomsten uit de overzeese rijksdelen? dacht je dat in de periode 45-49 er geen geld binnenkwam?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |