abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 februari 2007 @ 22:10:32 #151
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_46674718
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:41 schreef Apoc2003 het volgende:
Overigens ben ik afgelopen week ziek geweest, en het valt me op hoe hard het aankomt als je een weekje niet traint en op bed ligt. Is het ook waar dat als je veel sport, je afweersysteem minder goed werkt? Dat vertelde iemand me, maar ik weet niet of het nou echt zo is of dat het een broodje aap verhaal is.
Wat naar dat je ziek was, nu weer helemaal beter?
Van veel sporten gaat je afweersysteem niet achteruit, je afweer gaat er pas op achteruit als je zoveel trainingen draait, dat je lichaam niet volledig kan herstellen van de een training voor je met de volgende begint. Hierdoor kun je oververmoeid raken, en daarmee gaat je weerstand heel snel achteruit. Daarom is het ook zo belangrijk om afwisseling aan te brengen in trainingen, zodat je na een zware training de tijd krijgt om te herstellen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_46676109
Van veel trainen wordt je standaard weerstand zeker wel minder. Aangezien iedere keer trainen een reactie geeft in je lichaam voor herstel wordt daar duidelijk energie aan besteed. Het klopt dus inderdaad dat topsporters gevoeliger zijn om ziek te worden, Daarnaast een andere factor, met een klein iets ga je wel gewoon naar college of werk, echter als topsporter merk je dat meteen. Je bent veel bewuster bezig met je lichaam dan de gemiddelde kantoorklerk..
pi_46679763
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 13:52 schreef WanEnOonlie het volgende:
Vanmorgen een 2k-test voor de oude vier achter gedaan. 6:27.4, niet écht voluit gegaan, al had ik ook niet heel veel over. Over drie weken het echte werk: 13 maart knallen op de Bosbaan, hopen op een tijd onder de 6:25/6:24.
Hoe werkt de oude vier selectie bij njord eigenlijk? Want een lichte pik in een 4+ over 3k lijkt me toch aardig in het nadeel tov een zware man.
Laatste keer dat we dat bij Euros deden met 2 lichte pikken in de boot werden we er (weer eens) kansloos afgepaald
pi_46685554
Selectie is in principe simpel: je doet de vier beste roeiers in de boot. Dat kan je aantonen door middel van kracht/uithoudingsvermogen (ergotest 2k), ervaring (hoe lang roei je al), resultaten (hoe succesvol ben je), en techniek. Wat dat betreft zijn er bij ons drie mensen die sowieso in aanmerking komen: Jaap Schouten (licht, oud-jeugdroeier van de Laak, meervoudig Nederlands kampioen, en afgelopen jaar in de Lichte Acht op het WK), Robin van Keeken (zwaar, Nederlands kampioen SA4x 2006, houder Njord-record ergometer [5:59], afgelopen jaar FISU-acht) en ik/Michiel Jonkman (licht, afgelopen jaar WK onder 23 in de LMSB4-). Nou is mijn lijst niet fantastisch ofzo, maar ik heb ook genoeg roei-ervaring, én ik trap de meeste zware ballen er uit op de ergo. Jaap en ik zaten vorig jaar ook in de Oude Vier.

Je moet ook niet vergeten dat Leiden weinig grote zware mensen trekt omdat het een klassieke universiteit is. Dat klinkt heel simplistisch en Kalimero-achtig ("ik ben klein en jij is groot!") maar zo werkt het wel. Technische universiteiten trekken meer mannen, en hebben dus meer vlees in de kuip.
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
  maandag 26 februari 2007 @ 15:27:18 #155
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_46696601
quote:
Op zondag 25 februari 2007 22:38 schreef jw3 het volgende:
Van veel trainen wordt je standaard weerstand zeker wel minder. Aangezien iedere keer trainen een reactie geeft in je lichaam voor herstel wordt daar duidelijk energie aan besteed. Het klopt dus inderdaad dat topsporters gevoeliger zijn om ziek te worden, Daarnaast een andere factor, met een klein iets ga je wel gewoon naar college of werk, echter als topsporter merk je dat meteen. Je bent veel bewuster bezig met je lichaam dan de gemiddelde kantoorklerk..
Moeilijk, ik ben kantoorklerk en train 2x per week

Opvallend trouwens hoe je met 1 ergotraining per week + 1x in de boot toch conditioneel wel progressie kan boeken; althans het gaat nu met de ergoscores een stuk beter dan een maandje geleden...
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
pi_46703586
quote:
Op maandag 26 februari 2007 08:22 schreef WanEnOonlie het volgende:
...
Je moet ook niet vergeten dat Leiden weinig grote zware mensen trekt omdat het een klassieke universiteit is. Dat klinkt heel simplistisch en Kalimero-achtig ("ik ben klein en jij is groot!") maar zo werkt het wel. Technische universiteiten trekken meer mannen, en hebben dus meer vlees in de kuip.
En toch heeft Proteus niet echt heel veel erg goeie zware heren, in tegenstelling toch de lichte sectie
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
pi_46715397
quote:
Op maandag 26 februari 2007 08:22 schreef WanEnOonlie het volgende:

Nou niet flauw gaan doen hè Wan. Het was een mooi verhaal totdat je hierbij aankwam. Je wordt namelijk niet echt ondersteund door de Varsity uitslagen van de afgelopen jaren.
1987 Njord
1988 Njord
1989 Okeanos
1990 Laga
1991 Nereus
1992 Skadi
1993 Nereus
1994 Nereus
1995 Euros
1996 Nereus
1997 Laga
1998 Nereus
1999 Orca
2000 Orca
2001 Skadi
2002 Nereus
2003 Nereus
2004 Orca
2005 Nereus
2006 Skadi

Ik tel hier 2x Laga, en 1x Euros. Dus technisch universiteit zijn, wat Twente niet eens is eigenlijk, is géén voordeel. Algemeen en enorm groot zijn wel. Iets waar Leiden toch ook aardig aan voldoet dacht ik zo

Het enige dat van invloed is op je winstkansen is je hoeveelheid zwaar talent binnen de vereniging, (zie nereus), de verenigingscultuur tov wedstrijdroeien (vandaar dat phocas niet eens meedoet) en het niveau van coaching (als je 2 weken hebt om een ploeg te bouwen moet je _geen fouten_ maken als coach).

Ohja, en een nieuw schip helpt ook, vandaar dat wij dit jaar gaan winnen
pi_46718040
Naja als Nereus kom je al gauw aan veel zwaar talent met een potentieel van ongeveer 100.000 'studenten' (Vu+UvA en alle mogelijke HBO's included) in en om Amsterdam. Dat moeten ze natuurlijk nog wel delen met twee andere verenigingen.
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_46726381
quote:
Op maandag 26 februari 2007 22:47 schreef cryforhelp het volgende:

[..]

Nou niet flauw gaan doen hè Wan. Het was een mooi verhaal totdat je hierbij aankwam. Je wordt namelijk niet echt ondersteund door de Varsity uitslagen van de afgelopen jaren.
1987 Njord
1988 Njord
1989 Okeanos
1990 Laga
1991 Nereus
1992 Skadi
1993 Nereus
1994 Nereus
1995 Euros
1996 Nereus
1997 Laga
1998 Nereus
1999 Orca
2000 Orca
2001 Skadi
2002 Nereus
2003 Nereus
2004 Orca
2005 Nereus
2006 Skadi

Ik tel hier 2x Laga, en 1x Euros. Dus technisch universiteit zijn, wat Twente niet eens is eigenlijk, is géén voordeel. Algemeen en enorm groot zijn wel. Iets waar Leiden toch ook aardig aan voldoet dacht ik zo

Het enige dat van invloed is op je winstkansen is je hoeveelheid zwaar talent binnen de vereniging, (zie nereus), de verenigingscultuur tov wedstrijdroeien (vandaar dat phocas niet eens meedoet) en het niveau van coaching (als je 2 weken hebt om een ploeg te bouwen moet je _geen fouten_ maken als coach).

Ohja, en een nieuw schip helpt ook, vandaar dat wij dit jaar gaan winnen
Kom nou. Ten eerste is het natuurlijk onzin om de resultaten van de Varsity erbij te halen als tegenbewijs voor mijn stelling. De Varsity is tegenwoordig zo ontzettend geprofessionaliseerd dat het niet leuk meer is. Vriendjespolitiek (denk maar aan Mitchell Steenman en Olaf van Andel?!), afhankelijkheid van jeugdroeiers (die en masse voor Nereus kiezen - en terecht), de mogelijkheden die sponsoring biedt (nieuwe boten, riemen etc.) etc.
Ten tweede is het voorzichtig gezegd belachelijk dat je Leiden een grote universiteit noemt. Algemeen, OK (hoewel daar ook aan getwijfeld kan worden). Ik denk dat Leiden, in vergelijking met écht grote steden als Utrecht, Groningen en Amsterdam, klein is. Daar rekening ik nog niet eens het percentage man/vrouw (40/60 in het meest positieve scenario) bij.

Ik durf me er wél bij aan te sluiten dat technische universiteiten an sich wat kort door de bocht was. Laten we er economische universiteiten (Rotterdam!) maar bij doen dan. Feit blijft dat Leiden weinig groot woest mannelijk volk trekt, en met twee verenigingen vis je daarbij uit een te kleine bijt.

....

Overigen won Skadi in 2000 - N.B. een Olympisch jaar, dus ongetwijfeld een redelijk uitgedund veld - de Varsity met iig één lichte pik aan boord (Michiel van der Horst), en de winnende vier van Nereus (2002 & 2003) bestond ook uit Gerard van der Linden (licht) en Gijs Vermeulen (niet echt topzwaar 100 kg te noemen).
pi_46726472
quote:
Op maandag 26 februari 2007 23:42 schreef theSummoner het volgende:
Naja als Nereus kom je al gauw aan veel zwaar talent met een potentieel van ongeveer 100.000 'studenten' (Vu+UvA en alle mogelijke HBO's included) in en om Amsterdam. Dat moeten ze natuurlijk nog wel delen met twee andere verenigingen.
Dat is een heel stuk meer dan de 3500 (échte studenten) die Leiden trekt.
pi_46727385
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 11:36 schreef WanEnOonlie het volgende:

[..]

Dat is een heel stuk meer dan de 3500 (échte studenten) die Leiden trekt.
Ik bedoelde niet per jaar de nieuwe eerstejaars, maar de hele bron waar je in theorie uit kan putten. Bij Leiden is dat ongeveer 25.000 (in theorie natuurlijk!). Je moet het ook weten te gebruiken zoals Nereus, maar ze hebben wel een bepaald voordeel.
is een arbeider.
pi_46728403
In ieder geval goede kans dat de komende Varsity weer leuk wordt. Natuurlijk wel enigzins afhankelijk van de hoogste bieder op marktplaats voor een plek in de oude vier bij Skadi. In ieder geval is een mooie strijd te verwachten tussen Nereus en Skadi waar Nereus wederom lichte pikken in de boot gaat hebben.
  dinsdag 27 februari 2007 @ 13:54:56 #163
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_46730978
Ik vraag me af hoeveel hbo-ers er bij bijvoorbeeld Nereus lid zijn, maar in Leiden zijn het er bij Asopos in ieder geval niet bijster veel. En bij Njord vraag ik me dit af. Als je die er vanaf trekt is het potentieel al een stuk kleiner...
pi_46731047
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 12:40 schreef jw3 het volgende:
In ieder geval goede kans dat de komende Varsity weer leuk wordt. Natuurlijk wel enigzins afhankelijk van de hoogste bieder op marktplaats voor een plek in de oude vier bij Skadi. In ieder geval is een mooie strijd te verwachten tussen Nereus en Skadi waar Nereus wederom lichte pikken in de boot gaat hebben.
Er mogen geen HBO'ers meer in de Oude Vier zitten volgens mij. Aangescherpte regels.
pi_46731421
HBO'ers mogen volgens de bepalingen zoals op de site en in roeien gepubliceerd staan wel in de oude vier roeien.
pi_46735399
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:07 schreef jw3 het volgende:
HBO'ers mogen volgens de bepalingen zoals op de site en in roeien gepubliceerd staan wel in de oude vier roeien.
Heb me laatst laten vertellen dat het veranderd was. Wie weet, het kan dat de site niet up-to-date is?
pi_46744961
HBO verhaal telt wel met de U achten in Delft, maar niet met de Varsity.
pi_46747635
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 20:02 schreef jw3 het volgende:
HBO verhaal telt wel met de U achten in Delft, maar niet met de Varsity.
Hmm, ok. Niet dat ik persoonlijk het er mee eens ben, maar goed, Oude Vieren zijn wel vaker dubieus bezet.
pi_46751358
Zolang er een zitje te koop is bij Skadi...
pi_46755577
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 22:11 schreef De_Brok het volgende:
Zolang er een zitje te koop is bij Skadi...
Ok sorry dat ik het nou allemaal niet snap enzo, maar die veiling is toch gewoon een practical joke? Of zie ik het nou verkeerd...?
is een arbeider.
pi_46769680
Oeh, nog maar 3 nachtjes slapen en dan de eerste echte wedstrijd voor ons, ik heb er echt heel veel zin in. Jammer dat het Lej veld het kleinste is van de 3 Ej velden. 2 dingen vielen me wel op, dat er bij het Lej8+ een viking/triton combi meedoet, tijdens de NKIR deed gewoon nog een alleen triton lichte acht mee. En ook dat theta 2 zware achten heeft, maar dan weer geen lichte. Wel jammer, want hoe groter het veld hoe gaver het is natuurlijk. En WanEnOonlie waarom ga jij SA2- starten? Is het LSA2- veld niet goed genoeg bezet ofzo?
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
  woensdag 28 februari 2007 @ 14:36:59 #172
58060 Apoc2003
Er gaat niets boven groningen!
pi_46771962
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 13:32 schreef -Banaan- het volgende:
Oeh, nog maar 3 nachtjes slapen en dan de eerste echte wedstrijd voor ons, ik heb er echt heel veel zin in. Jammer dat het Lej veld het kleinste is van de 3 Ej velden. 2 dingen vielen me wel op, dat er bij het Lej8+ een viking/triton combi meedoet, tijdens de NKIR deed gewoon nog een alleen triton lichte acht mee. En ook dat theta 2 zware achten heeft, maar dan weer geen lichte. Wel jammer, want hoe groter het veld hoe gaver het is natuurlijk. En WanEnOonlie waarom ga jij SA2- starten? Is het LSA2- veld niet goed genoeg bezet ofzo?
Zo zijn de eerste punten in ieder geval wel makkelijk binnen te halen

Ik heb er ook superveel zin in, maar ook wel spannend natuurlijk. Komende paar dagen nog even goed letten op m'n eten en dan kom ik waarschijnlijk precies op m'n streefgewicht uit. Overigens zijn twee van m'n ploeggenoten vandaag begonnen met vezelloos eten, omdat ze nog meer dan een kilo te zwaar zijn. Hopelijk gaat dat werken, want het zou wel bijzonder zuur zijn om uitgewogen te worden.

Succes de laatste paar dagen, en tot zaterdag!
"Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
-Rudyard Kipling
pi_46774284
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 13:32 schreef -Banaan- het volgende:
Simpel. Het lichte veld stelt nooit wat voor in de winter (kijk ook maar op de Hel), want de meeste ploegen die goed zijn moeten aardig wat moeite doen om samen in te wegen. In de winter ben je zwaarder (lichaam heeft meer vet nodig), dus is dat überhaupt niet zo makkelijk. Om in te wegen met mijn combipartner moet ik 71 (of iets lager!) wegen, en dat ben ik nu niet. Hij is ook bij lange na geen 69.
pi_46774306
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 14:36 schreef Apoc2003 het volgende:

[..]

Zo zijn de eerste punten in ieder geval wel makkelijk binnen te halen

Ik heb er ook superveel zin in, maar ook wel spannend natuurlijk. Komende paar dagen nog even goed letten op m'n eten en dan kom ik waarschijnlijk precies op m'n streefgewicht uit. Overigens zijn twee van m'n ploeggenoten vandaag begonnen met vezelloos eten, omdat ze nog meer dan een kilo te zwaar zijn. Hopelijk gaat dat werken, want het zou wel bijzonder zuur zijn om uitgewogen te worden.

Succes de laatste paar dagen, en tot zaterdag!
Een kilo is prima te doen. Dat is dan gewoon een kwestie van zweten.
  woensdag 28 februari 2007 @ 16:29:59 #175
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_46776283
Van theta zal 1 van de twee wel een lichte 8 die nog niet op geicht is zijn lijkt me. Wel opvallend dat Nereus niet in het zware veld start
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')