Dit was echt een supervreemde head!
Het begon al goed met het oproeien naar de start. Wij lagen al gekeerd tussen de torontobrug en die brug erna (nieuwe amstelbrug?), horen we ineens geschreeuw, en onwijs gekraak! Bleek er een boot ín een dukdalf gevaren! Die zat echt muurvast, uiteindelijk werd ie er door een andere boot uitgetrokken, met wederom veel gekraak, hihi. Heb nog wel een foto gemaakt met m'n mobiel, want die zat nog in m'n jaszak
![]()
Toen begon de race, tot aan de rozenoord ging het prima, de rozenoord zelf met heel veel stuurboordbesten ook nog gehaald, maar toen begon het gedonder. Onze boot is 3 meter langer dan de gemiddelde acht, en heeft een roertje dat onzettend zwaar is om te draaien, maar echt núl effect heeft in een scherpe bocht zoals de hoerenbocht. Niet grappig dus.
Toen zag m'n slag een gyasboot aankomen, waarvoor we gingen wijken, en ze hadden echt megaveel ruimte, en toen lagen ze ineens weer naast ons, en ik kon niet verder naar bakboord dus toen hebben we even riemgeaaid. Ook dat ging nog prima.
De hoerenbocht ben ik met dank aan m'n slecht functionerende roertje gigantisch uitgevlogen, ik hoorde zelfs allemaal geroep vanaf de kant van oeoeoeoeoe, maar na kort stuurboord houden kon ik weer verder.
Na de hoerenbocht dacht ik dat de problemen voorbij waren, maar toen kwam de situatie waar we uiteindelijk strafseconden voor kregen. Er kwam een boot achter ons aan die wilde inhalen, en toen ik achteromkeek hadden ze een koers die aan stuurboord langs me heen ging, dus ik stuurde sociaal wat meer naar bakboord, zodat ze met het oog op de volgende bocht langs me heen konden. Hoor ik ineens "salland, aan de kant!". Op dat moment was hun puntje al voorbij mijn kontje, en lagen ze aan stuurboordzijde. Ik kon dus onmogelijk nog oversteken naar stuurboordwal zonder een aanvaring. Dus ik riep terug dat dat niet kon. Krijgt t stuurtje van die boot ineens van de kant toegeschreeuwd dat ze in moet sturen, stuurt ze dus ineens vol in, dus ik moest alsnog naar de overkant om de botsing te beperken, maar toen raakte het punte van die boot verstrikt in mijn roertouw, waardoor we dus een paar meter naar de overkant werden meegesleurd voor we weer loswaren. Dus lagen we wéér stil! Daar kregen we dus die 15 seconden voor. Vanaf de kant waren wij dus een heel groot spektakel. De roeiers werden overigens wel bloedjefanatiek van deze situaties, waardoor ze de hele tijd braaf tempo 30/32 hebben geroeid
![]()
Dat was dus mijn head!