abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 juli 2007 @ 08:37:05 #151
166258 Inukshuk
Van- 2010-Fan
pi_51157328
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 23:36 schreef Jeltje het volgende:

[..]
...
Toen wij hier pas kwamen had ik het ook heel erg moeilijk. Ik had mezelf wel duidelijk een doel gesteld, 5 jaar wil ik het proberen, en mocht het niets zijn dan weer terug naar huis. Ik zie me nog staan in de tuin de eerste keer toen de kids naar school waren, hublief aan het werk, en ik was thuis... Ik stond achter in de tuin, en probeerde geluiden te herkennen, maar niets wat ik hoorde was ook maar vertrouwd.

Oei wat vond ik het moelijk die eerste tijd, todat ik mezelf wat meer gaf in de community. Zo leer je mensen kennen, en langzamerhand rol je er vanzelf in. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je jezelf geeft. Ik las al eerder het advies voor vrijwilligers werk, of een cursus volgen wat je leuk vind, en ik denk dat dit heel belangrijk is. Niet alles met je vriend samen doen, maar gewoon dingen gaan ontdekken voor jezelf.

Misschien kun je inderdaad naar het engelstalige gedeelte van Canada verhuizen, gelijk een stukkie makkelijker om te communiceren.

Voor mezelf heb ik me echt moeten geven, en dat vond ik echt niet altijd makkelijk, maar leerde wel steeds meer mensen kennen, en ach via via via kreeg ik een baantje, toen een ander baantje, noem maar op. Nu na 9 jaar zou ik echt niet meer weg willen, heb nog steeds een vakantie gevoel als ik rondkijk, en vind alles nog steeds prachtig.

Ik ben blij dat ik me nooit toe heb gegeven aan het gevoel van "ik wil hier weg".. anders had ik al het mooie wat ik nu zie voel en ontdek in mijn leven ook nooit gehad.

Succes ermee
Screw the future...
We're cold now!
Canadians for global warming
pi_51157812
Wat ik me nu ook bedenk.... Seizoenen kunnen ook een grote invloed hebben op het humeur!

Nu is het zomer hier en hoewel het grauw en grijs is en het regent, het is i.i.g. lang licht! Als ik op sta is het licht en als ik naar bed ga nog steeds... Maar in de winter is het anders, dan is het donker als ik op sta en nog donkerder als ik naar bed ga. Dat is echt niet goed voor het humeur dat kan ik je wel vertellen...
Een bijkomende ervaring is dat mensen in de winter moeilijker de deur uitkomen. Maak daarom gebruik van de zomer om zoveel mogelijk mensen te leren kennen. Want als het sneeuwt zit bijna iedereen hier binnen, en God weet dat ik door de sneeuw heb moeten fietsen om wat mensen te leren kennen (waaronder mijn huidige lief... )
Danmark: more usefull every day!
pi_51172483
Wat doe je meestal de avonden met je vriend? Wil je dan juist het huis uit?

Als ik een (drukke) baan zou hebben zou ik er in elk geval weinig behoefte aan hebben, maar jij waarschijnlijk des te meer

"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 5 juli 2007 @ 17:50:35 #154
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_51173935
Mijn vrouw werkt veel met "expats" die naar Nederland verhuizen, voornamelijk Amerikanen. Ook heeft ze wel eens Nederlanders die naar de VS kwamen als klant gehad. Voor iedereen is er een aanpassingsproces aan de nieuwe cultuur. Voor sommigen gaat dat heel makkelijk, voor anderen gaat dat erg moeilijk.

In een notedop, heel summier, is het eerste jaar het jaar waar alles nieuw is. Alles is mooi, alles is goed, en je zit goed in je vel. Het tweede jaar komt pas de cultuurshock. Je begint je nu te realiseren dat dit geen tijdelijke reis is, maar dat de omgeving je nieuwe nieuwe woonomgeving is, en hoe Nederlands je zelf nog bent in je denkwijze. De meeste Nederlanders die het niet zien zitten en weer terug keren, keren terug in het tweede jaar, het jaar dat de mooiheid er wel vanaf is, de heimwee het grootst is, en de realiteit je in de ogen staart. Pas in het 3e en 4e jaar pas je je echt aan aan de omgeving, en ga je je echt "thuis" voelen in je nieuwe land, en wil je niet meer terug naar Nederland.

Nogmaals, dat is voor iedereen anders, maar mij mijn ervaring met mensen die in een ander land zijn gaan wonen volgt zo ongeveer die trend. Voor sommigen gaat het allemaal veel sneller, voor sommigen langzamer. Maar er is vrijwel altijd sprake van een "wen"periode waar alles mooi is, een "cultuurschok" periode met "wat doe ik hier eigenlijk", en een "nieuw thuis" periode waar je je pas echt thuis voelt waar je woont.

Inukshuk, ik herken jouw verhaal een beetje, maar dan voor mijn vrouw. Zij sprak weinig tot geen Nederlands toen ze in 1998 naar Nederland kwam (nu spreekt ze "redelijk" Nederlands, genoeg om een goed gesprek te kunnen voeren, wel zet ze de woorden soms in Engelse volgorde, en is haar spelling in geschreven Nederlands niet goed), en ik vertrok naar mijn werk..... en daar zat ze dan, thuis. Wat nu? Maar ze vond al heel snel haar draai. We woonden vlak bij een busstation, dus ze nam de bus naar Utrecht om zelf te gaan winkelen, en ze werd lid van de International Women's Club waar ze ontdekte dat er in IJsselstein ZELF een Amerikaanse en een Britse woonde, en in Nieuwegein (een stad verderop) nog twee Amerikanen. Ze had eigenlijk binnen een paar maanden al een vriendenkring opgebouwd.

Ikzelf heb niet zo'n enorme cultuurschok gehad, maar ik was 4 jaar lang voorbereid op Amerika en Amerikaanse gewoonten door mijn vrouw, en had in Nederland ook al veel Amerikaanse vrienden (expats), en een gemiddeld feestje in mijn huis was altijd 50% Amerikaans/Brits/Canadees zo ongeveer....

Maar ik ken wel mensen waarbij de cultuurschok wel degelijk aanwezig was. Ik ken in ieder geval 1 Nederlander die het na 2 jaar in de VS niet meer zag zitten, en terug migreerde naar Nederland. Als je het 5 jaar volhoudt, dan ben je de cultuurschok allang voorbij, en zit je echt in je vel in je nieuwe thuisland.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_51174508
Bij de TS is naar eigen zeggen in elk geval totaal anders als wat Maartena zegt
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_51184948
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 18:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Bij de TS is naar eigen zeggen in elk geval totaal anders als wat Maartena zegt
Thanks for pointing that out captain obvious
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
pi_51185424
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 08:37 schreef Inukshuk het volgende:

[..]
Bedankt voor je reactie.

Kan mij zelf ook nog de eerste dag herinneren dat mijn vriend aan zijn nieuwe baan begon; 8 januari 2007. Vanaf toen begonnen voor mij ook een beetje de 'problemen'. Hele dagen alleen thuis en niemand om langs te gaan of te kunnen bellen.

Ik moet zeggen dat ik het contact via e-mail en skype met Nederland wel heel fijn vind maar ik haal daar niet mijn voldoening uit. Die zal ik denk ik pas halen uit nieuwe contacten hier.

Er zit voor ons een grote kans in dat wij naar Toronto (engelstalig) gaan verhuizen in 2008. Ik hoop dat ik dan ook makkelijker aan werk kan komen.

Mijn vrijwilligerswerk is nu echt aan het lopen gegaan. Vandaag weer een afspraak kunnen maken voor een gesprek.

Ben in ieder geval weer gemotiveerd om wat aan mijn situatie te doen.
pi_51185466
Wanneer mag je gaan werken en hoe lang ben je inmiddels in Canada?
pi_51185510
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 17:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat doe je meestal de avonden met je vriend? Wil je dan juist het huis uit?

Als ik een (drukke) baan zou hebben zou ik er in elk geval weinig behoefte aan hebben, maar jij waarschijnlijk des te meer

Onze avonden zijn eigenlijk altijd wel vol met het een of ander. 2 Weken geleden zaten we eigenlijk voor het eerst 's avonds op de bank voor de tv.

We eten sowieso vrij laat omdat mijn vriend meestal pas rond een uur of 7 thuis is. We gaan ook vrijwel iedere avond een wandeling maken van minimaal een half uur. Daarbuiten is het visites hier en daar (hij heeft nogal een grote familie die vrij hecht met elkaar omgaan).

Ik wil zelf idd het liefst 's avonds de deur uit aangezien ik al de hele dag thuis heb gezeten. Mijn vriend is over het algemeen toch wel te porren om de deur uit te gaan. De vrijdag is daarop de uitzondering, dan heeft ie de hele week gewerkt en wil ie thuis blijven.
pi_51185611
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 17:50 schreef maartena het volgende:
Grappig, ik heb dezelfde theorie op school gehad maar de periodes waren compleet anders.

De eerste blije periode was ongeveer 2 weken en daarna begon dat af te nemen en kwam er het besef dat je er alleen voor stond in een land waar dingen anders waren. Die tweede periode kon erg lang duren en soms komen mensen er zelfs niet uit waardoor ze besluiten terug te gaan naar NL.

Ik vind het echt knap van je vrouw dat ze zo snel al een eigen kringetje wist op te bouwen. Het blijkt echt de sleutel te zijn: jezelf dwingen de deur uit te gaan en onder de mensen te komen.
pi_51185625
Dan heb je geluk, want ik kan me voorstellen dat tot spanningen leidt.

Maar doet je vriend niet vaak iets wat jij leuk vindt? (wat drinken, filmpje pakken, etc, etc)
pi_51185667
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 23:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wanneer mag je gaan werken en hoe lang ben je inmiddels in Canada?
Ben nu bijna 7 maanden hier.

Ik hoop dat ik vanaf januari 2008 mijn tijdelijke work permit heb (working holiday program). Dan zou ik een jaar via dat papiertje kunnen werken en in dat jaar wil ik dan mijn permanente verblijfsvergunning regelen (ben niet getrouwd dus we moeten een jaar samenwonen voordat ik een verblijfsvergunning aan kan vragen).
  zaterdag 7 juli 2007 @ 10:52:35 #163
166258 Inukshuk
Van- 2010-Fan
pi_51225684
[
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 17:50 schreef maartena het volgende:

In een notedop, heel summier, is het eerste jaar het jaar waar alles nieuw is. Alles is mooi, alles is goed, en je zit goed in je vel.
Dat had ik dus niet, ik vond het afschuwlijk het eerste jaar, en miste mijn familie en vrienden heel erg.
quote:
Pas in het 3e en 4e jaar pas je je echt aan aan de omgeving, en ga je je echt "thuis" voelen in je nieuwe land, en wil je niet meer terug naar Nederland.
Dat klopt na ongeveer twee/drie jaar voelde ik me meer en meer thuis
quote:
Inukshuk, ik herken jouw verhaal een beetje, maar dan voor mijn vrouw.....
Fijn dat ze zich in ieder geval in ging zetten om iets te doen, ik geloof echt dat dit de sleutel is naar een succesvol transition
quote:
Als je het 5 jaar volhoudt, dan ben je de cultuurschok allang voorbij, en zit je echt in je vel in je nieuwe thuisland.
Absoluut
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 23:28 schreef Jeltje het volgende:
Bedankt voor je reactie.

Kan mij zelf ook nog de eerste dag herinneren dat mijn vriend aan zijn nieuwe baan begon; 8 januari 2007. Vanaf toen begonnen voor mij ook een beetje de 'problemen'. Hele dagen alleen thuis en niemand om langs te gaan of te kunnen bellen.
Ik moet zeggen dat ik het contact via e-mail en skype met Nederland wel heel fijn vind maar ik haal daar niet mijn voldoening uit. Die zal ik denk ik pas halen uit nieuwe contacten hier.
Zeker weten, echt waar het komt echt allemaal wel in orde, en je zult zien mocht je gaan verhuizen naar Toronto, dan zal je ook wel een beetje in je hart heimwee hebben naar Quebec, wat zit een mens toch raar in elkaar he?
quote:
Mijn vrijwilligerswerk is nu echt aan het lopen gegaan. Vandaag weer een afspraak kunnen maken voor een gesprek. Ben in ieder geval weer gemotiveerd om wat aan mijn situatie te doen.
Good for you! En je zult zien als je eenmaal iets onderneemt zonder je vriend dat je relatie nog leuker wordt, want nu heb jij ook verhalen om te delen.
Screw the future...
We're cold now!
Canadians for global warming
pi_57237441
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 23:34 schreef Jeltje het volgende:

Ben nu bijna 7 maanden hier.

Ik hoop dat ik vanaf januari 2008 mijn tijdelijke work permit heb (working holiday program). Dan zou ik een jaar via dat papiertje kunnen werken en in dat jaar wil ik dan mijn permanente verblijfsvergunning regelen (ben niet getrouwd dus we moeten een jaar samenwonen voordat ik een verblijfsvergunning aan kan vragen).
Is dat nog gelukt, die work permit en/of baantje?

Ben best wel benieuwd hoe het je nou verder vergaan is, daarginder!
Ik hoop dat je je nu een stuk prettiger voelt en je draai ondertussen een beetje hebt gevonden!
 FR
pi_57252299
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 03:29 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Is dat nog gelukt, die work permit en/of baantje?

Ben best wel benieuwd hoe het je nou verder vergaan is, daarginder!
Ik hoop dat je je nu een stuk prettiger voelt en je draai ondertussen een beetje hebt gevonden!
Bedankt voor de belangstelling!

Inmiddels zit ik nu ruim 15 maanden in Montreal. Over 2 weken gaan we verhuizen naar Toronto. Mijn vriend heeft een promotie aangeboden gekregen en die geaccepteerd. Voor mij zal het ook voordeliger gaan zijn om in een engelstalige omgeving te zitten.

Ik heb vanaf maand 1 t/m maand 11 een studie gevolgd die weinig uitdagend was. Daarnaast heb ik vanaf maand 3 t/m nu 1x per week bij een oud nederlands echtpaar in de huishouding gewerkt. Vanaf maand 7 t/m nu ben ik vrijwilligerswerk gaan doen, 2 dagen per week. Ik heb franse lessen gevolgd en ben inmiddels op het punt aangekomen waarop ik alle gesprekken wel kan volgen maar ik heb nog moeite met me uit te drukken in het frans.

Met de familie van mijn vriend gaat het inmiddels stukken beter. Ik zit minder stil in een hoekje en ze hebben me allemaal goed geaccepteerd.

Sociaal gezien heb ik beetje bij beetje een klein groepje mensen om me heen vergaard. Nu we 2 weken voor onze verhuizing zitten merk ik dat ik stiekem toch best een aantal vrienden heb gevonden. 1 Vriendin via mijn franse les, 1 vriendin via vrijwilligerswerk, 2 vriendinnen via school.

Tot nu toe heb ik nooit mogen werken. Een werkvergunning krijgen is een vrij ingewikkeld immigratieproces waar ik jullie niet mee zal vermoeien.

Er is echter een andere manier om een tijdelijke werkvergunning te krijgen en via die manier heb ik nu een werkvergunning gekregen. Deze ga ik begin april activeren en dan mag ik een jaar werken voor een werkgever naar keuze.

Mijn officiele immigratie-aanvraag heb ik in december de deur uitgedaan. Dit gaat ongeveer een jaar in beslag nemen dus hopelijk kan ik van mijn tijdelijke werkvergunning overgaan in de permanente verblijfsvergunning.

In Toronto ga ik dus op zoek naar werk. Ben al bij een uitzendbureau geweest en daar hebben ze me gezegd dat het niet moeilijk zou zijn om werk te vinden. Ga in toronto ook in het bestuur zitten van de nederlandse vereniging daar.

Mijn relatie is nog altijd erg goed en dat houdt me in dit land. Het kost erg veel tijd maar langzaam maar zeker begin ik mijn plekje hier wel te vinden.
  zondag 9 maart 2008 @ 00:01:51 #166
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_57254291
Mooi. En het Engelstalige Toronto zal je je zeker sneller thuisvoelen. En als je het toch eens even helemaal gehad hebt rijd je gewoon 'even' naar de Niagara Falls om bij te komen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 9 maart 2008 @ 00:14:23 #167
201361 pepu
Op de konijnen af= lekker?
pi_57254483
quote:
Op zondag 9 maart 2008 00:01 schreef popolon het volgende:
Mooi. En het Engelstalige Toronto zal je je zeker sneller thuisvoelen. En als je het toch eens even helemaal gehad hebt rijd je gewoon 'even' naar de Viagara Falls om bij te komen.
  zondag 9 maart 2008 @ 00:53:26 #168
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_57255137
quote:
Op zondag 9 maart 2008 00:14 schreef pepu het volgende:

[..]

Maak er dan Viagara Rises van

Jeltje, fijn dat je je beter thuisvoelt. Anders zou het toch wel heel jammer zijn.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zondag 9 maart 2008 @ 13:45:58 #169
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_57261547
Fijn dat het beter gaat Jeltje. Goed dat je hebt volgehouden!
pi_57277091
Niagara falls is een beetje zoals de VS is. Veel woorden weinig daden
  maandag 10 maart 2008 @ 21:30:55 #171
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_57292399
quote:
Op maandag 10 maart 2008 03:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Niagara falls is een beetje zoals de VS is. Veel woorden weinig daden
Ach, het overgrote deel van Canada is gelijk aan de VS eigenlijk..... zelfde opzet in steden, 80% van de winkels zijn gelijk aan de winkelketens in de VS (goed, je hebt zaken als FutureShop, Canadian Tire en Tim Hortons, maar de grote Amerikaanse ketens zijn allemaal vertegenwoordigd.), de auto's zijn hetzelfde, de mentaliteit is voor een groot deel ook hetzelfde.

Het enige echte verschil is dat de Canadees niet hetzelfde WIL zijn dan een Amerikaan, en dit dan ook glashard zal blijven ontkennen..... In de praktijk zijn de gebruiken en gewoonten voor een groot deel gelijk. Als je in Toronto rondloopt merk je nauwelijks verschil met andere steden aan de oostkust van Amerika.

Het mooiste vind ik nog de mensen die zeggen dat Amerikanen "geen cultuur" zouden hebben, en de Canadezen op miraculeuze wijze wel....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_57293074
Fijn dat het nu op alle fronten veel beter gaat en dat je je een beetje op je gemak begint te voelen, daar!

Het mooiste is natuurlijk dat je relatie zo goed is gebleven!

Bedankt voor je update hier, en veel succes bij het verhuizen en het opnieuw settelen hè!!
Dat gaat vast lukken.

En hou ons op de hoogte hè!
 FR
pi_57295967
Canadezen zijn in elk geval een stuk minder nep en daar reageerde ik ook op.

Niagara falls is net als de VS overschat
  woensdag 12 maart 2008 @ 23:43:39 #174
201361 pepu
Op de konijnen af= lekker?
pi_57341343
quote:
Op maandag 10 maart 2008 23:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Canadezen zijn in elk geval een stuk minder nep en daar reageerde ik ook op.

Niagara falls is net als de VS overschat
Victoria Falls zijn me meer bijgebleven...

http://www.ccjonesphotos.(...)Victoria%20Falls.htm
pi_57341762
Kijk dat is een waterval, Niagara falls is een stroompje dat 20 meter omlaag valt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')