idd, blikjes moeten een normale commerciële sterilisatie kunnen doorstaan. (ongeveer 10 minuten bij 120°C). Dus de pan zou drooggekookt moeten zijn en daardoor zou de temperatuur verder opglopen moeten zijn.quote:Op zondag 22 februari 2009 01:29 schreef RobinOok het volgende:
Had ie niet genoeg water in de pan gedaan. Gewoon zorgen dat het goed onder water staat en echt niet dat het dan ontploft.
Ook af laten koelen in de pan met water!quote:Op zondag 22 februari 2009 01:29 schreef RobinOok het volgende:
Had ie niet genoeg water in de pan gedaan. Gewoon zorgen dat het goed onder water staat en echt niet dat het dan ontploft.
Volgens mij was dat het probleem dus.quote:Op zondag 22 februari 2009 20:06 schreef ColdFeet het volgende:
Ook af laten koelen in de pan met water!
Dit recept is bij mij 5 keer mislukt voordat het een keer goed ging.quote:Op maandag 23 februari 2009 01:14 schreef vaagsel het volgende:
Heb je elke stap zelf gemaakt? Verslag graag met ervaringen etc!
Huh? Hoe had hij het gedaan, dan? En wat noem jij de au-bain-mariemathode? Gecondenseerde melk in een kom boven een pan kokend water?quote:Op maandag 23 februari 2009 13:48 schreef Fakkan het volgende:
Even over die blikmethode. Een vriend van mij heeft het laatst geprobeerd, precies volgens het boekje en het is alsnog ontploft. Gelukkig heeft hij er niets aan overgehouden. Ik raad jullie de au bain marie methode aan, want die is veiliger en duurt maar iets langer.
Ja precies. In een kom boven een pan kokend water. Als je één kan gecondenseerde melk gebruikt duurt het misschien een kwartier langer. Mijn vriend zegt dat hij het kannetje uit het hete water heeft gehaald en in de wasbak had gelegd om af te laten koelen. Daar is er een scheurtje ontstaan in het blik, al gebeurde het niet met heel veel kracht. Het was een blikje van Friesche Vlag, die je bij de AH kan kopen.quote:Op maandag 23 februari 2009 13:50 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Huh? Hoe had hij het gedaan, dan? En wat noem jij de au-bain-mariemathode? Gecondenseerde melk in een kom boven een pan kokend water?
Dat zei ik toch, je moet ze in de pan met heet water af laten koelenquote:Op maandag 23 februari 2009 14:04 schreef Fakkan het volgende:
[..]
Ja precies. In een kom boven een pan kokend water. Als je één kan gecondenseerde melk gebruikt duurt het misschien een kwartier langer. Mijn vriend zegt dat hij het kannetje uit het hete water heeft gehaald en in de wasbak had gelegd om af te laten koelen. Daar is er een scheurtje ontstaan in het blik, al gebeurde het niet met heel veel kracht. Het was een blikje van Friesche Vlag, die je bij de AH kan kopen.
En waar komt deze wijsheid vandaan?quote:Op maandag 23 februari 2009 14:19 schreef diamant het volgende:
Feitjes:
Dulce de leche komt niet uit Argentinie maar uit Frankrijk. (Het is echter wel zo dat het in Argentinie ontzettend populair is omdat het ontzettend goedkoop en makkelijk te vervaardigen is.)
quote:Op dinsdag 24 februari 2009 14:47 schreef RobinOok het volgende:
Mij beviel dit simpele "receppie" wel:
[ afbeelding ]
Bastognekoeken, caramelsaus, banaan. Eventueel nog chocola erbij als je hebt.
Meer hoeft dat niet te zijn. Yum.
Zorg dat het blikje in de pan ALTIJD onder water staat! Als het waterpeil daalt in de pan: warm water bijgieten! Water hoeft niet 'hard' te koken, zodra het kookt, draai je het vuur op z'n laagst en doe je een deksel op de pan.quote:Op woensdag 25 februari 2009 10:38 schreef Innocence het volgende:
Binnenkort ook eens proberen.
Maar blikje constant onder water houden bij het verhitten en het dan om af te koelen van het vuur af halen en in het water laten afkoelen? Of koud water erbij gieten?
Ben nogal van de stomme ongelukken in de keuken en heb geen zin in brandwonden.
Kruidnagelpoeder had ik niet in huis, maar de rest van je recept heb ik wel gevolgd en was erg lekker. Mooie smaakcombinatie van zoet en bitter. Mijn huisgenoten zijn nu fan, dus dat betekent dat ik de komende dagen wel vaker dit zal moeten makenquote:Op dinsdag 24 februari 2009 16:26 schreef RobinOok het volgende:
Leuk! En doe dan voor de lol eens op 1 hapje ook wat kruidnagelpoeder. Kijken wat je daarvan vindt.
ja, ik heb het ondertussen al weer een keer gemaakt en dat ging primaquote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:25 schreef ColdFeet het volgende:
Wat een bullshit. Volgende keer gewoon in de pan af laten koelen, Muck!
Dat méén je niet!!quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:24 schreef Muck het volgende:
Ik heb inmiddels contact gehad met Friesche vlag, en die hebben sowieso nog nooit gehoord van Dulce de Leche, maar na even zoeken op internet, raden ze mensen toch ten strengste af om het te maken door blikjes te verwarmen
dat zal wel zwart geworden zijn ben ik bangquote:Op dinsdag 5 mei 2009 13:05 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Gisteren een blikje friese vlag in het kokende water gezet, kwam ik er vanochtend achter dat het dus de hele nacht op het vuur heeft gestaan...maar blikje was niet drooggekookt dus vanavond maar zien wat het nu is, erst maar een dag laten afkoelen!
Voor het veilige morgen pas openen.quote:Op woensdag 20 mei 2009 16:42 schreef styliste het volgende:
oehh spannend! Mijn blikje staat nu op! 2 uur laten koken toch?
Hoe lang moet het afkoelen straks?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |