mja, ik herken het, behalve dan dat ik degene ben die 'niks uithaalt' in huis. ik heb gewoon geen behoefte om de hele tijd bezig te zijn met opruimen en dingen netjes te houden omdat ik niet perse in een super opgeruimd huis hoef te wonen. als ik alleen woon dan heb ik eens in de twee weken de sterke prikkel om alles op te ruimen en dan is alles tip top. dan trek ik daar de hele dag voor uit en is alles superschoon en netjes, en savonds is het dan weer een zooi omdat ik weer heb zitten tekenen ofzo
![]()
de was en de vaat valt hier natuurlijk buiten, dat deed ik doorgaans wel iedere dag/tijdig, maar ik merk dat met het samenwonen dit ook een pain in the ass is, omdat er veel meer was is en ieder op een ander moment door z'n kleren heen is.
in ieder geval, mn vriend stoort zich verschrikkelijk aan mijn huishoudelijke houding en ik had zoiets van pech, als jij wil opruimen hou ik je niet tegen, maar ik ga het niet doen. Jij kan niet spontaan NIET gaan schoonmaken en zo kan ik niet spontaan WEL gaan schoonmaken, dus ik ruim ook op wanneer ik dat wil. Vond ie natuurlijk helemaal niet tof. Dus ging hij opruimen, het huis was piekfijn netjes en kreeg ik alsnog te horen JE DOET HELEMAAL NIETS! Ja, jij ruimt alles op, dan is het huis netjes, en het laatste dat er dan bij mij opkomt is een prikkel om te gaan schoonmaken, je haalt het werk onder m'n neus vandaan
![]()
Nuja goed, het is een hele strijd bij ons in huis, maar die is grotendeels gekalmeerd omdat we tegenwoordig een huishoudster hebben (die kunnen we betalen vanwege het persoonsgebondenbudget dat mn vriend heeft) die onze 'gezamelijke ruimtes' schoonhoudt en voor de rest onze spullen in onze hobbykamers gooit. Ik heb tegen haar gezegd dat ze mijn hobbykamer niet schoon hoeft te maken dat ik dat zelf doe wanneer ik daar behoefte aan heb, en m'n vriend z'n hobbykamer doen ze samen. Mooi geregeld. Huiskamer schoon, keuken schoon en opgeruimd, badkamer schoon, ieder z'n zooi bij ieder z'n zooi, iedereen blij. Mijn vriend doet zijn was, ik doe mijn eigen was, gezamelijke was doen we regelmatig en het gezeur is voor het grootste gedeelte weg. En het mooie is dat zonder dat eeuwige gezeik over MAAR JIJ DOET DIT NIET EN JIJ ZUS EN ZO, dat ik nog meer in het huishouden doe dan hiervoor, dat de drang om lekker bezig te zijn in m'n eigen huisje groter is of iig lijkt. Dat is ook weer fijn voor m'n vriend zn gemoedsrust.
Dus als je een huishoudster kan betalen kan het echt een oplossing voor jullie zijn, vooral nu met de kleine erbij. Iemand z'n 'interne prikkels' vallen gewoon heel moeilijk te beinvloeden en al helemaal niet al verwijtend. De beste manier om iemands gedrag te veranderen is als er een beloning tegenover staat dus kijk of je daar misschien ook wat mee kan. (en ik heb het over een beloning, niet over een verkapte straf)