Bekijk de docus ff op Uitzending gemist. Dan hoor je ze in context.quote:Op donderdag 8 februari 2007 13:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Voorbeelden graag.
[..]
Voorbeelden graag.
Typisch trouwens he; Tad 'Homo's are stupid' Haggard! (waar kennen we die ook al weer van...)quote:Op maandag 23 april 2007 16:32 schreef wadgem het volgende:
Die twee docu's van Tegenlicht over dit onderwerp zijn ook aan te raden. Dood en doodeng.
edit: dat zijn deze van TS dus
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/32953785/
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/33054884/
Hartje maak je niet druk!quote:Op dinsdag 24 april 2007 10:39 schreef Viking84 het volgende:
tnx voor de tip. Ik ga hem straks even halen bij de OB. Ik vind het heerlijk om me op te winden over fundi's
.
Ik heb de docu nog niet gezien, maar is niet zo dat het geloof in een God niet tot jouw rede is te brengen?quote:Op dinsdag 24 april 2007 11:09 schreef Viking84 het volgende:
Jawel, die lui zijn zó irritant en ze zijn gewoon níet tot rede te brengen.
Mocht het zo zijn, dan is dat natuurlijk verwerpelijk. Alleen lijkt zo'n extreem voorbeeld me niet echt een reden om te zeggen dat geloof en rede niet samengaan.quote:Op dinsdag 24 april 2007 11:45 schreef Viking84 het volgende:
Geloof en rede gaan niet samen.
Ik bedoel: ik las bijvoorbeeld op www.godhatesfags.com dat de dochter van Fred Phelp (de voorman van de anti-homobeweging) heeft gezegd dat de studenten die bij de shooting op Virginia Tech zijn omgekomen, zijn omgekomen omdat ze slecht waren en zich niet aan Gods wetten hielden.
Dat is wat iedereen doet. Datgene wat waargenomen wordt plaatsen binnen de aangehangen levensbeschouwing. Dat geldt ook voor jou en mij.quote:Maar als die lui van godhatesfags.com zelf het slachtoffer zouden worden van een aanslag, zijn zij ineens martelaars.
Maw: ze weten het altijd wel zo te sturen dat het in hun straatje past.
Rede is gebaseerd op het bekijken van alle zijdes en argumenten van een verhaal. Hoe minder je je laat beperken in je visie (oftewel, hoe minder dogmatisch je visie) des te redelijker.quote:Op dinsdag 24 april 2007 11:53 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Mocht het zo zijn, dan is dat natuurlijk verwerpelijk. Alleen lijkt zo'n extreem voorbeeld me niet echt een reden om te zeggen dat geloof en rede niet samengaan.
Geloof je niet in evolutie dan? Neem je de bijbel letterlijk?quote:Op dinsdag 24 april 2007 11:40 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik heb de docu nog niet gezien, maar is niet zo dat het geloof in een God niet tot jouw rede is te brengen?
Wat ik wil zeggen is dat je prima bij je verstand kunt zijn en toch wetenschappelijke verklaringen terzijde schuiven.quote:Op dinsdag 24 april 2007 15:42 schreef cajinn het volgende:
[..]
Geloof je niet in evolutie dan? Neem je de bijbel letterlijk?
Grote onzin. Fundamentalisten kunnen allerlei doordachte (door de rede gevonden) redenen hebben om een bepaald fundament te hanteren. Sommige punten van de CU en SGP worden als fundamentalistisch gezien. Toch zitten daar hele gedachtengangen achter.quote:Het gaat namelijk over fundamentalisten, en fundamentalisten zijn altijd ongenuanceerd en onredelijk (lekker fundamentalistisch van me he)
Als fundamentalist ga je uit van je gelijk ipv te onderzoeken. Jouw punt is waarheid en daar kun en mag je niet van afwijken. Je bent nooit klaar met onderbouwen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 16:45 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wat ik wil zeggen is dat je prima bij je verstand kunt zijn en toch wetenschappelijke verklaringen terzijde schuiven.
[..]
Grote onzin. Fundamentalisten kunnen allerlei doordachte (door de rede gevonden) redenen hebben om een bepaald fundament te hanteren. Sommige punten van de CU en SGP worden als fundamentalistisch gezien. Toch zitten daar hele gedachtengangen achter.
Topic is samengevoegd met de eerdere; was m ook al kwijt!quote:Op dinsdag 24 april 2007 22:05 schreef Viking84 het volgende:
Je stond er toch al in met je post?
Ja, dat klopt. Maar dat wil niet direct zeggen dat die door rede gevonden redenen altijd valide zijn. Denk bijvoorbeeld aan drogredenen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 16:45 schreef Dwerfion het volgende:
Grote onzin. Fundamentalisten kunnen allerlei doordachte (door de rede gevonden) redenen hebben om een bepaald fundament te hanteren. Sommige punten van de CU en SGP worden als fundamentalistisch gezien. Toch zitten daar hele gedachtengangen achter.
Voor mijn moeder is het dat laatste. Ze is al op leeftijd (64) en het laatste waar ze behoefte aan heeft is dat ze nu nog eens van datgene waarin ze jaren heeft geloofd wordt afgebracht. Ze heeft toegegeven dat ze soms ook twijfels heeft, maar dat ze bepaalde dingen (die ik wel weet over de Bijbel / christendom etc) niet wil weten. Ignorance is bliss.quote:Op dinsdag 24 april 2007 22:17 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Topic is samengevoegd met de eerdere; was m ook al kwijt!
Ik vraag me trouwens echt af hoe mensen tot zulke denkbeelden komen; zoals Boswachtertje ook al zegt: ze staan niet open voor andere meningen. Is dat nu echt een overtuiging of komt het nu voort uit pure angst dat die andere meningen hun geloof wel eens zouden doen wankelen?
Moet je ook niet willen. Wat wel jammer is, is dat sommige mensen dit soort lui als voorbeeld nemen en dat gelijk uitsmeren over alle gelovigen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 11:45 schreef Viking84 het volgende:
Geloof en rede gaan niet samen.
Ik bedoel: ik las bijvoorbeeld op www.godhatesfags.com dat de dochter van Fred Phelp (de voorman van de anti-homobeweging) heeft gezegd dat de studenten die bij de shooting op Virginia Tech zijn omgekomen, zijn omgekomen omdat ze slecht waren en zich niet aan Gods wetten hielden.
Maar als die lui van godhatesfags.com zelf het slachtoffer zouden worden van een aanslag, zijn zij ineens martelaars.
Maw: ze weten het altijd wel zo te sturen dat het in hun straatje past.
Ik snap het niet.
Ik had laatst een discussie met een vriend van me. Het ging over selectief dingen kiezen uit de bijbel die jou uitkomen. Dat vond hij raar. Ik antwoorde vervolgens dat naar mijn bescheiden mening de bijbel ook op vrij dubieuze wijze is samengesteld, en dat er een heleboel evangelïen niet op zijn genomen, omdat ze niet overeenkwamen met het toen geldende dogma. En dat de bijbel in dat opzicht net zo selectief is. Daar wou ie dan weer weinig van weten, maar je zag aan z'n gezicht dat hij er wel wat in zag.quote:Op woensdag 25 april 2007 07:42 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Voor mijn moeder is het dat laatste. Ze is al op leeftijd (64) en het laatste waar ze behoefte aan heeft is dat ze nu nog eens van datgene waarin ze jaren heeft geloofd wordt afgebracht. Ze heeft toegegeven dat ze soms ook twijfels heeft, maar dat ze bepaalde dingen (die ik wel weet over de Bijbel / christendom etc) niet wil weten. Ignorance is bliss.
Ik laat haar maar, zolang ze mij ook laat(maar aangezien we allebei van die felle tantes zijn ontstaat er nog wel een discussie
).
Als je ziet hoe 'goed' bepaalde mensen die zich christelijk noemen de Bijbel kennen zou je haast zeggen dat het heel goed mogelijk is dat er genoeg mensen zijn die zich moslim noemen amper een woord uit de Koran hebben gelezen.... (zeker die mensen die niet eens kunnen lezen).quote:
Idd. Het beste bewijs dat er niet veel gelovigen zijn die de koran of de bijbel hebben gelezen zijn al diegenen die roepen 'God is Liefde"!quote:Op woensdag 25 april 2007 13:57 schreef Viking84 het volgende:
Wat descendent1 zegt. Mijn moeder kent zeker niet de hele Bijbel. Wat ze weet, haalt ze uit Bijbelstudie vd kerk en de preken van de dominee (hoe subjectief ook hè).
Precies. En als je de Bijbel van kaft tot kaft gelezen hebt, kun je ook niet blijven volhouden dat alles wat er in de Bijbel staat klopt. En je kunt ook al niet gaan kiezen, want de Bijbel an sich is het woord van God en als jij daaruit gaat selecteren wat je wel en niet belangrijk vindt, is het einde zoek.quote:Op woensdag 25 april 2007 17:26 schreef onemangang het volgende:
[..]
Idd. Het beste bewijs dat er niet veel gelovigen zijn die de koran of de bijbel hebben gelezen zijn al diegenen die roepen 'God is Liefde"!![]()
Eh even een opmerking. Ik lees redelijk vaak uit verschillende bronnen dat de Islam in essentie "God is Liefde" als geloofsthema heeft. Nou is er - net als met de bijbel - vast het een en ander aangepast. Misschien dat Triggershot dit kan bevestigen en/of weerleggen??quote:Op woensdag 25 april 2007 17:26 schreef onemangang het volgende:
Idd. Het beste bewijs dat er niet veel gelovigen zijn die de koran of de bijbel hebben gelezen zijn al diegenen die roepen 'God is Liefde"!![]()
Het kan er ook mee te maken hebben dat in bepaalde geloven, volledig geloof essentieel is om naar de hemel te mogen. Ze zouden bang kunnen zijn dat als ze open staan voor andere meningen, dat geïnterpreteerd zou worden als twijfel en dat ze dan niet naar de hemel mogen.quote:Op dinsdag 24 april 2007 22:17 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Topic is samengevoegd met de eerdere; was m ook al kwijt!
Ik vraag me trouwens echt af hoe mensen tot zulke denkbeelden komen; zoals Boswachtertje ook al zegt: ze staan niet open voor andere meningen. Is dat nu echt een overtuiging of komt het nu voort uit pure angst dat die andere meningen hun geloof wel eens zouden doen wankelen?
Dat is idd wel 'prettig' van het christendom, dat je selectief kan lezen. Voor Moslims is dat al een stuk moeilijker, omdat de Koran rechtstreeks het woord van god is.quote:Ik had laatst een discussie met een vriend van me. Het ging over selectief dingen kiezen uit de bijbel die jou uitkomen. Dat vond hij raar. Ik antwoorde vervolgens dat naar mijn bescheiden mening de bijbel ook op vrij dubieuze wijze is samengesteld, en dat er een heleboel evangelïen niet op zijn genomen, omdat ze niet overeenkwamen met het toen geldende dogma. En dat de bijbel in dat opzicht net zo selectief is. Daar wou ie dan weer weinig van weten, maar je zag aan z'n gezicht dat hij er wel wat in zag.
Ja inderdaad, het enge vind ik vooral het feit dat hij zo overtuigd is van zijn eigen gelijk en dat gaat dan gepaard met veel arrogantie en zelfs neerbuigendheid. Dat soort mensen moeten niet teveel macht krijgen.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:02 schreef Isegrim het volgende:
Jammer dat ik die docu heb gemist.Hij is ook niet meer terug te kijken helaas.
Die Ted Haggard is echt een verschrikkelijke engerd, br. Heb hem al eens gezien in een docu van Richard Dawkins.
Inderdaad: homosexuele drugsverslaagde leidt grootste evangelistische beweging in Amerika.. hilarisch. TOch vreemd dat die lui dan niet bij zichzelf nadenken, worden we voor de gek gehouden...quote:Op woensdag 25 april 2007 20:07 schreef Isegrim het volgende:
Allemaal vooral ironisch gezien de afloop van het Haggard-sprookje.
Dat is toch vooral bij de Mormonen zo?quote:Op woensdag 25 april 2007 19:47 schreef Petera het volgende:
[..]
Het kan er ook mee te maken hebben dat in bepaalde geloven, volledig geloof essentieel is om naar de hemel te mogen. Ze zouden bang kunnen zijn dat als ze open staan voor andere meningen, dat geïnterpreteerd zou worden als twijfel en dat ze dan niet naar de hemel mogen.
Nee, dat zegt me niks. Ik ben net pagina 100 gepasseerdquote:Op donderdag 26 april 2007 10:42 schreef descendent1 het volgende:
Jij leest snel!
Ben je ook al bij het beruchte 'artikel' 132 (of 142) over polygamie en de achtergrond waarom die werd ingevoerd??![]()
Dan staan je nog een aantal fikse lachbuien te wachten...quote:Op donderdag 26 april 2007 10:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nee, dat zegt me niks. Ik ben net pagina 100 gepasseerd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |