Een schokkende documentaire al zeg ik het zelf. De machtsgreep van deze evangelische christenen wordt steeds sterker en ze zijn voor geen enkele rede vatbaar. Hoever zal deze ontwikkeling zich voortzetten?quote:Afhankelijk van wie je het vraagt, telt Amerika tussen de 50 en 80 miljoen evangelische christenen. Met dit soort aantallen is het niet verwonderlijk dat deze conservatieve gelovigen een macht van betekenis zijn geworden in de Amerikaanse cultuur en politiek. Wie zijn ze? Wat geloven ze? En wat betekenen ze voor de toekomst van het land? Alexandra Pelosi neemt ons mee op een onderhoudende rondreis door het binnenland van Amerika, waar een gemotiveerd en goed georganiseerd conservatief christelijk machtsblok de morele en politieke toekomst van de VS wil vormen naar Gods woord.
Hoe sterker zij worden, hoe sterker de tegenbeweging wordt. Dat zie je al bij de laatste verkiezingen in de VS. Dit soort dingen is altijd een soort golfbeweging volgens mij. En trouwens, laat al dat wetenschappelijk stamcel onderzoek maar lekker naar Europa komen!quote:Op maandag 29 januari 2007 22:02 schreef zwambtenaar het volgende:
Hoever zal deze ontwikkeling zich voortzetten?
Amerika vreet zich toch dood aan de happy mealsquote:Op maandag 29 januari 2007 22:10 schreef nonzz het volgende:
[..]
Hoe sterker zij worden, hoe sterker de tegenbeweging wordt. Dat zie je al bij de laatste verkiezingen in de VS. Dit soort dingen is altijd een soort golfbeweging volgens mij. En trouwens, laat al dat wetenschappelijk stamcel onderzoek maar lekker naar Europa komen!
Beperkt dat soort mensen zich niet vooral tot t zuidelijke platteland?quote:Op maandag 29 januari 2007 22:02 schreef zwambtenaar het volgende:
Zojuist werd op Nederland 2 de documentaire Vrienden van God van Tegenlicht uitgezonden.
[..]
Een schokkende documentaire al zeg ik het zelf. De machtsgreep van deze evangelische christenen wordt steeds sterker en ze zijn voor geen enkele rede vatbaar. Hoever zal deze ontwikkeling zich voortzetten?
Maar dat is juist de hele essentie van hun geloof. Een man in de docu had het hier ook over. Hij zei dat ze zich niets aan moeten trekken van mensen die zeggen dat ze hun geloof niet moeten opdringen. "Hoezo niet opdringen?" vroeg deze man zich af. "Het is de wil van God en dus heb je je daar aan te onderwerpen!" In zekere zin, bezien vanuit zijn geloof, heeft hij een puntquote:Op maandag 29 januari 2007 22:15 schreef descendent1 het volgende:
Dat vind ik zo jammer aan religie; ik vind het best dat die mensen een orthodoxe opvatting hebben; zolang ze maar niet hun opvattingen aan anderen menen te moeten opdringen (wat wel gebeurt helaas.. )
Heeft ie niet. Waar staat in de Bijbel dat je je geloof goedschiks of kwaadschiks aan iemand moet opdringen (NT dan he!quote:Op maandag 29 januari 2007 22:19 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Maar dat is juist de hele essentie van hun geloof. Een man in de docu had het hier ook over. Hij zei dat ze zich niets aan moeten trekken van mensen die zeggen dat ze hun geloof niet moeten opdringen. "Hoezo niet opdringen?" vroeg deze man zich af. "Het is de wil van God en dus heb je je daar aan te onderwerpen!" In zekere zin, bezien vanuit zijn geloof, heeft hij een punt.
Je hebt inderdaad gelijkquote:Op maandag 29 januari 2007 22:39 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Heeft ie niet. Waar staat in de Bijbel dat je je geloof goedschiks of kwaadschiks aan iemand moet opdringen (NT dan he!)
Die kerel zou zich eerder moeten afvragen 'What would Jezus do?' en die zegt: oordeelt niet over een ander en behandel de ander zoals je zelf behandeld zou willen worden. Ik durf te wedden dat een dergelijke kerel het ook niet fijn zou vinden als ik m zou lastig vallen met mn agnosticisme..
quote:
SInglecoilquote:Op maandag 29 januari 2007 23:21 schreef SingleCoil het volgende:
Het is een doodenge toestand. Ik was van het voorjaar in Salt Lake City, hometown van de Utes, en sprake er met verschillende brave christenen...griezelig stelletje hoor
Ik heb de documentaire zelf niet gezien, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Wanneer religie als politiek wapen wordt gebruikt ontstaat er al snel een religieuze staat waar op basis van religieuze voorschriften de vrijheid van anderen wordt beperkt. In een land als de VS zou dat ook internationaal een grote invloed hebben. Een kanttekening is weer wel dat de VS uit een hoop onafhankelijke staten bestaat en dat de grondwet ook wat garanties biedt. Desondanks kan het naar mijn mening geen kwaad om kritisch te blijven t.a.v. de invloed van intolerante levensbeschouwingen op de politiek.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 06:48 schreef Causa het volgende:
Volgende angsttopic
whehepas maar op, ze nemen de wereld over
![]()
![]()
![]()
Pas uit en kijk op dat je niet gehersenspoeld wordt...quote:Op dinsdag 30 januari 2007 07:49 schreef arneaux het volgende:
Ik ga 'm zo s bekijken.
Het is ook niet dat ik het niet snap en kritiek op genoemde groep(en) ervaar ik als terecht daar waar het over politiek en opdringerigheid gaat. Ik ben zelfs van mening dat geestelijken niet de politicus moeten uithangen.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |