Een "verassing" van de kok zie ik ook niet zo zitten nee. Misschien als ie echt slecht is.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:43 schreef Djarum het volgende:
Je hebt wel restaurantjes waarbij ze een "verassing van de kok" serveren. over het algemeen ben ik daar niet zo happig op[insert slecht grapje]
Idd. Er moet op geademd zijn, meer nietquote:Op maandag 29 januari 2007 14:46 schreef teamlead het volgende:
normaal laat ik het aan de kok over hoe hij of zij het eten bereidt, maar m'n biefstuk moet zo rood mogelijk zijn anders vind ik het niet lekker.
Hij moet bij wijze van spreken loeien als ik het mes erin zet
Goed stukje, maar je vergeet één ding, de saus die men OOK nog eens bij het vlees besteld.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:39 schreef Bismarck het volgende:
I
Vaak zie je in restaurants de grootste paupers zitten die zelfgenoegzaam om zich heen kijken als ze aan de bediening hebben doorgegeven dat ze hun steak graag "bien cuit" willen ("Omgeving, hoorden jullie dat, ik pretendeer dat ik verstand heb van eten en gebruik de Franse benaming!"). Vervolgens werken ze de steak in vier happen naar binnen, al dan niet in tegelijkertijd vergezeld met slokken van de goedkoopste wijn die op de kaart staat. Ze zouden er verstandig aan doen om eens te proeven wat ze eten.
Juistem, nou, en zie DAT maar eens voor elkaar te krijgen.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:59 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Idd. Er moet op geademd zijn, meer niet![]()
Ach, t'is jammer, maar ik zou de biefstuk desnoods rauw naar binnen werken, goddelijk vlees!quote:Op maandag 29 januari 2007 15:02 schreef Atreidez het volgende:
Vind het altijd zo'n afgang als je dan een heerlijke biefstuk krijgt, lekker rood en rauw maar gewoon goed, en dan is t bord niet voorverwarmd.. De eerste 5 minuten is t genieten, maar daarna is t gewoon koud vlees eten
je wilt niet weten hoe weinig topkoks in staat zijn een biefstuk te bakkenquote:Op maandag 29 januari 2007 15:14 schreef erikkll het volgende:
de kok van een restaurant heeft vast meer verstand van hoe het vlees gebakken moet worden, dus dat laat ik lekker aan de kok over.
Je vergeet het stuk waarin je het uit de dampende koe snijdtquote:Op maandag 29 januari 2007 15:15 schreef beelz het volgende:
Biefstuk wil ik altijd zo hebben:
Pan staat op vuur, kok pakt biefstuk en zegt tegen de biefstuk "Heej biefstuk dit is een pan, gezien? Mooi dan ga je nu op het bord naar beelz toe"
De nog levende koe wordt naar mijn tafel gebracht en ik krijg een mes om mijn eigen biefstuk uit de koe te snijdenquote:Op maandag 29 januari 2007 15:17 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Je vergeet het stuk waarin je het uit de dampende koe snijdt![]()
Dat zeg ik.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:15 schreef teamlead het volgende:
[..]
je wilt niet weten hoe weinig topkoks in staat zijn een biefstuk te bakken![]()
Pretentieuze blaaskaak imho.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:21 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik weet niet meer welke kok het laatst zei in een interview, maar hij zei in ieder geval dat hij "weigert een doorbakken biefstuk te serveren. Dan verkoop ik nog liever schoenzool".
Ik vond het wel treffend, je wilt toch tenslotte dat mensen jouw creaties en eten en ideeen proeven, en niet dat ze zelf gaan beslissen hoe jij het voor ze moet koken?
Nou, dat kan alleen een echte topkok flikken, eentje die alom gerespecteerd en bewierookt wordt. De Jamies, Gordons, en Lonnies van deze wereld zeg maar. Mensen willen dolgraag proeven wat die kok ze voorzet, hij is een God, dus slecht kan het niet zijn.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:21 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik vond het wel treffend, je wilt toch tenslotte dat mensen jouw creaties en eten en ideeen proeven, en niet dat ze zelf gaan beslissen hoe jij het voor ze moet koken?
Omdat het zijn vak is? En kiezen tussen 14 verschillende hoofdgerechten is wezenlijk anders dan van 1 hoofdgerecht de keuzes maken over de bereidingswijze. Of geef je ook aan bij je bestelling dat je de pasta neemt maar dat de kok voor de kooktijd van de tagliatelle 7 minuten in plaats van 10 minuten moet aanhouden. En dat je die gegrilde aubergines liever gebakken ziet. Nee, je bestelt een gerecht en de kok maakt het naar zijn inzicht voor je klaar. Of je geeft een aantal ingredienten op waarmee je de kok vervolgens iets moois laat klaarmaken. Zo ook met de biefstuk.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:10 schreef ArendBarend het volgende:
Als je het niet aan de kok overlaat om te kiezen wat jij het lekkerste gerecht vindt waarom zou hij dan wel moeten bepalen hoe jij dat gerecht het lekkerste vindt?
dus als je een auto koopt, geloof je de monteur ook op z'n blauwe oogjes als hij een bepaald type adviseert "omdat het zijn vak is"?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:31 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Omdat het zijn vak is? En kiezen tussen 14 verschillende hoofdgerechten is wezenlijk anders dan van 1 hoofdgerecht de keuzes maken over de bereidingswijze. Of geef je ook aan bij je bestelling dat je de pasta neemt maar dat de kok voor de kooktijd van de tagliatelle 7 minuten in plaats van 10 minuten moet aanhouden. En dat je die gegrilde aubergines liever gebakken ziet. Nee, je bestelt een gerecht en de kok maakt het naar zijn inzicht voor je klaar. Of je geeft een aantal ingredienten op waarmee je de kok vervolgens iets moois laat klaarmaken. Zo ook met de biefstuk.
Ik heb een aantal keer gegeten bij restaurant 'Wat De Pot Schaft' in Den Haag. Het concept slaat blijkbaar aan, want elke tafel was bezetquote:Op maandag 29 januari 2007 15:19 schreef Gripper het volgende:
Ik snap dat je als culi-fiel graag aan de kok overlaat hoe je je biefstukje wilt hebben, en dat je dat ook wel vertrouwd. Maar die kok zal het misschien toch graag willen weten omdat hij redeneert vanuit het idee dat de klant koning is. Anders kun je net zo goed een eten wat de pot schaft restaurant beginnen.
Ook zwangere vrouwen zullen de ober dankbaar zijn als ie ze de keuze geeft tussen goed doorbakken of rare.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |