abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 januari 2007 @ 14:39:57 #1
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_45789966
In een restaurant vraagt men doorgaans bij de bestelling van biefstuk hoe de klant de biefstuk graag gebakken heeft. Nu heb ik wel eens horen antwoorden: ''Gewoon goed'' of ''Lekker, graag''. Een kok zei eens tegen mij dat als hij uiteten gaat hij blind vaart op het oordeel van de keuken. "Ik neem aan dat die lui zelf het beste weten hoe ze hun vlees moeten bereiden en anders kunnen ze beter een andere baan zoeken." Andersom heb ik ook weleens meegemaakt dat een vriend van me de serveerster nog na riep ''...en ik wil het graag medium rare!!"

Zelf ben ik van mening dat de kok in de keuken het beste weet wat hij met z'n vlees aan moet en ik zal het dan ook niet nalaten om te vertrouwen op het oordeel van de kok. Welke gradatie passend is hangt tenslotte af van de structuur van het vlees en wat er bij wordt geserveerd.

Vaak zie je in restaurants de grootste paupers zitten die zelfgenoegzaam om zich heen kijken als ze aan de bediening hebben doorgegeven dat ze hun steak graag "bien cuit" willen ("Omgeving, hoorden jullie dat, ik pretendeer dat ik verstand heb van eten en gebruik de Franse benaming!"). Vervolgens werken ze de steak in vier happen naar binnen, al dan niet in tegelijkertijd vergezeld met slokken van de goedkoopste wijn die op de kaart staat. Ze zouden er verstandig aan doen om eens te proeven wat ze eten.

Een discussie als deze roept de vraag op of er etiquette zijn voor goed gastheerschap die voorschrijven dat de specifieke gradatievoorkeuren van de gasten worden gehonoreerd. Mij lijkt: "Wie kookt, die bepaalt!'' Graag verneem ik welke handelswijze jullie er op nahouden. Zowel in de horeca als wanneer jullie voor vrienden koken.
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_45790081
goed nadenkertje dit!

maar smaak verschilt toch?

Mijn vriendin bijvoorbeeld vindt haar biefstuk lekkerder als deze "done" is.
Ik daarentegen hou weer van "medium rare".

Als ik thuis voor vrienden kook, dan maak ik meestal iets waarvan ik weet dat ze het allemaal lekker vinden.

Maar als ik uit eten ga, dan wil ik eigenlijk toch wel zelf ongeveer weten wat ik krijg.
Ook al is het een onbekend gerecht, vindt ik ook prima, maar dan weet ik voortaan wat dat is.

Je hebt wel restaurantjes waarbij ze een "verassing van de kok" serveren. over het algemeen ben ik daar niet zo happig op [insert slecht grapje]
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
  maandag 29 januari 2007 @ 14:46:08 #3
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_45790177
normaal laat ik het aan de kok over hoe hij of zij het eten bereidt, maar m'n biefstuk moet zo rood mogelijk zijn anders vind ik het niet lekker.
Hij moet bij wijze van spreken loeien als ik het mes erin zet
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  maandag 29 januari 2007 @ 14:55:35 #4
90268 basm85
new millenium cyanide christ
pi_45790482
juist, gewoon zo rood mogelijk.
GONE-BOUND, LOST, AWAY, PHASED OUT, NON-EXISTING
  maandag 29 januari 2007 @ 14:57:46 #5
64307 Untouchables
Kun je weven, weef dan mee
pi_45790546
Ik ben van mening dat biefstuk eigenlijk alleen maar rare gegeten hoort te worden en ik word altijd een beetje verdrietig als ik weer iemand een flink doorbakken lap leer naar binnen zie werken..
  maandag 29 januari 2007 @ 14:58:00 #6
9902 Lestat
the vampire...
pi_45790554
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:43 schreef Djarum het volgende:
Je hebt wel restaurantjes waarbij ze een "verassing van de kok" serveren. over het algemeen ben ik daar niet zo happig op [insert slecht grapje]
Een "verassing" van de kok zie ik ook niet zo zitten nee. Misschien als ie echt slecht is.
Memento Mori
pi_45790619
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:46 schreef teamlead het volgende:
normaal laat ik het aan de kok over hoe hij of zij het eten bereidt, maar m'n biefstuk moet zo rood mogelijk zijn anders vind ik het niet lekker.
Hij moet bij wijze van spreken loeien als ik het mes erin zet
Idd. Er moet op geademd zijn, meer niet
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Admin maandag 29 januari 2007 @ 14:59:51 #8
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_45790629
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:39 schreef Bismarck het volgende:
I
Vaak zie je in restaurants de grootste paupers zitten die zelfgenoegzaam om zich heen kijken als ze aan de bediening hebben doorgegeven dat ze hun steak graag "bien cuit" willen ("Omgeving, hoorden jullie dat, ik pretendeer dat ik verstand heb van eten en gebruik de Franse benaming!"). Vervolgens werken ze de steak in vier happen naar binnen, al dan niet in tegelijkertijd vergezeld met slokken van de goedkoopste wijn die op de kaart staat. Ze zouden er verstandig aan doen om eens te proeven wat ze eten.
Goed stukje, maar je vergeet één ding, de saus die men OOK nog eens bij het vlees besteld.
Dag vlees
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin maandag 29 januari 2007 @ 15:00:42 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_45790643
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:59 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Idd. Er moet op geademd zijn, meer niet
Juistem, nou, en zie DAT maar eens voor elkaar te krijgen.
Ja, gewoon, hier thuis.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_45790694
Vind het altijd zo'n afgang als je dan een heerlijke biefstuk krijgt, lekker rood en rauw maar gewoon goed, en dan is t bord niet voorverwarmd.. De eerste 5 minuten is t genieten, maar daarna is t gewoon koud vlees eten
Where facts are few, experts are many.
pi_45790731
Hangt er vanaf waar ik hem bestel; als ik hem in België bestel liefst saignant, als ik hem in Frankrijk bestel dan vraag ik hem zelfs très bien cuit ipv bien cuit aangezien die hem altijd 1 stapje te weinig bakken.

Als ik voor anderen zou koken zou ik er wel op letten wat die graag hebben, aangezien er niets zo irritant is (als je zelf graag saignant eet) om hem bleu of bien cuit te krijgen. Vooral bien cuit is verschrikkelijk, dan moet je daar zitten kauwen alsof je een binnenband van je fiets probeert te verorberen.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  maandag 29 januari 2007 @ 15:04:04 #12
64307 Untouchables
Kun je weven, weef dan mee
pi_45790762
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:02 schreef Atreidez het volgende:
Vind het altijd zo'n afgang als je dan een heerlijke biefstuk krijgt, lekker rood en rauw maar gewoon goed, en dan is t bord niet voorverwarmd.. De eerste 5 minuten is t genieten, maar daarna is t gewoon koud vlees eten
Ach, t'is jammer, maar ik zou de biefstuk desnoods rauw naar binnen werken, goddelijk vlees!
  maandag 29 januari 2007 @ 15:06:45 #13
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_45790868
Biefstukkie rare,heerlijk...
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
pi_45790931
Mijn biefstuk lekker rood graag.
  maandag 29 januari 2007 @ 15:10:54 #15
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_45791011
Als je het niet aan de kok overlaat om te kiezen wat jij het lekkerste gerecht vindt waarom zou hij dan wel moeten bepalen hoe jij dat gerecht het lekkerste vindt?
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
pi_45791154
de kok van een restaurant heeft vast meer verstand van hoe het vlees gebakken moet worden, dus dat laat ik lekker aan de kok over .
  maandag 29 januari 2007 @ 15:15:48 #17
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_45791187
Biefstuk wil ik altijd zo hebben:
Pan staat op vuur, kok pakt biefstuk en zegt tegen de biefstuk "Heej biefstuk dit is een pan, gezien? Mooi dan ga je nu op het bord naar beelz toe"
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  maandag 29 januari 2007 @ 15:15:59 #18
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_45791195
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:14 schreef erikkll het volgende:
de kok van een restaurant heeft vast meer verstand van hoe het vlees gebakken moet worden, dus dat laat ik lekker aan de kok over .
je wilt niet weten hoe weinig topkoks in staat zijn een biefstuk te bakken
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_45791243
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:15 schreef beelz het volgende:
Biefstuk wil ik altijd zo hebben:
Pan staat op vuur, kok pakt biefstuk en zegt tegen de biefstuk "Heej biefstuk dit is een pan, gezien? Mooi dan ga je nu op het bord naar beelz toe"
Je vergeet het stuk waarin je het uit de dampende koe snijdt
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_45791252
Bij vlees wat door een ander word klaargemaakt ga ik altijd voor medium.
Zit je altijd goed. vlees wat net te weinig is gebakken (rare noemen ze dat toch zo op z'n amerikaans?) vind ik toch zo smerig smaken. vlees wat te lang gebakken heeft vind ik net rubber.

Gewoon er lekker tussenin zitten...altijd goed denk ik dan maar.. ik ga dan ook zelden uit eten.
  maandag 29 januari 2007 @ 15:18:14 #21
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_45791275
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:17 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Je vergeet het stuk waarin je het uit de dampende koe snijdt
De nog levende koe wordt naar mijn tafel gebracht en ik krijg een mes om mijn eigen biefstuk uit de koe te snijden
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  Admin maandag 29 januari 2007 @ 15:18:59 #22
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_45791304
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:15 schreef teamlead het volgende:

[..]

je wilt niet weten hoe weinig topkoks in staat zijn een biefstuk te bakken
Dat zeg ik.
Waaaaaaardeloos!

pi_45791321
Ik snap dat je als culi-fiel graag aan de kok overlaat hoe je je biefstukje wilt hebben, en dat je dat ook wel vertrouwd. Maar die kok zal het misschien toch graag willen weten omdat hij redeneert vanuit het idee dat de klant koning is. Anders kun je net zo goed een eten wat de pot schaft restaurant beginnen.
Ook zwangere vrouwen zullen de ober dankbaar zijn als ie ze de keuze geeft tussen goed doorbakken of rare.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_45791396
Ik weet niet meer welke kok het laatst zei in een interview, maar hij zei in ieder geval dat hij "weigert een doorbakken biefstuk te serveren. Dan verkoop ik nog liever schoenzool".

Ik vond het wel treffend, je wilt toch tenslotte dat mensen jouw creaties en eten en ideeen proeven, en niet dat ze zelf gaan beslissen hoe jij het voor ze moet koken?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2007 15:22:05 ]
  maandag 29 januari 2007 @ 15:30:21 #25
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_45791639
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:21 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik weet niet meer welke kok het laatst zei in een interview, maar hij zei in ieder geval dat hij "weigert een doorbakken biefstuk te serveren. Dan verkoop ik nog liever schoenzool".

Ik vond het wel treffend, je wilt toch tenslotte dat mensen jouw creaties en eten en ideeen proeven, en niet dat ze zelf gaan beslissen hoe jij het voor ze moet koken?
Pretentieuze blaaskaak imho.
Ik ben zelf allergisch voor rauw vlees, zelfs het kleinste stukje slecht gare stukje is voor mij al genoeg om op te reageren.
Als die kok zich zo goed vind, laat hij dan mij maar eens een malse welldone biefstuk serveren.
Ik heb ze gehad, dus het kan wel degelijk, maar ja, dat kost meer tijd en liefde voor het vak hè.

En dat gezever over 'zijn creaties'.
Ik ben klant dus ik bepaal!
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_45791665
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:21 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, dat kan alleen een echte topkok flikken, eentje die alom gerespecteerd en bewierookt wordt. De Jamies, Gordons, en Lonnies van deze wereld zeg maar. Mensen willen dolgraag proeven wat die kok ze voorzet, hij is een God, dus slecht kan het niet zijn.
Naar de meeste andere restaurants ga je gewoon omdat je iets wilt eten waar jij zin in hebt, niet om verrast te worden met bijzondere culinaire grapjes. En dan wil ik ook graag zelf bepalen wat ik ga eten ja.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  maandag 29 januari 2007 @ 15:31:16 #27
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_45791667
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:10 schreef ArendBarend het volgende:
Als je het niet aan de kok overlaat om te kiezen wat jij het lekkerste gerecht vindt waarom zou hij dan wel moeten bepalen hoe jij dat gerecht het lekkerste vindt?
Omdat het zijn vak is? En kiezen tussen 14 verschillende hoofdgerechten is wezenlijk anders dan van 1 hoofdgerecht de keuzes maken over de bereidingswijze. Of geef je ook aan bij je bestelling dat je de pasta neemt maar dat de kok voor de kooktijd van de tagliatelle 7 minuten in plaats van 10 minuten moet aanhouden. En dat je die gegrilde aubergines liever gebakken ziet. Nee, je bestelt een gerecht en de kok maakt het naar zijn inzicht voor je klaar. Of je geeft een aantal ingredienten op waarmee je de kok vervolgens iets moois laat klaarmaken. Zo ook met de biefstuk.
That's...Montgomery Clift, honey!
  maandag 29 januari 2007 @ 15:32:52 #28
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_45791702
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:31 schreef Bismarck het volgende:

[..]

Omdat het zijn vak is? En kiezen tussen 14 verschillende hoofdgerechten is wezenlijk anders dan van 1 hoofdgerecht de keuzes maken over de bereidingswijze. Of geef je ook aan bij je bestelling dat je de pasta neemt maar dat de kok voor de kooktijd van de tagliatelle 7 minuten in plaats van 10 minuten moet aanhouden. En dat je die gegrilde aubergines liever gebakken ziet. Nee, je bestelt een gerecht en de kok maakt het naar zijn inzicht voor je klaar. Of je geeft een aantal ingredienten op waarmee je de kok vervolgens iets moois laat klaarmaken. Zo ook met de biefstuk.
dus als je een auto koopt, geloof je de monteur ook op z'n blauwe oogjes als hij een bepaald type adviseert "omdat het zijn vak is"?
  maandag 29 januari 2007 @ 15:33:30 #29
33213 SpleeffY
Ja, wat hij zegt ->
pi_45791728
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:19 schreef Gripper het volgende:
Ik snap dat je als culi-fiel graag aan de kok overlaat hoe je je biefstukje wilt hebben, en dat je dat ook wel vertrouwd. Maar die kok zal het misschien toch graag willen weten omdat hij redeneert vanuit het idee dat de klant koning is. Anders kun je net zo goed een eten wat de pot schaft restaurant beginnen.
Ook zwangere vrouwen zullen de ober dankbaar zijn als ie ze de keuze geeft tussen goed doorbakken of rare.
Ik heb een aantal keer gegeten bij restaurant 'Wat De Pot Schaft' in Den Haag. Het concept slaat blijkbaar aan, want elke tafel was bezet .
  maandag 29 januari 2007 @ 15:36:53 #30
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_45791825
Als ze in Frankrijk aan mij vragen of ik m a point, medium of nog iets anders wil, zeg ik altijd maar medium omdat ik niet weet welke van die twee andere mogelijkheden nou wat betekent, en met medium zit ik tenminste redelijk veilig
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')