Het heeft betrekking op wat jij zegt. Ik vind dat je iets terug mag verwachten van een kunstenaar die subsidie krijgt. Ik verwacht van een kunstenaar die een uitkering krijgt hetzelfde als van andere mensen die uitkeringen krijgen: dat ze zo snel mogelijk zorgen dat ze in hun eigen onderhoud voorzien. Dat is dus inderdaad niet alleen kunst voor jezelf maken, maar kunst om te verkopen. Maar of die kunst dan een maatschappelijk thema moet hebben, dat geen helemaal niemand wat aan, behalve eventueel een opdrachtgever.quote:Op zondag 4 februari 2007 17:56 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Jah, dat snapt m'n reet ook, maar wat heeft dat voor betrekking op het onderwerp?? Als je ergens in investeerd ( kunst dus ) dan verwacht je toch ook resultaten, en niet dat diegene lekker dingen gaat maken voor zichzelf??
Ja, mee eens.quote:Op zondag 4 februari 2007 17:42 schreef Ringo het volgende:
Kunst is altijd ok, mits ongesubsidieerd. Geen beroepsbedelaars maken van juist de mensen die zich buiten de maatschappij zouden moeten kunnen redden.
Sinds wanneer is dat het doel van kunst?quote:Op zondag 4 februari 2007 11:29 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Het valt me vooral op dat door de hoeveelheid bagger die in het nieuws komt, en die tentoongesteld wordt in het openbaar je vaak de echt goeie dingen niet meer ziet. Uiteindelijk blijft het altijd een kwestie van smaak, maar de boodschap die veel kunstenaars proberen over te brengen door middel van kunstwerken op rotondes komt naar mijn idee niet echt over. Volgens mij is dit dan ook niet de manier om mensen cultureel te onderwijzen; sowieso ben ik al niet zoeen voorstander van die verheven elitaire positie die kunstenaars vaak innemen. Je mag uiteraard wel trots zijn op je werk, en je moet ook gewoon de behoefte hebben om dingen te veranderen; maar er moet geen breuk ontstaan tussen kunstenaars en de maatschappij. De kunstenaar moet wel met beide benen op de grond blijven staan, anders krijgen we precies wat er de afgelopen 100den jaren met kunst gebeurd is; het is geschikt en ook gemaakt voor een heel klein elitair publiek en de gewone mens interesseert het niet. Terwijl het doel van kunst toch is, de gewone mens; de maatschappij scherp te houden en te confronteren met diens oppervlakkigheid en stagnatie van ontwikkeling.
Mooi gesprokenquote:Op maandag 5 februari 2007 23:14 schreef OllieA het volgende:
[..]
Sinds wanneer is dat het doel van kunst?
Sinds wanneer worden kunstenaars geacht om gewone mensen cultureel te onderwijzen?
En wat de gewone mens betreft: laat die alsjeblieft met twee zuigflessen bier op zijn hoofd, met een hand in een zak chips, met een vinger in de reet van zijn vrouw, op de bank naar Anatomie voor beginners kijken.
Leerzaam en toch educatief!
En laat ze maar ver uit de buurt van een museum blijven, die gewone mensen, anders worden de musea binnen de kortste tijd interactieve pretparken voor gewone mensen met hun gewone onopgevoede kutkoters.
Laat kunst maar elitair zijn, als ze dat wil.
De gewone mens heeft z'n treurbuis, met het voetbal, en de sterretjes op het ijs, en goor en geer, en gouden kooien gevuld met onbeschaafde horken. De samenleving als geheel is al te veel van de gewone hork geworden. Laat ie met z'n ongewassen poten van kunst afblijven.
Prima, maar dan wel volledig op eigen kosten zonder ook maar een cent subsidie.quote:Op maandag 5 februari 2007 23:14 schreef OllieA het volgende:
Wees niet bang, op een paar zelfbenoemde intellectueeltjes na is niemand in je rommel geinteresseerd.quote:De gewone mens heeft z'n treurbuis, met het voetbal, en de sterretjes op het ijs, en goor en geer, en gouden kooien gevuld met onbeschaafde horken. De samenleving als geheel is al te veel van de gewone hork geworden. Laat ie met z'n ongewassen poten van kunst afblijven.
Mooi. geen cent belasting naar dat soort zelfuitgesproken intellectuelen dus.....quote:Op maandag 5 februari 2007 23:14 schreef OllieA het volgende:
[..]
Sinds wanneer worden kunstenaars geacht om gewone mensen cultureel te onderwijzen?
En wat de gewone mens betreft: laat die alsjeblieft met twee zuigflessen bier op zijn hoofd, met een hand in een zak chips, met een vinger in de reet van zijn vrouw, op de bank naar Anatomie voor beginners kijken.
En laat ze maar ver uit de buurt van een museum blijven, die gewone mensen, anders worden de musea binnen de kortste tijd interactieve pretparken voor gewone mensen met hun gewone onopgevoede kutkoters.
De gewone mens heeft z'n treurbuis, met het voetbal, en de sterretjes op het ijs, en goor en geer, en gouden kooien gevuld met onbeschaafde horken. De samenleving als geheel is al te veel van de gewone hork geworden. Laat ie met z'n ongewassen poten van kunst afblijven.
quote:Op maandag 5 februari 2007 23:14 schreef OllieA het volgende:
[..]
Heb je mij iets over subsidie horen zeggen? Misschien ga ik dat een dezer dagen doen in dit dwaze topic, misschien ook niet. Hangt van mijn muts af. Maar voorlopig heb ik er niets over gezegd.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 04:30 schreef StefanP het volgende:
[..]
Prima, maar dan wel volledig op eigen kosten zonder ook maar een cent subsidie.
Mijn rommel?quote:Wees niet bang, op een paar zelfbenoemde intellectueeltjes na is niemand in je rommel geinteresseerd.
Tja, een experiment kan natuurlijk altijd mislukken. Ik wil hier niet de kwaliteit van betreffende compositie verdedigen, of het talent van de componist hooghouden, maar iedereen die ten minste een poging doet om verder te gaan dan de grenzen die de meerderheid respecteert, kan, behalve glorieus slagen, ook faliekant op zijn bek gaan.quote:Op donderdag 8 februari 2007 18:48 schreef Haushofer het volgende:
Ik was een tijdje terug bij een klassiek concert, en ze voerden ook een "modern" stuk uit, ook omdat ze dan geloof ik aanspraak hebben op bepaalde subsidies. Het stuk heette geloof ik "quit quiet", en het was 8 minuten lang gesnerp van snaren, stukken papier die werden doorgescheurd en al die ongein. Mooi hoor, dat de componiste haar ding kwijt kon, maar het had naar mijn idee 0,0 met muziek te maken. Dit zou elke debiel inmekaar kunnen zetten ( en ik denk niet dat dat in dit geval misplaatste arrogantie is ). Als het dan ook nog es nergens naar klinkt, dan vind ik het gewoon jammer dat er geld naar zulke flauwekul wordt gegooid. Muziek hoeft heus niet altijd even toegankelijk te zijn, maar dit komt in de categorie "een drol is ook kunst". Overigens hadden sommige muzikanten uit het orkest ook hun bedenkingen bij het gedrocht
En JIJ keek ernaar. Hierdoor denken de omroepbazen: "Oh! De kijkcijfers zijn goed, we nodigen meer abstracte kunstenaars en rommelende flierefluiters uit!"quote:Op donderdag 8 februari 2007 22:52 schreef Bombardier het volgende:
Laatst op televisie, tijdens zo'n "intelligent" muziek programma op de publieke omroep. Daar zie je ook allerlei excentriekelingen met bijzondere vormen van "muzikale kunst" passeren.
Ditmaal een vrouw die als een bezetene op potjes en pannetjes aan het drummen was. Het was uiterst serieus en werd als -muzikaal- beschouwd. Ik zal je vertellen dat het niets minder dan een randdebiel was en het in de verste verte niets met muziek te maken had. Kon net zo goed een filmpje van rembo en rembo zijn geweest.
Mensen die het over "abstracte kunst" hebben alsof het één stroming is.quote:Op donderdag 8 februari 2007 23:17 schreef SuperHarregarre het volgende:
Het is ook wat de gek ervoor geeft:
Ik moet zelf niks hebben van abstracte kunst. Sommige mensen vinden abstracte kunst mooi omdat ze er dan zelf een eigen verhaal bij kunnen bedenken. Even goede vrienden toch? Als niemand abstracte kunst mooi vindt, dan verdwijnen de abstracte kunstenaars vanzelf.
Vraag en aanbod. Basta.
Bazel niet. Weet je hoe simpel het is om, als je het talent hebt, een landschapje te schilderen?quote:Op donderdag 8 februari 2007 23:22 schreef SuperHarregarre het volgende:
Niettemin ben ik ook voor 'echte' kunst, waar daadwerkelijk moeite voor wordt gedaan.
Ik schop 't allemaal onder dezelfde noemer, ja. Ik vind het namelijk allemaal waardeloze prut. Of jij het nou "bij-elkaar-getrapte-stukjes-hout-met-een-spijker-abstracte kunst noemt of onder de bekende stroming van het "flikker-een-paar-kwakjes-verf-op-een-doek" schaart, het is allemaal abstract.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 01:23 schreef Ringo het volgende:
[..]
Mensen die het over "abstracte kunst" hebben alsof het één stroming is.
En hun betoog dan afsluiten met de legendarische stelling: "vraag en aanbod".
Daarom zijn er ook heel veel landschapjes. En daarom zijn er ook heel veel landschapjes die overal liggen te verstoffen. Het is in mijn ogen knapper om een bepaald tafereel waarheidsgetrouw weer te geven, maar daarbij ook een eigen draai te geven, waardoor het een meerwaarde krijgt t.o.v. alle andere landschapjes. En ja, talent, als je het talent niet hebt, waarom zou je dan kunstenaar worden? Dan ben je gewoon te lui om werk te doen waar mensen echt wat aan hebben. Tevens maken de talentlozen het dan moeilijk voor de talentvolle mensen om hun kunst te verkopen. Te veel aanbod, remember.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 01:27 schreef Ringo het volgende:
[..]
Bazel niet. Weet je hoe simpel het is om, als je het talent hebt, een landschapje te schilderen?
"Goeie kunst, het lijkt net echt."
Juist wel. Er bestaat gewoon een bepaald idee van wat zal verkopen. Als een vooraanstaand kunstenaar in 2007 besluit om alleen nog maar een bepaald soort portretten te tekenen, bijvoorbeeld silhouetportretten met rode verf en een zwarte achtergrond (Ik noem maar wat.) en de markt is gevoelig voor grote namen, dan kun je er donder op zeggen dat de vraag naar een dergelijk soort silhouetten zal toenemen. Dan gaan de minder begaafde kunstenaars deze silhouetten maken, omdat ze weten dat dit geld oplevert.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 16:38 schreef Automatic_Rock het volgende:
Uhmm, ik weet niet hoe scherp jij kijkt, maar er zijn bijzonder weinig goede landschapjes..
En ja, de kunsthandel werkt met vraag en aanbod. De kunstenaar maakt zijn kunst, hij kan ook niet anders. Als hij iets maakt waar geen vraag voor is, wordt het gewoon een 'mislukt' kunstenaar.
Maar wat voor kunst er gemaakt wordt heeft geen flikker met vraag en aanbod te maken
Ik denk dat jij te generaliserend denkt. Ik ben het op zich best met je eens, maar jouw verhaal slaat niet op een groot gedeelte van de kunstenaars. Er zijn een hele hoop kunstenaars die maken wat ze willen of kunnen, niet wat verkoopt. Sommige mensen kunnen zich gewoon alleen abstract uiten.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 17:06 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Juist wel. Er bestaat gewoon een bepaald idee van wat zal verkopen. Als een vooraanstaand kunstenaar in 2007 besluit om alleen nog maar een bepaald soort portretten te tekenen, bijvoorbeeld silhouetportretten met rode verf en een zwarte achtergrond (Ik noem maar wat.) en de markt is gevoelig voor grote namen, dan kun je er donder op zeggen dat de vraag naar een dergelijk soort silhouetten zal toenemen. Dan gaan de minder begaafde kunstenaars deze silhouetten maken, omdat ze weten dat dit geld oplevert.
Hoe zo'n trend dan tot stand komt, is afhankelijk van de manier waarop mensen denken en hoe het tegenover kunst staat. Op dit moment wordt abstracte kunst toch wel goed bekeken/verkocht, geloof ik. Dat zal dan wel aan de generatie liggen, neem ik aan. Mijn ouders hebben ook een aantal frutseltjes hangen, waar ze gelukkig niet al te gewichtig over doen. Mijn grootouders daarentegen zijn weer meer van de landschappen en schilderijen die met het geloof te maken hebben. Bepaalde generaties zullen zich ook altijd afzetten tegen vorige, omdat dat nu eenmaal een deel van volwassenwording is.
Hetzelfde zal waarschijnlijk ook wel gelden voor kunst, de realistische soort is eigenlijk al zo ver geperfectioneerd door de Michelangelos, Rembrandts e.d. dat het moeilijk is om echt vernieuwend bezig te zijn daarmee. Misschien dat een verandering van die oude stroming naar een vrij interpreteerbaar concept een soort afzetten is, zoals bij generaties.
Daarnaast hebben heel veel mensen gewoon niet echt een uitgesproken kunstsmaak. Als iets op dat moment in de 'mode' is zullen ze dat kopen, omdat je nu eenmaal wordt gezien als iemand met 'smaak' als je dat doet. Ik pretendeer trouwens niet dat ik wel smaak heb, maar ik hou zelf toch meer van iets van Michelangelo 'and the likes' dan van een Picasso en consorten.
En er zullen best wel vernieuwende dingen tussen al het abstracte zitten, maar door de grote overvloed aan spetterschilderijtjes en vingerverfwerken is het imago van abstracte kunst toch verworden tot dat wat ik in mijn vorige posts heb beschreven. Ook het gegeven dat sommige kunstenaars beweren 'boven het hele wereldse gebeuren van economie' te staan, vind ik nonsens. Ze moeten zelf ook overleven dus is het gewoon 'wiens brood men eet, diens woord men spreekt'.
Maar ik denk dat het helaas bij een heleboel mensen vanuit een onkunde is om natuurgetrouw te schilderen. Kijk, als iemand het talent heeft om natuurgetrouw te schilderen en er desondanks voor kiest om abstract te schilderen, omdat hij hierin meer uiting kan geven, dan is dat prima. Ik ben ook geneigd om van zo'n schilderij eerder te denken dat er een bepaald idee achter zit, zelfs achter een abstract lijkend kunstwerk.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 18:01 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Ik denk dat jij te generaliserend denkt. Ik ben het op zich best met je eens, maar jouw verhaal slaat niet op een groot gedeelte van de kunstenaars. Er zijn een hele hoop kunstenaars die maken wat ze willen of kunnen, niet wat verkoopt. Sommige mensen kunnen zich gewoon alleen abstract uiten.
Bovendien schildert niet iedereen voor het geld. Ik denk de meesten niet, omdat het percentage kunstenaars dat van z'n kunst kan leven zo klein is, dat de meeste anderen er iets bij moeten doen. Dan kunnen ze dus schilderen wat ze willen, en veel willen of moeten gewoon abstract schilderen.
Je weet dat er niet zo heel veel gesubsidiëerde kunstenaars zijn? Relatief gezien?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 18:10 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Maar ik denk dat het helaas bij een heleboel mensen vanuit een onkunde is om natuurgetrouw te schilderen. Kijk, als iemand het talent heeft om natuurgetrouw te schilderen en er desondanks voor kiest om abstract te schilderen, omdat hij hierin meer uiting kan geven, dan is dat prima. Ik ben ook geneigd om van zo'n schilderij eerder te denken dat er een bepaald idee achter zit, zelfs achter een abstract lijkend kunstwerk.
Bij mensen die echter alleen abstract werken, bekruipt mij af en toe het gevoel dat ze gewoon wat kladderen en pas achteraf gaan nadenken wat ze ermee bedoelen.
En met kunstenaars refereer ik naar iedereen die subsidies aanvraagt voor z'n werk, danwel er echt van kan leven. Heel veel mensen hebben als hobby om iets creatiefs te doen, of dat nou muziek, toneel of schilderen is. Dat is ook geen probleem, zolang ze maar geen subsidies aanvragen voor het 'werk' dat ze verzetten. Als je het doet omdat je het leuk/mooi vindt, hoef je er ook geen (onredelijke) vergoeding voor te vangen. Zodra je dat wel doet, impliceert het dus dat het werk wordt en dat je ervan zou kunnen leven. Dan moet je ook voor de volle 100 procent gaan en niet halfjes aan beide kanten graaien.
Datzelfde geldt voor realistische kunst, ook daar heb je een geoefend oog nodig om het kaf van het koren te kunnen scheiden.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 17:06 schreef SuperHarregarre het volgende:
En er zullen best wel vernieuwende dingen tussen al het abstracte zitten, maar door de grote overvloed aan spetterschilderijtjes en vingerverfwerken is het imago van abstracte kunst toch verworden tot dat wat ik in mijn vorige posts heb beschreven.
Veel te cynisch. Eigenlijk vraag je om stokslagen met zo'n uitspraak. Echte kunstenaars zal het worst zijn wat de wereld van hun werk vindt; de succesvolsten onder hen hebben hooguit het talent om achteraf hun werk verkoopbaar te maken. Maar dat zegt helemaal niets over de onafhankelijke positie die ze gedurende het proces innemen.quote:Ook het gegeven dat sommige kunstenaars beweren 'boven het hele wereldse gebeuren van economie' te staan, vind ik nonsens. Ze moeten zelf ook overleven dus is het gewoon 'wiens brood men eet, diens woord men spreekt'.
Weet jij iets van de kunstgeschiedenis SuperHarregarre?? Ik heb het vermoeden van niet namelijk...quote:
I disagree. Het is niet de taak of verantwoordelijkheid van de kunstenaar om werk te maken dat voor de beschouwer toegankelijk is -- het is het werk zelf, dat zich toegankelijk maakt, al naar gelang de kwaliteit ervan. En dan nog hangt dat af van de bereidwilligheid van de beschouwer, om er iets in te zien.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 17:14 schreef Batsnek het volgende:
(...)
Om nog even terug te komen op elseetje; ik heb nooit beweerd dat kunst een maatschappelijk thema moet hebben; ik heb alleen gezegd, dat als je subsidie krijgt om iets te maken, dat datgene wat je maakt ook toegankelijk voor een beschouwer moet zijn; en het dus een bepaalde kwaliteit moet hebben, die anderen ook kunnen zien. Als je er alleen zelf van kan genieten, heeft het geen maatschappelijke waarde, en vind ik het ook niet de moeite om het te subsideren. Dat is dus de verantwoordelijkheid van de kunstenaar.
Mwah, dat weet ik niet. Het feit dat je naar buiten treedt, is feitelijk al communicatie. Moet je dan nog meer concessies doen aan je publiek? Laat de kunstenaar autist zijn, en zijn werk een labyrinth; dat is nu juist wat ik in veel kunst waardeer.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 17:43 schreef Batsnek het volgende:
natuurlijk, of het plebs er iets in ziet is een tweede, maar over het algemeen vind ik dat je communicatie en toegankelijkheid wel in het achterhoofd moet houden, als je naar buiten treed met je werk.
Obviously. Maar zoiets is toch eerder resultaat dan intentie? Ik ga ervan uit dat een goede kunstenaar zijn eigenzinnigheid zo te gelde maakt, dat wat hij produceert, de beschouwer hoe dan ook verbaast, intrigeert, choqueert -- broedsel van een onaangepaste geest.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 18:01 schreef Batsnek het volgende:
Ik vind dat je jezelf pas kunstenaar mag noemen, als je daadwerkelijk in staat bent de beschouwer iets te laten ervaren; dat je erin slaagt iets bij te dragen aan het leven van een ander. Als je alleen bijdraagt aan het leven van jezelf, vind ik de dingen die je maakt geen kunst.
Dan moet je maar snel naar PTA gaan.quote:Op maandag 12 februari 2007 19:18 schreef SuperHarregarre het volgende:
[keiharde modus]Ik merk wel dat hier veel zelfbenoemde 'kunstenaars' rondlopen. Beetje met dreadlocks, verlepte legerpants en principiële buttons als een oud wijf praten over kunst. Het zal wel aan mij liggen maar ik heb een ontzettende hekel aan lullen over kunst. Opsommingen met 'verbaast, intrigeert, choqueert', sorry maar daar krijg ik gewoon ontzettende oorjeuk van. [/keiharde modus]
Moet je niet iets gaan vingerverven? M.a.w. wees eens serieus.quote:Op maandag 12 februari 2007 19:31 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dan moet je maar snel naar PTA gaan.
Haha! Nu zijn jullie stil.quote:Op maandag 12 februari 2007 19:35 schreef Zina het volgende:
Voor iemand die een hekel heeft aan lullen over kunst lult ie ook behoorlijk veel.![]()
Dat ben ik. Of was ik. En jouw enige reactie is een hoop gelul, bevattende de stelling dat je niet van gelul houdt. Dan ben ik klaar. Koop een museumjaarkaart en houd verder je kop.quote:Op maandag 12 februari 2007 19:36 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Moet je niet iets gaan vingerverven? M.a.w. wees eens serieus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |