Jij bent dus autist? Dan heb je toch wel één of andere nauwe relatie gehad met niet-autisten, of zijn al je familieleden het ook?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:02 schreef EchtGaaf het volgende:
alvast een TVP.......Helaas heb ik zelf geen ervaringen.....maar wil het graag hier volgen...![]()
Asperger, ja.quote:
Tja, wat versta je onder een relatie.......Ik bedoel, ik woon met niemand samen en heb dat ook nooit gedaan...quote:Dan heb je toch wel één of andere nauwe relatie gehad met niet-autisten,
Nee, ik ben de enige bmw.quote:of zijn al je familieleden het ook?
Dan heb je toch nauwe banden met je familie? Dan zul je daar toch ook wel eens wrijvingen hebben gehad?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:10 schreef EchtGaaf het volgende:
Nee, ik ben de enige bmw.
Een zekere dwangmatigheid komt bij autisme vaker voor. AS+OCS = co-morbiditeit (OCS=Obsessieve Compulsieve Stoornis.....)quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:14 schreef sunshine het volgende:
Als ambulant woonbegeleider heb ik met autisme te maken in verschillende verschijningsvormen. Je maakt hele leuke dingen mee, maar ook hele verdrietige. Een leuke vind ik als ik een client begeleid bij het schoonmaken. Hij telt overal bij, dus ook als ie zijn sopdoekje in de emmer uitspoelt. Hij telt dan tot drie, en als het doekje verkeerd terecht komt, of als ie wordt afgeleid, moet ie opnieuw beginnen.
Ja, gelukkig wel......quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:15 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dan heb je toch nauwe banden met je familie?
Nou zeker weten. Mijn ouders begrijpen er geen hol van, wat ik heb...Ik kan het ze niet uitleggen. Erg frustrerend is dat......Ze vinden het gewoon eng...quote:Dan zul je daar toch ook wel eens wrijvingen hebben gehad?
Is dat hetzelfde als dwanggedachten? Dat kom ik ook heel vaak tegen. Gedachte:quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:16 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een zekere dwangmatigheid komt bij autisme vaker voor. AS+OCS = co-morbiditeit (OCS=Obsessieve Compulsieve Stoornis.....)
Ik heb overwogen om workshops op te zetten om "normale" mensen die relaties hebben met aspergers wat dichter bijelkaar te brengen. Iets uitleggen over omgangsvormen enzo. Lijkt me best vaak nodig.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:17 schreef EchtGaaf het volgende:
Broer en zus gaat beter..
Snel ruzie, driftig, snel gekwetst....
Yep. Dat valt daar ook onder, ja. OCS= Obsessieve Compulsieve Stoornis. (in Engels: OCD). Die dwanggedachten vallen onder het eerste woord Obsessie. Compulsies zijn dwanghandelingen.....Bedie terug te voeren op een stoornis........Ik zoek de DSM IV wel ff erbij...quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:19 schreef Floripas het volgende:
[..]
Is dat hetzelfde als dwanggedachten? Dat kom ik ook heel vaak tegen.
Herken dit helemaal. Het heeft ook te maken met spanningsopbouw. Spanning loopt erg hoog op, en dan krijg je dergelijk dwanggedachten. Spanning kan erg hoog oplopen als gevolg van slechte coping mechanismen.....Echter dwangmatigheid kan ook in de aanleg zijn bepaald. Het is deels aanleg, deels ontwikkeling....quote:Gedachte:
"Ik hou van mijn moeder. Maar laatst heeft een autist zijn moeder vermoord. Dat betekent dat ik ook mijn moeder zou kunnen vermoorden. Maar ik wil mijn moeder helemaal niet vermoorden! Maar nou heb ik het al gedacht, nou ga ik het vast doen. Ik hou vast niet van mijn moeder als ik zulke dingen denk. Maar ik hou wel van mijn moeder! Maar die autist die z'n moeder had vermoord ook! Dus dan kan ik het ook! Oh neeeeeeeeeeeeeee!!!!!"
Van iemand die overigens geen vlieg kwaad doet en nooit zijn moeder zou vermoorden, maar goed.
Jazeker. Dat is zeer nuttig. Het kan veel ellende voorkomen. Meer begrip over en weer....quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:21 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik heb overwogen om workshops op te zetten om "normale" mensen die relaties hebben met aspergers wat dichter bijelkaar te brengen. Iets uitleggen over omgangsvormen enzo. Lijkt me best vaak nodig.
quote:Diagnostische criteria angststoornissen 300.3 (uit DSM-IV)
A Ofwel dwanggedachten ofwel dwanghandelingen.
Dwanggedachten zoals gedefinieerd door 1) 2) 3 ) en 4)
1 recidiverende en aanhoudende gedachten, impulsen of voorstellingen, die gedurende bepaalde momenten van de stoornis als opgedrongen en misplaatst beleefd worden, en die duidelijk angst of lijden veroorzaken;
2 de gedachten, impulsen of voorstellingen zijn niet eenvoudig een overdreven bezorgdheid over problemen uit het dagelijkse leven;
3 betrokkene probeert deze gedachten, impulsen of voorstellingen te negeren of te onderdrukken, of die te neutraliseren met andere gedachten of handelingen;
4 betrokkene is zich ervan bewust dat de dwangmatige gedachten, impulsen of voorstellingen het product zijn van zijn eigen geest (niet van buitenaf opgelegd bv. bij hypnose).
Dwanghandelingen zoals gedefinieerd door 1) en 2)
1 zich herhalend gedrag (bv. handen wassen, opruimen, controleren) of psychische activiteit (bv. bidden, tellen, in stilte woorden herhalen) waartoe betrokkene zich gedwongen voelt in reactie op een dwanggedachte, of zich aan regels houden, die rigide moeten worden toegepast;
2 de gedragingen of psychische activiteiten zijn gericht op het voorkomen of verminderen van het lijden, of op het voorkomen van een bepaalde, gevreesde gebeurtenis of situatie. Deze gedragingen of psychische activiteiten tonen echter geen realistische samenhang met de gebeurtenis die geneutraliseerd of voorkomen moet worden, of zijn duidelijk overdreven.
B Op een bepaald moment in het beloop van de stoornis is betrokkene zich ervan bewust dat de dwanggedachten en dwanghandelingen overdreven of onredelijk zijn. (Noot:dit is niet op kinderen van toepassing)
C De dwanggedachten of -handelingen veroorzaken duidelijk lijden. Zij kosten veel tijd (nemen meer dan 1 uur per dag in beslag) of verstoren in significante mate de normale routine van betrokkene, het beroepsmatig functioneren (of de studie op school) of de gebruikelijke sociale activiteiten of relaties met anderen.
D Indien een andere As I-stoornis aanwezig is, is de inhoud van de dwanggedachte of -handeling daartoe niet beperkt (bv . preoccupatie met voedsel bij een eetstoornis, haartjepluk bij een trichotillomanie, bezorgdheid over het uiterlijk bij een stoornis in de lichaamsbeleving, preoccupatie met middelen als een stoornis in het gebruik van middelen aanwezig is, preoccupatie met het hebben van een ernstige ziekte bij hypochondrie, preoccupatie met seksuele behoeften of fantasieën bij een parafilie of piekeren over schuld bij een depressieve stoornis).
E De stoornis is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel (drug of geneesmiddel) of een somatische aandoening.
http://www.caleidoscoop.be/inhouden/inhouden12/art12_3_30.html
Nee, ik denk het niet, als ik zo op ervaring mag afgaan.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:28 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Yep. Dat valt daar ook onder, ja. OCS= Obsessieve Compulsieve Stoornis. (in Engels: OCD). Die dwanggedachten vallen onder het eerste woord Obsessie. Compulsies zijn dwanghandelingen.....Bedie terug te voeren op een stoornis........Ik zoek de DSM IV wel ff erbij...
[..]
Herken dit helemaal. Het heeft ook te maken met spanningsopbouw. Spanning loopt erg hoog op, en dan krijg je dergelijk dwanggedachten. Spanning kan erg hoog oplopen als gevolg van slechte coping mechanismen.....Echter dwangmatigheid kan ook in de aanleg zijn bepaald. Het is deels aanleg, deels ontwikkeling....
Het hangt ervan in hoeverre je copingmechanismen werken......Kan de spanning weer afvloeien, zo ja, dan zal dat niet zo gauw vertalen naar uitgaande agressie......Hang dus van het individu af.....
Maar ik herken die angst helemaal. Ik zou ook iemand in elkaar kunnen slaan, als ik in mijn eer gekrenkt voelt e.d.. Hoop nooit dat het gebeurt......
Kij iedereen heeft altijd wel iets, waarin hij/zij in herkent. Hetzelfde geldt voor autisme. Iedereen heeft namelijk een of meer kenmerken....Vandaar dat classificatie middels DSM IV plaatsvindt...Je moet aan een minimum aantal eisen voldoen...vb 3 uit 5 etc...quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:32 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee, ik denk het niet, als ik zo op ervaring mag afgaan.
Ik heb ff url gezocht.....Googlen lever vele treffers op.....quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:39 schreef Mirage het volgende:
misschien is het handig voor de mensen die eigenlijk niet goed weten wat asperger inhoudt, maar wel geinteresseerd zijn, een beeld te schetsen van wat het ongeveer inhoudt ?
Dit topic is een gevolg uit dat topic. En dat had je ook gezien als je het hele topic gelezen hadquote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:34 schreef Skv het volgende:
Vermoeden Asperger te hebben, maar hoe te testen? al gelezen?
Vast meer ervaringsdeskundigen.
Vermoeden Asperger te hebben, maar hoe te testen? bevat ook informatie.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:39 schreef Mirage het volgende:
misschien is het handig voor de mensen die eigenlijk niet goed weten wat asperger inhoudt, maar wel geinteresseerd zijn, een beeld te schetsen van wat het ongeveer inhoudt ?
ff snel doorgescrolled, sorry.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:47 schreef Light het volgende:
[..]
Dit topic is een gevolg uit dat topic. En dat had je ook gezien als je het hele topic gelezen had
Wat vervelend dat je het gevoel hebt dat je ouders je niet begrijpen. Dat zal het er neit makkeloijker op maken voor je om een poging te doen met hen te communiceren en dingen uit proberen te leggen.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, gelukkig wel......
[..]
Nou zeker weten. Mijn ouders begrijpen er geen hol van, wat ik heb...Ik kan het ze niet uitleggen. Erg frustrerend is dat......Ze vinden het gewoon eng...![]()
Broer en zus gaat beter..
Snel ruzie, driftig, snel gekwetst....
* Duch meldt zichquote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:59 schreef Floripas het volgende:
Wie hier heeft er een relatie, een goede vriendschap of een familieband met een Asperger of ander autist, maar is zelf niet autistisch? Wie is autistisch en heeft een nauwe band met een niet-autist? Wat zijn je ervaringen, waarin begrijp je elkaar niet? Als je ruzie hebt, waar gaat het dan over? En waarin vind je elkaar juist wel weer heel goed?
Zeker. Ze staan er niet voor open........quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:16 schreef Keukenprinsesje het volgende:
[..]
Wat vervelend dat je het gevoel hebt dat je ouders je niet begrijpen. Dat zal het er neit makkeloijker op maken voor je om een poging te doen met hen te communiceren en dingen uit proberen te leggen.
Het is mooi dat je er zo vroeg bij bent......De diagnose is dan relatief betrouwbaar, en jullie zoon weet dan ook waar ie aan toe is....En voor jullie ook. Het is beter om het te weten , ja....quote:Wij zijn er heel recentelijk achter dat onze zoon van 14 Asperger heeft.
Ja, nu kan je het een plek geven. En kan je ook anders naar je zoon kijken. Hij doet het niet express, hij is gewoon wat anders.....quote:Voor ons is er eindelijk een naam voor alle problemen en frustraties gekomen (Wat een opluchting!!!).
Dat ie nu geen drifbuien heeft is bijzonder.quote:Zijn driftbuien zijn al zo'n twee jaar niet meer voorgevallen en nu wij meer weten en ons meer verdiept hebben in hoe iemand met Asperger de in onze ogen "normale" wereld ziet, kunnen we hem gelukkig veel beter begrijpen en hem nog meer helpen zich staande te houden in de maatschappij. Juist het zien dat hij ongelukkig is, hem willen helpen maar neit weten hoe, zien dat hij zich eenzaam voelt, terwijl wij hem graag meer warmte willen geven breekt ons hart. Hij weet wel dat wij hem willen helpen en ons best doen hem te begrijpen, maar voelt zich toch onbegrepen. Dat breekt ons hart.
Ja, idd. Er is veel te vinden. Maar als ouders er niet voor openstaan dan houdt alles op. Vanaales geprobeert, maar ze willen of durven het niet....quote:Er is zoveel informatie te vinden op internet en er zijn zoveel boeken, ook vanuit iemand met Asperger geschreven, waardoor je het beter kunt begrijpen en daardoor rekening kunt houden met de manier van communiceren. Door rekening te houden met de manier van communiceren wordt al heel veel ellende voorkomen.
Oei....: nou ik zal maar zeggen dat mijn vader 30 jaar ouder is dan ik....Een hele andere generatie dus....quote:Hoe oud ben jij en hoe oud zijn jouw ouders?
Jep, zie mijn eerdere reactie, onze zoon van 14 heeft Asperger, zijn we pas sinds kort achter, maar het is voor ons eeen hele opluchting te weten wat er aan de hand is met hem. Door ons er meer in te verdiepen worden zoveel dignen duidelijk.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:59 schreef Floripas het volgende:
Wie hier heeft er een relatie, een goede vriendschap of een familieband met een Asperger of ander autist, maar is zelf niet autistisch? Wie is autistisch en heeft een nauwe band met een niet-autist? Wat zijn je ervaringen, waarin begrijp je elkaar niet? Als je ruzie hebt, waar gaat het dan over? En waarin vind je elkaar juist wel weer heel goed?
oooooooooohwquote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:13 schreef Floripas het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar een zekere luchtigheid erover vind ik wel prettig. Neem mij en mijn beste vriend (alweer. Nou ja, zo gaat het)
Floripas: Zullen we morgen naar Deventer gaan, het stadje bekijken?
Rein: Nou, nee, zeg, gedoe enzo.
Floripas: Ik bel je over een uurtje terug.
*Floripas gaat even FOKken*
Floripas: Zullen we morgen naar Deventer gaan, het stadje bekijken?
Rein: Ja, toch, dat hadden we toch al afgesproken?
Floripas: Leuk, ik haal je van je werk, pakken we meteen de trein, boek ik een hotelletje.
Rein: Had je dat nog niet gedaan dan?
Volgende dag:
Floripas: Het stormt. De treinen gaan niet. We moeten binnenblijven. Het hotelletje zit vol met gestrande reizigers. We zullen volgende week moeten gaan.
Rein:Ik had erop gerekend!
Floripas: Tsja, overmacht.
Rein: Er zijn maar vier mensen dood door die storm tot nu toe. Vier op zestien miljoen. We kunnen best gaan. We waaien toch niet weg?
Floripas: Ik bel de NS wel even.
*Floripas belt, duurt wel een half uur*
Floripas: de treinen gaan op een gegeven moment echt niet meer.
Rein: Ja, het stormt, we gingen toch binnen blijven?
Floripas: Goed, zal ik eten koken?
Rein: We doen ook altijd wat jij wilt.
Floripas:![]()
Rein: Heb je nou nog geen boodschappen gedaan?
Floripas:![]()
![]()
Godallemachtig, totale autist ben je weer.
Ik ben erzelf achter gekomen. Zelfsignalering. Zelf mijn hulpverlener had het niet door ... Zelf op het spoor gekomen, zelftestjes op internet. Ik schreef een verslag van 20 pagina's aan resultaten. Bood het mijn hulpverlener aan. Toen ging balletje rollen. Ik werd getest, zeer uitgebreid, en bingo...officlele diagnose dus.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:25 schreef sigme het volgende:
EchtGaaf, hoe ben jij erachter gekomen dat je Asperger hebt en hoe zijn je ouders erachter gekomen?
Natuurlijk staan wij ervoor open, hij is onze zoon en we houden zielsveel van hem. We hebben altijd ons best gedaan hem te helpen en ook al eerder hulp gezocht. Daar kwamen we jammer genoeg niet verder mee. We zagen ook wel dat zijn driftbuien pure frustratie/paniek waren, en lieten hem dan maar even. Later kwamen we er dan op terug, maar hij kon meestal niet echt uitleggen wat er aan de hand was. Het is echt een kanjer van een knul. Helaas was hij de laatste tijd ontzettend depressief. Dat breekt je hart als ouders zijnde.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:23 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zeker. Ze staan er niet voor open........
[..]
Het is mooi dat je er zo vroeg bij bent......De diagnose is dan relatief betrouwbaar, en jullie zoon weet dan ook waar ie aan toe is....En voor jullie ook. Het is beter om het te weten , ja....
[..]
Ja, nu kan je het een plek geven. En kan je ook anders naar je zoon kijken. Hij doet het niet express, hij is gewoon wat anders.....
[..]
Dat ie nu geen drifbuien heeft is bijzonder.
Dat valt jullie te prijzen, dat jullie er helamal voor open staan. daar begint alles mee. Voor jullie beter en voor jullie zoon ook. Hij heeft dat hard nodig.....
[..]
Ja, idd. Er is veel te vinden. Maar als ouders er niet voor openstaan dan houdt alles op. Vanaales geprobeert, maar ze willen of durven het niet....
[..]
Oei....: nou ik zal maar zeggen dat mijn vader 30 jaar ouder is dan ik....Een hele andere generatie dus....![]()
Om welke reden had je een hulpverlener? Ik bedoel, blijkbaar was er al een reden om je ergens mee te helpen, bleek dat gerelateerd te zijn aan die latere diagnose?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik ben erzelf achter gekomen. Zelfsignalering. Zelf mijn hulpverlener had het niet door ... Zelf op het spoor gekomen, zelftestjes op internet. Ik schreef een verslag van 20 pagina's aan resultaten. Bood het mijn hulpverlener aan. Toen ging balletje rollen. Ik werd getest, zeer uitgebreid, en bingo...officlele diagnose dus.
Wat naar. Was dat je bij de hulpverlening liep dan eerder ook al shockerend voor ze?quote:Ik had de uitslag mijn ouders verteld. Ze schrokken zich rot.![]()
Tone onze dochter jarig was, kwam mijn schoonzusje op visite (Het was toen net bij ons bekend), hij zei netjes hallo en was weer verdiept in een spel. Toen gaf ze hem even ene aai over zijn rug, waar hij dan totaal niet op reageerde.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:36 schreef DuchessX het volgende:
Mijn vriendin heeft bij haar thuis haar eigen theeglas waar zij uit drinkt. Als ik daar uit zou drinken 'klopt' het niet. Dus als ik thee maak als ik bij haar ben, hou ik er rekening mee dat zij dat glas krijgt en niet iemand anders
Mijn vriendin werkt met 'scripts'. Als iemand huilt, ga je iemand troosten, dus naast die persoon zitten en een arm om die persoon heenslaan, tranen wegvegen met een tissue bv. Door goed naar mij te luisteren tijdens gesprekken etc weet ze dat ik daar niet van hou. Dus heeft ze een nieuw script geleerd dat ze bij mij toepast: 'Duch niet op die manier troosten maar vragen of ik iets voor haar kan doen want Duch houdt niet van nabijheid als ze verdrietig is'. (Ze legt mij uit hoe ze leert en checkt of dit klopt om het zo goed mogelijk te kunnen toe passen - het klinkt heel plastisch maar het werkt wel erg prettig voor ons beiden).
Zo heeft mijn vriendin van haar moeder geleerd toen ze op zichzelf ging wonen 'als er iemand aan de deur komt, biedt je hem/haar wat te drinken aan'. Dus toen de verwarmingsmonteur kwam, kreeg hij koffie, maar toen de postbode kwam, kreeg hij ook koffie. (Ze moet er zelf ook om lachen nu) Al dit soort dingen heeft ze letterlijk moeten leren, allemaal regels die ze heeft moeten onthouden
Zo kan mijn vriendin heel hartelijk om zichzelf lachen als ze vanuit haar autisme dingen niet goed begrepen heeft. Ze is er ook heel makkelijk in om uit te leggen dat dat vanuit haar autisme komt dat ze dingen letterlijk opneemt en dat vandaaruit communicatie-misverstanden ontstaan. Doordat ze er zelf zo ontspannen en spontaan mee omgaat wordt er nooit moeilijk over gedaan eigenlijk en word ze als een hartelijk en spontaan mens ervaren door anderen.
Hey Miragequote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:33 schreef Mirage het volgende:
Echtgaaf.. driftbuien zijn naar mijn ervaring niet onderdeel van het standaard pakket hoor.
tenminste niet zoals ik driftbuien defineer.
Het kan er bij zitten, en is redelijk voor de hand liggend want niets is meer frustrerend dan het gevoek hebben niet begrepen te worden..of sterker nog.. gewoonweg niet begrepen worden.
De aspie waar ik het meest contact mee heb is een goede vriend,
hij is overigens ook hoog begaafd. Dat schijnt ook vaak voor te komen bij deze vorm van "autisme".
Dat is erg mooi !!quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:36 schreef DuchessX het volgende:
Mijn vriendin heeft bij haar thuis haar eigen theeglas waar zij uit drinkt. Als ik daar uit zou drinken 'klopt' het niet. Dus als ik thee maak als ik bij haar ben, hou ik er rekening mee dat zij dat glas krijgt en niet iemand anders
Mijn vriendin werkt met 'scripts'. Als iemand huilt, ga je iemand troosten, dus naast die persoon zitten en een arm om die persoon heenslaan, tranen wegvegen met een tissue bv. Door goed naar mij te luisteren tijdens gesprekken etc weet ze dat ik daar niet van hou. Dus heeft ze een nieuw script geleerd dat ze bij mij toepast: 'Duch niet op die manier troosten maar vragen of ik iets voor haar kan doen want Duch houdt niet van nabijheid als ze verdrietig is'. (Ze legt mij uit hoe ze leert en checkt of dit klopt om het zo goed mogelijk te kunnen toe passen - het klinkt heel plastisch maar het werkt wel erg prettig voor ons beiden).
Zo heeft mijn vriendin van haar moeder geleerd toen ze op zichzelf ging wonen 'als er iemand aan de deur komt, biedt je hem/haar wat te drinken aan'. Dus toen de verwarmingsmonteur kwam, kreeg hij koffie, maar toen de postbode kwam, kreeg hij ook koffie. (Ze moet er zelf ook om lachen nu) Al dit soort dingen heeft ze letterlijk moeten leren, allemaal regels die ze heeft moeten onthouden
Zo kan mijn vriendin heel hartelijk om zichzelf lachen als ze vanuit haar autisme dingen niet goed begrepen heeft. Ze is er ook heel makkelijk in om uit te leggen dat dat vanuit haar autisme komt dat ze dingen letterlijk opneemt en dat vandaaruit communicatie-misverstanden ontstaan. Doordat ze er zelf zo ontspannen en spontaan mee omgaat wordt er nooit moeilijk over gedaan eigenlijk en word ze als een hartelijk en spontaan mens ervaren door anderen.
Je hebben een prachtzoon zeker weten. asperger ervaren alles heel intens. Ze zijn eerlijk, naief eerlijk dat wel.....Je weet wat je aan hem hebt......quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:33 schreef Keukenprinsesje het volgende:
[..]
Natuurlijk staan wij ervoor open, hij is onze zoon en we houden zielsveel van hem. We hebben altijd ons best gedaan hem te helpen en ook al eerder hulp gezocht. Daar kwamen we jammer genoeg niet verder mee. We zagen ook wel dat zijn driftbuien pure frustratie/paniek waren, en lieten hem dan maar even. Later kwamen we er dan op terug, maar hij kon meestal niet echt uitleggen wat er aan de hand was. Het is echt een kanjer van een knul. Helaas was hij de laatste tijd ontzettend depressief. Dat breekt je hart als ouders zijnde.
Echt knap. ik heb sopms het gevoel daar nooit te zijn uitgekomen, maar goed. Dritbuien hebik nog steeds. Ik kan woest worden om het minste of geringste....Maar dingen stukgooien doe ik niet meer...Maar wel in razernij ontaarden.....quote:Gelukkig gaat hij nu weer een beetje de goede kant op.
Wel heeft hij het geluk dat hij veel mensen om hem heen heeft die hem willen helpen. Een duwtje in zijn rug geven we hem graag om daar ook gebruik van te durven maken. Tja, ondanks dat hij in de puberleeftijd is, mogen we zeker niet klagen over zijn gedrag.
Hulde voor jullie inzicht en begrip. idd, hij zal net zoals ik erg slecht tegen prikkels kunnen. Ik zonder mij dus ook af......Het liefst ben ik alleen. Ik dult niemand om mij heen.......Prikkels komen 100x harder binnen. Snel vermoeid etc........quote:We begrijpen het nu ook waarom hij uren op zijn kamer zit en met verjaardagen zich liever terug trekt. We proberen hem wel te stimuleren, maar dwingen hem niet meer om "sociaal" te doen...Nu wij meer begrijpen van zijn gedrag, kunnen we het ook beter uitleggen aan anderen en daardoor meer begrip voor hem creeeren.
Wat fijn voor jullie zoon dat hij zo'n fijne ouders heeft en dat er begeleiding komt, dat jullie open staan voor de diagnose en dat jullie hem zo goed (willen) steunen.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:37 schreef Keukenprinsesje het volgende:
Onze zoon moet nog getest worden. De Diagnose is nu voor 95% zeker, hij staat nu op de wachtlijst bij het centrum voor Autisme. Maar als ik de informatie lees en de boeken lees dan is alles zo ontzettend herkenbaar....
Ik liep overal vast. Achteraf door dat gelazer.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:39 schreef sigme het volgende:
[..]
Om welke reden had je een hulpverlener?
Ja gedeeltelijk wel. Het was nog wel een puzzelstukje dat ik zocht.....quote:Ik bedoel, blijkbaar was er al een reden om je ergens mee te helpen, bleek dat gerelateerd te zijn aan die latere diagnose?
Een GGZ instelling kan dat. op doorverwijzing van de huisarts....Je krijgt allerlei gesprekken (ook met familie ouders) , en testen. Je iq wordt bepaald (WAIS III). Persoonlijkheidstesten.....Je moet een aantal keren terug. Het laatste gesprek is het "vonnis".. Heel heel zwaar...quote:En wil je me iets vertellen over hoe / waar etc men uitgebreide testen doet? Is dat iets ziekenhuizigs?
[..]
Ja, alles wat met psyche van doen heeft vinden ze eng en onbegrijpelijk. Ik kan ze daarin niet helpen.....quote:Wat naar. Was dat je bij de hulpverlening liep dan eerder ook al shockerend voor ze?
Dus je ouders zijn bij de testen betrokken geweest, voordat het vonnis geveld werd. Denk je (vind je) dat het GGZ tekort geschoten is in begeleiding van je ouders?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:47 schreef EchtGaaf het volgende:
Een GGZ instelling kan dat. op doorverwijzing van de huisarts....Je krijgt allerlei gesprekken (ook met familie ouders) , en testen. Je iq wordt bepaald (WAIS III). Persoonlijkheidstesten.....Je moet een aantal keren terug. Het laatste gesprek is het "vonnis".. Heel heel zwaar...
[..]
Ja, alles wat met psyche van doen heeft vinden ze eng en onbegrijpelijk. Ik kan ze daarin niet helpen.....
Niet iedere Aspie heeft dezelfde kenmerken. Daarom is het ook een syndroom.....Driftbuien is een van de mogelijke kenmerken....quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:33 schreef Mirage het volgende:
Echtgaaf.. driftbuien zijn naar mijn ervaring niet onderdeel van het standaard pakket hoor.
tenminste niet zoals ik driftbuien defineer.
En dat is de crux ja...quote:Het kan er bij zitten, en is redelijk voor de hand liggend want niets is meer frustrerend dan het gevoek hebben niet begrepen te worden..of sterker nog.. gewoonweg niet begrepen worden.
Helemaal waar. Herken daar alles uit.....quote:De aspie waar ik het meest contact mee heb is een goede vriend,
hij is overigens ook hoog begaafd. Dat schijnt ook vaak voor te komen bij deze vorm van "autisme".
Mijn vader tenminste. Mijn echte moeder leeft niet meer, mijn stiefmoeder is minder relevant......quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Dus je ouders zijn bij de testen betrokken geweest, voordat het vonnis geveld werd.
Nee. Als iemand er niet voor open kan of durft te staan, dan houdt echt alles op.....quote:Denk je (vind je) dat het GGZ tekort geschoten is in begeleiding van je ouders?
Zijn er eigenlijk nog 'gradaties'? Ik dacht het wel, maar ik kan er naast zitten.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:52 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Mijn vader tenminste. Mijn echte moeder leeft niet meer, mijn stiefmoeder is minder relevant......
Wilde aanvankelijk liever een tante meenemen, maar vader durfde eerst niet....Later wel gelukkig....Maar werden ze niet echt wijzer van,maar goed...
[..]
Nee. Als iemand er niet voor open kan of durft te staan, dan houdt echt alles op.....
ik krijg binnen 4 weken mijn "vonnis". Ben best zenuwachtig, want wat als het zwaarder of juist lichter is dan ik zelf verwacht? En wat na het "vonnis"? Wat ga ik dan doen? Val ik in een zwart gat, of is er iets van begeleiding?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik liep overal vast. Achteraf door dat gelazer.
[..]
Ja gedeeltelijk wel. Het was nog wel een puzzelstukje dat ik zocht.....
[..]
Een GGZ instelling kan dat. op doorverwijzing van de huisarts....Je krijgt allerlei gesprekken (ook met familie ouders) , en testen. Je iq wordt bepaald (WAIS III). Persoonlijkheidstesten.....Je moet een aantal keren terug. Het laatste gesprek is het "vonnis".. Heel heel zwaar...
[..]
Ja, alles wat met psyche van doen heeft vinden ze eng en onbegrijpelijk. Ik kan ze daarin niet helpen.....
Autisme valt onder pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Een zeer breed spectrum.....Volgens mij zijn dergelijke persoonlijkheidstoornissen altijd gradueel, net zoals sexuele geaardheid trouwens....(anders dan de meeste willen geloven...)quote:
Ja, bovendien zijn mensen 100% analoog.....De ene asperger zal meer klachten kunnen hebben dan de ander......Bij de een merk je het eerder dan bij de ander....etc...quote:Ik dacht het wel, maar ik kan er naast zitten.
En toch heeft ze heel lang geprobeerd om 'normaal' te zijn. Om zo zoveel mogelijk aan te passen aan de 'normale' mensen om niet op te vallen want dat wilt ze niet. En ik denk dat ze dat nog steeds doet, want het is onderhand een tweede natuur geworden. Want zeg nu eerlijk, wie wil nu opvallen omdat je sommige dingen niet begrijpt of aanvoelt die (bijna) iedereen wel aanvoelt of normaal vindt? Je wilt er toch ook bij horen? Je wilt toch niet buiten de maatschappij vallen? Gepest worden omdat je dingen niet begrijpt? Omdat je de clou van de mop weer eens niet kan volgen? Omdat je heel rechtlijnig denkt en niet flexibel bent en niet goed in staat bent om een afweging te maken omdat je dan in de knoop raakt met het toepassen van de regels die je geleerd hebt en waar je niet vanaf mag wijken? Als kind hoor je er dan niet bij en ben je dan al snel het mikpunt van spot, het pispaaltje van de klas. Kinderen kunnen zó vreselijk hard zijn, ik weet het van mijn vriendin. Ze is vreselijk, afschuwelijk gepest, verbaal, geslagen, vernederd. Alleen omdat ze 'vreemd' was, gedrag kopieerde omdat ze erbij wilde horen maar niet wist hoe dat moest, ze niet wist hoe ze contact moest maken, geen spelletjes kon spelen met andere kinderen omdat ze niet wist hoe ze met hen spelletjes moest spelen waarbij je je in een rol moest inleven (bv cowboytje en indiaantje ofzo). Ze hoorde er niet bij.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:41 schreef Mirage het volgende:
[..]
Dat is erg mooi !!
Heel fijn dat ze er zo relaxed en humorvol mee omgaat...
ik denk dat haar geluk is dat ze luchtig is en blijkbaar erkent en geaccepteerd heeft dat ze autistisch is.. en dus scripts wil leren.
Je hebt ook mensen die star en eigenwijs de andere kant op blijven lopen.
Gewoon niet willen luisteren naar wat de ander aangeeft prettig te vinden en wat algemeen geaccepteerd gedrag is en wat niet (alhoewel ik het met algemeen geaccepteerd gedrag ook niet zo nauw neem)
Naturlijk hoeft niemand zich 100% aan te passen.. je wil geen robot creeeren, maar de basis beginselen zodat de persoon in ieder geval kan functioneren zijn toch wel erg belangrijk vind ik.
Echt heel naar voor je dat je ouders hierin dan mss meer bezig zijn met zichzelf dan met wat het voor jou betekent.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:47 schreef EchtGaaf het volgende:
Onthou dat het "vonnis" niet het eindstation is.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:55 schreef Juup© het volgende:
[..]
ik krijg binnen 4 weken mijn "vonnis". Ben best zenuwachtig, want wat als het zwaarder of juist lichter is dan ik zelf verwacht? En wat na het "vonnis"? Wat ga ik dan doen? Val ik in een zwart gat, of is er iets van begeleiding?
Ik ben vaak vastgelopen in mijn leven, meer dan goed voor mij is. Ik miste ook het laatste stukje van mijn puzzel. Maar ik het enorm het gevoel dat ik dat eindelijk gevonden heb.
Gelukkig heb ik een lieve vrouw die veel in mij investeert, en veel geduld heeft met mij.
Waar en wanneer kunnen wij ons inschrijven?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:21 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik heb overwogen om workshops op te zetten om "normale" mensen die relaties hebben met aspergers wat dichter bijelkaar te brengen. Iets uitleggen over omgangsvormen enzo. Lijkt me best vaak nodig.
Sterkte alvast. Niet verkeerd is om van tevoren de scaenario's op een rijtje te zetten. Dan komt de klap niet zo hard aan. Dat hielp bij mij wel...quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:55 schreef Juup© het volgende:
[..]
ik krijg binnen 4 weken mijn "vonnis". Ben best zenuwachtig, want wat als het zwaarder of juist lichter is dan ik zelf verwacht?
dat is heel moeilijk te zeggen.......Iedereen reageert daar toch anders op.....Er is geen vast recept te geven....quote:En wat na het "vonnis"? Wat ga ik dan doen?
Dat hoeft zeker niet. Maar het hangt helemaal van je persoonlikj situatie af......Je thuissituatie, je werk....quote:Val ik in een zwart gat,
Ja, moet je wel vragen.....GGZ kan je zeker helpen. Maar nooit genezen. Kan niet...quote:of is er iets van begeleiding?
quote:Ik ben vaak vastgelopen in mijn leven, meer dan goed voor mij is. Ik miste ook het laatste stukje van mijn puzzel. Maar ik het enorm het gevoel dat ik dat eindelijk gevonden heb.
Gelukkig heb ik een lieve vrouw die veel in mij investeert, en veel geduld heeft met mij.
Jij bedoeld www.autsider.nl?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Jazeker. Dat is zeer nuttig. Het kan veel ellende voorkomen. Meer begrip over en weer....
Ik vraag mij af of er al dergelijk workshop via Autsider worden georganiseerd....?
Ja, dat is ook heel rot.......Je kan het daar niet over hebben zonder ruzie te krijgen....Zwaar frustrerend is dat......quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:03 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Echt heel naar voor je dat je ouders hierin dan mss meer bezig zijn met zichzelf dan met wat het voor jou betekent.
Ja, prof. ondersteuning ja....En broers en zussen hebben wel begrip, dat scheelt...Buren ook. Etc..Maar ja, dezelfde generatie, scheelt heel veel...quote:Heb je wel iemand anders bij wie je terecht kan met jouw verhaal en wat het met jou doet?
We zijn niet voor niksquote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:55 schreef Juup© het volgende:
[..]
Wrom vind je het moeilijk, als ik vragen mag? Confronterend?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, idd. Maar ben zelf nooit bij bijeenkomsten geweest. Vind ik ook moeilijk....
Nou ja, alleemaal vreemde mensen is best eng,,,,quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:11 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Wrom vind je het moeilijk, als ik vragen mag? Confronterend?
kost veel stress ja...quote:Ik ga binnenkort naar een bijeenkomst voor partners van autisten, die wordt door een andere instantie georganiseerd. Vind ik ook doodeng
Nou ja, er wordt in ieder geval niet verwacht dat je zogenaamd "sociaal" doet zoals de maatschappij sociaal gedefineerd heeft.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nou ja, alleemaal vreemde mensen is best eng,,,,
[..]
kost veel stress ja...
Ja ,das waar......Maar ja, die indrukken zijn erg vermoeiend.......Het komt knalhard binnen allemaal...quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:13 schreef Mirage het volgende:
[..]
Nou ja, er wordt in ieder geval niet verwacht dat je zogenaamd "sociaal" doet zoals de maatschappij sociaal gedefineerd heeft.
Wie is wijquote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:05 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Waar en wanneer kunnen wij ons inschrijven?![]()
Ik weet zeker dat hier veel belangstelling voor zal zijn![]()
quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja ,das waar......Maar ja, die indrukken zijn erg vermoeiend.......Het komt knalhard binnen allemaal...
Waardevolle bijdrage juist! 'Sorry' hoeft nietquote:Op zondag 28 januari 2007 00:15 schreef seeya_40 het volgende:
Knip
quote:Op zondag 28 januari 2007 12:21 schreef Floripas het volgende:
Goed, nog leuke en minder leuke Aspergeranecdotes.
Knip
Volgens mij hebben we vergelijkbare ervaringen op dit gebied.quote:Op zondag 28 januari 2007 13:10 schreef DuchessX het volgende:
[..]
![]()
Zit herkenbaar materiaal tussen idd
Gelukkig heb ik niet van die lompe actiesquote:Op zondag 28 januari 2007 13:13 schreef Floripas het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we vergelijkbare ervaringen op dit gebied.
Anecdotes!quote:Op zondag 28 januari 2007 13:16 schreef Juup© het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik niet van die lompe acties
Mijn vader dus wel (refererend aan het baarmoederhalskankeronderzoek (mooi woord voor scrabble of galgje)), die is echt lomp en snapt dat ook niet.
Vrouw is net naar de kapper geweest en ziet er goed uit (ziet er altijd goed uit). Wij komen bij mijn ouders en het eerste dat mijn vader tegen mijn vrouw zegt is "goh, wat is jouw haar dood"quote:
Misscihien wilden ze dat wel, maar konden ze het niet vanwege hun beperkingen.quote:Op zondag 28 januari 2007 01:25 schreef HeaRt_woRm het volgende:
b]Maar waren ze intelligent, alleen jammer dat ze er niks mee deden![/b]
Je hoeft je niet te verontschuldigen. Je levert een mooie bijdrage, hoor.quote:Op zondag 28 januari 2007 00:15 schreef seeya_40 het volgende:
Als eerste moet ik zeggen dat ik niet heel het topic heb gelezen, sorry.
Mijn jongste broertje heeft Asperger, is zeer hoogbegaafd en heeft ADD. Weet niet precies wat het allemaal met elkaar te maken heeft, maar heb er al genoeg van gemerkt.
Eerst ff wat achtergrond informatie: Ik ben zelf 19 (bijna 20), mijn oudste broertje 17 en mijn jongste broertje bijna 13. Mijn ouders wonen bijna 2 jaar apart en zijn ongeveer 1,5 jaar geleden ook echt gescheiden. F (zo zal ik mijn jongste broertje verder noemen ivm zijn privacy) heeft toen hij 1 jaar was een zware hersenvliesontsteking gehad. Al zolang ik me kan herinneren ondervindt/ondervond hij daar problemen van. Op een gegeven moment, heeft hij Remedial Teaching gehad voor zijn motorische ontwikkeling. De vrouw die hem dat gaf zag dat er meer dingen niet 'klopten'. Toen zijn mijn ouders de hele mallemolen van IQ-testen en psychiaters ingegaan. (Met slechte, onaardige psychiaters enzovoorts).
Uiteindelijk bleek dat F hoogbegaafd was en ADD heeft. Toen mijn broertje een jaar of tien was zijn ze er achter gekomen dat hij het syndroom van Asperger had. Daarvoor heeft hij op een groep gezeten met allemaal kinderen die hetzelfde hebben en daar heeft hij toen veel van geleerd. Nu is hij bijna 14. Elke dinsdagavond gaat hij naar Eindhoven om daar ook naar een groep te gaan. Dat is zijn uitlaatklep. Kinderen die hetzelfde zijn als hij. Zo kan hij zijn week weer door. Ze knutselen bijv audiosystemen in elkaar enzo.
Zal er nu over vertellen wat ik ervan heb gemerkt. Nou ja, vreselijk veel eigenlijk. Mijn broertje kan onuitstaanbaar zijn. Zodra iets niet loopt zoals gepland dan breekt de hel los. Gruwelijke woedeuitbarstingen zijn het gevolg. Vooral mijn moeder heeft hier heel veel last van, omdat zij er niet altijd even goed mee om kan gaan. Mijn vader heeft er minder last van. Maar ja, dat is redelijk logisch, mijn broertje is bijna alleen in het weekend bij hem. Mijn moeder moet zorgen dat mijn broertje naar school gaat. Daar heeft hij namelijk een hekel aan. Als ik het goed heb doet F nou 3 atheneum, maar met slechte resultaten. Hoogbegaafdheid gecombineerd met ADD/Asperger is geen makkelijke combi om mee naar school te gaan.
Nu ik in Leeuwarden woon en de rest van mijn gezin in Vught kan ik er veel beter mee omgaan. Als ik thuis ben merk ik dat ik mijn broertjes vreselijk heb gemist en is F ook super lief. Nog steeds vindt hij het moeilijk zich aan te passen, maar hij is minder actief en aandachtvragend (is dit AZN?) als vroeger. Nog steeds krijg ik veel van de ruzies thuis mee maar ik kan me er beter van afsluiten. Dat moet ook wel, anders ga ik er zelf aan onderdoor. Zelf ben ik trouwens ook wel eens 'bang' om een vorm van autisme te hebben, maar ik ondervind er niet zoveel last van dat ik het wil uitpluizen. Ook mijn oudste broertje heeft veel gedragsproblemen. Bij hem weten we ook niet goed waarmee het te maken heeft.
Al met al is dit een vreselijk lang verhaal geworden, met een vreselijk gecompliceerde gezinssituatie. Sorry daarvoor. Wilde alleen iets vertellen over mijn broertje en dat is dus een lang verhaal. Sorry!!
Er kan wel sprake zijn van een erfelijke component. Niettemin heeft iedereen wel een of meer kenmerken van autisme. Een paar kenmerken maakt nog niet van iedereen een autist....quote:Op zondag 28 januari 2007 09:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
-knip-
Maar m'n ouders waren ook wel een beetje zo. Misschien ben ik ook wel gewoon zo opgevoed, en is het verder geen 'syndroom'.
Wat is daar nou fout aan?quote:Op zondag 28 januari 2007 12:21 schreef Floripas het volgende:
Kobus is VVD-lid. Ik nam hem eens mee naar een groep vrienden die allemaal GroenLinks stemmen, we zouden samen naar een debat gaan. Kobus kende deze mensen nog niet.
Iemand uit groep, plagend: "Zo, heb je je rechtse tuig meegenomen?"
Kobus: "Ik eet GroenLinksers voor mijn ontbijt."
Floripas:Kom, we gaan.
Voor mij enorm herkenbaar. Ook als zo'n auto achter mij zit op de snelweg dan word ik gespannen en wil ik weg.quote:Op zondag 28 januari 2007 12:21 schreef Floripas het volgende:
"
Rein: "Dat is een onvriendelijke auto. Daar stap ik liever niet in."
Rest gezelschap:![]()
Rein: "Moet je dat nare gezicht op de voorkant eens zien. Die auto kijkt heel gemeen en roofdierachtig."
Hij rijdt ook het liefst in een hondenkoptrein.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:08 schreef Juup© het volgende:
[..]
Voor mij enorm herkenbaar. Ook als zo'n auto achter mij zit op de snelweg dan word ik gespannen en wil ik weg.
Ik heb echt nul kenmerken van autisme. Nihil, niks, nada.quote:Op zondag 28 januari 2007 13:55 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Er kan wel sprake zijn van een erfelijke component. Niettemin heeft iedereen wel een of meer kenmerken van autisme. Een paar kenmerken maakt nog niet van iedereen een autist....
Ik kan dat niet voor je inschatten.....Dan moet ik je persoonlijk leren kennen....Alleen uit post halen valt immers niet mee en is onmogelijk...quote:Op zondag 28 januari 2007 14:15 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik heb echt nul kenmerken van autisme. Nihil, niks, nada.
Ik scoor echt 1 en 0 op dat soort tests, zelfs als 10 en 15 normaal is.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik kan dat niet voor je inschatten.....Dan moet ik je persoonlijk leren kennen....Alleen uit post halen valt immers niet mee en is onmogelijk...
De kans dat je niks heeft van alle kenmerken die voor autisme bestaan is bijzonder klein......Zelfs weet je dat vaak niet eens van jezelf......Maar misschien zijn er wel uitzonderingen die de regel bevestigen; jij kan daar best 1 van zijn...![]()
Als jij psychodiagnostisch door de mangel wordt gehaald, dan is de kans bijzonder groot dat je allicht iets vindt...Maar ja, spijkers op laag water moet je nooit zoeken, heeft ook geen zin..
Prijs je gelukkig, het scheelt heel veel....![]()
Ja, dat is bijzonder.........Ik geloof eerlijk gezegd dat jij op sociaal vlak bijzonder empathisch sterk bent....Die indruk had ik al langer van je.....quote:Op zondag 28 januari 2007 14:30 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik scoor echt 1 en 0 op dat soort tests, zelfs als 10 en 15 normaal is.
Helemaal. Het ergste is dat het een maatschappij van kuddelopen is.....Zo conformistisch allemaal....Ik vind de maatschappij dan ook volstrekt achterlijk. Achterlopend zou ik willen zeggen. Onderontwikkeld en erg simplistisch..quote:Aan alle autisten: ik snap dat het soms (en soms ook wel vaak) klote is. Dat je je anders voelt, onbegrepen. Een beetje als een kat in een hondenwereld, die wordt geacht ook te kwispelen als-ie blij is en te blaffen als-ie iets wel zeggen. Ik weet dat het vervelend is als het druk is en je prikkels niet uit kunt zetten.
Ja, als een pitbull ergen je tanden in te zetten...om nooit meer los te laten.....quote:Maar het is niet verboden er zo nu en dan plezier aan te beleven. Is er iemand die zich zo toegewijd kan concentreren als jij?
Soms wel, ja....Maar dat rechtsvaardigheidsgevoel brengt je vaak tot razernij......Niet voor niets was ik vaak woest over het kabinetsbeleid en vooral op de VVD....quote:Ik niet, hoor. Zet je rechtvaardigheidsgevoel ons eigenlijk niet allemaal te kijk, met ons relativeringsvermogen?
Nee, dat niet.....Als snappen dat sommigen niet......quote:Is het niet heerlijk om helemaal op te gaan in je fieps, zou je die willen missen?
Nee, dat niet, maar anderen vinden je al gauw raar....Wereldvreemd. Ik merkt het zelfs hier...quote:De mensen die van je houden, zouden die een knop om zetten om je autist af te maken als ze het zouden kunnen? Nee, toch?
Tja, wat zal ik zeggen. Euuhmmm, herkenbaar?quote:Op zondag 28 januari 2007 14:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Helemaal. Het ergste is dat het een maatschappij van kuddelopen is.....Zo conformistisch allemaal....Ik vind de maatschappij dan ook volstrekt achterlijk. Achterlopend zou ik willen zeggen. Onderontwikkeld en erg simplistisch..![]()
[..]
Ja, als een pitbull ergen je tanden in te zetten...om nooit meer los te laten.....
[..]
Soms wel, ja....Maar dat rechtsvaardigheidsgevoel brengt je vaak tot razernij......Niet voor niets was ik vaak woest over het kabinetsbeleid en vooral op de VVD....
;y
[..]
Nee, dat niet.....Als snappen dat sommigen niet......
[..]
Nee, dat niet, maar anderen vinden je al gauw raar....Wereldvreemd. Ik merkt het zelfs hier...![]()
Voor de buitenstaander is dat onderscheid moeilijk te maken. Maar een autist heeft een wezenlijk verschil: hij kan prikkels niet filteren. Dus je blijft de zoem van de computer horen, de snelweg, de andere mensen in het café even hard als de persoon waarmee je praat, enzovoorts.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:54 schreef ThE_ED het volgende:
Ik heb vaak wel iets van waar eindigt een opvallende karaktertrek en waar begint autisme?
Eens. Maar de stap naar her c.q. erkenning van jezelf kan moeilijk c.q. zwaar zijn. Maar als je eenmaal eerlijk tegen jezelf kunt en durft te zijn dan ben je op de juiste weg (eigen ervaring).quote:Op zondag 28 januari 2007 14:52 schreef Floripas het volgende:
Het klinkt een beetje als hippie-nonsens, maar blij zijn met wie en wat je bent en je niet minderwaardig (òf superieur...) voelen helpt al een heel eind, zie ik in mijn omgeving.
Je bent quirky. Je bent leuk. Je bent geen massaschaap. Probeer het ook niet te zijn. Zoek vrienden die het ook niet zijn. Toch?quote:Op zondag 28 januari 2007 14:57 schreef Juup© het volgende:
[..]
Eens. Maar de stap naar her c.q. erkenning van jezelf kan moeilijk c.q. zwaar zijn. Maar als je eenmaal eerlijk tegen jezelf kunt en durft te zjn dan ben je op de juiste weg (eigen ervaring).
Dat valt vaak niet mee.......Mensen vinden je al gauw superarrogant....quote:Op zondag 28 januari 2007 14:52 schreef Floripas het volgende:
Het klinkt een beetje als hippie-nonsens, maar blij zijn met wie en wat je bent en je niet minderwaardig (òf superieur...) voelen helpt al een heel eind, zie ik in mijn omgeving.
Is dat altijd zo? Volgens mij niet.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:57 schreef Floripas het volgende:
[..]
Voor de buitenstaander is dat onderscheid moeilijk te maken. Maar een autist heeft een wezenlijk verschil: hij kan prikkels niet filteren. Dus je blijft de zoem van de computer horen, de snelweg, de andere mensen in het café even hard als de persoon waarmee je praat, enzovoorts.
Maar dat heeft niets met autisme te maken.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat valt vaak niet mee.......Mensen vinden je al gauw superarrogant....
Eens. Zulke mensen zouden ook nooit vrienden worden van mij. Ik heb een hekel massaschapen c.q. kuddedieren.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:59 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je bent quirky. Je bent leuk. Je bent geen massaschaap. Probeer het ook niet te zijn. Zoek vrienden die het ook niet zijn. Toch?
Die anecdotes in mijn eerdere post zijn geen pogingen tot gevoel voor humor, maar heel serieuze reacties van vrienden van mij. Ze zien er de lompe botheid of de "andersheid" er nie van in tot ik het uitleg. Jij toch wel, neem ik aan?quote:Op zondag 28 januari 2007 15:00 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Is dat altijd zo? Volgens mij niet.
En dan nog; als iemand bot reageert is dat dan autistisch of is hij gewoon bot? Of zelfs ingewikkelde, als iemand met asperger bot reageert ligt dat dan asperger of aan zijn botte karakter? Ik denk dat die vragen heel moeilijk te beantwoorden zijn.
quote:Op zondag 28 januari 2007 14:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat heb ik vaker gezien. Vooral dat verlegenheid wordt verward met arrogantie en het verbeteren van mensen die iets onjuists zeggen met drammerige pedanterie.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar is dat dan omdat ze gewoon een bot karakter hebben of is dat omdat ze autistisch zijn.quote:Op zondag 28 januari 2007 15:01 schreef Floripas het volgende:
[..]
Die anecdotes in mijn eerdere post zijn geen pogingen tot gevoel voor humor, maar heel serieuze reacties van vrienden van mij. Ze zien er de lompe botheid of de "andersheid" er nie van in tot ik het uitleg. Jij toch wel, neem ik aan?
Ik vond 'm ook leuk, maar dan sta je daar voor het eerst in een kamer vol GroenLinksers die je niet kent en dan zeg je dat zonder blikken of blozen. Dat doen niet veel mensen hem na.quote:Op zondag 28 januari 2007 15:03 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Maar is dat dan omdat ze gewoon een bot karakter hebben of is dat omdat ze autistisch zijn.
En sommige vind ik helemaal niet bot, die van die Groenlinksers is toch gewoon leuk. Zoiets zou ik ook zeggen.
Ik kleur geen dagen. Alhoewel mijn kalender op mijn laptop altijd een specifieke achtergrondkleur moet hebben maar dat is anders. Ik kleur ook geen uren in. Ik heb weinig met kleuren, maar denk ik hokjes. Ik deel het jaar in vakjes in, zo ook de weken, dagen uren, minuten en seconden. Dan is het voor mij overzichtelijk.quote:Op zondag 28 januari 2007 15:43 schreef Floripas het volgende:
Mijn beste vriend, die Asperger is, is er trouwens van overtuigd dat iedereen de dagen in de week en getallen kleuren toekent. Zijn er hier niet-autisten die dat ook hebben? Waarbij 1997 bijvoorbeeld antracietblauw is?
Tsja, maar dat vind ik nou niet autistisch.quote:Op zondag 28 januari 2007 15:09 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik vond 'm ook leuk, maar dan sta je daar voor het eerst in een kamer vol GroenLinksers die je niet kent en dan zeg je dat zonder blikken of blozen. Dat doen niet veel mensen hem na.
Nee, da's waar, maar in combinatie met alle andere dingen is hij dat wèl. De meeste andere mensen hebben meer gêne, maar hij absoluut niet. Nooit.quote:Op zondag 28 januari 2007 17:38 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Tsja, maar dat vind ik nou niet autistisch.
Misschien komt het bij hem daar wel vandaan, maar wie zal het zeggen.
Ik heb het in een zekere mate. Niet bij jaren, maar wel heel erg bij getallen. Bijvoorbeeld de 4 is blauw, 7 is paars enzovoorts.quote:Op zondag 28 januari 2007 15:43 schreef Floripas het volgende:
Mijn beste vriend, die Asperger is, is er trouwens van overtuigd dat iedereen de dagen in de week en getallen kleuren toekent. Zijn er hier niet-autisten die dat ook hebben? Waarbij 1997 bijvoorbeeld antracietblauw is?
Jawel lukte alleen niet altijdquote:Op zondag 28 januari 2007 18:55 schreef Floripas het volgende:
Hebben jullie geen moeite gedaan om het voor allen een beetje leefbaar te maken dan?
Dat heb ik met zo'n beetje alles. Als ik geen beeld kan vormen van iets dan begrijp ik het niet.quote:Op zondag 28 januari 2007 18:16 schreef seeya_40 het volgende:
[..]
Ik heb het in een zekere mate. Niet bij jaren, maar wel heel erg bij getallen. Bijvoorbeeld de 4 is blauw, 7 is paars enzovoorts.
Maar ik moet altijd alles kunnen bedenken. Als ik iets uit wil rekenen teken ik het helemaal uit in mijn hoofd, omdat ik anders het totaalplaatje niet kan zien.
Geen we gingen alleen op een bepaalde manier met hem om zodat hij nietquote:
Je had er beter een specialist bij kunnen halen. Die had binnen een uurtje een wederzijds afsprakenlijstje opgesteld waardoor het zelden was misgegaan.quote:Op zondag 28 januari 2007 19:49 schreef skippy22 het volgende:
[..]
Geen we gingen alleen op een bepaalde manier met hem om zodat hij nietwerd bvb Of erg gespannen werd
Je bedoelt een grapje niet begrijpen?quote:Op zondag 28 januari 2007 20:04 schreef skippy22 het volgende:
Wat me ook opviel bij deze zware autist isdat hij niet goed kan inschatten of het nu wel of niet zo is Als voorbeeld @ het werk zegt iemand we gaan vandaag zwemmen en niemand heeft een zwembroek bijzich dan denkt hij toch dat ze gaan zwemmen en er van te voren niks over is gezegd
Die snapte ie vaak wel Maar inschatten of wat iemand zei ook echt zou gebeuren nietquote:Op zondag 28 januari 2007 20:06 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je bedoelt een grapje niet begrijpen?
Niet in kleur, maar ik maak van tijd iets ruimtelijks. compleet met tijdlijn waarvan ik mij een soort voorstelling maak in 3D. Domweg omdat iets abstracts als tijd moeilijk te bevatten is, doe ik het op de manier die mij het makkelijkst te begrijpen is. Technisch inzicht vraagt ook een voorstellingsvermogen van het inwendige van machines.quote:Op zondag 28 januari 2007 15:43 schreef Floripas het volgende:
Ik heb op een montessorischool gezeten, daar hadden alle getallen kleuren. Bij mij is de 8 blauw, de vier geel.quote:Op zondag 28 januari 2007 18:16 schreef seeya_40 het volgende:
[..]
Ik heb het in een zekere mate. Niet bij jaren, maar wel heel erg bij getallen. Bijvoorbeeld de 4 is blauw, 7 is paars enzovoorts.
Maar ik moet altijd alles kunnen bedenken. Als ik iets uit wil rekenen teken ik het helemaal uit in mijn hoofd, omdat ik anders het totaalplaatje niet kan zien.
Mooi zoquote:Op zondag 28 januari 2007 20:45 schreef Sabryas het volgende:
* Sabryas meldt als asperger.
Wat ik over relaties tot anderen kan zeggen? Ik heb mezelf inmiddels aangeleerd me vrijwel *normaal* voor te doen, tot mijn sociale praatje op een gegeven moment 'op' is, en dan val ik vaak stil. De meesten zijn er aan gewend.
Mijn vriend accepteert me helemaal zoals ik ben, wanneer ik een paar uur m'n kop houd is dat geen probleem, en wanneer ik vastloop met sociale praatjes vangt hij het voor me op.
Verder ook vrijwel nooit problemen gehad op school, behalve dat ik af en toe dingen verkeerd opvatte.
Al met al gaat het best aardig dacht ik zo.
![]()
Ik zie mijn tijdsindeling als een kalender met allemaal vakjes (zoiets als Outlook agenda) en dat is voor mij overzichtelijk.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:21 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Niet in kleur, maar ik maak van tijd iets ruimtelijks. compleet met tijdlijn waarvan ik mij een soort voorstelling maak in 3D. Domweg omdat iets abstracts als tijd moeilijk te bevatten is, doe ik het op de manier die mij het makkelijkst te begrijpen is. Technisch inzicht vraagt ook een voorstellingsvermogen van het inwendige van machines.
quote:Op zondag 28 januari 2007 20:59 schreef Aoristus het volgende:
laat ik eens meegaan in de populariteitsquiz....
Er is een handboek voor diegene die niet zo handig is, en dat boek is geschreven door Isabelle Hénault en heet Asperger-syndroom & seksualiteit (in adolescentie en volwassenheid). Het is beslist niet voor iedereen, maar het kan helpen, er staan namelijk ''huiswerkopdrachten'' in en handige lijstjes bij wijze van een soort howto.
ISBN: 9057122103
Als iemand dat tegen mij zou zeggen draaide ik mij om en liep ik weg. Ik kwam dan ook echt niet meer terug.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:51 schreef Toeps het volgende:
Mijn vriend is daar ooit als gelabeld, al zeggen ze nu weer dat het toch iets anders is... Maar goed, die heeft ook zo zijn dingetjes.
Zo waren we een keer bij mijn pa, althans, ik was er al, mijn vriend klopt aan bij de achterdeur en vraagt: "Mag ik binnenkomen?" Mijn pa, totale droogkloot, antwoordt duidelijk als grap: "Nee, blijf maar buiten staan.". Hij heeft de hele middag buiten gestaan.
Ook vraagt hij herhaaldelijk of ik niet boos op 'm ben, of andere mensen. Als iemand bijvoorbeeld geen tijd heeft of zo, vraagt ie zich vaak af of die persoon boos is. Natuurlijjk is dat nooit het geval.
Geen last van gelukkig. Ik zie juist elke detail.quote:Op zondag 28 januari 2007 21:08 schreef EchtGaaf het volgende:
Een van de mogelijke kenmerken is prosopagnosie (gezichtsblindheid)
anyone?
Floripats is leuker om te lezenquote:Op zondag 28 januari 2007 21:02 schreef Stali het volgende:
[..]
Zeg, doe Floripas eens een plezier en ga die andere quiz eens doen..
Dat zegt de mijne ook vaak.quote:Op zondag 28 januari 2007 21:05 schreef Juup© het volgende:
[..]
Als iemand dat tegen mij zou zeggen draaide ik mij om en liep ik weg. Ik kwam dan ook echt niet meer terug.
je bent handboek vergetenquote:
Ik ben star wat dat betreft.quote:Op zondag 28 januari 2007 21:12 schreef Toeps het volgende:
[..]
Dat zegt de mijne ook vaak.Maar uiteindelijk komt hij altijd wel weer terug, dus ik laat hem dan maar gewoon even.
ISBN nummer klopt niet, moet 9789057122101 zijn.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:59 schreef Aoristus het volgende:
laat ik eens meegaan in de populariteitsquiz....
Er is een handboek voor diegene die niet zo handig is, en dat boek is geschreven door Isabelle Hénault en heet Asperger-syndroom & seksualiteit (in adolescentie en volwassenheid). Het is beslist niet voor iedereen, maar het kan helpen, er staan namelijk ''huiswerkopdrachten'' in en handige lijstjes bij wijze van een soort howto.
ISBN: 9057122103
Je hebt denk ik gelijk, het isbn wat ik noemde is er een die Scheltema (Nieuwezijds b.v) er op heeft geplakt. Vreemd.quote:Op zondag 28 januari 2007 21:26 schreef Juup© het volgende:
[..]
ISBN nummer klopt niet, moet 9789057122101 zijn.
Boekhandel
Heb ook gelijk maar besteldquote:Op zondag 28 januari 2007 21:30 schreef Juup© het volgende:
Ik wil het boek wel hebben. De bieb heeft het hier niet dus ik ga het denk ik kopen.
Het is niet goedkoop, Scheltema rekende er 24,95 voor !! Het is echt gericht op de jongvolwassene en naar mijn idee een beetje kinderlijk geschreven.quote:Op zondag 28 januari 2007 21:30 schreef Juup© het volgende:
Ik wil het boek wel hebben. De bieb heeft het hier niet dus ik ga het denk ik kopen.
Herkenning? Anyone?quote:Zichzelf de hemel in prijzen en belangrijk voelen, het overdrijven van eigen kunnen, zodat anderen zien hoe goed hij of zij is, zonder dat de werkelijkheid hier reden toe geeft.
Altijd bezig met beelden over de ideale relatie, groot succes, macht, opvallen in schoonheid.
Overtuigd van hoe uniek en speciaal hij/zij is en overtuigd dat slechts enkelen hem of haar begrijpen. Bij voorkeur zijn die enkelen mensen met een bepaalde rang of status waar de hij/zij graag bij zou willen horen.
Eist overdreven bewondering van de omgeving.
Is bereid anderen te gebruiken om zijn of haar doel te bereiken.
Is ervan overtuigd dat er voor hem of haar voorrechten zijn en dat anderen altijd rekening houden met zijn of haar verwachtingen.
Een tekort aan inlevingsvermogen, daar erkenning van gevoelens van anderen niet mogelijk is
Hooghartige houding en handelswijze.
Is vaak jaloers en denkt dat anderen dat zijn op hem of haar.
Niet echt.quote:Op zondag 28 januari 2007 21:48 schreef EchtGaaf het volgende:
Zichzelf de hemel in prijzen en belangrijk voelen, het overdrijven van eigen kunnen, zodat anderen zien hoe goed hij of zij is, zonder dat de werkelijkheid hier reden toe geeft.
Altijd bezig met beelden over de ideale relatie, groot succes, macht, opvallen in schoonheid.
Overtuigd van hoe uniek en speciaal hij/zij is en overtuigd dat slechts enkelen hem of haar begrijpen. Bij voorkeur zijn die enkelen mensen met een bepaalde rang of status waar de hij/zij graag bij zou willen horen.
Is ervan overtuigd dat er voor hem of haar voorrechten zijn en dat anderen altijd rekening houden met zijn of haar verwachtingen.
Een tekort aan inlevingsvermogen, daar erkenning van gevoelens van anderen niet mogelijk is
Herkenning? Anyone?
Dank, als ik jouw fotoboek zie, dan ben je ook redelijk creatief aan de gang geweest.quote:
Niet bepaald, hoewel ik het vermoeden kreeg dat je dit n.a.v. mijn post plaatste. Ik ben gewoon erg tevreden met m'n leven momenteel en ben blij dat ik dat ondanks een 'beperking' bereikt heb. Ik overdrijf niet in wat ik kan, beeld me maar weinig inquote:Op zondag 28 januari 2007 21:48 schreef EchtGaaf het volgende:
Zichzelf de hemel in prijzen en belangrijk voelen, het overdrijven van eigen kunnen, zodat anderen zien hoe goed hij of zij is, zonder dat de werkelijkheid hier reden toe geeft.
Herkenning? Anyone?
Een Asperger Slowchat topic is niet gewenst, dus heb ik een eigen forumpje opgezet.quote:Op zondag 28 januari 2007 23:47 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Dank, als ik jouw fotoboek zie, dan ben je ook redelijk creatief aan de gang geweest.
Die 2e foto lijkt te refereren aan electric six ? Een goede artiest overigens, ik heb 'm live gezien op Metropolis in Rotterdam, waar hij een rijk oeuvre speelde
Ik lees van andere ouder dat het erg moeilijk KAN zijn. Autisme is erfelijk bepaald, en als een van beide ouders Autisme heeft is de kans dat er een autistisch kind komt al 50%. Zit het ook nog eens in de familie bij de andere ouder dan ligt dat percentage hoger. Het is niet zo dat als een van de ouders ASS heeft dat het kind ook die vorm van Autisme krijgt, dat staat er los van. Maar lees eens op het Autsider Forum, daar zitten ouders met Autisme kinderen. Ze hebben daar ook een Partner Forum waar veel van jouw vragen beantwoord kunnen worden (registratie vereist).quote:Op maandag 29 januari 2007 10:14 schreef shifto het volgende:
Liefde van ouders gaat zoveel dieper dan jij denkt. Als mijn ouders niet zoveel om mij gaven dan ze deden dan was ik allang het huis uit. Pappie en mammie, bedankt!
Goed punt, ik ga me inlezen.quote:
Het ís erfelijk. Voor ons dus ook een reden om nog eens goed na te denken of we wel aan kleine juupjes slash duchjes zullen beginnen hoewel ze ontzettend gewenst zijnquote:Op maandag 29 januari 2007 10:12 schreef Floripas het volgende:
Ik wil nog een gevoelig punt aansnijden. Ik hoop dat ik niemand kwets, want dat is niet de bedoeling.
Ik wil later best prima kinderen met Rein. Of met iemand anders, en, hell, de kans dat dat een Aspergerpapa wordt is niet gering, in mijn sociale omgeving.
Nu lijkt het er sterk op dat autisme erfelijk is. Ik heb Aspergervrienden die ook klassiek autistische kinderen kregen met een heel lage ontwikkeling. En dan bedoel ik dus: in een hoekje zitten draaien, niet mee te communiceren, agressief.
Eerlijk gezegd maak ik me er zorgen over, of ik zo'n kind krijg als ik met een Asperger verder zou gaan. Het is niet niks, zoiets.
quote:Op maandag 29 januari 2007 10:26 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik lees van andere ouder dat het erg moeilijk KAN zijn. Autisme is erfelijk bepaald, en als een van beide ouders Autisme heeft is de kans dat er een autistisch kind komt al 25 50%. Zit het ook nog eens in de familie bij de andere ouder dan ligt dat percentage hoger. Het is niet zo dat als een van de ouders ASS heeft dat het kind ook die vorm van Autisme krijgt, dat staat er los van. Maar lees eens op het Autsider Forum, daar zitten ouders met Autisme kinderen. Ze hebben daar ook een Partner Forum waar veel van jouw vragen beantwoord kunnen worden (registratie vereist).
Is dit niet wat kort door de bocht?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:52 schreef Aoristus het volgende:
Aspergers kunnen niets met kinderen, die zijn onvoorspelbaar
rechtlijnigen hebben moeite met bochten, dat weet je tochquote:Op maandag 29 januari 2007 12:54 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Is dit niet wat kort door de bocht?
quote:Op maandag 29 januari 2007 12:57 schreef Aoristus het volgende:
[..]
rechtlijnigen hebben moeite met bochten, dat weet je toch
Dit heb ik ook vaker..... maar dan ben ik degene die nog even moet denken:Dquote:Op zondag 28 januari 2007 15:50 schreef Floripas het volgende:
Ook typisch:
Floripas: "Rein, wat wil je vanavond doen?"
Rein: *Negeert Floripas, gaat verder met tekenen*
Floripas: "Joehoe, wat gaan we doehoen?"
Rein: ...
Floripas: "Wil je naar de kroeg, of naar de film? Wandelen, tekenen, Latijnse teksten lezen?"
Rein: ....
Floripas: "Waarom geef je geen antwoord, Rein?"
Rein: "Ik ben aan het nadenken."
Dat je dan moet uitleggen dat het beleefd is als je meteen iets terugzegt, ook al weet je het nog niet. Gewoon à la: "Even denken, hoor."
Welkom, zo dacht ik er ook over (en denk ik nogquote:Op maandag 29 januari 2007 17:40 schreef _Cara_ het volgende:
tvp..![]()
Eerst even alles doorlezen..kijken of ik nieuwe dingen tegenkom..
Ben wel erg blij met dit topic.
Hoi, ik ben nieuw hier.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:38 schreef Floripas het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, ik zou van elk kind houden. Maar als ik kan kiezen tussen een kind met, zeg, hartklachten en een kind zonder, dan heb ik liever een kind zonder, puur vanwege waar het kind dan doorheen moet.
En autisme heb je in alle vormen en maten. Je hebt ze natuurlijk van jullie helemaal tot in iemand die in een hoekje zit te krijsen. Ik ken van die kinderen wel: ze lijken me niet uitermate gelukkig, maar ja, dat kan ik niet beoordelen. Een Aspergertje waarmee ik normaal kan communiceren, hartstikke welkom natuurlijk. Maar een meervoudig gehandicapt kind, da's toch lastiger.
Grieks is sowieso interessant. Als je tijd hebt moet je je er eigenlijk eens in gaan verdiepen, het is echt heel leuk.quote:
quote:Op maandag 29 januari 2007 19:19 schreef teirnon het volgende:
[..]
Hoi, ik ben nieuw hier.
Ik heb ook Asperger en ik wil absoluut geen kinderen. Ik weet niet hoe het met de mensen hier zit maar ik denk dat wel meer mensen met AS het zo voelen. Kinderen zijn namelijk erg druk en je kan niet tegen ze zeggen, "Ga jij maar even weg, ik wil nu even alleen zijn." Zelf zou ik er niet tegen kunnen om een druk kind om me heen te hebben en mijn vrijheid af te staan. Daar komt nog bij dat ik gewoon niet van kinderen houd.
quote:Op zondag 28 januari 2007 23:47 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Dank, als ik jouw fotoboek zie, dan ben je ook redelijk creatief aan de gang geweest.
Die 2e foto lijkt te refereren aan electric six ? Een goede artiest overigens, ik heb 'm live gezien op Metropolis in Rotterdam, waar hij een rijk oeuvre speelde
Ik had het al in je SC gezien.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:13 schreef Juup© het volgende:
[..]
[afbeelding]
[afbeelding]
Die foto is genomen in Yoshua Tree National Park in de USA, en ik refereer naar Abraham Lincoln![]()
Ik wilde een vermomming creëren om onherkenbaar te blijven, maar toch iets van mezelf posten(al lijd ik niet aan het Marfan Syndroom (waar Lincoln vermoedelijk wel aan leed) gelukkig
)
Okequote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:17 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ik had het al in je SC gezien.
Electric six gaat ook over Abe trouwens, ik kwam alleen niet zo snel op de naam.
Nou is natuurlijk wel de vraag of het sociale onvermogen, driftbuien, gebrek aan communicatie terug te voeren is op asperger of op de hoogbegaafdheid. Verder is volgens mij het iq meten bij een Asperger sowieso begeven op gladijs, omdat ze sterker wisselnd presteren dan anderen...Eigenlijk zou je dan meerdere keren moeten testen op iq, ze hebben de neiging om onder te presteren.....(vaak ook faalangstig, geld ook voor hoogbegaafden trouwens.....)....quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:33 schreef _Cara_ het volgende:
Ik heb een hoop herkenbare dingen gelezen. Dat is wel fijn, zo heb je niet het gevoel alleen te staan, hoewel je/ik wel vaak last van een soort machteloosheid hebt..
Mijn neefje is nu 17 en vorig jaar als hoogbegaafd-aspergerkind gediagnostiseerd. Een hoop puzzelstukjes vielen op hun plaats. De herkenbare spanningsopbouw, het sociale gedrag. of eigenlijk sociale onvermogen. Het niet kunnen onderhouden van vriendschappen..(hem lukt dat iig niet)
Hij is bijzonder eenkennig, en laat ook verder bijna niemand in zijn wereld toe.
Het uren alleen op zijn kamer doorbrengen..Het uren spelen van hetzelde spel.. de obsessie van/voor sommige dingen.
Het gebrek aan communicatie..Een meningsverschil draait altijd uit op een driftbui of een schreeuwpartij..Gewoon normaal verbaal communiceren lukt niet..terwijl hij absoluut niet dom is, hij doet nu eindexamen HAVO en wil doorstromen naar Atheneum..
Lastige leeftijd, ja.....Niet vergeten dat het niet niks is wat hij te horen heeft gehad. Hij zit duidelijk in de ontkenningsfase.....Het heeft zijn tijd nodig. Maar ik hoop wel dat hij de nodige (professionele) begeleiding krijgt...quote:Probleem is alleen dat hij het zelf niet herkent. of wil herkennen. Met hem is niets aan de hand, hij heeft geen probleem, anderen hebben volgens heb een probleem..
"Laat mij maar gewoon met rust.. dan is er niets aan de hand.." Het is ook lastig, hij zit nog zo'n beetje in de pubertijd..
Wil niet gelabeld worden..
Dat klopt.....quote:Ik heb gemerkt dat hoe meer je je in deze "materie" verdiept, hoe meer je leert om situaties anders aan te pakken..
Ze hebben vaak geeneens in de gaten wat hun gedrag bij een ander losmaakt.
Dat hoort sterk bij Asperger.quote:Een klein voorbeeld van hoe hij zich in vaste patronen beweegt..
Alles gaat bij hem in vaste herkenbare patronen..alles wat onbekend is..is moeilijk..
Ik zie om me heen dat wat het beste werk de soms-methode is. De niet-asperger-ouder gunt de aspergerouder in ieder geval een ongestoord uurtje per dag plus een weekenddag zonder kinderen. Om de overgeprikkelde hersens tot rust te laten komen, heet het dan.quote:Op maandag 29 januari 2007 19:19 schreef teirnon het volgende:
[..]
Hoi, ik ben nieuw hier.
Ik heb ook Asperger en ik wil absoluut geen kinderen. Ik weet niet hoe het met de mensen hier zit maar ik denk dat wel meer mensen met AS het zo voelen. Kinderen zijn namelijk erg druk en je kan niet tegen ze zeggen, "Ga jij maar even weg, ik wil nu even alleen zijn." Zelf zou ik er niet tegen kunnen om een druk kind om me heen te hebben en mijn vrijheid af te staan. Daar komt nog bij dat ik gewoon niet van kinderen houd.
Ik weet het, ik ben ooit door een psych gediagnosticeerd als zijnde narcist, en dat al na 1 gesprek van 1,5 uurquote:Op woensdag 31 januari 2007 11:13 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar Juup, ik deed iets gemeens op zondag, ff opbiechten...: .....die laatste eigenschappen waarop ik mensen op herkenning vroeg, horen bij diegen die een Narcistische Persoonlijkheidsstoornis hebben.....
Ja, hat is ook een heel glibberig terrein.........quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:30 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik weet het, ik ben ooit door een psych gediagnosticeerd als zijnde narcist, en dat al na 1 gesprek van 1,5 uur.
quote:De beste man had ook mijn voorgeschiedenis niet eens. Ik herkende mijzelf niet in de kenmerken, maar dat maakte niets uit volgens het RIAGG![]()
Alleen 1 gesprek.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:35 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, hat is ook een heel glibberig terrein.........
een gesprek van 1.5 uur genoeg voor diagnose NPS??????
geen computertest of papier test ingevuld??
[..]
![]()
Dan hebben ze hun werk niet goed gedaan.......Als iemand zich niet herkent in de kenmerken dan kan je idd twijfelen aan de validiteit van de test cq diagnose.......
quote:
quote:Op zondag 28 januari 2007 21:48 schreef EchtGaaf het volgende:
Herkenning? Anyone?
Eigenlijk welquote:Op woensdag 31 januari 2007 12:53 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
![]()
Je herkende echt niets in.............:
[..]
Hmmmmmmm als dat het enige is (dus 1 van de 8 criteria) , dan is denk ik de eerdere diagnose volstrekt onterecht geweest...(en zou een second opion wellicht te overwegen zijn..)..Want het element wat jij noemt hoort wel heel sterk bij autisme........quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:13 schreef Juup© het volgende:
[..]
Eigenlijk wel![]()
Hallo, ik wil even reageren. Ik heb sterke vermoedens dat mijn zoon lijdt aan het syndroom van Asperger (in een wellicht lichte vorm) maar ik kan mijn vinger er niet op leggen.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:59 schreef Floripas het volgende:
Dit is absoluut van toepassing.. heel duidelijk..quote:Zichzelf de hemel in prijzen en belangrijk voelen, het overdrijven van eigen kunnen, zodat anderen zien hoe goed hij of zij is, zonder dat de werkelijkheid hier reden toe geeft.
Dit weer niet..quote:Altijd bezig met beelden over de ideale relatie, groot succes, macht, opvallen in schoonheid.
Klopt.. en daaruit vloeitvoort dat hij ook maar enkele mensen vertrouwt..en toelaat..quote:Overtuigd van hoe uniek en speciaal hij/zij is en overtuigd dat slechts enkelen hem of haar begrijpen. Bij voorkeur zijn die enkelen mensen met een bepaalde rang of status waar de hij/zij graag bij zou willen horen.
Nee niet echt..dat vindt hij niet nodig, want hij weet of vind dat van zichzelf en dat is voor hem voldoende..quote:Eist overdreven bewondering van de omgeving.
Ja..zonder enige schroom..quote:Is bereid anderen te gebruiken om zijn of haar doel te bereiken.
Klopt..quote:Is ervan overtuigd dat er voor hem of haar voorrechten zijn en dat anderen altijd rekening houden met zijn of haar verwachtingen.
Ja,..klopt, en dat hangt allemaal samen met punt 1,3 en 4..quote:Een tekort aan inlevingsvermogen, daar erkenning van gevoelens van anderen niet mogelijk is
Nee, dit herken ik niet. Hij geeft wel vaak aan zich benadeelt te voelen..quote:Is vaak jaloers en denkt dat anderen dat zijn op hem of haar.
In beide, maar er is ook een grote overlap. Maar ik neig meer naar Asperger, omdat mijn intelligentie en taalontwikkeling niet zijn gestoord. Integendeel.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hmmmmmmm als dat het enige is (dus 1 van de 8 criteria) , dan is denk ik de eerdere diagnose volstrekt onterecht geweest...(en zou een second opion wellicht te overwegen zijn..)..Want het element wat jij noemt hoort wel heel sterk bij autisme........
Nou, ik ben erg beniewd wanneer je de uitslag krijgt......![]()
Maar herken je je wel bij de criteria, die voor Aspeger of PDD-NOS worden genoemd?
Go see the doctorquote:Op woensdag 31 januari 2007 13:39 schreef CarDani het volgende:
[..]
Hallo, ik wil even reageren. Ik heb sterke vermoedens dat mijn zoon lijdt aan het syndroom van Asperger (in een wellicht lichte vorm) maar ik kan mijn vinger er niet op leggen.
Heb inmiddels heel veel informatie over dit verschijnsel en ik moet zeggen: hoe meer ik erover lees, hoe meer ik overtuigd ben dat hij het heeft. Alles klopt !
Mijn familie is een kermis over het gehele autistische spectrum, grap ik altijd zelf. Je wilt niet weten wat een fratsen we hebben meegemaakt, het kan nooit eens "normaal". En ja, er is zeker een erfelijke component, wel 9 geloof ik, ze zijn alleen (nog?) niet te testen.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:12 schreef Floripas het volgende:
Ik wil nog een gevoelig punt aansnijden. Ik hoop dat ik niemand kwets, want dat is niet de bedoeling.
Ik wil later best prima kinderen met Rein. Of met iemand anders, en, hell, de kans dat dat een Aspergerpapa wordt is niet gering, in mijn sociale omgeving.
Nu lijkt het er sterk op dat autisme erfelijk is. Ik heb Aspergervrienden die ook klassiek autistische kinderen kregen met een heel lage ontwikkeling. En dan bedoel ik dus: in een hoekje zitten draaien, niet mee te communiceren, agressief.
Eerlijk gezegd maak ik me er zorgen over, of ik zo'n kind krijg als ik met een Asperger verder zou gaan. Het is niet niks, zoiets.
Kan ook Non-Verbal Learning Disorder zijn, wéér een ander gezicht van autisme, waarbij er een kloof bestaat tussen het verbaal vermogen (dus taalontwikkeling en intelligentie) en performaal vermogen (wat je ermee kunt). Maar ik ben geen mevrouw in witte jas hequote:Op woensdag 31 januari 2007 18:17 schreef Juup© het volgende:
[..]
In beide, maar er is ook een grote overlap. Maar ik neig meer naar Asperger, omdat mijn intelligentie en taalontwikkeling niet zijn gestoord. Integendeel.
We zijn ermee bezig. Ik ben zelf hulpverlener, vandaar dat ik er veel van afweet.quote:
Asperger is wel wat meer dan dat.quote:Op woensdag 31 januari 2007 19:54 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik vind ook alles wat onbekend is moeilijk.... daardoor ben je niet gelijk een Asperger
quote:Op woensdag 31 januari 2007 21:19 schreef RiLo het volgende:
Ik zie in die opmerkingen veel in mezelf terug van vroeger.....
Moeder (fluisterend): "Geef die mevrouw eens een complimentje"
Ik: "Goh mevrouw, wat heeft u een mooie snor"
Sterkte.quote:Op woensdag 31 januari 2007 20:26 schreef DuchessX het volgende:
Ik zit even in een behoorlijke dip...mijn vriendin die asperger heeft is vanavond opgenomen. Ze is heel erg depressief. Ze is de laatste tijd in een rap tempo afgegleden. Ik maak me erg veel zorgen. Gelukkig kan ik haar morgen gaan opzoeken
Tsja, mevrouw was toen gepikeerd, ik kreeg een draai om m'n oren van m'n moeder en had absoluut geen idee waar ik dat nou aan verdiend had.quote:
zeker... maar nieuwe of onbekende dingen eng vinden is niet raar of vreemd... ik vind dat een symptoom wat je in ieder mens terug kan vinden.quote:Op woensdag 31 januari 2007 20:21 schreef archgallo het volgende:
[..]
Asperger is wel wat meer dan dat.
oke komt dit vaker voor bij autisten? mijn broertje is ook autistisch en hij heeft soms wel eens opmerkingen waarvan ik denk "ben je blind ofzo"quote:Op woensdag 31 januari 2007 11:13 schreef EchtGaaf het volgende:
Vaak zie je ook dat Apergers lijden aan prosopagnosia, (letterlijk geen gezichten herkennen).....En dat is wel heel lastig...
Ik vind wat je schrijft tegenstrijdigquote:Op woensdag 31 januari 2007 22:28 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
zeker... maar nieuwe of onbekende dingen eng vinden is raar... ik vind dat een symptoom wat je in ieder mens terug kan vinden.
typoquote:Op woensdag 31 januari 2007 22:33 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Ik vind wat je schrijft tegenstrijdig
Ja, prosopagnosia komt zeker voor bij mensen met Asperger (maar dat hoeft volgens mij niet bij iedereen, immers asperger is immers een syndroom..) . Of dat het ook bij andere vormen van autisme manifesteert, weet ik eerlijk gezegd niet.....Vb ik herken mijn overbuurvoruw niet als ik die ergens tegenkomt op een plek waar ik ze niet verwacht....Echt lullig....quote:Op woensdag 31 januari 2007 22:32 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
oke komt dit vaker voor bij autisten? mijn broertje is ook autistisch en hij heeft soms wel eens opmerkingen waarvan ik denk "ben je blind ofzo"
als we in de sportschool zijn (ik ga 1x per week met hem sporten) zeg hij af en toe "hey daar is rick" terwijl die persoon echt rick niet is..
Zo heeft mijn vriendin geen 3- maar 2-dimensionaal zicht. Ze ziet geen diepte. Dit is erg lastig want ze loopt hierdoor bijvoorbeeld vaak tegen dingen aan etc.quote:Op woensdag 31 januari 2007 22:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, prosopagnosia komt zeker voor bij mensen met Asperger (maar dat hoeft volgens mij niet bij iedereen, immers asperger is immers een syndroom..) . Of dat het ook bij andere vormen van autisme manifesteert, weet ik eerlijk gezegd niet.....Vb ik herken mijn overbuurvoruw niet als ik die ergens tegenkomt op een plek waar ik ze niet verwacht....Echt lullig....
En inderdaad, gezichten verwarren.....prosopagnosia maakt dat je mensen begroet die je voor iemand anders aanziet omdat ze er beetje op lijken.......
Hmmmmmm....Dat is volstrekt nieuw voor mij...ik vraag mij of of dit met asperger te maken heeft...????quote:Op woensdag 31 januari 2007 22:40 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Zo heeft mijn vriendin geen 3- maar 2-dimensionaal zicht. Ze ziet geen diepte. Dit is erg lastig want ze loopt hierdoor bijvoorbeeld vaak tegen dingen aan etc.
Ja, inderdaad, waarom zou ik...doe het dus niet.quote:Op woensdag 31 januari 2007 19:38 schreef Floripas het volgende:
Ga eens op mijn vraag in, CarDani, waarom zou je?
Heb jij het boekje "mafkezen" al gelezen? Is echt een aanrader !quote:Op donderdag 1 februari 2007 13:54 schreef Keukenprinsesje het volgende:
Het valt bij vrouwen minder op, omdat vrouwen van nature meer empatisch zijn ingesteld dan mannen, maar het komt zeker ook bij vrouwen voor.
Gaat met mijn zoon weer niet zo lekker....waardeloos, want alle aandacht en energie gaat dan naar hem, we hebben nog twee kids....
Ben even vreselijk moe...
Heb het liggen, maar ben er nog niet aan toegekomen.quote:Op donderdag 1 februari 2007 14:15 schreef CarDani het volgende:
[..]
Heb jij het boekje "mafkezen" al gelezen? Is echt een aanrader !
Het is geschreven door een jongen (puber) met asperger.
Niet jezelf de schuld geven, sommige dingen zijn in een gezinssituatie niet te voorkomen..hoe graag je ook wil, en probeert..quote:Op donderdag 1 februari 2007 15:11 schreef Keukenprinsesje het volgende:
[..]
Heb het liggen, maar ben er nog niet aan toegekomen.
Onze dochter is een boek van Guurtje Leguijt aan het lezen, Heibel in mijn hoofd. Guurtje's zoon heeft Asperger en hij heeft zelf ook een boek geschreven. Onze dochter is twaalf en vidnt het een erg spannend boek ;-)
Ik ben zelf ook wel een boek aan het lezen, maar het ligt al een poosje in een la. Is wel een heel goed boek, ook geschreven door een moeder die Asperger heeft en daar pas achter kwam doordat het bij haar dochter is gediagnotiseerd. Titel weet ik even niet meer.
Heb momenteel een beetje moeite met het constant aanpassen van een depressief kind naar een vrolijk kind en weer in de put. Geef mezelf daar ook de schuld van, omdat het te verklaren is. Teveel andere dingen dan anders voor hem in een week en het gaat weer niet goed :-( Achteraf weer heel goed te begrijpen, maar soms niet te voorkomen en de stille hoop hebben dat hij het wel doorkomt.......
Mijn "rek" is er gewoon evenjes uit momenteel en zeker tegenover onze andere twee kids is dat dan weer niet eerlijk :-(
Jep, ik weet het....lukt niet echt de afgelopen tijdquote:Op donderdag 1 februari 2007 15:49 schreef _Cara_ het volgende:
[..]
Niet jezelf de schuld geven, sommige dingen zijn in een gezinssituatie niet te voorkomen..hoe graag je ook wil, en probeert..
Probeer een klein beetje tijd voor jezelf in te ruimen..![]()
Opname was hard nodig, ze heeft helaas een suïcidepoging gedaanquote:
Sterkte!! Je moet jezelf niet schuldig voelen. Moeilijk he, als je ziet dat iemand zo ongelukkig is, je wilt helpen, maar op de een of andere manier komt het niet over......Ik hoop dat ze zich beter gaat voelen. In ieder geval heeft ze een hele lieve vriendin!!quote:Op vrijdag 2 februari 2007 01:25 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Opname was hard nodig, ze heeft helaas een suïcidepoging gedaan(voor de opname dus)
Ze had het allemaal gepland en ik heb het niet duidelijk genoeg zien aankomen![]()
Ik neem het mezelf kwalijk![]()
Ow, wat erg.....Ik hoop maar dat ze haar goed kunnen helpen bij de opname.....Maar neem jezelf NIETS kwalijk hoor. Dit zie je vaak niet aankomen, omdat het vaak lukt om het totaal geheim te houden.......Dit hoor je wel veel vaker......Als iemand werkelijk van plan is om van het leven te beroven, dan zend deze vaak geen signalen uit....Als iemand geen signalen uitzendt, dan kan je ze onmogelijk opvangen.....quote:Op vrijdag 2 februari 2007 01:25 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Opname was hard nodig, ze heeft helaas een suïcidepoging gedaan(voor de opname dus)
Ze had het allemaal gepland en ik heb het niet duidelijk genoeg zien aankomen![]()
Ik neem het mezelf kwalijk![]()
quote:Op vrijdag 2 februari 2007 10:01 schreef Keukenprinsesje het volgende:
[..]
Sterkte!! Je moet jezelf niet schuldig voelen. Moeilijk he, als je ziet dat iemand zo ongelukkig is, je wilt helpen, maar op de een of andere manier komt het niet over......Ik hoop dat ze zich beter gaat voelen. In ieder geval heeft ze een hele lieve vriendin!!
Thanksquote:Op vrijdag 2 februari 2007 10:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ow, wat erg.....Ik hoop maar dat ze haar goed kunnen helpen bij de opname.....Maar neem jezelf NIETS kwalijk hoor. Dit zie je vaak niet aankomen, omdat het vaak lukt om het totaal geheim te houden.......Dit hoor je wel veel vaker......Als iemand werkelijk van plan is om van het leven te beroven, dan zend deze vaak geen signalen uit....Als iemand geen signalen uitzendt, dan kan je ze onmogelijk opvangen.....
Het is heel erg als het je overkomt, reken maar dat je 1 van de vele bent die van te voren niets heeft gezien......Probeer het jezelf te vergeven, het is niet terecht om jezelf te kwellen....
Ok nu zal ik wel weer een botte hork zijn maar so be it:quote:
Kwestie van me té verantwoordelijk voelen denk ik. Ze wilde me niet (meer) 'lastigvallen' omdat ze er nog steeds heel veel verdriet van heeft en zich nog steeds ontzettend schuldig voelt dat ze me al zoveel heeft belast/pijn heeft gedaan (in het verleden). (En jij weet wel wat ik nog meer bedoel)quote:Op vrijdag 2 februari 2007 12:54 schreef DarkElf het volgende:
[..]
Ok nu zal ik wel weer een botte hork zijn maar so be it:
Jij neemt het jezelf kwalijk? Meid hoe haal je het verdorie in je hoofd??? Dit is iets wat iemand anders zelf bedacht heeft en jij hebt daar geen invloed op dus je kan jezelf letterlijk niets kwalijk nemen ... Ook al was het gelukt: het is altijd iemand zijn/haar eigen beslissing en iemand anders kan daar niet eens invloed op hebben
Bovendien: als iemand echt dood wilt dan doet iemand het gewoon en waarschuwt niemand... dus dan zijn er ook geen signalen.
basta.
en dat weet je best want dit gesprek hebben we al eens gehad.. (alleen ben ik nu socialerwant ik hou me braaf in )
Kssst, weg horkquote:Op vrijdag 2 februari 2007 16:16 schreef DarkElf het volgende:
dat je te verantwoordelijk voelen ken ik van je ja
en dat van belasten..? klopt is terecht want dat was ook zo. eniewee je kent mijn mening.
en nu bemoei ik me niet meer met dit topic![]()
Hoi Richard,quote:Op zaterdag 3 februari 2007 04:36 schreef RiLo het volgende:
Hoi,
ik heb me toch maar, ondanks dat ik mijn bedenkingen heb, me ingeschreven voor het forum bij autsider. Voordat ik bij mijn psycholoog dit aan wil gaan kaarten wil ik daar eerst eens rondkijken of ik me werkelijk kan vinden in de omschrijvingen die ik daar lees, alhoewel het eerste wat me opviel waren de regels over ruzies en meningsverschillen, en ik heb helemaal geen zin om discussies met mensen aan te gaan omtrent dingen die je toch niet kan uitleggen. Dus, evenals EchtGaaf, probeer ik nu mijn verhaal van mijn leven en de dingen zoals ik die ervaar en meemaak proberen op papier te zetten en dit als 1 groot boekwerk te overhandigen aan mijn psycholoog en dan moet hij er verder maar mee zien wat hij er mee doet. Aan de andere kant heb ik begrepen dat ze in zulks geval (ik ben 34) een gesprek met mijn ouders aan willen gaan over hoe ik vroeger was (ik kan me behalve een paar losse flarden niet veel herinneren) en ik ben zo bang dat mijn ouders dat gaan zien als dat ze hebben gefaald in het correct opvoeden van mij en dat ze me dit kwalijk gaan nemen.
Groeten,
Richard
Heh, dat zei ik in de tijd dat ik in de ziektewet zat in verband met een depressie die bijna een jaar lang duurde.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 11:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik zeg altijd zo dat je beter een gebroken been kan hebben en moeten uitleggen, dan dit......
Ik zal mijn fotoboek eens bij moeten werken, inmiddels ben ik van baan veranderd en heb nu als functieomschrijving "virus analist"... Die kwartjes zijn wel hard aan het vallen nu ja, als ik zo terugkijk naar m'n werkverleden, vooral omdat het ook zo'n beetje het enige is waar in ik uit blink.quote:Wat dat boekwerk betreft......:ga er rustig voor ziiten. Neem er een aantal weken de tijd voor.... Pas op: schrijft het stuk niet toe in de richting van de diagnose. De keerzijde van deze aanpak is namelijk het risico voor een self fulfilling prophecy.......probeer dus wel eerlijk te blijven.....Maar bij diagnostiek doen ze hun eigen testen, dus je kan jezelf eigenlijk ook weer niet in de vingers snijden......
Oja, dat PM maakt ik nog ff in orde. Ik zag in je fotoboek dat je programeur bent.......ting....ting...ting...
![]()
Nou, succes met dit alles en benieuwd of en en zo ja wat er uitkomt.quote:Op maandag 5 februari 2007 18:15 schreef RiLo het volgende:
[..]
Heh, dat zei ik in de tijd dat ik in de ziektewet zat in verband met een depressie die bijna een jaar lang duurde.
[..]
Ik zal mijn fotoboek eens bij moeten werken, inmiddels ben ik van baan veranderd en heb nu als functieomschrijving "virus analist"... Die kwartjes zijn wel hard aan het vallen nu ja, als ik zo terugkijk naar m'n werkverleden, vooral omdat het ook zo'n beetje het enige is waar in ik uit blink.
hoe bedoel je?quote:
da's zo!quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:18 schreef Juup© het volgende:
[..]
Lees jouw eigen sig maar.
C18H27NO3 is bestanddeel van chilipepers
nou, ik ben echt heel blij dat mn vriend autist is en niet borderliner. ik heb met een borderliner samengewoond eerder en dat was vele malen meer vermoeiender dan samenleven met een autist. autisten en hun buien zijn goed in te schatten en goed op in te spelen, borderliners zijn naar mijn ervaring een en al onvoorspelbaarheid.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:26 schreef Poncho het volgende:
Ik heb een relatie met een borderliner die enigszins autist is. Al merk je van het autisme eigenlijk niets. Het is meer de borderline die de overhand heeft. Soms irritant: ruzie's om niets, ineens omslaan, zij mag dingen wel die ik van haar niet mag, bang om verlaten te worden maar wel kijken hoe ver ze kan gaan. Soms heb ik er echt genoeg van, maar dan opeens kom ik thuis en heeft ze schoongemaakt, geeft ze me een biertje en zegt ze dat ze zich belachelijk gedragen heeft en dat het haar spijt. Ze staat altijd net op tijd op om het te redden. Nu is het maar goed dat ik een hoop doorzettingsvermogen heb en dat ik het haat om iets op te moeten geven, maar toch. Ze kan ook heel erg opgaan in iets en dan geen oog meer hebben voor mij. Als ik haar op de pc laat, dan hoef ik niets te zeggen, want dan hoort ze het toch niet.
Ik moet haar soms heel erg remmen in bepaalde dingen, zoals drugs en drank. Het is soms echt heel erg vermoeiend. Maar ik ben altijd nog heel blij dat het autisme tot een minimum beperkt is.
Zo herkenbaar en mooi.quote:Een kapot vijfhoekje.
In de wereld van puntige vierkantjes, werd eens een vijfhoekje geboren. Vijfhoekjes waren jammer genoeg niet gewenst bij de puntige vierkantjes. De vierkantjes zeiden `We breken er wel een hoekje af, dan is het ook een vierkantje`. Dat ging niet zo makkelijk als ze dachten. Ze timmerden erop los, maar het lukte niet om er een vierkantje van te maken. Het vijfhoekje was nu flink beschadigd. De puntige vierkantjes waren teleurgesteld over het resultaat. Ze gaven het puntige vierkantje dan maar een grote houten plank, een houten vierkant, met twee kijkgaten erin. Het vijfhoekje moest voortaan altijd die plank voor zich uit dragen, om op een vierkantje te gelijken. Zo kon het zich jarenlang in de wereld van de vierkantjes bewegen. Dat vonden de vierkantjes best aanvaardbaar.
Het vijfhoekje werd moe van altijd met die grote zware plank te zeulen. Het bleef maar zoeken en zoeken naar een oplossing om ooit een echt vierkantje te worden. Na lange tijd kwam het uitgeputte vijfhoekje een paar wijze afgeronde vierkantjes tegen. Die zagen er veel vriendelijker uit dan de puntige vierkantjes.
`Hoe kan ik ooit nog een echt vierkantje worden?` vroeg het vijfhoekje. `Jij? Een vierkantje? Maar… jij bent gewoon een vijfhoekje!` zei een van de afgeronde vierkantjes. `Leg die plank eens even neer…` De andere afgeronde vierkantjes zagen het nu ook. `Ja! Jij bent gewoon een vijfhoekje! Jij hoeft toch niet te doen alsof jij een vierkantje bent! Jij hebt alleen maar een hoekje meer dan ons, daar is niks mis mee. We kennen er nog zulke, hoor!`
Bij de afgeronde vierkantjes mocht het kapotte vijfhoekje dat zware stuk hout eindelijk weggooien. Een paar puntige vierkantjes hadden dat van ver gezien, en zeiden: `Oei, nu gaat het heel erg slecht met het vijfhoekje, het lukte altijd zo goed met die plank!` Maar het vijfhoekje wist wel beter.
Je verwacht heel romantisch een mooi sentimenteel afscheid en dan krijg je dat. Zo herkenbaar:quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:36 schreef releaze het volgende:
[..]
nou, ik ben echt heel blij dat mn vriend autist is en niet borderliner. ik heb met een borderliner samengewoond eerder en dat was vele malen meer vermoeiender dan samenleven met een autist. autisten en hun buien zijn goed in te schatten en goed op in te spelen, borderliners zijn naar mijn ervaring een en al onvoorspelbaarheid.
Heh, had zojuist mn vriend aan de telefoon, hij is een weekje in frankrijk met iemand. ik helemaal sip, want ja, hij is weg! Maar is dan ook weer typisch iets voor hem om het gesprek aan de telefoon zo te houden alsof hij bij de albert heijn staat om te vragen of we nou nog wc papier nodig hadden of niet. En dan, hij: "Nou, dan spreken we elkaar volgende week weer." ik zwaar emo: "Okay", "Oke, doei! *klik*"
en ik echt "MIJN AFSCHEID! WAT DOE JE!"
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:59 schreef zhe-devilll het volgende:
ik wil niet omgaan met lastige mensen of ze nu asperge hebben of komkommer zal mij een worst wezen eerlijk gezegd
ik vind hem wel sterkquote:
Zijn die diagnoses officieel gesteld?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:26 schreef Poncho het volgende:
Ik heb een relatie met een borderliner die enigszins autist is.
quote:Op zaterdag 10 februari 2007 11:18 schreef kriele het volgende:
Enigzins autist, dan zal ze wel PDD-NOS bedoelen.
De term PDD wordt losgelaten op mensen die kenmerken vertonen van autisme, maar niet gekwalificeerd kunnen worden als een 'volledige' autist. Vroeger noemde men dit autistiform, volgens mij.quote:
Wat ik daarmee bedoel is dat het echt een officieel vastgestelde borderliner is, die trekjes vertoont van een autist. Al hebben de meeste borderliners dit vanwege de structuur die ze nodig hebben. Zodra ik haar die structuur dan ook wil bieden dan hoeft het opeens niet en ik moet er geen rekening mee houden bla bla bla.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 02:03 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Zijn die diagnoses officieel gesteld?
Ik bedoel je bent autist of niet en niet 'enigszins'
Thanksquote:Op zaterdag 10 februari 2007 12:06 schreef kriele het volgende:
[..]
De term PDD wordt losgelaten op mensen die kenmerken vertonen van autisme, maar niet gekwalificeerd kunnen worden als een 'volledige' autist. Vroeger noemde men dit autistiform, volgens mij.
Dat vind ik knap.. ik mis dat hier dus volledig..quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:58 schreef Poncho het volgende:
[quote]
. Ze weet ook de dag erna wat ze gezegd heeft en ze staat er nog volledig achter,
quote:Op maandag 12 februari 2007 17:45 schreef _Cara_ het volgende:
[..]
Dat vind ik knap.. ik mis dat hier dus volledig..
Hoe vaak dat er niet iets ter sprake komt, en wordt er gezegd..
Ik..."Ja maar gister wou je toch... blablabla..."
Mijn neefje " nee hoor, dat zou ik nooit gezegd hebben..want ik wil ...blablabla..."
Ik "we hebben het er uitgebreid over gehad"
Hij kijkt me aan met een blik van"... waar heeft ze het over?
Het lijkt wel of alles maar ff blijft hangen..waaruit je dan moet opmaken dat je alles tig keer moet herhalen..zodat er wel iets blijft hangen.. heel frustrerend soms..
Of zoals dit weekend..
ik "ik heb liever dat je geen fles cola mee naar boven neemt, want elke keer als je inschenkt knoei je over je toetsenbord, neem een glas en zet dat dáár neer! "
Hij "ja.. dat is goed"
Om vervolgens in de loop van de avond met een pak ijsthee naar boven te gaan..
Hij "ja maar .. jij zei "neem geen fles cola mee"
*zucht.. klopt ik zei ook Cola..stom van me .. denk ik dan bij mezelf..
hehe zou ik ook zeggenquote:Op maandag 12 februari 2007 17:45 schreef _Cara_ het volgende:
[..]
Dat vind ik knap.. ik mis dat hier dus volledig..
Hoe vaak dat er niet iets ter sprake komt, en wordt er gezegd..
Ik..."Ja maar gister wou je toch... blablabla..."
Mijn neefje " nee hoor, dat zou ik nooit gezegd hebben..want ik wil ...blablabla..."
Ik "we hebben het er uitgebreid over gehad"
Hij kijkt me aan met een blik van"... waar heeft ze het over?
Het lijkt wel of alles maar ff blijft hangen..waaruit je dan moet opmaken dat je alles tig keer moet herhalen..zodat er wel iets blijft hangen.. heel frustrerend soms..
Of zoals dit weekend..
ik "ik heb liever dat je geen fles cola mee naar boven neemt, want elke keer als je inschenkt knoei je over je toetsenbord, neem een glas en zet dat dáár neer! "
Hij "ja.. dat is goed"
*zucht.. klopt ik zei ook Cola..stom van me .. denk ik dan bij mezelf..
quote:
Ik ben in Eindhoven geboren ja, maar daar heb ik maar 2 jaar gewoont,quote:Op donderdag 15 februari 2007 12:02 schreef DuchessX het volgende:
[..]Hello
Je komt me zoooo bekend voor
Heb je altijd in Zwolle gewoond, of kom je eigenlijk ergens anders vandaan mss?
Cola is dan ook erger voor je toetsenbord als ijsthee, dus het is niet eens zo heel gek.quote:Op maandag 12 februari 2007 17:45 schreef _Cara_ het volgende:
Ik ben bijna klaar met "Autisme verteld". Enorm herkenbare verhalen daarin.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 11:32 schreef Sitethief het volgende:
Net "het wonderbarelijke voorval met de hond in de nacht "uit, indrukwekkend boek .
wanneer uitslag?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 13:44 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik ben bijna klaar met "Autisme verteld". Enorm herkenbare verhalen daarin.
Ik zit spreekwoordelijk gezien op hete kolen. Ik verwacht komende week aangezien het 4 weken zou duren. Ik laat het wetenquote:
Als ik water en ijsthee had gezegd was de reactie hetzelfde gebleven..quote:Op donderdag 15 februari 2007 20:12 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Cola is dan ook erger voor je toetsenbord als ijsthee, dus het is niet eens zo heel gek.
Sterkte alvast. Ja, idd benieuwd.....quote:Op vrijdag 16 februari 2007 13:58 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik zit spreekwoordelijk gezien op hete kolen. Ik verwacht komende week aangezien het 4 weken zou duren. Ik laat het weten
Idd! 'Een vreemde wereld' is ook erg interessant.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 11:32 schreef Sitethief het volgende:
Net "het wonderbarelijke voorval met de hond in de nacht "uit, indrukwekkend boek .
Ik vind dit af en toe ontzettend vermoeiend. Vroeger dacht ik nog dat mijn man een mierenneuker was en kon ik er nog eens boos om worden, maar nu ik weet dat mijn man asperger heeft (wrs) mag ik dat niet meer van mijzelfquote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:01 schreef _Cara_ het volgende:
[..]
Als ik water en ijsthee had gezegd was de reactie hetzelfde gebleven..
Het gaat erom dat je alles specifiek moet noemen... en dat moet je leren. daar moet je constant aan denken. duidelijk zijn..
Ik wéét het.. dit is ook héél vermoeiend.. kost ontzettend veel energie. Soms denk ik dat het zo overduidelijk is, maar achteraf blijkt van niet.. Dus nóg beter en duidelijker formuleren en de dingen bij hun naam noemen..quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:39 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Ik vind dit af en toe ontzettend vermoeiend. Vroeger dacht ik nog dat mijn man een mierenneuker was en kon ik er nog eens boos om worden, maar nu ik weet dat mijn man asperger heeft (wrs) mag ik dat niet meer van mijzelf![]()
Begrip scheelt wel. Het heeft hier een maand of 8 geduurd voor mijn vriendin wilde aannemen dat ik een vorm van autisme heb. Nu komt er langzaam maar zeker iets meer begrip, maar moeizaam.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:39 schreef DuchessX het volgende:
Ik vind dit af en toe ontzettend vermoeiend. Vroeger dacht ik nog dat mijn man een mierenneuker was en kon ik er nog eens boos om worden, maar nu ik weet dat mijn man asperger heeft (wrs) mag ik dat niet meer van mijzelf![]()
Het is ook niet gemakkelijk...je neemt zo snel aan dat alles wat je doet en zegt en vraagt aan iemand, duidelijk is.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:52 schreef VD het volgende:
[..]
Begrip scheelt wel. Het heeft hier een maand of 8 geduurd voor mijn vriendin wilde aannemen dat ik een vorm van autisme heb. Nu komt er langzaam maar zeker iets meer begrip, maar moeizaam.
Uitkomst is HFA (Hoog Functionerend Autisme). Wil zeggen dat ik een "normale" autist ben zonder verstandelijke handicap. Mijn intelligentie is meer dan normaal, maar ik ben geen einsteinquote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:04 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Sterkte alvast. Ja, idd benieuwd.....![]()
Wat verwacht je daarvan?quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:45 schreef Juup© het volgende:
[..]
Uitkomst is HFA (Hoog Functionerend Autisme). Wil zeggen dat ik een "normale" autist ben zonder verstandelijke handicap. Mijn intelligentie is meer dan normaal, maar ik ben geen einstein![]()
Gelukkig ben ik niet enorm star en kan ik veel handvatten aanleren. Desalniettemin dien ik rekening te houden met mijn beperkingen.
Maar het bovenstaande is voor mij niets nieuws
Ik ben aangemeld voor een cursus psycho-educatie doen om zo meer inzicht in mezelf te krijgen en dus ook handvatten aan te leren. En daar heb ik echt veel zin in
Meer inzicht krijgen in waarom ik op bepaalde manieren reageer. En misschien leren om met mijn frustraties om te gaan.quote:
Je wist het dus eigenlijk al...quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:45 schreef Juup© het volgende:
[..]
Uitkomst is HFA (Hoog Functionerend Autisme). Wil zeggen dat ik een "normale" autist ben zonder verstandelijke handicap. Mijn intelligentie is meer dan normaal, maar ik ben geen einstein![]()
Gelukkig ben ik niet enorm star en kan ik veel handvatten aanleren. Desalniettemin dien ik rekening te houden met mijn beperkingen.
Maar het bovenstaande is voor mij niets nieuws
Das een goed idee. Nog nooit van gehord. Waar kan je dat doen?quote:Ik ben aangemeld voor een cursus psycho-educatie doen om zo meer inzicht in mezelf te krijgen en dus ook handvatten aan te leren. En daar heb ik echt veel zin in
Men vermoedt dat HFA zich van AS zou kunnen onderscheiden op o.a. de volgende punten:quote:Op woensdag 14 maart 2007 22:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je wist het dus eigenlijk al...![]()
Nou ik hoop toch maar even dat je het goed gaat verwerken....Maaruh: is er eignelijk wle ene verschil tussne Aspergers en HFA? Begrijp ik dat je gene Aserger bent. Hebben ze daar iets over gezegd?
[..]
Das een goed idee. Nog nooit van gehord. Waar kan je dat doen?
Ja, dat snap ik. Maar in welke situatie denk je hulp te kunnen krijgen?quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:58 schreef Juup© het volgende:
[..]
Meer inzicht krijgen in waarom ik op bepaalde manieren reageer. En misschien leren om met mijn frustraties om te gaan.
Ben ik al mee bezigquote:Op woensdag 14 maart 2007 22:41 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Maar in welke situatie denk je hulp te kunnen krijgen?
Ik denk zo dat je binnenkort aangeboden zal krijgen dat je een persoonsgebonden budget mag invullen (bijvoorbeeld hulp in de huishouding e.d.).
Als ik jou was, dan zou ik alvast wat gaan shoppen bij de betere boekhandel. Peter Vermeulen heeft tal van (dunne) boekjes geschreven waarin zaken als 'theory of mind' heel duidelijk naar voren komt. Dat kan je in je eigen vertrouwde omgeving al bestuderen en aan de hand van de informatie wat meer specifieke vragen stellen. Je moet namelijk wel een heel uur vullen straks
Bedankt. Weer wat geleerd.quote:Op woensdag 14 maart 2007 22:36 schreef Juup© het volgende:
[..]
Men vermoedt dat HFA zich van AS zou kunnen onderscheiden op o.a. de volgende punten:Slechtere verbale vaardigheden (lager verbaal IQ) dan bij AS Betere visueel-ruimtelijke vaardigheden (hoger performantie-IQ) dan bij AS Minder slechte motoriek dan bij AS Aspergers kunnen zich beter in de ander inleven of hanteren hiervoor andere/betere strategieën HFA'ers hebben vaker problemen met zelfstandigheid Aspergers kunnen vaak staren en zoeken oogcontact zonder contact te maken, HFA'ers vermijden vaak oogcontact Aspergers kunnen vaak wel sociale contacten onderhouden, HFA'ers moeilijk of niet.
Hier kun je het uitgebreider lezen.
Das mooiquote:Ik hoef het niet te verwerken, want ik weet wie ik ben en een label verandert daar niets aan. Het label zorgt er alleen maar voor dat ik de juiste hulp kan krijgen die ik nodig heb.
Ja, erkenning is erg belangrijk, zodat je er idd aan kan werken.quote:Ik ben wel blij dat er nu eindelijk duidelijkheid en erkenning is na jaren van zoeken en schoppen tegen schenen van hulpverleners (hadden ze maar een ander vak moeten kiezen), en dat ik daar mee verder kan gaan.
Nooit van gehoord. Zal het ook ff navragen.quote:De psycho-educatie word (voor zover mij bekend is) via/bij het GGZ gegeven, maar daar moet ik de papieren nog van binnen krijgen dus meer weet ik er ook niet over helaas.
Ja, zeker erg interessant.quote:Het was wel leuk om het verslag te lezen dat ze over mij gemaakt hebben m,.b.t. het vormen van de diagnose. Wat er in staat is volledig correct en ik kan mezelf er ook in vinden. Ik wist niet dat andere mensen (familie van mij die door hen ook gesproken zijn) dingen wisten van mij waar ik niet van wist dat hun het wisten (zoiets). Enorm interessant allemaal.
Ik heb een ex met aan zekerheid grenzende Asperger.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:12 schreef Floripas het volgende:
O, maar dat zou ik ook zo kunnen doen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:36 schreef releaze het volgende:
[..]
Heh, had zojuist mn vriend aan de telefoon, hij is een weekje in frankrijk met iemand. ik helemaal sip, want ja, hij is weg! Maar is dan ook weer typisch iets voor hem om het gesprek aan de telefoon zo te houden alsof hij bij de albert heijn staat om te vragen of we nou nog wc papier nodig hadden of niet. En dan, hij: "Nou, dan spreken we elkaar volgende week weer." ik zwaar emo: "Okay", "Oke, doei! *klik*"
en ik echt "MIJN AFSCHEID! WAT DOE JE!"
Waarom zou je sowieso niet uit voorzorg maar adopteren?quote:Op maandag 29 januari 2007 10:51 schreef Floripas het volgende:
[..]
Goed punt, ik ga me inlezen.
Maar toch: in mijn familie zit een enorme aanleg tot reumatiek. Zou ik verliefd worden op iemand die dat ook had, dan zou ik een zaaddonor zoeken of adopteren. Je wil een kind geen reuma aandoen.
Ja, die over Bin Laden ook niet.quote:Op zondag 28 januari 2007 15:03 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Maar is dat dan omdat ze gewoon een bot karakter hebben of is dat omdat ze autistisch zijn.
En sommige vind ik helemaal niet bot, die van die Groenlinksers is toch gewoon leuk. Zoiets zou ik ook zeggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |