Dank, als ik jouw fotoboek zie, dan ben je ook redelijk creatief aan de gang geweest.quote:
Niet bepaald, hoewel ik het vermoeden kreeg dat je dit n.a.v. mijn post plaatste. Ik ben gewoon erg tevreden met m'n leven momenteel en ben blij dat ik dat ondanks een 'beperking' bereikt heb. Ik overdrijf niet in wat ik kan, beeld me maar weinig inquote:Op zondag 28 januari 2007 21:48 schreef EchtGaaf het volgende:
Zichzelf de hemel in prijzen en belangrijk voelen, het overdrijven van eigen kunnen, zodat anderen zien hoe goed hij of zij is, zonder dat de werkelijkheid hier reden toe geeft.
Altijd bezig met beelden over de ideale relatie, groot succes, macht, opvallen in schoonheid.
Overtuigd van hoe uniek en speciaal hij/zij is en overtuigd dat slechts enkelen hem of haar begrijpen. Bij voorkeur zijn die enkelen mensen met een bepaalde rang of status waar de hij/zij graag bij zou willen horen.
Eist overdreven bewondering van de omgeving.
Is bereid anderen te gebruiken om zijn of haar doel te bereiken.
Is ervan overtuigd dat er voor hem of haar voorrechten zijn en dat anderen altijd rekening houden met zijn of haar verwachtingen.
Een tekort aan inlevingsvermogen, daar erkenning van gevoelens van anderen niet mogelijk is
Hooghartige houding en handelswijze.
Is vaak jaloers en denkt dat anderen dat zijn op hem of haar.
Herkenning? Anyone?
Een Asperger Slowchat topic is niet gewenst, dus heb ik een eigen forumpje opgezet.quote:Op zondag 28 januari 2007 23:47 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Dank, als ik jouw fotoboek zie, dan ben je ook redelijk creatief aan de gang geweest.
Die 2e foto lijkt te refereren aan electric six ? Een goede artiest overigens, ik heb 'm live gezien op Metropolis in Rotterdam, waar hij een rijk oeuvre speelde
Ik lees van andere ouder dat het erg moeilijk KAN zijn. Autisme is erfelijk bepaald, en als een van beide ouders Autisme heeft is de kans dat er een autistisch kind komt al 50%. Zit het ook nog eens in de familie bij de andere ouder dan ligt dat percentage hoger. Het is niet zo dat als een van de ouders ASS heeft dat het kind ook die vorm van Autisme krijgt, dat staat er los van. Maar lees eens op het Autsider Forum, daar zitten ouders met Autisme kinderen. Ze hebben daar ook een Partner Forum waar veel van jouw vragen beantwoord kunnen worden (registratie vereist).quote:Op maandag 29 januari 2007 10:14 schreef shifto het volgende:
Liefde van ouders gaat zoveel dieper dan jij denkt. Als mijn ouders niet zoveel om mij gaven dan ze deden dan was ik allang het huis uit. Pappie en mammie, bedankt!
Goed punt, ik ga me inlezen.quote:
Het ís erfelijk. Voor ons dus ook een reden om nog eens goed na te denken of we wel aan kleine juupjes slash duchjes zullen beginnen hoewel ze ontzettend gewenst zijnquote:Op maandag 29 januari 2007 10:12 schreef Floripas het volgende:
Ik wil nog een gevoelig punt aansnijden. Ik hoop dat ik niemand kwets, want dat is niet de bedoeling.
Ik wil later best prima kinderen met Rein. Of met iemand anders, en, hell, de kans dat dat een Aspergerpapa wordt is niet gering, in mijn sociale omgeving.
Nu lijkt het er sterk op dat autisme erfelijk is. Ik heb Aspergervrienden die ook klassiek autistische kinderen kregen met een heel lage ontwikkeling. En dan bedoel ik dus: in een hoekje zitten draaien, niet mee te communiceren, agressief.
Eerlijk gezegd maak ik me er zorgen over, of ik zo'n kind krijg als ik met een Asperger verder zou gaan. Het is niet niks, zoiets.
quote:Op maandag 29 januari 2007 10:26 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik lees van andere ouder dat het erg moeilijk KAN zijn. Autisme is erfelijk bepaald, en als een van beide ouders Autisme heeft is de kans dat er een autistisch kind komt al 25 50%. Zit het ook nog eens in de familie bij de andere ouder dan ligt dat percentage hoger. Het is niet zo dat als een van de ouders ASS heeft dat het kind ook die vorm van Autisme krijgt, dat staat er los van. Maar lees eens op het Autsider Forum, daar zitten ouders met Autisme kinderen. Ze hebben daar ook een Partner Forum waar veel van jouw vragen beantwoord kunnen worden (registratie vereist).
Is dit niet wat kort door de bocht?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:52 schreef Aoristus het volgende:
Aspergers kunnen niets met kinderen, die zijn onvoorspelbaar
rechtlijnigen hebben moeite met bochten, dat weet je tochquote:Op maandag 29 januari 2007 12:54 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Is dit niet wat kort door de bocht?
quote:Op maandag 29 januari 2007 12:57 schreef Aoristus het volgende:
[..]
rechtlijnigen hebben moeite met bochten, dat weet je toch
Dit heb ik ook vaker..... maar dan ben ik degene die nog even moet denken:Dquote:Op zondag 28 januari 2007 15:50 schreef Floripas het volgende:
Ook typisch:
Floripas: "Rein, wat wil je vanavond doen?"
Rein: *Negeert Floripas, gaat verder met tekenen*
Floripas: "Joehoe, wat gaan we doehoen?"
Rein: ...
Floripas: "Wil je naar de kroeg, of naar de film? Wandelen, tekenen, Latijnse teksten lezen?"
Rein: ....
Floripas: "Waarom geef je geen antwoord, Rein?"
Rein: "Ik ben aan het nadenken."
Dat je dan moet uitleggen dat het beleefd is als je meteen iets terugzegt, ook al weet je het nog niet. Gewoon à la: "Even denken, hoor."
Welkom, zo dacht ik er ook over (en denk ik nogquote:Op maandag 29 januari 2007 17:40 schreef _Cara_ het volgende:
tvp..![]()
Eerst even alles doorlezen..kijken of ik nieuwe dingen tegenkom..
Ben wel erg blij met dit topic.
Hoi, ik ben nieuw hier.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:38 schreef Floripas het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, ik zou van elk kind houden. Maar als ik kan kiezen tussen een kind met, zeg, hartklachten en een kind zonder, dan heb ik liever een kind zonder, puur vanwege waar het kind dan doorheen moet.
En autisme heb je in alle vormen en maten. Je hebt ze natuurlijk van jullie helemaal tot in iemand die in een hoekje zit te krijsen. Ik ken van die kinderen wel: ze lijken me niet uitermate gelukkig, maar ja, dat kan ik niet beoordelen. Een Aspergertje waarmee ik normaal kan communiceren, hartstikke welkom natuurlijk. Maar een meervoudig gehandicapt kind, da's toch lastiger.
Grieks is sowieso interessant. Als je tijd hebt moet je je er eigenlijk eens in gaan verdiepen, het is echt heel leuk.quote:
quote:Op maandag 29 januari 2007 19:19 schreef teirnon het volgende:
[..]
Hoi, ik ben nieuw hier.
Ik heb ook Asperger en ik wil absoluut geen kinderen. Ik weet niet hoe het met de mensen hier zit maar ik denk dat wel meer mensen met AS het zo voelen. Kinderen zijn namelijk erg druk en je kan niet tegen ze zeggen, "Ga jij maar even weg, ik wil nu even alleen zijn." Zelf zou ik er niet tegen kunnen om een druk kind om me heen te hebben en mijn vrijheid af te staan. Daar komt nog bij dat ik gewoon niet van kinderen houd.
quote:Op zondag 28 januari 2007 23:47 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Dank, als ik jouw fotoboek zie, dan ben je ook redelijk creatief aan de gang geweest.
Die 2e foto lijkt te refereren aan electric six ? Een goede artiest overigens, ik heb 'm live gezien op Metropolis in Rotterdam, waar hij een rijk oeuvre speelde
Ik had het al in je SC gezien.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:13 schreef Juup© het volgende:
[..]
[afbeelding]
[afbeelding]
Die foto is genomen in Yoshua Tree National Park in de USA, en ik refereer naar Abraham Lincoln![]()
Ik wilde een vermomming creëren om onherkenbaar te blijven, maar toch iets van mezelf posten(al lijd ik niet aan het Marfan Syndroom (waar Lincoln vermoedelijk wel aan leed) gelukkig
)
Okequote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:17 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ik had het al in je SC gezien.
Electric six gaat ook over Abe trouwens, ik kwam alleen niet zo snel op de naam.
Nou is natuurlijk wel de vraag of het sociale onvermogen, driftbuien, gebrek aan communicatie terug te voeren is op asperger of op de hoogbegaafdheid. Verder is volgens mij het iq meten bij een Asperger sowieso begeven op gladijs, omdat ze sterker wisselnd presteren dan anderen...Eigenlijk zou je dan meerdere keren moeten testen op iq, ze hebben de neiging om onder te presteren.....(vaak ook faalangstig, geld ook voor hoogbegaafden trouwens.....)....quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:33 schreef _Cara_ het volgende:
Ik heb een hoop herkenbare dingen gelezen. Dat is wel fijn, zo heb je niet het gevoel alleen te staan, hoewel je/ik wel vaak last van een soort machteloosheid hebt..
Mijn neefje is nu 17 en vorig jaar als hoogbegaafd-aspergerkind gediagnostiseerd. Een hoop puzzelstukjes vielen op hun plaats. De herkenbare spanningsopbouw, het sociale gedrag. of eigenlijk sociale onvermogen. Het niet kunnen onderhouden van vriendschappen..(hem lukt dat iig niet)
Hij is bijzonder eenkennig, en laat ook verder bijna niemand in zijn wereld toe.
Het uren alleen op zijn kamer doorbrengen..Het uren spelen van hetzelde spel.. de obsessie van/voor sommige dingen.
Het gebrek aan communicatie..Een meningsverschil draait altijd uit op een driftbui of een schreeuwpartij..Gewoon normaal verbaal communiceren lukt niet..terwijl hij absoluut niet dom is, hij doet nu eindexamen HAVO en wil doorstromen naar Atheneum..
Lastige leeftijd, ja.....Niet vergeten dat het niet niks is wat hij te horen heeft gehad. Hij zit duidelijk in de ontkenningsfase.....Het heeft zijn tijd nodig. Maar ik hoop wel dat hij de nodige (professionele) begeleiding krijgt...quote:Probleem is alleen dat hij het zelf niet herkent. of wil herkennen. Met hem is niets aan de hand, hij heeft geen probleem, anderen hebben volgens heb een probleem..
"Laat mij maar gewoon met rust.. dan is er niets aan de hand.." Het is ook lastig, hij zit nog zo'n beetje in de pubertijd..
Wil niet gelabeld worden..
Dat klopt.....quote:Ik heb gemerkt dat hoe meer je je in deze "materie" verdiept, hoe meer je leert om situaties anders aan te pakken..
Ze hebben vaak geeneens in de gaten wat hun gedrag bij een ander losmaakt.
Dat hoort sterk bij Asperger.quote:Een klein voorbeeld van hoe hij zich in vaste patronen beweegt..
Alles gaat bij hem in vaste herkenbare patronen..alles wat onbekend is..is moeilijk..
Ik zie om me heen dat wat het beste werk de soms-methode is. De niet-asperger-ouder gunt de aspergerouder in ieder geval een ongestoord uurtje per dag plus een weekenddag zonder kinderen. Om de overgeprikkelde hersens tot rust te laten komen, heet het dan.quote:Op maandag 29 januari 2007 19:19 schreef teirnon het volgende:
[..]
Hoi, ik ben nieuw hier.
Ik heb ook Asperger en ik wil absoluut geen kinderen. Ik weet niet hoe het met de mensen hier zit maar ik denk dat wel meer mensen met AS het zo voelen. Kinderen zijn namelijk erg druk en je kan niet tegen ze zeggen, "Ga jij maar even weg, ik wil nu even alleen zijn." Zelf zou ik er niet tegen kunnen om een druk kind om me heen te hebben en mijn vrijheid af te staan. Daar komt nog bij dat ik gewoon niet van kinderen houd.
Ik weet het, ik ben ooit door een psych gediagnosticeerd als zijnde narcist, en dat al na 1 gesprek van 1,5 uurquote:Op woensdag 31 januari 2007 11:13 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar Juup, ik deed iets gemeens op zondag, ff opbiechten...: .....die laatste eigenschappen waarop ik mensen op herkenning vroeg, horen bij diegen die een Narcistische Persoonlijkheidsstoornis hebben.....
Ja, hat is ook een heel glibberig terrein.........quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:30 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik weet het, ik ben ooit door een psych gediagnosticeerd als zijnde narcist, en dat al na 1 gesprek van 1,5 uur.
quote:De beste man had ook mijn voorgeschiedenis niet eens. Ik herkende mijzelf niet in de kenmerken, maar dat maakte niets uit volgens het RIAGG![]()
Alleen 1 gesprek.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:35 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, hat is ook een heel glibberig terrein.........
een gesprek van 1.5 uur genoeg voor diagnose NPS??????
geen computertest of papier test ingevuld??
[..]
![]()
Dan hebben ze hun werk niet goed gedaan.......Als iemand zich niet herkent in de kenmerken dan kan je idd twijfelen aan de validiteit van de test cq diagnose.......
quote:
quote:Op zondag 28 januari 2007 21:48 schreef EchtGaaf het volgende:
Zichzelf de hemel in prijzen en belangrijk voelen, het overdrijven van eigen kunnen, zodat anderen zien hoe goed hij of zij is, zonder dat de werkelijkheid hier reden toe geeft.
Altijd bezig met beelden over de ideale relatie, groot succes, macht, opvallen in schoonheid.
Overtuigd van hoe uniek en speciaal hij/zij is en overtuigd dat slechts enkelen hem of haar begrijpen. Bij voorkeur zijn die enkelen mensen met een bepaalde rang of status waar de hij/zij graag bij zou willen horen.
Eist overdreven bewondering van de omgeving.
Is bereid anderen te gebruiken om zijn of haar doel te bereiken.
Is ervan overtuigd dat er voor hem of haar voorrechten zijn en dat anderen altijd rekening houden met zijn of haar verwachtingen.
Een tekort aan inlevingsvermogen, daar erkenning van gevoelens van anderen niet mogelijk is
Is vaak jaloers en denkt dat anderen dat zijn op hem of haar.
Herkenning? Anyone?
Eigenlijk welquote:Op woensdag 31 januari 2007 12:53 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
![]()
Je herkende echt niets in.............:
[..]
Hmmmmmmm als dat het enige is (dus 1 van de 8 criteria) , dan is denk ik de eerdere diagnose volstrekt onterecht geweest...(en zou een second opion wellicht te overwegen zijn..)..Want het element wat jij noemt hoort wel heel sterk bij autisme........quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:13 schreef Juup© het volgende:
[..]
Eigenlijk wel![]()
Hallo, ik wil even reageren. Ik heb sterke vermoedens dat mijn zoon lijdt aan het syndroom van Asperger (in een wellicht lichte vorm) maar ik kan mijn vinger er niet op leggen.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:59 schreef Floripas het volgende:
Wie hier heeft er een relatie, een goede vriendschap of een familieband met een Asperger of ander autist, maar is zelf niet autistisch? Wie is autistisch en heeft een nauwe band met een niet-autist? Wat zijn je ervaringen, waarin begrijp je elkaar niet? Als je ruzie hebt, waar gaat het dan over? En waarin vind je elkaar juist wel weer heel goed?
Dit is absoluut van toepassing.. heel duidelijk..quote:Zichzelf de hemel in prijzen en belangrijk voelen, het overdrijven van eigen kunnen, zodat anderen zien hoe goed hij of zij is, zonder dat de werkelijkheid hier reden toe geeft.
Dit weer niet..quote:Altijd bezig met beelden over de ideale relatie, groot succes, macht, opvallen in schoonheid.
Klopt.. en daaruit vloeitvoort dat hij ook maar enkele mensen vertrouwt..en toelaat..quote:Overtuigd van hoe uniek en speciaal hij/zij is en overtuigd dat slechts enkelen hem of haar begrijpen. Bij voorkeur zijn die enkelen mensen met een bepaalde rang of status waar de hij/zij graag bij zou willen horen.
Nee niet echt..dat vindt hij niet nodig, want hij weet of vind dat van zichzelf en dat is voor hem voldoende..quote:Eist overdreven bewondering van de omgeving.
Ja..zonder enige schroom..quote:Is bereid anderen te gebruiken om zijn of haar doel te bereiken.
Klopt..quote:Is ervan overtuigd dat er voor hem of haar voorrechten zijn en dat anderen altijd rekening houden met zijn of haar verwachtingen.
Ja,..klopt, en dat hangt allemaal samen met punt 1,3 en 4..quote:Een tekort aan inlevingsvermogen, daar erkenning van gevoelens van anderen niet mogelijk is
Nee, dit herken ik niet. Hij geeft wel vaak aan zich benadeelt te voelen..quote:Is vaak jaloers en denkt dat anderen dat zijn op hem of haar.
In beide, maar er is ook een grote overlap. Maar ik neig meer naar Asperger, omdat mijn intelligentie en taalontwikkeling niet zijn gestoord. Integendeel.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hmmmmmmm als dat het enige is (dus 1 van de 8 criteria) , dan is denk ik de eerdere diagnose volstrekt onterecht geweest...(en zou een second opion wellicht te overwegen zijn..)..Want het element wat jij noemt hoort wel heel sterk bij autisme........
Nou, ik ben erg beniewd wanneer je de uitslag krijgt......![]()
Maar herken je je wel bij de criteria, die voor Aspeger of PDD-NOS worden genoemd?
Go see the doctorquote:Op woensdag 31 januari 2007 13:39 schreef CarDani het volgende:
[..]
Hallo, ik wil even reageren. Ik heb sterke vermoedens dat mijn zoon lijdt aan het syndroom van Asperger (in een wellicht lichte vorm) maar ik kan mijn vinger er niet op leggen.
Heb inmiddels heel veel informatie over dit verschijnsel en ik moet zeggen: hoe meer ik erover lees, hoe meer ik overtuigd ben dat hij het heeft. Alles klopt !
Mijn familie is een kermis over het gehele autistische spectrum, grap ik altijd zelf. Je wilt niet weten wat een fratsen we hebben meegemaakt, het kan nooit eens "normaal". En ja, er is zeker een erfelijke component, wel 9 geloof ik, ze zijn alleen (nog?) niet te testen.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:12 schreef Floripas het volgende:
Ik wil nog een gevoelig punt aansnijden. Ik hoop dat ik niemand kwets, want dat is niet de bedoeling.
Ik wil later best prima kinderen met Rein. Of met iemand anders, en, hell, de kans dat dat een Aspergerpapa wordt is niet gering, in mijn sociale omgeving.
Nu lijkt het er sterk op dat autisme erfelijk is. Ik heb Aspergervrienden die ook klassiek autistische kinderen kregen met een heel lage ontwikkeling. En dan bedoel ik dus: in een hoekje zitten draaien, niet mee te communiceren, agressief.
Eerlijk gezegd maak ik me er zorgen over, of ik zo'n kind krijg als ik met een Asperger verder zou gaan. Het is niet niks, zoiets.
Kan ook Non-Verbal Learning Disorder zijn, wéér een ander gezicht van autisme, waarbij er een kloof bestaat tussen het verbaal vermogen (dus taalontwikkeling en intelligentie) en performaal vermogen (wat je ermee kunt). Maar ik ben geen mevrouw in witte jas hequote:Op woensdag 31 januari 2007 18:17 schreef Juup© het volgende:
[..]
In beide, maar er is ook een grote overlap. Maar ik neig meer naar Asperger, omdat mijn intelligentie en taalontwikkeling niet zijn gestoord. Integendeel.
We zijn ermee bezig. Ik ben zelf hulpverlener, vandaar dat ik er veel van afweet.quote:
Asperger is wel wat meer dan dat.quote:Op woensdag 31 januari 2007 19:54 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik vind ook alles wat onbekend is moeilijk.... daardoor ben je niet gelijk een Asperger
quote:Op woensdag 31 januari 2007 21:19 schreef RiLo het volgende:
Ik zie in die opmerkingen veel in mezelf terug van vroeger.....
Moeder (fluisterend): "Geef die mevrouw eens een complimentje"
Ik: "Goh mevrouw, wat heeft u een mooie snor"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |