abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 januari 2007 @ 22:20:50 #126
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_45774169
Leah wanneer wordt je kleuter 5?
Make love, not war ☮
  zondag 28 januari 2007 @ 22:23:05 #127
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45774273
Het grappige is, dat ze zo verschillend zijn. Kon ik Freek boos aankijken, het maakte geen enkele indruk.
Laatst sprak ik Peuter streng toe (met bijbehorende blik), en die had meteen een trillende onderlip, en met een bibberig stemmetje; "OK Mama...."

God, voelde me zo'n kreng
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  zondag 28 januari 2007 @ 22:23:41 #128
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45774296
quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:20 schreef Diaan73 het volgende:
Leah wanneer wordt je kleuter 5?
Eind mei.
  zondag 28 januari 2007 @ 22:25:25 #129
114177 Diaan73
pi_45774373
quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:23 schreef Leah het volgende:

[..]

Eind mei.
2 maandjes jonger dus dan Twan.... en inderdaad dus redelijk gelijk dezelfde fases.

Ow die arme peuter van jou.
Make love, not war ☮
  zondag 28 januari 2007 @ 22:27:50 #130
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45774474
quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:25 schreef Diaan73 het volgende:

[..]

2 maandjes jonger dus dan Twan.... en inderdaad dus redelijk gelijk dezelfde fases.

Ow die arme peuter van jou.
We zijn er inmiddels wel achter dat als Freek weer behoorlijk onhandelbaar is, hij altijd een keel en/of oorontsteking heeft. Hij geeft dat zelf niet aan, maar als we daar dan achter zijn is ie ook weer een stuk beter te hanteren, en slaapt ook weer goed.
  zondag 28 januari 2007 @ 22:31:55 #131
114177 Diaan73
pi_45774642
Eigenlijk houden ze zich dan ook goed he? Wij verdenken Twan er ook van dat hij dan last heeft van zn keel. Hij eet dan ook heel slecht. Inmiddels hebben we een verwijsbrief voor de KNO-arts van onze huisarts. Vrijdag moeten we er naartoe. Ben benieuwd.....

hmmm dit is misschien meer iets voor kleuter-pubertopic
Make love, not war ☮
  zondag 28 januari 2007 @ 22:33:26 #132
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45774703
quote:
Op zondag 28 januari 2007 14:29 schreef desiredbard het volgende:
het verschil tussen TBS er en Ouder me dunkt
Tig ouders???
Nee, niet zozeer TBS'ers. Doodgewone ouders. Ouders die voor mijn neus hun kind een pets geven omdat het niet meteen stil is, of omdat hij/zij te lang doorzeurt, of omdat moeder gewoon chagrijnig is, of omdat....
"Ja, juffrouw, ik wit wel da gij ut er nie mee eens bent, moar anders loistertie vor ginne meter..."
"Ehm, en nu toch ook niet?"
Kijk, als mensen al weten dat het not done is, zich bijna excuseren naar de juf, maar tóch een tik verkopen, dan kan ik wel bedenken hoe het gaat als er niemand anders bij is. Ik nodig zulke ouders wel eens uit voor een gesprek. Sommigen geven toe dat eea hen boven het hoofd groeit en staan open voor suggesties en vaak ook voor professionele hulp. Anderen schieten zwaar de verdediging in en bagatelliseren alles. En ja, dan doe ik wel eens een melding.
quote:
Heb je het over die krantenverhalen over falende overhansinstanties terwijl een ouder die een peuter ,welk in een supermarkt alles uit de schappen loopt te trekken, een tik op het handje krijgt voor het blok gaat.
Ehm, deze zin snap ik niet zo goed
quote:
Een tik geven is geen opvoeding...maar bij opvoeden hoort soms wel een tik geven.

Onzin. Zoals gezegd wordt een tik gegeven vanuit machteloosheid. Omdat het je (op dat moment of structureel) te veel is. Als je in de opvoeding duidelijk en vooral op tijd je grenzen aangeeft hoeft het niet zo ver te komen. En met 'op tijd' aangeven bedoel ik voordat je werkelijk in je gevoel geraakt wordt. Je moet zorgen dat er een marge zit tussen de grens en het moment dat je écht boos wordt. Dan kun je nl nog boos 'spelen' en heb je jezelf nog in de hand.
En nee, ik praat in deze nog niet uit ervaring als ouder, mijn kind is pas 3 maanden. Maar ik heb wel bijna 15 jaar ervaring in het onderwijs. In het begin had ik een grondig gezagsprobleem. De groep 7 die ik indertijd had liep finaal over mij heen, ik was een voetveeg. En ja, ik ben wel eens naar de gang gelopen omdat ik de neiging voelde opkomen om uit te halen. Sinds ik duidelijk, consequent en voorspelbaar ben in de klas, heb ik totaal geen ordeproblemen. Ik kan vanuit compassie en liefde met de kinderen omgaan en zelfs het grootste rotjong (die dus thuis onhandelbaar zou zijn en dagelijks de trp op geschopt wordt) is als was in mijn handen. Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar om duidelijk te maken dat ik het gevoel van onmacht heb kunnen ombuigen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 28 januari 2007 @ 22:39:33 #133
114177 Diaan73
pi_45774935
No offence Moonah, maar iemand uit groep 7 is toch wat anders dan een kind van 2,5 tot pakweg 4,5 jaar. En dan ook nog eens je eigen kind. Net wat ik zeg, elk kind is anders en sommige kinderen kunnen je echt het bloed onder de nagels halen.

Trouwens over die tik in de winkel: mijn oma vertelde van mijn oom die al de hele tijd strontvervelend was in de HEMA.. hield maar niet op. Op een gegeven moment heeft ze hem een tik gegeven en bemoeide een andere klant zich ermee. Nou dan moet je niet bij mijn oma zijn.. die vindt dat iemand anders zich daar niet mee hoeft te bemoeien, maar een caissiere die het allemaal had gezien, had gezegd: mevrouw ik heb respect voor u, wat een geduld, als dat mijn kind zou zijn, had het allang een tik gekregen.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het ogenschijnlijk misschien snel is, maar daar kan wel een heel verhaal aan vooraf zijn gegaan. Ik heb Twan ook weleens huilend/gillend in de winkel achtergelaten, ik kon werkelijk helemaal niets goed doen en hij kreeg zijn zin niet.. en iedereen keek me aan.... maar op dat moment interesseerde het me geen reet wat de mensen ervan vonden.

Hoe dan ook, het is en blijft moeilijk dat kinderen opvoeden. Helemaal als je zelf een slechte of vermoeide dag hebt, dan kun je gewoon minder hebben.
Make love, not war ☮
  zondag 28 januari 2007 @ 22:39:36 #134
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45774937
Ik merk het hier ook hoor. Ik moet gewoon eerder ingrijpen.
Maar ik heb last van het leuk en gezellig syndroom .
  zondag 28 januari 2007 @ 22:41:30 #135
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45775010
quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:39 schreef Leah het volgende:
Ik merk het hier ook hoor. Ik moet gewoon eerder ingrijpen.
Deze was voor Moonah
  † In Memoriam † zondag 28 januari 2007 @ 22:43:02 #136
81992 Githa
pi_45775068
Maar ik denk dat Moonah toch een punt heeft als ze zegt dat je heel veel dingen kunt voorkomen door eerder in te grijpen.
In de praktijk valt dat wel eens tegen, dat merk ik nu al, maar het is wel waar.
  zondag 28 januari 2007 @ 22:43:34 #137
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45775083
quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:39 schreef Diaan73 het volgende:
No offence Moonah, maar iemand uit groep 7 is toch wat anders dan een kind van 2,5 tot pakweg 4,5 jaar. En dan ook nog eens je eigen kind. Net wat ik zeg, elk kind is anders en sommige kinderen kunnen je echt het bloed onder de nagels halen.
/
Daar heb je ook wel gelijk in, dat een kind van 10 anders is dan een peuter. Die kinderen waren er zelfs op uit de juf doelbewust over de rooie te helpen. Hetgeen toen dus ook lukte.
Maar wat ik niet snap, juíst als het je eigen ind is.... Die ga je toch niet moedwillig pijn doen? Echt, ik kan daar met mijn pet niet bij. Maar wellicht piep ik anders over een jaar of twee....
Al kan ik me er werkelijk niets bij voorstellen.
  zondag 28 januari 2007 @ 22:44:57 #138
114177 Diaan73
pi_45775142
quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:43 schreef Githa het volgende:
Maar ik denk dat Moonah toch een punt heeft als ze zegt dat je heel veel dingen kunt voorkomen door eerder in te grijpen.
In de praktijk valt dat wel eens tegen, dat merk ik nu al, maar het is wel waar.
Het probleem met die heftige driftbuien is, dat je ze niet ziet aankomen. Ze zijn er ineens.... eerder ingrijpen lukt dan gewoonweg niet.
Make love, not war ☮
  zondag 28 januari 2007 @ 22:45:40 #139
11682 Moonah
Jolie femme
pi_45775185
quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:39 schreef Leah het volgende:

Begrijpelijk. Had ik ook. En dan is het ineens te laat.
  zondag 28 januari 2007 @ 22:49:39 #140
114177 Diaan73
pi_45775344
quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:43 schreef Moonah het volgende:

[..]

Daar heb je ook wel gelijk in, dat een kind van 10 anders is dan een peuter. Die kinderen waren er zelfs op uit de juf doelbewust over de rooie te helpen. Hetgeen toen dus ook lukte.
Maar wat ik niet snap, juíst als het je eigen ind is.... Die ga je toch niet moedwillig pijn doen? Echt, ik kan daar met mijn pet niet bij. Maar wellicht piep ik anders over een jaar of twee....
Al kan ik me er werkelijk niets bij voorstellen.
Het is echt niet moedwillig hoor in die zin dat ik denk, ik ga hem even lekker een tik over zn handen geven. Het is op het moment van een echte driftbui soms echt even nodig. Net wat ik al zei, als echt niets meer helpt, praten, op de gang enz. dan is dat het laatse wat je kunt doen/helpt. En natuurlijk toen Twan nog een baby was, heb ik ook gedacht: ik ga hem never nooit een tik geven. Maarre... ze kunnen je echt het bloed onder de nagels vandaan halen. Ik hoop ook dat Thies nooit van die buien zal krijgen en het ook niet nodig is.

Na zo'n driftbui was Twan trouwens vaak weer de liefheid zelve. En was ik weer helemaal verkocht en gingen we goedmaken en leuke dingen doen.
Make love, not war ☮
  † In Memoriam † zondag 28 januari 2007 @ 22:49:59 #141
81992 Githa
pi_45775353
Soms kan Jordy ook wel eens het bloed onder mijn nagels uit halen dan is hij flink bezig en gaat hij van de ene situatie naar de andere, dan voel ik mijn geduld opraken en dan leg ik hem ook wel eens gewoon op bed.
Even een (langere) time-out voor hem en voor mij.
Vaak is dat op momenten dat ik het druk heb, als er iets geregeld moet worden en Jordy juist aandacht wil. Hij gaat die dan op een negatieve manier zoeken.
Juist omdat ik het dan al zo druk heb kan ik minder hebben en dan raak je in een cirkeltje.

Ik moet me er soms wat meer van bewust worden dat het zo werkt en het hem vooraf uitleggen of hem even aan het 'werk' zetten, dan is dat probleem er helemaal niet.
pi_45775621
quote:
Op zondag 28 januari 2007 16:40 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

en wederom trek je conclusies die er niet zijn en die je niet eens kunt stellen
Dat is een conclussie die ik wel degenlijk kan trekken.
Ik stel dat als je 16 bent en zwanger wordt, ouders een weinig te kort geschoten zijn in opvoeding, respekt (voor jezelf) en voorlichting. Maar dat is mijn mening. 3 maanden je vriendje kennen en dan zwanger raken klinkt mij niet als geplanned in de oren.
Ik heb echter wel respekt voor hoe de moeder met het gevolg omgaat.

En zoals ik schreef vondy ik dit geen appart topic waard.

En nee een tik had dit niet opgelost, maar het heeft miz te maken met het de vrijheid blijheid manier van opvoeden. Door geen limieten te stellen wat kan werkt dat in later leven door.

Ik zat een maand of wat geleden een docu te kijken waar een moeder het normaal vond en zelfs verdeigde dat haar 14 jare dochter orale sex had met wiselende vriendjes. Al haar vriendinnetjes deden het immers ook en ze kon haar dochter niet achterhouden.
Nou je hoort mij niet zeggen dat de wereld zwart en verdorven is maar dit soort mensen maken het daar wel naar. En dat valt toch wel degenlijk onder opvoedkunde.

Als je dochter niet leert dat ze meer waard is dan dat en dat ze echt geen respekt gaat krijgen door pijpbeurten. En evenzeer je zoon niet leert dat het "vereisen" "peer-presurising" van een meisje in dat soort zaken alleen vals respekt verkrijgt van foute vrienden, en geen respekt toont tov van het meisje, ben je dom bezig.

[ Bericht 39% gewijzigd door desiredbard op 28-01-2007 23:10:03 ]
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_45776165
quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:57 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Ik stel dat als je 16 bent en zwanger wordt, ouders een weinig te kort geschoten zijn in opvoeding, respekt (voor jezelf) en voorlichting. Maar dat is mijn mening. 3 maanden je vriendje kennen en dan zwanger raken klinkt mij niet als geplanned in de oren.
Als ik, midden twintig met een goede baan, een huis en alles op orde ongeplanned zwanger kan raken in een prille relatie dan kan een tiener dat net zo goed. En dat had niets te doen met respect, voorlichting en opvoeding thank you very much
Ik begrijp je punt in je laatste alinea maar om dat meteen maar door te trekken naar dit meisje vind ik te ver gaan.
  † In Memoriam † zondag 28 januari 2007 @ 23:17:34 #144
43556 miss_dynastie
pi_45776252
quote:
Ik stel dat als je 16 bent en zwanger wordt, ouders een weinig te kort geschoten zijn in opvoeding, respekt (voor jezelf) en voorlichting.
Wat een volledige bullshit zeg... alsof je als ouder altijd kan voorkomen dat kinderen neuken. Of kan voorkomen dat een condoom scheurt. Of kan voorkomen dat je dochter de pil een keer vergeet. Alsjeblieft zeg
pi_45776822
OK Direkt doortrekken is mischien wat ver afgezien dat je studie, moeder in kwestie was student met 16 jaar, idd meteen stopt.

Nou nogmaals dat vind ik niet hendig, maar dat is persoonlijk. En vind 16 (en 22) te jong.
En er zijn zat 10ers (m/v) die vinden dat als ze niet aan sex doen er niet bijhoren, of het als vereiste zien. En idd een condoom kan altijd scheuren, maar dat hoor je ook te weten voordat je het gebruikt.

En nee je kunt het niet voorkomen, maar door op te voeden kun je de manier waarop de leeftijd wel beinvloeden. En idd deze 16 jarige vrouw en 22 man hebben vermoedelijk na twee maanden relatie een weloverwogenkeuze gemaakt een familie te beginnen.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_45776992
quote:
Zelfs wie de pil perfect gebruikt heeft een kans van 0,2% om zwanger te raken. Dan héb je je kind veilig aan de pil, het vriendje naar de dermatoloog gestuurd voor een soatest (geloof maar niet dat ze altijd aan condooms denken), je hebt ze voorgelicht en dan blijkt dat niks een volledige veiligheid biedt. Ja, niet neuken, maar dat krijg je er echt niet in en heeft echt niet zoveel met opvoeding te maken.

Hier geen vrijheid-blijheid opvoeding, maar streng in de zin van om 12 uur thuis op je 15e en nooit bij vriendjes slapen tot 17, 18 jaar, maar ik lag wél op mijn 15e met een vriendje in bed (na 8 maanden verkering), en had ondanks bescherming dus ook zeker zwanger kunnen raken. Ik had géén moeder die orale seks verdedigde, maar een die me op het hart drukte te wachten, zo lang mogelijk te wachten tot ik iemand vond met wie ik mijn leven wilde delen. En ik had géén vriendinnen die me "peer-presurden", mijn vrienden waren een jaar ouder en allemaal nog maagd op dat moment...

Je trekt echt ongelofelijk snel conclusies. En denken dat jij als ouder kunt bepalen wanneer je kind seks heeft, leidt in mijn ogen juist tot dit soort situaties: je kind zal je niet in vertrouwen nemen en niet aan jou komen vragen wat te doen bij die ene vergeten pil, waardoor het fouten zal maken die voorkomen hadden kunnen worden. Mijn ervaring is dat de meeste zwangere pubers bijv. geen morning after pil durven te halen uit angst dat hun ouders erachter komen. En dat vind ik pas écht erg...
  zondag 28 januari 2007 @ 23:43:31 #147
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_45777067
quote:
Op zondag 28 januari 2007 23:40 schreef innovative het volgende:
Mijn ervaring is dat de meeste zwangere pubers bijv. geen morning after pil durven te halen uit angst dat hun ouders erachter komen. En dat vind ik pas écht erg...
Die zijn tegenwoordig gewoon te koop bij DA en Etos, wat in mijn ogen de drempel om vroeg aan onveilige sex te gaan doen nog veel lager maakt...

"Heb jij condooms? Nee, jij? Nee ik ook niet, ach haal morgen dan maar even een mapje..." Of nog erger.. "Ik heb nog wel wat mapjes liggen...."

Maar das weer een heule andere discussie!
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  † In Memoriam † zondag 28 januari 2007 @ 23:51:23 #148
43556 miss_dynastie
pi_45777278
quote:
Op zondag 28 januari 2007 23:35 schreef desiredbard het volgende:
En idd een condoom kan altijd scheuren, maar dat hoor je ook te weten voordat je het gebruikt.
Ja, dat snap ik wel, maar ik snap even niet waar de ouders dan in tekort schieten.
  zondag 28 januari 2007 @ 23:53:10 #149
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45777338
quote:
Op zondag 28 januari 2007 23:40 schreef innovative het volgende:

Je trekt echt ongelofelijk snel conclusies. En denken dat jij als ouder kunt bepalen wanneer je kind wat dan ook doet!
'k vind het lullig om te zeggen, want er komt meestal weer een heftige discussie in OUD van, maar DesiredBard, ga nou eerst maar eens dat kind krijgen, wacht een paar jaar, en ga me dan eens vertellen welke principes je nog over hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Leah op 29-01-2007 00:00:16 ]
  zondag 28 januari 2007 @ 23:56:00 #150
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_45777410
Wat een zooitje maak je er weer van Leah
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')