abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 januari 2007 @ 20:55:19 #51
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_45736393
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 20:40 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat zal ie vast niet als peuter gedaan hebben

Maar even tussendoor, die RTL4 programma's ontstaan NIET van die enkele tik op een dikke luierkont hoor, daar is structureel iets mis gegaan.
Hij was 6 of 7 denk ik , hij zat iig achterop de fiets weet ik nog
  Admin zaterdag 27 januari 2007 @ 22:27:33 #52
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_45739416
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 20:55 schreef Bep het volgende:

[..]

Hij was 6 of 7 denk ik , hij zat iig achterop de fiets weet ik nog
Ik dacht 16 of 17
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_45740294
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 10:05 schreef m@x het volgende:

[..]

Dit doet het op mij een beetje overkomen alsof iedereen die niet direct tig opvoedkundige boeken erop naslaat alvorens hij of zij aan de gang gaat maar een beetje egoistisch doet waar ie zin in heeft. Ik beschouw mezelf als een DO (als het dan persee een naam moet hebben ) maar zie dit niet als een negatief iets. Ik vraag me alleen af waarom het opeens zo fout is om dingen te doen, gewoon omdat dat vroeger ook altijd op die manier gebeurde. En wat is er mis met gewoon iets doen omdat het leuk is zonder dat er een ingewikkelde theorie aan hangt of dat er een leermoment aan vastzit.
Helemaal mee eens.
We zijn allemaal best wel in onze 10-er tijd op onze ouders afgeknapt....
En niet dat ik het ooit toe zal geven.... verkeerd hebben ze het echter niet gedaan.

Recentelijk twee reunies gedaan en als ik zie wat er van de meeste AP vs DO klasgenootjes terechtgekomen is. Nog afgezien van een neef van mij die via AP opgevoed is.
Sorry hoor, maar zoals eerder gezegd. Een pak voor de broek, een draai om de oren en een warschuwende tik op de vingers..... van die koters zit er toch geen een wegens moord opgesloten, en je bent er dus echt geen Ted Bundytjes mee aan het grootbrengen.

Even op een totaal andere boeg, hoe geweldig leuk het ook is om een enorm intelligent kind te hebben.
Ben ik de enige die zich verbaasd over dat "kindertijd" gereutel maar ondertussen wel je kind van twee leren lezen via allerlei computer speeltjes.
Is een partijtje knikkeren en met dinky toys spelen niet veel gezonder?
Niet dat ik ons kind zometeen niet zal stimuleren....maar ik vind het zo'n tegenstrijdigheid
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_45740327
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 20:24 schreef N.icka het volgende:

[..]

Soms niet

Wat heb je toch tegen die tik , denk je soms dat een kind daar een jeugdtrauma aan oploopt?
Wanneer niet dan?
Noem eens een vb waarin andere methoden falen en alleen een tik zou werken....

Wat is er tegen de tik, hoe wil je met een strak gezicht tegen je kind zeggen dat geweld gebruiken niet ok is als je het zelf doet?
Om maar 1 ding te noemen.
Maar bij jou is het dus ook ok als je je partner zo af en toe eens slaat, want he wat is er mis met met je handjes te praten soms, soms luistert je partner gewoon niet naar je, doet je partner stom, geef je toch gewoon een tik?

Daarop zal je waarschijnlijk zeggen ja maar dat is onzin, volwassen mensen in een relatie horen elkaar niet te slaan, nou waarom je kind dan wel?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_45741302
Er wordt gesproken over 'een tik vanwege het schrikeffect'.
Als je een kind wil laten schrikken kun je toch ook gewoon "BOE!" zeggen..
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zaterdag 27 januari 2007 @ 23:35:35 #56
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45741926
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 23:22 schreef Moonah het volgende:
Er wordt gesproken over 'een tik vanwege het schrikeffect'.
Als je een kind wil laten schrikken kun je toch ook gewoon "BOE!" zeggen..
sterk
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_45742021
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 23:00 schreef erodome het volgende:

[..]

Wanneer niet dan?
Noem eens een vb waarin andere methoden falen en alleen een tik zou werken....
Al eerder aangehaald: Het lidteken op mijn borst tenbgevolge van een kop kokendhete koffie.
Naa 30 keer waarschuwen luisterde ik nog niet.
Die tik had ik wel gehad als er geen familie was geweest.
pi_45743256
ik kan me de drie keer dat mijn moeder mij een tik uit wanhoop gaf nog zo goed voor de geest halen dat ik me zelf heilig heb voorgenomen zoiets nooit bij mijn dochter te doen.
Overigens kan ik me de tik uit wanhoop ergens wel voorstellen hoor. Althans, ik begrijp uit welk gevoel zoiets gebeurt en ook dat het vaak net zo veel indruk maakt op de ouder dan op het kind.
Maar dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur en een tik met voorbedachte rade vind ik zonder te overdrijven echt compleet gestoord.
Ik wil mijn kind geen voorbeeld van geweld geven en ik wil niet de strijd aangaan als blijkbaar die tik niet werkt. Want wat is dan de volgende stap? Harder meppen?

[ Bericht 0% gewijzigd door owlet op 28-01-2007 00:15:11 ]
  zondag 28 januari 2007 @ 00:08:31 #59
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45743647
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 23:37 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Al eerder aangehaald: Het lidteken op mijn borst tenbgevolge van een kop kokendhete koffie.
Naa 30 keer waarschuwen luisterde ik nog niet.
Die tik had ik wel gehad als er geen familie was geweest.
normaal gaven ze wel die tik dan?

zo ja dan is het gewoon niet handig van je ouders en weten ze dan ergens dat die tik niet hoort , en gebrek aan juiste know how over andere oplossingen.

zo nee , waarom hebben ze je niet bij die thee pot weg gehaald?

bedoel ik vind het verschrikkelijk, maar dit zijn ongelukjes die simpelweg kunnen gebeuren, hoe verschrikkelijk ook.. daar heeft een tik geen invloed op..
pi_45743918
Nee eerder zeikerige AP familieleden en geen zin in de discussie.....
Ik was al 20 keer gewaarschuwd voor die pot thee, je deelt ook niet zo maar een tik uit.

En natuurlijk die ongelukjes kunnen gebeuren.....en zijn niet altijd te voorkomen ....
Maar een tik had een kind wel op een minder pijnlijke en blijvende manier doen realiseren dat niet luisteren "naar doen" gevolgen heeft.

Normaals je stompt niet en je gaat ook niet met je broekriem tekeer....

Maar bijv op de creche geleerd taalgberuik tegen je ouders gebruiken komt je wel degelijk op een pak voor je broek te staan...... althans in dit huishouden.

Vind programa's als supernanny leuk om te kijken, maar er zijn effectievere manieren om slaan spugen en schelden (op een manier waarvan een dokwerker tot in zijn nek zou blozen) van een dreumes aan te pakken.

zondag 28 januari 2007 @ 00:20:38 #61
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_45744067
Op papier en in theorie klinken dingen altijd zo mooi maar in de praktijk loopt het soms net even anders. Ik heb vandaag Kai een tik op zijn vingers gegeven. Puur om hem te laten schrikken aangezien meneer op het snoer van de stofzuiger zat te knagen terwijl de stekker in het stopcontact zat en zonder het door te hebben doorging met stofzuigen. Ik kreeg zijn kaken met geen mogelijkheid los en zag dit als de snelste manier om hem uit een gevaarlijke situatie te halen. Geloof me, boe roepen werkt bij een koppige peuter niet altijd

Begrijp me overigens niet verkeerd hoor, ik ben absoluut geen voorstander van de pedagogische tik of wat voor soort tik dan ook.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  zondag 28 januari 2007 @ 00:26:41 #62
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45744269
quote:
Op zondag 28 januari 2007 00:16 schreef desiredbard het volgende:
Nee eerder zeikerige AP familieleden en geen zin in de discussie.....
Ik was al 20 keer gewaarschuwd voor die pot thee, je deelt ook niet zo maar een tik uit.
Dan is het een inschattingsfout, verkeerde manier van handelen van je ouders geweest.. dat staat los van het nut van een tik..
quote:
Maar bijv op de creche geleerd taalgberuik tegen je ouders gebruiken komt je wel degelijk op een pak voor je broek te staan...... althans in dit huishouden.
Taalgebruik = dus gelijk aan een tik? wat dacht je van uitleggen waarom dat niet mag?
quote:
Vind programa's als supernanny leuk om te kijken, maar er zijn effectievere manieren om slaan spugen en schelden (op een manier waarvan een dokwerker tot in zijn nek zou blozen) van een dreumes aan te pakken.
Zoals wat? een tik?
  zondag 28 januari 2007 @ 00:28:15 #63
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45744320
quote:
Op zondag 28 januari 2007 00:20 schreef m@x het volgende:
Op papier en in theorie klinken dingen altijd zo mooi maar in de praktijk loopt het soms net even anders. Ik heb vandaag Kai een tik op zijn vingers gegeven. Puur om hem te laten schrikken aangezien meneer op het snoer van de stofzuiger zat te knagen terwijl de stekker in het stopcontact zat en zonder het door te hebben doorging met stofzuigen. Ik kreeg zijn kaken met geen mogelijkheid los en zag dit als de snelste manier om hem uit een gevaarlijke situatie te halen. Geloof me, boe roepen werkt bij een koppige peuter niet altijd

Begrijp me overigens niet verkeerd hoor, ik ben absoluut geen voorstander van de pedagogische tik of wat voor soort tik dan ook.
Dan doe je zoiets omdat het echt even noodzaak is.. dat als je op andere manier hem al geprobeert hebt te corrigeren
en dat niet efefctief was, maar je wel genoodzaakt was snel te handelen ten behoeve van Kai
pi_45745189
quote:
Op zondag 28 januari 2007 00:26 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Dan is het een inschattingsfout, verkeerde manier van handelen van je ouders geweest.. dat staat los van het nut van een tik..
Dat mag jij vinden dat vind ik niet. Ik had nu een lidteken minder gehad.
Mijn AP opgevoede neefje is toen hij een jaar of twaalf was ook uitgelegt op pedagogisch verantwoorde manier dat geld uit zijn moeders portmonaie jatten verkeerd is.
Momenteel geniet hij huisvesting van jouw belastinggeld
Ben er van overtuigt dat een pak voor zijn broek het beter gedaan had.
quote:
Taalgebruik = dus gelijk aan een tik? wat dacht je van uitleggen waarom dat niet mag?
Nee eerst waarschuwen.... blijven doen : pak voor je broek
quote:
Zoals wat? een tik?
Typ ik hier ASCII of in een chinese charecter set?
Ja een tik,
Je laat je door een 3 jarige niet verotschelden en slaan.
Beter een tik op 3 jarige leeftijd dan op hun 16 de verkeerde/goede tegenkomen die dat wel doet. met terugwerkende kracht en rente
  zondag 28 januari 2007 @ 01:12:24 #65
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45745621
quote:
Op zondag 28 januari 2007 00:55 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Dat mag jij vinden dat vind ik niet. Ik had nu een lidteken minder gehad.
Mijn AP opgevoede neefje is toen hij een jaar of twaalf was ook uitgelegt op pedagogisch verantwoorde manier dat geld uit zijn moeders portmonaie jatten verkeerd is.
Momenteel geniet hij huisvesting van jouw belastinggeld
Ben er van overtuigt dat een pak voor zijn broek het beter gedaan had.
[..]
Nee eerst waarschuwen.... blijven doen : pak voor je broek
[..]

Typ ik hier ASCII of in een chinese charecter set?
Ja een tik,
Je laat je door een 3 jarige niet verotschelden en slaan.
Beter een tik op 3 jarige leeftijd dan op hun 16 de verkeerde/goede tegenkomen die dat wel doet. met terugwerkende kracht en rente
je trekt conclusies die er niet zijn, als hij op een andere manier opgevoed was was hij misschien wel precies hetzelfde geweest, dat weet je neit en kun je dus niet zo stellen.

dus wie niet horen wil moet maar voelen?

en uiteraard hoef je je niet verrot te laten schelden, maar een tik voorkomt dat toch niet? .. dat mijn beste vriend heet opvoeding/opgroeien en ontdekken, een kind van 3 weet niet wat die zegt..

Waarom maakt JUIST die tik dan het verschil? wat maakt het beter dan alle andere methodes als praten/uit de situatie halen/strafstoel etc.. ?
En ditmaal zonder conclusies te maken die jij vind gaarne
pi_45746101
IDD wie niet horen wil moet maar voelen...
Of het een kop koffie is of een tik, is de keuze van de ouders

En mijn neef is niet het enige voorbeeld,
aver het algemeen zie ik toch dat de mensen die wat strikter opgevoed zijn beter terecht gekomen zijn stabieler zijn dan zij die nat niet zo zijn.

En nogmaals corrigeert niet direct fysiek, maar als 20+ of 100x verbal niet werkt....

Dan krijg je dus zon groepje 16 jarigen die tegen een volwassenen jijen en jouwen en een grote bek en een dreigende houding aannemen nadat ze proberen een kat op te blazen....
Dan neem ik gaarne de opvoediong over....

En 16 jaar misgelopen tikken komt dan met terugwerkende kracht, na nogmaalks twee maal proberen te redeneren, op een directe dreun op je oog uit.

Was deze puber, respekt voor beesten, vuurwerkwetgeving en ouderen bijgebracht had hij de kerstdagen met zicht uit beide ogen kunnen doorbrengen.
Niet dat ik/wij nooit een rotje te vroeg afstak(en), maar als je betrapt werd dan ging je pleiite en luisterde je.

Nope ik weet wat dat betreft hoe ik mijn kind zal opvoeden.
  zondag 28 januari 2007 @ 01:27:38 #67
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45746118
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 23:58 schreef owlet het volgende:
ik kan me de drie keer dat mijn moeder mij een tik uit wanhoop gaf nog zo goed voor de geest halen dat ik me zelf heilig heb voorgenomen zoiets nooit bij mijn dochter te doen.
Overigens kan ik me de tik uit wanhoop ergens wel voorstellen hoor. Althans, ik begrijp uit welk gevoel zoiets gebeurt en ook dat het vaak net zo veel indruk maakt op de ouder dan op het kind.
Maar dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur en een tik met voorbedachte rade vind ik zonder te overdrijven echt compleet gestoord.
Ik wil mijn kind geen voorbeeld van geweld geven en ik wil niet de strijd aangaan als blijkbaar die tik niet werkt. Want wat is dan de volgende stap? Harder meppen?
Ik kan me ook nog wel een paar keer herinneren (oa toen ik een jaar of 12 was) en ik heb nou juist weer het gevoel dat het geheel en al terecht was. Mijn zus en ik hadden dan ruzie of liepen zo te etteren dat we echt het bloed onder de nagels van mijn ouders vandaan haalden.
Ik weet dat we toen echt heeeeeeel vervelend moeten zijn geweest anders had ze het hiet gedaan en heb daar verder ook geen trauma's of wat dan ook aan over gehouden.

Of ik mijn kind tzt een tik op het luierkontje zal geven of niet weet ik niet, maar het is iig niet zo dat ik daar heel stellig tegen ben vanwege mijn eigen ervaringen. Daar gaan echt andere overwegingen bij komen maar ik kan daar nu echt niks over zeggen.
pi_45746169
OK Evenstar ik ben nu overtuigd.
Kan niet goed aflopen als je kind slaat.... ze worden MOD op FOK!
  zondag 28 januari 2007 @ 01:29:32 #69
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45746182

Zou dat het zijn?
  zondag 28 januari 2007 @ 01:40:06 #70
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45746534

desirebard jij jouw mening ik de mijne, alleen jammer dat je conclusies trekt zonder feiten..

Ik heb geen tik gehad, nooit.. ben ik nu slecht dan
pi_45746878
Een corrigerende tik moet naar mijn smaak kunnen, en is helemaal niet tot op het bot bedoeld om pijn te doen. Het is uit liefde dat dat gedaan wordt... zodat een kind die fout niet nog eens maakt, waarbij het zelfs het leven zou kunnen verliezen bijvoorbeeld...

Een corrigerende tik heeft op een jong kind vooral het effect dat het kind weet dat er een consequentie hangt aan een bepaalde niet gewenste gedraging, die met lik op stuk "beleid" meteen gecorrigeerd dient te worden.

Als een kind na afkeurend aandringen van een ouder tóch iets wil pakken, is een kleine pets op de hand gewoon het sein dat het op dat moment "uit" is en dat het kind moet luisteren. Daar zie ik alleen iets opvoedends in,en zie het ook als hiërarchische correctie dat de ouder de baas is. Zeggen van "jantje niet meer doen hoor" helpt echt niet altijd. Kind gaat dan gewoon door...

Daarnaast vind ik dat mensen toch best wel dicht bij dieren staan als ze zoiets doen... en dat vind ik helemaal niet negatief. Als een jong dier iets fout doet, te ver weg loopt of zo, dan wil moeder-dier ook wel eens een corrigerende knauw geven... Kom svp niet met het argument dat we geen dieren zijn... zo verheven zijn wij mensen echt niet.

Ik heb als jong kind vrij veel uitgevroten, en ja ik heb ook wel eens een tik gehad, of een pak voor de broek... en ja, ik zal het best verdiend hebben... en nee natuurlijk was dat geen dagelijkse praktijk...
Haat ik nu mijn ouders... nee hoor... ik vind dat het moet kunnen... er is een verschil tussen corrigerende tikken en een pak voor de broek enerzijds en een kind het lamlazarus bont en blauw slaan anderzijds.

Waar dan die grens ligt... ieder heeft zo zijn grens... sommigen gruwen al bij het idee hun kind te moeten straffen door ze beet te pakken... of een corrigerende tik te geven... Tjsa tegen die overcorrectheid kan ik dan weer niet... en al helemaal als die groep mensen aangeven dat ze een corrigerende tik meteen mishandeling vinden... die mensen mogen van mij dan wel eens gecorrigeerd worden...
Ben je van mening dat een corrigerende tik niet hoeft... mij best... doe jij het anders... maar laat mij mijn kind opvoeden zoals ik denk hoe dat het beste is...
pi_45746904
Dat zeg ik niet evenstar
Maar het feit dat AP perfecte mensjes oplevert is net zo waar als dat OD Ted Bundytjes aflevert.

Maar even terugkomend op mijn eerste post in dit topic:

Even op een totaal andere boeg, hoe geweldig leuk het ook is om een enorm intelligent kind te hebben.
Ben ik de enige die zich verbaasd over dat "kindertijd" gereutel maar ondertussen wel je kind van twee leren lezen via allerlei computer speeltjes.
Niet dat ik ons kind zometeen niet zal stimuleren....maar ik vind het zo'n tegenstrijdigheid
  zondag 28 januari 2007 @ 01:55:25 #73
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45747012
quote:
Op zondag 28 januari 2007 01:51 schreef desiredbard het volgende:
Dat zeg ik niet evenstar
Maar het feit dat AP perfecte mensjes oplevert is net zo waar als dat OD Ted Bundytjes aflevert.

Maar even terugkomend op mijn eerste post in dit topic:

niemand beweerd dat AP de beste methode is..

wat betreft speelgoed..

wij zelf zijn wel blij met speelgoed dat een educatief randje heeft.
maar zo verft ze zelf, laat ik haar zelf dingen uitzoeken wat in die zin educatief is.
En sommige dingen zijn gewoon omdat zij de geluidjes e.d. leuk vind.
Je ziet wel vaak dat kinderne meer tv kijken achter de PC zitten, ik zelf vind buiten spelen erg belangrijk, maar snap ook wel dat dit in de huidge maatschappij lastiger is.
pi_45747480
Net als een "leugentje om bestwil" iemand niet tot een pathologisch leugenaar maakt, maakt een pedagogische tik op billen of vingers iemand ook niet tot een notoire kindermishandelaar.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zondag 28 januari 2007 @ 07:51:10 #75
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_45749764
quote:
Op zondag 28 januari 2007 00:28 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Dan doe je zoiets omdat het echt even noodzaak is.. dat als je op andere manier hem al geprobeert hebt te corrigeren
en dat niet efefctief was, maar je wel genoodzaakt was snel te handelen ten behoeve van Kai
Maar als het in die situatie dus kennelijk wel mag waar ligt dan de grens?

Dat is ook een beetje wat ik met mijn voorbeeld aan wil geven. Je kan zo overtuigd zijn van bepaalde dingen maar als je in die situatie wordt geplaatst kan je wel eens heel anders reageren. Nogmaals, ook ik ben niet van plan om mijn kind te corrigeren of straffen door middel van een tik maar je kan van tevoren niet zeggen dat je het nooit zal doen. Je kan er naar streven maar of het je lukt weet je niet zeker.

Ik was overigens net zo'n etter als BE en heb tijdens mijn puberteit een aantal keer zo het bloed onder de nagels van mijn ouders vandaan gehaald dat ik ook een tik kreeg. Ik ben er niet slechter van geworden en kan ze, er nu op terugkijkend, ook alleen maar gelijk geven want ik was gewoon een kreng van een puber. Maakt het feit dat ik af en toe een tik kreeg mij een gefrustreerd of getraumatiseerd mens? Nee, net zoals het feit dat jij er nooit eentje kreeg jou ook niet per definitie een gelukkiger mens maakt.

Wat betreft het speelgoed (want ik geloof dat Desired Bard het er graag over wil hebben ) vind ik dat je wel een beetje met je tijd mee moet gaan. Knikkers en Dinky Toys zijn nog steeds heel leuk maar tegenwoordig zijn er inderdaad ook computerspelletjes (al dan niet educatief) voor die kleintjes. Waarom zou je ze daar ook niet mee laten spelen? Het wordt een ander verhaal wanneer een kind de hele dag alleen maar zit te computeren of voor de televisie zit. Wat mij betreft hoeft het speelgoed van mijn kind niet alleen maar educatief te zijn. Speelgoed gewoon voor de leuk is ook prima.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')