quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 02:57 schreef dr.dunno het volgende:[..]
amusant verhaal, maar de wetenschappelijke feiten liggen helaas anders dan de uitzonderingsgevallen waar jij hoop uit put.
en ik zou daar toch eigenlijk wel het vereiste inzicht in moeten hebben, denk je niet?
![]()
Mischien moet jij net als ik de afgelopen 10 jaar de onderzoeken eens lezen inplaats van alleen de headlines.
Mischien zou je er dan ook achterkomen dat de meeste "onderzoeken" naar roken betaald worden door de fabrikanten van onder andere nicotine kouwgom en andere "stoppen met roken" middelen.
En dan zou je mischien ook zien dat het een miljarden buisness is om mensen te laten stoppen met roken (maar ondertussen verslaafd te laten raken aan de nicotine kouwgom).
Helaas, het gaat niet om uitzonderingsgevallen die ik aanhaal.
De WHO heeft een 11 jarig, als ik me even voor de geest kan halen, onderzoek gedaan in 15 landen naar de efecten van meeroken, de conclusie hieruit was dus: Geen nadelige effecten door meeroken.
Die conclussie schokte de WHO zoveel dat het voor 5 jaar onder het tapijt werdt geschoven en stom toevalig door een reporter boven water werdt gehaald.
En zoals ik al zei, roken is slecht, dat geef ik voor de volle 100% toe, maar niet zo slecht als wordt voorgedaan als de gezondheids fanaticie.
Wat de meeste mensen lezen zijn de headlines van kranten, en alles "pro roken" wordt angstvallig uit de media gehouden.
Zelfs medische tijschriften als de BMJ (British Medical Journal) maken zich schuldig aan valsheid in geschrifte door anti rook onderzoeken te publiceren en negatieve reacties te verwijderen.
Meest duidelijke voorbeeld hierin is "het Helena Mirakel", Waarin Dr. Stanton Glantz (gesubsidieerd door de fabrikant van nicotirette), in het stadje Helena in de VS. in 6 maanden tijd een vermindering in van 80% aan hartklachten constateerde na het invoeren van een rookverbod in de horeca.
Die 80% werdt na kritiek steeds verder omlaag bijgesteld om het geloofwaardiger te maken.
Het BMJ heeft de eerste 'editie' online verwijdert nadat er teveel geklaagd werdt over de onderzoeks methoden, omdat het onmogelijk is dat er een reductie is van 80% alleen omdat er een verbod op roken in de horeca kwam.
De editie die nu op het BMJ online staat looft het onderzoek alleen maar, alle kritiek wordt verwijdert.
En Dr. Stanton Glantz heeft meer van dat soort onzinigge onderzoeken gedaan, die allen voor waar aangenomen worden, ongeacht de onderzoeks methoden.
Zover reikt de anti rook mafia.
Of het onderzoek van (ben naam ff kwijt) van die brit die uitvondt dat in de jaren 40/45 meer rokers strierven dan ooit tevoren -_- allen door roken natuurlijk....
Come on... en dat onderzoek wordt nog serieus aangenomen ook.
Of zowiezo, de meeste anti rookonderzoeken zijn Meta onderzoeken, wat betekent dat ze de resultaten van een x aantal onderzoeken pakken en daaruit een gemiddelde/conclussie trekken.
Die onderzoeken zijn per definitie onbetrouwbaar omdat je nooit weet welke onderzoeken ze hebben gebruikt..
Of het RR (Relatief risico) opschroeven zodat er uit het onderzoek komt dat roken schadelijk is.
Of zeggen "onze muizen krijgen longkanker na het toedienen van sigaretten rook" (maar ff nalaten te vertellen dat het om sigarettenrook gaat wat gelijk staat aan een paar honderd duizend stuks per kubieke meter)
Inplaats dat mensen allen de headline van kranten lezen, moeten ze wat meer onderzoek doen, en niet alleen naar de site van CAN of STIVORO surfen maar ook naar Forces of andere pro, of neutrale sites (junkscience zijn goede neutrale)
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante