zucht... heb je dat ook nog es..quote:Op zondag 28 januari 2007 22:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet mee eens agie, Alevetiesme vindt haar oorsprong wel degelijk in de Shietische Islam terug:
[..]
Je hebt namelijk Alevieten en Alewieten
Die twee zijn dezelfde, wikipedia zit ernaast.quote:Op zondag 28 januari 2007 22:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet mee eens agie, Alevetiesme vindt haar oorsprong wel degelijk in de Shietische Islam terug:
[..]
Je hebt namelijk Alevieten en Alewieten
Hm, ik hou me niet zo bezig met levensbeschouwing.quote:Op zondag 28 januari 2007 22:09 schreef Burakius het volgende:
[..]
dude ben jij een moslim.. je verwoord het beter dand at ik het zou kunnen hahaha..
Nee hoor, je hebt in Syrie niet echt een Haci Bektash aanhang, zij distantiëren zich er vanquote:Op zondag 28 januari 2007 22:12 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
[..]
Die twee zijn dezelfde, wikipedia zit ernaast.
quote:Arabic language word usually translated as "abrogation" and alternately appearing as the phrase al-nāsikh wal-mansūkh ("the abrogating and abrogated [verses]"), is a technical term for a major genre of Islamic legal exegesis directed at the problem of seemingly contradictory material within or between the twin bases of Islamic holy law: the Qur'ān and the Prophetic Sunna. In its application, naskh typically involves the replacement (ibdāl) of an earlier verse/tradition (and thus its embodied ruling) with a chronologically successive one. The complete suppression (ibtāl) of a regulation so that not even its wording remains is recognized as well, though only in the case of the Qur'ān.
Dan is dat misschien het verschil, dat de Syriërs met Bektas niets van doen zeggen te hebben. Maar wikipedia claimt dat de stroming in Turkijke waartoe wel Bektas behoorde, afstamt van de Shi'ieten. Mijn bron echter, een Turkse Aleviet/Bektasi, heeft me uitgelegd dat zij pantheïsten zijn waarvan een deel in de loop van de jaren zichzelf is gaan voordoen als moslims om vervolging te voorkomen.quote:Op zondag 28 januari 2007 22:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee hoor, je hebt in Syrie niet echt een Haci Bektash aanhang, zij distantiëren zich er van
Naskh=
[..]
Beiden stammen af van Shieisme in principe alleen over de jaren heen is er heel wat verschillen bij gekomen en is er meer afstand genomen van de Shia of Islam, voor meer leesvoer en verschillen erover:quote:Op zondag 28 januari 2007 22:16 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
[..]
Dan is dat misschien het verschil, dat de Syriërs met Bektas niets van doen zeggen te hebben. Maar wikipedia claimt dat de stroming in Turkijke waartoe wel Bektas behoorde, afstamt van de Shi'ieten. Mijn bron echter, een Turkse Aleviet/Bektasi, heeft me uitgelegd dat zij pantheïsten waarvan een deel in de loop van de jaren zichzelf is gaan voordoen als moslims om vervolging te voorkomen.
Text op Wikipedia wordt door verschillende bronnen en referenties onderbouwt als jij nu een enkele verwijzing hebt naar iets anders dan een kennis van je kan ik er ook meer meequote:Op zondag 28 januari 2007 22:27 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
Nee, wikipedia zit ernaast.
Ik ontken niet dat pantheïsme in Turkije is begonnen, ik heb het over de verschillende soorten van Alevieten, zo heb ik ook wel een aantal Alevietische vrienden, een van Turks komaf, hij gelooft ook in een soort van Karma, dat als je goed leeft dat je het goed zult krijgen etc, hij draagt een zwaard van Ali als ketting/tatoo, maar als je dan vraagt ben je moslim? antwoord hij nee, maar als je dan zegt dat Ali r.a. een moslim is dan weet hij niet echt meer iets te zeggen. Maar aan de andere kant heb ik ook een alevitische kennis uit Syrie, die ook een alewiet is en Ali boven de profeet vzmh zet, hij gelooft in Allah zoals ik dat geloof, hij erkent Mohammed als profeet met note als: "Djiebriel a.s. daalde neer op Aarde om de boodschap van God aan Ali te openbaren, maar toen hij Ali niet kon vinden is Djiebriel a.s maar naar Mohammed s.a.s gegaan", verder bidt hij gewoon, vast hij gewoon en reciteert de koran... Vanuit mijn optiek (soenitisch) is zijn overtuiging zeer fout, alsof een Aartsengel als Djiebriel kan falen in het uitvoeren van een opdracht van God, maar ik durf hem zeker geen Kafir te noemen.quote:Het pantheïsme zoals we dat terugvinden bij de Alevieten heeft zijn oorsprong in Anatolië. Zij geloven in het goede en het slechte in de mens en dat zij daarvoor in dit leven worden beoordeeld, zonder straf in het graf, paradijs en hel. Deze levensbeschouwing bestond al voor de komst van Mohammed. Wel zijn erin zaken overgenomen die voor een leek Islamitisch zouden kunnen lijken (terwijl Islam van de aanbidding en verering van Ali natuurlijk vrij is). Dus Shi'ietische invloeden en het feit dat om vervolging en andere minderwaardige behandeling te voorkomen zij zich als moslims uitgaven, leiden nu tot de verwarring.
Die moet je ook zeker geen ongelovige noemen, als je Islam je lief isquote:Op zondag 28 januari 2007 22:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Text op Wikipedia wordt door verschillende bronnen en referenties onderbouwt als jij nu een enkele verwijzing hebt naar iets anders dan een kennis van je kan ik er ook meer mee![]()
[..]
Ik ontken niet dat pantheïsme in Turkije is begonnen, ik heb het over de verschillende soorten van Alevieten, zo heb ik ook wel een aantal Alevietische vrienden, een van Turks komaf, hij gelooft ook in een soort van Karma, dat als je goed leeft dat je het goed zult krijgen etc, hij een zwaard van Ali draagt als ketting/tatoo, maar als je dan vraagt ben je moslim? antwoord hij nee, maar als je dan zegt dat Ali r.a. een moslim is dan weet hij niet echt meer iets te zeggen. Maar aan de andere kant heb ik ook een alevitische kennis uit Syrie, die ook een alewiet is en Ali boven de profeet vzmh, hij geloof in Allah zoals ik dat geloof, hij erkent Mohammed als profeet met note als: "Djiebriel a.s. daalde neer op Aarde om de boodschap van God aan Ali te openbaren, maar toen hij Allah niet kon vinden is Djiebriel a.s maar naar Mohammed s.a.s gegaan, verder bidt hij gewoon, vast hij gewoon en reciteert de koran... Vanuit mijn optiek (soenitisch) is zijn overtuiging zeer fout, alsof een Aartsengel als Djiebriel kan falen in het uitvoeren van een opdracht van God, maar ik durf hem zeker geen Kafir te noemen.
Zo werd ook vroege Christendom als een Joods sekte gezien hé, Judaisme en Christendom verschillen op veel punten, denk aan het verwerpen van Isa a.s. als messias, het wel eten van varkensvlees etc, ik denk eerder omdat ze in zelfde regio leefden Christendom ook in de algemene ontwikkeling veel van het Judaisme heeft overgenomen, zo kan het ook zijn met Alevietisme denk ik, reden waarom huidige Alevietisme verschilt van de Islam is omdat De Soenitische Islam ze eeuwen lang vervolgde, dat men opzettelijk verschillen is gaan toepassen, aan andere kant, waarom heeft Islam zoveel overeenkomsten met Alevietisme, denk aan gastvrijheid, respect voor ouderen, huwelijkstradities enzo, omdat het regionaal-cultureel verbonden is.quote:Op zondag 28 januari 2007 22:32 schreef Burakius het volgende:
Ik denk dat Trigger gelijk heeft hoor. Ze zijn ook weer niet zoooooooooo on-islamitisch..
ze hebben teveel Islam in hun geloof om te zeggen dat ze pantheïsten zijn... maar ook weer te weinig wat MIJ betreft..
Inderdaad, ik ben even betreffende hadith in Buchari kwijt, maar was het niet zoiets als "De moslim die een ander van ongeloof uitmaakt stapt zelf uit geloof"?quote:Op zondag 28 januari 2007 22:40 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
[..]
Die moet je ook zeker geen ongelovige noemen, als je Islam je lief is
Volgens mij is in de Islamitische optiek Jezus ook alleen gezonden naar de kinderen van Israël... Een deel van hen accepteerde en zijn is Christen gaan heten. Maar Jezus riep volgens de Islam op tot het Oude Testament, de pure Joodse leer, waaraan veranderingen waren aangebracht. Het Nieuwe Testament is na de dood van Jezus geschreven, en zijn leer is pas na zijn dood aan niet Joden verspreid.quote:Op zondag 28 januari 2007 22:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zo werd ook vroege Christendom als een Joods sekte gezien hé, Judaisme en Christendom verschillen op veel punten, denk aan het verwerpen van Isa a.s. als messias, het wel eten van varkensvlees etc, ik denk eerder omdat ze in zelfde regio leefden Christendom ook in de algemene ontwikkeling veel van het Judaisme heeft overgenomen, zo kan het ook zijn met Alevietisme denk ik, reden waarom huidige Alevietisme verschilt van de Islam is omdat De Soenitische Islam ze eeuwen lang vervolgde, dat men opzettelijk verschillen is gaan toepassen, aan andere kant, waarom heeft Islam zoveel overeenkomsten met Alevietisme, denk aan gastvrijheid, respect voor ouderen, huwelijkstradities enzo, omdat het regionaal-cultureel verbonden is.![]()
Ik ken die precieze woorden niet vriend, maar ken wel de regelquote:Op zondag 28 januari 2007 22:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Inderdaad, ik ben even betreffende hadith in Buchari kwijt, maar was het niet zoiets als "De moslim die een ander van ongeloof uitmaakt stapt zelf uit geloof"?
Jup, maar ik bedoel juist de veranderingen die de Joden er in hebben gemaakt, die weer door Constantijn etc weer is herschreven naar eigen smaak en belang, ongetwijfeld speelde daar een regionaal-cultureel rol in, ik geloof niet dat het Christendom zo groot zou zijn geworden als de Romeinen niet namen als staatsgodsdienst en ik denk niet dat ik hoef uit te leggen hoe vaak en op welke manieren Christendom als speeltje werd gebruikt voor eigen belang.quote:Op zondag 28 januari 2007 22:47 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
[..]
Volgens mij is in de Islamitische optiek Jezus ook alleen gezonden naar de kinderen van Israël... Een deel van hen accepteerde en zijn is Christen gaan heten. Maar Jezus riep volgens de Islam op tot het Oude Testament, de pure Joodse leer, waaraan veranderingen waren aangebracht. Het Nieuwe Testament is na de dood van Jezus geschreven, en zijn leer is pas na zijn dood aan niet Joden verspreid.
Bedankt voor de tip! Heel leerzaam.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoi,
lees eens http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert10.htm door, het zal je duidelijkheid geven over relatie tussen moslims en niet-moslims
zou het niet zelf beter kunnen verwoordenquote:Op maandag 29 januari 2007 17:40 schreef sieske het volgende:
echt een pagina die veelwesterlingen zouden moeten lezen. Als je alles leest dan heb je echt zoiets van: dat is precies tegenovergesteld van wat ik dacht, als je begrijpt hoe alle zinnen die verkeerd overkomen zijn ontstaan, dan begrijp je vanzelf dat de islam niet oorlog of iets dergelijks inhoudt, het wordt zelf ten strengste afgekeurd.
Er staat, als je nauwkeurig leest, eigenlijk niet veel, het is vooral een voortdurend afzetten tegen een denkbeeldige 'islamofoob' (wat zo iemand dan ook moge zijn), met 'prediken voor eigen parochie' argumenten. Mocht de regelmatig aangehaalde denkbeeldige islamofoob echt bestaan dan zal hij e.e.a. ongetwijfeld met soortgelijke argumenten weerleggen. We moeten ook maar hopen dat het geschetste historisch perspectief ook bij de kansarme gediscimineerde gefrustereerde westerse islamitische jongeren bekend is, vooraslnog wijst daarop niet veel, en voor veel slachtoffers van hun strijd komt die discussie ook wat laat.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:40 schreef sieske het volgende:
echt een pagina die veelwesterlingen zouden moeten lezen. Als je alles leest dan heb je echt zoiets van: dat is precies tegenovergesteld van wat ik dacht, als je begrijpt hoe alle zinnen die verkeerd overkomen zijn ontstaan, dan begrijp je vanzelf dat de islam niet oorlog of iets dergelijks inhoudt, het wordt zelf ten strengste afgekeurd.
bla bla. Je praat er om heen. Zet zich niet af. Dit is gewoon de werkelijkheid van de Islam. Als jij niet eens weet wat een islamofoob is hoe kan je dan weten of dit stuk tekst zich er tegen afzet? dat is een beetje raar?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 01:34 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Er staat, als je nauwkeurig leest, eigenlijk niet veel, het is vooral een voortdurend afzetten tegen een denkbeeldige 'islamofoob' (wat zo iemand dan ook moge zijn), met 'prediken voor eigen parochie' argumenten. Mocht de regelmatig aangehaalde denkbeeldige islamofoob echt bestaan dan zal hij e.e.a. ongetwijfeld met soortgelijke argumenten weerleggen. We moeten ook maar hopen dat het geschetste historisch perspectief ook bij de kansarme gediscimineerde gefrustereerde westerse islamitische jongeren bekend is, vooraslnog wijst daarop niet veel, en voor veel slachtoffers van hun strijd komt die discussie ook wat laat.
Nee, de site is er juist om al die misinterpretaties te weerleggen.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:58 schreef SingleCoil het volgende:
Dus hoewel deze uitleg dan misschien wel erg lief en aardig mag klinken zijn er natuurlijk andere, minder lieve interpretaties van het geloof die net zo geldig zijn.
mja, alleen lezen die anderen deze site nietquote:Op dinsdag 30 januari 2007 11:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, de site is er juist om al die misinterpretaties te weerleggen.![]()
Zowel, heb je geen poot meer om op te staan.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 11:10 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, alleen lezen die anderen deze site niet
Ik geloof niet dat bovenstaande site voor extremisten is gemaakt, eerder voor mensen zoals jij en ik.quote:en daarbij, een site zal een ander niet snel van zijn of haar overtuiging doen afleiden.
site of niet. ik hoop dat allerlei gelovigen mij met rust latenquote:Op dinsdag 30 januari 2007 11:12 schreef Triggershot het volgende:
Ik geloof niet dat bovenstaande site voor extremisten is gemaakt, eerder voor mensen zoals jij en ik.
Staat ook duidelijk in de inleiding wat, wmb erg treffend is.
Alleen gelovigen?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 11:14 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
site of niet. ik hoop dat allerlei gelovigen mij met rust laten
Ja graag! Maar blijkbaar was er toch behoefte aan.quote:ik had gehoopt dat gelovigen die mening ook toegedaan zouden zijn zonder die site
...en dat is nu juist een beetje eng. Ik bedoel, ik lees nooit pamfletten van de plaatselijke filatelievereniging waarin men bewijzen van de vreemdzaamheid van hun streven uitdraagt, en ook de sigarenrokersclub voelt die behoefte niet. Zelf de katholieke kerk, toch niet vreemd van een stukje geloofsuitdragen, voelt niet de behoefte te gaan onderbouwen dat zij in wezen vreedzame bedoelingen heeft.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 11:16 schreef Triggershot het volgende:
Maar blijkbaar was er toch behoefte aan.
Dat hebben de gematigde moslims laten gebeuren, ogen sluiten en het beeld van de Islam laten verpesten door een extremistische minderheid die de Islam als instrument gebruikt voor rechtvaardiging van eigen belang en uitvoeren van eigen agenda en verlangens. In andere woorden de extremistische Islam is niet de vijand, extremisme is de vijand van alle soorten en maten, de gematigden van allerlei overtuigingen moeten zich verzamelen en verenigen tegen extremisme. Nogmaals bovenstaande site toont dus dat studie naar Koran en Soenah niet naar extremisme maar naar dialoog leidtquote:Op dinsdag 30 januari 2007 13:41 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
...en dat is nu juist een beetje eng. Ik bedoel, ik lees nooit pamfletten van de plaatselijke filatelievereniging waarin men bewijzen van de vreemdzaamheid van hun streven uitdraagt, en ook de sigarenrokersclub voelt die behoefte niet. Zelf de katholieke kerk, toch niet vreemd van een stukje geloofsuitdragen, voelt niet de behoefte te gaan onderbouwen dat zij in wezen vreedzame bedoelingen heeft.
Maar meer wezenlijk is de vraag: in hoeverre kunnen wij op het woord van de schrijvers van dit pamflet vertrouwen ? Is het niet zo dat een andere groep binnen de islam met evenveel recht het tegengestelde kan beweren en dan net zozeer uit de islam spreekt ?
Ik heb wel het gevoel dat je de problematiek nu vrij gemakkelijk wat breed trekt. Zelfs de meeste fanatieke filatelist zal niet gemakkelijk als meer dan 'hinderlijk' worden ervaren, en ikzelf, als extremistische waarheidszoeker, val daar eingelijk ook niemand mee lastig.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 13:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat hebben de gematigde moslims laten gebeuren, ogen sluiten en het beeld van de Islam laten verpesten door een extremistische minderheid die de Islam als instrument gebruikt voor rechtvaardiging van eigen belang en uitvoeren van eigen agenda en verlangens. In andere woorden de extremistische Islam is niet de vijand, extremisme is de vijand van alle soorten en maten, de gematigden van allerlei overtuigingen moeten zich verzamelen en verenigen tegen extremisme. Nogmaals bovenstaande site toont dus dat studie naar Koran en Soenah niet naar extremisme maar naar dialoog leidt
Nee bedankt dat zie ik al helemaal niet zitten, ik sterf liever verenigd en strijdend te vechten tegen extremisme dan zelf onderdeel van te zijn of onderdrukt worden, het gaat er om wie van de partijen je bereid is je rechten en vrijheden te geven, jij kiest liever voor de ene boven de andere extremist, ik niet, ik zal voor geen enkel extreem/radicaal partij zoeken, uiteraard bedoel ik extreem in context van ideologisch fanatisme, radicalisering etc.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 13:58 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik heb wel het gevoel dat je de problematiek nu vrij gemakkelijk wat breed trekt. Zelfs de meeste fanatieke filatelist zal niet gemakkelijk als meer dan 'hinderlijk' worden ervaren, en ikzelf, als extremistische waarheidszoeker, val daar eingelijk ook niemand mee lastig.
Maar, iets dichter bij huis: ik zie liever extremistische liberalen, katholieken of pacifisten aan de macht dan exstremistische moslims. Ik denk ook dat veel mensen het met mij eens zouden zijn. De stelling dus dat we vooral met z'n allen moeten verenigen tegen het extremisme is een valse. Waar we veeleer tegen moeten waken is een ongezonde vermenging van normen en waarden onder het motto van religieuze verdraagzaamheid, waarvan thans honderdduizenden de dupe zijn.
Je hoort mij ook niet beweren dat ik dat wel zou willen: extreem pacifisme zou in mijn ogen niet moeten leiden tot enige vorm van onderdrukking, evenmin als extreem liberalisme dat zou doen. Het enge van godsdiensten is echter dat ze vrijheidsbeperkend zijn, en de extreme vormen daarvan leiden dus wel snel tot onderdrukking.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee bedankt dat zie ik al helemaal niet zitten, ik sterf liever verenigd en strijdend te vechten tegen extremisme dan zelf onderdeel van te zijn of onderdrukt worden, het gaat er om wie van de partijen je bereid is je rechten en vrijheden te geven, jij kiest liever voor de ene boven de andere extremist, ik niet, ik zal voor geen enkel extreem/radicaal partij zoeken, uiteraard bedoel ik extreem in context van ideologisch fanatisme, radicalisering etc.
ik denk dat terreur in vijwel ieder geval verwerpelijk is en dat ieder weldenkiend mens dat wel zal verwerpen. Het feit dat moslims en "anders-denkenden" (wie of wat zijn dat eigenlijk ? hoe anders is het, linksdraaiend ?) daartoe nog eens specifiek opgeroepen zouden moeten worden geeft al te denken.quote:Ik denk wel dat meerderheid van de wereld met mij eens is als ik zeg dat de (gematigde) moslims en anders-denkenden zich horen te verenigen tegenover terreur.
Ik had het over de christelijke theologie. Daarin bestaat de Heilige Drieëenheid - Vader, Zoon en Heilige Geest. Jezus is daarin teglijk mens en God.quote:Op zondag 28 januari 2007 18:54 schreef Burakius het volgende:
[..]
God is geen mens.. dus kan een perfect mens geen God zijn.. ...
Als godsdient daarvoor gebruikt wordt is het inderdaad vrijheidsbeperkend, maar wat mij betreft is het ook zo met Belgische wetten als het gaat om een stemplicht, dat kan ook gezien worden als een beperking van je vrijheid met een basis van extreme beeld van democratie, religie heeft er echt geen monopolie op.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:20 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je hoort mij ook niet beweren dat ik dat wel zou willen: extreem pacifisme zou in mijn ogen niet moeten leiden tot enige vorm van onderdrukking, evenmin als extreem liberalisme dat zou doen. Het enge van godsdiensten is echter dat ze vrijheidsbeperkend zijn, en de extreme vormen daarvan leiden dus wel snel tot onderdrukking.
Juistquote:ik denk dat terreur in vijwel ieder geval verwerpelijk is en dat ieder weldenkiend mens dat wel zal verwerpen.
Probleem is dat het andersom ook niet echt het geval is, Het Westen bemoeit zich op druk opbouwen met Islamitische landen, sommige mensen reageren er pacifistisch op anderen weer geweldadig.quote:Het feit dat moslims en "anders-denkenden" (wie of wat zijn dat eigenlijk ? hoe anders is het, linksdraaiend ?) daartoe nog eens specifiek opgeroepen zouden moeten worden geeft al te denken.
Zou het niet beter zijn als moslims zich uitsluitend bezig houden met dingen die in moslim-landen gebeuren ? Als een Soeniet om hem moverende godsdienstige redenen een Sjiitische kleuterschool wil opblazen dan past dat kennelijk toch beter in het cultuurbeeld aldaar dan dat hij dat hier komt doen, waar zijn daad volledig onbegrepen zal zijn.
De profeet was slechts een medium die er voor zorgt om Allah's geloof te openbaren. De profeet zelf kon niet in de toekomst zien etc. etc. Dus de profeet vergoddelijken is afgoderij. We vragen alleen Allah om hulp. Niet de profeet. Wel bidden we voor hem opdat hij in de hemel mag gerake.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:14 schreef tudoros het volgende:
[..]
Ik had het over de christelijke theologie. Daarin bestaat de Heilige Drieëenheid - Vader, Zoon en Heilige Geest. Jezus is daarin teglijk mens en God.
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen was dat mensen niet kunnen zijn áls God. En elke keer als ze dat wel proberen, worden ze er door God op gewezen dat ze dat niet moeten doen, omdat niet een heilzame weg is.
Als Mohammed dus de perfecte onfeilbare mens zou zijn, dan zou hij zijn áls God. Dit is in de christelijke theologie misschien verwerpelijk, maar is dat in de islam ook zo? Of denken die daar anders over? Mag je iemand - ook al is hij de profeet - vergoddelijken? Is dat geen afgoderij?
Ik ben geen moslim, maar ik kan me wel zeker voorstellen dat iemand zich moslim zou noemen, ook al voldoet hij aan bovenstaande - voor jouw onislamitische - voorwaarden. Waar gaat een geloof over? Moet je geloven in de beelden die opgelegd zijn? Moet je geloven in de belijdenis die iedereen opzegt? Of is er misschien niet een andere manier van geloven, die meer uit het hart komt?quote:Op zondag 28 januari 2007 22:38 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
Sowieso is hun geloof geen Islam. Wie zegt dat Mohammed niet de profeet is gezonden naar de mensen en djins, wie niet gelooft dat Allah boven Zijn troon is (maar overal en in de mensen), wie de bestraffing in het graf en het hel en het paradijs ontkent, die gelooft niet in de Islam.
Die persoon kan iedereen zijn - ook degenen die denkt de ware islam te volgen - alsof die bestaat.quote:Maar als moslim kun je niet zomaar zeggen over een individu dat hij ongelovig is, Mohammed zei dat wie dat doet (takfir) tegen een gelovige, dan keert het terug naar degene die de uitspraak deed. Dus wie zegt la ilaha illallah, dan heeft de moslim te zwijgen. Misschien is die persoon namelijk onwetend over die fouten en kent hij de bewijzen niet.
In de Koran staat dat de mens feilbaar is, Mohammed is een gewoon mens van vlees en bloed en er is niets speciaals aan hem dwz hij verschilt niet van de ander net zoals alle mensen zou hij ook feilbaar zijn, niet perfect, en zondig.. Mohammed vertelde in een hadith dat hij ook een keer bijna zondigde, voor hij profeetschap van Allah ontving, maar dat Allah hem in slaap liet vallen, waardoor hij niet naar een feest ging.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:14 schreef tudoros het volgende:
[
Als Mohammed dus de perfecte onfeilbare mens zou zijn, dan zou hij zijn áls God. Dit is in de christelijke theologie misschien verwerpelijk, maar is dat in de islam ook zo? Of denken die daar anders over? Mag je iemand - ook al is hij de profeet - vergoddelijken? Is dat geen afgoderij?
Volume 1, Book 8, Number 427:quote:Narrated 'Aisha and 'Abdullah bin 'Abbas:
When the last moment of the life of Allah's Apostle came he started putting his 'Khamisa' on his face and when he felt hot and short of breath he took it off his face and said, "May Allah curse the Jews and Christians for they built the places of worship at the graves of their Prophets." The Prophet was warning (Muslims) of what those had done.
In z'n algemeenheid leid je wel een beetje aan het "zij ook" syndroom: De Begische wet ook, andere geloven ook, het westen ook...allemaal niet zo erg relevant, ook allemaal verwerpelijk maar daar ging het dus even niet om. Ik vind ook dat het westen zich niet met de islamitische landen zou moeten bemoeien (of althans, niet op de patriarchale wijze die het nu doet). En ik vind ook dat de wijze waarom het gereformeerde geloof met vrouwen omgaat niet deugt. Maar dat zijn dus beiden westerse problemen, die wij hier zelf op moeten lossen. En waarbij we niet zullen roepen dat het in Iraak of Afganistan ook niet goed geregeld is. Smoesjespolitiek noem ik dat.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als godsdient daarvoor gebruikt wordt is het inderdaad vrijheidsbeperkend, maar wat mij betreft is het ook zo met Belgische wetten als het gaat om een stemplicht, dat kan ook gezien worden als een beperking van je vrijheid met een basis van extreme beeld van democratie, religie heeft er echt geen monopolie op.
[..]
Juist
[..]
Probleem is dat het andersom ook niet echt het geval is, Het Westen bemoeit zich op druk opbouwen met Islamitische landen, sommige mensen reageren er pacifistisch op anderen weer geweldadig.
Maar dat is het probleem nou in totaliteit als bemoeizucht van beide kanten af neemt verdwijnen de problemen als sneeuw voor de zon.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:46 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
In z'n algemeenheid leid je wel een beetje aan het "zij ook" syndroom: De Begische wet ook, andere geloven ook, het westen ook...allemaal niet zo erg relevant, ook allemaal verwerpelijk maar daar ging het dus even niet om. Ik vind ook dat het westen zich niet met de islamitische landen zou moeten bemoeien (of althans, niet op de patriarchale wijze die het nu doet). En ik vind ook dat de wijze waarom het gereformeerde geloof met vrouwen omgaat niet deugt. Maar dat zijn dus beiden westerse problemen, die wij hier zelf op moeten lossen. En waarbij we niet zullen roepen dat het in Iraak of Afganistan ook niet goed geregeld is. Smoesjespolitiek noem ik dat.
Mwuaah ik ben het er niet met je eens dat het een diepgeworteld basisprobleem is, denk aan Kalifaat van Cordoba, Ottomaanse rijk, Bagdad etc in bloeiperiode van de zojuist opgenoemden waren ze het meest tolererende staten van de wereld. Huidige problematiek en botsing der beschavingen en culturen zit in indoctrinatie, misplaatste superioriteitsgevoel, nationalisme en trots, Islamitische bloei en vooruitgang en de Europese renaissance hebben een common ancestorquote:Mijn idee is dat het gebruik van geweld, de waarde van persoonlijke vrijheid en de manier waarop we daarover als gemeenschap communiceren in een islamitische maatschappij belangrijk anders gewogen wordt dan in de westerse. Dat is een diepgeworteld basisprobleem waar je niet al integrerende multi-culti overheen kunt stappen, we zien allemaal wat er gebeurt als je dat wel doet.
Dat zou mooi zijn zeg! DUs als de amerikanen uit Iraak verdwijnen, stopt ook gelijk het mateloos intolerante gedrag van de marokkaanse jongeren in Nederland ? Vergezocht, lijkt mequote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:51 schreef Triggershot het volgende:
Maar dat is het probleem nou in totaliteit als bemoeizucht van beide kanten af neemt verdwijnen de problemen als sneeuw voor de zon.
De door jou geroemde tolerantie was natuurlijk heel beperkt en bovendien gebonden aan het tijdperk: heden ten dage zou je er niet ver mee komen. En dat is precies het probleem: de meeste islamieten zijn in die tijd stil blijven staan, men leeft en denkt als in de middeleeuwen, en de daarna volgende discussie die wij in Europa hadden met betrekking tot zaken als moraal, godsdienst, persoonlijke vrijheid en waarheidbeleving is aan hen voorbijgegaan. Niet voor niets wordt de Islam vaak een achterlijke godsdienst genoemd (hier dus zonder waardeoordeel!).quote:Mwuaah ik ben het er niet met je eens dat het een diepgeworteld basisprobleem is, denk aan Kalifaat van Cordoba, Ottomaanse rijk, Bagdad etc in bloeiperiode van de zojuist opgenoemden waren ze het meest tolererende staten van de wereld. Huidige problematiek en botsing der beschavingen en culturen zit in indoctrinatie, misplaatste superioriteitsgevoel, nationalisme en trots, Islamitische bloei en vooruitgang en de Europese renaissance hebben een common ancestor![]()
en welk deel zou dan in de middeleeuwen gebleven zijn? Welk deel specifiek in de Islam zou ons zo achtergesteld maken?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:59 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn zeg! DUs als de amerikanen uit Iraak verdwijnen, stopt ook gelijk het mateloos intolerante gedrag van de marokkaanse jongeren in Nederland ? Vergezocht, lijkt me
[..]
De door jou geroemde tolerantie was natuurlijk heel beperkt en bovendien gebonden aan het tijdperk: heden ten dage zou je er niet ver mee komen. En dat is precies het probleem: de meeste islamieten zijn in die tijd stil blijven staan, men leeft en denkt als in de middeleeuwen, en de daarna volgende discussie die wij in Europa hadden met betrekking tot zaken als moraal, godsdienst, persoonlijke vrijheid en waarheidbeleving is aan hen voorbijgegaan. Niet voor niets wordt de Islam vaak een achterlijke godsdienst genoemd (hier dus zonder waardeoordeel!).
Het deel dat de individuele vrijheid onder die van de waarden van de godsdienst plaatst. In het westen hebben wij godsdienst niet meer nodig als coordinatiemiddel, we hebben een samenlevingsmodel ontwikkeld dat uitgaat van de personlijke vrijheid (en verantwoordelijkheid!) van het individu. Neem je mensen die vrijheid af, dan ontneem je ze ook de verantwoordelijkheid voor hun functioneren in de maatschappij, en uiteindelijk ook de individuele verantwoordelijkheid voor het functioneren van die maatschappij binnen het door onszelf ontwikkelde normenkader. De hoogste baas in onze maatschappij ben je zelf, geen god of imam. Je hebt uiteraard wel de individuele vrijheid je eigen bestaan anders in te richten, en voor een god of imam te kiezen, maar dat ontneemt je niet die verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:03 schreef Burakius het volgende:
[..]
en welk deel zou dan in de middeleeuwen gebleven zijn? Welk deel specifiek in de Islam zou ons zo achtergesteld maken?
Ik keek naar wat de Islam daarover zegt, noemde die maatstaf. Wat mij betreft mag iedereen zich moslim noemen, waar hij ook in gelooft en op welke manier dan ook.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:32 schreef tudoros het volgende:
[..]
Ik ben geen moslim, maar ik kan me wel zeker voorstellen dat iemand zich moslim zou noemen, ook al voldoet hij aan bovenstaande - voor jouw onislamitische - voorwaarden. Waar gaat een geloof over? Moet je geloven in de beelden die opgelegd zijn? Moet je geloven in de belijdenis die iedereen opzegt? Of is er misschien niet een andere manier van geloven, die meer uit het hart komt?
Dat maakt mij ook allemaal niet uit, zolang de mensen zich maar op een normale manier gedragen tegenover de wereld, dus zonder de wereld schade toe te brengen. Dan is alles toegestaan. Wat ik omschreef is de visie van de Islam op de Alevieten. Maar van mij mag iedereen doen wat ie wil dus.quote:Wat wil je? Wil je dat alle gelovige aanhangers ja en amen zeggen en niet nadenken over het verkondigde woord? Wat doet dat Woord dan met je, wat voor waarde heeft dat dan? Ben je dan echt een beter mens als je maar je beeld van het geloof volgt en de belijdenis opzegt?
Of ligt de ware gelovige niet in die mensen die hun geloof verbeelden? Mensen die hun geloof belijden? Mensen die nadenken over wat die wijze woorden van heel lang geleden hun nu nog te zeggen hebben? Waarom zijn die woorden nu nog zo belangrijk? Waarom zijn juist deze woorden en niet andere zo belangrijk?
Ik geloof dat de laatste manier van omgaan met je geloof waarlijker is dan de eerste. Pas als je dan de echte waarde van je geloof inziet en er vrij over kunt nadenken en in handelen, dan doet het geloof wat met jou en je omgeving. De dagelijkse orde van het geloof is belangrijk en essentieel voor het voortbestaan van een geloof, maar je mag niet je ogen sluiten voor de tegenwoordigheid waar jij in leeft.
De tijd dat we dachten dat er 1 onderliggende waarheid bestond die toepasbaar was in elke cultuur is voorbij. Elke cultuur en tijd heeft zijn eigen waarheid en dat vraagt van een geloof dat het in ontwikkeling blijft en dat het met zijn tijd meegaat.
En ja, dan kun je andere uitleg van de Tekst krijgen. En verandering doet pijn - je geeft je oude zekerheden op. Maar het is ook spannend en je kunt er naar uitkijken. Ik wil niet oproepen tot een fundamenteel andere kijk op het geloof en traditie, maar alleen aangeven dat een geloof beweging inhoud en er dus anders over nagedacht kan worden. Dat moet mogelijk zijn en als ook die mensen serieus met hun geloof bezig zijn, mag je ze niet ongelovig noemen.
Alles kanquote:[..]
Die persoon kan iedereen zijn - ook degenen die denkt de ware islam te volgen - alsof die bestaat.
Ik zie geen link tussen Buitenlandse politiek van de VS en Binnenlandse maatschappelijke problemen van Nederlands, zo een link is ook niet te maken met de Islam en beide voorbeelden.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:59 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn zeg! DUs als de amerikanen uit Iraak verdwijnen, stopt ook gelijk het mateloos intolerante gedrag van de marokkaanse jongeren in Nederland ? Vergezocht, lijkt me
Onzin, de door mij genoemde voorbeelden van tolerantie waren niet aan een tijdperk geboden, en al helemaal niet aan een tijdsbeeld, innovaties op cultureel, sociaal, technisch, maatschappelijk medisch en wetenschappelijk kwamen of via Islamitisch Spanje in Europa of door Islamitisch Spanje, er zijn inderdaad onbekwame leiders in de Moslimwereld er na aan de macht gekomen, maar alvorens was er geen middeleeuwen mentaliteit, integendeel men was zijn tijd ver voor uit. In andere woorden, de tolerantie die men genoot was onbekend in ergens anders in de Wereld.quote:De door jou geroemde tolerantie was natuurlijk heel beperkt en bovendien gebonden aan het tijdperk: heden ten dage zou je er niet ver mee komen. En dat is precies het probleem: de meeste islamieten zijn in die tijd stil blijven staan, men leeft en denkt als in de middeleeuwen, en de daarna volgende discussie die wij in Europa hadden met betrekking tot zaken als moraal, godsdienst, persoonlijke vrijheid en waarheidbeleving is aan hen voorbijgegaan. Niet voor niets wordt de Islam vaak een achterlijke godsdienst genoemd (hier dus zonder waardeoordeel!).
Die link zie ik idd ook niet maar je stelt wel dat als wij ons terughoudender op zouden stellen dat dan 'de problemen' opgelost zouden zijn. Ik moet je in alle eerlijkheid vertellen dat ik geen problemen heb met wat er in Irak of Afganistan gebeurt, ik betreur onze aanwezigheid daar wel. Ik heb wel problemen met wat er in Nederland gebeurt: hoge criminaliteit bij kansarme (vooral marokkaanse) islamitische jongeren, radikalisering en infiltratie, cultuurbederf en afbraak van onze normen en waarden.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 18:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zie geen link tussen Buitenlandse politiek van de VS en Binnenlandse maatschappelijke problemen van Nederlands, zo een link is ook niet te maken met de Islam en beide voorbeelden.
Onzin ? Dank je.quote:Onzin, de door mij genoemde voorbeelden van tolerantie waren niet aan een tijdperk geboden, en al helemaal niet aan een tijdsbeeld, innovaties op cultureel, sociaal, technisch, maatschappelijk medisch en wetenschappelijk kwamen of via Islamitisch Spanje in Europa of door Islamitisch Spanje, er zijn inderdaad onbekwame leiders in de Moslimwereld er na aan de macht gekomen, maar alvorens was er geen middeleeuwen mentaliteit, integendeel men was zijn tijd ver voor uit. In andere woorden, de tolerantie die men genoot was onbekend in ergens anders in de Wereld.
Nee, ik stel dan dat problemen afnemen, ook de Marokkaanse jongeren zullen zich minder opstellen als sympathisanten van Palestina en Irak etc. Met de problemen bedoelde ik aanslagen op de VS, Madrid, Londen etc en niet maatschappelijke problemen van een paar straat criminelen,quote:Op dinsdag 30 januari 2007 18:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Die link zie ik idd ook niet maar je stelt wel dat als wij ons terughoudender op zouden stellen dat dan 'de problemen' opgelost zouden zijn. Ik moet je in alle eerlijkheid vertellen dat ik geen problemen heb met wat er in Irak of Afganistan gebeurt, ik betreur onze aanwezigheid daar wel. Ik heb wel problemen met wat er in Nederland gebeurt: hoge criminaliteit bij kansarme (vooral marokkaanse) islamitische jongeren, radikalisering en infiltratie, cultuurbederf en afbraak van onze normen en waarden.
Of je vat het gewoon niet persoonlijk op.quote:Onzin ? Dank je.
Maar ook door de ruimte die de Islam gaf en kreeg, terwijl Vaticaan Averroes verketerde en al zijn boeken liet verbranden.quote:Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er binnen de islamitische cultuur op vele terreinen geweldige resultaten bereikt zijn. En het is natuurlijk ook duidelijk dat er een tijd was dat de islam-cultuur wereld-dominant was.
Jup, alle beschavingen hebben een hoogtepunt.quote:Maar dat was vroeger, dus.
In een stervende cultuur? Islam is (inter)nationaal slecht groeiende religie in de wereld, de extremisten blijven nog altijd in de minderheid en steeds meer gematigden spreken er zich tegen uit al heb jij dat waarschijnlijk niet door, je kan welicht wel denken dan ik er niet op reageer dan wel inhoudelijk, maar ik blijf er bij dat culturen, overtuigingen etc zich dus moeten verenigen tegen radicalisering en niet media hypes creëren dat de islam de vijand is.quote:En we leven nu. In de nadagen van een uitstervende cultuur, die zich steeds fanatieker in haar principes ingraaft. En dat vind ik best hoor, ieder volk heeft de cultuur die ze zelf maakt. Het is slechts in contact met andere culturen dat de problemen aan het licht komen, waar jij overigens wijselijk verder niet op ingaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |