Kan ik meteen toelichten dat een groot deel de Alevieten niet als moslims telt waaronder mijn familie iig.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:52 schreef Triggershot het volgende:
Overigens gaan de Alevieten (een verre tak van Shia) wel een stap verder en zeggen dat Ali de Goddelijke belichaming van God op aarde is.
eh.. we bidden hetzelfde hoor... ?quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:19 schreef Schonedal het volgende:
Onbegrijpelijke godsdienst de Islam.
Verschillende groeperingen snijden elkaar de keel af alleen omdat ze een andere houding bij het bidden aannemen.
Een moslim mag niet over het geloof van een ander oordelenquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Kan ik meteen toelichten dat een groot deel de Alevieten niet als moslims telt waaronder mijn familie iig.
Nee hoorquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:11 schreef Burakius het volgende:
[..]
eh.. we bidden hetzelfde hoor... ?
n00b
de kleine verschillen zittten em bij shi'iten door een steentje te plaatsen. Dat vind ik niet noemenswaardig. Een shi'it en een soenniet kunnen best bij elkaar bidden. kom es op msn jij trouwens!quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee hoor
shieten weleens zien bidden?
Iemand die Ali als God ziet is geen moslim. Maar iets anders. Ik oordeel niet. Ik klassifeer ze niet als 'Islamiet'.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een moslim mag niet over het geloof van een ander oordelen
Niet noemenswaardig, lekker subjectief weer. zit wel degelijk verschil in, denk aan niet buigen bij sommige rekaat enzo.. Ik moet even deur uit, kom wel wat later.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:22 schreef Burakius het volgende:
[..]
de kleine verschillen zittten em bij shi'iten door een steentje te plaatsen. Dat vind ik niet noemenswaardig. Een shi'it en een soenniet kunnen best bij elkaar bidden. kom es op msn jij trouwens!
je geeft je mening en je mening geven is oordelen broquote:Op donderdag 25 januari 2007 20:23 schreef Burakius het volgende:
[..]
Iemand die Ali als God ziet is geen moslim. Maar iets anders. Ik oordeel niet. Ik klassifeer ze niet als 'Islamiet'.
wat mij betreft houden ze geen ISlam aan maar ... Aliïsm ofzo.
het is geen mening. Ali als god zien is geen Islam. Ze horen bij iets anders wat ik Aliïsm wil noemen. Dat zijn feiten.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
je geeft je mening en je mening geven is oordelen bro
Is dus wel een mening voor hen is het namelijk wel een deel van Islam, net zoals zij zullen zeggen dat wat jij aanhangt geen islam is, ik ben als soeniet het met je eens, maar dat is omdat ik een soeniet ben dus.quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:27 schreef Burakius het volgende:
[..]
het is geen mening. Ali als god zien is geen Islam. Ze horen bij iets anders wat ik Aliïsm wil noemen. Dat zijn feiten.
Half poepquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:09 schreef Alicey het volgende:
Was een kalief niet een veel grotere geestelijke leider dan een imam, of praat ik nu poep?
Hangt er vanaf of je Soenniet of Shi'it bent. Een Soenniet ziet een imam gewoon als iemand die het gebed voorleid op cuma (vrijdag). De Shi'iten zien imams als leiders als ik het goed heb.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:09 schreef Alicey het volgende:
Was een kalief niet een veel grotere geestelijke leider dan een imam, of praat ik nu poep?
Nee de 5 zuilen zijn duidelijk. Alles is duidelijk. Zij geloven in iets anders dat te ver afwijkt van de ISlam om ze nog moslim te noemen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Is dus wel een mening voor hen is het namelijk wel een deel van Islam, net zoals zij zullen zeggen dat wat jij aanhangt geen islam is, ik ben als soeniet het met je eens, maar dat is omdat ik een soeniet ben dus.
Kalief betekent opvolger, de eerste Kalief Abu Bakr, werd dan ook Kalief-RasoelAllah genoemd, opvolger van de boodschapper van Allah. Pas met Umar (2e kalief) werd Amir almoeminoen ingesteld ( Leider der gelovigen ) Hij zag namelijk Kalief, Kalief-RasoelAllah niet zo zittenquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:14 schreef Burakius het volgende:
[..]
Hangt er vanaf of je Soenniet of Shi'it bent. Een Soenniet ziet een imam gewoon als iemand die het gebed voorleid op cuma (vrijdag). De Shi'iten zien imams als leiders als ik het goed heb.
Een kalief is ook weer een geestelijke leider bij de Soennieten. Maar ik weet het precieze er niet over. misschien moet trigger deze beantwoorden hehe
De 5 zuilen komen voornamelijk uit de Soennah, als Alevieten Soennah volgden was er sowieso geen splitsingquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:15 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee de 5 zuilen zijn duidelijk. Alles is duidelijk. Zij geloven in iets anders dat te ver afwijkt van de ISlam om ze nog moslim te noemen.
de 5 zuilen zijn ook heel duidelijk voor Shi'iten. Anyways hoe kan je iemand die denkt dat Ali een soort god is een moslim noemen. Neen sorry gaat er niet in. De feiten blijven dat ze te erg afwijken van de Islam.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De 5 zuilen komen voornamelijk uit de Soennah, als Alevieten Soennah volgden was er sowieso geen splitsing
Ik had het expliciet over de Alevieten. Het gaat niet ons om wat mensen denken, net zoals tegen de mensen van 'het boek' blijven we respectvol en tolerant jegens andersdenkenden, het is aan Allah om te oordelen over wie wel en niet bij de Islam hoort en niet aan de mensenquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:19 schreef Burakius het volgende:
[..]
de 5 zuilen zijn ook heel duidelijk voor Shi'iten. Anyways hoe kan je iemand die denkt dat Ali een soort god is een moslim noemen. Neen sorry gaat er niet in. De feiten blijven dat ze te erg afwijken van de Islam.
Ik heb nooit gezegd dat ik geen respect heb. Ik probeer hier alleen duidelijk te maken dat volgers van de Islam iets heel duidelijks is. Geloven in de profeet (s.a.s.) en geen andere 'erna'. De 5 zuilen. De Soennieten voldoen hier aan. De Shi'iten ( voor het grosse deel). Alleen de Alevieten niet. Dus vind ik ze niet bij de Islam horen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik had het expliciet over de Alevieten. Het gaat niet ons om wat mensen denken, net zoals de mensen van 'het boek' blijven we respectvol en tolerant jegens andersdenkenden, het is aan Allah om te oordelen over wie wel en niet bij de Islam hoort en niet aan de mensen
Precies, wat jij en ik vinden is wat Allah tealas oordeel betreft irrelevant dusquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:24 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat ik geen respect heb. Ik probeer hier alleen duidelijk te maken dat volgers van de Islam iets heel duidelijks is. Geloven in de profeet (s.a.s.) en geen andere 'erna'. De 5 zuilen. De Soennieten voldoen hier aan. De Shi'iten ( voor het grosse deel). Alleen de Alevieten niet. Dus vind ik ze niet bij de Islam horen.
Het is aan Allah om over hun leven te beoordelen.
quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Half poep
Kalief=Imam in de sjietishe wereld... In de soenitische visie zijn ze gescheiden, een Kalief wel een Imam, maar andersom hoeft niet
Bedankt, zo wordt het allemaal iets duidelijker.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:14 schreef Burakius het volgende:
[..]
Hangt er vanaf of je Soenniet of Shi'it bent. Een Soenniet ziet een imam gewoon als iemand die het gebed voorleid op cuma (vrijdag). De Shi'iten zien imams als leiders als ik het goed heb.
Een kalief is ook weer een geestelijke leider bij de Soennieten. Maar ik weet het precieze er niet over. misschien moet trigger deze beantwoorden hehe
quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
[..]
Bedankt, zo wordt het allemaal iets duidelijker.
Nee ik als mens kan nog wel onderscheid maken tussen wat een moslim is en wat niet wat betreft Alevieten. Wat ik niet kan doen is praten over of ze in de hel of in de hemel komen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Precies, wat jij en ik vinden is wat Allah tealas oordeel betreft irrelevant dus
Soenietquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:28 schreef zoalshetis het volgende:
wat zijn nederlandse turken voornamelijk en wat zijn marokkanen voornamelijk? soenniet? sjieiet?
soennietquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:28 schreef zoalshetis het volgende:
wat zijn nederlandse turken voornamelijk en wat zijn marokkanen voornamelijk? soenniet? sjieiet?
Nl Turken Soennieten Hanafiquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:28 schreef zoalshetis het volgende:
Kunnen is weer eens iets anders als mogen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:28 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee ik als mens kan nog wel onderscheid maken tussen wat een moslim is en wat niet wat betreft Alevieten. Wat ik niet kan doen is praten over of ze in de hel of in de hemel komen.
Ik zie niet in waarom ik dat niet mag. Ik veroordeel niet zijn lot. Ik mag wel zeggen of iemand teveel afwijkt van de ISlam wat ERG duidelijk is.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kunnen is weer eens iets anders als mogen.
Ik stel voor je argumenten te ondersteunen met materiaal (hoef je niet 1000 kilo tekst aan te leveren, maar gewoon een samenvattinkje en verwijzinkje is voldoendequote:Op donderdag 25 januari 2007 21:31 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom ik dat niet mag. Ik veroordeel niet zijn lot. Ik mag wel zeggen of iemand teveel afwijkt van de ISlam wat ERG duidelijk is.
Soenniet 90%. En daarin zijn de Hanafieten weer de grootste. ik verzoek je naar wikipedia te kijken. Waar ik hoogstpersoonlijk iets heb aangemaakt over Abu Hanafiquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:31 schreef zoalshetis het volgende:
welke stroming is het grootst onder de islam? de soenniet of de sjieiet?
soenniet 90%quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:31 schreef zoalshetis het volgende:
welke stroming is het grootst onder de islam? de soenniet of de sjieiet?
Het leveren van kritiek kan alleen oprecht als je zelf perfect bent wat de Islam betreft, als je niet perfect bent en je wijkt zelf ook af is het gewoon hypocriet. Het geven van kritiek is jezelf wel correct achten.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:31 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom ik dat niet mag. Ik veroordeel niet zijn lot. Ik mag wel zeggen of iemand teveel afwijkt van de ISlam wat ERG duidelijk is.
Ik lever geen kritiek. Ik zet feiten neer. De Alevieten wijken te veel af klaar. Ze wijken teveel af van de basisregels.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het leveren van kritiek kan alleen oprecht als je zelf perfect bent wat de Islam betreft, als je niet perfect bent en je wijkt zelf ook af is het gewoon hypocriet. Het geven van kritiek is jezelf wel correct achten.
welke stroming vertegenwoordigde/verdedige saddam eigenlijk ook al weer?quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:32 schreef Burakius het volgende:
[..]
Soenniet 90%. En daarin zijn de Hanafieten weer de grootste. ik verzoek je naar wikipedia te kijken. Waar ik hoogstpersoonlijk iets heb aangemaakt over Abu Hanafi
Saddam vertegenwoordigd niet éénquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:36 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
welke stroming vertegenwoordigde/verdedige saddam eigenlijk ook al weer?
ik ben een sucker in die twee stromingen. ik ga ondertussen ff koekeloeren.
Ja jongen het is goed met jou, besef eerst maar even dat je geen objectiviteit aan het handhaven bent en dat de 'feiten' die jij presenteert op basis is van subjectieve soennitisch bronnen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:34 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik lever geen kritiek. Ik zet feiten neer. De Alevieten wijken te veel af klaar. Ze wijken teveel af van de basisregels.
Als een voetballer een bal pakt en met zijn handen gaat scoren dan is het ook geen voetbal meer.
het schijnt dat hij zich uiterst grof heeft gedragen tegen de meerderheid. hanifa?quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:37 schreef Burakius het volgende:
[..]
Saddam vertegenwoordigd niet één![]()
Maar hij zei zelf dat hij Soenniet is en ik neem dan aan dat hij Hanafi is
De Islam is heel erg duidelijk wat betreft de 5 zuilen en Muhammad (s.a.s.) dat zijn wel feiten. Als je die verdraait dan is het niet meer het oorspronkelijke en dus niet meer wat het is. Mijn bron is de Koran en die is onveranderd gebleven.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja jongen het is goed met jou, besef eerst maar even dat je geen objectiviteit aan het handhaven bent en dat de 'feiten' die jij presenteert op basis is van subjectieve soennitisch bronnen.
Jaquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:38 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het schijnt dat hij zich uiterst grof heeft gedragen tegen de meerderheid. hanifa?
nee hij was juist bezig Shi'iten af te slachten, maar die zijn wel de meerderheid in dat gebied.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:38 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het schijnt dat hij zich uiterst grof heeft gedragen tegen de meerderheid. hanifa?
alom subjectiviteit.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:39 schreef Burakius het volgende:
[..]
De Islam Soennah is heel erg duidelijk wat betreft de 5 zuilen en Muhammad (s.a.s.) dat zijn wel feiten voor de soenniet. Als je die verdraait zelf interpreteert dan is het niet meer het oorspronkelijke en dus niet meer wat het is. Mijn bron is de Koran en die is onveranderd gebleven.
Nee je kan dat niet verdraaien. Het is gewoon een feit. Weet je wat een feit is? als ik 5 cent zie liggen opde grond dan is het 5 cent niet iets anders. Zo ook de 5 zuilen.quote:
Voor de soenniet. 5 pence is voor de Nederlander namelijk geen 5 cent.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:44 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nee je kan dat niet verdraaien. Het is gewoon een feit. Weet je wat een feit is? als ik 5 cent zie liggen opde grond dan is het 5 cent niet iets anders. Zo ook de 5 zuilen.
ja psies. dus saddam was eigenlijk vader van een soennietische minderheid in irak die de over-all meerderheid in dat land, maar minderheid van het geloof, vermoordde, martelde en ledenmaten afhakte?quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:39 schreef Burakius het volgende:
[..]
nee hij was juist bezig Shi'iten af te slachten, maar die zijn wel de meerderheid in dat gebied.
hier een link over abu hanafi
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hanefi
heb ik zelf gemaakt maar hij is nog niet af.
Dan reken je die 5 pence omquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Voor de soenniet. 5 pence is voor de Nederlander namelijk geen 5 cent.
Het was een hufter laten we het daar op houdenquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja psies. dus saddam was eigenlijk vader van een soennietische minderheid in irak die de over-all meerderheid in dat land, maar minderheid van het geloof, vermoorde, martelde en ledenmaten afhakte?
ik begin steeds meer de over-all sympathie voor de moslims over saddam te begrijpen. hij was een soeniet in een harsh sjieietisch veld.
Het is zeker wel een Soenitisch feit, jij kunt alleen helaas niet buiten de Soenitische box denken lijkt het.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:46 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dan reken je die 5 pence om.
Volgens mij snappen wij elkaar niet helemaal. Het is geen Soennitische feit. Het is gewoon een feit dat door 99% moslims wordt geaccepteerd.
een soennitische hufter toch?quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:47 schreef Burakius het volgende:
[..]
Het was een hufter laten we het daar op houden
een menselijke hufterquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:47 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
een soennitische hufter toch?
Wat Saddam heeft gedaan is inderdaad walgelijk voor woorden, maar hij greep pas echt geniaal toen hij gevangen werd genomen naar zijn soenitische herritage.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja psies. dus saddam was eigenlijk vader van een soennietische minderheid in irak die de over-all meerderheid in dat land, maar minderheid van het geloof, vermoordde, martelde en ledenmaten afhakte?
ik begin steeds meer de over-all sympathie voor de moslims over saddam te begrijpen. hij was een soeniet in een harsh sjieietisch veld.
sneakyquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:47 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
een soennitische hufter toch?
eh...quote:
hey. met een omweg kom je overal en beledig je toch niet teveel.quote:
Moet wel mee eens zijn jaquote:Op donderdag 25 januari 2007 21:55 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
hey. met een omweg kom je overal en beledig je toch niet teveel.![]()
Dat ik een moderator ben neemt niet weg dat ik een mening heb zoals een normale user, als je klaagt dat je topic wordt verpest, dat gedraag ik me wel als modquote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:18 schreef tudoros het volgende:
Ik weet niet waar niet nog over gaat, maar het modje doet vrolijk mee, dus me dunkt dat het een nuttige voortzetting is over de discussie over de islamitische geloofsbelijdenis![]()
Wat wil je nog meer weten dan, volgens mij zijn je antwoorden in je OP al beantwoordquote:Ik hoopte echter te weten te komen hoe over de 2 verschillende opvattingen van de geloofsbelijdenis gedacht wordt...
we zijn allemaal mensen/usersquote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat ik een moderator ben neemt niet weg dat ik een mening heb zoals een normale user, als je klaagt dat je topic wordt verpest, dat gedraag ik me wel als mod
Nou, misschien zijn jullie het er wel helemaal niet mee eens! Misschien vind je juist dat de belijdenis over Mohammed gaat en heb je daar hele andere ideeën over. Of vind je eigenlijk de profeet niet zo belangrijk, maar juist zijn naam en is die een metafoor voor iedereen die daar aan voldoet. Of misschien vind je die belijdenis eigenlijk helemaal maar niks en zijn de 5 zuilen veel belangrijker. Ik kan zoveel interessante vragen bedenken als ik moslim was - maar die zie ik nooit in deze zin in topics terug. (of ik kijk nooit in die topicsquote:[..]
Wat wil je nog meer weten dan, volgens mij zijn je antwoorden in je OP al beantwoord
Het lijkt mij heel een heel logische regel om de 5 zuilen te respecteren - daar is volgens mij toch de islam praktisch gezien op gebouwd (toch?).quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:44 schreef Triggershot het volgende:
De meeste verschillen tussen de wetscholen in de islam zijn heel klein en kwestie van een interpretatieverschil als is 'glas nou half vol of half leeg' tegenwoordig heb je zoveel mensen die claimen een geestelijke te zijn om een beetje aanzien en invloed te creëren dat het gewoon beangstigend is. Zoveel idioten die het voor eigen belang gebruiken etc, maar een moslim ( nu praat ik vanuit de soenitische view) mag zich niet negatief uiten over Mohammed, Ali, belijdenis/ 1 van de 5 zuilen verwerpen etc
quote:Op zaterdag 27 januari 2007 17:51 schreef lionsguy18 het volgende:
Mohamed was geen gezant van God, maar maakte zichzelf tot god.
Ja, de soenitischequote:Op zaterdag 27 januari 2007 14:13 schreef tudoros het volgende:
[..]
Het lijkt mij heel een heel logische regel om de 5 zuilen te respecteren - daar is volgens mij toch de islam praktisch gezien op gebouwd (toch?).
Klopt, maar het vreemde er aan is dat in veel verschillende hadiths ( overleveringen) van Mohammed hij alleen geloof in God als voorwaarde stelt om het Paradijs te betreden, er komt ook een enkele hadith voor waarin hij dus de soenitische geloofbelijdenis uitspreekt, in de Islam mag er over alles gediscussieerd worden zolang het maar met respect en tolerantie gebeurtquote:Maar discusseren daarover is niet echt negatief lijkt mij. Als je het vanuit een goede intentie doet, kan ik er weinig negatiefs van maken. Als het zo zou zijn (ik noem even een extreem voorbeeld) dat de geloofsbelijdenis ook zonder Mohammed (en dus eigenlijk de letterlijke variant - wat zijn naam betekent) tot een goede islamiet kan leiden, dan zou het een heel andere islam zijn (niet persee minder goede of betere) dan die van nu. Ik ben echter ook van mening dat een traditie belangrijk is en het verhaal van Mohammed de profeet nu dus zeer belangrijk is binnen de islam.
Hij was idd feilbaar, in sommige hoofdstukken in de Koran krijgt hij ook kritiek van Allah, maar hij feilde niet, meerdere malen toen hij op het punt was om een 'fout' te maken, weerhoudde God hem er van. Was overigens wel voor hij profeetschap opzich nam.quote:Toch is hij geen God en dus feilbaar. Zou je uitleg 1 pakken - .. en geprezen is de gezant van God - dan zou je kunnen zeggen dat Mohammed een gezant was, maar dat er eigenlijk misschien wel een gezant in ieder mens kan schuilen. En als je het woord van God kunt uitdragen, je dan geprezen bent. De Shia die een hierarchische opbouw sterk in hun traditie hebben staan, is het logisch dat volgt dat hun geestelijke 'voogden' verheven zijn.
Je redenering klopt deels, Islamitische doctrine leert dat er na Mohammed geen profeet meer zal komen, maar wel dat er mensen zullen zijn die Goddelijk geinspireerd zijn, zoals een man die door Allah speciaal wordt gekozen om de eeuw om de Islam nieuw leven in te blazenquote:Het is een rederenering, maar wat vind je daarvan? Ik denk niet dat ik nu negatief over Mohammed ben, want hij blijft hier een gezant van God en in de geloofsbelijdenis bij name genoemd. Alleen is in de uitleg een belangrijke dimensie toegevoegd - dat ieder mens gezant kan/mag zijn.![]()
![]()
Je weet duidelijk niets over Mohammedquote:Op zaterdag 27 januari 2007 17:51 schreef lionsguy18 het volgende:
In de bijbel staan verhalen waarin de mens telkens God wil zijn - het begint al met de verboden vrucht, vervolgens Kaïn, de toren van babel, de vermening van goden met de mensen, mensen uit de tijd van Noach etc (en dan heb ik het alleen nog maar over het begin van Genesis) - en dat wordt door God ten strengste afgekeurd. Hij heeft de mens geschapen om mens te zijn en niet om God te zijn. Hij probeert door de hele bijbel heen de mens op dat 1e gebod te wijzen.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 16:39 schreef Burakius het volgende:
Nee. Muhammad (s.a.s) was een perfecte mens en niet te vergelijken met ons. Hij was de laatste profeet. Nu even nadruk op profeet. Een profeet is niet vergelijkbaar met ons. Dus wij zijn mensen gemaakt door Allah, maar we zijn zeker niet vergelijkbaar met de profeet (s.a.s.). De profeet is gewoon een mens, maar wel perfect. Wij kunnen alleen proberen die perfectie te benaderen. Denk dat ik het zo geod heb bewoord. Trigger jij nog iets op te merken aangezien u meer weet
Ow, das interessant..quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:00 schreef Triggershot het volgende:
Je redenering klopt deels, Islamitische doctrine leert dat er na Mohammed geen profeet meer zal komen, maar wel dat er mensen zullen zijn die Goddelijk geinspireerd zijn, zoals een man die door Allah speciaal wordt gekozen om de eeuw om de Islam nieuw leven in te blazen
Kerel je bent hem echt aan het trippen he? Je draaft te ver door in je eigen onzin, waardoor je waarheden wat anderen zeggen niet durft te accepteren. De sharia is duidelijk, clasificatie van een moslim is simpel:quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja jongen het is goed met jou, besef eerst maar even dat je geen objectiviteit aan het handhaven bent en dat de 'feiten' die jij presenteert op basis is van subjectieve soennitisch bronnen.
Klopt niet.quote:Op zondag 28 januari 2007 18:45 schreef adnansupernew het volgende:
[..]
Kerel je bent hem echt aan het trippen he? Je draaft te ver door in je eigen onzin, waardoor je waarheden wat anderen zeggen niet durft te accepteren. De sharia is duidelijk, clasificatie van een moslim is simpel:
- Doe hij het gebed?
- Doet hij de bedevaart?
- Geeft hij zakat?
enz.
Nou de alevieten gaan al brak op het eerste!
God is geen mens.. dus kan een perfect mens geen God zijn.. ...quote:Op zondag 28 januari 2007 18:34 schreef tudoros het volgende:
[..]
In de bijbel staan verhalen waarin de mens telkens God wil zijn - het begint al met de verboden vrucht, vervolgens Kaïn, de toren van babel, de vermening van goden met de mensen, mensen uit de tijd van Noach etc (en dan heb ik het alleen nog maar over het begin van Genesis) - en dat wordt door God ten strengste afgekeurd. Hij heeft de mens geschapen om mens te zijn en niet om God te zijn. Hij probeert door de hele bijbel heen de mens op dat 1e gebod te wijzen.
Waarom kom ik hier nu op? Nou, Als Mohammed de perfecte mens was, dan zou hij God zijn. In de christelijke filosofie was alleen Jezus dat en die was daarom ook tegelijk God. De orthodoxe oosterse kerken hebben dat weer afgewezen en verklaren Jezus niet perfect, maar dat terzijde. De vraag is, is de perfecte mens binnen de islam dus mogelijk?
mwah.. na herzien moet ik zeggen dat trigger wel gelijk heb.. iets wordt pas van de Islam weggestoten als het bepaald wordt door de hele gemeenschap. Zo was er een nep profeet ( weet ff niet meer wie).. en toen kwamen er moslimgeleerder uit ong. 128 ofzo landen en toen hebben ze samen besloten dat hij verbannen werd uit de Islam..quote:Op zondag 28 januari 2007 18:45 schreef adnansupernew het volgende:
[..]
Kerel je bent hem echt aan het trippen he? Je draaft te ver door in je eigen onzin, waardoor je waarheden wat anderen zeggen niet durft te accepteren. De sharia is duidelijk, clasificatie van een moslim is simpel:
- Doe hij het gebed?
- Doet hij de bedevaart?
- Geeft hij zakat?
enz.
Nou de alevieten gaan al brak op het eerste!
WILDEN, niet woudenquote:Op donderdag 25 januari 2007 17:20 schreef Burakius het volgende:
Komt er zo op neer: Sji'iten wouden dat alleen familie van Muhammad kalief konden worden en Soenniten wouden het democratisch doen.
Tot ongenoegen van enkele moslims werd na de dood van Mohammed diens vriend Aboe Bakr als opvolger aanvaard en niet Ali, een neef (en schoonzoon) van Mohammed. Ali werd uiteindelijk de vierde kalief, maar hij werd in 661 vermoord. Zijn zoon Hoessein volgde hem op, maar deze werd in 680 eveneens gedood door het leger van de Oemajjaden.
Na de eerste vier gekozen kaliefen was het grote schisma binnen de islam een feit en kwam het kalifaat in handen van opeenvolgende soennitische dynastieën, de Omajjaden en de Abbassiden. Hun invloed strekte zich via veroveringsoorlogen binnen enkele generaties uit van Spanje (de Pyreneeën) tot aan de Punjab in oostelijk India.
Dat familie gedoe slaat nergens op moet ik zeggen als Soennit. Wat maakt het uit of het familie is. Straks krijg je een josti als kalief alleen omdat hij familie is. Gewoon democratisch kiezen dus.
lol hahaha..quote:Op zondag 28 januari 2007 19:07 schreef sieske het volgende:
[..]
WILDEN, niet wouden![]()
Ik ben christen, maar ik vind dat familiegedoe ook nergens op slaan.![]()
?? denk dat we ff op triggershot moeten w88 over dit. HIj weet veel over Hadith, maar volgens mij zijn ze allemaal even belangrijk. En oja.. je informatie van onbetrouwbare sites afhalen is ook niet de juiste manierquote:Op zondag 28 januari 2007 19:14 schreef sieske het volgende:
wat betekent trouwens NASKH? De uitspraken van de profeet voordat hij de macht kreeg in Medina zijn ondergeschikt aan die van na die periode. Waarom? Die zijn toch ook belangrijk? Dat snap ik dus echt niet, die komen toch ook van Allah en die worden gewoon niet meegenomen (ik heb vanmiddag een site over jihad, moorden en afslachten gelezen en daar stond in dat die vredige dingen die de profeet vertelde toen hij nog in Mekka woonde, niet opgevolgd worden door iedereen omdat de dingen die hij later vertelde/deed nadat hij de macht kreeg in Medina belangrijker zijn ofzo om de een af andere vage reden)
Hoe kom je daar nu weer bij?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 17:51 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik prefeer 'broeder' ipv Kerel.quote:Op zondag 28 januari 2007 18:45 schreef adnansupernew het volgende:
[..]
Kerel je bent hem echt aan het trippen he?
quote:Je draaft te ver door in je eigen onzin, waardoor je waarheden wat anderen zeggen niet durft te accepteren.
Dus jij kunt zeggen dat iemand die niet:quote:De sharia is duidelijk, clasificatie van een moslim is simpel:
- Doe hij het gebed?
- Doet hij de bedevaart?
- Geeft hij zakat?
enz.
Zoals ik al eerder zei.. vanuit mijn subjectieve soenitische visie ben ik er op tegen, ik heb geen begrip voor Alevieten, hoe zij handelen en hoe zij geloven als ze daadwerkelijk weten hoe Ali r.a leefde, je zal waarschijnlijk ook wel een Shiet moeten zijn om het misschien uberhaupt te begrijpen, maar het is niet de plaats van de man om over geloof te oordelen en al helemaal niet de Iemaan van de mens. Alevieten bestaan ook in verschillende groepen en stromingen, zeggen dat ze niet in de Islam horen behoeftigd een consensus van geleerden zoals het is gedaan met Ahmaddiyaquote:Nou de alevieten gaan al brak op het eerste!
quote:8. Is Allah niet de Rechter aller rechters ?
Veel succesquote:Op zondag 28 januari 2007 18:38 schreef tudoros het volgende:
[..]
Ow, das interessant..kmoet es ff wat theorie opdoen
Omdat er uiteindelijk een stabiele, representatieve Moslimstaat (in Medina) was, die in staat is om te onderhandelen en zo nodig de moslims te verdedigen etc, context waarin de moslims zich bevonden veranderde.quote:Op zondag 28 januari 2007 19:14 schreef sieske het volgende:
wat betekent trouwens NASKH? De uitspraken van de profeet voordat hij de macht kreeg in Medina zijn ondergeschikt aan die van na die periode. Waarom? Die zijn toch ook belangrijk? Dat snap ik dus echt niet, die komen toch ook van Allah en die worden gewoon niet meegenomen (ik heb vanmiddag een site over jihad, moorden en afslachten gelezen en daar stond in dat die vredige dingen die de profeet vertelde toen hij nog in Mekka woonde, niet opgevolgd worden door iedereen omdat de dingen die hij later vertelde/deed nadat hij de macht kreeg in Medina belangrijker zijn ofzo om de een af andere vage reden)
Hoi,quote:Op zondag 28 januari 2007 19:39 schreef sieske het volgende:
was een betrouwbare site hoor, ik geloof niet zomaar elke site. Er er staat echt dat de eerdere openbaringen worden overtroffen door de openbaringen die later kwamen. De koran duurde namelijk 30 jaar ofzo om geschreven te worden. En in het begin, toe hij 40 was ofzo, vertelde hij dat de joden en christenen (stammen enzo, niet de hele landen natuurlijik) volgens hun eigen regels enzo mochten leven, zolang ze geen andere goden aanbaden dan Allah. Zit wat in, klinkt heel logisch en aardig. Maar later, toen hij de macht kreeg in Medina en de Islam echt voet aan de grond kreeg werden de joden van medina afgeslacht toen ze zich niet wilden bekeren tot de Islam. En omdat dat overkomt als oorlog (Islam: religie van het zwaard), worden de eerste openbaringen overschreven door de latere waarin verteld wordt dat ongelovigen gedood moeten worden. Alles moet gedaan worden om de islam te verspreiden. Dat snap ik dus niet helemaal, mij lijkt dat alle openbaringen even belangrijk zijn, maar ja ik ben geen moslim, dus ik ben niet echt op de hoogte.
Ik probeer het wel, maar de koran is wel heel uitgebreid en er zijn heel veel regels en wetten waar ik niets van af weet natuurlijk.
Mirza Ahmed bedoel je.quote:Op zondag 28 januari 2007 18:57 schreef Burakius het volgende:
[..]
mwah.. na herzien moet ik zeggen dat trigger wel gelijk heb.. iets wordt pas van de Islam weggestoten als het bepaald wordt door de hele gemeenschap. Zo was er een nep profeet ( weet ff niet meer wie).. en toen kwamen er moslimgeleerder uit ong. 128 ofzo landen en toen hebben ze samen besloten dat hij verbannen werd uit de Islam..
De Alevieten zijn niet verbannen.. dus horen ze er bij.., maar als het aan mij ligt.....
Het is met zowel de teksten uit de Koran als die verzameld in de hadith zo, dat een nieuwe uitspraak de vorige opheft. Duidelijkste voorbeeld is alcohol, werd in drie fasen tot een verbod (in de Koran). Nu zou iemand dus een met een Koranvers kunnen pleiten dat alcohol toegestaan is, maar in de juridische regels heft (logischerwijs) het latere het vroegere op. Ik ken daarvoor niet de term NASKH, maar dit is misschien een verduidelijking.quote:Op zondag 28 januari 2007 19:14 schreef sieske het volgende:
Niet mee eens agie, Alevetiesme vindt haar oorsprong wel degelijk in de Shietische Islam terug:quote:Op zondag 28 januari 2007 22:00 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
[..]
Mirza Ahmed bedoel je.
Met Alevieten is het zo: zij zijn geen moslims, maar pantheïsten. Wegens vervolging in vroeger tijden zijn er alevieten zich moslim gaan noemen en een groot deel doet dat nog steeds. Zij geloven niet in God verheven boven Zijn zetel, maar dat God in de mensen zit (wat sommige moslims ook geloven, maar deze doctrine is er een van ongeloof). Ze geloven niet in het profeetschap van Mohammed, noch in dat van Ali. Zij vereren Ali als een heilige, vandaar dat zij vaak worden gezien als een sekte extreme shi'ieten. Dat is onterecht, het zijn niet-moslims. Dat is wat mij is verteld door een Aleviet.
Je hebt namelijk Alevieten en Alewietenquote:De geschiedenis van het Alevitisme
Het Alevitisme was ooit een sjiitische stroming. Al spoedig na de dood van de profeet Mohammed in de 7e eeuw ontstond er een splitsing in de islam over de kwestie van de opvolging van de profeet. Door de meerderheid van de gelovigen, de Soennieten, werd een opvolger gekozen uit de kringen van de volgelingen. Een deel van de gelovigen, de sjiiten, erkende deze gekozen opvolger echter niet,omdat zij van mening waren dat de opvolger van Mohammed door hem was aangewezen.
Volgens de sjiieten was Ali, neef en tevens schoonzoon van Mohammed, daarom de enige rechtmatige opvolger van de profeet. De naam sjiieten komt uit het Arabische "sji'at Ali", dat "partij van Ali" betekent. Ali is inderdaad een korte tijd kalief (opvolger) geweest, maar werd dit pas nadat drie andere kaliefen hem voor waren gegaan. In 661 is Ali tijdens het gebed omgebracht.
Ook zijn zoon Imam Hoessein is later in een veldslag te Karbala (in het huidige Irak), tezamen met zijn volgelingen, vermoord. De sjiieten herdenken deze gebeurtenis speciaal in de Arabische maand 'Muharrem'. Binnen het sjiitisme zijn er verschillende richtingen. De grootste sjiietische richting erkent een reeks van twaalf rechtmatige imams (opvolgers in de lijn van Mohammed), waarvan Ali de eerste is en zijn zonen Hassan en Hoessein de tweede en derde zijn. De twaalf imams zijn ook voor de Alevieten heel belangrijk. De zesde imam, imam Cafer-i Sadik, heeft voor de Alevieten bovendien een speciale betekenis, omdat hij als eerste het Alevitisme in een boek heeft beschreven.
In de loop van de tijd zijn er tussen het soennisme en het oorspronkelijke alevitisme tal van religieuze verschillen ontstaan. Het Alevitisme werd op de meeste plaatsen onderdrukt, maar bleef als een strijdende stroming voortbestaan en heeft met name in de 14e, 15e en 16e eeuw talloze protestbewegingen gevoerd. Ook de Alevieten in Turkije hebben een lange geschiedenis als minderheid in strijd tegen de staat. In de 15e eeuw kwam onder leiding van sjah Ismail I van de Iraanse Safawiden een belangrijkre stroming op die het sjiisme als staatsgodsdienst installeerde in Iran. Deze beweging vond veel aanhang onder een deel van de Anatolische bevolking, de Alevieten.
Door het invoeren van het Sjiisme maakte Ismail veel vijanden bij de omringende landen met het Soennisme. De Alevieten, die Ismail steunden, werden zodoende ook als een bedreiging gezien door de Ottomaanse sultans. Zij werden als staatsgevaarlijk beschouwd. De soennitische leiders waren eeuwen lang bijzonder tolerant geweest ten overstaan van christenen en afwijkende stromingen binnen de Islam, maar van dan af werd het sjiietische-predikers, afkomstig uit wat nu Iran is, moeilijk gemaakt om te reizen.
De verschillen tussen de Alevitische en Iraans-sjiietische geloofsbeleving en geloofsuitoefening zijn inmiddels erg groot; in feite verschilt het Alevitisme net zoveel van het Iraans sjiisme als van het soennisme.
dude ben jij een moslim.. je verwoord het beter dand at ik het zou kunnen hahaha..quote:Op zondag 28 januari 2007 22:05 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
[..]
Het is met zowel de teksten uit de Koran als die verzameld in de hadith zo, dat een nieuwe uitspraak de vorige opheft. Duidelijkste voorbeeld is alcohol, werd in drie fasen tot een verbod (in de Koran). Nu zou iemand dus een met een Koranvers kunnen pleiten dat alcohol toegestaan is, maar in de juridische regels heft (logischerwijs) het latere het vroegere op. Ik ken daarvoor niet de term NASKH, maar dit is misschien een verduidelijking.
In je voorbeeld van jihad zijn er juist veel geleerden die de moslims oproepen de manier van uitnodiging van de moslims in de tijd van Mekka te hanteren, dus zonder geweld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |