Voor de zoveelste keer dat vele doemdenkers uit de groene hoek weer eens onheilsprofetieen hebben lopen verkondigen, het wordt tijd dat de massa deze mensen voortaan met een korreltje zout neemt.quote:De zeespiegel zal de komende eeuw veel minder snel stijgen dan eerdere onheilspellende verwachtingen. Dat valt op te maken uit de conclusies die wetenschappers van het IPCC, de klimaatcommissie van de Verenigde Naties, trekken in een nog vertrouwelijk rapport dat op 2 februari wordt gepubliceerd en waaruit het Financieele Dagblad dit weekend citeert.
Uit een samenvatting van het rapport blijkt dat de stijging van de zeespiegel - voor Nederland één van de belangrijkste aspecten van klimaatverandering - zal meevallen. Het IPCC gaat ervan uit dat de zeespiegel hooguit 43 centimeter zal stijgen in de komende 100 jaar, en misschien slechts enkele decimeters.
In het vorige rapport van het IPCC, dat dateert uit 2001, werd uitgegaan van maximaal 88 centimeter zeespiegelstijging. Veel onheilsprofeten, zoals bijvoorbeeld in de recente film van Al Gore, spreken over vele meters stijging. Daarvoor is géén wetenschappelijke basis, zo blijkt uit het rapport.
Bij de stijging die het nieuwe rapport verwacht, hoeft Nederland slecht beperkt in dijkverzwaring te investeren. Volgens de milieuonderzoeksinstantie van de overheid, heeft één meter zeespiegelstijging in 100 jaar tijd voor Nederland beperkte gevolgen. Pas bij een stijging van 1,5 meter zijn zeer kostbare maatregelen nodig. De zeespiegel stijgt al duizenden jaren 20 cm per eeuw door natuurlijke oorzaken. Door de opwarming van de aarde komt daar de komende eeuw hooguit 23 cm bij, zo verwacht het IPCC dus nu.
Temperatuur
Het IPCC concludeert verder dat de temperatuur op aarde de komende 20 jaar met 0,2 graden Celsius per 10 jaar stijgt. Als de concentratie van broeikasgassen zou verdubbelen, leidt dit tot een temperatuurstijging van ongeveer 2 tot 4,5 graden. Zo'n verdubbeling is mogelijk binnen 40 tot 70 jaar, als de uitstoot van broeikasgassen in het huidige tempo doorgaat.
Weersextremen zoals hittegolven en zware regenval zullen wel vaker voorkomen is de verwachting. Maar het aantal verwachte tropische stormen en orkanen zal volgens de klimaatonderzoekers eerder afnemen dan toenemen. De kracht van de stormen kan wél toenemen.
ja en mensen zoals jij die het bagatelliseren moet je ook niet serieus nemen.quote:Op zondag 21 januari 2007 14:23 schreef Pracissor het volgende:
'Zeespiegel stijgt veel minder dan verwacht'
[..]
Voor de zoveelste keer dat vele doemdenkers uit de groene hoek weer eens onheilsprofetieen hebben lopen verkondigen, het wordt tijd dat de massa deze mensen voortaan met een korreltje zout neemt.
Maar wel de goeie helft.........het Westenquote:Op zondag 21 januari 2007 14:44 schreef Floripas het volgende:
43 centimeter? Godverdomme, waarom doen we daar niet iets aan?
Met 43 centimeter staat de helft van Nederland al blank.
o? Je bevestigt de TO post voor ons?quote:Op zondag 21 januari 2007 14:44 schreef Floripas het volgende:
Dat valt waarschijnlijk wel mee hoor...quote:Op zondag 21 januari 2007 14:44 schreef Floripas het volgende:
Dit is dus wel een buitengewoon naieve en bagataliserende opmerking. Er is nog nooit in de geschiedenis van de moderne mens een periode geweest waarin klimaat veranderingen zo heftig plaatsvonden als nu. Ook niet in de middeleeuwen.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:06 schreef T1andonly het volgende:
Het klimaat verandert sowieso, pas als het niet veranderd moet je je echt zorgen gaan maken.
In de Middeleeuwen is er ook een periode geweest waarin het aanmerkelijk warmer geweest is.
Ik zou daar eigenlijk wel graag een grafiek van zien. Heeft iemand die?quote:Op zondag 21 januari 2007 15:20 schreef ed_reeb het volgende:
[..]
Dit is dus wel een buitengewoon naieve en bagataliserende opmerking. Er is nog nooit in de geschiedenis van de moderne mens een periode geweest waarin klimaat veranderingen zo heftig plaatsvonden als nu. Ook niet in de middeleeuwen.
Er zijn in het verleden op verschillende momenten periodes aan te geven waarin temperaturen hoger of lager waren, meestal als het gevolg van bijvoorbeeld vulkaanuitbarstingen of komeetinslagen. Dat zijn heel andere verschijnselen dan wat er op dit moment gebeurd. De natuur kan na zo'n gebeurtenis in een aantal jaar weer stabiliseren. Wat er nu gebeurd is dat de verschijnselen die we veroorzaken alleen maar verergert worden en versterkt worden en de kans niet wordt gegeven tot stabilsering.
"I'm superserial!quote:Op zondag 21 januari 2007 14:24 schreef __Saviour__ het volgende:
Dan hebben we ManBearPig nog. Gore heeft vele troeven in de hand.
Kouder.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:06 schreef T1andonly het volgende:
Het klimaat verandert sowieso, pas als het niet veranderd moet je je echt zorgen gaan maken.
In de Middeleeuwen is er ook een periode geweest waarin het aanmerkelijk warmer geweest is.
Da's bijna een halve meter, hè? Dan kun je bijvoorbeeld de meeste waddeneilanden wel vergeten. De noordelijke dijken gaan het dan ook zeker niet redden.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:19 schreef BossFight het volgende:
[..]
Dat valt waarschijnlijk wel mee hoor...![]()
Vind jij 43 centimeter weinig, dan?quote:Op zondag 21 januari 2007 15:30 schreef highway101 het volgende:
Die paniekzaaiers hadden gewoon een bekend iemand nodig: Al Gore
Bij hoogtij stroomt de boel ook niet over toch?quote:Op zondag 21 januari 2007 15:32 schreef Floripas het volgende:
[..]
Vind jij 43 centimeter weinig, dan?
Hier past maar één smiley:quote:Veel onheilsprofeten, zoals bijvoorbeeld in de recente film van Al Gore, spreken over vele meters stijging. Daarvoor is géén wetenschappelijke basis, zo blijkt uit het rapport.
Tenzij we natuurlijk onze 48 kruisrakketten met kernlading afschieten op de grootste vervuilerquote:Op zondag 21 januari 2007 15:29 schreef T1andonly het volgende:
Echter is het ook feit dat de grootste vervuilers totaal geen boodschap hebben aan dat hele verdrag en zich niet richten op het verbeteren van hun uitstoot. Ons land kan zo hoog springen als het wil, maar echt iets veranderen aan de wereld zal het nooit kunnen.
Hoogtij + 43 cm wellicht wel natuurlijk. Wat dat betreft mag je wel wat verder kijken dan je neus lang is.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:32 schreef highway101 het volgende:
[..]
Bij hoogtij stroomt de boel ook niet over toch?
Niet zo hysterisch doen,quote:Op zondag 21 januari 2007 15:29 schreef Floripas het volgende:
[..]
Da's bijna een halve meter, hè? Dan kun je bijvoorbeeld de meeste waddeneilanden wel vergeten. De noordelijke dijken gaan het dan ook zeker niet redden.
quote:Bij de stijging die het nieuwe rapport verwacht, hoeft Nederland slecht beperkt in dijkverzwaring te investeren. Volgens de milieuonderzoeksinstantie van de overheid, heeft één meter zeespiegelstijging in 100 jaar tijd voor Nederland beperkte gevolgen. Pas bij een stijging van 1,5 meter zijn zeer kostbare maatregelen nodig. De zeespiegel stijgt al duizenden jaren 20 cm per eeuw door natuurlijke oorzaken. Door de opwarming van de aarde komt daar de komende eeuw hooguit 23 cm bij, zo verwacht het IPCC dus...
Je zit... warm, maar het klopt niet helemaal. Of helemaal niet. Er was een periode in de Middeleeuwen dat het in in ieder geval en waarschijnlijk alleen Europa wat warmer was dan de eeuwen daarvoor en daarna, maar zeker geen vier graden meer dan nu. En de periode 800 - 1300 wil ik nu niet het Ghandiaans summum van pacifisme noemen.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:34 schreef T1andonly het volgende:
Volgens mij was de warme periode in de middeleeuwen zo rond 800-1300. In die tijd was het wereldwijd +- 4 graden warmer als nu het geval is. Rond die tijd waren er naar mijn weten minder grote oorlogen omdat de oogsten gewoon zeer goed waren en elk land zichzelf kon verrijken.
Omdat het niet strookt met jouw opvattingen?quote:Op zondag 21 januari 2007 15:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hier past maar één smiley:. Sowieso voor het hele bericht.
Nee, omdat het niet strookt met de werkelijkheid en de gezonde rede.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:37 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Omdat het niet strookt met jouw opvattingen?
Nee, maar 43 centimeter bovenop hoogtij zeker wel. Het ging bij de storm al bjna mis, en dat was een centimeter of twintig.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:32 schreef highway101 het volgende:
[..]
Bij hoogtij stroomt de boel ook niet over toch?
quote:Op zondag 21 januari 2007 15:34 schreef T1andonly het volgende:
Tegenwoordig wordt er gewoon veel meer ingezoomd op kortstondige veranderingen. Dat er een trend bestaat waarbij het warmer wil kan ik niet ontkennen.
Volgens mij was de warme periode in de middeleeuwen zo rond 800-1300. In die tijd was het wereldwijd +- 4 graden warmer als nu het geval is. Rond die tijd waren er naar mijn weten minder grote oorlogen omdat de oogsten gewoon zeer goed waren en elk land zichzelf kon verrijken.
Drogreden.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, omdat het niet strookt met de werkelijkheid en de gezonde rede.
Oooh, niets aan de hand. Pas over 750 jaar hoeven we ons druk te makenquote:De zeespiegel stijgt al duizenden jaren 20 cm per eeuw door natuurlijke oorzaken. [..] Pas bij een stijging van 1,5 meter zijn zeer kostbare maatregelen nodig.
De geschiedenis leert ook dat mensen rampstijdingen onderschatten.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:35 schreef Oosthoek het volgende:
Ik denk zelf trouwens dat het allemaal wel mee zal vallen. De geschiedenis leert ons dat mensen al gauw overdrijven als het om 'rampen' gaat. Mits we wat preventieve maatregelen nemen zal er weinig voorvallen denk ik.
Daar hebben ze jaren lang dijken voor aangelegd. Okay een halve meter is veel maar het zal niet betekenen dat de boel meteen overstroomd hoor.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:29 schreef Floripas het volgende:
[..]
Da's bijna een halve meter, hè? Dan kun je bijvoorbeeld de meeste waddeneilanden wel vergeten. De noordelijke dijken gaan het dan ook zeker niet redden.
Uh... Juist. Hoe dan ook, ik vind het een slecht bericht. De bron heeft het niet over onheilsprofeten, maar dat maakt R@b ervan. Het had beter een column kunnen zijn dan een nieuwsbericht.quote:
En de Waddenzee? En de rest van de wereld?quote:Op zondag 21 januari 2007 15:42 schreef BossFight het volgende:
[..]
Daar hebben ze jaren lang dijken voor aangelegd. Okay een halve meter is veel maar het zal niet betekenen dat de boel meteen overstroomd hoor.
De milieubewegingen hebben zich afgelopen tientallen in hun eigen voet geschoten door telkens te extreem en overdreven te gaan waarschuwen voor allerlei doemscenario's, dat zij een waarschuwende functie hebben, oke, maar de wijze waarop zij dit hebben gedaan maakt hun geloofwaardigheid tegenwoordig nihil.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:42 schreef Floripas het volgende:
[..]
De geschiedenis leert ook dat mensen rampstijdingen onderschatten.
Paaseiland à gogo.
Ik ben het eens met het overdrijven, dat is een gotspe.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:44 schreef Pracissor het volgende:
[..]
De milieubewegingen hebben zich afgelopen tientallen in hun eigen voet geschoten door telkens te extreem en overdreven te gaan waarschuwen voor allerlei doemscenario's, dat zij een waarschuwende functie hebben, oke, maar de wijze waarop zij dit hebben gedaan maakt hun geloofwaardigheid tegenwoordig nihil.
Ongeacht zijn persoonlijke inbreng, maakt dat de inhoud nog niet anders. In het FD staat hetzelfde.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:42 schreef Monidique het volgende:
[..]
Uh... Juist. Hoe dan ook, ik vind het een slecht bericht. De bron heeft het niet over onheilsprofeten, maar dat maakt R@b ervan. Het had beter een column kunnen zijn dan een nieuwsbericht.
Ik hoop dat de docenten uit jouw jeugd, voor jou geen gezaghebbend instituut meer zijn...quote:Op zondag 21 januari 2007 15:43 schreef Floripas het volgende:
[..]
Echt? Ik heb altijd op school geleerd dat 20cm erbij al een groot probleem was.
Ze hebben me anders ook de werking van het condoom uitgelegd.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:49 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ik hoop dat de docenten uit jouw jeugd, voor jou geen gezaghebbend instituut meer zijn...
Het woord onheilsprofeet heeft waarde en is niet slechts cosmetisch, dus de inhoud is anders en het staat niet in het Financiëel Dagblad.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:47 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ongeacht zijn persoonlijke inbreng, maakt dat de inhoud nog niet anders.
In het FD staat hetzelfde.
Het VN-rapport is wel te vertrouwen, de berichtgeving erom alleen niet. Gore zei niet dat in 2100 de zeespiegel meters gestegen zal zijn, maar media beweren zulks wel. Zo ook de Elsevier: de voorspellingen blijken helemaal niet te kloppen. In plaats van 15 tot op z'n hoogst 88 centimeter is men nu gekomen op een cijfer met meer waarschijnlijkheid 20 tot 44. Of iets dergelijks, ik weet de cijfers niet precies. Blijkt helemaal niet te kloppen; sure.quote:Maar vertel jij mij nou waarom ik dit VN-rapport niet zou moeten vertrouwen, waarom het botst met de waarheid en gezonde rede.
Uiteraard, ik ben ook voor het investeren in alternatieve energie (kernenergie en research voor nieuwe techonologieen), hoewel dit meer uit politieke overwegingen is. Maar ik erken het probleem, maar niet in de mate van populistische films als die van Al Gore. Ik weet al hoe laat het is, wanneer niet de slimste mensen in mijn omgevingen opeens met praatjes uit Al Gore's filmpje komen. De massa neemt het weer over zonder diepere overdenking/nuancering, dat vind ik veel enger.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:47 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik ben het eens met het overdrijven, dat is een gotspe.
Maar dat betekent nog niet dat het probleem er niet is. In plaats van zo te kankeren op de milieubeweging zou je kunnen kijken wat we aan het probleem kunnen doen.
Ik denk het niet, de meeste mensen hebben een schrikbeeld nodig om tot verandering te komen. En veranderen voor een betere leefomgeving kan nooit slecht zijn. Waarom zijn we in de eerste plaats zo enorm gaan vervuilen en nu we alternatieven hebben, waarom gebruiken we die dan nauwelijks? Ik zou wel eens willen zien hoe de wereld er uit zou zien zonder de 'doemdenkers uit de groene hoek'.quote:Op zondag 21 januari 2007 14:23 schreef Pracissor het volgende:
'Zeespiegel stijgt veel minder dan verwacht'
[..]
Voor de zoveelste keer dat vele doemdenkers uit de groene hoek weer eens onheilsprofetieen hebben lopen verkondigen, het wordt tijd dat de massa deze mensen voortaan met een korreltje zout neemt.
Correct. Dat was hij niet.quote:Op zondag 21 januari 2007 16:01 schreef Het_hupt het volgende:
Was Al Gore niet die man die zei dat hij het internet had uitgevonden?![]()
Kernenergie levert ook een boel vervuiling op.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:55 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Uiteraard, ik ben ook voor het investeren in alternatieve energie (kernenergie en research voor nieuwe techonologieen), hoewel dit meer uit politieke overwegingen is.
Ik haat arabieren, dus ik wil ze geen cent toevertrouwen...?quote:Op zondag 21 januari 2007 16:10 schreef Monidique het volgende:
Voor alternatieve energie zijn, uit politieke overwegingen? Hoe moet ik dat zien? De VVD is voor, dus ik ook, zoiets?
En ook dit topic ga ik mergen met het moeder topic -> Zeespiegel stijgt veel minder dan verwacht Alleen niet meer vandaag.quote:Op zondag 21 januari 2007 11:29 schreef Haaglander het volgende:
[..]
Dat is slecht nieuws voor de milieumaffia die aan deze angstzaaierij onder het volk nu eenmaal haar bestaansrecht ontleent. Ben benieuwd of GroenLinks en consorten nu ook zo sportief zijn hun ongelijk te bekennen, maar ik denk dat dit er niet in zit, gezien de betweterige koppigheid waarmee ze altijd maar vasthouden aan allang achterhaalde standpunten.
Alles is relatief, het is iig schoner dan fossiele brandstof.quote:Op zondag 21 januari 2007 16:08 schreef Floripas het volgende:
[..]
Kernenergie levert ook een boel vervuiling op.
Jij schaart mij bij de VVD-aanhangers?quote:Op zondag 21 januari 2007 16:10 schreef Monidique het volgende:
Voor alternatieve energie zijn, uit politieke overwegingen? Hoe moet ik dat zien? De VVD is voor, dus ik ook, zoiets?
Ja, ik haat arabieren.quote:Op zondag 21 januari 2007 16:12 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik haat arabieren, dus ik wil ze geen cent toevertrouwen...?
Nee, het was een voorbeeld.quote:Op zondag 21 januari 2007 16:22 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Jij schaart mij bij de VVD-aanhangers?![]()
Ah zo. Daar ben ik het mee eens.quote:Neen, olie is een politiek middel in handen van Zuid Amerikaanse staten, Rusland en Arabische landen.
Het zou wijselijk zijn om in een alternatief te investeren waardoor wij deze afhankelijkheid kunnen minimaliseren.
Die vervuiling duurt in ieder geval een stuk langer om te verdwijnen dan fossiele brandstoffen.quote:Op zondag 21 januari 2007 16:20 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Alles is relatief, het is iig schoner dan fossiele brandstof.
Tijdens de vorige ijstijd was er geen Noordzee, je kon zo naar Engeland lopen. En gaan mensen zich druk maken over een zeespiegelstijging van een halve meter.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:44 schreef Floripas het volgende:
[..]
En de Waddenzee? En de rest van de wereld?
Zure regen was ook maar een mythe van de linksen, en het is arrogant om te denken dat de mens daar invloed op had. Gat in de ozonlaag is ook maar een verzinsel van die linkse NieuwZeelanders met hun zwakke huid. Dat zij nou snel verbranden.quote:Op zondag 21 januari 2007 18:23 schreef Kaalhei het volgende:
Eerst was het 10 meter, toen 1 meter, nu 50 centimeter. Zal allemaal wel loslopen. Over tien jaar is er de volgende milieuhype en staat de opwarming van de aarde in een rijtje met het gat in de ozonlaag en de zure regen.
Idd...quote:Op zondag 21 januari 2007 18:04 schreef Monidique het volgende:
De grap is dat dit rapport van het IPCC is, dat, als de gelegenheid zich voordoet, uiteraard gewoon maar een clubje op geld en aandacht beluste wetenschappers is en slechts gebruikt wordt door links en de milieumaffia om belasting te heffen. Niet nu. Nee, als onheilsprofeten en doemdenkers ermee op hun immense fouten kunnen worden gewezen, is het Het Orakel.
Twintig jaar geleden werd er geroepen dat er snel geen bos meer zou zijn in Europa. Niets van gezien. Tien jaar geleden zou iedereen huidkanker krijgen als we niet snel iets deden. Niet van gemerkt. Nu dat gelul over door de mens geinduceerde klimaatverandering. Lamenielachen.quote:Op zondag 21 januari 2007 18:53 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Zure regen was ook maar een mythe van de linksen, en het is arrogant om te denken dat de mens daar invloed op had. Gat in de ozonlaag is ook maar een verzinsel van die linkse NieuwZeelanders met hun zwakke huid. Dat zij nou snel verbranden.
Een paar honderd rondtrekkende nomaden kunnen zich allicht wat makkelijker aanpassen dan moderne, dichtbevolkte landen die volledig van landbouw afhankelijk zijn.quote:Op zondag 21 januari 2007 16:40 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Tijdens de vorige ijstijd was er geen Noordzee, je kon zo naar Engeland lopen. En gaan mensen zich druk maken over een zeespiegelstijging van een halve meter.Kom op man, de mens is flexibel genoeg om dat op te vangen. En die waddeneilanden die overstromen? Big deal.
Huh-huh, ik vind mezelf vrij gemiddeld, huh-huh.quote:Op zondag 21 januari 2007 15:32 schreef Floripas het volgende:
[..]
Vind jij 43 centimeter weinig, dan?
We hebben ook iets aan de oorzaken van de ontbossing, verzuring en ontozoning gedáán.quote:Op zondag 21 januari 2007 21:54 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Twintig jaar geleden werd er geroepen dat er snel geen bos meer zou zijn in Europa. Niets van gezien. Tien jaar geleden zou iedereen huidkanker krijgen als we niet snel iets deden. Niet van gemerkt. Nu dat gelul over door de mens geinduceerde klimaatverandering. Lamenielachen.![]()
quote:Op zondag 21 januari 2007 22:22 schreef speknek het volgende:
[..]
Huh-huh, ik vind mezelf vrij gemiddeld, huh-huh.
Twintig jaar geleden reed je ook niet met een katalysator onder je auto. Twintig jaar geleden kon je nog gewoon benzine met tetraethyllood tanken. Twintig jaar geleden hadden electriciteitscentrales ook nog niets gedaan aan SO2/NOx filters. Twintig jaar geleden kon je ook nog gewoon spuitbussen kopen met CFK's. Twintig jaar geleden dachten techneuten nog dat PCB's de ideale olies waren om grote transformators te koelen. Twintig jaar geleden was de enige manier om van grondvervuiling af te komen, iedereen die er woonde na veel gesoebat een goedkope oprotpremie geven en de wijk helemaal afgraven. Dertig jaar geleden dacht iedereen dat asbest prima spul was om in kantoorgebouwen te steken.quote:Op zondag 21 januari 2007 21:54 schreef Kaalhei het volgende:
Twintig jaar geleden werd er geroepen dat er snel geen bos meer zou zijn in Europa. Niets van gezien. Tien jaar geleden zou iedereen huidkanker krijgen als we niet snel iets deden. Niet van gemerkt. Nu dat gelul over door de mens geinduceerde klimaatverandering. Lamenielachen.![]()
In plaats van je pijlen te richten op links, zou je ook kunnen meedenken aan oplossingen voor het probleem van de opwarming van de aarde. Wat gaan we daaraan doen?quote:Op maandag 22 januari 2007 04:49 schreef StefanP het volgende:
Straks ga je me nog vertellen dat Gore het Internet niet heeft uitgevonden!
Wat moet links nu! Ik zie ze al hysterisch rennen om de volgende ramp te bedenken waarop we afstevenen... sneller! Zoek iets of iemand om zielig te vinden!
Hoe weet jij zo zeker dat we daar iets aan kunnen doen?quote:Op maandag 22 januari 2007 09:02 schreef Floripas het volgende:
[..]
In plaats van je pijlen te richten op links, zou je ook kunnen meedenken aan oplossingen voor het probleem van de opwarming van de aarde. Wat gaan we daaraan doen?
We hebben aan oudere milieuproblemen soms wat beter, soms wat minder effectief, iets kunnen doen. Of de zeespiegel nu een halve of een hele meter stijgt, de meeste wetenschappers zijn het met elkaar eens: een deel van de opwarming wordt flink versneld door mensen, en fossiele brandstoffen zijn de grootste oorzaak.quote:Op maandag 22 januari 2007 09:17 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Hoe weet jij zo zeker dat we daar iets aan kunnen doen?
Ja, ik kan ook wel linken naar Loose Change of Intelligent Design-filmpjes, maar dat helpt deze discussie niet verder. Labohm is geen deskundige, maar een econoom, en een politiek activist.quote:Op maandag 22 januari 2007 09:28 schreef Evil_Jur het volgende:
http://video.google.co.uk/videoplay?docid=3706506459400589360
Al Gore kan me gestolen worden. Het gaat me om de opwarming van de aarde.quote:Op maandag 22 januari 2007 09:34 schreef Evil_Jur het volgende:
Ja, Al Gore dus ook. Ik zeg ook niet dat je hem moet geloven, ik zeg dat je in het algemeen wat kritischer moet zijn.
De gehele gedachte dat het klimaat statisch is en dat we dus alles moeten doen om het stabiel te houden (lees: het wordt warmer, schrik schrik) is natuurlijk belachelijk.quote:Op zondag 21 januari 2007 16:06 schreef Nee het volgende:
Poepies, het klimaat veranderd, loopt toch niet zo te ontkennen.
En daarover lopen de voorspellingen zo belachelijk ver uit een dat het moeilijk is om een rationele aanpak te verzinnen. Elk jaar veranderen de schattingen en elk jaar worden modellen onderuit gehaald. Klimaatverandering krijg je toch wel, ik denk dat we beter energie kunnen steken in voorbereiding dan in preventie die geen enkele garanties kan geven.quote:Op maandag 22 januari 2007 09:36 schreef Floripas het volgende:
[..]
Al Gore kan me gestolen worden. Het gaat me om de opwarming van de aarde.
Ten eerste, de snelheid waarmee het nu gebeurt is op enorme rampen na nog nooit voorgekomen. En de omgevingsveranderingen tijdens die rampen, daar wil je echt niet bij zijn.quote:Op maandag 22 januari 2007 09:38 schreef FJD het volgende:
[..]
De gehele gedachte dat het klimaat statisch is en dat we dus alles moeten doen om het stabiel te houden (lees: het wordt warmer, schrik schrik) is natuurlijk belachelijk.
"Het klimaat" is ook iets wat wij hebben verzonnen! Gedefinieerd als een gemiddelde over 30 jaar, terwijl er per jaar veel grotere veranderingen in zitten.quote:Op maandag 22 januari 2007 09:38 schreef FJD het volgende:
[..]
De gehele gedachte dat het klimaat statisch is en dat we dus alles moeten doen om het stabiel te houden (lees: het wordt warmer, schrik schrik) is natuurlijk belachelijk.
Maar dat we invloed hebben op het veranderende klimaat wordt door bijna geen enkele deskundige ontkend. Dan kunnen we toch iets aan de oorzaken doen?quote:Op maandag 22 januari 2007 09:40 schreef Evil_Jur het volgende:
En daarover lopen de voorspellingen zo belachelijk ver uit een dat het moeilijk is om een rationele aanpak te verzinnen. Elk jaar veranderen de schattingen en elk jaar worden modellen onderuit gehaald. Klimaatverandering krijg je toch wel, ik denk dat we beter energie kunnen steken in voorbereiding dan in preventie die geen enkele garanties kan geven.
Wat is er zo "dramatisch snel" aan een temperatuurstijging van 2 graden in 100 jaar?!quote:
It's only in your mind, Annakin.quote:Op maandag 22 januari 2007 09:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
"Het klimaat" is ook iets wat wij hebben verzonnen!
Over welke voorspelling heb je het?quote:Op maandag 22 januari 2007 09:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat is er zo "dramatisch snel" aan een temperatuurstijging van 2 graden in 100 jaar?!
Nu noem je heel wat anders: het gat in de ozonlaag groeit en krimpt afhankelijk van het jaargetijde! 2 keer per jaar dusquote:Op maandag 22 januari 2007 09:42 schreef dVTB het volgende:
... n de berichten over het gat in de ozonlaag zijn al even tegenstrijdig. Dan is het weer gegroeid, zo is het weer gekrompen.
Maar niet op dit tempo!quote:Op maandag 22 januari 2007 09:42 schreef dVTB het volgende:
Klimaatschommelingen zijn een verschijnsel van alle tijden.
We zijn ook opgehouden met het massaal uitstoten van CFK's.quote:Terwijl de ijskap bij de Noordpool smelt, groeit deze juist op de Zuidpool. En de berichten over het gat in de ozonlaag zijn al even tegenstrijdig. Dan is het weer gegroeid, zo is het weer gekrompen.
Maar als ze je niet eens kunnen vertellen of het twee bultjes of een 300 pokken zijn, is het medicijn misschien wel erger dan de kwaal.quote:Op maandag 22 januari 2007 09:41 schreef Floripas het volgende:
[..]
Maar dat we invloed hebben op het veranderende klimaat wordt door bijna geen enkele deskundige ontkend. Dan kunnen we toch iets aan de oorzaken doen?
Als ik pokken heb, wil ik geen debat over hoeveel pokken ik op mijn lijf krijg, maar gewoon een medicijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |