Gaat niet om de wapens. Gat om tactiek en training (en een dosis geluk, af en toe). Een lul van de straat met een TOW-II schiet nog geen olifant neer als hij ervoor staat. Een commando met een RPG-9 kan een Abrams opblazen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 09:47 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Scherfvesten zijn ook niet bedoeld om kogels tegen te houden.
En RPG 9's blazen misschien pantservoertuigeen op maar ik betwijfel of ze echte tanks kunnen opblazen.
nee je zegt dat het niet kan en ik vroeg waar dat op gebaseerd wasquote:Op vrijdag 22 juni 2007 06:37 schreef Karrs het volgende:
[..]
Met het verkeerde been uit bed gestapt, Sp3c? Was een doodnormale, terechte opmerking. En nee, ik zeg hier niet mee dat de jongens niet hebben geknokt of dat dit niet gebeurd is. 't Enige wat ik me afvraag is hoe deze strijd in godsnaam is verlopen, dat er geen ISAF-troepen en Afghaanse strijdkrachten zijn omgekomen.
in een YPR, de YPR had dan amper schade maar ze zaten met hun hoofd erboven uitquote:Op zaterdag 16 juni 2007 13:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
In wat voor wagen zaten ze
de vesten van de NL'ers kunnen wel degelijk ak47 kogels houden.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 09:47 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Scherfvesten zijn ook niet bedoeld om kogels tegen te houden.
En RPG 9's blazen misschien pantservoertuigeen op maar ik betwijfel of ze echte tanks kunnen opblazen.
quote:Nederlandse militairen hebben in Tarin Kowt in Uruzgan een werkplaats ontdekt waar explosieven werden gemaakt voor zelfmoordaanslagen.
Dertien mensen zijn aangehouden,zegt de commandant der strijdkrachten Berlijn.Ook stond er een voertuig klaar voor een aanslag.
Bron.
quote:Twee Taliban-leiders omgekomen
Bij hevige gevechten rond het Afghaanse stadje Chora zijn enkele dagen terug twee leiders van de Taliban omgekomen. De twee mulla's waren verantwoordelijk voor de zware aanval op Chora, die afgelopen weekeinde werd ingezet.
Dat heeft de hoogste militair van de Nederlandse krijgsmacht generaal Dick Berlijn gezegd in een toelichting op de gevechten. Nederlandse ISAF-militairen hebben hevig gevochten tegen de Taliban in Chora, in de provincie Uruzgan.
Onder de Taliban-strijders zijn veel slachtoffers gevallen, zei Berlijn. Concrete aantallen kon hij nog niet noemen. "Maar we kunnen stellen dat de tegenstander een zware klap is toegebracht.''
Bron.
Gebaseerd op simpelweg percentage-denken. Technologie geeft je voordeel, maakt je echter niet onkwetsbaar. Een strijd waar 500 man in omkomen, heeft meestal ook nog eens een dubbel percentage gewonden. Snap je al waar ik heen wil? Je gaat me niet vertellen dat je met alleen bommen, raketten en geschut 2000 man omlegt. Je moet ook kijken of ze echt weg zijn; daarvoor moet je er over de grond heen; per voet of YPR. Vuurgevechten op korte afstand zijn toch vrijwel onvermijdelijk. Maar ja, misschien kan het ook wel... het doet me alleen zo snel denken aan propaganda. Maar ookal zullen het er maar 50 zijn geweest - nog steeds 50-2quote:Op vrijdag 22 juni 2007 12:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee je zegt dat het niet kan en ik vroeg waar dat op gebaseerd was
op de Balkan gebeurde dit ook regelmatig, je moet gewoon niet met een eerste wereldoorlog achtig leger een moderne strijdmacht gaan lopen vechten want 1 goedgeplaatste 155mm granaat en je bent al een peloton kwijt, en dan heb je nog vliegtuigen met bommen, helikopters met hellfires en tegenstanders met meer dan 5 dagen training en dan ben je er
nu ben ik er niet bij geweest dus of het daadwerkelijk een realistische schatting is
Dat laatste lijkt me waarschijnlijker. Dit offensief was al een paar weken geleden aangekondigd, he. Een fijne misrekening aan hakbar-kantquote:het doet er ook niet toe want voor hun 1000 anderen (wordt wel een drukke winter voor de wervingsteams, misschien moeten ze ook van die 'leuke' reclames maken als de landmacht) maar de schrik zal er bij de bevolking wel weer flink in zitten en daar zal het hem om te doen zijn geweest. Daar varen ze wel bij en als de Nederlanders zo in en uit dat dorp komen rijden zonder al te veel problemen dan denkt de bevolking 'krijg maar lekker het heen en weer, zo stoer zijn jullie niet'
misschien dachten ze dat ze ook niet zo veel weerstand hoefden te verwachten, dat ze net als in Helmand het stadje in konden nemen en dan via de dorpsoudsten (evt at gunpoint) een 'wapenstilstand' konden afdwingen.
je er kan van alles, de Taliban kan ook een hele patrouille van 30 man ofzo uitroeien, het is aan de Nederlandse troepen om dit een beetje te vermijden want de politiek wordt er zo onvrolijk vanquote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:29 schreef Karrs het volgende:
[..]
Gebaseerd op simpelweg percentage-denken. Technologie geeft je voordeel, maakt je echter niet onkwetsbaar. Een strijd waar 500 man in omkomen, heeft meestal ook nog eens een dubbel percentage gewonden. Snap je al waar ik heen wil? Je gaat me niet vertellen dat je met alleen bommen, raketten en geschut 2000 man omlegt. Je moet ook kijken of ze echt weg zijn; daarvoor moet je er over de grond heen; per voet of YPR. Vuurgevechten op korte afstand zijn toch vrijwel onvermijdelijk. Maar ja, misschien kan het ook wel...
tis geen voetbal ...quote:het doet me alleen zo snel denken aan propaganda. Maar ookal zullen het er maar 50 zijn geweest - nog steeds 50-2
bwah indoctrinatie ... in Pakistan ja, in Uruzgan willen ze gewoon rustig kunnen eten en drinken zonder gestoord te wordenquote:[..]
Dat laatste lijkt me waarschijnlijker. Dit offensief was al een paar weken geleden aangekondigd, he. Een fijne misrekening aan hakbar-kant
Maar of de bevolking nou zoveel anders gaat denken over de Nederlanders, betwijfel ik. Je hebt een slag gewonnen, maar nog lang niet de oorlog. De indoctrinatie van de Taliban zit natuurlijk diep bij die mensen. Dat ze vechten tegen een buitenlandse bezetter is ook niet onwaar; samenwerking met het Afghaanse leger of niet.
je moet leren de dingen in kaders te zien. Vanuit het kader van moed en eer winnen de taliban.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 04:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
ze hebben flink wat burgers vermoord ...
Wat ik weet is dat je de helft daarvan moet aftrekken voor logistiek, ondersteuning en onderhoud. 750 man heb je dan nog over voor gevechtsfuncties, wat een aantal op papier is.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 11:28 schreef Overlast het volgende:
Nederland heeft er maar 1500 man zitten. Ik dacht dat er veel minder dan 1000 man in staat waren om te vechten en dat er meer ondersteunend personeel was. Heeft iemand hier cijfers over?
Omdat de bevolking toch wel inziet dat de Taliban erger zijn dan de ISAF Troepen?quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:43 schreef Vassili_Z het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat de factoren zijn waardoor de Navo-macht in Afghanistan wel stand kan houden en de taliban zware slagen kan toebregen, en dat de Russen dat niet konden tegen de Moedjahedeen.
even mierenneukenquote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:29 schreef Karrs het volgende:
Je moet ook kijken of ze echt weg zijn; daarvoor moet je er over de grond heen; per voet of YPR. Vuurgevechten op korte afstand zijn toch vrijwel onvermijdelijk.
Wie zegt dat? Ze hebben behoorlijk slaag gehad hoor.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:43 schreef Vassili_Z het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat de factoren zijn waardoor de Navo-macht in Afghanistan wel stand kan houden en de taliban zware slagen kan toebregen, en dat de Russen dat niet konden tegen de Moedjahedeen.
tegenwoordig geldt het principe van "every man a rifleman". Dus dat iedereen moet weten wat hem te doen staat igg een aanval. Dat koks, monteurs, medisch personeel etc etc de wapens oppakken wanneer dat nodig is.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:37 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Wat ik weet is dat je de helft daarvan moet aftrekken voor logistiek, ondersteuning en onderhoud. 750 man heb je dan nog over voor gevechtsfuncties, wat een aantal op papier is.
Ok, maar nu met een vrijwilligers leger neemt men het allemaal wat serieuzerquote:Op vrijdag 22 juni 2007 17:18 schreef Karrs het volgende:
Is altijd al zo geweest. Administratief personeel vroeger in de diensttijd, "wij zitten op kantoor, haha". Ja, dat had je gedacht. Hier heb je een Uzi en nou godverredomme dat bos in, jij.
En maar mopperen die lui. Leuk oefenmateriaal, je wist op vijfhonderd meter waar ze zaten, ookal lagen ze onder een hoop bladeren
onzinquote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:34 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
je moet leren de dingen in kaders te zien. Vanuit het kader van moed en eer winnen de taliban.
Helaas, zo'n onzin is dat niet. Wat ook niet betekent dat je 't puur met ideologie redt. Slachtpartijen als deze zullen zelfs de Taliban niet in de kouwe kleren gaan zitten, maar hun ideologie is en blijft een wapen waar we (nu nog) geen antwoord op hebben.quote:
De technologie staat niet stil waardoor het verschil steeds gunstiger uitvalt voor de grote mogendheden.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:43 schreef Vassili_Z het volgende:
het is klinkklare onzin, ideologie heeft weinig met moed of eer te maken.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 18:51 schreef Karrs het volgende:
[..]
Helaas, zo'n onzin is dat niet. Wat ook niet betekent dat je 't puur met ideologie redt. Slachtpartijen als deze zullen zelfs de Taliban niet in de kouwe kleren gaan zitten, maar hun ideologie is en blijft een wapen waar we (nu nog) geen antwoord op hebben.
Daar heeft het ALLES mee te maken. Dat, en een flinke portie angst voor 't alternatief. Onderschat NOOIT de kracht van het idee, die kan sterker zijn dan de kracht van je middelen. 't Verleden heeft dat al een aantal keren bewezen. Zolang zij bereid zijn te sterven, zullen ze blijven aanvallen. Bommenwerpers, PzH-2000's en Hellfires of niet.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 18:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is klinkklare onzin, ideologie heeft weinig met moed of eer te maken.
zodra je burgers gaat lopen vermoorden omdat die niet zo met je mee willen doen dan hoef je bij mij niet meer met moed of eer aan te komen, dan ben je een laffe wanhopige oorlogsmisdadiger en evt een terrorist
Staat nu op teletekst.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 19:28 schreef ErwinRommel het volgende:
Btw, waren de Australiërs ook ingezet die op hetzelfde kamp zaten?
Lijkt mij wel. Maar heeft iemand daar een bron van?
ja het moraal van de coalitietroepen is hoogquote:Op vrijdag 22 juni 2007 19:00 schreef Monidique het volgende:
Ik vermoed dat er toch echt wel een duidelijk verschil in moraal is tussen coalitietroepen en de taliban.
mo·raal (de ~ (v.))quote:Op vrijdag 22 juni 2007 19:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja het moraal van de coalitietroepen is hoog
ik onderschat helemaal niets, jij claimt dat de Taliban wint wbt moed en eer en dat is onzin.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 19:05 schreef Karrs het volgende:
[..]
Daar heeft het ALLES mee te maken. Dat, en een flinke portie angst voor 't alternatief. Onderschat NOOIT de kracht van het idee, die kan sterker zijn dan de kracht van je middelen. 't Verleden heeft dat al een aantal keren bewezen. Zolang zij bereid zijn te sterven, zullen ze blijven aanvallen. Bommenwerpers, PzH-2000's en Hellfires of niet.
de taliban is nog lang niet uitgeschakeld?quote:Wat jouw en mijn beschouwing op hun acties is, doet daar niets aan af. Je moet je kunnen verplaatsen in je vijand en ik zeg je, de Taliban is nog láng niet uitgeschakeld. Die schakel je alleen uit als je de voedingsbodem wegneemt en dat betekent dat de Afghaanse bevolking in grote meerderheid achter je moet staan, passief en actief.
waar is dit allemaal op gebaseerd?quote:Het probleem is dat je mensen die met rust gelaten willen worden, nooit zover krijgt dat ze effectief weerstand kunnen bieden aan fanatici als de Taliban. Het Afghaanse regeringsleger bijvoorbeeld, die redden het nooit zonder hulp van ISAF. Als we daar weg zijn, zijn ze in no time teruggeslagen tot in Kaboel, ook al hebben ze de betere wapens. Ze zijn gewoon minder bereid te doen wat (volgens hen) nodig is dan de Taliban.
Sadist.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:18 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik denk dat de meeste jonge nederlanders weer een oorlog nodig hebben en dan aan den lijve ondervinden wat onderdrukking is.
Het zou een opbouwmissie zijn en we moeten er toch wat te zoeken hebben. Het lijkt mij niet onfris om daar in een democratie vragen over te stellen. Niet eens vraagtekens bij, maar gewoon vragen over. Dat is geen onzin, dat is onszelf afvragen waarom er daar zo hard gevochten wordt, als er gezegd... wel, fuck it, stevig gesuggereerd dan, werd dat het eigenlijk een koekeneimissie zou zijn, maar wat uiteindelijk toch net wat geweldadiger bleek. Mij boeit het niet zo ontzettend, maar om nou kritiek op politiek en leger weg te wuiven, te willen censureren als het ware... nee. En dan nog mensen onderdrukking toewensen, zodat ze jouw mening hebben.quote:Al dat gezever van opbouwmissie, wat hebben we daar te zoeken etc etc......onzin.
Voor opbouw heb je wel eerst veiligheid nodig. Dat mensen dat niet zelf inzien is hun gebrek.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Sadist.
[..]
Het zou een opbouwmissie zijn en we moeten er toch wat te zoeken hebben. Het lijkt mij niet onfris om daar in een democratie vragen over te stellen. Niet eens vraagtekens bij, maar gewoon vragen over. Dat is geen onzin, dat is onszelf afvragen waarom er daar zo hard gevochten wordt, als er gezegd... wel, fuck it, stevig gesuggereerd dan, werd dat het eigenlijk een koekeneimissie zou zijn, maar wat uiteindelijk toch net wat geweldadiger bleek. Mij boeit het niet zo ontzettend, maar om nou kritiek op politiek en leger weg te wuiven, te willen censureren als het ware... nee. En dan nog mensen onderdrukking toewensen, zodat ze jouw mening hebben.
Het gaat niet eens per se om de missie, of om hoe de missie voorgesteld werd -in ieder geval zat ik daar fout-, maar om jouw conformistische, militairofiele houding tegenover kritiek en reflectie.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:34 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Voor opbouw heb je wel eerst veiligheid nodig. Dat mensen dat niet zelf inzien is hun gebrek.
Hoe kun je opbouwen als er nog steeds vijandige elementen actief zijn? En sterker, hoe wil je die opbouwwerken behoeden voor ondergang?
Dus naast opbouwen tevens het gebied veiligstellen.
Lijkt me toch niet zo moeilijk of wel?
ja ik ben een militarist, klaar uit.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het gaat niet eens per se om de missie, of om hoe de missie voorgesteld werd -in ieder geval zat ik daar fout-, maar om jouw conformistische, militairofiele houding tegenover kritiek en reflectie.
"We zitten daar, we doen goed werk, het Leger weet wat goed voor ons is, mond houden"
Leuk.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:40 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
ja ik ben een militarist, klaar uit.
Precies. Steun. Steun, wat in deze betekent: geen kritiek hebben, alles goedkeuren wat gedaan wordt, geen vragen stellen bij het nut van een dergelijke missie waar doden vallen. Inderdaad, "Geen moraliserende lulkoek oid's. gewoon onvoorwaardelijke steun." Dat zal ze helpen, kritiekloze ja-knikkers die alles maar moeten accepteren wat de bevelhebbers zeggen.quote:Maar men zit daar nu eenmaal dus moeten we er het beste van maken. met name door ten eerste steun te geven aan de troepen. Dat hebben ze nodig. Geen moraliserende lulkoek oid's. gewoon onvoorwaardelijke steun.
Het zijn misschien jouw jongens, van mij zijn ze zeker niet. En of het voor mijn vrede en veiligheid is? Ja, dat moeten we dan maar aannnemen van onze woestijnvos, want we mogen er niet over praten. Onvoorwaardelijk steun!quote:Onze jongens werken daar voor jullie vrede en veiligheid.
En dan?quote:Voor gezwam ga je maar naar je maatjes,
Nee, kom zeg. Die verduvelde kritiek weer...quote:maar kom bij mij niet aanzetten met deze non-argumenten zoals je net schreef.
Mee eens, wapens zijn ondergeschikt aan de eenheid. Maar, met goede wapens komt een goede training wel beter tot z'n recht.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 11:35 schreef Karrs het volgende:
[..]
Gaat niet om de wapens. Gat om tactiek en training (en een dosis geluk, af en toe). Een lul van de straat met een TOW-II schiet nog geen olifant neer als hij ervoor staat. Een commando met een RPG-9 kan een Abrams opblazen.
Als die Talibanhufters die AK's van ze volauto blijven afschieten, dan is er veel hulp van Allah nodig om infidels dood te krijgen
(Maar hemáál niks raken is ook een kunst...)
Misschien is dat omdat hij weet waarover hij praat.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het gaat niet eens per se om de missie, of om hoe de missie voorgesteld werd -in ieder geval zat ik daar fout-, maar om jouw conformistische, militairofiele houding tegenover kritiek en reflectie.
"We zitten daar, we doen goed werk, het Leger weet wat goed voor ons is, mond houden"
Jij gaat me niet vertellen dat je met een automatische AK hebt geschotenquote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:46 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Mee eens, wapens zijn ondergeschikt aan de eenheid. Maar, met goede wapens komt een goede training wel beter tot z'n recht.
Overigens kan volgens mij niemand full auto met een AK schieten(behalve Arni
)
Ik kan het in ieder geval niet
Precies. Om kort te gaan, zij doen wat nodig is om mensen als Monidique kritiek te kunnen laten hebben. Voor een militair is er alleen dank als ze jouw eigen hachje reddenquote:Goed, ik herhaal het nog maar eens, ik ben trots op onze mannen en vrouwen en twijfel niet aan hun nut daar. Ik denk dat nu wel duidelijk is dat de kleine hoeveelheid die we vormen, toch meer dan een druppel op een gloeiende plaat zijn. Langzamerhand worden we een voorbeeld voor velen die minder succes boeken.
Jij bent echt narrow-minded zegquote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:34 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Voor opbouw heb je wel eerst veiligheid nodig. Dat mensen dat niet zelf inzien is hun gebrek.
Hoe kun je opbouwen als er nog steeds vijandige elementen actief zijn? En sterker, hoe wil je die opbouwwerken behoeden voor ondergang?
Dus naast opbouwen tevens het gebied veiligstellen.
Lijkt me toch niet zo moeilijk of wel?
Sorry hoor, ik begrijp jouw standpunt als militair, maar de hele missie is wel verkocht als opbouwmisie door de regering.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:40 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
ja ik ben een militarist, klaar uit.
Maar men zit daar nu eenmaal dus moeten we er het beste van maken. met name door ten eerste steun te geven aan de troepen. Dat hebben ze nodig. Geen moraliserende lulkoek oid's. gewoon onvoorwaardelijke steun.
Onze jongens werken daar voor jullie vrede en veiligheid.
b00h00quote:
Just did, didn't I...quote:Op vrijdag 22 juni 2007 21:58 schreef Karrs het volgende:
[..]
Jij gaat me niet vertellen dat je met een automatische AK hebt geschoten
Oorlog blijft een laatste redmiddel en is het uiteindelijk vrijwel nooit waard. Tot we dat onder de knie hebben lukt het een modern leger gelukkig steeds beter effectief te operen, zonder het vernietigen van alles tot aan de horizon...quote:Precies. Om kort te gaan, zij doen wat nodig is om mensen als Monidique kritiek te kunnen laten hebben. Voor een militair is er alleen dank als ze jouw eigen hachje redden
Dat is geen sneer naar Monidique, trouwens, begrijp me goed. Hij/zij heeft niet alleen alle recht om kritiek te uiten, het is ook nodig. Of we worden een maatschappij die oorlogvoeren hoog in het vaandel gaat dragen en dat mag nooit gebeuren.
Om eerlijk te zijn zie ik mijn belastingcenten liever gaan naar de afganen, dan naar die op de luie reet zittende steuntrekkers hier zo.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 22:26 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Sorry hoor, ik begrijp jouw standpunt als militair, maar de hele missie is wel verkocht als opbouwmisie door de regering.
Het kost de NL bevolking nogal veel belastingsgeld, dus ik kan begrijpen dat men nu wat begint te pruttelen.
Ik geloof best dat onze jongens daar goed werk doen, maar om te zeggen dat ze MIJN vrede en veiligheid bevechten slaat nergens op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |