abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45526392
De VVD wil, in tegenstelling tot de minister van Justitie, dat er een wet komt waardoor mensen zich makkelijker kunnen verdedigen in geval van ‘noodweer’. VVD-Kamerlid Fred Teeven wil dat mensen zich ook mogen verdedigen bij geweldsdreiging. Nu moet de dader eerst aanvallen voordat ‘noodweer’ is toegestaan.

Teeven vindt het onacceptabel dat mensen die zich in hun eigen omgeving verdedigen tegen criminelen, vervolgens in het beklaagdenbankje zitten tegenover de dader en moeten bewijzen dat ze uit noodweer hebben gehandeld.

Daarom dient de VVD hiertoe zelf dit jaar een initiatiefwetsvoorstel in tot wijziging van artikel 41 Sr. Deze wetswijziging heeft als gevolgen:

• Verruiming van de noodweerbevoegdheid; ook de directe dreiging van een wederrechtelijke aanranding moet voldoende zijn om gebruik van noodweer te rechtvaardigen;
  • omkering van de bewijslast; het moet geaccepteerd worden dat je niet meer lijdzaam en machteloos toekijkt wanner iemand jouw huis of winkel binnendringt! Uiteraard blijft proportionaliteit een belangrijk aandachtspunt. Het initiatiefwetsvoorstel van VVD-Kamerlid Weekers zal dit jaar door de VVD in procedure worden gebracht.

Het gewicht moet inderdaad meer van dader naar slachtoffer vallen (die heeft wat mij betreft meer recht op bescherming), maar werkt dit initiatief niet meer geweld in de hand?

• If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
    pi_45526431
    quote:
    Op zaterdag 20 januari 2007 03:19 schreef damian5700 het volgende:
    Het gewicht moet inderdaad meer van dader naar slachtoffer vallen (die heeft wat mij betreft meer recht op bescherming), maar werkt dit initiatief niet meer geweld in de hand?
    Dat denk ik wel, bovendien, wat is een directe dreiging, iemand die je vuil aankijkt ? Het gaat lastig worden om te bepalen wie nou dader en wie het slachtoffer is lijkt me.
    pi_45528168
    Ik vind het een goed idee. Ik vind het al tijden een frustratie dat je niks mag doen wanneer je halve huis leeg getrokken wordt en wanneer mensen je lastig vallen..

Ik vind overigens niet dat we daarvoor wapens o.i.d. mogen gaan gebruiken of dragen
    pi_45529029
    quote:
    Op zaterdag 20 januari 2007 10:56 schreef draaijer het volgende:
    Ik vind het een goed idee. Ik vind het al tijden een frustratie dat je niks mag doen wanneer je halve huis leeg getrokken wordt en wanneer mensen je lastig vallen..

Ik vind overigens niet dat we daarvoor wapens o.i.d. mogen gaan gebruiken of dragen
    nee jij gaat een dief met je vuisten te man. Je bent gek
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
      zaterdag 20 januari 2007 @ 12:09:13 #5
    79102 Pool
    Noord noch Zuid
    pi_45529444
    quote:
    Op zaterdag 20 januari 2007 10:56 schreef draaijer het volgende:

Mwah, onder de huidige wetgeving zou je juist al wél een wapen mogen gebruiken tegen gewelddadige inbrekers. Als een inbreker met je televisie wil weglopen en een mes trekt op het moment dat je hem tegenhoudt, dan mag je best met grootvaders antieke samuraizwaard de arm van de dief eraf meppen.

Het VVD-voorstel gaat om de vraag of je dat zwaard ook al mag gebruiken, wanneer de dief zijn mes nog niet getrokken heeft, maar dreigend zegt dat hij zijn mes zal trekken.

Ik vind het eerste punt wel een goed voorstel. Die omkering van de bewijslast vind ik niet zonder meer een goed idee, dat moeten ze even heel duidelijk uitwerken in de toelichting bij de wet.
      zaterdag 20 januari 2007 @ 12:12:11 #6
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_45529530
    quote:
    Op zaterdag 20 januari 2007 03:19 schreef damian5700 het volgende:

VVD-Kamerlid Fred Teeven wil dat mensen zich ook mogen verdedigen bij geweldsdreiging. Nu moet de dader eerst aanvallen voordat ‘noodweer’ is toegestaan.
    Volgens mij is geweldsdreiging nu ook al een voorwaarde voor noodweer. Je hoeft je echt niet te laten neerschieten/leksteken voordat je zelf iets mag doen.
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
      zaterdag 20 januari 2007 @ 12:15:45 #7
    120304 descendent1
    Ja hoor, heb je hem ook weer..
    pi_45529631
    quote:
    Op zaterdag 20 januari 2007 12:12 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Volgens mij is geweldsdreiging nu ook al een voorwaarde voor noodweer. Je hoeft je echt niet te laten neerschieten/leksteken voordat je zelf iets mag doen.
    Yep; op zich eens. Maar het gevaar is wel dat je Amerikaanse toestanden krijgt dan...
    Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
    Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
      zaterdag 20 januari 2007 @ 12:21:13 #8
    124630 Sender_
    Rotterdam echt wel !!
    pi_45529799
    Lijkt me een goede wet.
    Ik vind het niet anders dan normaal wanneer er iemand in je huis inbreekt dat je hem staande kan en mag houden zonder dat je daar zelf gelijk voor wordt aangeklaagd.
    Gory Gory what a Hell of a way to Die
    pi_45530444
    Van mij mag het.
    pi_45556843
    Het is goed dat dit eindelijk in wet-vorm gegoten word. Het mooist zou het zijn als we naar Amerikaans model zouden mogen doden als een indringer zich op ons terrein bevind. Komt er iemand ongewenst in mijn huis, of zelfs al in mijn tuin dan is het de eigenaar van dit huis gerechtigd om de indringer straffeloos te doden.
    INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
    pi_45556914
    Goed voorstel.
    pi_45556921
    Ik denk dat deze wet grote problemen gaat geven bij de uitvoering.
    Want zich bedreigd voelen is een zeer subjectief iets.
    Geen goed idee dus.
    pi_45557966
    Krijgen we dan straks net als in Florida dat je mag schieten op criminelen?
    lollig
    pi_45558299
    quote:
    Op zaterdag 20 januari 2007 11:49 schreef Burakius het volgende:

[..]

nee jij gaat een dief met je vuisten te man. Je bent gek
    Wapens in de zin van pistolen of messen op zak.
      zondag 21 januari 2007 @ 14:19:26 #15
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_45558698
    Ik vind het géén goed idee.

Nederlandse wetten zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerikaanse en Britse wetten met sterke wortels in de negentiende eeuw, veel meer gericht op het voorkomen en straffen van lichamelijk geweld dan op het voorkomen van schade aan materiaal. In de negentiende eeuwe in Engeland werd je opgehangen als je een koe stal, maar als je een vrouw verkrachtte dan moet je een tijdje brommen.

Het gevolg: vergeleken bij Engeland en Amerika hebben we meer 'kleine' criminaliteit, zoals tasjesroof, vernieling en inbraak. Maar we hebben wel veel minder moord en doodslag en gewelddadige overvallen. Daar komt gegarandeerd verandering in als je strafrechtelijk je dvd-speler boven het lijf van de inbreker gaat stellen. Dan worden inbrekers ed namelijk ook veel agressiever.
    pi_45558744
    quote:
    Op zaterdag 20 januari 2007 12:12 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dan is er geen sprake van noodweer. De aanranding moet ‘ogenblikkelijk’ zijn. Daardoor is noodweer uitgesloten zowel in het geval dat de aanranding pas in de toekomst dreigt, als wanneer de aanranding reeds geheel is afgelopen. Noodweer is dan ook een zgn. rechtvaardigingsgrond.
    Met een kleine aanpassing van de wet, zoals de VVD wilt, is het inderdaad de vermeende dreiging al voldoende voor noodweer. Ik denk dat dit, omdat het aan subjectiviteit onderhevig is, het meer geweld in de hand werkt.
    quote:
    Artikel 41 | Sr, Boek 1, Titel 3
    1.
    Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.

2.
    Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.
    Bij dreiging val je dus aan om jezelf te verdedigen, even kort door de bocht omschreven. daar is op dit moment nog helemaal geen sprake van.
    Sterker nog; slachtoffers van aanranding kunnen zelfs vervolgd worden door de daders vanwege de disproportionaliteit van het gebruikte geweld bij het verdedigen.
    If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
      Donald Duck held zondag 21 januari 2007 @ 14:23:00 #17
    46149 __Saviour__
    Superstapelsmoor op Kristel
    pi_45558821
    Prachtig van de VVD.
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    ❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
      zondag 21 januari 2007 @ 14:28:07 #18
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_45558991
    quote:
    Op zondag 21 januari 2007 14:23 schreef __Saviour__ het volgende:
    Prachtig van de VVD.
    Wauw, een vierwoordig antwoord op een discussie die al loopt.
    Heb je Team America gezien?
    Ik stel me Matt Damon voor bij jou.
      zondag 21 januari 2007 @ 14:29:29 #19
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_45559029
    quote:
    Op zondag 21 januari 2007 14:20 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Dan is er geen sprake van noodweer. De aanranding moet ‘ogenblikkelijk’ zijn. Daardoor is noodweer uitgesloten zowel in het geval dat de aanranding pas in de toekomst dreigt, als wanneer de aanranding reeds geheel is afgelopen. Noodweer is dan ook een zgn. rechtvaardigingsgrond.
    Met een kleine aanpassing van de wet, zoals de VVD wilt, is het inderdaad de vermeende dreiging al voldoende voor noodweer. Ik denk dat dit, omdat het aan subjectiviteit onderhevig is, het meer geweld in de hand werkt.
    En vooral de omgekeerde bewijslast gaat daar nog een punt in worden. "Ik dacht, die trekt nog weleens een mes, dus ik begon maar gelijk met steken."
      Donald Duck held zondag 21 januari 2007 @ 14:31:26 #20
    46149 __Saviour__
    pi_45559091
    quote:
    Op zondag 21 januari 2007 13:57 schreef ub40_bboy het volgende:
    Krijgen we dan straks net als in Florida dat je mag schieten op criminelen?
    Ik zou het doen hoor. Als ik 's avonds iemand in m'n huis betrap die er niet hoort te zijn, dan schiet ik toch.
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    pi_45559205
    quote:
    Op zondag 21 januari 2007 14:31 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Ik zou het doen hoor. Als ik 's avonds iemand in m'n huis betrap die er niet hoort te zijn, dan schiet ik toch.
    Gelukkig ben jij in de minderheid.
    lollig
      Donald Duck held zondag 21 januari 2007 @ 14:36:50 #22
    46149 __Saviour__
    pi_45559259
    quote:
    Op zondag 21 januari 2007 14:35 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Gelukkig ben jij in de minderheid.
    Wat zou jij doen? Aan de inbreker vragen of hij niet te veel mee wilt nemen?
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    pi_45559334
    quote:
    Op zondag 21 januari 2007 14:36 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Met een honkbalknuppel neerslaan. Maar als schieten op criminelen legaal word dan gaan criminelen op roverspad met een uzi. En kom je in een geweldsspiraal net zoals in Amerika. Waarom denk je dat Nederland relatief veel minder moorden dan Amerika kent?
    lollig
      zondag 21 januari 2007 @ 14:42:30 #24
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_45559448
    quote:
    Op zondag 21 januari 2007 14:36 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

De politie bellen. Kom op, is zijn leven minder waard dan jouw met harige jam bedekte DVD-speler?
      zondag 21 januari 2007 @ 15:01:57 #25
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_45560125
    quote:
    Op zaterdag 20 januari 2007 12:46 schreef kriele het volgende:
    Van mij mag het.
    Idd, want het is nu af en toe de omgekeerde wereld
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')