Dat denk ik wel, bovendien, wat is een directe dreiging, iemand die je vuil aankijkt ? Het gaat lastig worden om te bepalen wie nou dader en wie het slachtoffer is lijkt me.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 03:19 schreef damian5700 het volgende:
Het gewicht moet inderdaad meer van dader naar slachtoffer vallen (die heeft wat mij betreft meer recht op bescherming), maar werkt dit initiatief niet meer geweld in de hand?
nee jij gaat een dief met je vuisten te man. Je bent gekquote:Op zaterdag 20 januari 2007 10:56 schreef draaijer het volgende:
Ik vind het een goed idee. Ik vind het al tijden een frustratie dat je niks mag doen wanneer je halve huis leeg getrokken wordt en wanneer mensen je lastig vallen..
Ik vind overigens niet dat we daarvoor wapens o.i.d. mogen gaan gebruiken of dragen
Mwah, onder de huidige wetgeving zou je juist al wél een wapen mogen gebruiken tegen gewelddadige inbrekers. Als een inbreker met je televisie wil weglopen en een mes trekt op het moment dat je hem tegenhoudt, dan mag je best met grootvaders antieke samuraizwaard de arm van de dief eraf meppen.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 10:56 schreef draaijer het volgende:
Ik vind het een goed idee. Ik vind het al tijden een frustratie dat je niks mag doen wanneer je halve huis leeg getrokken wordt en wanneer mensen je lastig vallen..
Ik vind overigens niet dat we daarvoor wapens o.i.d. mogen gaan gebruiken of dragen
Volgens mij is geweldsdreiging nu ook al een voorwaarde voor noodweer. Je hoeft je echt niet te laten neerschieten/leksteken voordat je zelf iets mag doen.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 03:19 schreef damian5700 het volgende:
VVD-Kamerlid Fred Teeven wil dat mensen zich ook mogen verdedigen bij geweldsdreiging. Nu moet de dader eerst aanvallen voordat ‘noodweer’ is toegestaan.
Yep; op zich eens. Maar het gevaar is wel dat je Amerikaanse toestanden krijgt dan...quote:Op zaterdag 20 januari 2007 12:12 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Volgens mij is geweldsdreiging nu ook al een voorwaarde voor noodweer. Je hoeft je echt niet te laten neerschieten/leksteken voordat je zelf iets mag doen.
Wapens in de zin van pistolen of messen op zak.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 11:49 schreef Burakius het volgende:
[..]
nee jij gaat een dief met je vuisten te man. Je bent gek
Dan is er geen sprake van noodweer. De aanranding moet ‘ogenblikkelijk’ zijn. Daardoor is noodweer uitgesloten zowel in het geval dat de aanranding pas in de toekomst dreigt, als wanneer de aanranding reeds geheel is afgelopen. Noodweer is dan ook een zgn. rechtvaardigingsgrond.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 12:12 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Volgens mij is geweldsdreiging nu ook al een voorwaarde voor noodweer. Je hoeft je echt niet te laten neerschieten/leksteken voordat je zelf iets mag doen.
Bij dreiging val je dus aan om jezelf te verdedigen, even kort door de bocht omschreven. daar is op dit moment nog helemaal geen sprake van.quote:Artikel 41 | Sr, Boek 1, Titel 3
1.
Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
2.
Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.
Wauw, een vierwoordig antwoord op een discussie die al loopt.quote:Op zondag 21 januari 2007 14:23 schreef __Saviour__ het volgende:
Prachtig van de VVD.
En vooral de omgekeerde bewijslast gaat daar nog een punt in worden. "Ik dacht, die trekt nog weleens een mes, dus ik begon maar gelijk met steken."quote:Op zondag 21 januari 2007 14:20 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dan is er geen sprake van noodweer. De aanranding moet ‘ogenblikkelijk’ zijn. Daardoor is noodweer uitgesloten zowel in het geval dat de aanranding pas in de toekomst dreigt, als wanneer de aanranding reeds geheel is afgelopen. Noodweer is dan ook een zgn. rechtvaardigingsgrond.
Met een kleine aanpassing van de wet, zoals de VVD wilt, is het inderdaad de vermeende dreiging al voldoende voor noodweer. Ik denk dat dit, omdat het aan subjectiviteit onderhevig is, het meer geweld in de hand werkt.
Ik zou het doen hoor. Als ik 's avonds iemand in m'n huis betrap die er niet hoort te zijn, dan schiet ik toch.quote:Op zondag 21 januari 2007 13:57 schreef ub40_bboy het volgende:
Krijgen we dan straks net als in Florida dat je mag schieten op criminelen?
Gelukkig ben jij in de minderheid.quote:Op zondag 21 januari 2007 14:31 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik zou het doen hoor. Als ik 's avonds iemand in m'n huis betrap die er niet hoort te zijn, dan schiet ik toch.
Wat zou jij doen? Aan de inbreker vragen of hij niet te veel mee wilt nemen?quote:Op zondag 21 januari 2007 14:35 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Gelukkig ben jij in de minderheid.
Met een honkbalknuppel neerslaan. Maar als schieten op criminelen legaal word dan gaan criminelen op roverspad met een uzi. En kom je in een geweldsspiraal net zoals in Amerika. Waarom denk je dat Nederland relatief veel minder moorden dan Amerika kent?quote:Op zondag 21 januari 2007 14:36 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wat zou jij doen? Aan de inbreker vragen of hij niet te veel mee wilt nemen?
De politie bellen. Kom op, is zijn leven minder waard dan jouw met harige jam bedekte DVD-speler?quote:Op zondag 21 januari 2007 14:36 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Wat zou jij doen? Aan de inbreker vragen of hij niet te veel mee wilt nemen?
Idd, want het is nu af en toe de omgekeerde wereldquote:Op zaterdag 20 januari 2007 12:46 schreef kriele het volgende:
Van mij mag het.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |