quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 02:48 schreef dvr het volgende:Vragen als die in de OP zijn wat puberaal. Op een gegeven moment ontvalt je de jeugdige overmoed te geloven dat een vraag die al duizenden generaties geboeid heeft, door jou beantwoord zal worden, en je aanvaardt dat je simpelweg
bent,wat dat dan ook moge zijn.
In die zin is de vraag naar de manifestatie van worstenbroodjes geen wezenlijk andere dan die van het eigen zijn. Ze zijn er gewoon, en jij kunt ze opvreten, en dan zijn ze er niet meer. Get over it.
Ik meende dat je op een ander spoor zat, iets met terugtredende taligheid. Met andere woorden, doet de benaming worstenbroodjes wel recht aan het wezen der worstenbroodjes? Voor een aspirant schrijver geen onbelangrijke vraag, want dat woord roept andere associaties op dan saucijsenbroodjes, hotdogs, en noem het hele assortiment aan dergelijke broodjes maar op. Geen enkel woord zal volledig recht doen aan dat wat het probeert te omschrijven; zodra je iets of iemand benoemt, ontneem je het een deel van zijn wezen. In die zin wijzigt taal de werkelijkheid en ontneemt het hem zijn objectiviteit. Wie schrijft, manipuleert. Er moeten schrijvers bestaan die daar zwaar onder gebukt gaan.
ps: de OP was niet door OllieA bedacht - deze toevoeging nog even om de indruk te vermijden dat ik hem een puber noem
Vragen zoals die in de OP zullen mij ook totaal niet interesseren, dvr. Ik interesseer me ook totaal niet voor wat ik ben, of; om even er op verder te gaan; of worstenbroodjes nu wel of niet zijn en wat ik daar allemaal wel of niet mee kan doen, maar vooral
hoe ze zijn (d.w.z; hoe het komt dat het worstenbroodje zich ook daadwerkelijk als worstenbroodje manifesteert).
Ik heb het dan ook over een - zo u wilt - terugtredende taligheid. Ik had het Zijn eerder gevat als een 'door-tot-zichzelf-
namens-ruisloos-gaan-van-het-talige' en ik meen daarmee een nauwkeurige omschrijving te hebben gegeven van wat er zich allemaal afspeelt in de relatie tussen het worstenbroodje, zichzelf en hoe deze zich verhoudt tot de andere Zijnden.
Ik zal dat zo kort en bondig mogelijk proberen te formuleren; u moet zich dat als volgt voorstellen. Wij hebben hier te maken met twee zaken, namelijk, het worstenbroodje en het woorstenbroodje dat in het talige verscholen ligt. Het worstenbroodje manifesteert zich in de wereld, bij gratie dat dat tot het worstenbroodje gesproken wordt. Men zegt: 'Dat is een worstenbroodje.' Nu ja; zo komt men bij het probleem van de scheppende taal, als in; wij spreken tot de dingen. Een mooie gedachte (waarvoor ook zeker iets te zeggen valt); echter, het lijkt me een onmogelijkheid als het worstenbroodje niet al in het talige was verscholen; immers anders zou het ook niet tot het broodje gesproken kunnen worden.
Hiermee komt men dus (meldt het mij als de uitleg niet helder is) tot een 'door-tot-zichzelf-
namens-ruisloos-gaan-van-het-talige'. Het worstenbroodje spreekt
door zichzelf en de ander Zijnden tot zichzelf het manifesteren van zichzelf als worstenbroodje. Aangezien het worstenbroodje dit ook door zichzelf spreekt (zo niet; dan zou de KOSMOS EEN ONMOGELIJKHEID WORDEN! - DENKT U DAAR MAAR OVER NA!) spreekt het ook
namens zichzelf. Dit ruisloos gaan (aangezien hier geen woorden, zinnen, of wat dan ook worden toegapst. U moet me vergeven, het ruisloos gaan is een vrij dichterlijke omschrijving) van het talige door, tot, en namens zichzelf is wat ervoor zorgt dat het worstenbroodje zich manifesteert als worstenbroodje.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."