Zijn wij echt of slechts een droom van een grotere geest. Of wellicht onze eigen droom ?
Zijn we wellicht het speelgoed van een kind die ons manipuleert te doen alsof we playmobil poppetjes waren ?
Helaas moeten we het project een dezer dagen beëindigen. Het spijt ons. You will be terminated.
Science Project 3.7 beta
quote:
Op 14 juli 2000 16:34 schreef Danny het volgende:
Deze vraag rees bij mij al op jonge leeftijd op en werd nog niet zo heel lang geleden weer aangewakkerd na het zien van The Matrix.Zijn wij echt of slechts een droom van een grotere geest. Of wellicht onze eigen droom ?
Zijn we wellicht het speelgoed van een kind die ons manipuleert te doen alsof we playmobil poppetjes waren ?
Hier heb ik ook veel over wakker gelegen toen ik klein was...
Van de week kwam die gedachte weer bij me op, het idee van de matrix...
Ik keek naar buiten naar de wolken en ze zagen er perfekt 3d uit, als uit een computer animatie...
Dat zette mijn gedachte weer aan de gang...
quote:
Op 14 juli 2000 16:34 schreef Danny het volgende:
Deze vraag rees bij mij al op jonge leeftijd op en werd nog niet zo heel lang geleden weer aangewakkerd na het zien van The Matrix.Zijn wij echt of slechts een droom van een grotere geest. Of wellicht onze eigen droom ?
Maakt het wat uit? Stel je nou voor dat je niet echt zou zijn, wat zou je dan veranderen aan jezelf om wel echt te worden ofzo? Uhm
Nouja, ik wil alleen maar zeggen dat of je nou wel of niet echt bent, je toch tot op een bepaalde hoogte controle hebt over jezelf. Je maakt zelf iets van je leven. Da's toch genoeg?
Persoonlijk zou ik er totaal geen zin in hebben om mezelf na 23 jaar te veranderen, omdat ik niet echt zou zijn. Jeeeetje, wat vaag, moet toch eens van de yogho yogho af gaan blijven
quote:
Op 14 juli 2000 19:56 schreef Llewella het volgende:
Ik keek naar buiten naar de wolken en ze zagen er perfekt 3d uit, als uit een computer animatie...
Kwam dit misschien ook omdat de perfect 3D WAREN, zoals in het echt?
Maar ff serieus..
Het lijkt inderdaad soms wel alsof alles wat om je heen gebeurt niet echt is, alsof het allemaal slechts illusie is.
Bijvoorbeeld als je over straat loopt of in de auto of trein zit, lijkt het soms wel alsof jij stilstaat en de rest van de wereld beweegt.
Ik denk zelf echter dat dat komt omdat onze hersenen het (2D!) beeld wat door je ogen komt eerst verwerken. Zo weet je dat een stoel een stoel is, en geen tafel. Maar stel je nou eens voor de je stil zit, en je doet 1 oog dicht. Als er nu een echte stoel en een perfect uit de juiste hoek geschoten foto van een stoel voor je staan, kun je niet zien wat de echte stoel is, en wat de foto. Je ziet pas het verschil pas als je je beweegt of 2 ogen open hebt, dan zie je dat het ene gewoon een platte afbeelding is en het ander een echt driedimensionaal voorwerp.
Want wat is echt nog tegenwoordig? Doordat wij toegang hebben gekregen tot de hele wereld via allerlei mogelijke soorten van media en communicatie, heb ik het idee dat we steeds meer buiten de werkelijkheid komen te staan.
Denk maar eens aan de maan bijvoorbeeld. Doordat we beelden hebben gekregen van dit gevalletje, omdat er mensen zijn geweest, weten wij nu hoe de maan er van dichtbij uitziet. Maar is dat werkelijk zo? Datgene wat wij gezien hebben is tot ons gekomen via bijvoorbeeld tv. Een vierkant beeldscherm. Hoe kan zoiets de werkelijkheid nu weergeven?
Toch weten we allemaal hoe - ik noem maar wat - de sahara er uit ziet, ook al zijn we er nooit geweest (uitzonderingen daargelaten). Hoe kunnen we dan weten of datgene wat we gezien hebben de werkelijkheid weerspiegelt? Hoe weten we nog of iets echt is of niet?
Walter Benjamin heeft daar - in het kader van de kunst - een interssant artikel over geschreven: "The work of art in the age of mechanical reproduction"
Dat staat wel ergens online, weet alleen even niet meer welke URL
Stof om over na te denken dus.
quote:
Op 14 juli 2000 21:02 schreef Juup© het volgende:
Is het heelal oneindig?
Misschien is ons heelal wel een klein onderdeel van een veel groter iets, en eindig.
Eindig? En wat is daar achter dan? Het kan dus gewoon niet.... dit is absoluut niet te bevatten.Stel je eens voor dat het heelal te vergelijken is met een atoom?
Dan zou ons heelal een klein onderdeel kunnen zijn van een groter iets.Stof om over na te denken dus.
Was ik niet van plan... je komt niks verder... Het is wel interessant hoor..
Net zoals er bacterieen in ons huizen.
Het zomaar afdoen als 'gedachtes' of zoals het zo mooi beschreven staat bij de entree van het forum 'hier kun je al je vage gedachtes' kwijt, dat is geen filosoferen, da's fantaseren Filosofie is verre van vaag, het is misschien lastig te doorgronden, maar dat is meer mijn en jouw onkunde die dat veroorzaakt. Onkunde veroorzaakt veelal vaagheid
Correct me if I'm wrong, dan zoek ik het nog ff op, het is alweer een tijdje geleden dat ik het heb gelezen nl.
Tokus
Ik had vroeger altijd de angst dat ik wakker zou worden en dat ik dan iets totaal anders bleek te zijn, een alien of aap ofzo.
quote:
Op 18 juli 2000 14:25 schreef Machiel het volgende:
De vraag 'zijn wij echt?' is moeilijk te beantwoorden als je niet weet wat echt is. Mijn vraag is dus wat is echt![]()
Tjah zo kunne we wel door blijve filosoferen (niet dak er iets tegen heb hoor..) Wat is echt? wat is niks? enz.. ;p
quote:
Op 18 juli 2000 13:19 schreef SapPy-SunFl0weR het volgende:
alles lijkt in jouw ogen echt. maar alleen het weten dat je er bent. bewust zijn van elke stap die je neemt elke sec. dat je er bent is echt. je kan nergens van op aan behalve van jezelf
Twijfelachtig. Wat bedoel je met dat je alleen aan kunt van jezelf?
Bedoel je jouw waarnemingen? Dan zou je ervan uit moeten gaan dat jouw waarnemingen correct zijn. Hoe weet je dat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |