Je waarnemingen zijn echt in jouw eigen belevingswereld. Of anderen ook een belevingswereld hebben en of die gelijk is aan de jouwe zul je nooit weten.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 01:26 schreef Litso het volgende:
Heel erg cliché, maar ik denk dat "Ik denk, dus ik ben" wel heel erg waar is. Zelfs als we in een matrix of een droom leven, we hebben ons eigen bewustzijn, dus we zijn in elk geval íets.
quote:Op vrijdag 19 januari 2007 01:34 schreef OllieA het volgende:
[..]
Je waarnemingen zijn echt in jouw eigen belevingswereld. Of anderen ook een belevingswereld hebben en of die gelijk is aan de jouwe zul je nooit weten.
Hoe weet je of anderen de kleur groen hetzelfde zien als jij ? Misschien zien ze wel rood, maar is hun aangeleerd dat die kleur groen heet.
Kijk naar mijn hierboven geposte video, en zeg dan nog eens uit volle overtuiging dat we een verzinsel zijnquote:Op vrijdag 19 januari 2007 01:36 schreef Mikkie het volgende:
Nee, we zijn allemaal een verzinsel. Zes miljard mensen zijn een verzinsel van iemand met een te grote fantasie..
ja...dat kan natuurlijk ook nogquote:Op vrijdag 19 januari 2007 01:50 schreef jogy het volgende:
Misschien ben ik wel de enige die echt is en verzin ik jullie er allemaal bij.
Heb ik ook wel erg vaak gehad, maar misschien was doel van the matrix om je dat te laten denkenquote:Op vrijdag 19 januari 2007 01:25 schreef OllieA het volgende:
Deze vraag rees bij mij al op jonge leeftijd op en werd nog niet zo heel lang geleden weer aangewakkerd na het zien van The Matrix.
Hehe, naja, in principe kan het natuurlijk zo zijn dat ik droom ofzo en dat alles en iedereen wat ik meemaak een verschillend aspect is van mezelf en dat ik op deze manier mezelf ervaar in al deze gebeurtenissen. En dat het zo is voor elk bewustzijn dat er bestaat. Misschien is er een ander bewustzijn die zichzelf voorsteld als een heel ander soort wezen maar dat we elkaar nooit tegen zullen komen.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 01:51 schreef JAM het volgende:
[..]
ja...dat kan natuurlijk ook noglijkt me vrij onwaarschijnlijk alleen...
Nee, nee. Er staat hier al teveel 'zijn we', dat is natuurlijk verre van interessant. Elk mens met een beetje hersenen ziet in dat Zijn als koppelwerkwoord slechts een lege huls is.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 02:09 schreef dvr het volgende:
Op dit punt aanbeland lijkt het mij passend als Vriend Confiture weer een poging doet ons het wezen van het Zijn nader te duiden.
Iets met Heidegger, maar wat had je gisteren nou zelf bedacht? Het valt niet op voorhand uit te sluiten dat het iets geniaals was. Iets met dat taal de essentie (vgl. esse(l) - zijn) verbloemt?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 02:13 schreef JAM het volgende:
Welnu; ik zeg; formale anzeige, wat zegt u dan?
Toen ik geen bevredigend antwoord kreeg op mijn filosofische vragen heb ik maar besloten dat het niets voor mij was en er verder niet echt over nagedachtquote:Op vrijdag 19 januari 2007 02:17 schreef JAM het volgende:
Jegorex, hoe versta je dat; Zijn? Dat wil ik nu wel eens weten, hoe alhier over het Zijn wordt gedacht.
quote:Op vrijdag 19 januari 2007 02:18 schreef JAM het volgende:
Wat is er dan gaande, Jegorex, als iets is?
Ik interesseer me sinds de brugklas niet meer voor essenties, dvr. Dat plak ik, zoals een hele hoop dingen, onder het kopje verkapt christengeneuzel.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 02:21 schreef dvr het volgende:
[..]
Iets met Heidegger, maar wat had je gisteren nou zelf bedacht? Het valt niet op voorhand uit te sluiten dat het iets geniaals was. Iets met dat taal de essentie (vgl. esse(l) - zijn) verbloemt?
Laten wij het even iets rustiger aandoen voordat wij God en buitenaardse wezens erbij halen. Hoezo denkt u, in eerste instantie, dat het Zijn voor iedereen iets anders is? Ofwel; dat het Zijn een louter persoonlijke aangelegenheid is? Moet ik daar ook onder verstaan, dat het Zijn voor een colbertje (immers ook een Zijnde) anders is dan voor een blikje Cola, een koalabeer of Eerste-Minister Verhofstadt?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 02:23 schreef Jegorex het volgende:
[..]
Toen ik geen bevredigend antwoord kreeg op mijn filosofische vragen heb ik maar besloten dat het niets voor mij was en er verder niet echt over nagedacht
Ik denk dat het Zijn voor iedereen anders is. Ik ben nooit verder gekomen dan dat alles wat ik zie echt is plus dat er nog vele dimensies zijn die we niet en misschien ook nooit kunnen zien.
Wat er in de andere lagen van het bestaan gebeurt kan van alles zijn, misschien zit er een God die ons in de gaten houdt. Die "god" kan ook een bevolking zijn van hoog begaafde (buitenaardse) wezen.
Onder het Zijn versta ik hoe de mensheid, de wereld en de rest van het heelal ontstaan is en vooral in stand wordt gehouden.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 02:34 schreef JAM het volgende:
[..]
Laten wij het even iets rustiger aandoen voordat wij God en buitenaardse wezens erbij halen. Hoezo denkt u, in eerste instantie, dat het Zijn voor iedereen iets anders is? Ofwel; dat het Zijn een louter persoonlijke aangelegenheid is? Moet ik daar ook onder verstaan, dat het Zijn voor een colbertje (immers ook een Zijnde) anders is dan voor een blikje Cola, een koalabeer of Eerste-Minister Verhofstadt?
Vragen zoals die in de OP zullen mij ook totaal niet interesseren, dvr. Ik interesseer me ook totaal niet voor wat ik ben, of; om even er op verder te gaan; of worstenbroodjes nu wel of niet zijn en wat ik daar allemaal wel of niet mee kan doen, maar vooral hoe ze zijn (d.w.z; hoe het komt dat het worstenbroodje zich ook daadwerkelijk als worstenbroodje manifesteert).quote:Op vrijdag 19 januari 2007 02:48 schreef dvr het volgende:
Vragen als die in de OP zijn wat puberaal. Op een gegeven moment ontvalt je de jeugdige overmoed te geloven dat een vraag die al duizenden generaties geboeid heeft, door jou beantwoord zal worden, en je aanvaardt dat je simpelweg bent,wat dat dan ook moge zijn.
In die zin is de vraag naar de manifestatie van worstenbroodjes geen wezenlijk andere dan die van het eigen zijn. Ze zijn er gewoon, en jij kunt ze opvreten, en dan zijn ze er niet meer. Get over it.
Ik meende dat je op een ander spoor zat, iets met terugtredende taligheid. Met andere woorden, doet de benaming worstenbroodjes wel recht aan het wezen der worstenbroodjes? Voor een aspirant schrijver geen onbelangrijke vraag, want dat woord roept andere associaties op dan saucijsenbroodjes, hotdogs, en noem het hele assortiment aan dergelijke broodjes maar op. Geen enkel woord zal volledig recht doen aan dat wat het probeert te omschrijven; zodra je iets of iemand benoemt, ontneem je het een deel van zijn wezen. In die zin wijzigt taal de werkelijkheid en ontneemt het hem zijn objectiviteit. Wie schrijft, manipuleert. Er moeten schrijvers bestaan die daar zwaar onder gebukt gaan.
ps: de OP was niet door OllieA bedacht - deze toevoeging nog even om de indruk te vermijden dat ik hem een puber noem![]()
Dat veronderstelt nou juist het woord is; dat iets een bepaald wezen of een bepaalde hoedanigheid heeft, die wij uitdrukken met het werkwoord zijn. Jouw uitspraak 'Piet is bakker' heeft tot doel, dat ik voor mijn geestesoog een man in witte kleding en met een nogal potsierlijk hoofddeksel zie, die 's nachts deeg staat te kneden. Alhoewel, misschien zie jij hem wel met een broodmand langs de deuren gaan. Hoe dan ook, met die mededeling van jou bereiken wij overeenstemming over het wezen van Piet. Die is namelijk bakker. Maar tegelijkertijd doen wii hem onrecht, want Piet's wezen zal maar in beperkte mate overeenkomen met de eigenschappen die wij hem zojuist, ieder voor ons, hebben toebedacht. Misschien kneedt een machine zijn deeg terwijl hij uitslaapt, en gaat hij helemaal niet langs de deuren, maar is hij desalniettemin bakker. Dat wij er niet in slagen om Piet's wezen accuraat in woorden uit te drukken, is geen excuus of zelfs maar aanleiding om aan zijn wezen en zijn bestaan te twijfelen.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 03:08 schreef JAM het volgende:
Verder; hoe komt u eigenlijk bij de idee dat er in de dingen een essentie verscholen zou gaan?
Nou, daar zou Piet wel eens achter kunnen zitten.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 03:16 schreef JAM het volgende:
Mijn vraag is enkel; hoe dat dat worstenbroodje dat toch? Dat zijn, dat worstenbroodje zijn.
Bedoel je dan eigenlijk: Uit welke handeling bestaat zijn?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 03:16 schreef JAM het volgende:
Mijn vraag is enkel; hoe dat dat worstenbroodje dat toch? Dat zijn, dat worstenbroodje zijn.
Nu ja; ik wil weer niet zo ver gaan om zijn daadwerkelijk een handelen te noemen; dat maakt het allemaal veel te vrijblijvend... Nu ja; een kleine nuance; wat gebeurt er, wat vindt er plaats als iets is?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 03:27 schreef dvr het volgende:
[..]
Bedoel je dan eigenlijk: Uit welke handeling bestaat zijn?
Nu ja; Piet kan dan worstenbroodje prima hebben gemaakt; maar dan geven wij een antwoord op de vraag; 'waar komt dat worstenbroodje vandaan?' en niet op: 'hoe komt het dat dat worstenbroodje zich als worstenbroodje manifesteert?'. Daar heeft dat broodje nadat Piet hem uit de oven heeft gehaald Piet helemaal niet meer bij nodig.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 03:25 schreef dvr het volgende:
[..]
Nou, daar zou Piet wel eens achter kunnen zitten.
Ja; dit was mijn probleem. Als we over het Zijn spreken als een handelen, krijgen we het probleem dat het een active aangelegenheid wordt. Zo meen ik het niet; er vindt enkel iets plaats. Het is niet zo dat het worstenbroodje maar constant aan het Zijn is, het bennen doet, nee; het worstenbroodje manifesteert zich via een ruisloos - rij voorzetsels - gaan van het talige, maar heeft daar zelf verder geen deel aan.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 03:29 schreef JAM het volgende:
[..]
Nu ja; ik wil weer niet zo ver gaan om zijn daadwerkelijk een handelen te noemen; dat maakt het allemaal veel te vrijblijvend... Nu ja; een kleine nuance; wat gebeurt er, wat vindt er plaats als iets is?
Fuck it; noem het maar even een handelen dan..
Ah! Maar dat is de illusie, de collectieve zinsbegoocheling waaraan wij allen bijdragen en tegelijk ook onderhavig zijn. Piet noemde zich ooit bakker, of een ander noemde hem dat, en ineens gaat Piet zich als een bakker gedragen, en ging men brood bij hem kopen omdat hij nu eenmaal bakker was. Maar is hij dat ook daadwerkelijk?? Nomen est omen, all the world's a stage, en niets is wat het schijnt. Dankzij de beperkingen van de taal alweer. Als wij drieduizend verschillende woorden voor bakker hadden, konden wij Piet veel nauwkeuriger beschrijven, en hadden wij aan één woord genoeg om te weten of hij een warme- of koude-, brood- of banketbakker is, of hij het vak met de paplepel meekreeg of het zich door studie eigen maakte, of hij zelfknedend is, etc.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 03:27 schreef JAM het volgende:
Ik wilde meer naar; er ligt toch niet ergens in Piet een essentie als bakker verscholen; als in Piet was altijd al verdoemd bakker te zijn, is nooit iets anders geweest, zal ook nooit iets anders zijn? Het bakker zijn is toch niet essentieel voor Piet?
Over zulk een essentie heb ik het, namelijk.
Dan moest het (worstenbroodje) wellicht zo zijn. Het 'is' niet anders dan dat andere dingen 'zijn'. Er is maar één is. Het existeert, het reist door de tijd met een snelheid van 3600 seconden per uur. Meer hoeft er ook niet verlangd te worden.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 03:33 schreef JAM het volgende:
Het is niet zo dat het worstenbroodje maar constant aan het Zijn is, het bennen doet, nee; het worstenbroodje manifesteert zich via een ruisloos - rij voorzetsels - gaan van het talige, maar heeft daar zelf verder geen deel aan.
Dat vraag ik me nog steeds af...quote:Op vrijdag 19 januari 2007 02:03 schreef Jegorex het volgende:
Ik vroeg me vroeger af waarom ik in mijn eigen lichaam zit, waarom voel ik mezelf en zie ik door deze ogen?
Als mijn ouders elkaar nooit gekend hadden zou ik dan nooit geboren zijn, of zou ik dan in een andere familie geboren zijn?
Ik heb als klein kind ook een tijd gehad dat ik dacht dat we bestuurd werden door marsmannetjes.
"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen."quote:Op vrijdag 19 januari 2007 01:34 schreef OllieA het volgende:
[..]
Je waarnemingen zijn echt in jouw eigen belevingswereld. Of anderen ook een belevingswereld hebben en of die gelijk is aan de jouwe zul je nooit weten.
Hoe weet je of anderen de kleur groen hetzelfde zien als jij ? Misschien zien ze wel rood, maar is hun aangeleerd dat die kleur groen heet.
Zijn is existence from existincequote:Op vrijdag 19 januari 2007 01:25 schreef OllieA het volgende:
Deze vraag rees bij mij al op jonge leeftijd op en werd nog niet zo heel lang geleden weer aangewakkerd na het zien van The Matrix.
Zijn wij echt of slechts een droom van een grotere geest. Of wellicht onze eigen droom?
Zijn we wellicht het speelgoed van een kind die ons manipuleert te doen alsof we playmobil poppetjes waren?
Wat is Zijn eigenlijk? Wie doorgrondt het wezen van het Zijn?
O, en 'ik ben de microkosmos' uit het zelfde boek laat je dan maar even achterwege.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 13:01 schreef thabit het volgende:
[..]
"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen."
En daarmee lijkt me de discussie beeindigd.
quote:Op vrijdag 19 januari 2007 12:45 schreef StupidByNature het volgende:
Is er een rede om niet uit te gaan van een materialistische visie?
En er even vanuit gaande dat er zoiets is als een idealistisch monisme (alles is geestelijk), wat geeft dit dan voor beter inzicht in de "samenhang van dingen"?
Zelfs al zou het idealistisch monisme een feit zijn, dan nog zouden de uitgangspunten van de materialistische visie niet verloren zijn, aangezien deze tot nu toe prima in orde zijn gebleken.
Deze vaststelling levert uiteraard geen ultiem bewijs: ooit zouden we misschien op fenomenen kunnen stoten die alleen via een totaal andere benadering een eigen, apart type van verklaring zouden hebben.
Just my 2c.
Ik heb het nergens over dualisme... Beide zijn monistischquote:Op vrijdag 19 januari 2007 13:20 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]. deze discussie heeft niets te maken met dualisme versus monisme, zeg r s wat van olliea.
iok denk dat je het meer richting het solipsisme moet zoeken stupidbynayure, het is alleen zo jammer dat je jeuist niet zulke moeilijke termen moet gebruiken ind eze topic.
Ik denk dat dit de meest zinvolle opmerking is van dit topic. Net als Thabit terecht stelling 7 van Wittgenstein aanhaalde.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 16:04 schreef Oud_student het volgende:
De vraag of wij echt zijn is een zinloze vraag, want wat is echt?
Hoe "echt" is bijv. de materie? Als je op hele kleine schaal kijkt, dan verschijnen en verdwijnen deeltjes in het niets. Dus als de vraag zinvol gesteld wil zijn, dan moet je er een methode bijgeven om echt van onecht te onderscheiden.
ik vraag het me af.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 19:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Ik ben het met deze laatste twee posts eens. Over dit soort zaken nadenken is best eens vermakelijk, maar verder totaal zinloos, in die zin dat een antwoord niet kan worden gegeven.
OK wat je zegt is op zich juist, maar waarom dan denken over deze vragen? Je kunt ook kruiswoordpuzzels oplossen of gaan schaken. En waarom moet een activiteit altijd nut hebben ?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 19:59 schreef releaze het volgende:
ik vraag het me af.
ik bedacht me laatst dat het nut van dit soort vragen mensen aan het denken zetten is, abstracte situaties voorstellen, beredeneren. niet wetenschappelijk gestoeld, maar toch aardig wat denkwerk. ik denk dat dat onze op denken beruste maatschappij/soort toch wel veel goeds kan doen, qua ontwikkeling van de hersenen.
Ik denk dat het niet off-topic is.quote:de vraag is (die ik nog niet beredeneerd heb dus ook geen antwoord op kan geven) of de wetenschap deze plek kan innemen, aan het innemen is, of wat dan ook.. Dus wat dat betreft zijn de vragen wellicht zinloos qua inhoud, maar niet qua vorm.
edit:
dat was best offtopic..
o en stelling 5.63 is zeker irrelevant zeker?quote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:14 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Ik denk dat dit de meest zinvolle opmerking is van dit topic. Net als Thabit terecht stelling 7 van Wittgenstein aanhaalde.
ja goed dan bedoelde ik ook eigenlijk iets anders met mijn woordenquote:Op vrijdag 19 januari 2007 13:51 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
Voor mij part zet je solipsisme in de plaats van idealistisch monisme, dan blijft mijn verhaal gewoon hetzelfde.
Misschien, maar zijn daar aanwijzingen/bewijzen voor dat het zo is?? Nee, dus is het geen goede rede om het te geloven.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 01:25 schreef OllieA het volgende:
Deze vraag rees bij mij al op jonge leeftijd op en werd nog niet zo heel lang geleden weer aangewakkerd na het zien van The Matrix.
Zijn wij echt of slechts een droom van een grotere geest. Of wellicht onze eigen droom?
Zijn we wellicht het speelgoed van een kind die ons manipuleert te doen alsof we playmobil poppetjes waren?
Ons brein natuurlijkquote:Wat is Zijn eigenlijk? Wie doorgrondt het wezen van het Zijn?
Om deze onzinnige conclusie te bestrijden met je eigen argument:quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:29 schreef Bart1984 het volgende:
[..]
Misschien, maar zijn daar aanwijzingen/bewijzen voor dat het zo is?? Nee, dus is het geen goede rede om het te geloven.
[..]
Ons brein natuurlijk
Dude, die zijn er wel.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:32 schreef zwambtenaar het volgende:
Om deze onzinnige conclusie te bestrijden met je eigen argument:
Zijn er aanwijzingen/bewijzen voor het idee dat het Zijn voortkomt uit het brein? Nee, dus is er geen goede reden om dat te geloven. Want dan kun je net zo goed aannemen dat het Zijn voortkomt uit de grote teen.
Bronquote:Waar bent u achter gekomen bij uw onderzoek, wie zijn wij?
We zijn onze hersenen. Dus alles wat we doen, denken, laten, dat bepalen onze hersenen. En de rest van ons lichaam is eigenlijk bedoeld om onze hersenen voort te bewegen, om ons van voedsel te voorzien, zuurstof te voorzien en om via onze geslachtsorganen nieuwe hersenen te maken.
Overduidelijk dat je niet op de link geklikt hebt en het stuk gelezen hebt.quote:Denk zelf na. Al die punten die Dick Swaab noemt, verklaren niet het bewustzijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |