Als het experiment een paar miljard jaar zou lopen.quote:Op maandag 2 april 2007 17:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
nu nog een robot die uit 1 transistor evolueert tot een intelligent wezen![]()
Maar de aarde bestaat maar een paar duizend jaarquote:Op maandag 2 april 2007 17:48 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Als het experiment een paar miljard jaar zou lopen.
Zullen we even ontopic blijven? Dit is geen reli/evolutie bash topic.quote:Op maandag 2 april 2007 20:14 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Maar de aarde bestaat maar een paar duizend jaar![]()
Het was sarcastisch bedoeldquote:Op maandag 2 april 2007 20:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zullen we even ontopic blijven? Dit is geen reli/evolutie bash topic.
Een transistor die door mutatie en selectie door de omgeving tot relatieve intelligentie evolueert?quote:Op maandag 2 april 2007 17:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
nu nog een robot die uit 1 transistor evolueert tot een intelligent wezen![]()
Echt evolueren zoals in de natuur doet een computer natuurlijk niet, er zit wel degelijk intelligent design achter. Eén enkele transistor zal ook nooit zomaar een Pentium IV worden, eerst moet hij zich repliceren, en moet er selectiedruk achter zitten. En die druk zal van de mens af moeten komen, anders evolueert zo'n transistor nooit tot iets nuttigs.quote:Op maandag 2 april 2007 23:51 schreef Autodidact het volgende:
Een transistor die door mutatie en selectie door de omgeving tot relatieve intelligentie evolueert?
Je kijkt ernaar.
Nou ja, technologische ontwikkeling is in hoofdzaak gebaseerd op het kopieren en combineren van al bestaande zaken. Daar zie ik toch een sterke gelijkenis met evolutie.quote:Op dinsdag 3 april 2007 09:50 schreef Rasing het volgende:
[..]
Echt evolueren zoals in de natuur doet een computer natuurlijk niet, er zit wel degelijk intelligent design achter. Eén enkele transistor zal ook nooit zomaar een Pentium IV worden, eerst moet hij zich repliceren, en moet er selectiedruk achter zitten. En die druk zal van de mens af moeten komen, anders evolueert zo'n transistor nooit tot iets nuttigs.
Ik mis nog het toevallige aspect, de random mutaties die door selectie behouden worden.quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:02 schreef Frezer het volgende:
Nou ja, technologische ontwikkeling is in hoofdzaak gebaseerd op het kopieren en combineren van al bestaande zaken. Daar zie ik toch een sterke gelijkenis met evolutie.
Dan zit je meer in de richting, ook al moet het aangezwengeld worden door, jawel, de mens.quote:Dat gaat idd nog niet vanzelf. Al heb je ook computer programma's die evolutie nabootsen. Dan hoef je het zaakje alleen maar aan te zwengelen, de rest gaat vanzelf.
Er liggen meer dan genoeg uitvindingen en "verbeteringen" op de vuilnisbelt. Het is idd zo dat er over nagedacht is (al vraag je je dat ook af als je sommige constructies ziet). Maar uiteindelijk zijn het wordt er geschift tussen een boel uitprobeersels waarvan er slechts een paar ook werkelijk uitgebreid toepassing vinden.quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:05 schreef Rasing het volgende:
[..]
Ik mis nog het toevallige aspect, de random mutaties die door selectie behouden worden.
Het aanzwengelen van "leven" valt eigenlijk ook buiten de evolutietheorie.quote:[..]
Dan zit je meer in de richting, ook al moet het aangezwengeld worden door, jawel, de mens.
Het zit dichter bij echte evolutie dan ik gedacht had, maar toch mis ik de factor toeval.quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:32 schreef Frezer het volgende:
Er liggen meer dan genoeg uitvindingen en "verbeteringen" op de vuilnisbelt. Het is idd zo dat er over nagedacht is (al vraag je je dat ook af als je sommige constructies ziet). Maar uiteindelijk zijn het wordt er geschift tussen een boel uitprobeersels waarvan er slechts een paar ook werkelijk uitgebreid toepassing vinden.
Bijvoorbeeld de auto; je had stoom, elektrisch en verbrandingsmotor; de laatste is overgebleven.
Meer abiogenese idd. Evolutie zegt niks over het begin.quote:Het aanzwengelen van "leven" valt eigenlijk ook buiten de evolutietheorie.
Het is totaal willekeurig wie wanneer waar welke verbetering of additie aan een bestaand concept doet.quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:41 schreef Rasing het volgende:
[..]
Het zit dichter bij echte evolutie dan ik gedacht had, maar toch mis ik de factor toeval.
De mutaties zijn toch de uitprobeersels? De uitvinders die met hun zelfgemaakte vleugels van een rots te pletter vallen?quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:05 schreef Rasing het volgende:
[..]
Ik mis nog het toevallige aspect, de random mutaties die door selectie behouden worden.
Tsja, de huidige consensus is dat evolutie ook extern is aangezwengeld hè.quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:05 schreef Rasing het volgende:
Dan zit je meer in de richting, ook al moet het aangezwengeld worden door, jawel, de mens.
Uitprobeersels met een min of meer logische basis.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:48 schreef Autodidact het volgende:
De mutaties zijn toch de uitprobeersels? De uitvinders die men hun zelfgemaakte vleugels van een rots te pletter vallen?
Heb je het over panspermie? Is dat consensus?quote:Tsja, de huidige consensus is dat evolutie ook extern is aangezwengeld hè.
Mutaties in DNA zijn ook in een zeer strak keurslijf gevat.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:53 schreef Rasing het volgende:
[..]
Uitprobeersels met een min of meer logische basis.
Maar er is niet over nagedacht welke nucleotidenpaar er nu eens aangepast gaat worden.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:54 schreef Invictus_ het volgende:
Mutaties in DNA zijn ook in een zeer strak keurslijf gevat.
Precies; maar dat het uitdraait op nucleotiden is bekend. Zo is de basis qua technologie ook bekend maar is het totaal willekeurig wat de mensheid als geheel gaat muteren aan haar technologische memoom.quote:Op dinsdag 3 april 2007 12:02 schreef Rasing het volgende:
[..]
Maar er is niet over nagedacht welke nucleotidenpaar er nu eens aangepast gaat worden.
Binnen de evolutietheorie zit geen factor toeval.quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:41 schreef Rasing het volgende:
[..]
Het zit dichter bij echte evolutie dan ik gedacht had, maar toch mis ik de factor toeval.
Zeker wel. De random mutaties die voor variatie zorgen zijn voor een groot deel gebonden aan toeval.quote:Op dinsdag 3 april 2007 18:00 schreef W8ezel het volgende:
[..]
Binnen de evolutietheorie zit geen factor toeval.
Tenzij LaPlace's demon enzoquote:Op dinsdag 3 april 2007 18:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zeker wel. De random mutaties die voor variatie zorgen zijn voor een groot deel gebonden aan toeval.
Alhoewel ik (jaja zelfs ondanks wat ze bij QM claimen... andere discussie though) geloof in een deterministisch universum of multiversum zijn zulke dingen alleen maar uit te rekenen met een computer die zich buiten dat multiversum bevind en dus ook niet kan bestaan. Dus zijn de gebeurtenissen binnen dit multiversum per definitie wel randomquote:
Is het dan niet zo dat de mutaties voorkomen uit één of andere voedsel/overlevingsbehoefte?quote:Op dinsdag 3 april 2007 18:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zeker wel. De random mutaties die voor variatie zorgen zijn voor een groot deel gebonden aan toeval.
Wat jij beschrijft is selectie. Maar selectie zelf is niet de drijfveer achter variatie.quote:Op dinsdag 3 april 2007 19:52 schreef W8ezel het volgende:
[..]
Is het dan niet zo dat de mutaties voorkomen uit één of andere voedsel/overlevingsbehoefte?
zo is het, maar (als aanvulling) ook virusinfecties kunnen mutaties veroorzaken.quote:Op dinsdag 3 april 2007 20:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat jij beschrijft is selectie. Maar selectie zelf is niet de drijfveer achter variatie.
Mutaties zelf zijn het resultaat van omgevingsfactoren zoals:
- (achtergrond)straling
- chemische stoffen (in voedsel, lucht of water)
of binnen het organisme zelf:
- kopierfouten (in verschillende variaties. zoals foute plaatsing van een gen of een extra kopie van een hele reeks genen of heel soms zelfs een compleet chromosoom alhoewel dat eerder door omgevingsfactoren gebeurd geloof ik).
Naast mutaties is Random Genetic Drift natuurlijk ook een random evolutiemechanisme, maar in tegenstelling tot mutaties zorgt het als selectie/filter mechanisme niet voor variatie maar meer het tegendeel ervan.quote:Dus dat is de random functie binnen evolutie.
Dit zorgt voor variatie binnen een gemeenschap waarbij er weer non-random omgevingsfactoren weer de zwakkere variaties wegfiltert door het niet kunnen voortplanten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |