Posdnous zal ook weleens ongesteld zijn.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Veel, veel. En dat is wat anders dan weigeren een idiote bewering te onderbouwen en in een moeite door een rare insinuatie over mij opperen.
Het omslag is kleurig, met rennende paarden en mooie vrouwen met amandelvormige ogen en stoere prinsen en de ondergaande zon tegen de woestijn.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:43 schreef Apropos het volgende:
Ken je die romans of is het omslag kleurig?
Ik probeer wat op te steken, heiden.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Verpest het maar weer met je vervelende vragen.![]()
Maar ondertussen is het een fundamentalistisch traktaat. Zo verpakte je vroeger de Playboy in een schoolboek.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:46 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het omslag is kleurig, met rennende paarden en mooie vrouwen met amandelvormige ogen en stoere prinsen en de ondergaande zon tegen de woestijn.
Ik neem dus gewoon aan dat die boeken niet over water-engineering gaan of deugdelijk leven of de geschiedenis van de Kopten ofzo.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:46 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het omslag is kleurig, met rennende paarden en mooie vrouwen met amandelvormige ogen en stoere prinsen en de ondergaande zon tegen de woestijn.
quote:Oh dus de media bepaald de grote van het probleem
Hij zit zich anders niet af te trekken, daar op het balkon.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:47 schreef Apropos het volgende:
[..]
Maar ondertussen is het een fundamentalistisch traktaat. Zo verpakte je vroeger de Playboy in een schoolboek.
Vast, ik zal 't 'm ook niet tot in lengte van dagen nadragen, maar dat daar was niet te kwalificeren als 'tegengas'. Mevrouw vechtprinses.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:45 schreef Floripas het volgende:
[..]
Posdnous zal ook weleens ongesteld zijn.
Is net zo goed sprake van bij bijvoorbeeld de thuiszorg. Het wordt ook wel in de hand gewerkt natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:13 schreef sigme het volgende:
Zou ik een schopje naar OUD moeten vragen?
Geen controle op wildgroei 'oppasbureaus'
quote:Wouter Bos bedankt voor ministerschap
AMSTERDAM - Wouter Bos blijft erbij dat hij in het nieuwe kabinet geen minister en vicepremier wordt. Dat heeft de fractievoorzitter van de PvdA dinsdag gezegd in de wandelgangen van de Tweede Kamer.
"We hebben nog niet gepraat over welke post dan ook", zei hij verwijzend naar de gesprekken met CDA-leider Jan Peter Balkenende en ChristenUnie-voorman André Rouvoet over een nieuw kabinet.
"Ik heb altijd gezegd dat de politiek leider van de PvdA in de Kamer hoort te zitten", reageerde Bos. In de media wordt volop gespeculeerd over een eventueel ministerschap van Bos op Financiën. Ook zou hij vicepremier worden. "Ik lees het, ik hoor het, maar mijn standpunt blijft hetzelfde."
De formatiebesprekingen van het CDA, de PvdA en de ChristenUnie worden woensdag voortgezet op een nog geheime locatie.
Weet je dat je vroeger op zondag niet mocht autorijden?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:26 schreef kLowJow het volgende:
Is Nederland eigenlijk ooit bevolkt geweest door gezagsgetrouwe brave patriotistische burgers, uhmm... Apropos? Of ligt het gewoon in onze aard waar mogelijk en niet totaal onwettig, de overheid te naaien?
Niet dat dat overal niet mocht, maar ik vind het niet echt verbazend.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:27 schreef sigme het volgende:
[..]
Weet je dat je vroeger op zondag niet mocht autorijden?
Ok, nou, dat was dus zo.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:29 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Niet dat dat overal niet mocht, maar ik vind het niet echt verbazend.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autoloze_zondagquote:Het zondagsverbod liep van 25 november 1956 tot en met 20 januari 1957
Een tweede reeks autoloze zondagen volgde ten tijde van de oliecrisis in 1973, van 4 november 1973 tot en met 6 januari 1974 (in België 13 januari).
Ja, nou, waar het mij eigenlijk om gaat is niet zo zeer het heimelijk omzijlen van... of exploiteren van onvolkomenheden in wetgeving of zoiets, maar meer om de instelling dat zoiets - natuurlijk binnen de grenzen der redelijkheid - terecht, prijzenswaardig of zelfs je "plicht" is, in de zin dat je een dief van je eigen portomonnee zou zijn wanneer je geen misbruik maakt. Ik heb het idee dat men over het algemeen in Nederland wel erg positief staat tegenover dergelijk gedrag.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:32 schreef sigme het volgende:
[..]
Ok, nou, dat was dus zo.
Uiteraard kon je daarvoor ontheffing krijgen. Doktoren, voor de hand liggend, maar ook predikanten. Vanwege de scheiding van kerk & staat konden vervolgens humanisten ook ontheffing vragen, om op zondag bijeenkomsten toe te spreken.
Je begrijpt, mijn opa staat ergens als humanistisch spreker geboekstaafd.
Nee, ver voor die tijd. Interbellum.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:37 schreef Autodidact het volgende:
Die autoloze zondagen hielden het toch maar enkele weken vol?
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autoloze_zondag
Oh, ik ook.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:38 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ja, nou, waar het mij eigenlijk om gaat is niet zo zeer het heimelijk omzijlen van... of exploiteren van onvolkomenheden in wetgeving of zoiets, maar meer om de instelling dat zoiets - natuurlijk binnen de grenzen der redelijkheid - terecht, prijzenswaardig of zelfs je "plicht" is, in de zin dat je een dief van je eigen portomonnee zou zijn wanneer je geen misbruik maakt. Ik heb het idee dat men over het algemeen in Nederland wel erg positief staat tegenover dergelijk gedrag.
Ik weet het niet, vermoedelijk WWII?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:41 schreef Autodidact het volgende:
Toen er drie auto's in Nederland waren? Hoe lang duurde dat?
Ja, ik vroeg me dus af of we altijd al zo 'rebels' waren of dat er op een bepaald moment een soort omslag in ons denken heeft plaatsgevonden.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh, ik ook.
Dief van eigen portomonnee gebruik ik als lakmoesproef.
Oh, Canada doet moeilijk. Niet zozeer over in derde wereld-land geboren geliefde, maar wel over eerste-wereld-Floripas. Het is nog lastig een verblijfsvergunning op tijd te krijgen.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:37 schreef sigme het volgende:
He Floripas, wat was nou het kuttige aan immigratieregels?
Omslag. Tenminste, op dit vlak. Dat geld boven fatsoen staat.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:45 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ja, ik vroeg me dus af of we altijd al zo 'rebels' waren of dat er op een bepaald moment een soort omslag in ons denken heeft plaatsgevonden.
Ach ja zo kun je de vijand van mijn vijand is mijn vriend ook interpreterenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:35 schreef Floripas het volgende:
Godver.
Ik was bepaald niet pro-islam toen ik me aanmeldde op FOK, maar sommige members hier maken het me wel heel moeilijk om niet even elke voorbijwandelende blinde muezzin te omhelzen en een kopje thee aan te bieden van de weeromstuit.
Je staat bij de veiligheidsdiensten geregistreerd?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:46 schreef Floripas het volgende:
[..]
Oh, Canada doet moeilijk. Niet zozeer over in derde wereld-land geboren geliefde, maar wel over eerste-wereld-Floripas. Het is nog lastig een verblijfsvergunning op tijd te krijgen.
Wat ik altijd wonderlijk vind is wie zich wel verzetten en wie niet.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:48 schreef sigme het volgende:
[..]
Omslag. Tenminste, op dit vlak. Dat geld boven fatsoen staat.
Ik meen dat de lijdzaamheid van het ondergaan van de bezetting wel geweten werd aan de gemiddelde gezagsgetrouwheid van 'de Nederlander'.
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je staat bij de veiligheidsdiensten geregistreerd?
Typisch, inderdaad. Redelijk passend bij het type levensovertuiging, lijkt me zo.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:49 schreef Floripas het volgende:
[..]
Wat ik altijd wonderlijk vind is wie zich wel verzetten en wie niet.
Calvinisten wel, lutheranen en katholieken niet.
Communisten, sociaal-democraten wel, liberalen en conservatieven niet.
typisch, toch?
Ja, want Hitler had zich tot het katholicisme bekeerd, en Lutheranen laten de staat de staat. Alleen Calvinisten verzetten zich.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Typisch, inderdaad. Redelijk passend bij het type levensovertuiging, lijkt me zo.
quote:Apart from the organized sectors of the working class, the Nazis had greatest difficulty, as is well known, in penetrating the Catholic sub-culture, where the dominant image of Hitler provided by Catholic 'opinion leaders' was equally negative. The main attack was levelled at the anti-Christian essence of the Nazi Movement and of its leader's philosophy. Publications sought to demonstrate that Hitler's ideas stood in direct contradiction to the teaching of the Christian catechism. Especially in Bavaria, where Catholicism was dominant and extreme anti-Marxism widespread, he and his Movement were seen as a variant of 'godless Bolshevism'-an association which was frequently to recur after 1933 during the 'Church struggle'. Though Catholic anti-Nazi polemics generally concentrated on attacking the anti-religious, and especially anti-Catholic, thrust of Nazism, some publications did offer a devastating assault on the entire Nazi doctrine. Hitler's brutality, contempt for human rights, warmongering, and elevation of force to a principle of political behaviour, were all castigated in Catholic publications of the early 1930s. One Catholic weekly above all, Der Gerade Weg, published in Munich under the editorship of Dr Fritz Gerlich-murdered in Dachau in 1934-and Fr. Ingbert Naab, kept up a relentless assault on Hitler, describing him in September 1932, at a time when, despite his open show of solidarity with five of his SA men who had been condemned to death for the brutal murder of a communist in Potempa, the Centre Party was involved in negotiations with the Nazis, as 'the incarnation of evil'.
A few months earlier, the alleged hostility of Hitler to the Church had played a key role in persuading the Catholic parties to support the Protestant, and 'pious', Hindenburg in the election for the Reich Presidency. ... They were equally concerned to attack and debunk the neo-pagan deification and mythologizing of Hitler. One speaker told of a woman who had erected an altar in her house with a picture of Hitler in place of the monstrance, and declared that he could simply not understand the German people for letting itself be led astray by such a charlatan: 'Hitler has succeeded in organizing the idiots, and only idiots, hysterics, and fools to go the NSDAP.' His election, he prophesied, would bring irreparable harm and destruction to Germany.
Hitler was himself well aware of the need to counter his anti-Christian image if his Party were to break through in Catholic areas. He was keen even in the early 1920s not to antagonize unnecessarily the Catholic Church. And during the rise to power the NSDAP made particular efforts-largely in vain-in Catholic areas such as the Rhineland and Bavaria to emphasize its 'positive Christianity', to deny the slur that it was an anti-religious party, and to claim that National Socialism alone could provide the Church with a barrier against Marxism." In 1930 Hitler felt compelled to distance himself from Alfred Rosenberg, one of the leading Party ideologues, whose book The Myth of the 20th Century had cemented his reputation as the dominant representative of the 'new heathenism' and prominent 'hate figure' of the Catholic Church. And speaking before a mass gathering in the Catholic stronghold of Bavaria in April 1932, Hitler told his audience that while north German Protestants had labeled him a hireling of Rome and south German Catholics a pagan worshipper of Woden, he was merely of the opinion-here playing to some widespread anti-clerical sentiments-that priests in Germany, just as was the case in Italy, should end their political activities and confine themselves to denominational matters and pastoral duties: what the Pope had admitted in Italy, he concluded, could not be sinful in Germany. In fact, he was at pains to stress, he himself was deeply religious, the 'spiritual distress' of the German people even greater than its economic misery, and the toleration of over fourteen million anti-religious atheistic Marxists in Germany highly regrettable.
Despite these disdainers, the negative image of 'neo-heathenism', which the NSDAP could not shake off; undoubtedly played a considerable role in bolstering the high level of relative immunity to Nazism which prevailed before 1933 in Catholic circles. Even after the disappearance of the Catholic press in the early years of the Third Reich, Catholic clergy were able to sustain the image through their own subtle 'propaganda' methods-greatly assisted by the often crude assaults of the Nazis themselves in the 'Church struggle'-and it remained throughout the Third Reich an important basis of the alienation of the Catholic population from the regime and of forms of partial opposition to Nazism in the Catholic subculture. Even so, the notion that there might be some authoritarian, patriotic, anti-Marxist, residual 'good' in Nazism, that 'National Socialism, notwithstanding everything, might succeed some day in eliminating from its programme and its activities all that which conflicted in principle and practice with Catholicism', offered the opening for the volte-face which Catholic bishops were prepared to make following Hitler's avowals of tolerance and support for the Church in March 1933 and the potential, too, for driving a wedge between 'the god-fearing statesman' Hitler and the anti-Christian Party radicals, especially Rosenberg. [pp 24-37]
The sagging morale and worsening of mood in the second half of 1941 was not solely determined by the changing fortunes on the eastern Front. Events at home were also playing their part. The gathering force of worrying rumor about the killing in asylums of mentally sick and incurably ill patients was one factor which, especially but not solely among practising Christians, was giving rise to grave concern and threatening to alienate support for the regime. In August 1941, news of the courageous open denunciation of the 'euthanasia action' by Bishop Galen of Münster spread rapidly and seems to have persuaded Hitler to halt the killing, at least inside the Reich itself. Some reports by the Nazi authorities on the unrest which had arisen claimed that it was having an impact on confidence in Hitler himself. It may even have been the case--a suggestion emanating, admittedly, from a piece of post-war testimony--that the Reich Propaganda Ministry deliberately started off a rumour that the Führer, on discovering what was taking place (in an 'action' which, in reality, he himself had authorized in writing), had given the order to halt it immediately. According to this interpretation, the protection of the 'Führer myth'--of the legend that Hitler was kept in the dark about the misdeeds of the regime, and acted promptly on learning of them--was a crucial component in bringing the 'euthanasia action' to an end.
Opinion in Catholic parts of the Reich in particular was greatly influenced by the new wave of attacks on the position of the Church which had been in spring 1941 and gathered momentum during the summer and autumn. They appear to have been initiated by the head of the Party Chancellery, Martin Bormann, probably under pressure at Gau level, for whom the apparent strengthening of the Church's hold over the population during the war was a notable provocation. New measures against the Church--including the confiscation of monastic property, further restrictions on provision of religious instruction and on publications, the removal of the last nuns from any form of social or education work, and interference with holy days and with the form of school prayers--where guaranteed to stir up antagonism and unrest in Catholic regions. [pp. 176-177]
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:56 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja, want Hitler had zich tot het katholicisme bekeerd
Veel liberalen zijn weinig bevlogen? Het is een weinig idealistische ideologie, en trekt daarmee mensen die zich niet vanwege een ideologie laten opjuinen?quote:, en Lutheranen laten de staat de staat. Alleen Calvinisten verzetten zich.
Maar waarom liberalen niet?
Het is een grapje, denk ik.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 16:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor suf argument? Is het een argument?
Het was een komische verwijzing naar een nachtelijke discusie laatst, maar ik kan hem niet terugvinden.quote:
Schmousjes, ik zal vanavond de inquisitie nog langs sturen, Labanswicht!quote:Op dinsdag 16 januari 2007 16:11 schreef Floripas het volgende:
Het was een komische verwijzing naar een nachtelijke discusie laatst, maar ik kan hem niet terugvinden.
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 16:13 schreef Reya het volgende:
Wat moet God nou zonder Godslasteraar?
Dat zijn geen smoesjes.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 16:14 schreef Pius_XII het volgende:
[..]
Schmousjes, ik zal vanavond de inquisitie nog langs sturen, Labanswicht!
Heb je daar wat cijfers bij dan? Ik weet in elk geval wel dat de houding van de Kerk in Nederland zelf over het algemeen feller was dan eldersquote:Op dinsdag 16 januari 2007 16:15 schreef Floripas het volgende:
Dat zijn geen smoesjes.
In Duitsland zaten er veel katholieken in het verzet, en in Nederland niet. Hoe kan dat, denk je?
Lodewijk_Napoleon zou zich nooit naar een Paus vernoemen, dus die lijkt me sowieso uitgeslotenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 16:18 schreef MrX1982 het volgende:
Pius_XII is de religieuze alter ego van Godslasteraar?
'Als je een post van mij leest, zet dan een plaat van George Thorogood and the Destroyers op'quote:Op dinsdag 16 januari 2007 16:18 schreef MrX1982 het volgende:
Pius_XII is de religieuze alter ego van Godslasteraar?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |