Deze doet 't nog niet?quote:Over de users:
Vanaf nu kan iedereen zien waar diegene woont, users kunnen zich hier melden zodat men van elkaar weet waar ze zo'n beetje zitten.
· User kaart 'De atmosfeer staat op ontploffen'
met zoveel wind op hoogte kan je rond de frontpassage eigenlijk wel uitgaan van heel forse windstoten.quote:Op maandag 15 januari 2007 22:09 schreef DemonRage het volgende:
Als het met buien gepaard gaat, dan kunnen er best wel gemene windstoten bij zitten.
Dat wil ik nou ook weer nietquote:Op maandag 15 januari 2007 22:22 schreef Keromane het volgende:
Situatie lijkt op 1990, toen waaide het op 850hpa nog iets harder. Tenminste, als deze prognoses uitkomen.
Met de wind aan de grond zou je een orkaan van pakweg de 3e categorie hebben.
Dan ben jij zeker niet de enige.....1 nov storm was ook al heftiger dan verwacht, en zo ging het al eens een paar keerquote:Op maandag 15 januari 2007 22:05 schreef Againzender het volgende:
Zit mij niet lekker, die situatie voor donderdag... zoveel wind op hoogte ook, vraag mij af wat dat gaat worden allemaal.
Je mamma op FoK!quote:Op maandag 15 januari 2007 22:22 schreef Againzender het volgende:
[..]
met zoveel wind op hoogte kan je rond de frontpassage eigenlijk wel uitgaan van heel forse windstoten.
Mijn pa en zwager hebben een kas, hopelijk zit alles een beetje vast. En mijn moeder kan dit topic niet meer vinden sinds het DE forum er is
Morgen maar weer ff bijpraten door de telefoon dan.
1990 staat mij nog erg goed voor de geest, toen stond ook al een tijdje vast dat er een stevige storm zou komen. Alleen dat 'ie zo zwaar werd, en vooral die achterlijk zware windstoten, dat zag je pas heel kort van tevoren aankomen.quote:Op maandag 15 januari 2007 22:22 schreef Keromane het volgende:
Situatie lijkt op 1990, toen waaide het op 850hpa nog iets harder. Tenminste, als deze prognoses uitkomen.
Met de wind aan de grond zou je een orkaan van pakweg de 3e categorie hebben.
ze leest alleen maar hoor, maar ze is verder een hele hippe omaquote:
Lurkersquote:Op maandag 15 januari 2007 22:27 schreef Againzender het volgende:
[..]
ze leest alleen maar hoor, maar ze is verder een hele hippe oma
Er gaat zeker weten wel iets gebeuren nuquote:Op maandag 15 januari 2007 22:30 schreef IkWilbert het volgende:
Ik ga eens kijken of ik ook een dagje vrij kan krijgen donderdag, ik wacht wel even tot het laatst mogelijke moment met aanvragen. Geen zin om vrij te hebben en dat er dan niets gebeurt...
Toen hadden we wel een laag van 948 hPa tegenover 965 hPa nu, en toen lag de depressie optimaal ten opzichte van ons land en volgde ook precies de meeste optimale koers, nu geldt dat allemaal niet. De situatie is qua configuratie behoorlijk goed vergelijkbaar, maar de diverse parameters waren in 1990 nog wel een stukje steviger.quote:Op maandag 15 januari 2007 22:22 schreef Keromane het volgende:
idd, daar gaat het omquote:Op maandag 15 januari 2007 22:47 schreef DemonRage het volgende:
Zoveel maakt het niet uit of de kerndruk van de depressie 948 hPa of 965 hPa is. Als de luchtdrukgradiënt maar lekker groot is dan gaat het hard waaien.
Dat is best heftig!quote:Op maandag 15 januari 2007 22:52 schreef DemonRage het volgende:
[afbeelding]
Er is a.s. donderdag sprake van een luchtdrukverschil van 16 hPa tussen het noorden en het zuiden van het land.
Ja kloptquote:Op maandag 15 januari 2007 22:47 schreef DemonRage het volgende:
Zoveel maakt het niet uit of de kerndruk van de depressie 948 hPa of 965 hPa is. Als de luchtdrukgradiënt maar lekker groot is dan gaat het hard waaien.
Ik ben bang dat dit echt compleet uit de hand gaat lopen. KNMI geeft momenteel nog een kracht 7, laten ze daar maar een gemiddelde 8 a 9 maken, ben bang dat we de 11 op deze manier wel; gaan halen, en als het mee zit dezelfde weer als 1990. Donderdag ben ik vrij, in een hoog lang busje zitten naar leeuwarden, en wel grotendeels in open gebied...wind heeft vrij spel, en als je even langs een huis rijd en je komt weer in die wind dan heb je met een beetje pech een ongeluk...nee dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Kortom, dan maar wat uuren van me af, maar ik zal dit thuis gaan mee maken, zelfs naar zee durf ik dan niet eens meer aan.quote:Op maandag 15 januari 2007 23:32 schreef Keromane het volgende:
GFS18 laat het weer een stukje zwaarder worden.
Ik ben er achter waar dat verschil door komt, de atmosfeer is natuurlijk geen statisch geheel.quote:Op maandag 15 januari 2007 23:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
edit: Hmmm, het gradient is toch wel groot te noemen, 19 hPa.Maar waarom trekt dat roze gebied op die windkaartjes dan niet gewoon over Nederland? Als ik naar die windkaartjes kijk is komt er 'maar' een dikke windkracht 9 te staan. In 1990 was dat een dikke 11.
Imo mag overal nog wel 20 km/u bij. Ja, ik ben gek.quote:
van KNMIquote:De zeer zware storm van 1990
25 januari 2003 - De storm van 25 januari 1990 was een van de ergste in zeker honderd jaar en de zwaarste in een kwart eeuw. De avond tevoren had het KNMI al gewaarschuwd voor windkracht 10, maar de dramatische berichten konden een ramp niet voorkomen. Zeventien mensen verloren het leven. De gevolgen waren zo groot omdat de wind tijdens de avondspits zijn top bereikte. De luchthaven Schiphol was tijdelijk onbereikbaar. Het weg- en treinverkeer werd volledig ontwricht door omgewaaide bomen, vernielde bovenleidingen en defecte spoorwegovergangen. Duizenden reizigers strandden in de grote steden en moesten daar noodgedwongen de nacht doorbrengen.
In de loop van de rampdag werden de waarschuwingen opgevoerd tot windkracht 11 en uiteindelijk zelfs orkaankracht 12. Uit onderzoek bleek dat het gros van het publiek zich niets kon voorstellen bij deze krachtige taal, die in ons land zeer ongebruikelijk is. De storm heeft geleid tot een betere voorlichting over de begrippen in het weerbericht en uiteindelijk tot de invoering van het Weeralarm, een ernstige waarschuwing voor extreem weer. Bovendien wordt het windpatroon dat zich bij deze storm voordeed toegepast voor het inschatten van de maximale windstoten bij nieuwe stormen. De metingen die bij deze storm zijn gedaan op de meetmast in Cabauw bij Lopik zijn van grote betekenis geweest voor berekeningen vanwindstoten. Met name de luchtvaart heeft daar profijt van.
Opmerkelijk bij deze storm was vooral de windkracht landinwaarts. In de provincies Zeeland, Zuid-Holland en Utrecht werd een uurgemiddelde van windkracht 10 bereikt, een zeldzaamheid boven land. De provincie Utrecht beleeft slechts eens in de zeventig jaar een dergelijke windkracht, wat niet wil zeggen dat een nieuwe storm van dit kaliber niet ook veel eerder kan terugkeren. IJmuiden registreerde gedurende minstens een uur windkracht 11, een zeer zware storm met gemiddelde windsnelheden tussen 103 en 117 km/h. Ronduit uniek waren de windstoten van 150 km/h op verschillende plaatsen tot maximaal 161 km/h op een van de windmeters van Schiphol. Dergelijke windstoten horen tot de hoogst mogelijke in ons land; de zwaarste windstoot in honderd jaar die tijdens een storm is gemeten staat op naam van Hoek van Holland waar de meter op 6 november 1921 tot 162 km/h uitschoot. Op 28 december 2001 werd die windsnelheid in IJmuiden bijna weer bereikt, toen hier 158 km/h werd gemeten.
*Meldt!quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:14 schreef Party_P het volgende:
Gaan we ergens meeten aan het strand?
Moeten we wel ergens afspreken waar OV komt.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:14 schreef Party_P het volgende:
ik zit met werkquote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:14 schreef Party_P het volgende:
Met dit verschil dat de wind aan de kust ZOOOVEEEL sterker is. Ik wist niet wat ik vorige week meemaakte in Scheveningen! Die bungeejumptoren moest ik opKRUIPENquote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Moeten we wel ergens afspreken waar OV komt.IJmuiden ligt aardig noordelijk en kent een redelijke bereikbaarheid met het OV. Voor een betere plek hou ik me aanbevolen.
Overigens is storm boven land net zo gaaf, zwiepende bomen, angstaanjagend gekraak in de bossen (ik woon bijna in het bos
), en werkelijk enorm veel lawaai nog meer dan aan de kust denk ik.
Werk?? ik ook, maar wat denk je van mij, ik ga niet werkenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:19 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
ik zit met werk![]()
[afbeelding]
Zwarte = 11 bft
rose = 10 bft
donker rood = 9 bft
donker oranje = 8bt
licht oranje 7bft
heftig !
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:20 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Met dit verschil dat de wind aan de kust ZOOOVEEEL sterker is. Ik wist niet wat ik vorige week meemaakte in Scheveningen! Die bungeejumptoren moest ik opKRUIPENzo hard waaide het
![]()
ik hoef iig niet te fietsen dat scheeltquote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:22 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Werk?? ik ook, maar wat denk je van mij, ik ga niet werkenbekijk het.
En idd heftig!
Nope. Bovenaan viel het mee, maar de eerste drie platforms waren eigenlijk gewoon gevaarlijk! Hebben we elkaar niet gezien toevallig? Zo druk was het niet.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]Daar ben ik ook op geweest. Wat ik zeer opvallend vond was dat bovenin de wind minder sterk was dan halverwege de trap. Ik denk dat zich een soort toch vormde in dat gebied. Of ben ik de enige die dit effect merkte?
Ik had een hele kleurrijke sjaal (roze, blauw, rood, geel, groen etcquote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:23 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Nope. Bovenaan viel het mee, maar de eerste drie platforms waren eigenlijk gewoon gevaarlijk! Hebben we elkaar niet gezien toevallig? Zo druk was het niet.
Liep je met een cameratelefoon foto's te maken met een gelukzalige smile?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik had een hele kleurrijke sjaal (roze, blauw, rood, geel, groen etc) om. Dus misschien dat dat opviel?
Overigens moet is storm boven land toch echt ook heel spectaculair. Als je hier in de bossen loopt met windkracht 9 durf ik te wedden dat je binnen 10 minuten er uit rent van angst.
studentquote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:33 schreef fok_king_me het volgende:
hebben julie geen werk?
Zelfstudieweek zoals ze het zo mooi noemenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:33 schreef fok_king_me het volgende:
hebben julie geen werk?
Nee, ik heb een hele oude telefoon, maar liep wel met een klein fototoestel, dus in de hektiek kan het makkelijk verward zijn met een fototoestel.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:29 schreef Hi_flyer het volgende:
Liep je met een cameratelefoon foto's te maken met een gelukzalige smile?Dan was jij het
Ik liep met een grote dikke rugtas en een digitaal fotogeval.
Nee er gaat geen lampje brandenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, ik heb een hele oude telefoon, maar liep wel met een klein fototoestel, dus in de hektiek kan het makkelijk verward zijn met een fototoestel.Ik heb ook mensen met een grote rugtas zien lopen. Jij zal er vast bij hebben gezeten.
Zo liep ik er bij
[afbeelding]
Ik heb 's ochtends 1 hoorcollege, maar dan is de storm toch nog niet op z'n hoogtepunt.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:33 schreef fok_king_me het volgende:
hebben julie geen werk?
Je bent niet echt positief over Rotterdam hequote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:34 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Zelfstudieweek zoals ze het zo mooi noemen![]()
Ik had eigenlijk een afspraak in dat vieze Rotterdam, maar die heb ik al gecancelled
Ach, daar aan het water zitten heeft wel wat hoewel ik meer van oudere binnensteden ben.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:36 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Je bent niet echt positief over Rotterdam he![]()
T is er zo mooi, als je van hoogbouw en zinderende architectuur houdt![]()
Eensch, daarom studeer ik er ook.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:36 schreef Hi_flyer het volgende:
Je bent niet echt positief over Rotterdam he![]()
T is er zo mooi, als je van hoogbouw en zinderende architectuur houdt![]()
Mja dat we de binnenstad kwijt zijn is niet echt onze schuld hequote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:38 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Ach, daar aan het water zitten heeft wel wat hoewel ik meer van oudere binnensteden ben.
Ik vind gewoon de sfeer en het volk wat daar loopt zwaar kut
Beoordeling van een KNMI-meteoroloog van het ECMWF-model.quote:Echter deze run laat nu een sturend laag i.p.v. een randstoring het weer bepalen en hierbij neemt de kans op bijv. zeer zware windstoten enigszins af, ook al als gevolg van een veel noordelijkere positie dan hiervoor berekend werd.
EC moet echt bijdraaienquote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:43 schreef Hi_flyer het volgende:
Beoordeling van een KNMI-meteoroloog van het ECMWF-model.
GFS is een ruwe berekening. Bij het KNMI werken mensen. Alhoewel beiden fouten kunnen maken zou ik de beoordeling van de professional niet direct willen wegstrepen. Ga ervanuit dat er voorlopig gerede kans bestaat dat het hier meevalt. Als het anders wordt komt het KNMI met andere geluiden. Persoonlijk hou ik daar rekening mee, maar dat is puur op basis van gevoel.quote:Op maandag 15 januari 2007 23:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ik ben bang dat dit echt compleet uit de hand gaat lopen.
dat gebeurde mij al bijna vorige weekquote:Op dinsdag 16 januari 2007 00:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik denk wel dat de pier donderdag afgesloten wordt, anders waaien er mensen overboord. Dat moeten we natuurlijk ook niet hebben.
Volgens mij wordt ie zelfs nog wat fikser, echt de hele kust zit in de windkracht 10.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 05:55 schreef Keromane het volgende:
GFS00z, fikse storm blijft erin zitten. KNMI mag voorzichtig aan een voorwaarschuwing gaan denken..
Dat was vorige week al wel duidelijkquote:Op dinsdag 16 januari 2007 08:37 schreef Frutsel het volgende:
Dus weer een weeralarm donderdag?
ah kijk anquote:Op dinsdag 16 januari 2007 08:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat was vorige week al wel duidelijk
Maar toen was het nog ver weg, en nu wordt het steeds zekerder natuurlijk. Toch knap dat men over 1 week hetzelfde blijft denken. Dat is of toeval of goed berekend. Ik ben nu dus benieuwd wat de factoren waren om deze voorspellingen al 1 week tevoren te durven doen.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 08:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat was vorige week al wel duidelijk
quote:Donderdag grote KANS op ZUIDWESTERSTORM en ZEER ZWARE WINDSTOTEN. Verder aanhoudend zacht met van tijd tot tijd regen of buien.
Een week geleden kon het ook nog niets anders dan een wild guess zijn, alhoewel het systeem er consistent in bleef zitten. Waarom de prognose zo goed ging komt omdat we een superstrakke westcirculatie bleven hebben. Weinig variatie. Na de storm komt daar langzamerhand een einde aan. Blijkt dat mega-hoog op de oceaan straks ook stevig in het zadel te zitten dan kun je ook met dat gegeven iets verder vooruit kijken. Gaat alles zwabberen dan is de betrouwbaarheid op termijn weer een stuk minder.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 08:48 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Maar toen was het nog ver weg, en nu wordt het steeds zekerder natuurlijk. Toch knap dat men over 1 week hetzelfde blijft denken. Dat is of toeval of goed berekend. Ik ben nu dus benieuwd wat de factoren waren om deze voorspellingen al 1 week tevoren te durven doen.
vind ik heel netjes van ze. het is eigenlijk nog wat vroeg voor een voorwaarschuwing, maar alle modellen sturen zo op een onstuimige oplossing aan dat ik het slim vind dat ze alvast deze melding boven de meerdaagse zetten.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 08:49 schreef indahnesia.com het volgende:
Nog geen voorwaarschuwing, wel een melding op de website van het KNMI
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |