Nee, een mac moet je niet kopen om dingen te upgraden. Enige wat je eventueel wil, is iets meer intern geheugen, maar verder wil je er van afblijven. Je koopt em ook niet voor de spelletjes. Kijk als er een nieuw besturingssysteem voor Mac uitkomt. Moet het sowieso werken met alle mac's die nu voorzien zijn van Mac OS X of het nou 10.0 is of 10.4. Windows brengt nu Vista uit, mijn oude pc van 4 jaar oud, kan dat al niet eens meer fatsoenlijk draaien omdat ik zoveel spul moet bijkopen om te upgraden, dat ik net zo goed weer een nieuwe kan kopen.quote:Op zondag 14 januari 2007 23:56 schreef Houtspeer het volgende:
ik zag in een winkeltje een apple pc, het bestond uit een beeldscherm en een toetsenbord met muisdat was alles
het overige hardware enzo zit vast in de beeldscherm, maar kan je het upgraden? dus als je pc over een jaar of 3 een beetje oud is, dat ding losschroeven en nieuwe dingen erin douwen?
ja ik hoorde dat ze met vista alles heel onduidelijk met veel plaatjes enzo hebben gemaakt, dat je dan overdreven mappen en bureaubladen hebtquote:Op zondag 14 januari 2007 23:57 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ach, microsoft is wat dat betreft met Vista voor mij gewoon helemaal de verkeerde kant op gegaan. Zoveel geneuzel, dat het onoverzichtelijk wordt en niet meer makkelijk. En om nog maar niet te beginnen over de crap aan trial-software die bij veel grote PC-fabrikanten geleverd worden.
Apple heeft z'n eigen Office, iWork, maar er is ook gewoon een Mac-versie van de 'echte' office, en die vind ik stukken fijner werken dan de Windowsversie.quote:Op maandag 15 januari 2007 00:05 schreef Houtspeer het volgende:
heeft iMac een eigen soort office? dus geen word enzo meer?
staroffice toch? van sun--> Openoffice.org is gratis...quote:Op maandag 15 januari 2007 00:05 schreef Houtspeer het volgende:
Mac heeft een office van Microsoft.quote:Op maandag 15 januari 2007 00:08 schreef hierissiedan het volgende:
[..]
staroffice toch? van sun--> Openoffice.org is gratis...
Apple heeft AppleWorks, maar aangezien de halve wereld nu gebruikt maakt van MS Office, bestaat er voor Apple platform ook Mac Office 2004, hierdoor kun je documenten maken die ook met Windows pc's uitwisselbaar zijn. Als je student bent, kun je het pakket voor een prikkie kopen via Surfspot.quote:Op maandag 15 januari 2007 00:05 schreef Houtspeer het volgende:
Uh, ik niet..verbaasde me eigenlijk hoe makkelijk mijn Windows PC kon vinden, toen ik dingen wilde over kopieren naar m'n mac.quote:Op maandag 15 januari 2007 00:11 schreef Houtspeer het volgende:
ah ik krijg zeker gezeik als ik dingen van mijn apple pc naar een windows pc stuur of niet?
Dat ligt eraan wat.quote:Op maandag 15 januari 2007 00:11 schreef Houtspeer het volgende:
ah ik krijg zeker gezeik als ik dingen van mijn apple pc naar een windows pc stuur of niet?
Je kan alleen geen programma's uitwisselen, .app vs .exequote:Op maandag 15 januari 2007 00:15 schreef LudoSanders het volgende:
Met uitwisseling van bestanden tussen beide zijn weinig tot geen problemen. Een Word document dat ik op mijn Mac maak werkt uitstekend op een Windows PC. Als ik op mijn Mac een Photoshop/Illustrator etc. bestand heb kan ik daar uitstekend mee verder werken op de PC.
Jawel, zeker als je online koopt..quote:Op maandag 15 januari 2007 00:18 schreef Houtspeer het volgende:
krijg ik korting op een mac als student? (volgend jaar)
www.apple.nlquote:Op maandag 15 januari 2007 00:21 schreef Houtspeer het volgende:
gewoon via dixons.nl ofzo of een 'speciale' site?
Ik ken geen tot weinig RTS'sen op de consoles...quote:Op maandag 15 januari 2007 11:01 schreef Godslasteraar het volgende:
Als je spelletjes wil spelen, koop dan een Wii of een PS3 ofzo, en bespaar jezelf een hoop geld en gedoe. Ken mensen, en heb een hoop reacties gezien op forums/blogs waarin mensen spijt hebben van het vele geld uitgeven om hun pc up-to-date te houden voor de nieuwste games. Zonde van je geld.
edit: ongeacht je nu een pc of een mac wil aanschaffen
Ow, ok, maar goed, beste is dan ook om helemaal geen RTS te willen spelen, raak je er ook niet aan verslaafd. Of beter, helemaal géén computergamesquote:Op maandag 15 januari 2007 16:20 schreef Chiwakka het volgende:
[..]
Ik ken geen tot weinig RTS'sen op de consoles...
Okequote:Op maandag 15 januari 2007 17:07 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Op mijn 24" iMac is gamen onder XP dmv bootcamp geen enkel probleem.
Apple is ook een pc. pc betekend personal computerquote:Op maandag 15 januari 2007 21:18 schreef KingKullWarriorKing het volgende:
Een Apple natuurlijk, pc's zijn kut !
Nee, een apple is een mac.quote:Op maandag 15 januari 2007 21:52 schreef hierissiedan het volgende:
[..]
Apple is ook een pc. pc betekend personal computer
Nee, Apple geeft zijn personal computers de naam Mac. Een PC is tegenwoordig een computer die je als desktop gebruikt.quote:
He nietz, niemand begreep je konijnenplaatje in het reuzenkonijnen topicquote:Op maandag 15 januari 2007 00:06 schreef nietzman het volgende:
[..]
Apple heeft z'n eigen Office, iWork, maar er is ook gewoon een Mac-versie van de 'echte' office, en die vind ik stukken fijner werken dan de Windowsversie..
Jaquote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:58 schreef hierissiedan het volgende:
Maar kun je als windows gebreuiker, nooit iets anders gezien hebbende als windows,makkelijk overstappen op een Mac?
Dat alles veel logischer werkt dan onder windows. Je denkt in het begin dus vaak te moeilijk.quote:Wat zijn de aanpassingen waar je mee rekekning moet houden.
Star office? Je kunt gewoon microsoft office krijgen op een macquote:Zijn bijv "word" bestanden uit te wisselen tussen star office en microsoft word. (dus met layout gebruikte lettertype etc de hele rambam)
Nietsquote:wat zou nog meer voor problemen kunnen zorgen bij de overstap PC-->Mac.
Een mac is eenvoudig. Punt. Programma installeren? downloaden, slepen naar de programma map... tadaa. Verwijderen? slepen vanuit de programma map naar de prullebak... tadaa.quote:Wat zijn de merkbare voordelen van een Mac ten opzichte van een PC en andersom, dus wat merk je nou concreet van de verschillen?
Net zo makkelijk als windows pc's. Prijzen liggen soms wat hoger, maar er is ook veel freeware software voor de mac.quote:Is Sofware makkelijk te verkrijgen voor een Mac en wat is het prijsverschil van beiden.
Sommige onderdelen zoals geheugen en harddisks kunnen vaak zelf wel vervangen worden. Moederbords en dergelijke niet.quote:Kunnen onderdelen die kapot gaan makkelijk worden vervangen en wat zijn hier te prijzen van. (ook ten opzichten van PC)
Mijn vrouw werkt nu nog steeds zonder problemen op een ibook G4. De G4 is een processor van 2 generaties geleden. En zelfs G3's kunnen nog wel de laatste versie OSX draaien en prima internetten, etc.quote:Hoe lang duurt het voordat je een Mac kan afschrijven en wat is dit in vergelijking met een PC. (dus hoelang duurt het voordat je systeem verouderd is)
Jaquote:Kun je gewoon nog met bittorrent aan de gang of limewire?
Ja, apple is groot geworden in de grafische markt.quote:Zijn audio, video, jpg/foto bestanden uitwisselbaar en kunnen worden weergegeven
Nee, totaal niet. daarvoor moet je je mac of dualboot maken dmv het door apple geleverde bootcamp, of een virtual pc omgeving draaien binnen OSX (parallels)quote:Zijn windows programma's zonder poespas te gebruiken op de Mac, zo niet wat is daar voor nodig?
Ik zocht een klein laptopje met alle functionaliteit die je van een PC mag verwachten om te kunnen surfen, office, wat audio en dergelijk zodat mijn vrouw op de bank lekker draadloos kon internetten. En de ibook G4 12" was toen de biggest bang for buck. Toen heb ik voor het eerst serieus kennis gemaakt met OSX.quote:Waarom gebruik jij het systeem wat jij gebruikt?
Same here.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:17 schreef Swetsenegger het volgende:
<..>
Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de R&D en Support bij een fabrikant van computer randapparatuur en ik had 's avonds gewoon geen zin meer om me druk te maken om m'n computer. Ik wilde er gewoon mee werken
Barbaren.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:00 schreef Swetsenegger het volgende:
He nietz, niemand begreep je konijnenplaatje in het reuzenkonijnen topic
Onzin, als een Os met je mee werkt zijn bepaalde handelingen zeker sneller uit te voeren als wanneer het je tegenwerkt, en werkgenot kan productiviteit stimuleren.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:50 schreef Jarno het volgende:
Een Core 2 Duo 6600 met Vista kan alles wat een Apple kan, en sneller. Interface is een voorkeur, geen technische spec.
Ik weet wel waar ik liever Photoshop CS2 op draai. En dat is geen Mac op het moment.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:57 schreef nietzman het volgende:
[..]
Onzin, als een Os met je mee werkt zijn bepaalde handelingen zeker sneller uit te voeren als wanneer het je tegenwerkt, en werkgenot kan productiviteit stimuleren.
Vista ís trouwens een genot om mee te werken. Gisteren in 10 minuten een DVD gemaakt met Windows DVD Maker waar je het gewoon niet vanaf ziet dat het niet met Premiere (oid) is gemaakt. Bewegende menu's, knopppen, templates, alles. En zo simpel dat echt iedereen het kan.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:57 schreef nietzman het volgende:
[..]
Onzin, als een Os met je mee werkt zijn bepaalde handelingen zeker sneller uit te voeren als wanneer het je tegenwerkt, en werkgenot kan productiviteit stimuleren.
Want? Stel dat ik nú wil Photoshoppen, en daar een machine voor wil kopen, dan ga ik echt geen Mac halen hoor.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:00 schreef nietzman het volgende:
Beetje jammer zo'n opmerking Jarno, en dat weet je zelf ook best..
Die nog beta is, ja. Wat heb ik daar nú aan?quote:Photoshop CS3 vliegt overigens..
Ik zeg nergens dat Vista kut is, en nee, ik heb er al wél een tijdje mee gewerkt. Het is alleen een beetje op het niveau waar OsX een jaar of zes geleden was. Tuurlijk, een giant leap forward als je XP gewend bent, maar Apple heeft sindsdien ook niet stilgezeten hoor.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:00 schreef Jarno het volgende:
Vista ís trouwens een genot om mee te werken. Gisteren in 10 minuten een DVD gemaakt met Windows DVD Maker waar je het gewoon niet vanaf ziet dat het niet met Premiere (oid) is gemaakt. Bewegende menu's, knopppen, templates, alles. En zo simpel dat echt iedereen het kan.
Maar goed, Vista is natuurlijk kut, ook al heb je er nooit langer als een dag mee gewerkt.
Met zo'n verhaal ben je wel een droomswitcherquote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:17 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja
[..]
Dat alles veel logischer werkt dan onder windows. Je denkt in het begin dus vaak te moeilijk.
[..]
Star office? Je kunt gewoon microsoft office krijgen op een mac
[..]
Niets
[..]
Een mac is eenvoudig. Punt. Programma installeren? downloaden, slepen naar de programma map... tadaa. Verwijderen? slepen vanuit de programma map naar de prullebak... tadaa.
Downloads zijn ook vaak zogenaamde dmg files. Wat dat is? Je download, de file opent en staat dan als verwisselbare harddisk op je desktop. Geen gezeik met zips enzo.
Daarnaast merk ik tegenwoordig dat ondanks dat XP ook retestabiel is, windows toch kleine ergenissen heeft die ik niet op de mac tegenkom. Zo hing van de week Internet Explorer muurvast op mijn xp bak. ok, tasmanager en proberen te stoppen. Dan duurt het echt minuten totdat explorer daadwerkelijk gesloten wordt. Dus behalve de vastloper in de software is het vervolgens stoppen ook een bron van frustratie.
Dezelfde dag stond op mijn mac Entourage (microsoft office mail programma voor de mac) vast. Je gaat naar 'forceer stop' en zodra je klikt is het programma ook gewoon direkt weg.
[..]
Net zo makkelijk als windows pc's. Prijzen liggen soms wat hoger, maar er is ook veel freeware software voor de mac.
[..]
Sommige onderdelen zoals geheugen en harddisks kunnen vaak zelf wel vervangen worden. Moederbords en dergelijke niet.
[..]
Mijn vrouw werkt nu nog steeds zonder problemen op een ibook G4. De G4 is een processor van 2 generaties geleden. En zelfs G3's kunnen nog wel de laatste versie OSX draaien en prima internetten, etc.
[..]
Ja
[..]
Ja, apple is groot geworden in de grafische markt.
[..]
Nee, totaal niet. daarvoor moet je je mac of dualboot maken dmv het door apple geleverde bootcamp, of een virtual pc omgeving draaien binnen OSX (parallels)
[..]
Ik zocht een klein laptopje met alle functionaliteit die je van een PC mag verwachten om te kunnen surfen, office, wat audio en dergelijk zodat mijn vrouw op de bank lekker draadloos kon internetten. En de ibook G4 12" was toen de biggest bang for buck. Toen heb ik voor het eerst serieus kennis gemaakt met OSX.
Vervolgens had mijn vrouw een nieuwe desktop nodig en dat werd dus... een Apple Imac G5 17"
En vervolgens kon ik goedkoop een powerbook overnemen...
Nu hebben we dus 3 macs en 1 windowsbak in huis.
-edit-
Een van de redenen om de G5 aan te schaffen was dat mijn vrouw erg makkelijk uit de voeten kan met haar ibook. Dat kon ze ook op de PC, maar dan moest ik toch regelmatig aan damage control gaan doen dmv spyware en virus verwijdering en registery opschonen enzo. Bij die apple was dat geen probleem.
Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de R&D en Support bij een fabrikant van computer randapparatuur en ik had 's avonds gewoon geen zin meer om me druk te maken om m'n computer. Ik wilde er gewoon mee werken
Bovendien zit die UAC al jaren in OSX en daarin klagen we er ook niet over. Ik moet echter vaak zat als ik software installeer inloggen met mijn administrator-wachtwoord.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:09 schreef Jarno het volgende:
Overigens is UAC alleen de eerste week (een beetje) vervelend bij het afconfigureren van je PC, daarna merk je er niks meer van. En het is met een muisklik uit te zetten.
Je bedoelt zoiets als Windows DVD Maker, of Windows Photo Gallery? Of Movie Maker? (Niet lachen, want dat is nu echt een serieus product geworden).quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:06 schreef Tijn het volgende:
Een sterk punt van de Mac zijn ook de applicaties die je erbij krijgt. Dat zijn niet de craplets die je bij de gemiddelde PC krijgt, maar praktische en hoogwaardige programma's waar je snel mee uit de voeten kunt.
Ze zijn vaak vooral erg overtuigd van hun gelijk en proberen dat over te brengen. Ze zien vaak over het hoofd dat het niet voor iedereen de beste oplossing is.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:10 schreef HeatWave het volgende:
Tja, Apple gebruikers zijn altijd zo enorm fanatiek om mensen van hun gelijk te overtuigen dat ik echt het jehova gevoel erbij krijg.
Het is maar een OS, en alles heeft zijn voor en nadelen. En het is meer gevoelsmatig bij velen.
Ik was gister op een Vista presentatie van Microsoft en heb er voordien enkele uren mee gewerkt. Hoewel het er veel beter is dan onder XP kan het niet tippen aan iLife. Dat is ook niet gek natuurlijk, Microsoft werkt dit voor de eerste keer uit en Apple is er al jaren mee bezig.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:13 schreef Jarno het volgende:
[..]
Je bedoelt zoiets als Windows DVD Maker, of Windows Photo Gallery? Of Movie Maker? (Niet lachen, want dat is nu echt een serieus product geworden).
Ik denk dat Vista écht serieus onderschat word. (En dat hebben ze er ook zelf wel naar gemaakt hoor, eerlijk is eerlijk).
Nee, vind ik niet, TS vraagt om een advies en krijgt het ook. Alleen kreeg ik een beetje de indruk dat de keuze voor Apple al gemaakt was zonder dat TS wist waarom. Hou gewoon je opties open, ga eens bj een Mac winkel langs, probeer het eens, ga eens bij een PC zaak een Vista PC proberen, streep dingen tegen elkaar af, en maak dan je keuze. Maar niet omdat er iemand op een forum roept 'ja want ik hoorde dit' en 'want een vriend van een maat had dit ook en dat is kut'.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:15 schreef XL het volgende:
[..]
Ze zijn vaak vooral erg overtuigd van hun gelijk en proberen dat over te brengen. Ze zien vaak over het hoofd dat het niet voor iedereen de beste oplossing is.
Het fanatisme van een Apple-evangelist is ook aandoenlijk toch. Het is mooi om te zien hoe het OS (het is maar een OS) iemand zo kan overtuigen om anderen er tot in den treure mee lastig te vallen.
Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn en die zullen door iedereen anders ervaren worden. 'Beter' is zo'n rare term als je 2 verschillende werelden gaat vergelijken.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:17 schreef XL het volgende:
[..]
Ik was gister op een Vista presentatie van Microsoft en heb er voordien enkele uren mee gewerkt. Hoewel het er veel beter is dan onder XP kan het niet tippen aan iLife. Dat is ook niet gek natuurlijk, Microsoft werkt dit voor de eerste keer uit en Apple is er al jaren mee bezig.
Je moet eigenlijk wel een pro user zijn om de weloverwogen keuze op basis van korte testsessies en verkoopinformatie te kunnen maken. Dat de mening van iemand op een forum gekleurd is kun je niet voorkomen. Als je hier om advies vraagt moet je jezelf realiseren dat je het net zo goed aan de eerste de beste vreemde die je op straat tegenkomt kunt vragen. Op een forum als dit kun je over elk onderwerp meepraten, terwijl je maar over een paar onderwerpen zinnige dingen kunt zeggen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:17 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nee, vind ik niet, TS vraagt om een advies en krijgt het ook. Alleen kreeg ik een beetje de indruk dat de keuze voor Apple al gemaakt was zonder dat TS wist waarom. Hou gewoon je opties open, ga eens bj een Mac winkel langs, probeer het eens, ga eens bij een PC zaak een Vista PC proberen, streep dingen tegen elkaar af, en maak dan je keuze. Maar niet omdat er iemand op een forum roept 'ja want ik hoorde dit' en 'want een vriend van een maat had dit ook en dat is kut'.
Nee. Ik bedoel 3rd party software die Dell of HP voor je op je PC installeert en waar je werkelijk geen zak mee kan.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:13 schreef Jarno het volgende:
[..]
Je bedoelt zoiets als Windows DVD Maker, of Windows Photo Gallery? Of Movie Maker? (Niet lachen, want dat is nu echt een serieus product geworden).
Tsja, na 6 jaar in ontwikkeling te zijn geweest en diverse beloftes zijn gemaakt en weer gebroken, komt het een beetje over als een lachtertje natuurlijk. Maar zoals ik al zei, ik heb er nog niet mee gewerkt, dus hoe het echt werkt, weet ik niet. En op dit moment bevalt m'n Mac me zo goed, dat ik ook niet direct de behoefte voel om de moeite te nemen het te installeren.quote:Ik denk dat Vista écht serieus onderschat word. (En dat hebben ze er ook zelf wel naar gemaakt hoor, eerlijk is eerlijk).
Tja, hoeveel fulltime ervaring heb jij met OsX? Ik draai Vista er hier nu naast op een andere bak die hoofdzakelijk verstoft en voor fileserver/torrentbak speelt, maar ik ben er niet van onder de indruk. Ik snap dat het vanaf XP een gigantische stap vooruit is, en kuddos voor Microsoft, maar vanuit wat ik gewend ben is het een stap terug. Vista geeft mij te veel "Nee, net niet." momenten.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:09 schreef Jarno het volgende:
Daarnaast denk ik dat je er met die 6 jaar aardig naast zit. Misschien als je 2 dagen met Vista hebt gewerkt en 6 jaar met OS X, maar ik gebruik nu Vista een maand of 3 full-time en het OS verbaast me nog dagelijks. Er zit zóveel in, zowel uiterlijk als onder de kap, onvoorstelbaar.
Ik beheer een paar van die bakken (voor zover mogelijk). Toegegeven, ik zit er niet full-time achter, maar ik krijg er dus wel wat van mee.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:31 schreef nietzman het volgende:
[..]
Tja, hoeveel fulltime ervaring heb jij met OsX?
Misschien zit je te vastgeroest in je OS X gewoontes dat je gewoon niet meer openstaat voor alternatieven. Kan dat ook?quote:Ik draai Vista er hier nu naast op een andere bak die hoofdzakelijk verstoft en voor fileserver/torrentbak speelt, maar ik ben er niet van onder de indruk. Ik snap dat het vanaf XP een gigantische stap vooruit is, en kuddos voor Microsoft, maar vanuit wat ik gewend ben is het een stap terug. Vista geeft mij te veel "Nee, net niet." momenten.
Gelukkig zit er een Unix kernel op OSX waardoor ik het gewoon als een Unix machine zie.quote:Op woensdag 17 januari 2007 09:47 schreef Pinball het volgende:
En hoe goed Windows en Linux ook zijn tegenwoordig (heel goed imo, die zijn allebei veel vooruitgegaan de laatste jaren), het blijft een verademing om met een Mac te werken.
Wijfquote:Op woensdag 17 januari 2007 11:34 schreef Ringo het volgende:
En dan nog wat: Windows-PC's zijn gewoon lelijk. Punt.
Bij een Windows machine kun jein ieder geval nog zélf bepalen hoe -ie d'r uit ziet. Daarnaast, ik ben ondertussen wel uitgekeken op dat glimmende wit na al die jaren. Waar is de vernieuwing op dát front?quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:34 schreef Ringo het volgende:
En dan nog wat: Windows-PC's zijn gewoon lelijk. Punt.
Ja, misschien zit jíj ook wel te veel vastgeroest? Alles kan, theekan, koffiekan.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:33 schreef Jarno het volgende:
Misschien zit je te vastgeroest in je OS X gewoontes dat je gewoon niet meer openstaat voor alternatieven. Kan dat ook?
Kan, maar ik denk het niet. Ik heb ook een iPod (mét 1418 fout trouwens), ik draai wel eens Debian op een hobbyserver, ik probeer via virtualisatie erg vaak nieuwe dingen uit van allerlei fabrikanten en ben erg kritisch over XP. Nee, ik denk niet dat ik erg close-minded ben wat betreft techniek.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:36 schreef nietzman het volgende:
[..]
Ja, misschien zit jíj ook wel te veel vastgeroest? Alles kan, theekan, koffiekan..
...dan springen de tranen toch in je ogen?quote:Op zondag 14 januari 2007 23:52 schreef hierissiedan het volgende:
Apple is dacht ik wat krachtiger als een "microsoft systeem" VOlgens mij word een Apple ook vaak gebruikt bij foto en videobewerkingen. Daarnaast is het uiterlijk van Apple erg aantrekkelijk. Over programma's en spellen, hij gebruikt een andere OS en daardoor werken die programma's uit windows niet, er word bij bijden een andere taal gesproken zeg maar, dit is eventueel op te lossen met WINE(of programma's die daar op gebasseert zijn), een soort van tolk.. En ik dacht ook dat Apple een ander soort processor architectuur heeft(of hoe je dat ook noemt) maar dat weet ik niet zeker.
Wil je een systeem waarbij je mee uit te voeten kunt, wat wil zeggen dat een beetje overal word gebruikt en wat vertrouwd is, dan is windows wat voor je.
Ik ben altijd een early adopter geweest en had altijd de nieuwste versie van Windows op m'n computer staan zodra het mogelijk was. Maar toen er in 2003 al 2 jaar niks was gebeurd rondom Windows, ben ik eens bij de buren gaan gluren en heb ik een Mac gekocht. Dat is toen snel m'n day-to-day machine geworden en sindsdien staat m'n Windows-machine een beetje stof te verzamelen. Ik gebruik 'em alleen voor audio doeleinden (m'n studie enzo), omdat er een goede geluidskaart in zit, maar verder doe ik er niets mee en heb dus ook niks aan de nieuwe features van Vista. Ik zal uiteindelijk heus wel overstappen, al was het maar omdat op een gegeven moment toch ook de support op Windows XP vervalt, maar ik sta niet te trappelen en wacht sowieso de kinderziektes af.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:25 schreef Jarno het volgende:
Tijn, geloof me, Vista is alles behalve een lachertje. Sterker nog, ik denk dat het op termijn een grotere revolutie gaat zijn dan XP was, maar dat we dit pas over een jaar of 2 gaan merken. Je merkt het nu ook, nu Vista er aan komt heb je hele volkststammen die opeens zweren bij XP en Vista maar onzin vinden. Dat zijn meestal dezelfde mensen die bij XP zworen bij '98.
Zelf je PC bouwen is natuurlijk fijn als je een beetje tech savvy bent, maar je buurman of je moeder raad je zoiets niet aan. Hun enige optie is om een HP bij de Media Markt te halen en tsja, het is dan toch een beetje een zooitje als je het voor het eerst aan zet. Microsoft is hier zelf ook niet blij mee, maar je kunt er niet zoveel aan doen. Maar m'n zusje wist niet wat ze meemaakte toen ze voor het eerst d'r Mac aanzette en eigenlijk gelijk aan de slag kon, zonder een instelling te hoeven veranderen of een programma te hoeven (de)installeren.quote:En 3rd party software heb ik geen last van, ik bouw altijd zelf mijn PC's. Alhoewel leveranciers wel wat nettere installs mogen afleveren idd.
En dat is, zoals ik net al zei, dé kracht van Apple: een all-in-1-out-of-box ervaring die ongeevenaard is tot op heden. Als je dat wilt, moet je ook zeker voor Apple gaan. Ik wil ook niemand richting dit of dat praten, ik geloof dat ik daar redelijk duidelijk in ben geweest. Ik kan me best voorstellen dat TS uiteindelijk op een Apple uitkomt, maar dan graag wel op basis van geldige argumenten en niet die Windows grappen van 5 jaar geleden.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:42 schreef Tijn het volgende:
Maar m'n zusje wist niet wat ze meemaakte toen ze voor het eerst d'r Mac aanzette en eigenlijk gelijk aan de slag kon, zonder een instelling te hoeven veranderen of een programma te hoeven (de)installeren.
Maar je voorstellen dat een Macgebruiker dat ook kan zijn is een brug te ver? "Op mijn server staat ook een dualboot met Ubuntu!" om maar eens een excuus te gebruiken.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:39 schreef Jarno het volgende:
Nee, ik denk niet dat ik erg close-minded ben wat betreft techniek.
Z'n informatie is een beetje gedateerd en z'n spelling niet je-van-het, maar verder...?quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:40 schreef Jarno het volgende:
Maar nietz, wees nou eerlijk, als je zo'n post leest
[..]
...dan springen de tranen toch in je ogen?
Dit is wat ik zojuist aanhaalde. Zo'n advies opvolgen is gewoon hetzelfde als de voordeur uitlopen en de eerste man/vrouw die je tegenkomt om advies vragen en dat vervolgens als waarheid zien.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:40 schreef Jarno het volgende:
Maar nietz, wees nou eerlijk, als je zo'n post leest
[..]
...dan springen de tranen toch in je ogen?
Nee hoor, ik stelde gewoon een vraag. En bedoelde het ook niet zo negatief verder. Vaak wordt je een beetje blind voor alternatieven als je lang hetzelfde gebruikt, dat is menselijk. Ik denk dat ik redelijk het totale spectrum kan overzien en voor bepaalde toepassingen bepaalde hardware dan wel software kan kiezen. En dat kan heel goed een Apple zijn, zoals ik nu al voor de tigste keer zeg.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:50 schreef nietzman het volgende:
[..]
Maar je voorstellen dat een Macgebruiker dat ook kan zijn is een brug te ver?
Ach kom.quote:Z'n informatie is een beetje gedateerd en z'n spelling niet je-van-het, maar verder...?
En zelfs dan kan een geldig argument zijn om voor een bepaald platform te kiezen. Maar in godsnaam, loop dan eens een Apple center (of hoe heet dat) binnen en probéér het eens.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:57 schreef HeatWave het volgende:
En een OS en gewoon persoonlijke voorkeur, geen vaste wet oid.
Hou ik me een keer inquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:05 schreef Tijn het volgende:
Ja hallo, wat is dit nou. Kom op mensen, het is een holy war, geen theekransje! Waar blijven de kotssmilies en de doodsbedreigingen?
STERF DOOD MET JE KUTAPPEL TIJN EN STIK ER DAARNA IN!!!!!!!quote:Op woensdag 17 januari 2007 12:05 schreef Tijn het volgende:
Ja hallo, wat is dit nou. Kom op mensen, het is een holy war, geen theekransje! Waar blijven de kotssmilies en de doodsbedreigingen?
Misschien moeten we even vragen of dit topic verplaatst kan worden naar KPD dan?quote:Op woensdag 17 januari 2007 12:06 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En gewoon Windows machines voor allerlei andere zaken, veel die ik hier niet mag bespreken, en daar is Windows nog steeds heer en meester in.
Doen we (na de lunchquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien moeten we even vragen of dit topic verplaatst kan worden naar KPD dan?
Zat ik laatst achter een Windows computer, liep 'ie vastquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:07 schreef Jarno het volgende:
[..]
STERF DOOD MET JE KUTAPPEL TIJN EN STIK ER DAARNA IN!!!!!!!,
,
,
!!!!1111111eins!!!!!!
Kijk, dit is discussierenquote:Zoiets?.
Op zich natuurlijk waar, maar wat mij betreft nauwelijks de core business van een OS (en die mogen wat mij betreft dan ook best wel optioneel zijn). Niet iets wat mij over de streep zou trekken in ieder geval.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:06 schreef Tijn het volgende:
Een sterk punt van de Mac zijn ook de applicaties die je erbij krijgt. Dat zijn niet de craplets die je bij de gemiddelde PC krijgt, maar praktische en hoogwaardige programma's waar je snel mee uit de voeten kunt.
Ik gebruik zelf de meeste meegeleverde applicaties ook niet, omdat ze vooral gericht zijn op mensen die niet de diepte in willen duiken, maar snel een aardig resultaat willen bereiken. iTunes en Keynote gebruik ik graag, maar met iets als iWeb of GarageBand kan ik niks, dat is me veelste beperkt. Ik ben duidelijk niet de doelgroep en ik gok jij ook niet, maar veel andere mensen wel. Bovendien zou ik niks voor Windows weten wat wel zo makkelijk en goed werkt als iWeb bijvoorbeeld. Ik heb echt zitten zoeken met m'n zusje naar eenvoudige, maar goede WYSIWYG website-editors toen ze nog een Windows-machine had, maar meer dan een 'mwach'-gevoel hebben we er nooit aan over gehouden.quote:Op woensdag 17 januari 2007 12:20 schreef Litpho het volgende:
[..]
Op zich natuurlijk waar, maar wat mij betreft nauwelijks de core business van een OS (en die mogen wat mij betreft dan ook best wel optioneel zijn). Niet iets wat mij over de streep zou trekken in ieder geval.
Volgens mij komt hier verandering in. Ik heb er niks van gezien, maar Frontpage schijnt een nieuwe naam te hebben en is vanaf nul opnieuw gebouwd voor Office 2007. Ik heb de rest van Office 2007 uitgebreid gezien en dat ligt een stap voor op Office 2004 voor Mac.quote:Op woensdag 17 januari 2007 12:27 schreef Tijn het volgende:
Ik heb echt zitten zoeken met m'n zusje naar eenvoudige, maar goede WYSIWYG website-editors toen ze nog een Windows-machine had, maar meer dan een 'mwach'-gevoel hebben we er nooit aan over gehouden.
Ik heb het gevoel dat 'het' er altijd aan komtquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:39 schreef XL het volgende:
[..]
Volgens mij komt hier verandering in. Ik heb er niks van gezien, maar Frontpage schijnt een nieuwe naam te hebben en is vanaf nul opnieuw gebouwd voor Office 2007. Ik heb de rest van Office 2007 uitgebreid gezien en dat ligt een stap voor op Office 2004 voor Mac.
Dat daarentegen is wel een absolute zegen. Als de huidige trend in Oracle tools zich voortzet voor OSX valt niet uit te sluiten dat mijn volgende machine wel een Mac is (terwijl dat nu toch echt voor PL/SQL Developer nog een PC werd (en nee, SQL Developer is géén alternatief)).quote:Op woensdag 17 januari 2007 12:27 schreef Tijn het volgende:
Maar sowieso is er op een Mac weinig echt geintegreerd in het OS, zoals dat bijvoorbeeld met IE in Windows het geval is. Alle applicaties op je Mac, kun je met een sleep naar de prullenbak verwijderen.
In de Mac versie zit het in ieder geval al: http://www.microsoft.com/(...)2004/highlights.aspxquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat 'het' er altijd aan komt
Zo liet ik een paar maanden geleden een presentatie zien die ik met Keynote had gemaakt. Wat voor mij Keynote vooral krachtig maakt zijn niet de fancy graphics (al leveren ze de nodige oooh's en aaah's op), maar het aparte Presenter scherm, waardoor je op je laptop aantekeningen, een klok en de volgende slide alvast ziet, terwijl er op de beamer alleen je huidige slide wordt getoond.
Prompt was een reactie van een Windows-gebruiker dat dat ook in de nieuwe Powerpoint zou zitten. En zo gaat het altijd.
Enige wat ik op PC mis is Grafik Konvertorquote:Op woensdag 17 januari 2007 12:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik gebruik zelf de meeste meegeleverde applicaties ook niet, omdat ze vooral gericht zijn op mensen die niet de diepte in willen duiken, maar snel een aardig resultaat willen bereiken. iTunes en Keynote gebruik ik graag, maar met iets als iWeb of GarageBand kan ik niks, dat is me veelste beperkt. Ik ben duidelijk niet de doelgroep en ik gok jij ook niet, maar veel andere mensen wel. Bovendien zou ik niks voor Windows weten wat wel zo makkelijk en goed werkt als iWeb bijvoorbeeld. Ik heb echt zitten zoeken met m'n zusje naar eenvoudige, maar goede WYSIWYG website-editors toen ze nog een Windows-machine had, maar meer dan een 'mwach'-gevoel hebben we er nooit aan over gehouden.
http://www.portableapps.com/quote:Maar sowieso is er op een Mac weinig echt geintegreerd in het OS, zoals dat bijvoorbeeld met IE in Windows het geval is. Alle applicaties op je Mac, kun je met een sleep naar de prullenbak verwijderen.
Inderdaad.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:57 schreef HeatWave het volgende:
Als jet hetzelfde geld uitgeeft aan hardware is een "windows" pc altijd krachtiger, klaar.
Ja, en als je het uitgeeft aan een laptop merk Hatseflats ook als een IBM/Levono of Dell notebookquote:Op woensdag 17 januari 2007 11:57 schreef HeatWave het volgende:
Die post slaat idd nergens op.
Als jet hetzelfde geld uitgeeft aan hardware is een "windows" pc altijd krachtiger, klaar.
En een OS en gewoon persoonlijke voorkeur, geen vaste wet oid.
Mjah, ik was toch een windows super user, en zal ook zeker vista gaan installeren op mijn windows bak, maar OSX is toch echt 'beter' dan xp. En daar is niets subjectiefs aan.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:19 schreef Jarno het volgende:
[..]
Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn en die zullen door iedereen anders ervaren worden. 'Beter' is zo'n rare term als je 2 verschillende werelden gaat vergelijken.
Ik was zojuist bij een kennis, en op een fujitsu siemens staat een norton versie die compleet met xp verweven is. Hij is gewoon niet te de-installeren. Bizar gewoon.quote:Op woensdag 17 januari 2007 11:42 schreef Tijn het volgende:
Zelf je PC bouwen is natuurlijk fijn als je een beetje tech savvy bent, maar je buurman of je moeder raad je zoiets niet aan. Hun enige optie is om een HP bij de Media Markt te halen en tsja, het is dan toch een beetje een zooitje als je het voor het eerst aan zet.
Ik heb net m'n PC geupgrade, dus ik wacht nog ff. Maar ik sluit niet uit dat het er ooit nog van komt hoor. Heb al serieus een imac overwogen ipv deze PC upgrade maar het is 'm toch niet geworden ivm bovenstaande argumenten. Het heeft m'n interesse zeker, en ik ken ze ook 'van dichtbij' omdat er hier een paar van die dingen staan en ik daar wel eens op zit te kloten.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:00 schreef Swetsenegger het volgende:
Zo niet, koop een goedkoop 2e hands appeltje en zet hem ernaast. Bv een ibook om tijdens het zappen een beetje te fokken ofzo.
quote:Op zondag 14 januari 2007 23:56 schreef Houtspeer het volgende:
ik zag in een winkeltje een apple pc, het bestond uit een beeldscherm en een toetsenbord met muisdat was alles
het overige hardware enzo zit vast in de beeldscherm, maar kan je het upgraden? dus als je pc over een jaar of 3 een beetje oud is, dat ding losschroeven en nieuwe dingen erin douwen?
Ja, die ziet me aankomen. 'Moet ik daarnou weer mee?!?!'.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:13 schreef Tijn het volgende:
Misschien moet je switchen op z'n Swets, Jarno. Koop je eerst een Mac "voor YPPY". Dan hoef je je niet vies of dom te voelen omdat je opeens geen Windows meer hebt, maar heb je er toch alvast eentje in huis en kun je stiekem van de voordelen meesnoepen.
Bij sitecom hadden we ook wat macs staan. Op Marketing, maar ook bij R&D om die schaarse mac drivers te kunnen testen. Maar als ik er dan eens een dagje mee zat te rommelen had ik ook zoiets van 'mjah'. Ik had namelijk het gevoel geen controlle te hebben over dat ding. waar zit 'control panel' enzo.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:05 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik heb net m'n PC geupgrade, dus ik wacht nog ff. Maar ik sluit niet uit dat het er ooit nog van komt hoor. Heb al serieus een imac overwogen ipv deze PC upgrade maar het is 'm toch niet geworden ivm bovenstaande argumenten. Het heeft m'n interesse zeker, en ik ken ze ook 'van dichtbij' omdat er hier een paar van die dingen staan en ik daar wel eens op zit te kloten.
Ach, een beetje geek kan dat toch wel verkopen?quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:14 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, die ziet me aankomen. 'Moet ik daarnou weer mee?!?!'..
Koop je de ibook van mij, kan ik een nieuwe intel mac kopen. Wel makkelijk als ik windows ernaast kan draaien om te checken of m'n websites het behoorlijk onder internet explorer doen... hoef ik helemaal niet meer naar bovenquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:13 schreef Tijn het volgende:
Misschien moet je switchen op z'n Swets, Jarno. Koop je eerst een Mac "voor YPPY". Dan hoef je je niet vies of dom te voelen omdat je opeens geen Windows meer hebt, maar heb je er toch alvast eentje in huis en kun je stiekem van de voordelen meesnoepen.
Dat wel een beetjequote:Op woensdag 17 januari 2007 14:17 schreef Jarno het volgende:
Je bedoelt trouwens toch niet dat een Mac een wijvenmachine is, Tijn!?!
Nee, ook voor homo'squote:Op woensdag 17 januari 2007 14:17 schreef Jarno het volgende:
Je bedoelt trouwens toch niet dat een Mac een wijvenmachine is, Tijn!?!
Unix met een wijvenschilletje is nog steeds Unix voor wijven, Tijn.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:23 schreef Tijn het volgende:
Maar serieus, het is Unix. Hoe kan het nou voor wijven of homo's zijn?
[afbeelding]
Zeker met de CLI onder handbereikquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:23 schreef Tijn het volgende:
Maar serieus, het is Unix. Hoe kan het nou voor wijven of homo's zijn?
[afbeelding]
Je hebt toch wel je handen gewassen voor deze post?quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:30 schreef Tijn het volgende:
Ja grapje he, grapje.
homoquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:31 schreef Jarno het volgende:
Oh, ik dacht, ik wacht wel ff.
Tis een soort Parallelsquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:34 schreef Tijn het volgende:
Kijk dit nou, Windows en Mac users, hand in hand, lachend om elkaars grappen
Om te KOTSEN gewoon
Dat voelt ook zo onwennig?quote:
Virtual PC, bedoel je?quote:
Wat overginds ook voor Mac idolaten geld die zichzelf en hun computer beter vinden omdat ie anders is.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
LOL
Nerds die een prompt willen in Unix zonder een GUI, dat zijn dezelfde die DOS opgegeven hebben toen windows kwam om naar Linix te switchen omdat ze dan nog steeds zich konden verheffen boven de anderen.
Computers zijn gewoon gereedsschap om mee te werken, computers en OS als doel op zich is voor mensen die verder geen leven hebben.
Geen beter gereedschap dan de command linequote:Op woensdag 17 januari 2007 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Computers zijn gewoon gereedsschap om mee te werken
Den spijker op den kopf, en daarom heb ik een Mac. Ik hoef een schroevendraaier toch ook niet elke dag te onderhouden.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Computers zijn gewoon gereedsschap om mee te werken
Nee, dat komt door je haarquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:45 schreef nietzman het volgende:
Dat ik beter ben dan jullie allemaal (Op Tijn na overigens.) heeft trouwens niets met m'n computer te maken.
Je kan tenslotte ook echt alles vanuit een GUIquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
een prompt willen in Unix zonder een GUI
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |