abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45355948
Ik weet nog niet zeker of ik wil stoppen met mijn opleiding maar ik ben er wel over aan het denken. Aantal problemen wel, kan ik zomaar stoppen? Hoe zit het dan met studiefinanciering moet ik dit terugbetalen? En ik betaal mijn schoolgeld per maand net als de meeste mensen maar als ik nu zou stoppen moet ik dan de rest nog betalen?

pi_45356033
quote:
Op zondag 14 januari 2007 21:04 schreef tonks het volgende:
Ik weet nog niet zeker of ik wil stoppen met mijn opleiding maar ik ben er wel over aan het denken. Aantal problemen wel, kan ik zomaar stoppen? Hoe zit het dan met studiefinanciering moet ik dit terugbetalen? En ik betaal mijn schoolgeld per maand net als de meeste mensen maar als ik nu zou stoppen moet ik dan de rest nog betalen?

Geen diploma binnen 10 jaar = stufi terugbetalen.
Of je nog schoolgeld moet betalen over de resterende maanden weet ik niet.
  zondag 14 januari 2007 @ 21:06:06 #3
105982 L-IS
arrogante kutclown
pi_45356054
ik moet de hele zooi terugbetalen

en m'n ov inleveren
Op vrijdag 19 januari 2007 05:02 schreef RottePeer het volgende:
je bent zelf een slechte kaolo-kloon boeler. pitoes smoken is da shizznit
met je homo-ass poppetje met make-up op z'n wangen
pi_45356092
quote:
Op zondag 14 januari 2007 21:05 schreef Dementor het volgende:

[..]

Geen diploma binnen 10 jaar = stufi terugbetalen.
Of je nog schoolgeld moet betalen over de resterende maanden weet ik niet.
Nou ik ben nu 1,5 jaar bezig met deze opleiding en wil dan dit jaar augustus opnieuw beginnen met een opleiding van vier jaar dus dat moet wel lukken.
  zondag 14 januari 2007 @ 21:07:20 #5
100008 MeneerMuis
WWE is my life
pi_45356102
quote:

Stop je voor 1 februari, hoef je de kosten voor je OV niet terug te betalen & voor je stufi niet.
OV moet je wel inleveren (misschien illegaal maar via een makkelijke weg kan je die ook behouden voor het hele jaar)

Schoolgeld hoef je niet verder te betalen.
World Wrestling Entertainment
  zondag 14 januari 2007 @ 21:09:54 #6
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_45356253
quote:

Zomaar stoppen moet kunnen, maar stap voor de zekerheid even binnen een info-punt over dit soort zaken. Dat maakt het al een stuk makkelijker.
Stufi en OV moet je terugbetalen, behalve als je binnen 10 (of 15) jaar een opleiding afrond die goedgekeurd is in 'Groningen'.
My white lines go a long way
Either up your nose or through your vein
With nothin to gain except killin' your brain
pi_45356256
Als je meer schoolgeld hebt betaald dan voor de 6 maanden die je tot februari op school hebt gezeten krijg je dat terug. Als je per maand betaalt zal dat niet het geval zijn though. OV lever je in, zou ik niet houden via die illegale weg want de controles zijn verscherpt. Stufi hoef je niet terug te betalen, wordt stopgezet mits je jezelf per 1 februari uitschrijft.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2007 21:10:09 ]
  zondag 14 januari 2007 @ 21:11:15 #8
86400 hollander76
(Don't Don't Do It)
pi_45356344
quote:
Op zondag 14 januari 2007 21:07 schreef MeneerMuis het volgende:

[..]

Stop je voor 1 februari, hoef je de kosten voor je OV niet terug te betalen & voor je stufi niet.
OV moet je wel inleveren (misschien illegaal maar via een makkelijke weg kan je die ook behouden voor het hele jaar)

Schoolgeld hoef je niet verder te betalen.
In het eerste jaar v/d opleiding, die vlieger gaat dus helaas niet op
My white lines go a long way
Either up your nose or through your vein
With nothin to gain except killin' your brain
pi_45356407
Ja, schoolgeld moet je betalen voor het hele jaar. Uit ervaring
stupidity has become as common as common sense was before
pi_45356458
quote:

Haha, je stage was niet leuk?
Lieutenant General Omar Bradley
"I have returned many times to honour the valiant men who died…every man who set foot on Omaha Beach was a hero."
pi_45356482
quote:
Op zondag 14 januari 2007 21:11 schreef hollander76 het volgende:

[..]

In het eerste jaar v/d opleiding, die vlieger gaat dus helaas niet op
Oh tuurlijk, das waar ook.
pi_45356520
Gefeliciteerd, tonks! Wiezoe ga je stoppen?
pi_45356566
quote:
Op zondag 14 januari 2007 21:07 schreef tonks het volgende:

[..]

Nou ik ben nu 1,5 jaar bezig met deze opleiding en wil dan dit jaar augustus opnieuw beginnen met een opleiding van vier jaar dus dat moet wel lukken.
Vuille na-apert!
pi_45356575
Ow ik zit in het tweede jaar misschien wel makkelijk om even te melden

p.s
veldmuis bedankt
pi_45356610
quote:
Op zondag 14 januari 2007 21:15 schreef parselmouth het volgende:

[..]

Vuille na-apert! [afbeelding]
Ik dacht als we nou beide geen school hebben kunnen we de hele dag batsen
pi_45356696
quote:
Op zondag 14 januari 2007 21:16 schreef tonks het volgende:

[..]

Ik dacht als we nou beide geen school hebben kunnen we de hele dag batsen
En dan gaan we het zelfde studeren in september? !
pi_45356753
quote:
Op zondag 14 januari 2007 21:17 schreef parselmouth het volgende:

[..]

En dan gaan we het zelfde studeren in september? !
Ja maar ik ben niet zo slim
pi_45356977
Het is wel de trend hè? Ik ook, anderhalf jaar gedaan, in september over naar iets anders. (Maar wel mét P, dus het eerste jaar overslaan ) Ik betaal bewust nog door, vang ook nog steeds stufi, ben ook niet uitgeschreven. Ben gewoon wat vaak afwezig . Onze school heeft namelijk een aantal faciliteiten (ik noem bijv. een studio) waar ik nu nog lekker gebruik van kan maken.
pi_45358334
Nog een CMD-verlater . Ze hebben het best wel verpest dit jaar met die nieuwe indeling enzo.
Ben je dan niet bang dat je uiteindelijk enorm veel terug moet gaan betalen?

Ik ga in elk geval de IB-groep morgen even bellen, ben nu al benieuwd naar hun antwoord (en de vaagheid daarvan...).
pi_45358390
HE TONKS DOET GEEN CMD WTF LULLEN JULLIE ONTOPIC NU EN FELICitEER TONKS WANT HIJ IS MORGEN JARIG!
pi_45358463
quote:
Op zondag 14 januari 2007 22:45 schreef parselmouth het volgende:
Nog een CMD-verlater . Ze hebben het best wel verpest dit jaar met die nieuwe indeling enzo.
Ben je dan niet bang dat je uiteindelijk enorm veel terug moet gaan betalen?

Ik ga in elk geval de IB-groep morgen even bellen, ben nu al benieuwd naar hun antwoord (en de vaagheid daarvan...).
Hey lol!
Ook Rotterdam? Ze hebben het idd nógal verpest! Het plezier is er voor mij af, en het hele tweede jaar bestond tot nu toe uit het herhalen van stof uit de eerste, plus daarbij waren ook de klassen veranderd, en zat ik niet meer bij mijn oude groep vrienden. En het creatieve deel... MEC? Alwéér een gebruiksaanwijzing?

Ik ga fotografie doen (als ik word toegelaten), en mag daarbij waarschijnlijk in de 2e instromen. Vertraging is dus maar een jaartje. En wat het kost, dat zien we dan wel weer...
pi_45358467
Okay, sorry sorry sorry Veldmuis
EN ALVAST GEFELICITEERD TONKSIE!
pi_45358987
quote:
Op zondag 14 januari 2007 21:07 schreef MeneerMuis het volgende:

[..]

Dat geldt volgens mij alleen wanneer je in je 1e studiejaar stopt.

'Schoolgeld' moet je één maand doorbetalen.

Je OV kaart raak je uiteraard vlak voor je deze moet inleveren 'kwijt'.
pi_45360518
@ Toeps, ik spam even verder in je Fobo hierover

Ik laat morgen wel even weten wat de ib-groep vertelde aan de telefoon, dan dat mysterie ook voor eens en altijd de wereld uit
pi_45361744
quote:
Op zondag 14 januari 2007 22:49 schreef Toeps het volgende:

[..]

Hey lol!
Ook Rotterdam? Ze hebben het idd nógal verpest! Het plezier is er voor mij af, en het hele tweede jaar bestond tot nu toe uit het herhalen van stof uit de eerste, plus daarbij waren ook de klassen veranderd, en zat ik niet meer bij mijn oude groep vrienden. En het creatieve deel... MEC? Alwéér een gebruiksaanwijzing?
Ik zit in hetzelfde cluster van media aan de maas (geen cmd, maar gmt) en ik heb ook wel eens wat over MEC zien staan, gelukkig ben ik net een cohortje eerder . Volgend jaar alweer afstuderen, yeah yeah
En dan lkkr naar de HAS
Sue me.
pi_45364447
Feli tonks

pi_45364958

pi_45365556
Maar nu is het mij nog niet echt duidelijk. Als ik nu stop met school moet ik dan wel of niet de rest van het schoolgeld betalen? En moet ik dan meteen mijn studiefinanciering terugbetalen? Ik weet al wel dat ik mijn OV moet inleveren en dat is niet zo'n ramp. Mijn plan is dus om te stoppen met school en in Augustus een andere opleiding te doen ik heb hier natuurlijk heel lang over nagedacht en als ik het geen idee vond dan zou ik het ook niet doen. Alleen als ik straks meer dan 400 euro per maand moet betalen dan kan ik beter op school blijven.
pi_45365676
Die studiefinanciering hoef je niet direct terug te betalen iig, maar bel gewoon even met de IBG, dan weet je het zeker.
Gefeliciteerd btw!
pi_45369802
M'n moeder heeft vanochtend gebeld en ik hoef niks terug te betalen. Het lijkt heel erg te liggen aan het feit of je zeker weet dat je in september weer met een andere studie begint, of dat je 'dat nog niet weet' of gewoon echt definitief met school kapt.
Als je dus in september weer gewoon naar school gaat, hoef je niks terug te dokken, op voorwaarde dat je dan wel binnen 10 jaar klaar bent met studeren (zou je meer dan 8 jaar over je studie moeten doen )

Je moet wel goed opletten met het inleveren van je OV , als je dat ook maar een dag te laat doet krijg je een vette boete.
pi_45379468
quote:
Op maandag 15 januari 2007 12:56 schreef parselmouth het volgende:
M'n moeder heeft vanochtend gebeld en ik hoef niks terug te betalen. Het lijkt heel erg te liggen aan het feit of je zeker weet dat je in september weer met een andere studie begint, of dat je 'dat nog niet weet' of gewoon echt definitief met school kapt.
Als je dus in september weer gewoon naar school gaat, hoef je niks terug te dokken, op voorwaarde dat je dan wel binnen 10 jaar klaar bent met studeren (zou je meer dan 8 jaar over je studie moeten doen )

Je moet wel goed opletten met het inleveren van je OV , als je dat ook maar een dag te laat doet krijg je een vette boete.
Op dit moment hoef je niets terug te betalen, maar die 1,5 jaar zijn wel van de 4 jaar recht op stufi afgegaan. Als je dus een nieuwe 4 jarige studie gaat doen en je hebt geen vrijstellingen kan je dus alsnog 1,5 jaar zelf betalen.
pi_45379551
quote:
Op maandag 15 januari 2007 10:13 schreef tonks het volgende:
Maar nu is het mij nog niet echt duidelijk. Als ik nu stop met school moet ik dan wel of niet de rest van het schoolgeld betalen? En moet ik dan meteen mijn studiefinanciering terugbetalen? Ik weet al wel dat ik mijn OV moet inleveren en dat is niet zo'n ramp. Mijn plan is dus om te stoppen met school en in Augustus een andere opleiding te doen ik heb hier natuurlijk heel lang over nagedacht en als ik het geen idee vond dan zou ik het ook niet doen. Alleen als ik straks meer dan 400 euro per maand moet betalen dan kan ik beter op school blijven.
Je kan de stufi voor de maanden dat je niet hebt gestudeerd (vanaf feb dus) gewoon terugkrijgen, sommige instanties rekenen wel 1 maand extra vanwege administratieve rompslomp. Als je definitief stopt met school moet je volgens mij binnen 2 jaar beginnen met terugbetalen, als je binnen die tijd opnieuw gaat studeren pas na je nieuwe studie.
pi_45380491
quote:
Op maandag 15 januari 2007 18:14 schreef Executrix het volgende:

[..]

Op dit moment hoef je niets terug te betalen, maar die 1,5 jaar zijn wel van de 4 jaar recht op stufi afgegaan. Als je dus een nieuwe 4 jarige studie gaat doen en je hebt geen vrijstellingen kan je dus alsnog 1,5 jaar zelf betalen.
Mij werd verteld dat ik niks terug hoef te betalen, zolang ik maar binnen 10 jaar klaar ben met studeren...
pi_45445806
quote:
Op zondag 14 januari 2007 21:24 schreef Toeps het volgende:
Het is wel de trend hè? Ik ook, anderhalf jaar gedaan, in september over naar iets anders. (Maar wel mét P, dus het eerste jaar overslaan ) Ik betaal bewust nog door, vang ook nog steeds stufi, ben ook niet uitgeschreven. Ben gewoon wat vaak afwezig . Onze school heeft namelijk een aantal faciliteiten (ik noem bijv. een studio) waar ik nu nog lekker gebruik van kan maken.
Same here, ik begin ook na de zomervakantie met wat anders, ook gewoon stufi en ov gehouden door me niet uit te schrijven op school, misschien dak nog wel een keuzemodule meepik ofzo

Zolang je maar diploma in 10 jaar haalt hoef je stufi niet terug te betalen, hoe het met collegegeld enzo zit weet ik niet, aangezien ik dus gewoon ingeschreven blijf krijg ik niks terug, omdat ik nog wel gebruik maak van bepaalde faciliteiten. Maar als je je echt uitschrijft per februari kun je misschien nog wel wat schoolgeld terugkrijgen, maar dat weet ik dus niet
pi_45446809
quote:
Op maandag 15 januari 2007 18:44 schreef parselmouth het volgende:

[..]

Mij werd verteld dat ik niks terug hoef te betalen, zolang ik maar binnen 10 jaar klaar ben met studeren...
Je hoeft de stufi die je hebt gekregen inderdaad niet terug te betalen, maar het gaat wel van die 4 jaar recht op stufi af . Je hebt dus nog maar 2,5 jaar recht op stufi en moet daarna nog 1,5 jaar zelf je studie betalen; oftewel je schiet er in totaal niet zo veel mee op.
pi_45446833
Maar wat dan wanneer je aan het eind van het jaar van school een bindend studie-advies krijgt omdat je overal onvoldoendes voor staat?
pi_45447623
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 19:06 schreef parselmouth het volgende:
Maar wat dan wanneer je aan het eind van het jaar van school een bindend studie-advies krijgt omdat je overal onvoldoendes voor staat?
dan hoef je het nog niet terug te betalen, als je maar binnen die 10 jaar een diploma haalt
pi_45449790
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 19:05 schreef Executrix het volgende:

[..]

Je hoeft de stufi die je hebt gekregen inderdaad niet terug te betalen, maar het gaat wel van die 4 jaar recht op stufi af . Je hebt dus nog maar 2,5 jaar recht op stufi en moet daarna nog 1,5 jaar zelf je studie betalen; oftewel je schiet er in totaal niet zo veel mee op.
en wat als ik na deze opleiding een master opleiding wil doen?

4 jaar HBO + 1 jaar Master. tijdens dat masterjaar krijg ik geen studiefinanciering en OV meer?
pi_45461833
Wel OV, en je hebt ook nog recht op lenen.
pi_45467635
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 08:52 schreef Toeps het volgende:
Wel OV, en je hebt ook nog recht op lenen.
Dat idd, je hebt 4 jaar recht op stufi, maar 7 jaar recht op lenen/ OV.
pi_45474506
vriend 1 advies, blijf die studie dit jaar doen en ontvang gratis studiefinanciering. anders krijg je een verkankerd baantje waarvan je depressief wordt. blijf studeren voor het gratis geld, je krijgt dan ook lekker doorbetaald in de 2 zomermaanden en geen gezeik met ov inleveren. er is geen argument voor stoppen. behalve nerds, die vinden argumenten. nerds
  donderdag 18 januari 2007 @ 15:57:43 #42
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_45475062
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 15:45 schreef SECRETZOFWAR het volgende:
vriend 1 advies, blijf die studie dit jaar doen en ontvang gratis studiefinanciering. anders krijg je een verkankerd baantje waarvan je depressief wordt. blijf studeren voor het gratis geld, je krijgt dan ook lekker doorbetaald in de 2 zomermaanden en geen gezeik met ov inleveren. er is geen argument voor stoppen. behalve nerds, die vinden argumenten. nerds
Lekker inhoudelijk...

Je StuFi is helemaal niet gratis. Je hebt 4 / 5 jaar recht op studiefinanciering. Als je nu een jaar extra opgebruikt, dan krijg je bij een latere opleiding een jaar minder StuFi en zal je meer bij moeten lenen.
De overheid en gratis, dat moet ik nog eens meemaken.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_45475409
Fuck it, als ik de studie blijf doen die ik nu doe word ik ongelukkig. Ik leer er niks, loop met alles achter en de stof die we krijgen interesseert me geen klap. Daar kom ik 's ochtends echt m'n bed niet meer voor uit.
En ik ga nu inderdaad een half jaar een 'verkankerd' baantje doen, 4 dagen per week ('verkankerd' of niet heb je trouwens voor een groot deel zelf in de hand). Is inderdaad ook niet alles, maar dat geld wat ik daar verdien kan ik goed gebruiken en ik besteed m'n tijd dan liever zo dan dat ik op school zit voor jan lul.

Anyway, ik vind het klote dat de IB-groep niet eens duidelijk is. Over die 4 jaar recht op studiefinanciering is mij helemaal niks verteld
pi_45475444
Precies hetzelfde heb ik Parselmouthje maar ik blijf gewoon op school. Dan maar ziek, vaak.
  donderdag 18 januari 2007 @ 16:08:16 #45
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_45475464
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 16:06 schreef parselmouth het volgende:
Fuck it, als ik de studie blijf doen die ik nu doe word ik ongelukkig. Ik leer er niks, loop met alles achter en de stof die we krijgen interesseert me geen klap. Daar kom ik 's ochtends echt m'n bed niet meer voor uit.
En ik ga nu inderdaad een half jaar een 'verkankerd' baantje doen, 4 dagen per week ('verkankerd' of niet heb je trouwens voor een groot deel zelf in de hand). Is inderdaad ook niet alles, maar dat geld wat ik daar verdien kan ik goed gebruiken en ik besteed m'n tijd dan liever zo dan dat ik op school zit voor jan lul.

Anyway, ik vind het klote dat de IB-groep niet eens duidelijk is. Over die 4 jaar recht op studiefinanciering is mij helemaal niks verteld
Als het goed is heb je bij aanvang van je studie een brief gehad waarin het wordt uitgelegd. Maar goed ik geef toe dat het inderdaad allemaal heel onduidelijk is.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_45476038
Ik blijf ook op papier op school. Natuurlijk gebruik ik dan wel een jaar stufi op, maar goed, dat zien we dan later wel weer. Lenen is oo kniet zo erg. Het voordeel is dat ik nu mijn OV en stufi hou.

Maar parsel, ik heb nog niks in mjn fobo gezien? Je hebt wel gelijk, ik word ook ongelukkig van CMD.

edit: WTF, kijk ik jouw fobo en denk: Verhipsel, die ken ik al! Van trendwatching!

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2007 16:22:06 ]
pi_45499863
quote:

je moet ook niet naar school gaan. je moet ingeschreven blijven voor het gratis geld. dan kun je ondertussen interessante zelfstudie doen en drinken enzo
pi_45499893
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 15:57 schreef Sjoewe het volgende:

[..]

Lekker inhoudelijk...

Je StuFi is helemaal niet gratis. Je hebt 4 / 5 jaar recht op studiefinanciering. Als je nu een jaar extra opgebruikt, dan krijg je bij een latere opleiding een jaar minder StuFi en zal je meer bij moeten lenen.
De overheid en gratis, dat moet ik nog eens meemaken.
ja kijk mensen die zich druk maken om leningen enzo, die kunnen maar beter snel hun studie afbreken en de rest van het jaar vakken gaan vullen. je bent levensgenieter of je bent het niet
pi_45504119
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 10:28 schreef SECRETZOFWAR het volgende:

[..]

ja kijk mensen die zich druk maken om leningen enzo, die kunnen maar beter snel hun studie afbreken en de rest van het jaar vakken gaan vullen. je bent levensgenieter of je bent het niet
Lekker genieten als je over een paar jaar tot je nek in de schulden zit, geef anders eens een nuttige reactie of ga in ONZ spammen
pi_45504192
quote:

Het staat op zich wel uitgelegd op de site van de IB-groep; vervelend alleen dat de telefonisten die je over het algemeen aan de lijn krijgt daar totaal geen idee van hebben
  vrijdag 19 januari 2007 @ 13:07:50 #51
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_45504240
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 10:28 schreef SECRETZOFWAR het volgende:

[..]

Goed, dat mag je vinden. Maar het lijkt me wel verstandig om de TS hierop te wijzen aangezien deze duidelijk verder wil met een andere opleiding.
Maar over het lenen, dat is natuurlijk persoonlijk. Ik bijvoorbeeld, ga na m'n studie nog een andere opleiding doen, dan zal ik daarvoor moeten lenen, maar ik beperk dat graag tot een minimum, zodat ik niet met een gigaschuld opgezadeld wordt, dan ga ik wel lekker levensgenieten als ik een baan heb en niet nog eerst 10.000 euro schuld moet weg werken.
pi_45508798
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 13:04 schreef Executrix het volgende:

[..]

Lekker genieten als je over een paar jaar tot je nek in de schulden zit, geef anders eens een nuttige reactie of ga in ONZ spammen
die ibg schulden stellen niks voor, ze zijn al blij met een paar euro per maand

en als iemand andere gedachten heeft dan jij is het direct onzin? dan ben je wel een beperkte knaap
  vrijdag 19 januari 2007 @ 16:44:08 #53
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_45509287
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 16:27 schreef SECRETZOFWAR het volgende:

[..]

die ibg schulden stellen niks voor, ze zijn al blij met een paar euro per maand

en als iemand andere gedachten heeft dan jij is het direct onzin? dan ben je wel een beperkte knaap
Schulden zijn schulden. Je zal 'm altijd moeten afbetalen. Of je dat wil of niet is een persoonlijke zaak.
Jouw standpunt is inmiddels wel duidelijk, en het is nergens voor nodig om het op de persoon te gaan spelen.
pi_45509442
haha ok ok

maar die schulden van de ibg hoef je niet helemaal af te betalen vriend, je betaal t wat je per maand kan missen, dat 15 jaar lang. wat voerblijft wordt kwijtgescholden.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 16:55:24 #55
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_45509610
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 16:49 schreef SECRETZOFWAR het volgende:
haha ok ok

maar die schulden van de ibg hoef je niet helemaal af te betalen vriend, je betaal t wat je per maand kan missen, dat 15 jaar lang. wat voerblijft wordt kwijtgescholden.
Mja dus als je na je studie goed verdient moet je dik betalen. Genoeg vrienden die dat opeens hadden.

Maar laten we het hierbij houden, deze discussie heeft niet meer met de vraag van de TS te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')