abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45191475
Nou ja, dat is dus wat ik wil doen.
Ik zit al heel dit schooljaar een beetje aan te kloten wat betreft school, heb er geen plezier meer in, motivatie is gedaald tot onder een nulpunt en 70% van de stof die ik krijg kan me gewoon niet meer boeien.
Dus ik heb vorige week de knoop voor mezelf al een soort van doorgehakt (vandaag op school dus definitief ).

Ik wil weg van de opleiding waar ik nu zit, maar niet stoppen met studeren an sich. Da's geen optie, want ik geloof niet dat ik de motivatie om aan een nieuwe opleiding te beginnen ooit nog zal vinden wanneer ik ga werken (en ik vind het lullig voor m'n ouders, die hebben alles voor me betaald wat betreft school en de stufi mag ik altijd zelf houden).
Aankomend schooljaar hoop ik dus aan een andere opleiding te beginnen, maar ik weet dus nog niet welke (ben me wel wat aan het orienteren, maar da's niet makkelijk). Het enige wat ik zeker weet is dat ik echt 100% geen zin meer heb in de opleiding die ik nu doe.

Maar even concreet, ik heb dus een vraag die ik zo snel even niet op de site van de Ibgroep kan vinden.
Hoe zit dat, wanneer je midden in je 2e jaar stopt en zeker weet dat je aankomend schooljaar opnieuw gaat beginnen? Moet je dan alles terugbetalen, net als wanneer je echt definitief stopt en nooit meer aan een nieuwe studie gaat beginnen? Want er staat me iets bij van als je binnen zoveel tijd een andere/nieuwe studie begint je dat je niks hoeft te betalen.
Iemand die antwoord heeft op deze vragen?
Alvast bedankt in elk geval
  dinsdag 9 januari 2007 @ 21:09:07 #2
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_45191613
je kan ook per februari overstappen. Scheelt je weer een half jaar.

Dat geld terugkrijgen als je voor Februari stopt is volgens mij alleen als je voor het eerst dit jaar gebruik maakt van de prestatiebeurs (en dat doe je dus niet want je hebt er vorig jaar ook al gebruik van gemaakt).
pi_45191718
Yeah, I know, dat is ook het enige waar de IB-groep informatie over verstrekt (over stoppen/overstappen in het 1e jaar).
En per februari al beginnen aan een andere opleiding is niet mogelijk, gezien ik er nog niet uit ben wat ik wil gaan doen...
  dinsdag 9 januari 2007 @ 21:22:57 #4
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_45192191
welke studie deed je nu eigenlijk?
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
pi_45204734
Als je in je eerste jaar voor februari stopt hoef je niks terug te betalen. maar dat is voor jou dus niet van toepassing omdat je al in de 2e zit. Als je je P hebt gehaald dan hoef je je eerste jaar ook niet terug te betalen. Dus die P zou ik iig halen (als je die nog niet hebt).
Je kan nu gewoon stoppen. Dit moet je doorgeven bij je school en bij de IB-groep. Je hoeft dan nog helemaal niks terug te betalen ofzo. Als je in september weer gaat studeren kan je je daarvoor weer gewoon aanmelden bij de IB-groep en bij je huidige opleiding.
Terugbetalen doe je normaal gesproken als je klaar bent met je studie of helemaal gestopt bent.
Je hebt gewoon 4 jaar recht op stufi. Je hebt nu dus 1,5 jaar gehad en als je vanaf september weer gaat studeren krijg je nog 2,5 jaar stufi. Dan hoef je ook niks terug te betalen.
Sue me.
pi_45217279
Bedankt voor je reactie staafje
M'n P heb ik nog niet, misschien dat ik die nog wel voor februari kan halen, daar ga ik vanavond nog een docente over mailen.

Ik heb nog wat vragen voor je
Dus als ik stop wanneer ik m'n P heb, hoef ik het eerste jaar niet terug te betalen. En het gedeelte van het tweede jaar wat ik nu heb gevolgd, dat dan wel? En geldt dat dan alleen wanneer ik voor februari stop?
Als ik m'n P niet haal, moet ik het 1e jaar dus wel terug betalen... Wanneer moet je dat terug gaan betalen dan?
pi_45220196
Je moet je P altijd terugbetalen, die regeling is veranderd bij het Ba/Ma systeem. Alleen voor een bachelor of masterdiploma wordt je beurs nu omgezet in een gift. Je moet dus hoe dan ook die 1,5 jaar terugbetalen. Wat je wel kan doen, is een andere opleiding in dezelfde richting zoeken (als dat je wel interesseert) waardoor je vrijstellingen kunt krijgen en niet al die tijd verloren is geweest. Terugbetalen hoeft pas 2 jaar nadat je definitief gestopt bent met studeren, als je een andere studie gaat volgen betaal je dus pas na die andere studie de stufi voor deze studie terug.
pi_45233980
Iets staat mij bij dat je 8 tot 10 jaar na je eerste uitbetaling van de stufi je schuld moet gaan terugbetalen, als je nog geen Bachelor of Master hebt gehaald. Maar als je het zeker wil weten kan je toch het beste bij je decaan langsgaan, die kan je daar het beste over inlichten.
pi_45267577
Hm, veel tegenstrijdige berichten (maar wel bedankt hoor!)... Gesprekje met iemand op school lijkt me inderdaad wel handig dus
Als het goed is heb ik eind deze maand de laatste twee puntjes voor m'n P bij elkaar gesprokkeld
pi_45294265
Ow ow, sorry van dat bericht over dat niet terugbetalen als je je P hebt, ik dacht dus dat dat nog steeds zo was, maar dat weet ik nu niet zeker. Als je het zeker wilt weten zou ik informeren bij de IB-groep. Je P zou ik sowieso halen zodat je dan toch niet helemaal het idee hebt dat je voor niks hebt gestudeerd en met een Propedeuse kan je altijd nog naar een universiteit of bij een vergelijkbare opleiding in het 2e jaar instromen of vrijstellingen krijgen.

Op de site v/d IB-groep staat dat mensen die in 2004 voor het laatst stufi hebben ontvangen in dit jaar terug moeten betalen. Dus als jij dit jaar voor het laatst stufi hebt ontvangen moet je in 2010 beginnen met terugbetalen.
Sue me.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 20:10:18 #12
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45294856
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 18:32 schreef Executrix het volgende:
Je moet je P altijd terugbetalen, die regeling is veranderd bij het Ba/Ma systeem. Alleen voor een bachelor of masterdiploma wordt je beurs nu omgezet in een gift. Je moet dus hoe dan ook die 1,5 jaar terugbetalen. Wat je wel kan doen, is een andere opleiding in dezelfde richting zoeken (als dat je wel interesseert) waardoor je vrijstellingen kunt krijgen en niet al die tijd verloren is geweest. Terugbetalen hoeft pas 2 jaar nadat je definitief gestopt bent met studeren, als je een andere studie gaat volgen betaal je dus pas na die andere studie de stufi voor deze studie terug.
maar als je binnen 10 jaar afstudeert hoef je ook je p niet terug te betalen hoor .
Niet meer actief op Fok!
pi_45295214
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 20:10 schreef Viking84 het volgende:

[..]

maar als je binnen 10 jaar afstudeert hoef je ook je p niet terug te betalen hoor .
Als je afstudeert hoef je inderdaad niks terug te betalen, mits je alleen de basisbeurs heb gekregen.
pi_45295931
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 20:10 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Als je binnen 10 jaar een diploma haalt, wordt er bij de bachelor 3 jaar (of HBO 4 jaar) en bij de master nog eens 1 jaar (of 2/3 bij een langere master) omgezet in een gift. Maar bij de P wordt er niet alvast 1 jaar omgezet in een gift zoals Staafje suggereerde, dat was vroeger bij het doctoraalsysteem wel zo. Nu maakt het als ze switcht qua financiën geen zak uit of ze een P heeft of niet.

[ Bericht 5% gewijzigd door Executrix op 12-01-2007 20:44:56 ]
  vrijdag 12 januari 2007 @ 21:17:19 #15
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45297294
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 20:21 schreef Xplo het volgende:

[..]

Als je afstudeert hoef je inderdaad niks terug te betalen, mits je alleen de basisbeurs heb gekregen.
en als je goed genoeg presteert hoef je ook de prestatiebeurs niet terug te betalen . Ergo: als je binnen 10 jaar afstudeert, hoef je alleen je eventuele lening terug te betalen. Moet je de basisbeurs ook terug betalen als je langer dan 10 jaar doet over je studie?
Niet meer actief op Fok!
pi_45298924
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 21:17 schreef Viking84 het volgende:

[..]

en als je goed genoeg presteert hoef je ook de prestatiebeurs niet terug te betalen . Ergo: als je binnen 10 jaar afstudeert, hoef je alleen je eventuele lening terug te betalen. Moet je de basisbeurs ook terug betalen als je langer dan 10 jaar doet over je studie?
Als je NIET binnen 10 jaar afstudeert moet je alles terugbetalen, dus ook je basisbeurs

Als je WEL binnen 10 jaar afstudeert hoef je alleen je eventuele lening terug te betalen
  zaterdag 13 januari 2007 @ 08:45:09 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45307445
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 22:06 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Als je NIET binnen 10 jaar afstudeert moet je alles terugbetalen, dus ook je basisbeurs

Als je WEL binnen 10 jaar afstudeert hoef je alleen je eventuele lening terug te betalen
en dat wist ik allemaal al, want ik studeer al sinds 2001, maar jullie hier moesten me weer zo nodig in de war brengen .
Niet meer actief op Fok!
pi_45315695
Bedankt voor alle reacties
Heb het er vandaag met m'n ouders over gehad dat ik het niet meer wil, en ze reageerden gelukkig heel relaxed (zij betalen m'n studie enzo).
Voor de zekerheid bel ik maandag nog even met de ibgroep, voor de duidelijkheid enzo

En me vanaf nu heel goed orienteren. Heb tot nu toe m'n oog laten vallen op Lifestyle op de kunstacademie en Journalistiek, en van het laatste weet ik nog niet of ik het op hbo of universitair niveau wil gaan doen, maar daar kom ik wel uit. Moet sowieso nog even verder gaan kijken dan deze twee mogelijkheden.
  zondag 14 januari 2007 @ 00:24:22 #19
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45331756
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 16:13 schreef parselmouth het volgende:
Bedankt voor alle reacties
Heb het er vandaag met m'n ouders over gehad dat ik het niet meer wil, en ze reageerden gelukkig heel relaxed (zij betalen m'n studie enzo).
Voor de zekerheid bel ik maandag nog even met de ibgroep, voor de duidelijkheid enzo

En me vanaf nu heel goed orienteren. Heb tot nu toe m'n oog laten vallen op Lifestyle op de kunstacademie en Journalistiek, en van het laatste weet ik nog niet of ik het op hbo of universitair niveau wil gaan doen, maar daar kom ik wel uit. Moet sowieso nog even verder gaan kijken dan deze twee mogelijkheden.
journalistiek op universitair niveau bestaat volgens mij alleen als master en daarvoor moet je door de (strenge) selectieprocedure heen komen (althans in Groningen). HBO journalistiek lijkt me dan een beter idee en misschien kun je daarna nog proberen bij de master op de uni toegelaten te worden.
Niet meer actief op Fok!
pi_45332581
Ja, ik hoorde alleen nogal wat mindere verhalen over die in Utrecht (HBO dus). Utrecht is wat journalistiek het dichtstbij voor mij (ik woon vlakbij Rotterdam, kun je nagaan ).

Ik vergat trouwens Kunstgeschiedenis aan te halen. Heb ik stiekem altijd wel een beetje een zwak voor gehad. Ook geen moeilijk gedoe met lotingen, rare toelatingen en alles. En Leiden is best goed te doen voor mij. Heb me net een beetje ingelezen op de website en ik heb het idee dat het me goed past. Meteen een brochure aangevraagd, jammer dat de open dag pas in april is (maar voor inschrijven enzo maakt dat toch niet uit, omdat ze dus niet loten enzo).
pi_45476300
Wat grappig, ik zat ook te denken aan journalistiek. Maar ik ken nou net weer iemand die daar gestopt is wegens bedroevend niveau. Ik ga als het kan fotografie doen.
  donderdag 18 januari 2007 @ 16:59:04 #22
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_45477808
Ik ben zelf heel erg afgeknapt op journalistiek in Utrecht. Ik ben twee dagen gaan kijken daar, maar het niveau was echt bedroevend, zeker de eerste anderhalf jaar. Bij mijn huidige opleiding (geschiedenis) zitten veel ex-HvJ'ers, die allemaal geswitcht zijn vanwege het gebrek aan diepgang.

Ik wilde het destijds echt graag gaan studeren, maar echt ik vond het verschrikkelijk daar.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_45996600
Kunstgeschiedenis is misschien leuk, maar je kan er geen zak mee.
Sue me.
pi_46001418
Welles!
Heb die knoop overigens al doorgehakt, haal van de week m'n P op, blijf tot het eind van het jaar ingeschreven bij m'n huidige school en na de zomervakantie begin ik in Leiden.
Ben afgelopen week begonnen met part-time werken in een kledingwinkel waar ik al in het weekend werkte, contract kon makkelijk omgezet worden en als ik zonder OV zou zitten, kreeg ik m'n reiskosten vergoed (maar da's dus niet nodig, gezien ik me pas aan het eind van het jaar uitschrijf).
pi_46005898
Goedzo!

Goh wat zal het volgend jaar ineens leeg zijn op CMD
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')