abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45336238
Hoi,

Na het topic 'Schuurmachine advies nodig' ben ik nu toe aan een accuboormachine (Bosch PEX 400 top schuurmachine trouwens, lak vliegt van de trap af met korrel 60. Naast excentrische beweging ook roterende beweging en toerentalregeling. ).

Ik heb al wat onderzoek gedaan en er zijn 2 kampen voor DHZ gebruik:

• Koop een goedkoop accuboormachine (plakmerk, zoals Gamma, Kinzo), want als je een dure koopt gaat de accu toch maar 2 jaar mee. Nieuwe accu kost los meer dan de helft van nieuwe machine dus niet interessant.

• Koop een (duurder) A-merk (Bosch, Maikita, Festool, etc). Bij goedkope merken heb je last van uitval, weinig kracht, etc. etc. In dit 'kamp' zitten ook mensen die al claimen dat ze heel lang (>10 jaar) dezelfde accuboormachine hebben.

Wie heeft ervaring met zeer goedkope accuboormachines? Hoe was deze ervaring?

Wie heeft (het meeste) gelijk? Het is toch aannemelijk dat accu's binnen een paar jaar 'op' zijn? Normaal geef ik het A-merk kamp gelijk (b.v. bij wasmachines), want goedkope spullen is vaak (niet altijd!) garantie voor veel meer/eerder ellende dus een duurder apparaat scheelt meestal irritatie, en gezeur maar een accuboormachine is snel een nieuwe gekocht (dit in tegenstelling tot duurdere/zware spullen zoals wasmachines).

Kortom: de levensduur van een accuboormachine wordt bepaald door de levensduur van de accu? Mee eens of oneens?

Wie heeft ervaring met nieuwe Li-ion accu boormachines? Deze nieuwe techonolgie heeft geen last van geheugeneffect, heeft een hogere energiedichtheid (accu lichter/kleiner) en gaat in de regel langer mee.

Welke functies van een accuboormachine zijn handig, en welke zijn onzinfuncties (leuk voor onderscheidend vermogen tussen merken (marketing) maar niet echt nuttig).

Welke functies biedt een duurdere DHZ-merk meer t.o.v. een goedkope machine?

Als volt * Ampere = Watt, dan is het dus verstandig om een machine te kopen met een hoog voltage en een hoog amperage = veel vermogen = hoef je geen gewoon boormachine te kopen (als je alleen in hout boort).

Ik heb nog geen normale boormachine, dus het zou handig zijn als een accuboormachine b.v. een balkje (van b.v. 10 cm) zou kunnen voorboren. Maar ik lees bij de productspecificaties dat bij de meeste merken zo ongeveer max 30-40 mm kunnen boren?

Zijn er binnen de A-merken nog bepaalde merken/modellen die eruit springen? Of is de concurrentie tussen de A-merken zo groot dat het allemaal niet zoveel uitmaakt qua kwaliteit?

Alvast bedankt,

Jos

[ Bericht 2% gewijzigd door josvr op 14-01-2007 10:06:28 ]
  • pi_45336397
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 09:58 schreef josvr het volgende:
    Hoi,

Na het topic 'Schuurmachine advies nodig' ben ik nu toe aan een accuboormachine (Bosch PEX 400 top schuurmachine trouwens, lak vliegt van de trap af met korrel 60. Naast excentrische beweging ook roterende beweging en toerentalregeling. ).

Ik heb al wat onderzoek gedaan en er zijn 2 kampen voor DHZ gebruik:

• Koop een goedkoop accuboormachine (plakmerk, zoals Gamma, Kinzo), want als je een dure koopt gaat de accu toch maar 2 jaar mee. Nieuwe accu kost los meer dan de helft van nieuwe machine dus niet interessant.

• Koop een (duurder) A-merk (Bosch, Maikita, Festool, etc). Bij goedkope merken heb je last van uitval, weinig kracht, etc. etc. In dit 'kamp' zitten ook mensen die al claimen dat ze heel lang (>10 jaar) dezelfde accuboormachine hebben.

Wie heeft ervaring met zeer goedkope accuboormachines? Hoe was deze ervaring?

Wie heeft (het meeste) gelijk? Het is toch aannemelijk dat accu's binnen een paar jaar 'op' zijn? Normaal geef ik het A-merk kamp gelijk (b.v. bij wasmachines), want goedkope spullen is vaak (niet altijd!) garantie voor veel meer/eerder ellende dus een duurder apparaat scheelt meestal irritatie, en gezeur maar een accuboormachine is snel een nieuwe gekocht (dit in tegenstelling tot duurdere/zware spullen zoals wasmachines).

Kortom: de levensduur van een accuboormachine wordt bepaald door de levensduur van de accu? Mee eens of oneens?

Wie heeft ervaring met nieuwe Li-ion accu boormachines? Deze nieuwe techonolgie heeft geen last van geheugeneffect, heeft een hogere energiedichtheid (accu lichter/kleiner) en gaat in de regel langer mee.

Welke functies van een accuboormachine zijn handig, en welke zijn onzinfuncties (leuk voor onderscheidend vermogen tussen merken (marketing) maar niet echt nuttig).

Welke functies biedt een duurdere DHZ-merk meer t.o.v. een goedkope machine?

Als volt * Ampere = Watt, dan is het dus verstandig om een machine te kopen met een hoog voltage en een hoog amperage = veel vermogen = hoef je geen gewoon boormachine te kopen (als je alleen in hout boort).

Ik heb nog geen normale boormachine, dus het zou handig zijn als een accuboormachine b.v. een balkje (van b.v. 10 cm) zou kunnen voorboren. Maar ik lees bij de productspecificaties dat bij de meeste merken zo ongeveer max 30-40 mm kunnen boren?

Zijn er binnen de A-merken nog bepaalde merken/modellen die eruit springen? Of is de concurrentie tussen de A-merken zo groot dat het allemaal niet zoveel uitmaakt qua kwaliteit?

Alvast bedankt,

Jos
  • bij accuboormachines ga ik altijd voor goedkoop. de eerste is niet zo goed bevallen, dat was echt een gammel ding, maar nu heb ik er eentje die me supergoed bevalt. volgens mij heb ik er 15 euro voor betaald, misschien was het 20. hij is superdegelijk, 2 goede accus (18V), is erg krachtig en doet niet ander voor de dure bosch van mijn vader.

je moet er dus een beetje geluk mee hebben. probeer hem uit in de winkel, kijk of de knopjes degelijk zijn, of er weinig speling op de draaikop zit, etc.
    pi_45336539
    Die hoge voltages zijn marketingtruuks, het helpt wel maar niet in die mate. Je kan beter een 9.6 Makita hebben dan een 18V eigen merk.
    Als ik jou was zou ik een aanbiedingsmogdelletje kopen van Bosch of een DeWalt.
    Zorg voor een snellader (half uurs lader) en een tweede accu. Zelfs al worden je Accus slecht kan je nog steds gewoon continue blijven doorwerken. Voor een 100Eur heb je al een leuke Bosch aanbieding met een koffer en wat single-use bitjes.
    De veelgebruikete en dus versleten bitjes vervang je dan tzt voor 'echte'
    Mijn 8 jaar oude DeWalt heeft een compleet huis verbouwt en doet het nog steeds prima, de accu is wel wat sneller leeg dan voorheen maar de andere accu is dan wel al weer vol. HIj heeft een 'overbodige' klop-functie maar in een stenen muurtje werkt dat wel.
    Wat nog nuttige functies zijn: -motor rem (zodat hij stopt met draaien als je de knop loslaat) erg handig als je veel schroeft, dan blijft je bitje heel.
    Okk een instelbare 'slip' is handig, dan slipt de motor en blijft de kop stilstaan als er meer dan een bepaalde kracht op staat, voorkomt dat je de schroeven te diep verzinken.
      zondag 14 januari 2007 @ 10:29:55 #4
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_45336568
    De accu is altijd het eerste wat kapot gaat. De accu kan nu eenmaal paar een x aantal keer opgeladen en ontladen worden. Hij gaat steeds sneller z'n lading verliezen. Hoe je de accu gebruikt scheelt wel wat, maar op den duur gaat het met allemaal zo...

En inderdaad kost een nieuwe accu minimaal de helft van een nieuw machien, daarom zou ik zelf persoonlijk geen al te duren kopen. Maar een BLack&Decker is prima
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      zondag 14 januari 2007 @ 10:49:50 #5
    83361 SIGMA-X10
    When come back, bring pie....
    pi_45336804
    Ik heb heel mijn huis verbouwd met:

I'm not a racist; I hate everybody equally
      zondag 14 januari 2007 @ 10:57:34 #6
    69655 mordradead
    Wat is een leesje?
    pi_45336898
    Ik heb gewoon een Gamma huismerk ding met 2 accu's, dat ding werkt prima en alle schroeven gaan er nog gewoon in. Gaatjes boren doe ik overigens altijd met een gewone boormachine, de accuboormachine gebruik ik enkel voor schroeven.
    Maar goed, het Gamma ding werkt dus prima en na anderhalf jaar ben ik zeker niet ontevreden over de prijs/kwaliteit verhouding
    Bernie en ik zijn tof.
    pi_45337129
    En de vraag is hoe vaak je hem gaat gebruiken en waarvoor.
    Ik heb een goedkope en een dure Accutol.

Mijn de Walt is niet stuk te krijgen en gebruik hem echt voor alles, ook ver boven de specs. (inmiddels 5 jaar, 1 van de 2 accu's wordt nu wat slechter)
    De goedkope tol vervang ik bijna elk half jaar wel weer eens terwijl ik deze alleen gebruik voor schroeven en boren in hout.
    De goedkope tol gaat niet weg om de batterijen, deze zijn nog wel goed, maar gaat zelf kapot.

Hoe intensief ga je hem gebruiken en waarvoor?
    Mario Kart WII FC: 1375-7388-9640 (Pannekoek)
    pi_45337147
    Ik heb al 15 jaar een bosch (met 2 accu's), werkt nog perfect.
    pi_45337299
    Die 30-40 mm zal de maximale diameter zijn ?
      zondag 14 januari 2007 @ 11:26:47 #10
    17283 Cheiron
    Ho ho ho...
    pi_45337394
    Mijn boormachine is van het goedkope soort, die van mijn vader het duurdere (makita en bosch) waarbij je toch werkt dat:
    - Mijn accu eerder leeg is
    - Mijn machine minder kracht heeft
    - Mijn vader makkelijker een extra accu kan bestellen (altijd handig)
    - de bitjes die bij mijn boormachine werden geleverd totaal nutteloos waren.

Als je het geld hebt zou ik voor een goed merk gaan in ieder geval
    Too lazy to be an evil genius..
    PSN ID: Cheironnl
      zondag 14 januari 2007 @ 12:04:01 #11
    73255 Frezer
    Niet Henk!
    pi_45338277
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 11:13 schreef online het volgende:
    En de vraag is hoe vaak je hem gaat gebruiken en waarvoor.
    Dat lijkt me ook het belangrijkste punt waarop ik mijn keuze tussen de eerste en tweede optie zou baseren.
    "Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
    pi_45338800
    Skill hier 14 volt, ding rost overal wel door heen, ( goed met een niet accuboor ros je er sneller door heen door dat je meer toeren maakt ) de kracht is ook zwaar inorde.

2 accus en snellader en de prijs was ook prima te doen, en een ruime hoeveelheid acc
    pi_45339625
    Geef mij je budget, en ik kijk wat ik het beste voor je kan vinden met jouw prijs. Heb zelf drie makita accuboormachines

2x 6347
    1x8444(ook klopboorfunctie voor in steen / beton tot 10mm)

echt geweldige apparaten

Kopp veel online, en via ebay. Makita heeft wereldwijde garantie dus als je een model koopt wat elders goedkoper is maar wel in nL. wordt geleverd heb je geen probleem met evt. garantie

8444:

6347:

8444 zonder batterijen gekocht voor ¤80,-, 6347 inclusief twee batterijen, en lader gekocht voor ¤145,- lang leven het verschil tussen dollar en euro

heb overigens 8 18 volt ni-mh batterijen , dus heb altijd wel een een "volle"batterij
    pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
    pi_45341087
    Hoi Cybersjip,
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 12:56 schreef Cybersijp het volgende:
    Geef mij je budget, en ik kijk wat ik het beste voor je kan vinden met jouw prijs. Heb zelf drie makita accuboormachines
    Maximaal 150 euro. B.v. Makita 6280 of Bosch PSR 14.4 VE-2 ??
    quote:
    8444 zonder batterijen gekocht voor ¤80,-, 6347 inclusief twee batterijen, en lader gekocht voor ¤145,- lang leven het verschil tussen dollar en euro
    Heb je betrouwbare adressen (webshops, etc?). Ik heb zelf ook op ebay gezien, veel accuboormachines worden aangeboden zonder lader en accu's voor enkele tientallen euros. Hoe komt dit?

Bedankt, Jos
    pi_45341226
    Ik heb nu ruim een jaar geknutseld met 2 accuboormachines van gamma; niet stuk te krijgen
    verder is er ook nauwelijks een schroef mee in het hout te krijgen totaal geen power zit er in dat ding zeg qua degelijkheid een 10, qua prestaties een schamele 5.... voor een schilderijtje ophangen oid zijn ze leuk, maar voor serieus werken kun je beter voor een degelijk merk gaan als Makita
    pi_45341375
    Hoi Jos,

heb zat adresen waar ik al meerdere keren iets vandaan heb gehaald Allemaal keurige makita verkopers, niks op aan te merken. verder kun je op ebay echt leuke koopjes scoren(o.a refurbished spul, das zeg maar met een creditkaart gekocht maar ze kunnen het niet betalen... Gaat retour en wordt nagekkekn door de fabrikant en daarna met een heel fors prijsverschil van de hand gedaan. het enige wat er vaak mee is zijn een paar krasjes oid, maar die komen in het normale gebruik er wel op natuurlijk

Wat je kan doen:

check ebay, kijk of je wat leuks kan vinden (zet mij ff op msn erbij en dan kijk k ff of het ook daadwerkelijk wat is .... (heb al een beste feedbackscore zo opgebouwd dus heb wel wat ervaring zeg maar)

msn: msn [AT}mijnnickopfok{punt]NL

Ik ehb zelf evt. een omvormer plus lader 18 volt liggen(110volt naar 220 volt) dus machine, batterijen en je bent de man
    pi_45341655
    quote:
    Li-ion accu's blijven maar max 3 jaar goed, of je ze nu gebruikt of niet. Als je ze lang niet gebruikt kun je ze het best bewaren met 40% lading,wat ook niet echt handig is. Ni-Cad accu's gaan zo'n 500 laadcycli mee. Hangt dus van je gebruik af wat voordeliger is.
    Some weasel took the cork out of my lunch...
    pi_45341899
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 14:07 schreef Adfundum het volgende:

[..]

Li-ion accu's blijven maar max 3 jaar goed, of je ze nu gebruikt of niet. Als je ze lang niet gebruikt kun je ze het best bewaren met 40% lading,wat ook niet echt handig is. Ni-Cad accu's gaan zo'n 500 laadcycli mee. Hangt dus van je gebruik af wat voordeliger is.
    Ni_MH gaat 1000 laadcycli mee, das zeg maar de meest gebruikte accutype op de wat betere merken van hdentendage, Li-ion komt nu net een beetje op(maar is nog erg prijzig, zelfs voor een makita fetishist als ik ben )
    pi_45343076
    Is Makita beter dan Groene Bosch?
    pi_45343288
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 14:57 schreef josvr het volgende:
    Is Makita beter dan Groene Bosch?
    duidelijk beduidend zelfs , makita moet je als je wil vergelijken met bosch , met de blauwe serie van Bosch vergelijken. Ook mooi spul hoor, wel eens online een big ass accuboor gekocht (ook klopboor)voor een collega van me(bosch man). Maar heb meer met makita, maar das al heul lang zo. Ben begonnen met "simpele"b&d uitvoeringen, maar na twee keer terug voor reparatie binnen het jaar(tot 2x toe nieuwe machine), een bosch groen gekocht, ik happy helemaal blij ermee, ff te gek belast met een paar "te"grote schroeven koppeling stuk...... Gevolg blijft maar slippen, kon er geen schroef meer mee indraaien en sloeg al door...

Mezelf eens gaan verdiepen in Mkaita en zag dat de 6347 seriematig iets van 10x150 weg kon draaien, dat zijn echt beste jetsers hoor ! wat navraag gedaan bij maten van me, en besloten om maar voor eeuwig en altijd bij makita te blijven. Hoewel ik nu net een paar weken terug een erg klein haaks schroevendraaiertje gezien heb van bosch blauw(erg makkelijk ding, li-ion 10.8 volt) maar dat terzijde

Ergo:

Makita is dus beter dan bosch groen

[ Bericht 31% gewijzigd door Cybersijp op 14-01-2007 15:11:17 ]
      zondag 14 januari 2007 @ 17:06:19 #21
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_45347432
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 15:04 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

duidelijk beduidend zelfs , makita moet je als je wil vergelijken met bosch , met de blauwe serie van Bosch vergelijken. Ook mooi spul hoor, wel eens online een big ass accuboor gekocht (ook klopboor)voor een collega van me(bosch man). Maar heb meer met makita, maar das al heul lang zo. Ben begonnen met "simpele"b&d uitvoeringen, maar na twee keer terug voor reparatie binnen het jaar(tot 2x toe nieuwe machine), een bosch groen gekocht, ik happy helemaal blij ermee, ff te gek belast met een paar "te"grote schroeven koppeling stuk...... Gevolg blijft maar slippen, kon er geen schroef meer mee indraaien en sloeg al door...

Mezelf eens gaan verdiepen in Mkaita en zag dat de 6347 seriematig iets van 10x150 weg kon draaien, dat zijn echt beste jetsers hoor ! wat navraag gedaan bij maten van me, en besloten om maar voor eeuwig en altijd bij makita te blijven. Hoewel ik nu net een paar weken terug een erg klein haaks schroevendraaiertje gezien heb van bosch blauw(erg makkelijk ding, li-ion 10.8 volt) maar dat terzijde

Ergo:

Makita is dus beter dan bosch groen
    Daar moet nog wel bij vermeld worden dat beide merken een andere doelgroep hebben.

Makita is een merk voor de professionals, oftewel voor diegene die het heel vaak gebruiken. Een timmerman zal vaak een Makita hebben.

Bosch groen is het merk voor de ervaren doe-het-zelver die eisen stelt aan zijn machines. Overigens wordt Bosch groen ook genoeg gebruikt door prof's, maar dan voornamelijk als machines die niet dagelijks nodig zijn (loodgieter die af en toe een gaatje moet boren)
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      zondag 14 januari 2007 @ 17:18:08 #22
    77418 Tha_Flash
    bijna 2020 !!!
    pi_45347967
    Ik draai 3 schroeven per jaar ergens in en ik heb een Festo accuboor..............

OT: ik zou een goedkope halen maar niet de goedkoopste. ( ik heb de Festo van mijn schoonvader gehad. )
      zondag 14 januari 2007 @ 17:53:24 #23
    51513 Foo_niks
    'Weg weezze ! '
    pi_45349160
    Iik heb deze voor binnen :

en een groene bosch voor buiten

Festool laadt sneller ,alleen de lader piept
    Festool net iets handzamer ,wel lekker als je de hele dag ermee staat te boren.
    Bosch al vele valpartijen meegemaakt ,na lijmen nog steeds een goed masjientje
    accu's gaan nu twee jaar mee
    Klaar?
    Ik niet!
      zondag 14 januari 2007 @ 18:25:00 #24
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_45350015
    Ik heb hier een 10 jaar oude Bosch staan welke het nog als nieuw doet. Ook de accu is nog goed.

Festool is ook wel mooi spul inderdaad.

@TS: ik zou wel investeren in een wat betere dan een huis tuin en keuken apparaat. Tijdens de storm van de week was de schutting bij mijn schoonvader omgewaaid. Hij had thuis alleen een Gamma schroefboor liggen. Daarmee kon hij de schutting niet eens behoorlijk aandraaien. Uiteindelijk is hij er 1 bij mij komen halen.
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_45354587
    ik heb nu een jaar of 4 een hitachi.
    word veel gebruikt voor staal en hout, is een ideaale machine voor snelle klusjes maar hij is niet zo bijster sterk helaas
    Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')