Waarom is dat onhoudbaar? Als jij aan mij vraagt of er onzichtbare dansende biggetjes bestaan met gouden kroontjes op, hoe kan ik die vraag dan met zekerheid beantwoorden? Dat kan ik niet. Dat kan niemand.quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:48 schreef SpecialK het volgende:
Ik zou het niet echt als lui willen betitelen maar... het agnostisme zelf is natuurlijk een onhoudbare positie. Je moet namelijk bij elke claim, hoe belachelijk die ook is, de mogelijkheid in het oog houden dat het wel eens de waarheid zou kunnen zijn.
Het alternatief is dat je stelt dat het bestaan van een God heel onwaarschijnlijk is en dat je ervan uit gaat dat hij niet bestaat. Ik noem mezelf atheist maar ik kan ook niet met 100% zekerheid zeggen dat God niet bestaat. Dat hoeft ook niet. Dat doe je toch met alledaagse dingen ook niet? Er is in de praktijk geen 'waar' en 'niet waar' maar een schaal van waarschijnlijkheid. Alle gebeurtenissen op deze aardbol en een stukje psycho-analyse van de mensen uit de tijd toen de heilige boeken geschreven werden zetten de hele notie van een almachtige God behoorlijk aan de kant van 'niet waar'.quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:54 schreef zwambtenaar het volgende:
Laat ik anders zelf ook even in gaan op de twee beschuldigingen: lafheid en luiheid.
Het agnosticisme komt voort uit lafheid
Het aanhangen van het agnosticisme wordt gezien als laf in die zin dat er geen standpunt wordt ingenomen omtrent wat waarheid is en wat niet. De agnost zegt bijvoorbeeld dat je niet weet of niet kunt weten of er een god bestaat en doet er derhalve geen uitspraak over. Ik vraag de tegenstanders van een dergelijke houding: is er een beter alternatief? Is het alternatief waarbij wordt gesteld als een soort van feit dat er geen god bestaat beter?
In het eerste stukje (over lafheid) wordt een klein foutje gemaakt.quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:54 schreef zwambtenaar het volgende:
Laat ik anders zelf ook even in gaan op de twee beschuldigingen: lafheid en luiheid.
Het agnosticisme komt voort uit lafheid
Het aanhangen van het agnosticisme wordt gezien als laf in die zin dat er geen standpunt wordt ingenomen omtrent wat waarheid is en wat niet. De agnost zegt bijvoorbeeld dat je niet weet of niet kunt weten of er een god bestaat en doet er derhalve geen uitspraak over. Ik vraag de tegenstanders van een dergelijke houding: is er een beter alternatief? Is het alternatief waarbij wordt gesteld als een soort van feit dat er geen god bestaat beter?
Het agnosticisme komt voort uit luiheid
Tevens wordt het aanhangen van het agnosticisme veelal bestempeld als een indicator voor het aanwezig zijn van luiheid. Pardon? Alsof een agnost niet het nut inziet van het genereren van kennis. Alsof een agnost vindt dat wetenschappelijk onderzoek onzinnig is en derhalve zou moeten worden gestaakt. Onzin natuurlijk. Een agnost kan heel goed een drang hebben naar het verkrijgen van meer kennis. Dat heeft niets te maken met het standpunt dat met de huidige stand van zaken omtrent de aanwezige kennis geen absolute conclusies kunnen worden getrokken.
Nee, het zet een bepaald godsbeeld aan de kant van 'niet waar'. Dat is heel wat anders dan dat het concept god aan die kant wordt geplaatst. Ik ben het met je eens dat je op zijn hoogst dan kun spreken in de vorm van een schaal van waarschijnlijkheid. Dus het is zeer waarschijnlijk dat er zwaartekracht is en het zeer onwaarschijnlijk dat er onzichtbare dansende biggetjes met gouden kroontjes bestaan. Maar dat is dan alleen maar een hulpmiddel om je interpretatie van hetgeen je waarneemt te vereenvoudigen. Zo'n waarschijnlijkheidsschaal berust namelijk niet op objectieve absolute bevinding. Want tegenover die schaal kun je ook, terecht, agnostisch zijn: bestaat er zo'n schaal en zo ja, kunnen wij bepalen welke concepten waar op de schaal moeten worden geplaatst?quote:Op donderdag 11 januari 2007 23:01 schreef roobje het volgende:
[..]
Het alternatief is dat je stelt dat het bestaan van een God heel onwaarschijnlijk is en dat je ervan uit gaat dat hij niet bestaat. Ik noem mezelf atheist maar ik kan ook niet met 100% zekerheid zeggen dat God niet bestaat. Dat hoeft ook niet. Dat doe je toch met alledaagse dingen ook niet? Er is in de praktijk geen 'waar' en 'niet waar' maar een schaal van waarschijnlijkheid. Alle gebeurtenissen op deze aardbol en een stukje psycho-analyse van de mensen uit de tijd toen de heilige boeken geschreven werden zetten de hele notie van een almachtige God behoorlijk aan de kant van 'niet waar'.
Het zwak atheïsme lijkt voor wat betreft het godsidee op het agnosticisme, maar er is toch een klein verschil. Als je zegt dat je niet gelooft dat God bestaat, dan opper je wel degelijk een standpunt over iets waarover je geen kennis hebt. Geen kennis voor wat betreft de mogelijkheid dat god bestaat en zelfs geen kennis over de eigenschappen van die god. Dat is rationeel gezien een onmogelijk standpunt.quote:Op donderdag 11 januari 2007 23:04 schreef SpecialK het volgende:
Jouw post:
"ik ben een atheist dus geloof ik dat god niet bestaat"
Zwak atheisme:
"ik geloof niet dat god bestaat".
Zie je het verschil?
Het komt er op neer dat agnosten eigenlijk verplicht zijn elke claim als mogelijke realiteit aan te nemen.
Zwak atheisme kiest ervoor om een realistisch standpunt in te nemen. Namelijk, je mag eerst aan mij gaan bewijzen dat jouw claims (dat god wel bestaat) waar zijn, de bewijslast ligt bij diegene die iets claimt.
Dat is ook niet erg, want een goed agnost weet niet of logica een goede methodologie biedt om zaken te evalueren in het licht van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 11 januari 2007 23:04 schreef SpecialK het volgende:
Een agnost zou misschien wel nieuwschierig zijn naar bewijs maar kan het (of een gebrek eraan) niet gebruiken om zelfs een verschikkelijk onlogische theorie te verwerpen.
Er is niks mis met ernaast zitten als alle bewijzen de andere kant op wijzen. Als je maar open staat voor bewijzen die iets anders aangeven.quote:Op donderdag 11 januari 2007 23:15 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Het zwak atheïsme lijkt voor wat betreft het godsidee op het agnosticisme, maar er is toch een klein verschil. Als je zegt dat je niet gelooft dat God bestaat, dan opper je wel degelijk een standpunt over iets waarover je geen kennis hebt. Geen kennis voor wat betreft de mogelijkheid dat god bestaat en zelfs geen kennis over de eigenschappen van die god. Dat is rationeel gezien een onmogelijk standpunt.
Diezelfde agnost die dus achter z'n computertje forumpjes checkt en lekkere breezah's aan het SMS-en is enzo? (met andere woorden, gebruikt maakt van de techniek die met wetenschap en logica is opgebouwd)quote:Ik zou eigenlijk een nieuwe term willen introduceren om het probleem van het verschil tussen het zwakke atheïsme en het agnosticisme op te lossen:
Agnostheïsme
Definitie: de overtuiging dat men niet kan weten of er een god bestaat.
Het agnostheïsme verschilt van het agnosticisme in die zin, dat het agnosttheïsme enkel betrekking heeft op een neutraal standpunt tegenover het bestaan van een god en dus niet tegenover het bestaan van bijvoorbeeld smurfen.
[..]
Dat is ook niet erg, want een goed agnost weet niet of logica een goede methodologie biedt om zaken te evalueren in het licht van de werkelijkheid.
Dat wilde ik toevallig wel aanhalen inderdaadquote:Op donderdag 11 januari 2007 23:25 schreef SpecialK het volgende:
Diezelfde agnost die dus achter z'n computertje forumpjes checkt en lekkere breezah's aan het SMS-en is enzo? (met andere woorden, gebruikt maakt van de techniek die met wetenschap en logica is opgebouwd)
Tenzij je me nu wilt vertellen dat agnosten een filosofie er op nahouden dat wij als subjectieve zintuigswezens nooit zullen weten of onze omgeving wel echt is of niet.
Dat is overgens niet zo, die filosofie behoort al weer thuis in een andere stroming (ben de naam even kwijt alleen)
In ons land hoef je geen held te zijn om agnost te zijn en ook geen lafaard.quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:54 schreef zwambtenaar het volgende:
Laat ik anders zelf ook even in gaan op de twee beschuldigingen: lafheid en luiheid.
Het agnosticisme komt voort uit lafheid
Het aanhangen van het agnosticisme wordt gezien als laf in die zin dat er geen standpunt wordt ingenomen omtrent wat waarheid is en wat niet. De agnost zegt bijvoorbeeld dat je niet weet of niet kunt weten of er een god bestaat en doet er derhalve geen uitspraak over. Ik vraag de tegenstanders van een dergelijke houding: is er een beter alternatief? Is het alternatief waarbij wordt gesteld als een soort van feit dat er geen god bestaat beter?
Volgens mij zit de lafheid niet in het in het openbaar treden met je mening, maar het weigeren van het maken van een keuze. Dan maakt de situatie niet uit.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 01:26 schreef Oud_student het volgende:
In ons land hoef je geen held te zijn om agnost te zijn en ook geen lafaard.
Als je agnost bent in een Islamitisch land en je brengt je mening in het openbaar naarvoren, dan ben je zelfs een held. Dus lafheid is in dit verband situatiegebonden en heeft niets met de waarheid(svinding) als zodanig te maken.
Lafheid is toch een waarde oordeel ?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 03:18 schreef Zzyzx het volgende:
Volgens mij zit de lafheid niet in het in het openbaar treden met je mening, maar het weigeren van het maken van een keuze. Dan maakt de situatie niet uit.
Het enige verschil tussen 'ietsisme en agnotisme is toch dat de eerste niet uitgaat van een god als in de wereldreligies? (Bijbel, Koran etc). Zo ja: waarom zou dat luiheid zijn?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 17:26 schreef pmb_rug het volgende:
het ietsisme (wat heel dicht tegen agnostisme aanligt) is absoluut filosofische luiheid.
En toch zijn het vaak agnosten die aan de zijlijn met een debat mee aan het kijken zijn, handen achter de rug, zelfvoldaan hoofdschuddend. Het liefst zo opzichtelijk mogelijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 18:57 schreef Hallulama het volgende:
Ik vind de stelling onwaar.
Het is net zo laf of lui als het innemen van een neutrale stelling.
Laten we het Agnosticisme vooral WIJS noemen, immers, is het voor het leven zelf nou echt relevant of God bestaat of niet? Nee toch? Nou dan! Je moet het leven gewoon leven, en tijdens het leven voel je zelf dondersgoed aan wat goed is en wat fout. Het is slechts de vraag hoe eerlijk je durft te zijn, vooral tegenover JEZELF.
JAM heeft blijkbaar geen benul waarover hij praat.
Bizar trouwens dat sommige mensen hier dus denken dat iedereen altijd maar moet worden gedwongen tot het hebben van een mening en het verdedigen daarvan![]()
Je zegt het zelf al, mensen zijn mensen, en in iedere tak van sport vind je wel van die zelfvoldane kwallen, in de ene tak van sport wellicht wat meer dan in de andere tak van sport, maar laat JAM zijn verhaal dan gewoon beperken tot de mens zelf, en niet tot een stroming, want dat hou je eenvoudigweg niet overeind (valt me op dat ik een soortgelijke opmerking maakte trouwens, leuk he, het zal wel een soort vind-de-balans-terug-reactie zijn geweest).quote:Op vrijdag 12 januari 2007 19:28 schreef SpecialK het volgende:
En toch zijn het vaak agnosten die aan de zijlijn met een debat mee aan het kijken zijn, handen achter de rug, zelfvoldaan hoofdschuddend. Het liefst zo opzichtelijk mogelijk.
Laten we mensen vooral wijs noemen als ze een dergelijke opstelling aannemen.
Mensen zijn mensen. Ik beoordeel ze op hun gedrag, niet op welk labeltje ze op zichzelf willen plakken.
Tegelijk is de gemiddelde gelovige ook filosofisch lui door rustig een dogma te gaan volgen.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 17:26 schreef pmb_rug het volgende:
het ietsisme (wat heel dicht tegen agnostisme aanligt) is absoluut filosofische luiheid.
omdat we niets metafysisch kunnen 'bewijzen' zijn we allemaal agnostisch, strict genomen. aangezien niemand 'het' kan 'weten'
Fuifduif zegt er eentje te zijn. Die gast heeft tevens arrogantie uitgevondenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 19:38 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al, mensen zijn mensen, en in iedere tak van sport vind je wel van die zelfvoldane kwallen, in de ene tak van sport wellicht wat meer dan in de andere tak van sport, maar laat JAM zijn verhaal dan gewoon beperken tot de mens zelf, en niet tot een stroming, want dat hou je eenvoudigweg niet overeind (valt me op dat ik een soortgelijke opmerking maakte trouwens, leuk he, het zal wel een soort vind-de-balans-terug-reactie zijn geweest).
Ik bedoel, die paar agnostici die op dit forum komen kunnen toevallig net het soort mensen zijn die helemaal niets te verwijten valt
Klaag er maar over als je het voor je neus tegenkomt, zou ik zeggen!![]()
Dat is net zo'n opmerking als zeggen dat het Christendom filosofische luiheid is, aangezien daar alles voor je wordt uitgekauwd.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 17:26 schreef pmb_rug het volgende:
het ietsisme (wat heel dicht tegen agnostisme aanligt) is absoluut filosofische luiheid.
Ik ben overigens FuifDuifquote:Op vrijdag 12 januari 2007 19:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Fuifduif zegt er eentje te zijn. Die gast heeft tevens arrogantie uitgevonden
Hoezo het liefst zo opzichtelijk mogelijk? Waar heb je dat gezien? En wat kun je anders dan je hoofd schudden bij het aanschouwen van geloofsdebatten? Het gaat keer op keer op dezelfde manier en de uitkomst is altijd dezelfde: namelijk dat er geen uitkomst is.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 19:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En toch zijn het vaak agnosten die aan de zijlijn met een debat mee aan het kijken zijn, handen achter de rug, zelfvoldaan hoofdschuddend. Het liefst zo opzichtelijk mogelijk.
De lafheid van het agnosticisme komt voort uit dat men ondanks deze wetenschap, niet te weten of er wel of niet een God bestaat, daar geen consequenties aan durft te binden. Ik zeg; of er nu een God is of niet, verandert niets aan de zaak. Dat doet er simpelweg niet toe. Wij kunnen dus, omdat God überhaupt geen invulling heeft; stellen dat God er niet is.quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:54 schreef zwambtenaar het volgende:
Laat ik anders zelf ook even in gaan op de twee beschuldigingen: lafheid en luiheid.
Het agnosticisme komt voort uit lafheid
Het aanhangen van het agnosticisme wordt gezien als laf in die zin dat er geen standpunt wordt ingenomen omtrent wat waarheid is en wat niet. De agnost zegt bijvoorbeeld dat je niet weet of niet kunt weten of er een god bestaat en doet er derhalve geen uitspraak over. Ik vraag de tegenstanders van een dergelijke houding: is er een beter alternatief? Is het alternatief waarbij wordt gesteld als een soort van feit dat er geen god bestaat beter?
Dit is niet waar men op doelt wanneer men de agnost beschuldigt van luiheid. Iemand die slacht- en bouwafval verwerkt is geen lui mens (dat is godverdomde keihard werk en ik kan het weten) maar kan ook agnost zijn. Ik heb het hier over intellucuele luiheid. Ik zie niet wat de behoefte aan wetenschappenlijk onderzoek (wat in weze neerkomt op het sorterenvan slacht- en bouwafval) te maken heeft met het wel of niet aanhangen van agnosticisme. Dat staat volkomen los van elkaar.quote:Het agnosticisme komt voort uit luiheid
Tevens wordt het aanhangen van het agnosticisme veelal bestempeld als een indicator voor het aanwezig zijn van luiheid. Pardon? Alsof een agnost niet het nut inziet van het genereren van kennis. Alsof een agnost vindt dat wetenschappelijk onderzoek onzinnig is en derhalve zou moeten worden gestaakt. Onzin natuurlijk. Een agnost kan heel goed een drang hebben naar het verkrijgen van meer kennis. Dat heeft niets te maken met het standpunt dat met de huidige stand van zaken omtrent de aanwezige kennis geen absolute conclusies kunnen worden getrokken.
wat is de relevantie van het al dan niet bestaan van God voor de manier waarop jij je leven leidt?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 09:46 schreef Autodidact het volgende:
Misschien ligt het aan de persoonlijkheid, maar ik laat een vraag niet zomaar liggen, zeker niet als ze zo veel verschil maken als de vraag of er een god is (het hele universum verandert erdoor).
Er zijn heel veel verschillen te noemen. Beseffen dat je maar 1 leven hebt is een goede reden er iets van te maken en je vooral met deze aarde bezig te houden....Het geeft een vrije geest, vooruitgang (ook in moraal), zonder angst ooit veroordeeld te worden omdat je je niet houdt aan de dogma's van een of ander woestijnvolk....Een brein dat bereid is te geloven in een god is makkelijk te manipuleren om in allerlei vreemde , soms schadelijke zaken te geloven (zie de opleving van paranormale zooi etc)...De predestinatieleer afwijzen geeft je de mogelijkheid je eigen levensloop te beïnvloeden....wetenschappelijke vragen trachten te beantwoorden, in plaats van ze te vullen met een godheid als je het niet snapt (luiheid) etc. etc.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 09:52 schreef Abbadon het volgende:
[..]
wat is de relevantie van het al dan niet bestaan van God voor de manier waarop jij je leven leidt?
Waaruit leid jij af dat agnosten voor- en tegenargumenten omtrent welk probleem dan ook als gelijkwaardig beschouwen? Dat is een onjuiste constatering naar mijn idee. Je kunt als agnost heel goed in kansen denken. Zoals de kans dat ik op dit moment werkelijk een post aan het tikken ben is heel groot, zo niet 100%. De kansberekeningen laat ik zelf heel erg afhangen van logica, argumenten en natuurlijk empirisch bewijs. Zo kan ik met grote zekerheid voorspellen dat ook morgen de zon weer op zal komen. Maar kan ik ook een uitspraak doen over de kans dat er onzichtbare groene dansende biggetjes bestaan? Ik kan aannemen, zoals vrijwel iedereen dat zal doen, dat deze kans zeer klein is, maar dat is slechts een aanname op basis van wat wij vinden dat logisch is. En hoe zit het dan met God? Dat hangt af van de definitie van God. Als we het hebben over de christelijke God kunnen we meer redeneren in kansen, maar veel mensen hebben een heel vaag idee over wie of wat God is. In feite komt het er dan op neer: God is een soort van superintelligentie die het fysische overstijgt of iets dergelijks. Het komt er dan eigenlijk op neer dat God ondefinieerbaar is en wat ondefinieerbaar is kan niet worden getoetst aan de hand van rationele methoden.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 09:46 schreef Autodidact het volgende:
Agnosticisme geeft het idee dat argumenten (over welk onderwerp dan ook) gelijkwaardig zijn en dat we de vraag dus maar beter kunnen laten liggen. Misschien ligt het aan de persoonlijkheid, maar ik laat een vraag niet zomaar liggen, zeker niet als ze zo veel verschil maken als de vraag of er een god is (het hele universum verandert erdoor). Ook al denk je het niet zeker te kunnen weten, kun je argumenten voor elke godheid vergelijken en op basis daarvan een waarschijnlijkheid maken. Genesis legt uit dat een god de aarde in zes dagen heeft gemaakt, de werkelijkheid wijst op iets anders...dan is het geen alwetende god meer en wordt de (beschrijving van de) godheid onwaarschijnlijk.
Maar wat me eerder opvalt is het agnostisch fundamentalisme, de stellige overtuiging dat je niks weet. Dan vraag ik me af hoe je aan die kennis komt.
Precies. Feitelijk zijn wij hier natuurlijk geen agnost in. Gedragsmatig is iedereen atheïst met betrekking tot de Zeemeermin of groene dansende biggetjes. Het komt niet eens in ons op om mee te gaan in een discussie over dit soort claims.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 11:50 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Waaruit leid jij af dat agnosten voor- en tegenargumenten omtrent welk probleem dan ook als gelijkwaardig beschouwen? Dat is een onjuiste constatering naar mijn idee. Je kunt als agnost heel goed in kansen denken. Zoals de kans dat ik op dit moment werkelijk een post aan het tikken ben is heel groot, zo niet 100%. De kansberekeningen laat ik zelf heel erg afhangen van logica, argumenten en natuurlijk empirisch bewijs. Zo kan ik met grote zekerheid voorspellen dat ook morgen de zon weer op zal komen. Maar kan ik ook een uitspraak doen over de kans dat er onzichtbare groene dansende biggetjes bestaan? Ik kan aannemen, zoals vrijwel iedereen dat zal doen, dat deze kans zeer klein is, maar dat is slechts een aanname op basis van wat wij vinden dat logisch is.
Ja. Elke claim die zichzelf buiten de rationele methode plaatst is natuurlijk niet te toetsen met die methode. Helaas is dit in de werkelijkheid niet zo. Voor de meeste mensen is God wel degelijk ook iets fysisch, iemand die ze toespreekt (je kunt toetsen hoe dit zich in de hersenen manifesteert), iemand die moraal levert (je kunt onderzoeken hoe moraal in de geschiedenis is geëvolueerd, en zien dat er geen houvast te vinden is). Voor gelovigen is een god niet ondefinieerbaar, anders zouden ze er niet in geloven natuurlijk. Dat het ondefinieerbaar is, is al een definitie.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 11:50 schreef zwambtenaar het volgende:
En hoe zit het dan met God? Dat hangt af van de definitie van God. Als we het hebben over de christelijke God kunnen we meer redeneren in kansen, maar veel mensen hebben een heel vaag idee over wie of wat God is. In feite komt het er dan op neer: God is een soort van superintelligentie die het fysische overstijgt of iets dergelijks. Het komt er dan eigenlijk op neer dat God ondefinieerbaar is en wat ondefinieerbaar is kan niet worden getoetst aan de hand van rationele methoden.
Dat zeg ik niet, ik had het over god-of-the-gaps gelovigen. Hoe kom je aan de kennis dat niets zeker is?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 11:50 schreef zwambtenaar het volgende:
Het is een misvatting om te denken dat agnosten als het ware op hun stoel zitten met de overtuiging dat niets zin heeft om over na te denken, want niets is zeker.
Dus toch?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:33 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Ik ben overigens FuifDuif. Agnosticisme is geen indicator voor gedrag en karakter. Arrogante lui heb je in iedere categorie. En ik ben overigens totaal niet arrogant.
Dat zeg ik niet, ik had het over god-of-the-gaps gelovigen. Hoe kom je aan de kennis dat niets zeker is?quote:
Ja, ik ken de positie. Je geeft in een stelling al aan dat het niet te begrijpen is (het transcendente, het metafysische, het overstijgende) en stelt vervolgens dat het inderdaad niet te begrijpen is. Ik hoop niet dat je er lang over hebt gedaan om tot die conclusie te komen, natuurlijk is dat zo: je stelt je criterium zelf.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 14:38 schreef Filo het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, ik had het over god-of-the-gaps gelovigen. Hoe kom je aan de kennis dat niets zeker is?
Je geeft de positie van het agnosticisme (wederom) onjuist weer. Jij lijkt te verwijzen naar een algeheel relativisme. De agnost is echter van mening dat er geen betrouwbare kenbronnen zijn, waardoor geen zinvolle uitspraken mogelijk zijn (vgl. ook eerdere post mbt Wittgenstein) over het transcendente, het metafysische, het overstijgende. Waarom? Omdat het hierbij gaat om uitspraken die betrekking hebben op een mensoverstijgende dimensie. Of deze dimensie er werkelijk en, zo ja, hoe deze eruit ziet is niets met zekerheid te zeggen.
Ik hoop dat de positie je nu iig duidelijk is.
Nee, je redenering snijdt geen hout en de enigszins denigrerende toon die ik meen te bespeuren is volledig misplaatst.quote:Ja, ik ken de positie. Je geeft in een stelling al aan dat het niet te begrijpen is (het transcendente, het metafysische, het overstijgende) en stelt vervolgens dat het inderdaad niet te begrijpen is. Ik hoop niet dat je er lang over hebt gedaan om tot die conclusie te komen, natuurlijk is dat zo: je stelt je criterium zelf.
Als ik zeg dat een [vul een onzinwoord in] inderdaad een [zelfde onzinwoord] is, zegt dat niks over het feitelijke bestaan van de betekenis achter [onzinwoord], het zegt iets over de taal die je gebruikt.
Over extra dimensies. Kan best. Een wezen in een tweedimensionale wereld zal een derde dimensie nooit kennen, tenzij hij erin gelanceerd wordt. Dat is een agnosticisme dat we allemaal hebben.
Zijn dan - strict genomen - Nietzsche en Russell ook geen agnosten? Logisch-positivistisch gezien kunnen we inderdaad geen enkele zinnige uitspraak doen over metafysische ervaringen en dat zij juist vanuit dat vertrekpunt agnost zijn.quote:Iemand die messcherpe taalfilosofische en logisch-wiskundige teksten heeft geschreven en heeft beweerd dat geen enkele metafysische stelling zinvol is, daarover kan je veel beweren maar absoluut niet dat hij filosofisch lui en laf was.
Die scheiding tussen agnosten bestaat al.quote:Agnostheïsme
Definitie: de overtuiging dat men niet kan weten of er een god bestaat.
Nee, geen grapje. Ik bèn FuifDuifquote:Op zaterdag 13 januari 2007 13:28 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Dus toch?(of maak je nu een garpje?
)
Je kunt geen atheïst zijn tegenover iets als groene dansende biggetjes, aangezien de term atheïst betrekking heeft op een godheid. Je kunt dus pas atheïstisch zijn tegenover die biggetjes, wanneer je die biggetjes ziet als godenquote:Op zaterdag 13 januari 2007 12:18 schreef Autodidact het volgende:
Precies. Feitelijk zijn wij hier natuurlijk geen agnost in. Gedragsmatig is iedereen atheïst met betrekking tot de Zeemeermin of groene dansende biggetjes. Het komt niet eens in ons op om mee te gaan in een discussie over dit soort claims.
Ik zeg niet dat niets zeker is. Dat weet ik namelijk niet zeker. Onzekerheden kun je trachten om te vormen naar zekerheden door ze te onderzoeken. De wetenschappelijke methode is daarvoor nog altijd zeer geschikt naar mijn idee.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 12:18 schreef Autodidact het volgende:
Dat zeg ik niet, ik had het over god-of-the-gaps gelovigen. Hoe kom je aan de kennis dat niets zeker is?
Dat weet ik. Dit is, zoals ik zei, agnosticisme dat iedereen heeft, maar het is niet de betekenis die normaal gesproken achter "agnosticisme" bedoeld wordt.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 15:23 schreef Filo het volgende:
[..]
Nee, je redenering snijdt geen hout en de enigszins denigrerende toon die ik meen te bespeuren is volledig misplaatst.
Natuurlijk is alles gerelateerd aan taal; we zijn talige wezens, die communiceren mbv taal. Uit het begrip 'transcendent' volgt echter dat het om een domein gaat dat - als het domein al realiteit heeft - voor de mens niet kenbaar is. Er kan niet met zekerheid worden beweerd of er iets is dat uitstijgt boven het door de mens gekende. Simpelweg omdat het - het ligt al in de term besloten - aan de menselijke kenvermogens transcendeert. Kortom: we worden ernstig beperkt door ons beperkte gezichtspunt.
Je begrijpt wat ik bedoel hoop ik. a-kleinebiggist of zo....quote:Op zaterdag 13 januari 2007 18:41 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Je kunt geen atheïst zijn tegenover iets als groene dansende biggetjes, aangezien de term atheïst betrekking heeft op een godheid. Je kunt dus pas atheïstisch zijn tegenover die biggetjes, wanneer je die biggetjes ziet als goden.
Heheh. Sure you're not.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:33 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Ik ben overigens FuifDuif. Agnosticisme is geen indicator voor gedrag en karakter. Arrogante lui heb je in iedere categorie. En ik ben overigens totaal niet arrogant.
Als je je informatie uit de Donald Duck haalt misschien niet nee. Allemachtig zeg...wat ben jij eigenwijs!quote:Dat weet ik. Dit is, zoals ik zei, agnosticisme dat iedereen heeft, maar het is niet de betekenis die normaal gesproken achter "agnosticisme" bedoeld wordt.
Moet ik je echt een wikipedia- en Van Dale-link aanwijzen? Doorgaans wordt met agnosticisme een neutrale houding jegens een godheid bedoeld.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:40 schreef Filo het volgende:
[..]
Als je je informatie uit de Donald Duck haalt misschien niet nee. Allemachtig zeg...wat ben jij eigenwijs!
Begrijp je het nu nog steeds niet? Uitspraken mbt tot de godheid behoren - wellicht niet in Duckstad - tot het terrein van de metafysica = transcendente = niet empirisch verifieerbaar/falsifieerbaar = uitspraken daarover zijn zinloos = geen zekerheid. Althans, in de ogen van de agnost natuurlijk. Hoop dat je voortaan wat beter je huiswerk doet.quote:Moet ik je echt een wikipedia- en Van Dale-link aanwijzen? Doorgaans wordt met agnosticisme een neutrale houding jegens een godheid bedoeld.
Hoeveel kloontjes bevolken Fok! wel niet? Het is een algemeen en aanvaard verschijnsel. Ik heb er nog nooit één FA moeilijk over zien doen. Alleen wanneer je kloont terwijl je een ban hebt, maar dat is in mijn geval niet aan de orde.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 19:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heheh. Sure you're not.
Ik dacht dat je voor het maken van kloons een IP ban kon krijgen trouwens?
Ik begrijp de betekenis die jij aan agnosticisme geeft. Dat zeg ik nu al drie keer. Zoals ik zei: dit agnosticisme heeft iedereen (behalve gelovigen), en het zegt helemaal niks over wat dan ook.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 21:12 schreef Filo het volgende:
[..]
Begrijp je het nu nog steeds niet? Uitspraken mbt tot de godheid behoren - wellicht niet in Duckstad - tot het terrein van de metafysica = transcendente = niet empirisch verifieerbaar/falsifieerbaar = uitspraken daarover zijn zinloos = geen zekerheid. Althans, in de ogen van de agnost natuurlijk. Hoop dat je voortaan wat beter je huiswerk doet.
Op welk niveau bepaal je dan of theist of atheist bent? Het is blijkbaar niet het ontologische niveau, maar welk niveau is het wel?quote:Op zondag 16 december 2007 14:17 schreef SpecialK het volgende:
ik moet m'n mening bijstellen zoals ik dit eerder in dit topic heb geventileert aangezien ik in de tussentijd meer onder het onderwerp heb gelezen.
Mijn gereviseerde positie komt bekropt neer op de volgende punten:
- Agnostisme is een positie op ontologisch niveau.
- Agnostisme en atheisme zijn geen posities die naast elkaar staan of in elkaar overvloeien. Het zijn posities die op een ander filosofisch niveau worden gemaakt met verschillende onsequenties
- Meeste atheisten zijn tegelijkertijd agnosten
- Veel agnosten -denken- dat ze eenofandere onaanvalbare positie hebben opgebouwd die bescheidener is dan het atheisme. Niets is echter minder waar. zodra je nl. je positie op ontologisch niveau hebt bepaald moet je nog steeds op het andere niveau bepalen of je een atheist of theist bent.
Geen idee wat de naam voor dat niveau is. Het punt is dat ontologie vooral gaat over je definitie van het universum. Wat is kenbaar en wat is weetbaar. Kan je ueberhaupt iets weten? etc...quote:Op zondag 16 december 2007 15:33 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Op welk niveau bepaal je dan of theist of atheist bent? Het is blijkbaar niet het ontologische niveau, maar welk niveau is het wel?
Qua?quote:Op zondag 16 december 2007 10:44 schreef Viking84 het volgende:
Ik snap ook niet dat atheïsten niet begrijpen dat ze precies hetzelfde doen als gelovigen.
Gelovigen: "Er is een God en dat weet ik zeker".quote:
Ik denk dat een beter omschrijving is (Special K's info meenemend)quote:Op zondag 16 december 2007 22:39 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Gelovigen: "Er is een God en dat weet ik zeker".
Atheïsten: "Er is geen God en dat weet ik zeker".
Agnost: "Alles wat we weten is dat we het niet weten".
En dat verhaal van Special K. gaat me nu even boven de pet. Ik ben maar een simpele alfa hoor
.
De agnost is toch niet sceptisch ten opzichte van alle soorten kennis? De agnost kan mijns inziens prima de wetenschappelijke methode accepteren om kennis te krijgen van de natuur. Wat hij echter zegt is dat je daarmee niet kunt bewijzen dat er een God is.quote:Op zondag 16 december 2007 15:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Geen idee wat de naam voor dat niveau is. Het punt is dat ontologie vooral gaat over je definitie van het universum. Wat is kenbaar en wat is weetbaar. Kan je ueberhaupt iets weten? etc...
Iets wat bij theisme en atheisme allang gedefinieert is. Beide zijn al tot de conclusie gekomen dat het universum kenbaar is. De ene met z'n kennisneming van den bijbel en de gevoelens die ze toekennen aan goddelijke aanwezigheid en de ander door het accepteren als natuurlijk bewijs en logisch beredeneren als waarheid (met een kleine w). Skepticisme dus.
Verander het woord "god" eens in elke andere onbewezen hypothese, zoals de theepot. Doet de niet-gelovige werkelijk hetzelfde als de gelovige, en is de agnost werkelijk juist door te zeggen dat hij er geen (ook niet een klein) oordeel over kan vellen.quote:Op zondag 16 december 2007 22:39 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Gelovigen: "Er is een God en dat weet ik zeker".
Atheïsten: "Er is geen God en dat weet ik zeker".
Agnost: "Alles wat we weten is dat we het niet weten".
Het hele punten van atheïsten is dat ze het concept "God" niet verheffen tot iets bijzonders, zoals theïsten dat wel doen. Het is wat flauw om te stellen dat je "nooit iets zeker kunt weten". Dat is denk ik niet echt een houding, maar meer een filosofisch standpunt waar de meeste mensen zich wel in kunnen vinden. Je tweede uitspraak kun je dan vertalen als "er is geen God, en binnen het kennisgebied van de filosofie ben ik daar zeker van". Wat dus niet absoluut zeker betekent, maar vrijwel zeker.quote:Op zondag 16 december 2007 22:39 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Gelovigen: "Er is een God en dat weet ik zeker".
Atheïsten: "Er is geen God en dat weet ik zeker".
Agnost: "Alles wat we weten is dat we het niet weten".
Dit is een subtiel verschil ten opzichte van absoluut atheïsme maar wel een heel belangrijk verschil.quote:Op dinsdag 18 december 2007 11:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"er is geen God, en binnen het kennisgebied van de filosofie ben ik daar zeker van". Wat dus niet absoluut zeker betekent, maar vrijwel zeker.
De uitspraak "ik weet zeker dat God niet bestaat" is hetzelfde, om Russel aan te houden, als "ik weet zeker dat er geen theepot vliegt rond Jupiter". Dat kun je niet zeker weten, lijkt me.quote:Op dinsdag 18 december 2007 11:51 schreef Zwartbaard het volgende:
[..]
Dit is een subtiel verschil ten opzichte van absoluut atheïsme maar wel een heel belangrijk verschil.
Russell noemde zich dan ook zuiver strikt technisch gezien een agnost, maar voor all intents and purposes een atheist. Nietzsche had niet zo'n ontwikkelde epistemologie.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 16:11 schreef Friek_ het volgende:
Zijn dan - strict genomen - Nietzsche en Russell ook geen agnosten? Logisch-positivistisch gezien kunnen we inderdaad geen enkele zinnige uitspraak doen over metafysische ervaringen en dat zij juist vanuit dat vertrekpunt agnost zijn.
Het is een beetje als de kwestie "kan een fysische vergelijking ooit 100% nauwkeurig zijn"? Nee, dat kan in veel gevallen niet volgens de huidige stand van zaken, want elke theorie die je opschrijft is bij voorbaat al een benadering. Maar voor het gemak noem je iets wat binnen een bepaalde foutmarge valt "exact".quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:22 schreef speknek het volgende:
[..]
Russell noemde zich dan ook zuiver strikt technisch gezien een agnost, maar voor all intents and purposes een atheist. Nietzsche had niet zo'n ontwikkelde epistemologie.
Dan heb je hem niet goed gelezen. Hihi.quote:Op dinsdag 18 december 2007 12:22 schreef speknek het volgende:
[..]
Russell noemde zich dan ook zuiver strikt technisch gezien een agnost, maar voor all intents and purposes een atheist. Nietzsche had niet zo'n ontwikkelde epistemologie.
Probleem met agnosten is dat ze al het standpunt hebben ingenomen van een atheist. Als je namelijk goed nadenkt zul je merken dat je geen standpunt hebt "tussen in" het wel of niet bestaan van een God. Je gelooft in zijn bestaan of niet. Daartussen is geen grijs gebied. Je kan dus niet zeggen dat je niet weet of hij bestaat. Want als je dat zegt heb "eventjes" het tegenovergestelde aangenomen dan wat je denkt dat het is. En dan heb je dus al partij gekozen.quote:Op zondag 16 december 2007 22:39 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Gelovigen: "Er is een God en dat weet ik zeker".
Atheïsten: "Er is geen God en dat weet ik zeker".
Agnost: "Alles wat we weten is dat we het niet weten".
En dat verhaal van Special K. gaat me nu even boven de pet. Ik ben maar een simpele alfa hoor
.
Ik weet niet of dat voor alle agnosten opgaat, maar stiekem geloof ik toch wel dat er meer is. Ik ben echter van mening dat we datgene niet kunnen benoemen, ook al doen mensen al sinds mensenheugnis pogingen daartoe. Dat zoveel mensen voelen dat er meer is tussen hemel en aarde is voor mij eigenlijk al wel genoeg bewijs dat er inderdaad meer is tussen hemel en aardequote:Op vrijdag 21 december 2007 13:27 schreef kazakx het volgende:
[..]
Probleem met agnosten is dat ze al het standpunt hebben ingenomen van een atheist. Als je namelijk goed nadenkt zul je merken dat je geen standpunt hebt "tussen in" het wel of niet bestaan van een God. Je gelooft in zijn bestaan of niet. Daartussen is geen grijs gebied. Je kan dus niet zeggen dat je niet weet of hij bestaat. Want als je dat zegt heb "eventjes" het tegenovergestelde aangenomen dan wat je denkt dat het is. En dan heb je dus al partij gekozen.
En bestaat er niet zoiets als een agnost
Oke dan gaan we een stap verder.quote:Op vrijdag 21 december 2007 14:09 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat voor alle agnosten opgaat, maar stiekem geloof ik toch wel dat er meer is. Ik ben echter van mening dat we datgene niet kunnen benoemen, ook al doen mensen al sinds mensenheugnis pogingen daartoe. Dat zoveel mensen voelen dat er meer is tussen hemel en aarde is voor mij eigenlijk al wel genoeg bewijs dat er inderdaad meer is tussen hemel en aarde.
Ietsisme is meer de voordelen om niet verantwoordelijk te zijn voor daden en verantwoordelijkheden en natuurlijk af en toe denken dat er een leven na de dood bestaat zodat je toch lol in het leven kan hebben.quote:Op vrijdag 21 december 2007 14:26 schreef Zyggie het volgende:
Ietsisme. De religieuze leegheid van het postmoderne gepeupel.
het heelal als goed uitgedacht systeem!!!! Pfwww, jij durft.quote:Op vrijdag 21 december 2007 14:15 schreef kazakx het volgende:
[..]
Oke dan gaan we een stap verder.
Als je stiekem denkt dat er iets bestaat, denk je dan niet dat hij het heelal heeft gecreerd met een doel? Want laten we eerlijk zijn, het heelal is een heel goed uitgedacht subliem systeem. Iemand met zoveel kennis en macht zal zoiets als het heelal niet zonder een groot doel creeeren, toch?
Ik denk dat je niet weet waarvoor het heelal dient. Vandaar dat je de verkeerde aannames maakt en daardoor tot verkeerde conclusies komt.quote:Op vrijdag 21 december 2007 14:52 schreef averty het volgende:
[..]
het heelal als goed uitgedacht systeem!!!! Pfwww, jij durft.
Stel dat er een meteoriet neerstort op aarde en al het leven vernietigd, is het dan nog zo'n goed uitgedacht systeem? En kinderen die geboren worden zonder hersenen? En wereldhonger? En water tekort? En alle ziektes die we oplopen die op zichzelf ook weer leven zijn?
Je moet wel een heleboel wegwuiven wil je het heelal een goed uitgedacht subliem systeem vinden.
Dus misschien ben je eerlijk, maar alleen niet goed geinformeerd.
Dus stieken denken dat er iets bestaat is een stoplap. Als je iets niet snapt dan kun je dat ophangen aan dat iets. Dat doen gelovigen die zich wel aan een duidelijke religie wijden ook. Alleen geven die het een expliciete naam.
Een doel aannemen voor het heelal is........ een aanname. Ik denk dat er geen doel voor is, maar sta op en voor bewijzen voor het tegendeel.quote:Op vrijdag 21 december 2007 15:59 schreef kazakx het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet weet waarvoor het heelal dient. Vandaar dat je de verkeerde aannames maakt en daardoor tot verkeerde conclusies komt.
Ook eensquote:Op vrijdag 21 december 2007 14:15 schreef kazakx het volgende:
[..]
Oke dan gaan we een stap verder.
Als je stiekem denkt dat er iets bestaat, denk je dan niet dat hij het heelal heeft gecreerd met een doel? Want laten we eerlijk zijn, het heelal is een heel goed uitgedacht subliem systeem. Iemand met zoveel kennis en macht zal zoiets als het heelal niet zonder een groot doel creeeren, toch?
Dat het creeeren van een heelal een doel heeft is een conclusie.quote:Op vrijdag 21 december 2007 16:16 schreef averty het volgende:
[..]
Een doel aannemen voor het heelal is........ een aanname. Ik denk dat er geen doel voor is, maar sta op en voor bewijzen voor het tegendeel.
Euhmm maar hoe verklaar je dan de schepping als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 21 december 2007 16:19 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ook eens. Ik heb moeite met het idee dat alles maar 'toevallig' zou zijn. Maar als je niet in de evolutietheorie gelooft, geloof je niet automatisch in God en vice versa
.
het zou me verbazen als die conclusie getrokken is op algemeen geaccepteerde zaken die zijn waargenomen...quote:Op vrijdag 21 december 2007 16:23 schreef kazakx het volgende:
[..]
Dat het creeeren van een heelal een doel heeft is een conclusie.
Ik vind een mix tussen beide theorieën de meest aantrekkelijke optie. Een hoger wezen (niet per se een god) dat achter de evolutie zit.quote:Op vrijdag 21 december 2007 16:26 schreef kazakx het volgende:
[..]
Euhmm maar hoe verklaar je dan de schepping als ik vragen mag?
Wat zit er tussen god en mens in dan?quote:Op vrijdag 21 december 2007 16:34 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik vind een mix tussen beide theorieën de meest aantrekkelijke optie. Een hoger wezen (niet per se een god) dat achter de evolutie zit.
Maar ik moet ook zeggen dat ik op dit moment niet zo sterk de behoefte voel me in deze materie te verdiepen. Het blijft toch altijd gissen en ik heb niet de overtuiging dat mijn visie op het ontstaan van de wereld van invloed is op mijn eventuele leven na de dood.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |