abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45235756
Bron: Nu.nl
quote:
Meerderheid Nederlanders wil verbod junkfoodreclame

AMSTERDAM - Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat reclame voor junkfood gericht op kinderen verboden moet worden. 57 Procent pleit voor een dergelijk verbod, tegen 18 procent dat het met zo'n verbod oneens is.

Dat blijkt uit onderzoek van reclamevakblad Adformatie, uitgevoerd door bureau MSI-ACI onder 1600 Nederlanders van vijftien jaar en ouder.

Opmerkelijk is dat echtparen zonder kinderen het hoogst scoren (65 procent) als het om de wens voor zo'n verbod gaat. Ook hoger opgeleiden en mensen met een hoger inkomen zijn voor een dergelijk verbod.
Het schijnt waarlijk onuitroeibaar te zijn geworden in dit land. Het idee dat een probleem op te lossen is door het simpelweg te verbieden. Kindertjes eten teveel junkfood en worden te dik. Dat is niet de schuld van die kindertjes die teveel BigMacs eten en ook niet de schuld van hun ouders die het eetgedrag van hun kroost niet in de hand hebben. Nee, het is de schuld van MacDonalds en Burger King en die moeten dan ook streng worden aangepakt. Ik denk dat ik nog maar 'ns een pizza bestel, nu het nog mag.
pi_45235871
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 00:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]

Het schijnt waarlijk onuitroeibaar te zijn geworden in dit land. Het idee dat een probleem op te lossen is door het simpelweg te verbieden. Kindertjes eten teveel junkfood en worden te dik. Dat is niet de schuld van die kindertjes die teveel BigMacs eten en ook niet de schuld van hun ouders die het eetgedrag van hun kroost niet in de hand hebben. Nee, het is de schuld van MacDonalds en Burger King en die moeten dan ook streng worden aangepakt. Ik denk dat ik nog maar 'ns een pizza bestel, nu het nog mag.
http://www.aclu.org/pizza/
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_45235888
De Nederlandse maatschappij heeft (jammergenoeg) nog steeds last van het syndroom maakbare samenleving.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_45235931
quote:
[..]

Helemaal mee eens, plus daarbij is een onderzoek onder 1600 nederlands niet echt representatief te noemen
. : ] S T U D I O B E AT S [ : .
  donderdag 11 januari 2007 @ 00:53:17 #5
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_45235955
Ariel wil het ook!

Al die misleidende reclameboekjes
pi_45235966
quote:
[..]

Het nieuwe roken.
Zyggie.
pi_45235981
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 00:51 schreef damian5700 het volgende:
De Nederlandse maatschappij heeft (jammergenoeg) nog steeds last van het syndroom maakbare samenleving.
De campagne tegen overgewicht vindt over de hele wereld plaats.
Zyggie.
  donderdag 11 januari 2007 @ 01:00:19 #8
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_45236129
quote:
[..]

Het is niet de kern van het probleem - wat ik ook de opvoeding acht - maar als er minder vaak happy meal poppetjes en Ronald McDonalds voorbij komen scheelt dat denk ik best wel veel qua jengelfactor (máááám, ik wil naar McDonalds!).
pi_45236241
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:00 schreef problematiQue het volgende:
Het is niet de kern van het probleem - wat ik ook de opvoeding acht - maar als er minder vaak happy meal poppetjes en Ronald McDonalds voorbij komen scheelt dat denk ik best wel veel qua jengelfactor (máááám, ik wil naar McDonalds!).
Nu heeft de overheid dus ook al tot taak de jengelfactor bij kinderen in te dammen. What's next?
  donderdag 11 januari 2007 @ 01:05:15 #10
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45236279
Jezus Christ... het houdt niet op dit

Moet ik straks op dezelfde manier als cocaine aan hamburgers komen?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  donderdag 11 januari 2007 @ 01:10:01 #11
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_45236408
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:05 schreef PJORourke het volgende:
Jezus Christ... het houdt niet op dit

Moet ik straks op dezelfde manier als cocaine aan hamburgers komen?
Dan eet ik ze niet meer hoor

OT: ze gaan wel ver in dit gemekker de hele tijd hoor..
Gezeik om al die slechte leefgewoontes...
Laat iedereen lekker z'n burger eten als ie dik wil worden/dat lekker vind
Signature.
  donderdag 11 januari 2007 @ 01:10:34 #12
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_45236424
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nu heeft de overheid dus ook al tot taak de jengelfactor bij kinderen in te dammen. What's next?
hierna is de volgende logische stap dat we allemaal een chip krijgen die onze gedachten gaat bepalen.
  donderdag 11 januari 2007 @ 01:11:06 #13
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45236431
Overdrijven is ook een kunst.
Zyggie.
  donderdag 11 januari 2007 @ 01:11:32 #14
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_45236445
Maar wat moeten die ouders dan? Iemand anders zoeken m de schuld te geven?
Dat kan toch niet!
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  donderdag 11 januari 2007 @ 01:12:57 #15
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_45236475
Als we alle misleidende reclame's zouden moeten bannen hielden we geen reclame meer over.
Op het eerste gezicht niet echt erg maar je snapt wel wat er dan gebeurt.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  donderdag 11 januari 2007 @ 01:13:53 #16
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45236496
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:10 schreef problematiQue het volgende:
hierna is de volgende logische stap dat we allemaal een chip krijgen die onze gedachten gaat bepalen.
Nou, wel een die gaat monitoren wat we allemaal doen. Hard rijden, joints roken, peuken opsteken, coke snuiven, gaat allemaal niet meer door. Omdat de nanny state het beter weet.
pi_45236498
Reclame gericht op kinderen moet verboden worden, vinden de mensen.

Waarom? Omdat ze geen nee kunnen zeggen tegen hun kinderen?
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  donderdag 11 januari 2007 @ 01:14:25 #18
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45236510
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:12 schreef cerror het volgende:
Als we alle misleidende reclame's zouden moeten bannen hielden we geen reclame meer over.
Op het eerste gezicht niet echt erg maar je snapt wel wat er dan gebeurt.
Einde commerciele omroep en nog meer geld naar de PO.
  donderdag 11 januari 2007 @ 01:14:30 #19
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_45236513
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:13 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nou, wel een die gaat monitoren wat we allemaal doen. Hard rijden, joints roken, peuken opsteken, coke snuiven, gaat allemaal niet meer door. Omdat de nanny state het beter weet.
Joints roken mag voor alsnog gewoon hoor
Signature.
  donderdag 11 januari 2007 @ 01:14:47 #20
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_45236519
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:13 schreef CodeCaster het volgende:

Dus moet de overheid het maar doen.
  donderdag 11 januari 2007 @ 01:15:45 #21
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_45236532
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:13 schreef CodeCaster het volgende:

Omdat kinderen verdomde irritant kunnen zijn met dat mac-donalds-gemekker aan je kop
Signature.
pi_45236556
Dan vind ik, als kind van mijn ouders, dat reclames voor lenen en hypotheken verboden moeten worden.

Dat gekoop van die ouders allemaal :/
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  donderdag 11 januari 2007 @ 01:22:45 #23
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_45236663
die reclames zuigen ook idd
Signature.
pi_45236770
Meerderheid van de Nederlanders kan me gestolen worden, mensen reageren zonder enige vorm van overweging en gaan puur op hun oderbuikgevoel af, het vervelende is dat ze maar instrument schijnen te kennen. Een instrument op het niveau van een 3 jarige kleuter, het verbod. Overigens lijden ook een hoop mensen waarvan je meer kennis en kunde zou verwachten aan dit syndroom.
pi_45236900
Wat ik wel interessant vond, is dat het juist de ouders zonder kinderen waren die vonden dat deze reclame's verboden moesten worden. Dat zet nog meer vraagtekens bij het onderzoek.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_45237110
Een verbod lijkt me een beetje te betuttelend. Ze moéten er niet naartoe, ze moéten geen Happy Meal, als ouder heb je nog steeds de verantwoordelijkheid om je kind te beschermen, het recht om "nee" te zeggen en te zorgen dat ze gezonde voeding binnen krijgen. Volgens mij weet iedere volwassene inmiddels wel dat wat ze daar serveren je reinste troep is. Er zijn in deze wereld grotere gevaren dan McDonalds, zo kun je wel aan de gang blijven met zaken verbieden.
Ik zet wel mijn vraagtekens bij reclame, gericht op kinderen. Waar ik aan moest denken is de documentaire 'Supersize me', waarin de maker aan kleine kinderen plaatjes liet zien van bekende personen (waaronder Jezus en de president) en ze, een enkele uitzondering daargelaten, met dolblije gezichtjes massaal Ronald McDonald als enige herkenden als die gezellige vrolijke frietjesclown die altijd op tv te zien was. Om maar even aan te tonen hoe gevoelig kinderen zijn voor reclame, zeker als er een cadeautje bij je maaltijd zit. Hoe dan ook denk ik nog steeds dat de 'macht' die je als ouder hebt afdoende is. En je kunt ook overdrijven, van een paar keer per jaar fastfood eten is nog nooit iemand doodgegaan.
Of is dit allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan, omdat ik geen kinderen heb?
pi_45237169
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:51 schreef ZomerDagDromer het volgende:
Of is dit allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan, omdat ik geen kinderen heb?
Zo houden.

Linkse ouders en kinderen. Een hele gevaarlijke combinatie, want linkse ouders kunnen geen nee zeggen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_45237220
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:54 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Zo houden.

Linkse ouders en kinderen. Een hele gevaarlijke combinatie, want linkse ouders kunnen geen nee zeggen.
Jee, dat is toch wel één van de meest stompzinnige voorbeelden van generalisatie die ik in tijden gezien heb.
pi_45237223
Nu zijn het de hamburgers....
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 15:59 schreef JohnDope het volgende:

[..]

En de stap daarna wordt, dat kinderen als een soort MichelinMannetjes over straat moeten gaan, om zo schaafwondjes en botbreuken te voorkomen

Niet een afschuwelijke oorlog, niet het milieu, maar de Betutteling wordt ons eind....
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_45237460
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:57 schreef ZomerDagDromer het volgende:

[..]

Jee, dat is toch wel één van de meest stompzinnige voorbeelden van generalisatie die ik in tijden gezien heb.
Het valt mij altijd op als ik met linkse ouders op stap ben, hoe veel moeite ze hebben om hun kinderen in de hand te houden.
  donderdag 11 januari 2007 @ 02:42:44 #31
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_45237681
quote:
[..]

Weg met McDominate, Communisme FTW !!! Nu we toch bezig zijn, weg met alle reclame!
  donderdag 11 januari 2007 @ 02:44:17 #32
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_45237692
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:14 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Einde commerciele omroep en nog meer geld naar de PO.
Net of dat erg is, er is toch niets anders te zien dan belspelletjes en sexreclames
  donderdag 11 januari 2007 @ 02:46:55 #33
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_45237712
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Weg met Leen van Frisia !
pi_45238267
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:54 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Zo houden.

Ik mocht anders - van mijn onverdacht linkse ouders- gewoon geen televisie kijken.
Ik heb dan ook geen enkel probleem met allemaal keihard op kinderen gerichte reclame. Kinderen zijn zeer beinvloedbaar. Met ouders als allerallergrootste invloedfactor. Wat zijn dat nou voor jengelende ouders die willen dat ze niet zo in verzoeking geleid worden?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 11 januari 2007 @ 07:38:34 #35
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_45238380
Wat een onzin allemaal. Gewoon extra hoog BTW-tarief invoeren op ongezonde producten (30% ofzo) en groente, fruit , ed. van BTW bevrijden. Dan zoekt men vanzelf wel naar gezonde alternatieven.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_45238395
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 07:38 schreef Tinkepink het volgende:
Wat een onzin allemaal. Gewoon extra hoog BTW-tarief invoeren op ongezonde producten (30% ofzo) en groente, fruit , ed. van BTW bevrijden. Dan zoekt men vanzelf wel naar gezonde alternatieven.
Dan zoekt men vanzelf wel naar betaalbare alternatieven, zal je bedoelen.

Zaken onbetaalbaar maken omdat de politiek ze ongezond acht? Dat is toch even absurd?
Wat is dat toch voor raars? De politiek / de overheid mag de burgers in een gezond keurslijf duwen? Waarom eigenlijk?

Als de meerderheid wil dat de meerderheid gezond leeft... waarom doet die meerderheid dan niet gewoon wat ze wil?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45238426
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:00 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Als je je kind fatsoenlijk opvoedt en niet maar steeds toegeeft aan dat gejengel scheelt dat denk ik ook best veel!

Of je laat ze wat minder televisie kijken zelfs!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_45238436
quote:
Veel producten zijn op zich niet ongezond, de overmatige consumptie er van met als gevolg overgewicht is ongezond.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_45238463
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:38 schreef Lyrebird het volgende:
Wat ik wel interessant vond, is dat het juist de ouders zonder kinderen waren die vonden dat deze reclame's verboden moesten worden. Dat zet nog meer vraagtekens bij het onderzoek.
Dit soort onderzoekjes is vaak ook nietszeggend, suggestieve vraagstelling en mensen flappen er vaak het eerste uit wat ze denken zonder ook maar even over de materie nagedacht te hebben. Nu gaat het over fastfood, straks weer over de euro of over het generaal pardon...
pi_45238862
quote:
Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat reclame voor junkfood gericht op kinderen verboden moet worden.
Volledig mee eens. Sowieso kunnen verboden op welke vormen van reclame dan ook op mijn goedkeuring rekenen.
  donderdag 11 januari 2007 @ 09:04:26 #41
66825 Reya
Fier Wallon
pi_45239137
quote:
Mensen kunnen toch niet zelf de keuze maken of ze gezond dan wel ongezond leven? Het is bij veruit de meeste mensen echt wel bekend dat elke dag fastfood eten of twee pakjes sigaretten per dag roken niet gezond is; maar blijkbaar maken ze die keuze toch, en uiteindelijk draaien mensen zelf primair voor de gevolgen (gezondheidsproblemen) ervan op. Waarom dan nog mensen in een bepaalde richting dwingen als overheid?
pi_45239162
Wat een onzin! Je hoeft toch niet elke dag naar de Mac? Als je het gewoon bij eens per maand of zo houdt, dan is er niks ongezonds aan. Ouders moeten hun kinderen gewoon eens opvoeden, en niet volstoppen met MacDo, zodat ze weer 5 minuten stil zijn.
  donderdag 11 januari 2007 @ 10:32:40 #43
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_45240840
Ziehier de ware kracht van propaganda.
  donderdag 11 januari 2007 @ 10:41:53 #44
130955 Floripas
Blast from the past
  Donald Duck held donderdag 11 januari 2007 @ 10:43:13 #45
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_45241117
Wat een dikke onzin. Verbied dan alles maar.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_45241181
Ik bestrijd het ook, ik eet regelmatig junkfood. ik heb in mijn schooltijd iedere dag bij de McDonalds gegeten, ik kwam helemaal niks aan.

Weet je hoe dat komt, de jeugd speelt niet meer buiten, ze stappen op een scooter of in de auto. Zitten de hele dag op de computer, nemen de lift ipv de trap, etc.
Vind je het gek dat je dan dichtgroeit, dan maakt het echt niet uit wat je eet.

Laat mij lekker met rust. En trouwens je ziet al zelden junkfood reclames op TV. De mensen die zich storen aan die reclames, die zitten veel te lang op hun reet voor de televisie en groeien langzaam dicht.

[ Bericht 4% gewijzigd door JohnDope op 11-01-2007 10:54:01 ]
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  donderdag 11 januari 2007 @ 10:46:32 #47
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_45241192
Beste vadertje Staat,

Ik vind mezelf als ouder nogal incompetent. Zouden jullie die reclames van McDonalds kunnen verbieden dan hoef ik mijn kind niet iedere keer zijn zin te geven als hij weer een happy meal wil na het zien van een reclame.
[/ ]

Kunnen ouders niet gewoon hun kinderen opvoeden en die poepfabriekjes gewoon eens "nee" verkopen. Ze zijn potdorie gewoon je bezit, zorg er dan ook goed voor...
pi_45241292
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 07:42 schreef sigme het volgende:

De politiek / de overheid mag de burgers in een gezond keurslijf duwen? Waarom eigenlijk?
Om de gezondheidszorg betaalbaar te houden misschien? Moet je eens uitrekenen wat al die hart- en vaatziekten van die MacD-vreters jou als gezond etende burger kosten aan zorgpremie. Kan je een paar keer per maand van naar de Mac...
  donderdag 11 januari 2007 @ 10:51:23 #49
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_45241321
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 10:50 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Om de gezondheidszorg betaalbaar te houden misschien? Moet je eens uitrekenen wat al die hart- en vaatziekten van die MacD-vreters jou als gezond etende burger kosten. Kan je een paar keer per maand van naar de Mac...
Als je op die redenatie door zou gaan, dan mag je zometeen niks meer
  donderdag 11 januari 2007 @ 10:52:16 #50
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_45241349
Helemaal eens met de TS. Ik vind het prima als McDonalds de voedingswaarden vermeldt bij haar producten, dat zorgt voor transparantie. Maar dat is dan ook genoeg. Ouders moeten gewoon nee kunnen zeggen tegen hun kinderen. Af en toe bij de McDonalds eten is zelfs prima, zolang je de rest van de tijd maar gezond eet en genoeg beweegt.

Wat is het volgende? Beweegsubsidie op springtouwen en belasting op spelcomputers?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')